'De Striene' nog steeds een 'probleemcamping' [Forse kritiek in Hulst op FNV-standpunt St-Liduina PATROUILLE 'Advertenties kranten en regio-omroep samen' 'Uittreden Engeland brengt voortbestaan EG niet in gevaar' PZC/provincie EXPLOITANT: WACHTEN OP BESLUIT GS |T. STROUS: SLUITING ONVERMIJDELIJK Bemanning enthousiast over nieuwe RP 16 •mm ZATERDAG 14 APRIL 1984 ite 11 POORTVLIET - Exploitant A. Duijm van de camping 'De Striene' bij Poortvliet moet nu toch haast gaan maken met het opknappen van het terrein. Volgens een woordvoerder van de igemeente Tholen was met Duijm afgesproken dat hij vóór 15 april een begin zou maken met het inplanten van groen. Daar is tot op heden nog niets van terecht gekomen, zo blijkt uit [reacties van kampeerders. Eigenlijk had de camping al vóór 1 april helemaal opgeknapt Imoeten zijn, maar dat lukte helemaal niet. De gemeente had daar ook wel begrip gens een van hen weten de meeste is hen te verstaan gegeven dat ze weer [voorsomda voor, omdat Duijm moeite mensen nog steeds niet wat er gaat een prijsverhoging moeten betalen, ■had de grond in eigendom te krijgen, gebeuren en of er wel iets gebeurt. Wel Volgens de kampeerders kunnen ze !die hij nodig heeft voor het uitbreiden ]van zijn terrein. Daarom was afge sproken dat hij in ieder geval alvast Ivóór 15 april groen zou inplanten. ]De zegsman van de gemeente Tholen maakt duidelijk dat hec nu toch wel tijd wordt dat Duijm aan de verbete ringsplannen begint. Er wordt al drie ijaar over het opknappen van camping ''De Striene' gesproken, maar om al lerlei redenen is dat steeds uitgesteld. De gemeente zal binnenkort controle ren wat er van de toezeggingen van Duijm is uitgekomen en als blijkt dat Mj zich niet aan zijn afspraken heeft gehouden, zal de gemeente nadere stappen ondernemen. In dat verband werd al gesproken van 'contractbreuk. Weliswaar wordt de mogelijkheid bekeken of er wellicht sprake is van overmacht, maar duide lijk is dat ook de gemeente Tholen wil dat spoedig een eind aan deze zaak komt. -Camping-exploitant Duhm zegt des gevraagd dat hij best bereid is om de camping op te knappen, zoals afge sproken. Maar volgens hem kan hij •nog niets doen. omdat gedeputeerde staten het licht nog op groen moeten zetten en dat gebeurt, sell hij. in een [vergadering op 17 april. ..We mogen nu nog niets doen. we wachten op een «beslissing", aldus Duijm. 'Ondertussen neemt de onduidelijk heid onder de kampeerders toe. Vol- ook niets vragen aan exploitant Duijm, omdat die nooit op het terrein zou zijn. Vrijdagmiddag was hij dat overigens wel en Duijm noemde de bewering dat hij er nooit zou zijn dan ook onjuist. De bewuste recreant wil de zijn naam liever niet noemen om dat hij bang was voor „represailles" van Duijm. Dat was volgens hem al eens eerder gebeurd toen een kam peerder ombudsman Frits Bom naar het terrein haalde. Maar het is onder tussen wel zo dat er dringend iets op 'De Striene' moet veranderen, stelde hij. Als voorbeeld wees hij op hel feit dat er op het terrein maar één bruik baar toilet is. Ook de watervoorzie ning moet via plastic tanks geregeld worden, die 's zomers de hele dag in de zon staan. Verhuizen naar een andere camping zag de man niet zitten, om dat zoiets problemen op zou leveren met zijn huisje. Het is volgens hem ondoenlijk om het huisje te verplaat sen en geld voor een caravan heeft hij niet. Coöperatie Politie Beveland controleert het vakantie-verkeer GOES - De Zuidbevelandse rijkspolitiekorpsen van Borse- le, Reimerswaal en Kapelle en de gemeentepolitie Goes hou den met ingang van Goede Vrij dag (20 april) een gezamenlijke verkeersactie op Zuid-Beve land. Deze verkeersactie richt zich met name op het recreatie- verkeer. Niet alleen caravans en vouwwa gens worden gecontroleerd, er 'wordt ook gelet op de bevesti ging van surfplanken op auto's en daarnaast op eventueel zelf gefabriceerde karretjes voor surfplanken achter fietsen. Deze intensieve verkeerscontrole duurt tot en met de zomermaan den. Bij de vorige verkeersactie op Zuid-Beveland werd gelet op deel drie van het kentekenbewijs en het dragen van autogordels. Er werden toen in totaal 76 pro ces-verbalen uitgeschreven voor het niet achter de voorruit heb ben van deel drie en 34 verbalen voor het niet dragen van auto gordels. EUROPARLEMENTARIËR NORD: VLISSINGEN - Het voortbestaan van de Europese Gemeenschap wordt volgens voorzitter H. Nord van de VVD-fractie in het Europees Parle ment niet op het spel gezet door een eventuele uittreding van het Britse Koninkrijk. Hij meent overigens dat Groot-Britannië het niet zo ver zal laten komen. „Daarom geloof ik, dat we nu maar eens de poot stijf moeten houden, in plaats van steeds zenuw achtig naar Londen te reizen. Ik kan me niet goed indenken, hoe het Ver enigd Koninkrijk een toekomst denkt te vinden zonder de Europese markt", zei hij vrijdagavond in Vlis- singen, tijdens een bijeenkomst van de Kamercentrale Zeeland van de VVD. De heer Nord noemde een eventuele uittreding van het Verenigd Konink rijk als gevolg van het meningsver schil over de hoogte van het bedrag dat Groot-Brltannié zou moeten te rugkrijgen, jammer voor de Europese gemeenschap, maar zeker ook een slag voor Engeland. De gemeenschap zou volgens hem nog wel terug kun nen schakelen naar de oorspronkelij ke zes lidstaten of naar de zeven of acht resterende, maar Engeland zou helemaal op zichzelf komen te staan. ..Waar moeten zij dan bij? De Com monwealth bestaat niet meer. Het Warschau-pact wellicht? Ik geloof daarom niet, dat het zal gebeuren", liet hij weten. Het zogenaamde Falk land-effect is volgens de heer Nord momenteel uitgewerkt bij de Britse premier Margaret Thatcher. „Zij moet dus iets anders verzinnen om als geharnaste heldin voor het volk te verschijnen. Het Britse volk wil echter helemaal geen uittreding meer. Wan neer ze merkt dat ze ons niet op de knieën kan krijgen geeft ze wel toe en vindt ze wel weer wat anders om een harnas voor aan te trekken", aldus de heer Nord. Voorzitter H. F. Tijdens van de Ka mercentrale Zeeland voor de VVD voorspelde, dat Nederland na de ver kiezingen zeker met zes zetels voor de VVD in het Europees Parlement kan veroveren, tegenover de huidige vier. en wellicht zelfs zeven of acht. Ook de coöperatieve vereniging tol behoud van camping 'De Striene' vindt het hoog tijd dat er iets ge beurt. De secretaris van die vereni ging A. J. Kolijn legt uit dat al jaren wordt geprobeerd iets aan de cam ping te verbeteren. In het verleden is ook al eens geprobeerd de camping van Duijm over te nemen, maar dal lukte niet. Kolijn benadrukt dat de verhouding tussen Duijm en de ver eniging de laatste tijd wat verbeterd is. Aanvankelijk was er geen enkel contact tussen deze twee partijen, maar nu wordt er weer overlegd. Daarom wacht de vereniging ook wat Duijm uit gaat voeren. „Wij zijn best bereid mee te werken om de camping leefbaar te maken, maar dan moeten er wel garanties tegenover staan. Net zoals bijvoor beeld die prijsverhoging, dat kan ei genlijk niet. Eerst zou er wat opge knapt moeten worden dan kunnen de prijzen naar boven", zegt Kolijn. Ook hij voelt er niet veel voor om naar een andere camping te verhuizen, omdat de locatie van 'De Striene'. langs de Oosterschelde. volgens hem ideaal is. Het is de coöperatie onder tussen wel duidelijk dat met een conflictsituatie niets bereikt kan wor den. Daarom probeert de vereniging het overleg gaande te houden. Overi gens maakt ook Kolijn gewag van gespannen verhoudingen tussen de kampeerders onderling. Zo vertelt hij dat er mensen zijn die niets meer met hem te maken willen hebben, omdat ze menen dat hij een 'dwarsligger' is. Dat zou voortkomen uit zijn activitei ten voor de coöperatieve vereniging Anderen houden zich daarentegen juist wat op de achtergrond in de hoop dat de vereniging de zaken voor hen regelt. Collecte ARNEMUIDEN - De opbrengst van de collecte voor de Nederlandse Hart stichting bedroeg in Arnemuiden ƒ4.142,99. ■na Gemeentegids voor it Hulst gepresenteerd i HULST In het stadhuis van de gemeente Hulst is vrijdag de nieuwe gemeentegids gepresenteerd. De gids heeft als taak de burgers zo goed dai mogelijk te informeren. Het boekje stol dat door mevrouw E. Furst van Publi- media (de samenstellers van de gids) aan burgemeester P. J. G. Molthoff werd overhandigd, wordt binnenkort huis-aan-huis in de gemeente Hulst verspreid. De gemeentegids 'Hulst van A tot Z' is de enige die in opdracht van de gemeente gemaakt wordt. De burgemeester toonde zich zeer tevre den met de jaarlijkse uitgave. WD-MEDIASPECT A LIST KEJA: TERNEUZEN - De WD-parlementariér W. Keja vindt dat bij de realisering van een provinciale omroep ook de regionale pers moet worden ingeschakeld. In dat geval kan er ook een koppeling tot stand worden gebracht voor reclame: advertenties kunnen voor éen tarief in de dagbladen worden geplaatst en via de omroep worden uitgezonden. Keja zei dat vrijdagavond in Terneuzen voor de plaatselijke WD-afdeling. De WD'er stelde vast dat het juist, maar niet aantoon baar is dat reclame op de regionale omroepen de dag- en huis-aan-huisbladen schade berokkent. Inschakeling van de regionale pers bij de omroep heft dat evenwel op. terwijl ook krante-joumalisten voor de nieuwsvoorziening kunnen worden ingeschakeld. Keja vindt het ronduit onrechtvaardig dat multi-natio nals 'het hele land met reclame mogen overspoelen, maar dat de kleine kruidenier uit Terneuzen dat wordt verbo den'. In Terneuzen herhaalde hij het WD-standpunt dat op de regionale omroepen reclame moet worden toege staan. „Dat scheelt wel even een slok op een borrel" De liberale mediadeskundige laakte overigens ook het streven van de 'gelegenheidscoalitie' CDA-PvdA voor een derde televisienet. Hij rekende zijn gehoor voor dat een derde net geen tientje extra op de omroepbijdrage zal gaan kosten, zoals het CDA voorspiegelt, maar tussen de dertig en veertig gulden. „En dat is nog zeer bescheiden De roerselen van het CDA wat betreft het mediabeleid, daar snap ik mets meer van" N. J. H. de Rechter HULST - Voor districtsbestuurder T. Strous van de FNV in Zeeland is het vrijdagavond nog eens duidelijk ge bleken: het FNV-standpunt, dat hij huldigt wat betreft de ziekenhuis- kwestie in Zeeuwsch-Vlaanderen valt in het Oost-Zeeuws-Vlaamse be slist niet in goede aarde. De vak bondsman, die erkende dat de groot ste poot van de vakcentrale, de Abva Kabo in Zeeland een andere kijk op de zaak heeft, benadrukte dat slui ting van het Sint-Liduina ziekenhuis een onoverkomelijke zaak is. Hij vond dat - ook vanuit Oost-Zeeuws- Vlaanderen - er meer naar de gehele situatie in Zeeuwsch-Vlaanderen moet worden gekeken. „We moeten de belangen van de hele regio bekij ken", stelde hij. Zijn betoog werd hem niet bepaald in dank afgenomen. Strous trachtte aan de hand van verschillende cijfers toe te lichten dat. het voortbestaan van het Hulster zie kenhuis niet het belang van de men sen ln de Zeeuws-Vlaamse regio dient. Zo legde hij de nadruk op het te verwachten landelijk beddenpromila- ge van drie promille. Met die norm in het vooruitzicht, kan het ziekenhuis in Hulst - bij een evenwichtige verde ling van de bedden in Zeeuwsch- Vlaanderen - niet geopend blijven, meende hij. De districtsbestuurder vond het beter te streven naar verbe tering van de eerstelijnszorg De gang naar de ziekenhuizen, neemt dan van zelf af, was zijn overtuiging. Samenwerking Voorts verweet de FNV-voorman de besturen van de Zeeuws-Vlaamse zie kenhuizen een piet al te best beleid. Naar de mening van Strous hadden de besturen al enkele jaren geleden tot een eendrachtige samenwerking moeten besluiten, in plaats van zich steeds verdeeld op te stellen. Een opmerking, die in het verkeerde keel gat schoot bij secretaris E. Francken van het ziekenhuisbestuur in Hulst. Hij wees er op dat de samenwerking wel tot stand was gebracht, maar door laks optreden van de provincie min of meer van tafel is geveegd. Ook wethouder mr. E. N. J. H. de Rechter van Hulst, die voor een be langrijk deel de mening in Oost- Zeeuwsch-Vlaanderen hielp venvoor den, laakte het provinciaal beleid. De dreigende sluiting van het Sint-Lidui na bedreigt het welzijn van Oost,- Zeeuwsch-Vlaanderen, betoogde hij. Het sluiten van een belangrijke voor ziening als het ziekenhuis, zou met zich mee brengen dat mensen die er werken eveneens uit de regio vertrek ken. Dat heeft dan weer. zo stelde De Rechter - zijn weerslag op het be drijfsleven en andere maatschappelij ke aspecten. Bovendien twijfelde hij eraan of - met de komst van een centrumziekenhuis in Terneuzen - de kwaliteit van de gezondheidszorg ver betert. Die kwaliteit is mede afhanke lijk van het inwonertal en verandert niet. aldus de wethouder. De bemanning van de RP 16 buigt zich over een zeekaart van de monding v links adjudant C. Slabbekoom. n de tester schelde. Tweede van De rijkspolitie te water in Vlissingen is erg tevreden over de nieuwe patrouilleboot 'Carel Polak', ofwel RP 16. Het schip bezit de modernste apparatuur voor navigatie en communicatie. De maximum snelheid bedraagt bijna 19 knopen (38 kilometer per uur). Bij een storm van windkracht 8 mag het vaartuig nog tot 15 mijl uit de Nederlandse kust. Daarmee stelt het de rijkspolitie in staat haar taken in de monding van de Westerschelde nog beter uit te oefenen dan in het verleden. Voorheen moesten die taken name- weer, ongetwijfeld een verbaasde lijk worden waargenomen door de bemanning achterlatend, die zich RP 10. Dit vaartuig is inmiddels afvraagt waaraan dit bezoek van overgedragen aan de post Temeu- de rijkspolitie te water was te zen, omdat het niet voldoet aan de danken, voorwaarden die worden gesteld aan een schip voor de kustwateren. Het politievaartuig nadert een an- maar dat wel geschikt is voor pa- dere ankerligger, de Maris Sport- trouilles op de Westerschelde Bij sman uit Panama. Dat gebeurt ach- redelijk weer verliet het de monding terlangs. om te controleren of er wel eens. maar officieel mocht dat wellicht olie wordt geloosd. In dat niet. zodat men ook geen werkelijk geval zou een blauwe vlek achter gezag kon uitoefenen in situaties, het schip drijven. Dat blijkt nu met waarin dat eigenlijk wenselijk zou het geval. Het komt volgens com- zijn. Een kapitein van een zeeschip mandant A M. van Strien van de treedt volgens adjudant C Slabbe- RP 16 echter regelmatig voor, dat koom. tot gisteren commandant wel een dader wordt betrapt. Dan van de rijkspolitie te water in Vüs- kan verbaliserend worden opgetre- singen. gegarandeerd lakomek op den. wanneer men dat toch zou probe- Dankzij de maximum snelheid van ren. „Je komt niet aan boord. Je bijna negentien knopen kan de RP mag hier zelfs helemaal niet ko- 16 zeeschepen inhalen, die zich men", zou volgens commandant schuldig hebben gemaakt aan ille- Slabbekoom ongetwijfeld de reac- gale lozingen bij het verlaten van de tie zijn. Westerschelde De RP 10 was daar- De RP 16 ligt stabiel in het water te voor niet snel genoeg. Het opsporen wachten aan de steiger bij het weer- van deze overtreders is een van de station van het KNMI, aan het taken van de rijkspolitie te water, einde van de Piet Heinkade in Vlis- Vele werkzaamheden hebben be- singen. Buiten de sluizen, want die trekking op de naleving van vaar- veroorzaken te veel oponthoud. reglementen, veiligheids- en be- Adjudant Slabbekoom vertrekt de- manningsvoorschriften. controle op zer dagen, wegens het bereiken van het vervoer van gevaarlijke stoffen de zestigjarige leeftijd. Gezeten op en onderzoek bij aanvaringen en comfortabele banken in de stuurca- bine, die met de modernste elektro nische apparatuur is uitgerust, ko men onwillekeurig de herinnerin gen aan vroeger naar boven. Hij is politieman, maar voortgekomen uit de scheepvaart, zoals vele collega's en met name de ouderen. Ook nu moet elk bemanningslid het schip kunnen bedienen. Er is geen specia le roerganger, navigator, scheeps- werktuigkundige of boordwerktuig- scheepsongevallen. Ook verleent kundige. Elk van deze specialismen men uiteraard hulp aan mensen die moet in ieder bemanningslid aan- in moeilijkheden zijn gekomen op of wezig zijn. in het water. En natuurlijk heeft Bij het vertrek blijkt de gezamenlij- men ook de zorg over de criminali- ke kracht van de drie motoren, die teitsbestrijding, de controle op ieder op zich 'slechts' 400 pk bezit- sport- en beroepsvisserij en de ten. Op de grote sluis zitten een handhaving van de openbare orde. paar jongens te hengelen, ondanks De bemanning van de RP 16 heeft een bord mét het opschrift 'verbo- daarnaast enkele taken, omdat zij den te vissen „Och. die sluis gaat niet alleen de volledige politietaak toch nooit open. Ze zitten niemand uitoefent in de zeegaten, maar ook in de weg", zegt Slabbekoom „Je in het 'uitstralingsgebied' daarvan, moet altijd naar het nut van een wet in de territoriale zee en dat is der- kijken. die een mogelijkheid biedt tien mijl uit de kust. om op te treden wanneer dat nood- De 'Carel Polak' is het derde schip zakelijk is. Dit betekent nog niet. van de rijkspolitie te water, dat kan dat je blindelings in actie moet worden beschouwd als een zee komen bij elke overtreding, zelfs gaand vaartuig. Het eerste werd in wanneer niemand wordt benadeeld mei 1979 m dienst gesteld m Den of in gevaar gebracht", verklaart Helder en daarop volgde een tweede hij. in IJmuiden. De RP 16 is de eerste van een sene van zes van hetzelfde type. besteld bij de werf Schottel- Nederland bv De RP 16 passeert het Egypti sche vrachtschip 'Nefertïtï' en keert, om even langszij te komen. Wanneer het vaartuig licht tegen de kolossale scheepswand botst houdt de roerganger het in be dwang. Nu kan men aan boord van het zeeschip klauteren. Het is ech ter slechts een oefening, om te specifieke eigenschappen van hel leren het vaartuig volledig te be- nieuwe vaartuig kunnen dan ook heersen. Men vertrekt dan ook nauwelijks in de praktijk worden Westerschelde doen zich geen incidenten voor of andere aanlei dingen voor optreden. Het is rustig en er valt weinig te controleren. De aangetoond. De bemanningsleden willen er echter graag over vertel len. Ze zijn namelijk zeer tevreden over de elektronische apparatuur, zoals de decca-navigator, waarmee zeer nauwkeurig de plaats kan worden bepaald en het daarbij behorende apparaat, dat aangeeft welke koers moet worden gevolgd voor het be reiken van een gesteld doel. met welke snelheid wordt gevaren en wanneer dat doel wordt bereikt met die snelheid Handige hulpmidde len, waarover Pirn Busking i29i en thousiast kan verhalen. De VHF- richtingzoeker heeft zijn nut al ver schillende keren bewezen. Dit appa raat kan de richting bepalen, van waaruit een bepaald bericht over de radio wordt uitgezonden. Het komt wel eens voor. dat een scheepsradio niet uit wordt gezet, waardoor een schip constant in de ether is en zodoende het radioverkeer voor de ovenge scheepvaart ernstig ver stoort De rijkspolitie te water kan dat schip nu opsporen en met signa len kenbaar maken, dat men de radio 'open heeft staan' Ook over de overige apparatuur heeft men geen klachten. Al leen de opstelling daarvan is niet helemaal zoals de bemanning deze het liefst zou hebben gezien. Deze 'teleurstellingen' over bepaalde uitvoeringen worden momenteel geïnventariseerd, zodat de bou wers daarmee rekening kunnen houden bij de volgende schepen uit deze serie Het gaat bijvoorbeeld om de positie van de zeeradar. Die is zodanig geplaatst, dat de persoon achter het radarscherm geen uitzicht naar bui ten meer heeft door de ramen. Waarschijnlijk zijn de ontwerpers uitgegaan van de gedachte dat de radar alleen wordt gebruikt bij slecht weer, als er toch geen zicht is. „Maar 's nachts gebruiken wij de radar ook en dan zouden wij toch wel graag eens naar buiten willen kijken", verklaart commandant Van Strien Daarnaast zijn er problemen met de elektrisch hydraulisch bediende hekgalg. waarmee de vier meter lange rubberboot overboord kan worden gezet. Deze bleek namelijk niet bestand tegen het zilte zeewa ter en is inmiddels defect. Ze moet dan ook worden vervangen door een andere, die wel bestand is tegen het zoute water. In de machinekamer heeft zich ook al een storing voorge daan, waarbij de rook door het luik naar buiten kwam. waardoor men een ogenblik vreesde voor brand Het zijn mankementen, die volgens de commandant altijd om de hoek komen kijken bij nieuw'e schepen. Gebreken echter die de tevreden heid over het nieuwe vaartuig niet kunnen wegvagen en die zonder noemenswaardige problemen ver holpen kunnen w-orden bij de vol gende schepen in de serie. De bemanning van de RP 16 zoekt inmiddels naar dc beste opstelling voor de radarschermen en asbak ken. Want ook die moeten nog een vaste plaats krijgen, waar ze altijd binnen handbereik zijn. Hans Tabbers De bemanningsleden Pim Busking flinkst en Arjan Koster irechts/ van de RP 16, bij het passeren van het Egyptische vrachtschip 'Nefertiti'.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 11