DELTAWERKEN MENSENWERK f COMMUNICA TIE britse satellieten veroveren de ruimte ZATERDAG 19 MEI 1984 zeewaardig De mensen van de Provinciale Zeeuwse Brugmaatschappij worden bij het horen van de naam Taklift ongetwijfeld een beetje wit om de neus. Geen wonder. In mei 1974 beschadigt de Taklift 1 het noordelijk opklapbaar gedeelte van de Zeelandbrug. Er moet zelfs enige tijd weer als vanouds een bootdienst - tussen Zierikzee en Colijnsplaat - worden ingezet. Bijna tien jaar later, eind april '84, doet de Taklift 3 het dunnetjes over. Een slepend anker slaat bij de opklapbrug een zinkerbundel met de nodige leidingen aan barrels. De verkeersstremming duurt enkele uren, het herstel vele maanden. Het wachten is op de Taklift 4, tot nu toe het grootste exemplaar uit de serie bokken van Smit-Tak Internationaal Bergingsbedrijf uit Rotterdam. Het geel gekleurde gevaarte is sinds hijsconstructies. Al die voorzieningen een dienstregeling van de spoorwe- kort op de Oosterschelde actief, van- waren tevoren uitgekiend in een grote gen van de ene klus naar de andere wege de aanleg van de stormvloedke- werkgroep met vertegenwoordigers reppen. ring in de riviermonding. De kans dat van de aannemers (Dosbouw, schui- ,,Het is ook gewoon een trein die zich het richting Zeelandbrug gaat - de vencombinatie Ostem, Smit-Tak) en door de kering beweegt. Het systeem brugmensen kunnen opgelucht adem van rijkswaterstaat (directie sluizen van het schip blijft hetzelfde. Het is halen - is uiterst klein. De reden is en stuwen, directie bruggen Delta- alleen het hijstuig dat steeds veran- simpel: het hefschip is zo groot, dat dienst). Den Hartigh schat dat de dert. En qua techniek is er verschil het niet eens door de geopende bascu- ontwikkeling van de speciale hulp- tussen het plaatsen van de dorpelbal- lebrug (doorvaarthoogte bovenaan 34 middelen ongeveer 1.5 jaar in beslag ken en de andere elementen", stelt meter) kan varen Op dat soort onge- heeft genomen. Vooral de wijze van projectleider Bijkerk. Hij en ïr. Den makken is bij de bouw van de Taklift opereren van de bok en het daarop Hartigh leggen uit waar het allemaal 4 (bij de Verolme scheepswerf in Heus- afstemmen van de voorzieningen, om gaat. De Taklift 4 is al begonnen den) gerekend en dat geeft de bok ook kostte veel hoofdbrekens. In verhou- met het plaatsen van de in totaal 6 meteen een uniek internationaal eti- ding daarmee, vergde het aanbrengen landhoofdverkeerskokers (onderdelen ket. De Taklift 4 is namelijk volledig van de voorzieningen veel minder tijd van de toekomstige weg over de zeewaardig, beschikt over eigen 3 maanden. stormvloedkering) Volgende week voortstuwingsvermogen en kan. zono- Temidden van de andere grote werk- gaat de plaatsing van de 62 verkeers- dig woelige baren trotserend, overal schepen die bij de aanleg van de kokers en de 124 hamerstukken van zelfstandig naar toe varen. pijlerdam actief zijn (en, zoals Mytilus start. En als de huidige planning en Cardium. waren) lijkt de Taklift 4 gehandhaafd blijft, klinkt eind augus- niet opvallend uit de kluiten gewas- tus het beginsignaal voor het aan- brengen van de schuiven en bewe- gingswerken. Dan nog is de bok nog j lang niet uitgewerkt In augustus 1985 I is het plaatsen van de dorpelbalken aan de beurt en tenslotte, in februari 1986. het aanbrengen van de boven balken. Het is niet zo dat onderdeel voor onderdeel wordt afgewerkt: di- rijkswaterslaat hebben we voor het sen. Een lengte van 88 meter en een verse activiteiten lopen door elkaar eerst kennis gemaakt met de Taklift 4 breedte van 35 meter, zorgen toch heen en dat houdt verband met de in Duinkerken. Daar was hij gewoon altijd nog voor een flinke oppervlakte, beschikbaarheid van de elementen en op eigen kiel en vermogen naar toe Het hijsvermogen is ongeveer 1600 afbouwvolgorde gegaan", zegt Den Hartigh. De bok ton. Enkele andere specificaties: de Het plaatsen van dorpelbalken is de werd al in het najaar van 1981 door de voortstuwing geschiedt door twee mo- meest heikele klus. „Wij zijn ook aan werf afgeleverd aan Smit-Tak Inter- toren met een totaal vermogen van het bekijken wat de reservemogelijk- nationaal. De zekerheid dat er 29 1578 kw/2282 pk, die twee verstelbare heden zijn als er iets misgaat, dat kan maanden volop werk in het verschiet schroeven aandrijven Bovendien is door diverse oorzaken zijn", aldus zou zijn bij de aanleg van de storm- de bok uitgerust met twee boeg- Bijkerk Onderzocht wordt of er één of vloedkering, was voornaamste oor- schroeven van elk 500 pk. De Taklift 4 twee dorpelbalkplaatsers bij moeten zaak van de bouw. De bok heeft beschikt over een grote pompcapaci- komen, door ombouw van de werk- mtussen met stilgelegen Er werd al- teit en materialen voor bergingen en schepen Jan Heijmans en Donax (de lerlei bergingswerk en'loslopend'hijs- wrakopruimingen 1 waaronder dui- vroegere Dos 1). Voor het dorpelbal- werk mee verricht (onder meer het kersuitrustingen en een decompres- konderdeel wordt ook een proefperio- lichten van een wrak van een gezon- siekamer). Naast de voortstuwingsin- de ingelast. Den Hartigh maakt dui ken vrachtschip op de Schelde, het stallaties kunnen vanuit het brughuis delijk dat het om ongeveer hetzelfde verwijderen van een wrak in de Engel- 00k de hijs- en verhaallieren centraal soort proces gaat als de Ostrea toe- se Humberrivier, het inhangen van worden bediend. Er is accommodatie past bij het pijlers plaatsen. In een poten voor een booreiland) V00r dertig personen. Er is rekening bouwdok met de Taklift 4 een onder Afgelopen februari kwam de Taklift 4 gehouden met operaties in koude water staande dorpelbalk oppikken, in huur bij Dosbouw. Den Hartigh en streken, met temperaturen tot bene- vervolgens in het sluitgat koppelen ing J. Bijkerk (34). projectleider den 20 graden Celsius In de Ooster- met de afmeerponton Mamma en de plaatsen elementen van rijkswater- schele zal dat geen probleem zijn. balk onder water laten zakken. Den Volgens ir. T. den Hartigh 143), pro jectleider plaatsen elementen van de aannemerscombinatie Dosbouw. zijn er elders in de wereld nog wel grotere bokken dan de Taklift 4 1 onder meer op Japanse scheepswerven, maar die zijn niet zeewaardig. „Als Dosbouw en rinus antonisse en ben jansen in het Oosterscheldeproject; ze zijn nauw betrokken bij de ontwikkeling van processen en het opstellen van het draaiboek. „Het gaat om precisie werk, maar dat komt meer voor. Ook in de berging is het niet allemaal van het rauwe ruk- en knijpwerk. We werken nu een paar weken en het gaat goed. Het grote voordeel is dat de bemanning ingespeeld Is. Het werken met een bok is hun niet vreemd. Voor de andere schepen ten behoeve van de stormvloedkering hebben we de men sen speciaal moeten opleiden", be toogt Den Hartigh. Hij voegt eraan toe dat het grootste deel van het elementen plaatsen bestaat uit 'zicht- werk', waarbij de voor de Oosterschel- dekering bijna spreekwoordelijk ge worden ingewikkelde (computeriap- paratuur grotendeels overbodig is. Wel moeten voor het 'onzichtbaar' plaatsen van de dorpelbalken specia le maatregelen getroffen worden. Het ontbreken van ultra-ingewikkelde ap paraten betreurt ir Den Hartigh ove rigens niet „Ik ben geen liefhebber van computers. Je moet ze alleen gebruiken als je er niet omheen kunt. niet omdat ze zo leuk zijn. We hebben wel eens een beetje de naam het kan niet op met ingewikkelde apparatuur. Dat is in dit geval niet zo". I Het werk aan de satellieten van British Aerospace wordt in stofvrije ruimten gedaan. drie ploegen staat (directie sluizen en stuwen), ver tellen dat eerst de nodige voorzienin- nrprjgjp gen moesten worden aangebracht, om E'CL '•Mt- straks de verschillende taken goed te kunnen uitvoeren. De achterzijde werd voorzien van een installatie om Hartigh „We werken in die fase onder hoge stroomsnelheden. Het plaatsen van dorpelbalken wordt een huzaren- Voor de Taklift 4 en zijn bemanning stukje" zijn er de komende twee jaar nauwe- Het werk dat de Taklift 4 voor de lijks rustige momenten weggelegd, pijlerdam gaat doen is van ander de dorpelbanken tussen de pijlers te Want het ogenschijnlijk eenvoudige gehalte dat wat de bok de afgelopen kunnen neerzetten. I11 de hoge A- 'plaatsen elementen', heeft in jaren deed Projectleider Den Hartigh vormige hoofdpoot (die 65 meter bo- werkelijkheid heel wat om het lijf. wijst erop dat de medewerkers van ven de waterlijn uitsteekt) kwamen De bok moet zich met de precisie van Smit-Tak al langere tijd meedraaien Bij het plaatsen van de diverse ele menten zijn all in' ongeveer 50 men sen betrokken Op de bok wordt met drie ploegen in een continudienst van 126 uur per week (zaterdagmiddag en zondag niet) gewerkt. Dat is op grond van de collectieve arbeidsovereen komst voor het baggerbedrijf. Voor het opereren van de Taklift 4 is een bemanning van 8 koppen nodig, die wordt bijgestaan door een hulpploeg van 5 man (voor het koppelen van draden, aanvaren pontons, losmaken hijsframes, en dergelijke). De betone lementen worden door de bok alle maal van pontons opgepikt (de Giant voor de landhoofdverkeerskokers en 3 pontons van 50 meter lengte voor de verkeerskokers, hamerstukken en bo venbalken). Voor het plaatsen van elk zichtelement heeft de Taklift 4 een periode van 12,5 uur nodig (de hamer stukken worden met twee tegelijk geplaatst) Voor het plaatsen van dor pelbalk is 36 uur uitgetrokken Den Hartigh zegt dat de Taklift 4 niet bij de eerste de beste windvlaag buiten werking gesteld moet worden; de bok kan tegen een stootje. „Boven wind kracht 7 moeten we er wel mee ophou den. Waar we vooral gevoelig voor zijn is deining - langere golven, die fre quent langskomen. Het bewegen van de last is dan bepalend voor de werk baarheid". Geld over? Iets in de orde van twee miljard gulden? Dan heeft de heer L. Blonstein, verkoopleider van de ruimte- en communicatiedivisie van British Aerospace, een aardige suggestie. Koop er de nieuwe Olympus communicatiesatelliet voor. Of liever - en hier beginnen de kosten - koop er drie, a raison van 240 miljoen gulden per stuk. Twee daarvan lanceer je, een om mee te werken en een als stand-bv, en dan koop je nog een Olympus die je op de grond houdt bij wijze van reserve voor als er boven echt van alles mis mocht gaan. De kosten van één lancering (per een voetbalveld breed De satellieten Amerikaanse Spaceshuttle of Franse die nu in het zwerk hangen, zijn Ariane-raketi bedragen 180 miljoen dwergen vergeleken bij deze reus. gulden. De kosten van de verzeke- Alle moderne communicaliegrap- ring per gelanceerde satelliet zijn pen kunnen er mee worden uitge- nog eens 45 miljoen gulden. Met nog voerd: computersignalen kunnen er- wat bijkomende kosten zitten we nu mee van de Verenigde Staten naar - op 1,2 miljard gulden gemaakte communicatiesatellieten als ECS en OTS bewijzen nu al jaren goede diensten. De ambities reiken ver: de Britten denken uiteindelijk 20 procent van de wereldmarkt in dit soort satellieten in handen te krij gen. komeet Ook militaire satellieten worden in Engeland gemaakt. Veel zullen we volgend jaar horen over Skynet 4. een verbindings-satelliet die in op dracht van het Britse ministerie •an defensie wordt gemaakt e Europa worden gezonden, televideo in november '85 via de Amerikaanse Daar komt nog 800 miljoen gulden van bureau naar bureau is mogelijk, bij aan onder meer de kosten van de video-conferenties waarbij een be- stations waarmee de satelliet ge- drijf de staf van kantoren in bij- volgd kan worden en andere kapi- voorbeeld Washington, Londen en Space-shuttle, waarvan de beman ning voor de gelegenheid met één Brit (de eerste Britse astronaut) zal orden uitgebreid, in zijn baan om taalkosten. Totaal dus 2 miljard gul- Rome in beeld en geluid met elkaar de aarde wordt gebracht, den. Wat men daarvoor heeft, is een kan laten communiceren. Nog meer belangstelling zal een door uitermate grote en krachtige satel- En de grootste variant Olympus, met British Aerospace gebouwde weten- liet die onder meer 200.000 telefoon- een gewicht van 3700 kilo, is sterk schappelijke satelliet trekken, de circuits aan kan. genoeg om 12 tv-kanalen tegelijk Giotto. Deze satelliet is genoemd Wie daarvan 60 procent verkoopt direct naar de huiskamer te zenden, naar een 14e-eeuwse Italiaanse schil- kan (via een onnavolgbare bereke- Een schotelantenne van een meter in der die onder meer vermaard werd ning die hier dus maar buiten be- doorsnee is voldoende om de signa- omdat hij de komeet van Halley schouwing wordt gelaten) 700 mil- len op te vangen, en het bereik loopt afheelde joen minuten telefoonverkeer per van Noord-Afrika tot Scandinavië, Deze komeet (de verschijning waar jaar aanbieden, en dat tien jaar lang en van Engeland tot Joegoslavië. van door bijgelovige lieden altijd (zo lang heeft de Olympus het leven). De Olympus is veruit de grootste met grote rampen in verband is De kosten die je hebt gemaakt, be- satelliet die de wereld de komende gebracht) is om de 75 jaar op aarde te dragen 200 miljoen gulden per jaar jaren zal kennen; de Britten spreken zien De laatste keer was 1910/1911, (de investering van 2 miljard gulden in dit verband van „de tweede gene- en dus is het in 1985/1986 weer zo ver. gedeeld door de tien jaar dat de ratie communicatiesatellieten" die De wereld der wetenschap heeft be- Olympus operationeel is). Die 200 het tot een eind in de jaren '90 moet sloten dat niet ongemerkt te laten miljoen deel je door de 700 miljoen kunnen volhouden Wat daarna passeren, minuten. Dan blijkt dat je je minu ten voor nog geen 30 cent per stuk moet verkopen om uit de kosten te komen. Watje vervolgens doet. is je telefoon- komt wie zal het zeggen0 lijnen voor 1.50 gulden per minuut De ontwikkelingen in de ruimte gaan jaar geleden plaatsvond 1 en dat ze verkopen Dat lijkt een zeer grove toch al zo snel dat het steeds weer dus waardevolle informatie over die winstmarge, maar is het normale gevaarlijk blijkt voorspellingen te tijd kunnen geven tarief dat bijvoorbeeld door de Britse doen. Niemand in Engeland had bij- Op 10 juli 1985 zal de Giotto worden PTT berekend wordt. Zo heb je in voorbeeld verwacht dat het land zich gelanceerd. Zijn baan is zo. dat hij op twee jaar de kosten eruit. op satellieten zou specialiseren. De 13 maart 1986 het pad van de komeet Blonstein ..Dan heb je dus nog acht Britten hadden in de eerste jaren van van Halley kruist De satelliet ls jaar om winst te maken, zeer veel de ruimterace. die geheel in het uitgerust met 10 verschillende we- winst zelfs Ik neem dus aan dat u teken van de enorm veel aandacht tenschappeüjke functies die onder belangstelling heeft? Makkelijke be- trekkende raketlanceringen 111 de VS meer antwoord moeten geven op de talingsvoorwaarden zijn mogelijk, en Rusland stonden, zelf ook wel vraag uit welk materiaal de kern van Betaling per credit-card accepteren trek in raketten, we ook, Access. Visa. American Ex- Zo werd in 1971 een Britse raket, de henk dam Van kometen is eigenlijk maar heel weinig bekend. Aangenomen wordt dat ze zijn ontstaan bij de geboorte van het heelal ide 'Big Bang' die naar thans wordt aangenomen 4.6 miljard R press, alles", lacht hij. groei de komeet (gedacht wordt dat die doorsnee van maar een Black Arrow, vanaf een basis in kilometer heefti bestaat. Austrahè met succes de lucht in Ook wil de wetenschap graag weten geschoten. Maar daarmee hield het waaruit precies de staart van de voor het Verenigd Koninkrijk ook komeet (in feite niet meer dan door meteen op: de Fransen imet hun de zon verlicht stof) is samengesteld, Ariane-raketi werd de eer gegund de temperatuur, etcetera. De met namens Europa de grote knallen te een snelheid van 68 kilometer per tish Aerospace, en men kan zich dat leveren, de Bntten concentreerden seconde door de ruimte razende ko- voorstellen. Het gaat goed met deze zich op satellieten. meeet zal overigens niet alleen door sectie van de Britse vliegtuig-, wa- Dat is nog steeds zo Om met Cliff de Giotto, maar ook door een Russi- pen- en ruimtegigant die op 40 ver- Nicholas, hoofd van de ruimte-afde- sche satelliet worden bekeken schillende locaties werk biedt aan lmg van het Britse ministerie van Die komt evenwel lang niet zo dicht- 79.000 mensen. handel en industrie te spreken: „Wij bij. Giotto gaat recht op de komeet houden ons is de eerste plaats bezig af. en niemand verwacht dat de 150 De ruimte- en communicatiedivisie met satellieten, en dan vooral met miljoen gulden kostende satelliet zit in Stevenage, ten noorden van communicatiesatellieten. Onze poli- (die wordt betaald door de Euro- Londen. Daar werken nu 1800 men- cy iaat eenvoudig onder woor- pean Space Agenev ESA, waaraan sen, vier keer zoveel als vijf jaar ^en brengen, winst uit de ruimte geleden het geval was Die groei Slepen <„to bring space to profit")" 1 Engeland leeft. ook ons land meedoet) die confron tatie met zoveel oermaterie over- illustreert het toenemende belang voor het grootste deel i van de ruimte voor de Britse indus trie. Met name in de communicatie satellieten (telefoonverkeer, telex, tv) zit een hele dikke boterham, zo is gebleken. Engeland was betrokken bij de bouw van 54 satellieten die nu in de ruimte hun eeuwige rondjes draaien. De Britse industrie (met name British Aerospace en Marconi) is op dit moment nog eens elf civiele satellie ten aan het bouwen, en de orderboe ken voor komende jaren lopen vol. Hét paradepaardje van die industrie ls de Olympus, het voorwerp van bovenstaande berekening die welis waar zeer uit de losse 'pols is maar niettemin de enorme Winsten die ook al momenteel met satellieten ge maakt kunnen worden, aardig weer geeft. British Aerospace zelf wordt van de Olympus natuurlijk ook niet* slechter, en denkt, er de komende jaren 40 van te kunnen verkopen. De eerste van deze serie zal in 1986 gelanceerd worden. Het gaat om een buitengewoon grote satelliet (niet voor niets heeft de Olympus als werknaam L-Sat, een afkorting voor „Large satellite"!, met bijvoorbeeld De Olympus satelliet, die in '86 klaar moet zijn. en een van de grootste en zonnepanelen die even lang zijn als krachtigste satellieten is die ooit ontworpen is

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 21