('De Striene' nog steeds een 'probleemcamping' Forse kritiek in Hulst op FNV-standpunt St-Liduina Atl PATROUILLE 'Advertenties kranten en regio-omroep samen' Ir v 'Uittreden Engeland brengt voortbestaan EG niet in gevaar' PZC/provincie EXPLOITANT: WACHTEN OP BESLUIT GS T. STROUS: SLUITING ONVERMIJDELIJK Bemanning enthousiast over nieuwe RP 16 ZATERDAG 14 APRIL 1984 11 POORTVLIET - Exploitant A. Duijm van de camping'De Striene'bij Poortvliet moet nu toch 00k nieCs vragen aan exploitant haast gaan maken met het opknappen van het terrein. Volgens een woordvoerder van de ^Sjir^njdf^Sg^was'lÏÏat gemeente Tholen was met Duijm afgesproken dat hij vóór 15 april een begin zou maken met overigens wel en Duijm noemde de het inplanten van groen. Daar is tot op heden nog niets van terecht gekomen, zo blijkt uit bewering dat hij er nooit zou zijn dan J ook onjuist. De bewuste recreant wil- reacties van kampeerders. Eigenlijk had de camping al voor 1 april helemaal opgeknapt de zijn naam liever met noemen om moeten zijn, maar dat lukte helemaal niet. dat hij bang was voor „represailles De gemeente had daar ook wel begrip gens éen van hen weten de meeste is hen te verstaan gegeven dat ze weer van Duijm. Da^ waa volgens hem al voorsomda voor, omdat Duijm moeite mensen nog steeds niet wat er gaat een prijsverhoging moeten betalen. eens eet'der gebeurd toen een Kam- had de grond in eigendom te krijgen, gebeuren en of er wel iets gebeurt. Wel Volgens de kampeerders kunnen ze hpm» niS die hij nodig heeft voor het uitbreiden van zijn terrein. Daarom was afge sproken dat hij in ieder geval alvast vóór 15 april groen zou inplanten, ,De zegsman van de gemeente Tholen maakt duidelijk dat het nu toch wel tfjd wordt dat Duijm aan de verbete ringsplannen begint. Er wordt al drie 'jaar over het opknappen van camping 'De Striene' gesproken, maar om al lerlei redenen is dat steeds uitgesteld. De gemeente zal binnenkort controle ren wat er van de toezeggingen van Duijm is uitgekomen en als blijkt dat hij zich niet aan zijn afspraken heeft •gehouden, zal de gemeente nadere stappen ondernemen. [In dat verband werd al gesproken van jntractbreuk. Weliswaar wordt de ïogelijkheid bekeken of er wellicht irake is van overmacht, maar duide- jk is dat ook de gemeente Tholen wil [dat spoedig een eind aan deze zaak :omt. lamping-exploitant Duijm zegt des- :vraagd dat hij best bereid is om de iping op te knappen, zoals afge- jroken. Maar volgens hem kan hij ig niets doen. omdat gedeputeerde iten het licht nog op groen moeten itten en dat gebeurt, selt hij, in een jadering op 17 april. „We mogen ïu nog niets doen. we wachten op een ;ing". aldus Duijm. idertussen neemt de onduidelijk- dd onder de kampeerders toe. Vol- Politie Beveland controleert het vakantie-verkeer GOES - De Zuidbevelandse rijkspolitiekorpsen van Borse- le, Reimerswaal en Kapelie en de gemeentepolitie Goes hou den met ingang van Goede Yrij- dag (20 april) een gezamenlijke verkeersactie op Zuid-Beve land. Deze verkeersactie richt zich met name op het recreatie- verkeer. Niet alleen caravans en vouwwa gens worden gecontroleerd, er 'wordt ook gelet op de bevesti ging van surfplanken op auto's en daarnaast op eventueel zelf gefabriceerde karretjes voor surfplanken achter fietsen. Deze intensieve verkeerscontrole duurt tot en met de zomermaan den. Bij de vorige verkeersactie op Zuid-Beveland werd gelet op deel drie van het kentekenbewijs en het dragen van autogordels. Er werden toen in totaal 76 pro ces-verbalen uitgeschreven voor het niet achter de voorruit heb ben van deel drie en 34 verbalen voor het niet dragen van auto gordels. EUROPARLEMENTARIËR NORD: VLISSINGEN - Het voortbestaan i schakelen naar de oorspronkelij- het terrein haalde. Maar het is onder tussen wel zo dat er dringend iets op 'De Striene' moet veranderen, stelde hij. Als voorbeeld wees hij op het feit dat er op het terrein maar eén bruik baar toilet is. Ook de watervoorzie ning moet via plastic tanks geregeld worden, die 's zomers de hele dag in de zon staan. Verhuizen naar een andere camping zag de man niet zitten, om dat zoiets problemen op zou leveren met zijn huisje. Het is volgens hem ondoenlijk om het huisje te verplaat sen en geld voor een caravan heeft hij niet. Coöperatie Ook de coöperatieve vereniging tot behoud van camping 'De Striene' vindt het hoog tijd dat er iets ge beurt. De secretaris van die vereni ging A. J. Kolijn legt uit dat al jaren wordt geprobeerd iets aan de cam ping te verbeteren. In het verleden is ook al eens geprobeerd de camping van Duijm over te nemen, maar dat lukte niet. Kolijn benadrukt dat de verhouding tussen Duijm en de ver eniging de laatste tijd wat verbeterd is. Aanvankelijk was er geen enkel contact tussen deze twee partijen, maar nu wordt er weer overlegd. Daarom wacht de vereniging ook wat Duijm uit gaat voeren. „Wij zijn best bereid mee te werken om de camping leefbaar te maken, maar dan moeten er wel garanties tegenover staan. Net zoals bijvoor beeld die prijsverhoging, dat kan ei genlijk niet. Eerst zou er wat opge knapt moeten worden dan kunnen de de Europese Gemeenschap ke zes lidstaten of naar de zeven of prijzen naar boven", zegt Kolijn. wordt volgens voorzitter H. Nord van acht resterende, maar Engeland zou Ook hij voelt er niet veel voor om naar Hj|- - een andere camping te verhuizen. omdat de locatie van 'De Striene', de VVD-fractie in het Europees Parle- helemaal op zichzelf komen te staan, ment niet op het spel gezet door een „Waar moeten zij dan bij? De Com- eventuele uittreding van het Britse monwealth bestaat niet meer. Het langs de Oosterschelde, volgens hem Koninkrijk. Hij meent overigens dat Warschau-pact wellicht? Ik geloof ideaal is. Het is de coöperatie onder- Groot-Britannië het niet zo ver zal daarom niet. dat het zal gebeuren", tussen wel duidelijk dat met een laten komen. „Daarom geloof ik, dat liet hij weten. Het zogenaamde Falk- conflictsituatie niets bereikt kan wor- we nu maar eens de poot stijf moeten land-effect is volgens de heer Nord den. Daarom probeert de vereniging momenteel uitgewerkt bij de Britse het overleg gaande te houden. Overi- premier Margaret Thatcher. „Zij moet gens maakt ook Kolijn gewag van dus iets anders verzinnen om als gespannen verhoudingen tussen de er.igd Koninkrijk een toekomst denkt geharnaste heldin voor het volk te kampeerders onderling. Zo vertelt hij te vinden zonder de Europese verschijnen. Het Britse volk wil echter dat er mensen zijn die mets meer met helemaal geen uittreding meer. Wan- hem te maken willen hebben, omdat neer ze merkt dat ze ons niet op de ze menen dat hij een 'dwarsligger' is •an de knieën kan krijgen geeft ze wel toe en Dat zou voortkomen uit zijn activitei- vindt ze wel weer wat anders om een ten voor de coöperatieve vereniging. houden, in plaats van steeds zenuw achtig naar Londen te reizen. Ik kan niet goed indenken, hoe het Vei markt", zei hij vrijdagavond in Vlis- singen, tijdens een bijeenkomst de Kamercentrale Zeeland VVD. De heer Nord noemde een eventuele harnas voor aan te trekken", aldus de Anderen houden zich daarentegen uittreding van het Verenigd Konink rijk als gevolg van het meningsver- heer Nord. juist wat op de achtergrond Voorzitter H. F. Tijdens van de Ka- hoop dat de vereniging de zaken voor jemeentegids voor Hulst gepresenteerd HULST In het stadhuis van de imeente Hulst is vrijdag de nieuwe imeentegids gepresenteerd. De gids [heeft als taak de burgers zo goed mogelijk te informeren. Het boekje dat door mevrouw E. Furst van Publi- |media (de samenstellers van de gids) aan burgemeester P. J. G. Molthoff werd overhandigd, wordt binnenkort huis-aan-huis in de gemeente Hulst verspreid. De gemeentegids 'Hulst van A tot Z' is de enige die in opdracht van de gemeente gemaakt wordt De burgemeester toonde zich zeer tevre den met de jaarlijkse uitgave schil over de hoogte van het bedrag mercentrale Zeeland voor de VVD hen regelt, dat Groot-Britannië zou moeten te- voorspelde, dat Nederland na de ver- rugkrijgen, jammer voor de Europese kiezingen zeker met zes zetels voor de UOlICCt6 gemeenschap, maar zeker ook een VVD in het Europees Parlement kan ARNEMUIDEN - De opbrengst van slag voor Engeland. De gemeenschap veroveren, tegenover de huidige vier, de collecte voor de Nederlandse Hart- zou volgens hem nog wel terug kun- en wellicht zelfs zeven of acht. stichting bedroeg in Arnemuiden ƒ4.142.99. VVD-MEDIASPEC/A IJST K/JA- TERNEUZEN - De VVD-parlementariër W. Kcja vindt dat bij de realisering van een provinciale omroep ook de regionale pers moet worden ingeschakeld. In dat geval kan er ook een koppeling tot stand worden gebracht voor reclame: advertenties kunnen voor één tarief in de dagbladen worden geplaatst en via de omroep worden uitgezonden. Keja zei dat vrijdagavond in Terneuzen voor de plaatselijke VVD-afdeling. De VVD'er stelde vast dat het juist, maar niet aantoon baar is dat reclame op de regionale omroepen de dag- en huis-aan-huisbladen schade berokkent. Inschakeling van de regionale pers bij de omroep heft dat evenwel op. terwijl ook krante-joumalisten voor de nieuwsvoorziening kunnen worden ingeschakeld. Keja vindt het ronduit onrechtvaardig dat multi-natio nals 'het hele land met reclame mogen overspoelen, maar dat de kleine kruidenier uit Terneuzen dat wordt verbo den'. In Terneuzen herhaalde hij het VVD-standpunt dat op de regionale omroepen reclame moet worden toege staan. „Dat scheelt wel even een slok op een borrel". De liberale mediadeskundige laakte overigens ook het streven van de 'gelegenheidscoalitie' CDA-PvdA voor een derde televisienet. Hij rekende zijn gehoor voor dat een derde net geen tientje extra op de omroepbijdrage zal gaan kosten, zoals het CDA voorspiegelt, maar tussen de dertig en veertig gulden. „En dat is nog zeer bescheiden. De roerselen van het CDA wat betreft het mediabeleid, daar snap ik niets meer van". ■v-w #v \jj Mr. E. N. J. H. de Rechter HULST - Voor dislrictsbestuurder T. Strous van dc FNV in Zeeland is het vrijdagavond nog eens duidelijk ge bleken: het FNV-standpunt, dat hij huldigt wat betreft de ziekenhuis kwestie in Zeeuwsch-Vlaandercri valt in het Oost-Zeeuws-Vlaamse be slist niet in goede aarde. De vak bondsman, die erkende dat de groot ste poot van de vakcentrale, de Abva Kabo in Zeeland een andere kijk op de zaak liceft, benadrukte dat slui ting van het Sint-Liduina ziekenhuis een onoverkomelijke zaak is. Hij vond dat - ook vanuit Oost-Zecuws- Vlaanderen - er meer naar de gehele situatie in Zeeuwsch-Vlaanderen moet worden gekeken. „We moeten de belangen van de hele regio bekij ken", stelde hij. Zijn betoog werd hem niet bepaald in dank afgenomen. Strous trachtte aan de hand van verschillende cijfers toe te lichten dat het voortbestaan van het Hulster zie kenhuis niet het belang van de men sen in de Zeeuws-Vlaamse regio dient. Zo legde hij de nadruk op het te verwachten landelijk beddenpromila- ge van drie promille. Met die norm in het vooruitzicht, kan het ziekenhuis in Hulst - bij een evenwichtige verde ling van de bedden in Zeeuwsch- Vlaandèren - niet geopend blijven, meende hij. De districtsbestuurder vond het beter te streven naar verbe tering van de eerstelijnszorg, De gang naar de ziekenhuizen, neemt dan van zelf af, was zijn overtuiging. Samenwerking Voorts verweet de FNV-voorman de besturen van de Zeeuws-Vlaamse zie kenhuizen een niet al te best beleid. Naar de mening van Strous hadden de besturen al enkele jaren geleden tot een eendrachtige samenwerking moeten besluiten, in plaats van zich steeds verdeeld op te stellen. Een opmerking, die in het verkeerde keel gat schoot bij secretaris E. Francken van het ziekenhuisbestuur in Hulst. Hij wees er op dat de samenwerking wel tot stand was gebracht, maar door laks optreden van de provincie min of meer van tafel is geveegd. Ook wethouder mr. E. N. J. H. de Rechter van Hulst, die voor een be langrijk deel de mening in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen hielp verwoor den, laakte het provinciaal beleid. De dreigende sluiting van het Sint-Lidui na bedreigt het welzijn van Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen, betoogde hij. Het sluiten van een belangrijke voor ziening als het ziekenhuis, zou met zich mee brengen dat mensen die er werken eveneens uit de regio vertrek ken. Dat heeft dan weer, zo stelde De Rechter - zijn weerslag op het be drijfsleven en andere maatschappelij ke aspecten. Bovendien twijfelde hij eraan of - mei de komst van een centrumziekenhuis in Terneuzen - de kwaliteit van de gezondheidszorg ver betert Die kwaliteit is mede afhanke lijk van het inwonertal en verandert niet. aldus de wethouder. De bemanning van de RP 16 buigt zich over een zeekaart van de monding van de Wester schelde. Tweede van links adjudant C. Slabbekoom. De rijkspolitie te water in Vlissingen is erg tevreden over dc nieuwe patrouilleboot 'Carel Polak', ofwel RP 16. Het schip bezit de modernste apparatuur voor navigatie en communicatie. De maximum snelheid bedraagt bijna 19 knopen (38 kilometer per uur). Bij een storm van windkracht 8 mag het vaartuig nog lot 15 mijl uit de Nederlandse kust. Daarmee stelt het de rijkspolitie in staat haar taken in de monding van de Westerschelde nog beter uit te oefenen dan in het verleden. Voorheen moesten die taken name- weer, ongetwijfeld een verbaasde lijk worden waargenomen door de bemanning achterlatend, die zich RP 10. Dit vaartuig is inmiddels afvraagt waaraan dit bezoek van overgedragen aan de post Temeu- de rijkspolitie te water wras te zen. omdat het niet voldoet aan de danken, voorwaarden die worden gesteld aan een schip voor de kustwateren, Het politievaartuig nadert een an- maar dat wel geschikt is voor pa- dere ankerligger, de Maris Sport- trouilles op de Westerschelde. Bij sman uit Panama. Dat gebeurt ach- redelijk weer verliet het de monding terlangs. om te controleren of er wel eens, maar officieel mocht dat wellicht olie wordt geloosd. In dat niet. zodat men ook geen werkelijk geval zou een blauwe vlek achter gezag kon uitoefenen in situaties, het schip drijven. Dat blijkt nu niet waarin dat eigenlijk wenselijk zou het geval Het komt volgens com- zijn Een kapitein van een zeeschip mandant A M van Strien van de treedt volgens adjudant C Slabbe- RP 16 echter regelmatig voor. dat koorn, tot gisteren commandant wel een dader wordt betrapt. Dan van de rijkspolitie te water in Vlis- kan verbaliserend worden opgetre- singen. gegarandeerd lakoniek op den. wanneer men dat toch zou probe- Dankzij de maximum snelheid van ren. „Je komt niet aan boord. Je bijna negentien knopen kan de RP mag hier zelfs helemaal niet ko- 16 zeeschepen inhalen, die zich men", zou volgens commandant schuldig hebben gemaakt aan ille- Slabbekoorn ongetwijfeld de reac- gale lozingen bij het verlaten van de tie zijn. Westerschelde. De RP 10 was daar- De RP 16 ligt stabiel in het water te voor met snel genoeg. Het opsporen wachten aan de steiger bij het weer- van deze overtreders is een van de station van het KNMI, aan het taken van de rijkspolitie te water, einde van de Piet Heinkade in Vlis- Vele werkzaamheden hebben be- singen. Buiten de sluizen, want die trekking op de naleving van vaar- veroorzaken te veel oponthoud. reglementen, veiligheids- en be- Adjudant Slabbekoom vertrekt de- manningsvoorschriften. controle op zer dagen, wegens het bereiken van het vervoer van gevaarlijke stoffen de zestigjarige leeftijd. Gezeten op en onderzoek bij aanvaringen en comfortabele banken in de stuurca- bine, die met de modernste elektro nische apparatuur is uitgerust, ko men onwillekeurig de herinnerin gen aan vroeger naar boven. Hij is politieman, maar voortgekomen uit de scheepvaart, zoals vele collega's en met name de ouderen. Ook nu moet elk bemanningslid het schip kunnen bedienen. Er is geen specia le roerganger, navigator, scheeps- werktuigkundige of boordwerktuig- scheepsongevallen Ook verleent kundige. Elk van deze specialismen men uiteraard hulp aan mensen die moet in ieder bemanningslid aan- in moeilijkheden zijn gekomen op of wezig zijn. in het water. En natuurlijk heeft Bij het vertrek blijkt de gezamenlij- men ook de zorg over de criminali- ke kracht van de drie motoren, die teitsbestrijding, de controle op ieder op zich 'slechts' 400 pk bezit- sport- en beroepsvisserij en de ten. Op de grote sluis zitten een handhaving van de openbare orde. paar jongens te hengelen, ondanks De bemanning van de RP 16 heeft een bord met het opschrift 'verbo- daarnaast enkele taken, omdat zij den te vissen'. „Och, die sluis gaat niet alleen de volledige politietaak toch nooit open. Ze zitten niemand uitoefent in de zeegaten, maar ook in de weg", zegt Slabbekoom „Je in het 'uitstralingsgebied' daarvan, moet altijd naar het nut van een wet in de territoriale zee en dat is der- kijken, die een mogelijkheid biedt tien mijl uit de kust om op te treden wanneer dat nood- De 'Carel Polak' is het derde schip zakelijk is. Dit betekent nog niet. van de rijkspolitie te water, dat kan dat je blindelings in actie moet worden beschouwd als een zee komen bij elke overtreding, zelfs gaand vaartuig. Het eerste werd tn wanneer niemand wordt benadeeld mei 1979 in dienst gesteld in Den of in gevaar gebracht", verklaart Helder en daarop volgde een tweede hij. in IJmuiden. De RP 16 is de eerste van een serie van zes van hetzelfde type. besteld bij de werf Schottel- Nederland bv de L Westerschelde doen zich geen De RP 16 passeert het Egypti sche vrachtschip 'Nefertïti' en keert, om even langszij te komen. Wanneer het vaartuig licht tegen dc kolossale scheepswand botst houdt de roerganger het in be- incidenten voor of andere aanlei dwang. Nu kan men aan boord van dingen voor optreden. Het is rustig het zeeschip klauteren. Het is ech- en er valt weinig te controleren. De ter slechts een oefening, om te specifieke eigenschappen van het leren het vaartuig volledig te be- nieuwe vaartuig kunnen dan ook heersen. Men vertrekt dan ook nauwelijks in dc praktijk worden aangetoond. De bemanningsleden willen er echter graag over vertel len. Ze zijn namelijk zeer tevreden over de elektronische apparatuur, zoals de decca-navigator, waarmee zeer nauwkeurig de plaats kan worden bepaald en het daarbij behorende apparaat dat aangeeft welke koers moet worden gevolgd voor het be reiken van een gesteld doel. met welke snelheid wordt gevaren en wanneer dat doel wordt bereikt met die snelheid Handige hulpmidde len. waarover Pirn Busking <29> en thousiast kan verhalen De VHF- richtingzoeker heeft zijn nut al ver schillende keren bewezen. Dit appa raat kan de nchting bepalen, van waaruit een bepaald bericht over de radio wordt uitgezonden Het komt wel eens voor. dat een scheepsradio niet uit wordt gezet, waardoor een schip constant in de ether is en zodoende hét radioverkeer voor de overige scheepvaart ernstig ver stoort. De rijkspolitie te water kan dat schip nu opsporen en met signa len kenbaar maken, dat men de radio 'open heeft staan Ook over de overige apparatuur heeft men geen klachten. Al leen de opstelling daarvan is niet helemaal zoals de bemanning deze het liefst zou hebben gezien. Deze •teleurstellingen' over bepaalde uitvoeringen worden momenteel geïnventariseerd, zodat de bou wers daarmee rekening kunnen houden bij de volgende schepen uit deze serie Het gaat bijvoorb'eeld om de positie van de zeeradar. Die is zodanig geplaatst, dat de persoon achter het radarscherm geen uitzicht naar bui ten meer heeft door de ramen. Waarschijnlijk zijn de ontwerpers uitgegaan van de gedachte dat de radar alleen wordt gebruikt bij slecht weer. als er toch geen zicht is. „Maar 's nachts gebruiken wij de radar ook en dan zouden wij toch wel graag eens naar buiten willen kijken", verklaart commandant Van Strien Daarnaast zijn er problemen met de elektrisch hydraulisch bediende hekgalg, waarmee de vier meter iange rubberboot overboord kan worden gezet Deze bleek namelijk niet bestand tegen het zilte zeewa ter en is inmiddels defect. Ze moet dan ook worden vervangen door een andere, die wel bestand is tegen het zoute water. In de machinekamer heeft zich ook al een storing voorge daan. waarbij de rook door het luik naar buiten kwam, waardoor men een ogenblik vreesde voor brand. Het zijn mankementen, die volgens de commandant alujd om de hoek komen kijken bij nieuwe schepen. Gebreken echter die de tevreden heid over het nieuwe vaartuig niet kunnen wegvagen en die zonder noemenswaardige problemen ver holpen kunnen worden bij de vol gende schepen in de serie. De bemanning van de RP 16 zoekt inmiddels naar de beste opstelling voor de radarschermen en asbak ken. Want ook die moeten nog een vaste plaats krijgen, waar ze altijd binnen handbereik zijn. Hans Tabbers De bemanningsleden Pim Busking tlinksl en Arjan Koster 'rechtsvan de RP 16. bij het passeren van het Egyptische vrachtschip 'Nefertïti'. TtRTlTl

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 33