ZEE Friesland wil volledige ontzwaveling in Borssele ANWB: nieuwe perspectieven voor museumlijn Goes-Borsele Bedrag 3300 gulden in boodschappenwagentje Bok 'Taklift 4is klaar voor karwei almanak PER BADKUIPTANDEM OP KANAAL GENT-TERNEUZEN Vandaag gepostmorgen bezorgd. VOORSTEL IN SEP OVER KOLENCENTRALE: PZC PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT VRIJDAG 27 APRIL 1984 MIDDELBURG - In 1983 werd in het postdistrict Zeeland - West-Brabant en Zeeland - 98 procent van de 24-uurspost ook werkelijk binnen 24 uur na het posten bezorgd. Dat staat in het jaaroverzicht over 1983 van het postdistrict. Om de slogan 'vandaag gepost, morgen bezorgd' te kunnen waarmaken, is ingrijpende verandering in het verwerkingsproces tot stand gebracht, zo blijkt uit het verslag. Om na te gaan hoe snel de verzending van de post verloopt, worden regelmatig steekproeven genomen en intern worden steeds bepaalde delen van het verwerkingsproces doorgelicht. Uit enquêtes, die onder dt' klanten in het district zijn gehouden. is duidelijk geworden, dat het publiek over het algemeen tevreden is over de manier, waarop op postkantoren zaken worden afgedaan. Uit het overzicht wordt verder onder meer duidelijk, dat de PTT de effecten van de economische situatie merkt. Dat heeft geleid tot enige stagnatie in de groei van de personeelsbezetting in het Middelburgse postdistrict De plaatsingskansen zijn afgenomen. ARNHEM (ANP) - Provinciale Staten van Friesland willen dat de Samenwerkende Elektriciteits Produktie Bedrijven (SEP) terugkomen op hun besluit om de rookgassen van de op kolenstook om te bouwen elektriciteitscentrale van de N.V. PZEM in Borssele slechts voor vijftig procent te ontzwavelen. Volgens Friesland moet de SEP uit zorg voor het milieu alsnog besluiten tot volledige ontzwaveling van 'Borssele', evenals van andere, op kolenstook om te bouwen elektriciteitscentrales. Dat is donderdag tijdens de vergade ring van de raad van commissarissen van de SEP in Arnhem meegedeeld door drs F. Steenmeijer van het Pro vinciaal Elektriciteits Bedrijf (PEB) in Friesland. De SEP besloot begin vorige maand in Borssele niet verder te gaan dan een ontzwaveling van vijftig procent. Gedeputeerde Staten van Zeeland ga ven op basis daarvan op 20 maart een vergunning voor de ombouw van 'Borssele' af. De kosten van die om bouw, inclusief een ontzwavelingsin stallatie, bedragen ruim zeshonderd miljoen gulden. Volledige ontzwave ling zou het project volgens de SEP zeker 110 müjoen gulden duurder ma ken. Minister Winsemius (Milieu) heeft er onlangs tevergeefs bij de SEP op aangedrongen om toch tot een ont zwaveling van honderd procent te besluiten. De overheid is bereid dat met 20 miljoen gulden te subsidiëren. Hij kondigde bovendien aan dat er een Algemene Maatregel van Bestuur wordt voorbereid waarin voor be staande kolengestookte installaties na een overgangsperiode honderd procent ontzwaveling zal worden geëist. Volgens de SEP zullen de kosten van 'Borssele' bij volledige ontzwaveling door een verhoogde investering, ver hoogde exploitatielasten en een slech ter wordend rendement echter een dusdanig niveau bereiken dat om bouw op kolen niet langer loont. De extra kosten zullen volgens de elektri citeitsproducenten door de verbrui kers moeten worden opgebracht, ter wijl het streven er bij ombouw op kolenstook juist op is gericht de stroomtarieven gunstig te beïnvloe den. De raad van commissarissen van de SEP zal het door het Provinciaal Elektriciteits Bedrijf Friesland inge brachte voorstel van de provincie Friesland om terug te komen op het besluit om 'Borssele' slechts half te ontzwavelen, in juni aan de orde stel len. Wettelijk Weer stille tocht 'dwaze moeders' in Middelburg MIDDELBURG - Het Comité Stille Tochten Zeeland hield donderdag in Middelburg de zesde stille tocht als solidariteitsbetuiging met de 'dwaze moeders' van de Plaza de Mayo in Argentinië. De commissaris van de koningin in Zeeland, dr C. Boertien, nam uit handen van mevrouw M. Geene-Corstanje, secretaresse van het comité, een petitie aan die hij door zal zenden aan de vaste kamer commissie van buitenlandse zaken. Daarin wordt gevraagd de voor de verdwijningen verantwoordelijke per sonen voor een burgerrechtbank te brengen, omdat ook onder de huidige democratische regering nog niet be kend is geworden wat er met de verdwenen mensen is gebeurd. Het comité stelt zich ook achter de organi satie Fedefam, waarin familieleden van verdwenen mensen in heel Latijns Amerika zich verenigd hebben. Fede fam ijvert bij de commissie mensen rechten van de Verenigde Naties (VN) voor een internationaal verdrag waar bij verdwijningen tot misdaad tegen de mensheid worden verklaard en ook buiten de landsgrenzen vervolging Van de schuldigen mogelijk wordt gemaakt. De commissie buitenlandse zaken wordt gevraagd te bevorderen ;dat de Nederlandse vertegenwoordi ger in de commissie mensenrechten van de VN, prof mr P. H. Kooymans, deze zaak daar aanhangig maakt. TERNEUZEN De Terneuzenaar H. heeft in een winkel in Temeuzen 3300 gulden gevonden. De man ontdekte het geld donderdagochtend in een boodschappenwagentje Hij deed aangifte bij de politie. ZEEUWSE Project Met enige regelmaat krijgen wij de schoolkrant van de openbare lagere- en kleuter school 'De Lichtboei' uit Wesl- kapelle opgestmird. Het jongste exemplaar, dat ons net voor de paasvakantie bereikte maakt duidelijkdal het 'projectwezen' in de toeken vóór pasen krachtig heeft toe geslagen. Men bezichtigde, in het kader van een brede maat schappelijke vorming, de broodfabriek, een tuinder en de brandtoeer en bracht van de bevindingen verslag uit. Wim: „Ik vond het zo leuk, dat ik achter Van het groepje kleuterscholieren, dal de brandweer bezocht toonde Brenda zich verrukt van het plotselinge zwaaien der lich ten. Bart meldde: „Ik vond het mooi dat me in de brandweer auto mochten zitten". Jos: „Ik vond 'et leuk dat die man zo gauw aan klede". En Thijs: „Ik vond 'et leuk da me een appeltje krege". Intrigerend vonden loij de kanttekening van een der deelnemers aan het project: „Hoe zie ik eruit?" Hij meldde: „Oom Wim ging poppetjes te kenen en toen zei hij ivat tegen ze, maar ze zeiden niks terug, want ze hadden nog geen oren". BURGHSLUIS Deze week is de Taklift 4, één van 's werelds grootste drijvende bokken, bij de Oosterscheldewer- ken aangekomen. Het hijsvaartuig meerde in eerste aanleg af in de werkhaven Schelphoek. Vandaag, vrijdag, kiest de Taklift positie in de betonhaven van het werkeiland Neeltje Jans, alwaar hijsproe- ven worden gedaan met een zogenaamde land- hoofdverkeerskoker. Het is de bedoeling dat de zelfvarende bok in de loop van volgende week daadwerkelijk met de werkzaamheden voor de stormvloedkering in de Oosterscheldemonding begint. Daarbij gaat het om de plaatsing van de verkeerskokers, die te zijner tijd de weg over de pijlerdam moeten vor- De eerste verkeersko- ker komt in het sluitgat Hammen, aan de Schouwse kant. Leden van de vaste kamercom missie voor verkeer en waterstaat, op werkbe zoek bij de Deltadienst, wonen donderdag 3 mei de aanvang van de 'ope ratie verkeerskokers' bij. Behalve het aan brengen van de ver keerskokers moet de Taklift 4 nog een reeks andere karweien ten be hoeve van de storm vloedkering uitvoeren. Na de bouwvakvakantie '84 begint het inhangen van de stalen schuiven in de kering. In 1985, eveneens na de bouw vakvakantie, komt het plaatsen van de beton nen dorpelbalken aan bod. Als laatste taak voor de Taklift, medio 1986, is het bevestigen van de bovenbalken aan de orde. Het langst Samen met de toplaag- storter Trias, die wordt ingezet voor de aanleg van de drempel in de pijlerdam, is de Taklift 4 het vaartuig dat het langste bij het storm vloedkeringsproject be trokken zal zijn. De werkduur van de ande re, veelal speciaal ge bouwde, werkschepen is korter. Hoewel de Taklift 4 los van de Oosterschelde- werken al enkele kar weien achter de rug heeft, is destijds wel met het oog op de bouw van de stormvloedkering tot de fabricage van de bok besloten. In de tweede helft van 1981 werd het schip door de Verolme- werf in Heusden afgele verd aan het bergings bedrijf Smit-Tak Inter nationaal te Rotterdam. Dit bedrijf verhuurt de bok aan rijkswaterstaat, die het weer aan de aan nemerscombinatie Dos- bouw ter beschikking stelt. De afmetingen van de Taklift 4 zijn 82 bij 28 meter. Het hijsvermo gen (hoofdbok en dekta- kels) bedraagt ongeveer 2000 ton. De drijvende bok beschikt over eigen voortstuwingsvermo gen: 2 Caterpillermoto- ren van samen 2282 pk. De Taklift is volledig zeewaardig en is in zijn soort de enige ter we reld. Indien rookgasontzwaveling voor al le grote kolengestookte vuurhaarden via een wettelijke maatregel zal wor den voorgeschreven, valt de centrale in Borssele daar niet buiten. Minister Winsemius heeft dat donderdag mee gedeeld aan leden van de Tweede- Kamerfracties van PvdA, CDA, D'66, PSP, CPN en SGP die hierover schrif telijke vragen hadden gesteld. Intussen vindt nader overleg plaats over de mate waarin en het tijdstip waarop een volledige rookgasontzwa veling bij bestaande kolengestookte centrales zal worden voorgeschreven, aldus de minister. De directie van de SEP is door de regering geïnformeerd over het aan bod van het Rijk om 20 miljoen gulden van de extra investeringskos ten voor 'Borssele' te dragen. Daarbij is de SEP gewezen op het feit dat een dergelijke bijdrage uiteraard niet van toepassing is indien volledige rookga sontzwaveling verplicht wordt ge steld. Realisering van volledige rookgasont zwaveling kost, volgens opgave van de PZEM ongeveer 13 miljoen gulden per jaar extra. Wanneer de extra kosten voor de volledige ontzwaveling omgeslagen zouden worden over alle kleinverbruikers in Nederland (29 pro cent van het totale elektriciteitsver bruik van ongeveer 52 miljard kWh) treedt een prijsverhoging op van 0,086 cent per kWh. Wanneer wordt omge slagen over alle Nederlandse afne mers treedt een prijsstijging op van 0,025 cent per kWh. Adriaan Laenen (voorop) en wielrenner Jean Marie de Roo tijdens een proefvaartje met de door Laenen ontworpen badkuiptandem. TERNEUZEN Hoog boven de oevers van het kanaal Gent-Ter- neuzen uittorenende auto-carriers. Enorme kolossen die in huiska mers het televisiebeeld doen bibbe ren. Ze zijn geaccepteerd, maar de tijd staat niet stil, de techniek schrijdt voort Zondag 3 juni begeleiden de havendiensten van Terneuzen en Gent een nieuw vaar tuig, dat eenmalig op het kanaal Gent-Terneuzen wordt ingezet. Het is de badkuiptandem van Adriaan Laenen (27) uit het Belgische Ert- velde. Jawel, „Niet het water in de bad kuip, maar de badkuip in het wa ter", dacht de inventieve Ertvelde- naar, die momenteel de laatste hand aan zijn opmerkeüjke produkt legt. Laenen heeft een polyester badkuip voorzien van een as met schroef die wordt aangedreven door een in de kuip gemonteerd tandem frame. Voor de veiligheid wordt de badkuiptandem met zwaailicht en walky talky uitgerust. „Ik onder neem dit op eigen risico, alles moet daarom zeer stabiel zijn", zegt Lae nen. „We hebben zwemvesten, vlot ters om te blijven drijven en een reserveketting voor de tandem. Die is binnen tien minuten op het water te verwisselen, we hebben daarvoor natuurlijk sleutelgerief bij ons", ver telt hij. Om vadertje staat te beha gen wordt de badkuiptandem voor zien van het bekende Belgische driehoekige 'takspiaatje'. De badkuip wordt behalve door Laenen nog bemand door wielren ner Jean Marie de Roo. De heren denken het traject Terneuzen-Gent' Langerbrugge met een gemiddelde snelheid van vijf kilometer per uur af te leggen. Om die inspanning te kunnen leveren laten ze zich inspi reren door radio-muziek. Laenen: „We concentreren ons op die mu ziek, zo worden we niet door andere dingen afgeleid". Het is niet de eerste keer dat Adriaan Laenen zich in een badkuip op het Kanaal Gent-Terneuzen be geeft. Vorig jaar legde hij in een smeedijzeren badkuip de route Zel- zate-Gent/Langerbrugge af. Maar die kuip gaf problemen met de Ook een reserveketting aan boord golfslag. ..In een polyester kuip ma ken we meer snelheid en we liggen ook hoger op het water. Het is eigenlijk een verbeterde versie van die vorigealdus Laenen. Laenen's passie voor varende bad kuipen begon een jaar of zes gele den toen hij het Tros-programma 'te land. ter zee en in de lucht' zag. Tweemaal deed hij zelf mee aan het evenement en eindigde zelfs een keer als derde. In België neemt Laenen jaarlijks deel aan badkui praces in Gent en Lokeren. Binnen kort wil de Belg ook meedoen aan het tv-programma 'De eerste, de beste'. Nieuwe creatie Vrijwel jaarlijks komt Laenen met een nieuwe creatie. De ene keer is het een soort vliegtuigje en de andere keer een Mississipie-rader- boot. Hij neemt graag deel aan badkuip evenementen. „De mensen kunnen er eens om lachen. Maar mijn grote droom is toch Calais-Dover Daar om ga ik nu mijn kuip op het kanaal Gent-Terneuzen uitproberen". Het oversteken van Het Kanaal tussen Calais en Dover lijkt hem een hele klus. „Ik moet officiële toestem ming krijgen. Je zit op Het Kanaal met sterke stroming en een gevaar lijk verkeerspunt met veel scheep vaart. Maai- dat punt moet ik bin nen twintig minuten kunnen passe ren". Laenen is druk aan het uitkij ken naar mensen die hem tijdens een eventuele overtocht over Het Kanaal willen begeleiden. Wordt het kanaal Gent-Terneuzen een succes, dan wil Laenen in ieder geval als oefening de Westerschelde oversteken in zijn badkuiptandem. Zondag 3 juni om negen uur 's morgens vertrekt het Belgische tweetal in de badkuip vanaf de zeesluis in Terneuzen. Rond vijf urn 's middags worden ze in de jachtha ven van GentLangerbrugge ver wacht. Radio Artevelde zal voor z'n luisteraars de tocht van het duo Laenen en De Roo van uur tot uur verslaan. Laenen hoopt met zijn initiatief in Terneuzen en Gent veel mensen op de been te krijgen. „Hoe wel het bij ons wat moeilijk is, omdat we die dag met de eerste communicanten zitten", zegt hij. Laenen heeft voor z'n badkuiptan dem nog geen naam bedacht, wel zal met het vaartuig onder Terneu- zense vlag richting Gent gefietst worden. „Ja, we zetten een vlag van Terneuzen 400 jaar stad op onze badkuip", aldus de badkuip- tandemkapitein. 'NUTTIGE COMBINA TIE NA TUUR-TECHNIEK' GOES De Koninklijke Nederland se Toeristenbond ANWB ziet nieuwe mogelijkheden voor het voortbe staan van de Stoomtram Goes-Borse le. In een brief aan gedeputeerde staten van Zeeland wordt gewezen op de belangstelling die de Vereni ging tot Behoud van Natuurmonu menten heeft getoond voor de ver werving van een stuk spoorbaan met bijbehorende bermen in verband met het speciale karakter ervan. Het lijkt de ANWB logisch dat behoud van dat bijzondere karakter goed sa men kan gaan en zelfs gediend kan zijn met handhaving van de toch al beperkte stoomtramdienst. Een inte gratie van beide functies kan leiden tot wederzijdse versterking, zo meent de ANWB. De brief aan gs van Zeeland komt op een moment dat de onderhandelingen over het voortbestaan van de Stich ting Stoomtram Goes-Borsele zich in een beslissend stadium bevinden. Uit een oogpunt van bevordering van toerisme noemt de ANWB het zeer te betreuren als aan de activiteiten van de SGB een einde zou moeten komen. Na de in uitvoering zijnde liquidatie van de Stichting Stoomtrein Maat schappij Tilburg-Turnhout zou beëin diging van de SGB-diensten beteke nen dat ten zuiden van de grote rivieren in het toeristenseizoen geen stoomtreinen meer zullèn rijden. De ANWB zegt er verder met teleur stelling van te hebben kennis geno men dat het SGB-project niet wordt genoemd in het Beleidsplan voor Re- De drijvende bok Taklift 4 arriveerde donderdag in de werkhaven Schelphoek. creatie en Toerisme. Het wordt min der verstandig geacht deze goede elk- weervoorziening buiten beschouwing te laten. Er wordt op gewezen dat de dure infrastructuur reeds aanwezig is, dat de kosten van het jaarlijks onder houd bekend zijn en dat het personeel dat de treindiensten in het toeristen seizoen onderhoudt, gratis beschik baar is. Ondersteund door goede pu bliciteit. waaraan de ANWB van harte wil meewerken, is het een project met een naar verwachting goede kosten- baten-verhouding, zo wordt in de brief gemeld. Ook uit het oogpunt van cultuurhistorie ziet de ANWB het als een groot verlies wanneer de museum- 'lijn komt te vervallen. „Deze lijn is, gesitueerd in het bijzondere heggen- landschap van Zuid-Beveland, in har monie met zijn agrarische omgeving". Voorlichtings centrum De ANWB wijst gs er voorts op dat de attractie van de lijn zou kunnen worden vergroot door het inrichten van een voorlichtingscentrum bij het eindpunt. Op die manier zal een nuttige combinatie kunnen worden gevormd van het in stand houden van het historisch-technisch project, bijzondere natuurlijke kenmerken zouden kunnen worden bewaard en ook zal er een mogelijkheid kunnen worden geschapen om voorlichting te geven over het Bevelandse natuur project en de speciale plaats daarvan in het omringende landschap. De Koninklijke Nederlandse Toeris tenbond zegt het toe te juichen dat op korte termijn zoveel uitzicht op een definitieve regeling kan worden gebo den, dat de SGB alsnog toestemming krijgt om in het nieuwe seizoen 1984 dienst te doen. In nader overleg zou dan kunnen worden gezocht naar een oplossing voor de voortzetting van de activiteiten in de periode na 1984,

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 11