PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Snelheid in mist
kost negen levens
Van Zeil betrokken bij
ondergang bouwbedrijf
OESO: inflatie stijgt weer
RA VAGE EN 38 GEWONDEN OP SNEL WEGEN
Stijgend aantal
zelfdodingen
jonge Belgen
Shirts met karakter.
Surinamers zonder Wereldomroep
door invoeren van nieuwe tijd
Tsjernenko
gekozen tot
staatshoofd SU
1984
Zonnige perioden
Perioden met zon en mogelijk een bui,
Middagtemperatuur ongeveer 9 gra-
i den. Matige zuidwesten wind, om
streeks kracht 4.
227e jaargang no. 87
Donderdag 12 april 1984
Vandaag... op pagina 10
De advertentierubriek over uitgaan. Meer
informatie over adverteren 01184-15144, heer v. d. Bulck.
PARIJS (UPI) - De inflatie in de westerse industrielanden
neemt weer toe. Woensdag maakte de Organisatie voor
Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in
Parijs bekend dat de inflatie in de twaalf maanden tot en
met februari in de 24 aangesloten landen gemiddeld 5,8
procent heeft bedragen tegen 5,5 procent in de twaalf
maanden tot en met januari.
In de Europese OESO-landen stegen de prijzen met
gemiddeld acht procent. De prijsstijgingen zijn voorname
lijk een gevolg van het duurder worden van voedsel.
Italië kende de sterkste prijsstijgingen, twaalf procent,
Frankrijk tweede met 8,9 procent. Van de Europese leden
van de OESO deed West-Duitsland het het best met een
inflatie van 3,1 procent.
DEN HAAG (GPD) - Verspreid over het land hebben woens
dagmorgen in een tijdsbestek van 20 minuten negen ketting
botsingen plaatsgevonden, waarbij negen doden en 38 gewon
den zijn gevallen. Rond 425 voertuigen werden beschadigd,
geheel vernield of brandden uit. Oorzaak was steeds dat
weggebruikers met onverminderde snelheden mistbanken
binnenreden. Het KNMI had sinds dinsdagmorgen vroeg voor
mistbanken gewaarschuwd.
Tot de slachtoffers behoort de 51-
jarige C. Nolet uit Nieuwerkerk. Hij
kwam om het leven bij een ketting
botsing bij Moordrecht die aan nog
twee mensen, die samen in een auto
zaten, het leven kostte. „Om tien voor
half negen ontvingen we de eerste
melding en nog geen 20 minuten later
waren we ook van alle andere ketting
botsingen op de hoogte", verklaarde
de rijkspolitie in Driebergen woens
dag. In zijn soort is het de ernstigste
reeks ongelukken tot dusver in Neder
land. Enkele keren eerder zijn grote
kettingbotsingen ontstaan, maar nog
met eerder waren daarbij op zoveel
plaatsen tegelijk zoveel mensen en
voertuigen betrokken.
De ongelukken gebeurden bij Leider
dorp (120 voertuigen), Moordrecht-
Reeuwijk (60 voertuigen), Amstelveen
(30 stuks), Ewijk (40), Deil-Zaltbom-
mel (36), Apeldoorn (5). Uitgeest-Aker
sloot (35), Velp (20) en Breda (40
voertuigen). Daarnaast was er een
ongeluk op Oudenrijn, maar hiervan
was mist niet de oorzaak.
De eerste en zwaarste melding kwam
binnen van Leiderdorp, waar op au
tosnelweg A-4 rond kwart over acht
een kettingbotsing ontstond in het
verkeer dat in Amsterdamse richting
Unifil
In ieder geval nog een half
jaar blijft, de Nederlandse Uni-
fïl-compagnie in Zuid-Liba-
non. De kamer ging akkoord
met het opnieuw verlengen
van het Unijil-mandaat met
zes maanden.
PAGINA 3
Ontslag
Steeds meer werkgevers om
zeilen bij ontslagkwesties de
gewestelijke arbeidsbureaus.
Een toenemend aantal werk
gevers wendt zich met een
ontslagaanvraag rechtstreeks
tot de kantonrechter.
PAGINA 17
Hoogtepunt
Het hoogtepunt van de komen
de Koninginnedag wordt het
bezoek van de koninklijke fa
milie aan de traditionele Ko-
ninginnekermis op hel Lange
Voorhout in Den Haag.
PAGINA 5
Radio en televisie: 2
Binnen- en buitenl.: 3 en 5
Financieel: 4
Varia: 9, 11 en 13
Provincie: 15, 17, 19, 20 en
21
Sport: 22 en 23
reed. Het voorval leidde direct tot
een kettingbotsing aan de andere
kant van de middenberm. In korte
tijd waren daar over een afstand van
anderhalve kilometer 120 auto's,
vrachtwagens en motoren op elkaar
gereden. Daarbij vielen vijf doden en
14 gewonden. 18 voertuigen brand
den uit.
Wrakstukken
Slachtoffers vielen ook bij Moor
drecht (drie doden en 15 gewonden),
Apeldoorn (een dode en vier gewon
den), Breda (vier gewonden), Uitgeest
(een gewonde). De verwondingen va
rieerden van licht tot levensgevaar
lijk. Het heeft reddingsgroepen soms
uren gekost voordat de slachtoffers
uit hun wrakstukken konden worden
bevrijd.
Op de andere plaatsen bleef de schade
beperkt tot materiële, dat wil zeggen
dat voertuigen soms alleen lichte tot
ernstige schade opliepen of geheel
werden vernield. In totaal konden 425
voertuigen niet meer wegrijden ol
weggesleept worden voordat er politie
aan te pas gekomen was.
Hieruit leidt de rijkspolitie tevens ai
dat het werkelijke aantal voertuigen
dat bij de botsingen was betrokken
ongeveer een kwart hoger uitkomt,
maar dat .hun schade betrekkelijk
gering was zodat de bestuurders zijn
weggereden.
Verscheidene ongelukken gebeurden
op weggedeelten die, ook zonder mis
tbanken, door bochten of hellingen
wat minder overzichtelijk zijn. Met
name is dat het geval bij Leiderdorp,
waar de autosnelweg A-4 (Amster-
dam-Leidschendam) aan weerszijden
van de hoge overbrugging van de
Oude Rijn vrij scherpe bochten heeft.
keer onder normale omstandigheden
voortspoedt, compleet werden ver
rast door de zeer dichte mistbank aan
de noordkant van het water.
In een oogwenk ontstond daardoor
alleen al bij Leiderdorp op beide weg-
vakken en over een totale lengte van
rond twee kilometer een reeks van
negen kettingbotsingen (afgezien van
de acht elders in het land). Auto's
werden vermorzeld tussen andere
voertuigen, kantelden, raakten in
brand. De mist was zo dicht dat toen
de ambulancewagens verschenen de
chauffeurs op zekere plek niet merk
ten dat 150 meter verder zestien au
to's in lichterlaaie stonden.
Toch is in bijna alle nieuwsuitzendin
gen van dinsdag en woensdagmorgen,
op radio en in het journaaal, gewaard-
schuwd voor mistbanken. Meteoro
loog F. X. van Lindert van het KNMI
verklaarde woensdagmiddag dat hij
in zijn rapporten dinsdagmorgen om
vijf uur voor het eerst de kans op
mistbanken te hebben vermeld. De
mededeling is zoals gebruikelijk door
gegeven aan de media.
Kettingbotsingen zijn ondanks het
intensieve verkeer in Nederland vrij
zeldzaam. Uit andere landen was het
fenomeen al bekend toen in oktober
1970 bij Schiphol een kettingbotsing
ontstond waarbij 40 auto's betrokken
waren. Daarbij vielen zeven doden en
50 gewonden.
De tweede keer was in augustus 1972
bij Princenbeek, toen op een ochtend
60 voertuigen, waaronder veel
vrachtwagens, op elkaar inreden op
de autosnelweg tussen Moerdijk en
Breda. Een mistbank in een lager
gelegen weggedeelte was ook hier de
oorzaak. Er vielen 13 doden en 14
gewonden. Het wegdek werd zo
zwaar beschadigd dat het geheel her
steld moest worden.
De dood onder
het gaspedaal
VLISSINGEN - De marechaussee heeft woensdag- kwam een eind aan de verhoogde staat van paraat-
avond een deel van de Vlissingse Buitenhaven afgezet
en de Explosieven Opruimings Dienst IEOD) uit Cu-
lemborg ingeschakeld, nadat een onbekende man aan
boord van het Amerikaanse oorlogsschip USS 'Austin'
een verdacht pakketje had afgeleverd. Na enkele uren
heid toen de EOD-ploeg, al kort na aankomst, de
inhoud van het 'presentje' kon prijsgeven: een exem
plaar van het boek 'Juliana 75 jaar'.
(zie ook pagina 15)
WANBELEID DIRECTIE EN COMMISSARISSEN
DEN HAAG (GPD) - Het bouwcon
cern Vandervliet-Wernink in Amster
dam is de afgrond in gedreven door
ernstig wanbeleid van de directie en
commissarissen. Staatssecretaris P.
H. van Zeil wordt genoemd als één
van de mensen die de bouwonderne
ming te gronde heeft gericht. De
staatssecretaris was jaren lang com
missaris van het bedrijf, dat in 1981
failliet is verklaard.
Staatssecretaris Van Zeil wordt ervan
beschuldigd dat hij onder meer goed
koop heeft kunnen profiteren van
gunsten vanwege zijn commissaris
zijn. Hij zou hierdoor zijn „villa" heb
ben kunnen bouwen, dan wel gestalte
geven. Van Zeil heeft gisteravond ech
ter zeer stellig ontkend iets te maken
te hebben gehad met wat voor mal
versatie dan ook.
Als hoofdzondaar van het failliet-gaan
van het bouwconceem wordt direc
teur W. A. Wegerif aangewezen. Hij
zou een beleid hebben kunnen voeren
als alleenheerser: niet één keer heeft
één van de commissarissen ingegre
pen.
Blunders
Een commissie van onderzoek onder
leiding van P. T. Lakeman heeft een
aantal in het oog lopende blunders
vastgesteld. Als grootste wanpresta
tie wordt genoemd de aankoop in 1971
van een vloerplatenfabriek in het
Westduitse Mühlheim. Dat heeft een
verlies opgeleverd van 5 miljoen gul
den.
In 1979 is begonnen met de bouw van
een vloerplatenfabriek in het Bra
bantse Oudenbosch. Hiervoor echter
was geen cent beschikbaar. Schade 6
miljoen gulden.
De commissie van onderzoek verwijt
het bedrijf „falend management". „Er
is ronduit gestrooid met gebrekkige
en misleidende informatie".
Vanmiddag moet onder meer worden
vastgesteld of staatssecretaris Van
Zeil als een van de hoofdschuldigen
kan worden aangemerkt.
-
Verrast
Zo'n situatie vraagt extra aandacht
van weggebruikers, zodat zij woens
dag, bij de gebruikelijke en onver
minderde snelheid waarmee het ver-
BRUSSEL (ANP) - In België benemen
per dag gemiddeld zes mensen zich
het leven. Per jaar zijn er dat (in 1980)
2.178. Vooral onder jongeren is het
aantal zelfdodingen sinds enkele ja
ren verontrustend gestegen.
Het is bij die jongeren de tweede
belangrijkste doodsoorzaak gewor
den. Dat is woensdag in Brussel mee
gedeeld tijdens een persconferentie
van de Belgische Vereniging voor
Zelfmoordpreventie.
De Belgische Vereniging voor Zelf
moordpreventie deelde woensdag op
haar persconferentie ook mee dat
vooral in de groep van 14- tot 19-
jarigen een sterke stijging van het
aantal zelfdodingspogingen is gecon
stateerd. Vorig jaar is zelfs een aantal
gevallen opgetekend van zelfmoord
bij kinderen die nog geen tien jaar oud
waren. Belgié kent het tweede hoog
ste officiële zelfmoordcijfer van alle
EG-landen.
LEIDERDORP - Na de kettingbotsingen bij Leiderdorp stapelt de brandweer de autowrakken opeen.
(ADVERTENTIE)
Goes - Bos Men's Shop, Langevorststraat 56
Middelburg - Bos Men's Shop, Lange Delft 1
MOSKOU (AFP/RTR/UPI/DPA) - Sov
jet-partijleider Konstantin Tsjernen
ko is woensdagmiddag tijdens de
voltallige zitting van dc Opperste
Sovjet (parlement) gekozen tot
staatshoofd van de Sovjetunie, zo is
officieel in Moskou meegedeeld. Pre
mier Nikolai Tichonov werd kort
daarop door het parlement herkozen
als regeringsleider. De verkiezingen
vonden plaats op de eerste dag van
de tweedaagse zitting van de Opper
ste Sovjet in Moskou.
Tsjernenko (72) werd bij acclamatie
gekozen tot voorzitter van het Presi
dium door de 1500 leden van de
Opperste Sovjet, waarmee hij in feite
staatshoofd van de Sovjetunie is ge
worden. Zo combineert hij. evenals
zijn voorgangers Leonid Brezjnev en
Joeri Andropov, de drie topfuncties
van staatshoofd, secretaris-generaal
van de communistische partij en
voorzitter van de defensieraad.
Zijn verkiezing gebeurde op voor
dracht van Michail Gorbatsjov, de
„tweede man" in de partij. Gorbatsjov
was kort tevoren benoemd tot voorzit
ter van de belangrijke commissie voor
buitenlandse zaken. De 53-jarige se
cretaris van het-Centraal Comité en
lid van het Politburo volgt in die
functie Tsjernenko op. die na de dood
van Joeri Andropov, in februari, par
tijleider werd. Gorbatsjov droeg ook
Vasili Koeznetsov voor, die eerste
vice-voorzitter van het Presidium
blijft.
TTet Nederlandse wegen-
I -Linet - in dichte mist -
I veranderde gistermorgen in
Peen waar slagveldnegen do-
l~ - 1 den, vele tientallen gewon
den en onnoemelijk veel "schade. In
grote delen van het land heeft het
verkeer vele uren muurvast-gezeten.
Brandende autowrakken blokkeer
den de wegen; bij langgerekte ketting
botsingen ontstonden gigantische
harmonica's van staal. Kortom, Ne
derland had weer eens een rampdag
met een afschuwelijke balans van veel
leed en schade. En de pijnlijke vraag
na dit soort van griezelige scores is
steeds opnieuw: had veel ervan nu
eigenlijk niet voorkomen kunnen wor
den? Het antwoord is dat zoiets in
theorie best mogelijk was geweest,
maar de harde praktijk is dat veel
automobilisten zelfs uit rampzalige
ervaringen als die van gisteren - en we
hebben er elk jaar toch wel één -
kennelijk geen enkele lering trekken.
De algemene klacht van de rijkspoli
tie was ook nu weer dat er in de dichte
mist over het algemeen veel en veel te
hard wordt gereden. Het lijkt er af en
toe op dat achter het autostuur in het
spitsuur bij dichte mist wordt uitge
gaan van de cynische benadering: hoe
hoger de snelheid hoe eerder uit de
mist.
Het is een tragisch ervaringsfeit
dat jarenlange en stelselmatige
waarschuwingscampagnes van in
stanties als politie, 'Veilig Verkeer
Nederland' en ANWB tegen het grote
gevaar van dichte mist voor het ver
keer op dagen als gisteren zo weinig
effect blijken te sorteren. Sneeuw en
gladheid, slagregen en storm zijn
doorgaans in staat om de meeste
automobilisten te bewegen tot een
voorzichtiger rijgedrag; bij dichte
mist blijkt dat niet op te gaan. En dat
terwijl er na dergelijke ravages toch
weinig fantasie voor nodig is om zich
voor te stellen wat de gevolgen kun
nen zijn van één klein foutje, van één
verkeerde reactie. Haast en gejakker
op volgepropte autosnelwegen waar
ieder zicht ontbreekt winnen het vaak
van de noodzaak om juist extra oplet
tend te zijn en een bijdrage te leveren
aan een verkeersbeeld dat is aange
past aan dergelijke verraderlijke
weersomstandigheden. In kringen
van politie en verkeersdeskundigen
wordt dan ook met verbazing vastge
steld dat plotselinge hinder op de weg
- zoals bij mist - niet als een algemeen
maatschappelijk excuus wordt geac
cepteerd voor een verlate aankomst
op het werk of op een afspraak, terwijl
dat bijvoorbeeld bij een bezoek aan de
dokter of tandarts wel het geval is.
Mist is tenslotte een weersgesteld
heid, die - ook al omdat ze vaak zo
plaatselijk voorkomt - moeilijk is te
voorzien en waarmee op voorhand
lang niet altijd rekening kan worden
gehouden.
Het klaarblijkelijk roekeloze snel
heidsgedrag op de Nederlandse
autowegen bij extreme omstandighe
den als dichte mist toont nog eens te
meer aan dat de 100 kilometer-grens
nog steeds geen overbodige luxe is.
Nu al lappen talloze automobilisten
deze bepaling aan hun laars. En de
bepaald niet scherpe controle op de
naleving ervan draagt kennelijk bij
to t een soort van massale overtreding.
Dat zelfs omstandigheden zoals zich
gisteren voordeden nog geen aanlei
ding zijn om eigen en andermans
veiligheid op de weg een beetje zinni
ger te helpen beschermen is een vrij
- bedenkelijke ontwikkeling Daarbij
komt nog dat er snel wordt gegrepen
naar uitvluchten en goedkope excu
ses: er zou niet tijdig genoeg zijn
gewaarschuwd, er zou onvoldoende
verkeersinformatie beschikbaar zijn.
De feitelijke gang van zaken gisteren
was juist een omgekeerde: via de
radio (voor menig automobilist een
ingeburgerde bron van nieuws over de
situatie op de belangrijkste Neder
landse autosnelwegen) werd geduren
de de gehele nacht en ochtend inten
sief tegen de verraderlijke handicap in
de ochtendspits gewaarschuwd. Het
is te hopen dat niet méér van dergelijk
ke slachtingen op de weg nodig zijn
om de Nederlandse automobilist er
van te doordringen dat hij of zij onder
weersomstandigheden als gisteroch
tend met de dood onder het gaspedaal
rijdt.
vdM
AMSTERDAM (GPD) - De in Suri
name ingevoerde nieuwe officiële
tijd blijkt gevolgen te hebben voor
de luisterdichtheid van het och
tendprogramma van Radio Neder
land Wereldomroep. Vanaf 1 april
is Suriname overgeschakeld op de
zelfde tijd als die in de buurlanden
Guyana, Frans-Guyana en Noord-
Braziliè, waardoor het een half uur
later werd.
Met de invoering van de nieuwe
officiële tijd is het tijdsverschil tus
sen Suriname en Nederland in de
zomer teruggebracht van 5.5 tot 5
uur en in de winter van 4,5 tot 4 uur.
Tot 1 april kon in Suriname het
ochtendprogramma van de We
reldomroep om zes u,. „„..„uiiuö
plaatselijke tijd worden beluisterd.
Omdat de meeste bedrijven, kanto
ren en scholen om zeven uur begin
nen, is het voor de Surinamers nu
bijna onmogelijk geworden 's och
tends naai" de Wereldomroep te luis
teren: op het moment van de uitzen
ding zijn ze onderweg naar hun
werk.
Na de staatsgreep van 25 februari
1980 zijn de uitzendingen van de
Wereldomroep de best beluisterde
programma's in Suriname gewor
den. De luisterdichtheid nam na 8
december 1982 nog verder toe toen
legerleider Bouterse de onafhanke
lijke media in Suriname uitschakel
de en de enige Surinaamse krant,
De Ware Tijd, en de Surinaamse
Radio en Televisie onder strenge
censuur plaatste.
Victor Hafkamp van de Wereldom
roep, die verantwoordelijk is voor
de uitzendingen naar Suriname,
verklaarde ook uit Suriname reac
ties te hebben ontvangen, waarin
wordt verzocht de uitzendtijd van
het Surinaamse programma aan te
passen aan de nieuwe officiële tijd.
Maar als over enige maanden de
zender Flevoland in bedrijf komt,
zullen wij zeker het zendschema
aanpassen aan de nieuwe Suri
naamse tijd", aldus Hofkamp.
SOBI: bestuur
Foster Parents
misleidde publiek
DEN HAAG (ANP) - Het rapport van
het accountantskantoor Moret
Limperg over het in opspraak ge
raakte bestuur van Foster Parents
Plan bood onjuiste informatie over
het percentage dat FP in 1982 aan
internationale programma's heeft
uitgegeven. Het bestuur van FP heeft
het publiek misleid door deze onjuis
te informatie door te zenden. Dit
staat in een woensdag gepubliceerde
analyse van de Stichün: ünderzoel
Bedrijfsinformatie (SOLL.
Volgens directeur P T. Lakeman is de
bewering van het betreffende accoun
tantskantoor dat 88,3 procent van de
inkomsten van FP naar internationa
le programma's gaat, in strijd met de-
waarheid. Uit het jaarverslag van Fos
ter Parents International blijkt, aldus
de SOBI. dat in 1982 in totaal 36 van
de 52 miljoen dollar aan internationa
le progamma's zijn uitgegeven, ofwel
69,4 procent.