'De Striene' nog steeds
een 'probleemcamping'
Forse kritiek in Hulst op
FNV-standpunt St-Liduina
i:
life
PATROUILLE
'Advertenties kranten
en regio-omroep samen'
'Uittreden Engeland
brengt voortbestaan
EG niet in gevaar'
?(- o f
PZC/ provincie
EXPLOITANT: WACHTEN OP BESLUIT GS
IIT. STROUS: SLUITING ONVERMIJDELIJK
Bemanning enthousiast
over nieuwe RP 16
:-v«rrm
ZATERDAG 14 APRIL 1984
11
POORTVLIET - Exploitant A. Duijm van de camping 'De Striene' bij Poortvliet moet nu toch
haast gaan maken met het opknappen van het terrein. Volgens een woordvoerder van de
gemeente Tholen was met Duijm afgesproken dat hij vóór 15 april een begin zou maken met
het inplanten van groen. Daar is tot op heden nog niets van terecht gekomen, zo blijkt uit
reacties van kampeerders. Eigenlijk had de camping al vóór 1 april helemaal opgeknapt
moeten zijn, maar dat lukte helemaal niet.
De gemeente had daar ook wel begrip gens één van hen weten de meeste is hen te verstaan gegeven dat ze weer
voorsomda voor. omdat Duijm moeite mensen nog steeds niet wat er gaat een prijsverhoging moeten betalen,
had de grond in eigendom te krijgen, gebeuren en of er wel iets gebeurt. Wel Volgens de kampeerders kunnen ze
die hij nodig heeft voor het uitbreiden
van zijn terrein. Daarom was afge
sproken dat hij in ieder geval alvast
vóór 15 april groen zou inplanten.
De zegsman van de gemeente Tholen
maakt duidelijk dat het nu toch wel
tijd wordt dat Duijm aan de verbete
ringsplannen begint. Er wordt al drie
Jaar over het opknappen van camping
'De Striene' gesproken, maar om al
lerlei redenen is dat steeds uitgesteld.
De gemeente zal binnenkort controle
ren wat er van de toezeggingen van
Duijm is uitgekomen en als blijkt dat
hij zich niet aan zijn afspraken heeft
gehouden, zal de gemeente nadere
stappen ondernemen.
In dat verband werd al gesproken van
.contractbreuk Weliswaar wordt de
■mogelijkheid bekeken of er wellicht
J sprake is van overmacht, maar duide
lijk is dat ook de gemeente Tholen wil
dat spoedig een eind aan deze zaak
komt.
Camping-exploitant Duijm zegt des
gevraagd dat hij best bereid is om de
camping op te knappen, zoals afge
sproken. Maar volgens hem kan hij
nog niets doen, omdat gedeputeerde
staten het licht nog op groen moeten
zetten en dat gebeurt, selt hij, in een
vergadering op 17 april. „We mogen
nu nog niets doen. we wachten op een
beslissing", aldus Duijm.
Ondertussen neemt de onduidelijk
heid onder de kampeerders toe. Vol-
ook niets vragen aan exploitant
Duijm. omdat die nooit op het terrein
zou zijn Vrijdagmiddag was hij dat
overigens wel en Duijm noemde de
bewering dat hij er nooit zou zijn dan
ook onjuist De bewuste recreant wil
de zijn naam liever met noemen om
dat hij bang was voor ..represailles'
van Duijm Dat was volgens hem al
eens eerder gebeurd toen een kam
peerder ombudsman Frits Bom naar
het terrein haalde. Maar het is onder
tussen wel zo dat er dringend iets op
'De Striene' moét veranderen, stelde
hij. Als voorbeeld wees hij op het feit
dat er op het terrein maar één bruik
baar toilet is. ,Ook de watervoorzie
ning moet via plastic tanks geregeld
worden, die 's zomers de hele dag in de
zon staan. Verhuizen naar een andere
camping zag de man niet zitten, om
dat zoiets problemen op zou leveren
met zijn huisje. Het is volgens hem
ondoenlijk om het huisje te verplaat
sen en geld voor een caravan heeft hij
niet.
Coöperatie
Politie Beveland
controleert het
vakantie-verkeer
GOES - De Zuidbevelandse
rijkspolitiekorpsen van Borse-
le, Reimerswaal en Kapelle en
de gemeentepolitie Goes hou
den met ingang van Goede Vrij
dag (20 april) een gezamenlijke
verkeersactie op Zuid-Beve
land. Deze verkeersactie richt
zich met name op het recreatie-
verkeer.
Niet alleen caravans en vouwwa
gens worden gecontroleerd, er
'wordt ook gelet op de bevesti
ging van surfplanken op auto's
en daarnaast op eventueel zelf
gefabriceerde karretjes voor
surfplanken achter fietsen. Deze
intensieve verkeerscontrole
duurt tot en met de zomermaan
den.
Bij de vorige verkeersactie op
Zuid-Beveland werd gelet op
deel drie van het kentekenbewijs
en het dragen van autogordels.
Er werden toen in totaal 76 pro
ces-verbalen uitgeschreven voor
het niet achter de voorruit heb
ben van deel drie en 34 verbalen
voor het niet dragen van auto-
EUROPARLEMENTARIËR NORD:
VLISSINGEN - Het voortbestaan
van de Europese Gemeenschap
wordt volgens voorzitter H. Nord van
de VVD-fractie in het Europees Parle
ment niet op het spel gezet door een
eventuele uittreding van het Britse
Koninkrijk. Hij meent overigens dat
Groot-Britannië het niet zo ver zal
laten komen. „Daarom geloof ik, dat
we nu maar eens de poot stijf moeten
houden, in plaats van steeds zenuw
achtig naar Londen te reizen. Ik kan
me niet goed indenken, hoe het Ver
enigd Koninkrijk een toekomst denkt
te vinden zonder de Europese
markt", zei hij vrijdagavond in Vlis-
singen, tijdens een bijeenkomst van
de Kamercentrale Zeeland van de
WD.
De heer Nord noemde een eventuele
uittreding van het Verenigd Konink
rijk als gevolg van het meningsver
schil over de hoogte van het bedrag
dat Groot-Britannié zou moeten te
rugkrijgen, jammer voor de Europese
gemeenschap, maar zeker ook een
slag voor Engeland. De gemeenschap
zou volgens hem nog wel terug kun
nen schakelen naar de oorspronkelij
ke zes lidstaten of naar de zeven of
acht resterende, maar Engeland zou
helemaal op zichzelf komen te staan.
„Waar moeten zij dan bij? De Com
monwealth bestaat niet meer. Het
Warschau-paet wellicht? Ik geloof
daarom niet, dat het zal gebeuren",
liet hij weten. Het zogenaamde Falk
land-effect is volgens de heer Nord
momenteel uitgewerkt bij de Britse
premier Margaret Thatcher „Zij moet
dus iets anders verzinnen om als
geharnaste heldin voor het volk te
verschijnen. Het Britse volk wil echter
helemaal geen uittreding meer. Wan
neer ze merkt dat ze ons niet op de
knieén kan krijgen geeft ze wel toe en
vindt ze wel weer wat anders om een
harnas voor aan te trekken aldus de
heer Nord.
Voorzitter H. F. Tijdens van de Ka
mercentrale Zeeland voor de WD
voorspelde, dat Nederland na de ver
kiezingen zeker met zes zetels voor de
WD in het Europees Parlement kan
veroveren, tegenover de huidige vier,
en wellicht zelfs zeven of acht.
Ook de coöperatieve vereniging tot
behoud van camping 'De Striene'
vindt het hoog tijd dat er iets ge
beurt. De secretaris van die vereni
ging A. J. Kolijn legt uit dat al jaren
wordt geprobeerd iets aan de cam
ping te verbeteren. In het verleden is
ook al eens geprobeerd de camping
van Duijm over te nemen, maar dat
lukte niet. Kolijn benadrukt dat de
verhouding tussen Duijm en de ver
eniging de laatste tijd wal verbeterd
is. Aanvankelijk was er geen enkel
contact tussen deze twee partijen,
maar nu wordt er weer overlegd.
Daarom wacht de vereniging ook wat
Duijm uit gaat voeren.
„Wij zijn best bereid mee te werken
om de camping leefbaar te maken,
maar dan moeten er wel garanties
tegenover staan. Net zoals bijvoor
beeld die prijsverhoging, dat kan ei
genlijk niet. Eerst zou er wat opge
knapt moeten worden dan kunnen de
prijzen naar boven", zegt Kolijn.
Ook hij voelt er niet veel voor om naar
een andere camping te verhuizen,
omdat de locatie van 'De Stnene',
langs de Oosterschelde, volgens hem
ideaal is. Het is de coöperatie onder
tussen wel duidelijk dat met een
conflictsituatie niets bereikt kan wor
den. Daarom probeert de vereniging
het overleg gaande te houden. Overi
gens maakt ook Kolijn gewag van
gespannen verhoudingen tussen de
kampeerders onderling. Zo vertelt hij
dat er mensen zijn die niets meer met
hem te maken willen hebben, omdat
ze menen dat hij een 'dwarsligger' is.
Dat zou voortkomen uit zijn activitei
ten voor de coöperatieve vereniging.
Anderen houden zich daarentegen
juist wat op de achtergrond in de
hoop dat de vereniging de zaken voor
hen regelt.
Collecte
ARNEMUIDEN - De opbrengst van
de collecte voor de Nederlandse Hart
stichting bedroeg in Arnemuiden
ƒ4.142,99.
Gemeentegids voor
Hulst gepresenteerd
HULST In het stadhuis van de
gemeente Hulst is vrijdag de nieuwe
gemeentegids gepresenteerd. De gids
heeft als taak de burgers zo goed
mogelijk te informeren Het boekje
dat door mevrouw E. Furst van Publi-
media (de samenstellers van de gids)
aan burgemeester P. J. G. Molthoff
werd overhandigd, wordt binnenkort
huis-aan-huis in de gemeente Hulst
Verspreid. De gemeentegids 'Hulst
vpi A tot Z' is de enige die in opdracht
de gemeente gemaakt wordt. De
jemeester toonde zich zeer tevre
den met de jaarlijkse uitgave.
WD-MEDIASPECIALIST KEJA:
TERNEUZEN - De WD-parlementarier W. Keja vindt
dat bij de realisering van een provinciale omroep ook de
regionale pers moet worden ingeschakeld. In dat geval
kan er ook een koppeling tot stand worden gebracht voor
reclame: advertenties kunnen voor één tarief in de
dagbladen worden geplaatst en via de omroep worden
uitgezonden. Keja zei dat vrijdagavond in Terneuzen
voor de plaatselijke VVD-afdeling.
De VVD'er stelde vast dat het juist, maar niet aantoon
baar is dat reclame op de regionale omroepen de dag- en
huis-aan-huisbladen schade berokkent. Inschakeling van
de regionale pers bij de omroep heft dat evenwel op,
terwijl ook krante-journalisten voor de nieuwsvoorziening
kunnen worden ingeschakeld.
Keja vindt het ronduit onrechtvaardig dat multi-natio
nals 'het hele land met reclame mogen overspoelen, maar
dat de kleine kruidenier uit Terneuzen dat wordt verbo
den' In Terneuzen herhaalde hij het WD-standpunt dat
op de regionale omroepen reclame moet worden toege
staan. „Dat scheelt wel even een slok op een borrel"
De liberale mediadeskundige laakte overigens ook het
streven van de 'gelegenheidscoalitie' CDA-PvdA voor een
derde televisienet. Hij rekende zijn gehoor voor dat een
derde net geen tientje extra op de omroepbijdrage zal
gaan kosten, zoals het CDA voorspiegelt, maar tussen de
dertig en veertig gulden. „En dat is nog zeer bescheiden.
De roerselen van het CDA wat "betreft het mediabeleid,
daar snap ik niets meer van".
Hr. E. N. J. H. de Rechter
HULST - Voor districtsbestuurder T.
Strous van de FNV in Zeeland is het
vrijdagavond nog eens duidelijk ge
bleken: het FNV-standpunt, dat hij
huldigt wat betreft de ziekenhuis-
kwestie in Zeeuwsch-Vlaanderen
valt in het Oost-Zeeuws-Vlaamse be
slist niet in goede aarde. De vak
bondsman, die erkende dat de groot
ste poot van de vakcentrale, de Abva
Kabo in Zeeland een andere kijk op
de zaak heeft, benadrukte dat slui
ting van het Sint-Liduina ziekenhuis
een onoverkomelijke zaak is. Hij
vond dat - ook vanuit Oost-Zeeuws-
Vlaandcrcn - er meer naar de gehele
situatie in Zeeuwsch-Vlaanderen
moet worden gekeken. „We moeten
de belangen van de hele regio bekij
ken", stelde hij. Zijn betoog werd
hem niet bepaald in dank afgenomen.
Strous trachtte aan de hand van
verschillende cijfers toe te lichten dat
het voortbestaan van het Hulster zie
kenhuis niet het belang van de men
sen in de Zeeuws-Vlaamse regio dient.
Zo legde hij de nadruk op-het te
verwachten landelijk beddenpromila-
ge van drie promille. Met die norm in
het vooruitzicht, kan het ziekenhuis
in Hulst - bij een evenwichtige verde
ling van de bedden in Zeeuwsch-
Vlaanderen - niet geopend blijven,
meende hij. De districtsbestuurder
vond het beter te streven naar verbe
tering van de eerstelijnszorg. De gang
naar de ziekenhuizen, neemt dan van
zelf af, was zijn overtuiging.
Samenwerking
Voorts verweet de FNV-voorman de
besturen van de Zeeuws-Vlaamse zie
kenhuizen een niet al te best beleid.
Naar de mening van Strous hadden
de besturen al enkele jaren geleden
tot een eendrachtige samenwerking
moeten besluiten, in plaats van zich
steeds verdeeld op te stellen. Een
opmerking, die in het verkeerde keel
gat schoot bij secretaris E. Francken
van het ziekenhuisbestuur in Hulst.
Hij wees er op dat de samenwerking
wel tot stand was gebracht, maar
door laks optreden van de provincie
min of meer van tafel is geveegd.
Ook wethouder mr E. N. J. H de
Rechter van Hulst, die voor een be
langrijk deel de mening in Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen hielp verwoor
den. laakte het provinciaal beleid. De
dreigende sluiting van het Sint-Lidui
na bedreigt het welzijn van Oost-
Zeeuwsch-Vlaanderen, betoogde hij.
Het. sluiten van een belangrijke voor
ziening als het ziekenhuis, zou met
zich mee brengen dat mensen die er
werken eveneens uil de regio vertrek
ken. Dat heeft dan weer, zo stelde De
Rechter - zijn weerslag op het be
drijfsleven en andere maatschappelij
ke aspecten. Bovendien twijfelde hij
eraan of - met de komst van een
centrumziekenhuis in Terneuzen - de
kwaliteit van de gezondheidszorg ver
betert. Die kwaliteit is mede afhanke
lijk van het inwonertal en verandert
niet. aldus de wethouder
De bemanning van de RP 16 buigt zich over een zeekaart van de monding van de Westerschelde. Tiveede van
links adjudant C. Slabbekoom.
De rijkspolitie te water in Vlissingen is erg tevreden over de nieuwe
patrouilleboot 'Carel Polak', ofwel RP 16. Het schip bezit de
modernste apparatuur voor navigatie en communicatie. De maximum
snelheid bedraagt bijna 19 knopen (38 kilometer per uur). Bij een storm
van windkracht 8 mag het vaartuig nog tot 15 mijl uit de Nederlandse
kust. Daarmee stelt het de rijkspolitie in staat haar taken in de monding
van de Westerschelde nog beter uit te oefenen dan in het verleden.
Voorheen moesten die taken name- weer, ongetwijfeld een verbaasde
lijk worden waargenomen door de bemanning achterlatend, die zich
RP 10 Dit vaartuig is inmiddels afvraagt waaraan dit bezoek van
overgedragen aan de post Temeu- de rijkspolitie te water was te
zen, omdat het niet voldoet aan de danken,
voorwaarden die worden gesteld
aan een schip voor de kustwateren, Het politievaartuig nadert een an-
maar dat wel geschikt is voor pa- dere ankerligger, de Maris Sport-
trouilles op de Westerschelde. Bij sman uit Panama, Dat gebeurt ach-
redelijk weer verliet het de monding terlangs, om te controleren of er
wel eens, maar officieel mocht dat wellicht olie wordt geloosd. In dat
niet, zodat men ook geen werkelijk geval zou een blauwe vlek achter
gezag kon uitoefenen in situaties, het schip drijven. Dat blijkt nu niet
waarin dat eigenlijk wenselijk zou het geval Het komt volgens com-
zijn. Een kapitein van een zeeschip mandant A M. van Strien van de
treedt volgens adjudant C Slabbe- RP 16 echter regelmatig voor, dat
koorn. tot gisteren commandant wel een dader wordt betrapt Dan
van de rijkspolitie te water in Vlis- kan verbaliserend worden opgetre-
singen, gegarandeerd lakoniek op den.
wanneer men dat toch zou probe- Dankzij de maximum snelheid van
ren. „Je komt niet aan boord Je bijna negentien knopen kan de RP
mag hier zelfs helemaal met ko- 16 zeeschepen inhalen, die zich
men", zou volgens commandant schuldig hebben gemaakt aan ille-
Slabbekoom ongetwijfeld de reac- gale lozingen bij het verlaten van de
tie zijn. Westerschelde. De RP 10 was daar-
De RP 16 ligt stabiel in het water te voor niet snel genoeg. Het opsporen
wachten aan de steiger bij het weer- van deze overtreders is een van de
station van het KNMI, aan het taken van de rijkspolitie te water,
einde van de Piet Heinkade in Vlis- Vele werkzaamheden hebben be-
singen. Buiten de sluizen, want die trekking op de naleving van vaar-
veroorzaken te veel oponthoud reglementen, veiligheids- en be-
Adjudant Slabbekoom vertrekt de- manningsvoorschriften. controle op
zer dagen, wegens het bereiken van het vervoer van gevaarlijke stoffen
de zestigjarige leeftijd. Gezeten op en onderzoek bij aanvaringen en
comfortabele banken in de stuurca-
bine, die met de modernste elektro
nische apparatuur is uitgerust, ko
men onwillekeurig de herinnerin
gen aan vroeger naar boven. Hij is
politieman, maar voortgekomen uit
de scheepvaart, zoals vele collega's
en met name de ouderen. Ook nu
moet elk bemanningslid het schip
kunnen bedienen. Er is geen specia
le roerganger, navigator, scheeps-
werktuigkundige of boordwerktuig- scheepsongevallen. Ook verleent
kundige. Elk van deze specialismen men uiteraard hulp aan mensen die
moet in ieder bemanningslid aan- in moeilijkheden zijn gekomen op of
wezig zijn in het water En natuurlijk heeft
Bij het vertrek blijkt de gezamenlij- men ook de zorg over de crimmali-
ke kracht van de drie motoren, die teitsbestrijding. de controle op
ieder op zich 'slechts' 400 pk bezit- sport- en beroepsvisserij en de
ten. Op de grote sluis zitten een handhaving van de openbare orde.
paar jongens te hengelen, ondanks De bemanning van de RP 16 heeft
een bord met- het opschrift 'verbo- daarnaast enkele taken, omdat zij
den te vissen' „Och. die sluis gaat niet alleen de volledige politietaak
toch nooit open. Ze zitten niemand uitoefent in de zeegaten, maar ook
in de weg", zegt Slabbekoom „Je in het 'uitstralingsgebied' daarvan,
moet altijd naar het nut van een wet in de territoriale zee en dat is der-
kijken. die een mogelijkheid biedt tien mijl uit de kust.
om op te treden wanneer dat nood- De 'Carel Polak' is het derde schip
zakelijk is. Dit betekent nog niet, van de rijkspolitie te water, dat kan
dat je blindelings in actie moet worden beschouwd als een zee
komen bij elke overtreding, zelfs gaand vaartuig. Het eerste werd in
wanneer niemand wordt benadeeld mei 1979 in dienst gesteld in Den
of in gevaar gebracht", verklaart Helder en daarop volgde een tweede
hij. in IJmuiden. De RP 16 is de eerste
van een serie van zes van hetzelfde
type. besteld bij de werf Schottel-
De RP 16 passeert het Egypti- Nederland bv
sche vrachtschip 'Nefertiti' en
keert, oin even langszij te komen.
Wanneer het vaartuig licht tegen rriijdens de patrouille over de
de kolossale scheepswand botst X Westerschelde doen zich geen
houdt de roerganger het in be- incidenten voor of andere aanlei
dwang. Nu kan men aan boord van dingen voor optreden. Het is rustig
het zeeschip klauteren. Het is ech- en er valt weinig te controleren. De
ter slechts een oefening, om te specifieke eigenschappen van het
leren het vaartuig volledig te be- nieuwe vaartuig kunnen dan ook
heersen. Men vertrekt dan ook nauwelijks in de praktijk worden
aangetoond. De bemanningsleden
willen er echter graag over vertel
len.
Ze ztjn namelijk zeer tevreden over
de elektronische apparatuur, zoals
de decca-navigator. waarmee zeer
nauwkeurig de plaats kan worden
bepaald en het daarbij behorende
apparaat, dat aangeeft welke koers
moet worden gevolgd voor het be
reiken van een gesteld doel. met
welke snelheid wordt gevaren en
wanneer dat doel wordt bereikt met
die snelheid Handige hulpmidde
len. waarover Pirn Busking (29) en
thousiast kan verhalen. De VHF-
richtingzoeker heeft zijn nut al ver
schillende keren bewezen. Dit appa
raat kan de richting bepalen, van
waaruit een bepaald bericht over de
radio wordt uitgezonden. Het komt
wel eens voor. dat een scheepsradio
niet uit wordt gezet, waardoor een
schip constant in de ether is en
zodoende het radioverkeer voor de
overige scheepvaart ernstig ver
stoort. De rijkspolitie te water kan
dat schip nu opsporen en met signa
len kenbaar maken, dat men de
radio 'open heeft staan'.
Ook over de overige apparatuur
heeft men geen klachten. Al
leen de opstelling daarvan is niet
helemaal zoals de bemanning deze
het liefst zou hebben gezien. Deze
'teleurstellingen' over bepaalde
uitvoeringen worden momenteel
geïnventariseerd, zodat de bou
wers daarmee rekening kunnen
houden bij de volgende schepen uit
deze serie
Het gaat bijvoorbeeld om de positie
van de zeeradar. Die is zodanig
geplaatst, dat de persoon achter het
radarscherm geen uitzicht naar bui
ten meer heeft door de ramen.
Waarschijnlijk zijn de ontwerpers
uitgegaan van de gedachte dat de
radar alleen wordt gebruikt bij
slecht weer, als er toch geen zicht is.
„Maar 's nachts gebruiken wij de
radar ook en dan zouden wij toch
wel graag eens naar buiten willen
kijken'verklaart commandant
Van Strien
Daarnaast zijn er problemen met de
elektrisch hydraulisch bediende
hekgalg. waarmee de vier meter
lange rubberboot overboord kan
worden gezet. Deze bleek namelijk
met bestand tegen het zilte zeewa
ter en is inmiddels defect. Ze moet
dan ook worden vervangen door een
andere, die wel bestand is tegen het
zoute water In de machinekamer
heeft zich ook al een storing voorge
daan, waarbij de rook door het luik
naar buiten kwam, waardoor men
een ogenblik vreesde voor brand
Het zijn mankementen, die volgens
de commandant altijd om de hoek
komen kijken bij nieuwe'schepen.
Gebreken echter die de tevreden
heid over het nieuwe vaartuig niet
kunnen wegvagen en die zonder
noemenswaardige problemen ver
holpen kunnen worden bij de vol
gende schepen in de serie
De bemanning van de RP 16 zoekt
inmiddels naar de beste opstelling
voor de radarschermen en asbak
ken. Want ook die moeten nog een
vaste plaats krijgen, waar ze altijd
binnen handbereik zijn.
Hans Tabbers
De bemanningsleden Pirn Busking 'linksi en Arjan Koster irechtsi ian de RP J6, bij het passeren van het
Egyptische vrachtschip Nefertiti