ZEE
Friesland wil volledige
ontzwaveling in Borssele
ANWB: nieuwe perspectieven
voor museumlijn Goes-Borsele
Bedrag 3300 gulden in
boodschappenwagentje
Bok 'Taklift 4is
klaar voor karwei
almanak
PER BADKUIPTANDEM OP
KANAAL GENT-TERNEUZEN
Vandaag gepostmorgen bezorgd.
VOORSTEL IN SEP OVER KOLENCENTRALE:
PZC
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
VRIJDAG 27 APRIL 1984
MIDDELBURG - In 1983 werd in het postdistrict Zeeland - West-Brabant en
Zeeland - 98 procent van de 24-uurspost ook werkelijk binnen 24 uur na het
posten bezorgd. Dat staat in het jaaroverzicht over 1983 van het postdistrict.
Om de slogan 'vandaag gepost, morgen bezorgd' te kunnen waarmaken, is
ingrijpende verandering in het verwerkingsproces tot stand gebracht, zo
blijkt uit het verslag.
Om na te gaan hoe snel de verzending van de post verloopt, worden regelmatig
steekproeven genomen en intern worden steeds bepaalde delen van het
verwerkingsproces doorgelicht.
Uit enquêtes, die onder dt' klanten in het district zijn gehouden. is duidelijk
geworden, dat het publiek over het algemeen tevreden is over de manier,
waarop op postkantoren zaken worden afgedaan.
Uit het overzicht wordt verder onder meer duidelijk, dat de PTT de effecten
van de economische situatie merkt. Dat heeft geleid tot enige stagnatie in de
groei van de personeelsbezetting in het Middelburgse postdistrict
De plaatsingskansen zijn afgenomen.
ARNHEM (ANP) - Provinciale Staten van Friesland willen dat de Samenwerkende
Elektriciteits Produktie Bedrijven (SEP) terugkomen op hun besluit om de rookgassen van
de op kolenstook om te bouwen elektriciteitscentrale van de N.V. PZEM in Borssele slechts
voor vijftig procent te ontzwavelen. Volgens Friesland moet de SEP uit zorg voor het milieu
alsnog besluiten tot volledige ontzwaveling van 'Borssele', evenals van andere, op
kolenstook om te bouwen elektriciteitscentrales.
Dat is donderdag tijdens de vergade
ring van de raad van commissarissen
van de SEP in Arnhem meegedeeld
door drs F. Steenmeijer van het Pro
vinciaal Elektriciteits Bedrijf (PEB) in
Friesland.
De SEP besloot begin vorige maand
in Borssele niet verder te gaan dan
een ontzwaveling van vijftig procent.
Gedeputeerde Staten van Zeeland ga
ven op basis daarvan op 20 maart een
vergunning voor de ombouw van
'Borssele' af. De kosten van die om
bouw, inclusief een ontzwavelingsin
stallatie, bedragen ruim zeshonderd
miljoen gulden. Volledige ontzwave
ling zou het project volgens de SEP
zeker 110 müjoen gulden duurder ma
ken.
Minister Winsemius (Milieu) heeft er
onlangs tevergeefs bij de SEP op
aangedrongen om toch tot een ont
zwaveling van honderd procent te
besluiten. De overheid is bereid dat
met 20 miljoen gulden te subsidiëren.
Hij kondigde bovendien aan dat er
een Algemene Maatregel van Bestuur
wordt voorbereid waarin voor be
staande kolengestookte installaties
na een overgangsperiode honderd
procent ontzwaveling zal worden
geëist.
Volgens de SEP zullen de kosten van
'Borssele' bij volledige ontzwaveling
door een verhoogde investering, ver
hoogde exploitatielasten en een slech
ter wordend rendement echter een
dusdanig niveau bereiken dat om
bouw op kolen niet langer loont. De
extra kosten zullen volgens de elektri
citeitsproducenten door de verbrui
kers moeten worden opgebracht, ter
wijl het streven er bij ombouw op
kolenstook juist op is gericht de
stroomtarieven gunstig te beïnvloe
den.
De raad van commissarissen van de
SEP zal het door het Provinciaal
Elektriciteits Bedrijf Friesland inge
brachte voorstel van de provincie
Friesland om terug te komen op het
besluit om 'Borssele' slechts half te
ontzwavelen, in juni aan de orde stel
len.
Wettelijk
Weer stille tocht
'dwaze moeders'
in Middelburg
MIDDELBURG - Het Comité Stille
Tochten Zeeland hield donderdag in
Middelburg de zesde stille tocht als
solidariteitsbetuiging met de 'dwaze
moeders' van de Plaza de Mayo in
Argentinië. De commissaris van de
koningin in Zeeland, dr C. Boertien,
nam uit handen van mevrouw M.
Geene-Corstanje, secretaresse van
het comité, een petitie aan die hij
door zal zenden aan de vaste kamer
commissie van buitenlandse zaken.
Daarin wordt gevraagd de voor de
verdwijningen verantwoordelijke per
sonen voor een burgerrechtbank te
brengen, omdat ook onder de huidige
democratische regering nog niet be
kend is geworden wat er met de
verdwenen mensen is gebeurd. Het
comité stelt zich ook achter de organi
satie Fedefam, waarin familieleden
van verdwenen mensen in heel Latijns
Amerika zich verenigd hebben. Fede
fam ijvert bij de commissie mensen
rechten van de Verenigde Naties (VN)
voor een internationaal verdrag waar
bij verdwijningen tot misdaad tegen
de mensheid worden verklaard en ook
buiten de landsgrenzen vervolging
Van de schuldigen mogelijk wordt
gemaakt. De commissie buitenlandse
zaken wordt gevraagd te bevorderen
;dat de Nederlandse vertegenwoordi
ger in de commissie mensenrechten
van de VN, prof mr P. H. Kooymans,
deze zaak daar aanhangig maakt.
TERNEUZEN De Terneuzenaar H. heeft in een winkel in Temeuzen
3300 gulden gevonden. De man ontdekte het geld donderdagochtend in
een boodschappenwagentje Hij deed aangifte bij de politie.
ZEEUWSE
Project
Met enige regelmaat krijgen
wij de schoolkrant van de
openbare lagere- en kleuter
school 'De Lichtboei' uit Wesl-
kapelle opgestmird.
Het jongste exemplaar, dat
ons net voor de paasvakantie
bereikte maakt duidelijkdal
het 'projectwezen' in de toeken
vóór pasen krachtig heeft toe
geslagen. Men bezichtigde, in
het kader van een brede maat
schappelijke vorming, de
broodfabriek, een tuinder en
de brandtoeer en bracht van
de bevindingen verslag uit.
Wim: „Ik vond het zo leuk, dat
ik achter Van het groepje
kleuterscholieren, dal de
brandweer bezocht toonde
Brenda zich verrukt van het
plotselinge zwaaien der lich
ten.
Bart meldde: „Ik vond het
mooi dat me in de brandweer
auto mochten zitten".
Jos: „Ik vond 'et leuk dat die
man zo gauw aan klede".
En Thijs: „Ik vond 'et leuk da
me een appeltje krege".
Intrigerend vonden loij de
kanttekening van een der
deelnemers aan het project:
„Hoe zie ik eruit?" Hij meldde:
„Oom Wim ging poppetjes te
kenen en toen zei hij ivat tegen
ze, maar ze zeiden niks terug,
want ze hadden nog geen
oren".
BURGHSLUIS Deze
week is de Taklift 4, één
van 's werelds grootste
drijvende bokken, bij
de Oosterscheldewer-
ken aangekomen. Het
hijsvaartuig meerde in
eerste aanleg af in de
werkhaven Schelphoek.
Vandaag, vrijdag, kiest
de Taklift positie in de
betonhaven van het
werkeiland Neeltje
Jans, alwaar hijsproe-
ven worden gedaan met
een zogenaamde land-
hoofdverkeerskoker.
Het is de bedoeling dat
de zelfvarende bok in de
loop van volgende week
daadwerkelijk met de
werkzaamheden voor de
stormvloedkering in de
Oosterscheldemonding
begint. Daarbij gaat het
om de plaatsing van de
verkeerskokers, die te
zijner tijd de weg over de
pijlerdam moeten vor-
De eerste verkeersko-
ker komt in het sluitgat
Hammen, aan de
Schouwse kant. Leden
van de vaste kamercom
missie voor verkeer en
waterstaat, op werkbe
zoek bij de Deltadienst,
wonen donderdag 3 mei
de aanvang van de 'ope
ratie verkeerskokers'
bij. Behalve het aan
brengen van de ver
keerskokers moet de
Taklift 4 nog een reeks
andere karweien ten be
hoeve van de storm
vloedkering uitvoeren.
Na de bouwvakvakantie
'84 begint het inhangen
van de stalen schuiven
in de kering. In 1985,
eveneens na de bouw
vakvakantie, komt het
plaatsen van de beton
nen dorpelbalken aan
bod. Als laatste taak
voor de Taklift, medio
1986, is het bevestigen
van de bovenbalken aan
de orde.
Het langst
Samen met de toplaag-
storter Trias, die wordt
ingezet voor de aanleg
van de drempel in de
pijlerdam, is de Taklift
4 het vaartuig dat het
langste bij het storm
vloedkeringsproject be
trokken zal zijn. De
werkduur van de ande
re, veelal speciaal ge
bouwde, werkschepen
is korter.
Hoewel de Taklift 4 los
van de Oosterschelde-
werken al enkele kar
weien achter de rug
heeft, is destijds wel met
het oog op de bouw van
de stormvloedkering tot
de fabricage van de bok
besloten. In de tweede
helft van 1981 werd het
schip door de Verolme-
werf in Heusden afgele
verd aan het bergings
bedrijf Smit-Tak Inter
nationaal te Rotterdam.
Dit bedrijf verhuurt de
bok aan rijkswaterstaat,
die het weer aan de aan
nemerscombinatie Dos-
bouw ter beschikking
stelt. De afmetingen van
de Taklift 4 zijn 82 bij 28
meter. Het hijsvermo
gen (hoofdbok en dekta-
kels) bedraagt ongeveer
2000 ton. De drijvende
bok beschikt over eigen
voortstuwingsvermo
gen: 2 Caterpillermoto-
ren van samen 2282 pk.
De Taklift is volledig
zeewaardig en is in zijn
soort de enige ter we
reld.
Indien rookgasontzwaveling voor al
le grote kolengestookte vuurhaarden
via een wettelijke maatregel zal wor
den voorgeschreven, valt de centrale
in Borssele daar niet buiten. Minister
Winsemius heeft dat donderdag mee
gedeeld aan leden van de Tweede-
Kamerfracties van PvdA, CDA, D'66,
PSP, CPN en SGP die hierover schrif
telijke vragen hadden gesteld.
Intussen vindt nader overleg plaats
over de mate waarin en het tijdstip
waarop een volledige rookgasontzwa
veling bij bestaande kolengestookte
centrales zal worden voorgeschreven,
aldus de minister.
De directie van de SEP is door de
regering geïnformeerd over het aan
bod van het Rijk om 20 miljoen
gulden van de extra investeringskos
ten voor 'Borssele' te dragen. Daarbij
is de SEP gewezen op het feit dat een
dergelijke bijdrage uiteraard niet van
toepassing is indien volledige rookga
sontzwaveling verplicht wordt ge
steld.
Realisering van volledige rookgasont
zwaveling kost, volgens opgave van
de PZEM ongeveer 13 miljoen gulden
per jaar extra. Wanneer de extra
kosten voor de volledige ontzwaveling
omgeslagen zouden worden over alle
kleinverbruikers in Nederland (29 pro
cent van het totale elektriciteitsver
bruik van ongeveer 52 miljard kWh)
treedt een prijsverhoging op van 0,086
cent per kWh. Wanneer wordt omge
slagen over alle Nederlandse afne
mers treedt een prijsstijging op van
0,025 cent per kWh.
Adriaan Laenen (voorop) en wielrenner Jean Marie de Roo tijdens een proefvaartje met de door Laenen
ontworpen badkuiptandem.
TERNEUZEN Hoog boven de
oevers van het kanaal Gent-Ter-
neuzen uittorenende auto-carriers.
Enorme kolossen die in huiska
mers het televisiebeeld doen bibbe
ren. Ze zijn geaccepteerd, maar de
tijd staat niet stil, de techniek
schrijdt voort Zondag 3 juni
begeleiden de havendiensten van
Terneuzen en Gent een nieuw vaar
tuig, dat eenmalig op het kanaal
Gent-Terneuzen wordt ingezet. Het
is de badkuiptandem van Adriaan
Laenen (27) uit het Belgische Ert-
velde.
Jawel, „Niet het water in de bad
kuip, maar de badkuip in het wa
ter", dacht de inventieve Ertvelde-
naar, die momenteel de laatste
hand aan zijn opmerkeüjke produkt
legt. Laenen heeft een polyester
badkuip voorzien van een as met
schroef die wordt aangedreven door
een in de kuip gemonteerd tandem
frame. Voor de veiligheid wordt de
badkuiptandem met zwaailicht en
walky talky uitgerust. „Ik onder
neem dit op eigen risico, alles moet
daarom zeer stabiel zijn", zegt Lae
nen. „We hebben zwemvesten, vlot
ters om te blijven drijven en een
reserveketting voor de tandem. Die
is binnen tien minuten op het water
te verwisselen, we hebben daarvoor
natuurlijk sleutelgerief bij ons", ver
telt hij. Om vadertje staat te beha
gen wordt de badkuiptandem voor
zien van het bekende Belgische
driehoekige 'takspiaatje'.
De badkuip wordt behalve door
Laenen nog bemand door wielren
ner Jean Marie de Roo. De heren
denken het traject Terneuzen-Gent'
Langerbrugge met een gemiddelde
snelheid van vijf kilometer per uur
af te leggen. Om die inspanning te
kunnen leveren laten ze zich inspi
reren door radio-muziek. Laenen:
„We concentreren ons op die mu
ziek, zo worden we niet door andere
dingen afgeleid".
Het is niet de eerste keer dat
Adriaan Laenen zich in een badkuip
op het Kanaal Gent-Terneuzen be
geeft. Vorig jaar legde hij in een
smeedijzeren badkuip de route Zel-
zate-Gent/Langerbrugge af. Maar
die kuip gaf problemen met de
Ook een
reserveketting
aan boord
golfslag. ..In een polyester kuip ma
ken we meer snelheid en we liggen
ook hoger op het water. Het is
eigenlijk een verbeterde versie van
die vorigealdus Laenen.
Laenen's passie voor varende bad
kuipen begon een jaar of zes gele
den toen hij het Tros-programma
'te land. ter zee en in de lucht' zag.
Tweemaal deed hij zelf mee aan het
evenement en eindigde zelfs een
keer als derde. In België neemt
Laenen jaarlijks deel aan badkui
praces in Gent en Lokeren. Binnen
kort wil de Belg ook meedoen aan
het tv-programma 'De eerste, de
beste'.
Nieuwe creatie
Vrijwel jaarlijks komt Laenen met
een nieuwe creatie. De ene keer is
het een soort vliegtuigje en de
andere keer een Mississipie-rader-
boot.
Hij neemt graag deel aan badkuip
evenementen. „De mensen kunnen
er eens om lachen. Maar mijn grote
droom is toch Calais-Dover Daar
om ga ik nu mijn kuip op het kanaal
Gent-Terneuzen uitproberen". Het
oversteken van Het Kanaal tussen
Calais en Dover lijkt hem een hele
klus. „Ik moet officiële toestem
ming krijgen. Je zit op Het Kanaal
met sterke stroming en een gevaar
lijk verkeerspunt met veel scheep
vaart. Maai- dat punt moet ik bin
nen twintig minuten kunnen passe
ren". Laenen is druk aan het uitkij
ken naar mensen die hem tijdens
een eventuele overtocht over Het
Kanaal willen begeleiden. Wordt
het kanaal Gent-Terneuzen een
succes, dan wil Laenen in ieder
geval als oefening de Westerschelde
oversteken in zijn badkuiptandem.
Zondag 3 juni om negen uur 's
morgens vertrekt het Belgische
tweetal in de badkuip vanaf de
zeesluis in Terneuzen. Rond vijf urn
's middags worden ze in de jachtha
ven van GentLangerbrugge ver
wacht. Radio Artevelde zal voor z'n
luisteraars de tocht van het duo
Laenen en De Roo van uur tot uur
verslaan. Laenen hoopt met zijn
initiatief in Terneuzen en Gent veel
mensen op de been te krijgen. „Hoe
wel het bij ons wat moeilijk is,
omdat we die dag met de eerste
communicanten zitten", zegt hij.
Laenen heeft voor z'n badkuiptan
dem nog geen naam bedacht, wel
zal met het vaartuig onder Terneu-
zense vlag richting Gent gefietst
worden. „Ja, we zetten een vlag
van Terneuzen 400 jaar stad op
onze badkuip", aldus de badkuip-
tandemkapitein.
'NUTTIGE COMBINA TIE NA TUUR-TECHNIEK'
GOES De Koninklijke Nederland
se Toeristenbond ANWB ziet nieuwe
mogelijkheden voor het voortbe
staan van de Stoomtram Goes-Borse
le. In een brief aan gedeputeerde
staten van Zeeland wordt gewezen
op de belangstelling die de Vereni
ging tot Behoud van Natuurmonu
menten heeft getoond voor de ver
werving van een stuk spoorbaan met
bijbehorende bermen in verband met
het speciale karakter ervan.
Het lijkt de ANWB logisch dat behoud
van dat bijzondere karakter goed sa
men kan gaan en zelfs gediend kan
zijn met handhaving van de toch al
beperkte stoomtramdienst. Een inte
gratie van beide functies kan leiden
tot wederzijdse versterking, zo meent
de ANWB.
De brief aan gs van Zeeland komt op
een moment dat de onderhandelingen
over het voortbestaan van de Stich
ting Stoomtram Goes-Borsele zich in
een beslissend stadium bevinden. Uit
een oogpunt van bevordering van
toerisme noemt de ANWB het zeer te
betreuren als aan de activiteiten van
de SGB een einde zou moeten komen.
Na de in uitvoering zijnde liquidatie
van de Stichting Stoomtrein Maat
schappij Tilburg-Turnhout zou beëin
diging van de SGB-diensten beteke
nen dat ten zuiden van de grote
rivieren in het toeristenseizoen geen
stoomtreinen meer zullèn rijden.
De ANWB zegt er verder met teleur
stelling van te hebben kennis geno
men dat het SGB-project niet wordt
genoemd in het Beleidsplan voor Re-
De drijvende bok Taklift 4 arriveerde donderdag in de werkhaven Schelphoek.
creatie en Toerisme. Het wordt min
der verstandig geacht deze goede elk-
weervoorziening buiten beschouwing
te laten. Er wordt op gewezen dat de
dure infrastructuur reeds aanwezig is,
dat de kosten van het jaarlijks onder
houd bekend zijn en dat het personeel
dat de treindiensten in het toeristen
seizoen onderhoudt, gratis beschik
baar is. Ondersteund door goede pu
bliciteit. waaraan de ANWB van harte
wil meewerken, is het een project met
een naar verwachting goede kosten-
baten-verhouding, zo wordt in de brief
gemeld. Ook uit het oogpunt van
cultuurhistorie ziet de ANWB het als
een groot verlies wanneer de museum-
'lijn komt te vervallen. „Deze lijn is,
gesitueerd in het bijzondere heggen-
landschap van Zuid-Beveland, in har
monie met zijn agrarische omgeving".
Voorlichtings
centrum
De ANWB wijst gs er voorts op dat de
attractie van de lijn zou kunnen
worden vergroot door het inrichten
van een voorlichtingscentrum bij het
eindpunt. Op die manier zal een
nuttige combinatie kunnen worden
gevormd van het in stand houden
van het historisch-technisch project,
bijzondere natuurlijke kenmerken
zouden kunnen worden bewaard en
ook zal er een mogelijkheid kunnen
worden geschapen om voorlichting
te geven over het Bevelandse natuur
project en de speciale plaats daarvan
in het omringende landschap.
De Koninklijke Nederlandse Toeris
tenbond zegt het toe te juichen dat op
korte termijn zoveel uitzicht op een
definitieve regeling kan worden gebo
den, dat de SGB alsnog toestemming
krijgt om in het nieuwe seizoen 1984
dienst te doen. In nader overleg zou
dan kunnen worden gezocht naar een
oplossing voor de voortzetting van de
activiteiten in de periode na 1984,