PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Snelheid in mist kost negen levens Van Zeil betrokken bij ondergang bouwbedrijf OESO: inflatie stijgt weer RA VAGE EN 38 GEWONDEN OP SNEL WEGEN Stijgend aantal zelfdodingen jonge Belgen Shirts met karakter. Surinamers zonder Wereldomroep door invoeren van nieuwe tijd Tsjernenko gekozen tot staatshoofd SU 1984 Zonnige perioden Perioden met zon en mogelijk een bui, Middagtemperatuur ongeveer 9 gra- i den. Matige zuidwesten wind, om streeks kracht 4. 227e jaargang no. 87 Donderdag 12 april 1984 Vandaag... op pagina 10 De advertentierubriek over uitgaan. Meer informatie over adverteren 01184-15144, heer v. d. Bulck. PARIJS (UPI) - De inflatie in de westerse industrielanden neemt weer toe. Woensdag maakte de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in Parijs bekend dat de inflatie in de twaalf maanden tot en met februari in de 24 aangesloten landen gemiddeld 5,8 procent heeft bedragen tegen 5,5 procent in de twaalf maanden tot en met januari. In de Europese OESO-landen stegen de prijzen met gemiddeld acht procent. De prijsstijgingen zijn voorname lijk een gevolg van het duurder worden van voedsel. Italië kende de sterkste prijsstijgingen, twaalf procent, Frankrijk tweede met 8,9 procent. Van de Europese leden van de OESO deed West-Duitsland het het best met een inflatie van 3,1 procent. DEN HAAG (GPD) - Verspreid over het land hebben woens dagmorgen in een tijdsbestek van 20 minuten negen ketting botsingen plaatsgevonden, waarbij negen doden en 38 gewon den zijn gevallen. Rond 425 voertuigen werden beschadigd, geheel vernield of brandden uit. Oorzaak was steeds dat weggebruikers met onverminderde snelheden mistbanken binnenreden. Het KNMI had sinds dinsdagmorgen vroeg voor mistbanken gewaarschuwd. Tot de slachtoffers behoort de 51- jarige C. Nolet uit Nieuwerkerk. Hij kwam om het leven bij een ketting botsing bij Moordrecht die aan nog twee mensen, die samen in een auto zaten, het leven kostte. „Om tien voor half negen ontvingen we de eerste melding en nog geen 20 minuten later waren we ook van alle andere ketting botsingen op de hoogte", verklaarde de rijkspolitie in Driebergen woens dag. In zijn soort is het de ernstigste reeks ongelukken tot dusver in Neder land. Enkele keren eerder zijn grote kettingbotsingen ontstaan, maar nog met eerder waren daarbij op zoveel plaatsen tegelijk zoveel mensen en voertuigen betrokken. De ongelukken gebeurden bij Leider dorp (120 voertuigen), Moordrecht- Reeuwijk (60 voertuigen), Amstelveen (30 stuks), Ewijk (40), Deil-Zaltbom- mel (36), Apeldoorn (5). Uitgeest-Aker sloot (35), Velp (20) en Breda (40 voertuigen). Daarnaast was er een ongeluk op Oudenrijn, maar hiervan was mist niet de oorzaak. De eerste en zwaarste melding kwam binnen van Leiderdorp, waar op au tosnelweg A-4 rond kwart over acht een kettingbotsing ontstond in het verkeer dat in Amsterdamse richting Unifil In ieder geval nog een half jaar blijft, de Nederlandse Uni- fïl-compagnie in Zuid-Liba- non. De kamer ging akkoord met het opnieuw verlengen van het Unijil-mandaat met zes maanden. PAGINA 3 Ontslag Steeds meer werkgevers om zeilen bij ontslagkwesties de gewestelijke arbeidsbureaus. Een toenemend aantal werk gevers wendt zich met een ontslagaanvraag rechtstreeks tot de kantonrechter. PAGINA 17 Hoogtepunt Het hoogtepunt van de komen de Koninginnedag wordt het bezoek van de koninklijke fa milie aan de traditionele Ko- ninginnekermis op hel Lange Voorhout in Den Haag. PAGINA 5 Radio en televisie: 2 Binnen- en buitenl.: 3 en 5 Financieel: 4 Varia: 9, 11 en 13 Provincie: 15, 17, 19, 20 en 21 Sport: 22 en 23 reed. Het voorval leidde direct tot een kettingbotsing aan de andere kant van de middenberm. In korte tijd waren daar over een afstand van anderhalve kilometer 120 auto's, vrachtwagens en motoren op elkaar gereden. Daarbij vielen vijf doden en 14 gewonden. 18 voertuigen brand den uit. Wrakstukken Slachtoffers vielen ook bij Moor drecht (drie doden en 15 gewonden), Apeldoorn (een dode en vier gewon den), Breda (vier gewonden), Uitgeest (een gewonde). De verwondingen va rieerden van licht tot levensgevaar lijk. Het heeft reddingsgroepen soms uren gekost voordat de slachtoffers uit hun wrakstukken konden worden bevrijd. Op de andere plaatsen bleef de schade beperkt tot materiële, dat wil zeggen dat voertuigen soms alleen lichte tot ernstige schade opliepen of geheel werden vernield. In totaal konden 425 voertuigen niet meer wegrijden ol weggesleept worden voordat er politie aan te pas gekomen was. Hieruit leidt de rijkspolitie tevens ai dat het werkelijke aantal voertuigen dat bij de botsingen was betrokken ongeveer een kwart hoger uitkomt, maar dat .hun schade betrekkelijk gering was zodat de bestuurders zijn weggereden. Verscheidene ongelukken gebeurden op weggedeelten die, ook zonder mis tbanken, door bochten of hellingen wat minder overzichtelijk zijn. Met name is dat het geval bij Leiderdorp, waar de autosnelweg A-4 (Amster- dam-Leidschendam) aan weerszijden van de hoge overbrugging van de Oude Rijn vrij scherpe bochten heeft. keer onder normale omstandigheden voortspoedt, compleet werden ver rast door de zeer dichte mistbank aan de noordkant van het water. In een oogwenk ontstond daardoor alleen al bij Leiderdorp op beide weg- vakken en over een totale lengte van rond twee kilometer een reeks van negen kettingbotsingen (afgezien van de acht elders in het land). Auto's werden vermorzeld tussen andere voertuigen, kantelden, raakten in brand. De mist was zo dicht dat toen de ambulancewagens verschenen de chauffeurs op zekere plek niet merk ten dat 150 meter verder zestien au to's in lichterlaaie stonden. Toch is in bijna alle nieuwsuitzendin gen van dinsdag en woensdagmorgen, op radio en in het journaaal, gewaard- schuwd voor mistbanken. Meteoro loog F. X. van Lindert van het KNMI verklaarde woensdagmiddag dat hij in zijn rapporten dinsdagmorgen om vijf uur voor het eerst de kans op mistbanken te hebben vermeld. De mededeling is zoals gebruikelijk door gegeven aan de media. Kettingbotsingen zijn ondanks het intensieve verkeer in Nederland vrij zeldzaam. Uit andere landen was het fenomeen al bekend toen in oktober 1970 bij Schiphol een kettingbotsing ontstond waarbij 40 auto's betrokken waren. Daarbij vielen zeven doden en 50 gewonden. De tweede keer was in augustus 1972 bij Princenbeek, toen op een ochtend 60 voertuigen, waaronder veel vrachtwagens, op elkaar inreden op de autosnelweg tussen Moerdijk en Breda. Een mistbank in een lager gelegen weggedeelte was ook hier de oorzaak. Er vielen 13 doden en 14 gewonden. Het wegdek werd zo zwaar beschadigd dat het geheel her steld moest worden. De dood onder het gaspedaal VLISSINGEN - De marechaussee heeft woensdag- kwam een eind aan de verhoogde staat van paraat- avond een deel van de Vlissingse Buitenhaven afgezet en de Explosieven Opruimings Dienst IEOD) uit Cu- lemborg ingeschakeld, nadat een onbekende man aan boord van het Amerikaanse oorlogsschip USS 'Austin' een verdacht pakketje had afgeleverd. Na enkele uren heid toen de EOD-ploeg, al kort na aankomst, de inhoud van het 'presentje' kon prijsgeven: een exem plaar van het boek 'Juliana 75 jaar'. (zie ook pagina 15) WANBELEID DIRECTIE EN COMMISSARISSEN DEN HAAG (GPD) - Het bouwcon cern Vandervliet-Wernink in Amster dam is de afgrond in gedreven door ernstig wanbeleid van de directie en commissarissen. Staatssecretaris P. H. van Zeil wordt genoemd als één van de mensen die de bouwonderne ming te gronde heeft gericht. De staatssecretaris was jaren lang com missaris van het bedrijf, dat in 1981 failliet is verklaard. Staatssecretaris Van Zeil wordt ervan beschuldigd dat hij onder meer goed koop heeft kunnen profiteren van gunsten vanwege zijn commissaris zijn. Hij zou hierdoor zijn „villa" heb ben kunnen bouwen, dan wel gestalte geven. Van Zeil heeft gisteravond ech ter zeer stellig ontkend iets te maken te hebben gehad met wat voor mal versatie dan ook. Als hoofdzondaar van het failliet-gaan van het bouwconceem wordt direc teur W. A. Wegerif aangewezen. Hij zou een beleid hebben kunnen voeren als alleenheerser: niet één keer heeft één van de commissarissen ingegre pen. Blunders Een commissie van onderzoek onder leiding van P. T. Lakeman heeft een aantal in het oog lopende blunders vastgesteld. Als grootste wanpresta tie wordt genoemd de aankoop in 1971 van een vloerplatenfabriek in het Westduitse Mühlheim. Dat heeft een verlies opgeleverd van 5 miljoen gul den. In 1979 is begonnen met de bouw van een vloerplatenfabriek in het Bra bantse Oudenbosch. Hiervoor echter was geen cent beschikbaar. Schade 6 miljoen gulden. De commissie van onderzoek verwijt het bedrijf „falend management". „Er is ronduit gestrooid met gebrekkige en misleidende informatie". Vanmiddag moet onder meer worden vastgesteld of staatssecretaris Van Zeil als een van de hoofdschuldigen kan worden aangemerkt. - Verrast Zo'n situatie vraagt extra aandacht van weggebruikers, zodat zij woens dag, bij de gebruikelijke en onver minderde snelheid waarmee het ver- BRUSSEL (ANP) - In België benemen per dag gemiddeld zes mensen zich het leven. Per jaar zijn er dat (in 1980) 2.178. Vooral onder jongeren is het aantal zelfdodingen sinds enkele ja ren verontrustend gestegen. Het is bij die jongeren de tweede belangrijkste doodsoorzaak gewor den. Dat is woensdag in Brussel mee gedeeld tijdens een persconferentie van de Belgische Vereniging voor Zelfmoordpreventie. De Belgische Vereniging voor Zelf moordpreventie deelde woensdag op haar persconferentie ook mee dat vooral in de groep van 14- tot 19- jarigen een sterke stijging van het aantal zelfdodingspogingen is gecon stateerd. Vorig jaar is zelfs een aantal gevallen opgetekend van zelfmoord bij kinderen die nog geen tien jaar oud waren. Belgié kent het tweede hoog ste officiële zelfmoordcijfer van alle EG-landen. LEIDERDORP - Na de kettingbotsingen bij Leiderdorp stapelt de brandweer de autowrakken opeen. (ADVERTENTIE) Goes - Bos Men's Shop, Langevorststraat 56 Middelburg - Bos Men's Shop, Lange Delft 1 MOSKOU (AFP/RTR/UPI/DPA) - Sov jet-partijleider Konstantin Tsjernen ko is woensdagmiddag tijdens de voltallige zitting van dc Opperste Sovjet (parlement) gekozen tot staatshoofd van de Sovjetunie, zo is officieel in Moskou meegedeeld. Pre mier Nikolai Tichonov werd kort daarop door het parlement herkozen als regeringsleider. De verkiezingen vonden plaats op de eerste dag van de tweedaagse zitting van de Opper ste Sovjet in Moskou. Tsjernenko (72) werd bij acclamatie gekozen tot voorzitter van het Presi dium door de 1500 leden van de Opperste Sovjet, waarmee hij in feite staatshoofd van de Sovjetunie is ge worden. Zo combineert hij. evenals zijn voorgangers Leonid Brezjnev en Joeri Andropov, de drie topfuncties van staatshoofd, secretaris-generaal van de communistische partij en voorzitter van de defensieraad. Zijn verkiezing gebeurde op voor dracht van Michail Gorbatsjov, de „tweede man" in de partij. Gorbatsjov was kort tevoren benoemd tot voorzit ter van de belangrijke commissie voor buitenlandse zaken. De 53-jarige se cretaris van het-Centraal Comité en lid van het Politburo volgt in die functie Tsjernenko op. die na de dood van Joeri Andropov, in februari, par tijleider werd. Gorbatsjov droeg ook Vasili Koeznetsov voor, die eerste vice-voorzitter van het Presidium blijft. TTet Nederlandse wegen- I -Linet - in dichte mist - I veranderde gistermorgen in Peen waar slagveldnegen do- l~ - 1 den, vele tientallen gewon den en onnoemelijk veel "schade. In grote delen van het land heeft het verkeer vele uren muurvast-gezeten. Brandende autowrakken blokkeer den de wegen; bij langgerekte ketting botsingen ontstonden gigantische harmonica's van staal. Kortom, Ne derland had weer eens een rampdag met een afschuwelijke balans van veel leed en schade. En de pijnlijke vraag na dit soort van griezelige scores is steeds opnieuw: had veel ervan nu eigenlijk niet voorkomen kunnen wor den? Het antwoord is dat zoiets in theorie best mogelijk was geweest, maar de harde praktijk is dat veel automobilisten zelfs uit rampzalige ervaringen als die van gisteren - en we hebben er elk jaar toch wel één - kennelijk geen enkele lering trekken. De algemene klacht van de rijkspoli tie was ook nu weer dat er in de dichte mist over het algemeen veel en veel te hard wordt gereden. Het lijkt er af en toe op dat achter het autostuur in het spitsuur bij dichte mist wordt uitge gaan van de cynische benadering: hoe hoger de snelheid hoe eerder uit de mist. Het is een tragisch ervaringsfeit dat jarenlange en stelselmatige waarschuwingscampagnes van in stanties als politie, 'Veilig Verkeer Nederland' en ANWB tegen het grote gevaar van dichte mist voor het ver keer op dagen als gisteren zo weinig effect blijken te sorteren. Sneeuw en gladheid, slagregen en storm zijn doorgaans in staat om de meeste automobilisten te bewegen tot een voorzichtiger rijgedrag; bij dichte mist blijkt dat niet op te gaan. En dat terwijl er na dergelijke ravages toch weinig fantasie voor nodig is om zich voor te stellen wat de gevolgen kun nen zijn van één klein foutje, van één verkeerde reactie. Haast en gejakker op volgepropte autosnelwegen waar ieder zicht ontbreekt winnen het vaak van de noodzaak om juist extra oplet tend te zijn en een bijdrage te leveren aan een verkeersbeeld dat is aange past aan dergelijke verraderlijke weersomstandigheden. In kringen van politie en verkeersdeskundigen wordt dan ook met verbazing vastge steld dat plotselinge hinder op de weg - zoals bij mist - niet als een algemeen maatschappelijk excuus wordt geac cepteerd voor een verlate aankomst op het werk of op een afspraak, terwijl dat bijvoorbeeld bij een bezoek aan de dokter of tandarts wel het geval is. Mist is tenslotte een weersgesteld heid, die - ook al omdat ze vaak zo plaatselijk voorkomt - moeilijk is te voorzien en waarmee op voorhand lang niet altijd rekening kan worden gehouden. Het klaarblijkelijk roekeloze snel heidsgedrag op de Nederlandse autowegen bij extreme omstandighe den als dichte mist toont nog eens te meer aan dat de 100 kilometer-grens nog steeds geen overbodige luxe is. Nu al lappen talloze automobilisten deze bepaling aan hun laars. En de bepaald niet scherpe controle op de naleving ervan draagt kennelijk bij to t een soort van massale overtreding. Dat zelfs omstandigheden zoals zich gisteren voordeden nog geen aanlei ding zijn om eigen en andermans veiligheid op de weg een beetje zinni ger te helpen beschermen is een vrij - bedenkelijke ontwikkeling Daarbij komt nog dat er snel wordt gegrepen naar uitvluchten en goedkope excu ses: er zou niet tijdig genoeg zijn gewaarschuwd, er zou onvoldoende verkeersinformatie beschikbaar zijn. De feitelijke gang van zaken gisteren was juist een omgekeerde: via de radio (voor menig automobilist een ingeburgerde bron van nieuws over de situatie op de belangrijkste Neder landse autosnelwegen) werd geduren de de gehele nacht en ochtend inten sief tegen de verraderlijke handicap in de ochtendspits gewaarschuwd. Het is te hopen dat niet méér van dergelijk ke slachtingen op de weg nodig zijn om de Nederlandse automobilist er van te doordringen dat hij of zij onder weersomstandigheden als gisteroch tend met de dood onder het gaspedaal rijdt. vdM AMSTERDAM (GPD) - De in Suri name ingevoerde nieuwe officiële tijd blijkt gevolgen te hebben voor de luisterdichtheid van het och tendprogramma van Radio Neder land Wereldomroep. Vanaf 1 april is Suriname overgeschakeld op de zelfde tijd als die in de buurlanden Guyana, Frans-Guyana en Noord- Braziliè, waardoor het een half uur later werd. Met de invoering van de nieuwe officiële tijd is het tijdsverschil tus sen Suriname en Nederland in de zomer teruggebracht van 5.5 tot 5 uur en in de winter van 4,5 tot 4 uur. Tot 1 april kon in Suriname het ochtendprogramma van de We reldomroep om zes u,. „„..„uiiuö plaatselijke tijd worden beluisterd. Omdat de meeste bedrijven, kanto ren en scholen om zeven uur begin nen, is het voor de Surinamers nu bijna onmogelijk geworden 's och tends naai" de Wereldomroep te luis teren: op het moment van de uitzen ding zijn ze onderweg naar hun werk. Na de staatsgreep van 25 februari 1980 zijn de uitzendingen van de Wereldomroep de best beluisterde programma's in Suriname gewor den. De luisterdichtheid nam na 8 december 1982 nog verder toe toen legerleider Bouterse de onafhanke lijke media in Suriname uitschakel de en de enige Surinaamse krant, De Ware Tijd, en de Surinaamse Radio en Televisie onder strenge censuur plaatste. Victor Hafkamp van de Wereldom roep, die verantwoordelijk is voor de uitzendingen naar Suriname, verklaarde ook uit Suriname reac ties te hebben ontvangen, waarin wordt verzocht de uitzendtijd van het Surinaamse programma aan te passen aan de nieuwe officiële tijd. Maar als over enige maanden de zender Flevoland in bedrijf komt, zullen wij zeker het zendschema aanpassen aan de nieuwe Suri naamse tijd", aldus Hofkamp. SOBI: bestuur Foster Parents misleidde publiek DEN HAAG (ANP) - Het rapport van het accountantskantoor Moret Limperg over het in opspraak ge raakte bestuur van Foster Parents Plan bood onjuiste informatie over het percentage dat FP in 1982 aan internationale programma's heeft uitgegeven. Het bestuur van FP heeft het publiek misleid door deze onjuis te informatie door te zenden. Dit staat in een woensdag gepubliceerde analyse van de Stichün: ünderzoel Bedrijfsinformatie (SOLL. Volgens directeur P T. Lakeman is de bewering van het betreffende accoun tantskantoor dat 88,3 procent van de inkomsten van FP naar internationa le programma's gaat, in strijd met de- waarheid. Uit het jaarverslag van Fos ter Parents International blijkt, aldus de SOBI. dat in 1982 in totaal 36 van de 52 miljoen dollar aan internationa le progamma's zijn uitgegeven, ofwel 69,4 procent.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 1