DIEREN OP REIS HONDA LEVERT MAATWERK AF PZC/ varia Door schade en schande wijs Camera van het jaar: elektronische trucendoos 1984 DONDERDAG 12 APRIL 1984 13 Hoewel een trekvogel zijn vleugel niet 'omdraait' voor 1000 kilometer en een olifant ook wel ettelijke kilometertjes aflegt om zijn meest begeerde twijgjes te kunnen eten, mag !over het algemeen gesteld worden, dat dieren redelijk honkvast zijn. ilu is er natuurlijk ook in reizen veel •■verschil. :jUs Fikkie met u mee mag in de auto inaar tante Ko, dan zal dat voor de jhond geen al te grote stress-situatie •.'opleveren. Immers het dier zit naast {gjn baas in de bekende auto, ruikt alle bekende geurtjes en wordt waar schijnlijk tijdens de rit nog regelmatig toegesproken. Geheel anders wordt de situatie als Fikkie plotseling door een vreemde in een onbekende kennel wordt gestopt en dan met een onbekende auto naar een onbekend doel wordt gereden, De hond zal zich dan belangrijk minder prettig voelen en dat ook duidelijk laten merken. Toch worden jaarlijks miljoenen die ren uit de hun bekende omgeving gehaald en op transport gesteld naar bestemmingen die dikwijls heel ver 'weg liggen. ke wijze ingeladen en naar bijvoor beeld het Midden-Oosten gevlogen. Dergelijke grote aantallen dieren ge ven veel warmte af, en ook het ge bruik van zuurstof liegt er niet om. Komt zo'n zending in het Midden- Oosten aan, dan is de temperatuur op de aankomsthaven dikwijls rond de 35 graden. Er hoeft dan maar heel weinig vertraging op te treden bij het uitladen of de diertjes sterven een jammerlijke dood. Toch wijkt het uitvalpercentage nage noeg niet af van het aantal dode dieren in de kuikenbroederij in Neder- dierelantijnen Beroepsmatig Het vervoer van dieren gebeurt meestal beroepsmatig. De vervoer ders hebben er belang bij, dat de dieren in goede staat op hun bestem ming worden afgeleverd. Zodoende loopt het economisch be lang meestal gelijk met het welzijn van de dieren. Toch zijn er nog veel zaken, die om verbetering vragen. Niet in het minst dikwijls, doordat de mens tracht het dier te vermenselij ken en daardoor voorschriften maakt, die het dierenwelzijn niet bepaald bevorderen. Enige tijd geleden was er een discus sie tussen dierenbeschermers en ver voerders over de ruimte per dier tij dens het transport. Het bleek, dat meer ruimte niet voor alle dieren beter was en soms zelfs tot ernstige verwondingen kan leiden. land, ook al door de zorg bij aan komst. Met paarden ligt de zaak al even gunstig. Als de Engelse Horseguard- paarden vervoerd worden bij een Eu ropese trip per KLM, geeft dit een duidelijke indicatie over de veilige wijze van vervoer. Ook over de weg hebben de Nederlan ders zich een goede naam verworven. Het vervoer per truck heeft namelijk voorkeur boven het transport per trein. Vooral het ongebonden zijn aan een dienstregeling heeft bij vervoer over de weg grote voordelen. Toch is er een aantal punten, dat dierenvrien den en die zijn er gelukkig ook heel veel onder de mensen, die zich be roepsmatig met diervervoer bezig houden zorgen geeft. Staatssecretaris Ploeg wees in zijn speech op wetenschappelijke onder zoekingen, die hebben aangetoond, dat na internationale transporten (van 24 tot 30 uur) minder dieren met een afwijkende vleeskwaliteit op het slachthuis aankomen dan bij korte nationale transporten. Dit is ook verklaarbaar, omdat stress in hoofdzaak veroorzaakt wordt tij dens het in- en uitladen. Bij langere transporten krijgen de dieren wat meer gelegenheid om zich te herstel len Ook blijkt het aantal transport- doden bij internationale transporten belangrijk lager, dan bij nationaal vervoer van dieren. Verder gaf de staatssecretaris enkele problemen aan, die internationaal om een oplossing vragen. Zo zijn er de lange wachttijden aan de grens en de beladingsnormen. Beperking Themadag Westernfilms Pas de laatste tientallen jaren is het transport van dieren over grotere afstanden een haast vanzelfspreken de zaak geworden. Weliswaar kennen we uit de western-films de transpor ten van vee door de veedrijvers, maar deze vorm liet de kwaliteit van de dieren sterk achteruitgaan. Ook het sterftepercentage was bijzonder groot. Ook waren deze transporten slechts mogelijk, als drijvers gevonden wer den, die voor een geringe vergoeding bereid waren bijzonder lange dagen te maken onder dikwijls grote ontberin gen. Vandaag de dag zijn er naast het steeds belangrijker wordende lucht vervoer, ook nog de transporten over de weg, per rail en per schip. Vooral in het transport door de lucht en over de weg hebben de Nederlanders zich een wereldnaam verworven. 'Diervriendelijkheid en veevervoer' luidde de titel van een themadag, die enige weken geleden door de Neder landse Organisatie voor het Beroeps- goedcrenvervoer in Arasterdam werd gehouden. Sprekers waren, naast staatssecretaris Ploeg, ook de kort geleden benoemde directeur van dc Nederlandse Vereniging tot Be scherming van Dieren, de oud-poli tiecommissaris mr Van Oers en de heer J. Cnossen, schadedeskundige op het gebied van veevervoer. Dierenbeschermer Van Oers wees op de grote temperatuursverschillen van soms wel 20 graden bij interna tionale transporten en pleitte voor een beperking van het vervoer van levende dieren. Het mag bekend zijn, dat de Dierenbescherming en Lekker Dier het transport van ter plaatse geslachte dieren terecht acceptabe ler vinden. Ook sprak Van Oers over de transpor ten van het 'wrakke vee'. Dit zijn dieren, die eigenlijk niet geschikt zijn om vervoerd te worden. Toch laat de wet ruimte om deze dieren over dik wijls grote afstanden te vervoeren en hoewel er bijvoorbeeld slechts over drie procent van de varkens wordt gesproken, betekent dit in Nederland nog het ernstig lijden van bijna 400.000 dieren. Van Oers wees op de mensonterende zaken, die bij dit ver voer voorkomen. Schadedeskundige Cnossen hield een toespraak, die getiteld was: 'Zijn wij diervriendelijk?' Cnossen is een be grip in het dierenvervoer. Zijn vader begon er al in de jaren twintig mee en zoon Cnossen is ook alweer tientallen jaren schade-expert. Deze 'oude rot' hekelde sommige dierenbeschermen- de maatregelen van de Raad van Europa en noemde deze door onkun de met de materie en verregaande eigenwijsheid, duidelijk dierenmis- handelend. De heer Cnossen verweet de wetge vers onkunde met de behoefte van de dieren. Het ene dier heeft slechts behoefte om op de benen te blijven staan. Wanneer deze dieren een rui mere plaats krijgen tijdens het trans port, zullen zij onherroepelijk onder uit gaat en naast gebroken poten ook nog het risico lopen door hun collega's vertrapt te worden. Ook op veewagens met speciale lucht toevoer had hij ernstige kntiek. Var kens hebben een hekel aan tocht. Het gevolg van zulke wagens is, dat de dieren zoveel mogelijk in de luwte gaan liggen, met alle bezwaren die daar aan verbonden zijn. Dieren, die liefst staand vervoerd w< den lopen daarentegen weer het ge vaar om te vallen. Ook op de menselij ke neiging dieren vóór het transport overvloedig te voederen had hij kri tiek. Immers uit de sterftecijfers blijkt duidelijk,.dat in deze gevallen een volle maag uiterst dieronvriendelijk kan zijn. Ruimte Over één zaak zijn de 'vakmensen' het wel eens. Of een dier nu het liefst staand of liggend vervoerd wil wor den en of dit vervoer nu door de lucht of over de weg plaatsvindt, zij moe ten niet teveel ruimte hebben. Door de onverwachte bewegingen van een vliegtuig of truck lopen de dieren namelijk het risico naar een bepaald deel van de ruimte gedrukt te worden. Als de dieren steun aan elkaar heb ben, of op een andere manier steun krijgen zullen er veel minder verwon dingen voorkomen. Daarom kan het wel eens erg dieron vriendelijk zijn uit menselijke overwe gingen over bepaalde zaken te oorde len, die men beter aan deskundigen kan overlaten Ook wanneer het diertransporten betreft is het veroor delen van de mensen, die daar be roepsmatig mee te maken hebben meer en meer een zaak van overleg. Dan pas kan men kennisnemen van de motieven van de andere partij en mogelijk zal het dier daarmee gediend zijn. Niet alleen huisdieren worden per KLM van het ene continent naar het andere gevlogen, maar dank zij uitge breide research thans ook tienduizen den eendagskuikens, paarden, vee en op de weg terug tropische dieren, zoals vissen uit het Oosten en Zuid- Amerika. Tussen het 'eerste' kalf, dat in een vliegtuigje van triplex werd vervoerd, en het moderne transport van (bij voorbeeld) Olympische paarden per lichtgewicht container ligt een wereld van ervaring en onderzoek. Onder zoek, waarbij vele deskundigen wer den ingeschakeld om de dieren een optimaal welzijn te verschaffen, Gevoelig Een zending tere eendagskuikens is uiteraard heel gevoelig. Kuikens worden bij duizenden op Schiphol aangevoerd, daar op de best mogelij- Luchttransport van paarden per lichtgewicht container. (Door Siem Leeuwenkamp) Honda is enige tijd geleden heel verrassend voor de dag gekomen met een compleet nieuwe lijn. Bestaande uit Civic, Shuttle, Jazz en Accord. Deze primeurs op de Autosalon in Frankfort, slechts weinigen waren voor de onthulling al op de hoogte, geven de lijn voor de toekomst bij Honda aan. Dat betekent betere techniek en betere carrosserie. Als eerste, de indruk die de Jazz maakte en daaraan volgend de nieuwe Civic. breekt is een anti-verblindings stand op de binnenspiegel en dat is gewoon hinderlijk. Handig De Jazz is een ontzettend handig autootje gesneden op ieders maat. Er moet bijna 16 mille op tafel komen voor deze luxe versie, daar bij moet bedacht worden dat er in deze klasse heel wat aanbod is. Voor dit model slaat de weegschaal in elk geval door naar de hoge mate van handelbaarheid en het pittige ka rakter van de motor. De tweede Honda is de nieuwe Civic, die in niets meer lijkt op de voorganger. Een veel platter en langgerekter model met een ken merkende, zij het wat somber ogen de matzwarte achterkant. In elk geval is het een grappige auto om te zien en tijdens de testrit toonde de Civic zich een waardige mid denklasser op weg naar het volma- Om maar met de deur in huis te vallen: de Jazz is een geinig, lekker ding die vast zijn partijtje in de mini-klasse mee zal spelen. Dit vlot te 'kanonskogeltje' zoals een colle ga hem noemde ziet er van buiten heel merkwaardig uit. Er waren mensen die riepen ,,Ze zijn een stukkie vergeten" of ,.Is-ie doorge zaagd?". Inderdaad tot en met de deuren is het leuk en compact, maar dan verwacht je nog een stuk dat het afmaakt dat ontbreekt evenwel. Hoogte De zit voorin is, ook voor lange mensen bijzonder goed. In de hoog te en naar voren is er voldoende bewegingsvrijheid. Alle instrumen ten zitten goed onder bereik, een vlot schakelende 5-bak, zicht rond om is op één punt na redelijk te noemen. Dat ene minpuntje is de voorzijde: je moet met de neus tegen de voorruit om de autoneus te zien en dat is wat lastig manoeuvre ren. De zijspiegel is niet optimaal te zwenken, in dit geval betekende dat een kwart van de autozijkant in beeld, terwijl je toch alleen maar weg wilt zien. De motor is zoals gemeld tot veel pit in staat en loopt mooi, zij het in de hogere toeren niet zonder la waai. Is verder geen wonder van zuinigheid, als je er flink aan trekt dan rolt er 1:12 uit. De motor heeft een inhoud van 1231 cc, levert 56 pk en dat betekent een hele vlotte acceleratie plus behoorlijke top van tegen de 155 km per uur. Bij die snelheden valt het windgeruis en de koersvastheid van dit hoge mo del bijzonder op. De Jazz is voorzien van heel veel aflegruimte, vakjes en bakjes, heeft goede verwarming en ventilatie, netjes afgewerkt met stoffen bekle ding en tapijtvloerbedekking. Ruimte achterin is voor de benen nogal krap en dezelfde krapte heerst er in de bagageruimte, die middels een ver doorlopende klep toegankelijk is. Hoedenplank ont breekt, begerige blikken en handen hebben dus vrij spel. Wat ook ont- aflegplank creëert een zee aan ruim te. Nadeel is wel datje heel ver moet reiken om de luchtroosters midden voor te verstellen. Het dashboard is sterk afgewerkt, uitstekend voor zien van instrumentaria en wat wei nig ruimte in handschoenkastje. Klein detail is de ruitenwisserhand- le: dat gedraai om aan-uit of snel- langzaam te zetten is niks. Je moet het stuur loslaten en dat voorkom je door er een op-neer handle van te maken. Als er op diezelfde handle dan ook nog een priegelig knopje zit voor de wis-was-installatie van de achterruit, wordt het helemaal een gezoek. Hoewel er een vernuftig geconstrueerde spoiler, die haast één is met het dak, is aangebracht voorkomt die toch niet het snel dichtslaan van de achterruit bij slecht weer. De zit achter het stuur is voor mensen van een beetje lengte niet geweldig. Je stoot je hoofd en je ligt meer dan je zit in een nogal slappe stoel. Daarbij komt het slecht weg kunnen zetten van de linkervoet en dat maakt er in z'n totaliteit geen rustige zit van. De wegligging is heel goed. Bij storm weinig en bij krachtige wind geen zijwindgevoe ligheid. In de bochten geeft de Civiv wat ruim overstuur en dat heel behoorlijk is te corrigeren. autovaria Ken van een tweede decennium van succes. Het was immers al in '72 dat de eerste Civic geïntroduceerd werd en sindsdien nog steeds goed verkoopt. Ruimdenkend De motor heeft een inhoud van 1342 cc, met 71 pk en dat gekoppeld aan het cijfer 105 Nm bij 3500 toeren geeft de nodige souplesse. Vooral de tweede versnelling is ruimdenkend en met een motorgeluid dat bij stilstand niet te horen is en bij 100 km per uur nog maar nauwelijks, is de Civic met een redelijke felheid toch rustig. Wordt er veelvuldig van het beschikbare vermogen gebruik gemaakt dan is het resultaat 1:9, doen we gewoon kalm dan schom melt dat tegen de 1:14. Interieur is fraai verzorgd en toont overeenkomst met het idee van de eerste Mini. Met name de ruimte van het stuur tot de voorruit is enorm. Een waaiervormige brede Achterin biedt de Civic genoeg plaats, dat geldt evenwel niet voor de meegenomen bagage. Want voor een paar boodschappentassen moet de deelbare hoedenplank uitgeno men worden. Uiteraard kan de ruimte vergroot worden door neerklappen van de deelbare ach terbank, maar dan ben je twee zitplaatsen kwijt. Het zicht rondom is goed door de forse binnenspiegel en de van binnenuit verstelbare buitenspiegels middels een slim handeltje. Vering is prettig, niet te kort, want dat is al gauw het euvel bij dergelijke compacte auto's. De Civic in deze uitvoering kost f 18.695. Er is ook nog een 1.5 liter waarvoor 3 mille meer betaald moet worden. Samenvattend ko men beide types van Honda er heel aardig vanaf, alleen zou de achter- partij van zowel Jazz als Civic wat meer ruimte moeten bieden. In het geval van de Civic is daarin voor zien door de Shuttle op de markt te brengen waarin dezelfde 1.5 liter motor zit. Het is dus net als in de ruimtevaart, je kunt aan de hoofd raket van alles aanbouwen, zolang het zich maar kan voortbewegen. Alleen in dc autobranche geldt iets meer: er moet wel vraag naar zijn. (Door Hugo van der Heem) Eind vorig jaar werd door een jury van journalisten van zeven grote en bekende vaktijdschriften op het gebied van de fotografie de Camera van het Jaar gekozen. De camera moest voldoen aan een groot aantal eisen. Natuurlijk moest hij betaal baar blijven (vakcamera's zijn echt te duur) maar desondanks geschikt zijn voor de serieuze amateur. Zo'n eis is eigenlijk alleen haalbaar in de markt van semi-professionele klein- beeldcamera's, tegenwoordig vrijwel exclusief het terrein van dc Japanse cameraindustrie. In die klasse zijn heel veel camera's te krijgen en is de concurrentie bijna moordend. Maar het fototoestel dat bekroond werd bleek zoveel snufjes te bebben, dat hij het glansrijk won: de Pentax Super-A. Het toestel heeft - en dat is heel 'bijzonder - niet minder dan zes ma nieren van belichten, Een daarvan is ai zo oud als het fotograferen zelf: u stelt zelf de belichtingstijd en het diafragma in. Daar is dus niets aan, maar het is wel goed dat het erop zit, al zal u het werkelijk zelden gebruiken bij dit wondertje, omdat er nog zoveel andere manieren van werken zijn. De meest gebruikte zal zeker 'automa tisch' zijn. Maar niet zomaar automa tisch, want de microprocessor in het toestel (een klein computertje in feite) doet een heleboel denkwerk voor de fotograaf, Die kan zich intussen echt met zijn onderwerp bezig houden zon der afgeleid te worden door techni sche details. Automatisch 'Automatisch' betekent bij de came- ra-van-het-jaar ook inderdaad bestu ring van zowel het diafragma als de sluitertijd. Want complete samen werking tussen lens en sluiter is de basis van vele trucjes die het appa raat kent. De kleine, inwendige com puter heeft de opdracht meegekregen bij elk belichtingsniveau de snelste sluitertijd te kiezen. Wat betekent dat men met deze camera nog auto matisch uit de hand kan fotografe ren, terwijl andere typen al aangeven dat het eigenlijk niet meer kan. Wat veel andere camera's doen is name lijk alleen maar een gemiddelde be palen. Bij het bekroonde apparaat doorloopt het denkende deel - de microprocessor - een hele serie van 'voorwaarden' zo van: veel licht: toe maar ga je gang; weinig licht? Kies snelste tijd. Beneden de eenzestigste seconde? Waarschuw fotograaf! En dat doet de Pentax dan ook. Onder alle omstandigheden houdt hij de fotograaf op de hoogte. In de zoeker zitten twee venstertjes, een waarin de sluitertijd wordt aangege ven en een met het diafragma erin. De camera kent die beide, omdat door een verbinding in de lens een terug melding plaats vindt over de stand van het diafragma. Middels een mi niatuurmechanisme wordt de lenso pening ook razendsnel in de goede stand gebracht wanneer men afdrukt. Bovenop het toestel zit trouwens nog zo'n venstertje dat de sluitertijd aan geeft. Alle venstertjes zijn van die prachtige LCD-kristallen, die je ook op moderne horloges terugvindt, Ze geven geen licht, maar die in de lens zijn ook onder bijzonder slechte lich tomstandigheden af te lezen. Pentax heeft in de camera voor zulke bijzon dere omstandigheden zelfs een (lees lampje aangebracht... Stel u heeft niet zo'n bijzondere lens die elektronisch in verbinding staat met het toestel. Of u wilt een bijzon der effect bereiken: een hele geringe dieptescherpte of juist een grote. Geen enkel probleem. U gebruikt dan een van de andere mogelijkheden van het wondertje. U stelt eenvoudig de lens in of de waarde van het diafrag ma dat u nodig hebt. De camera kiest daarbij zelf de bijbehorende sluiter tijd. Niet zo bijzonder trouwens. Wel de andere instelling, waarbij u - om dat u race-auto's aan het fotograferen bent - gebruik wilt maken van de hoogste snelheid van dit splinternieu we type: eentweeduizendste seconde. In dat geval bedenkt de camera er zelf het diafragma bij en stuurt dat zoda nig dat u ook nu weer zorgeloos kunt 'knippen'. Voorwaarde is wel dat au tomatische lenzen worden benut, die door de camera kunnen worden be stuurd en die wel een stuk duurder zijn dan gewone. Twee andere manieren van belichten resten nog, Beide hebben ook alles te maken met de geheimzinnige, maar slimme elektronische techniek in het inwendige van de Pentax. Door met een speciale, bijbehorende elektro nenflitser samen te werken weet dc camera namelijk ook precies de licht opbrengst. Hij meet die, en dooft de flitser of doet de sluiter dicht als dat nodig is. In het camerahuis zit een lichtmeetcel die - zodra er genoeg licht op de film is gevallen - daar voor zorgt. Men noemt dit DDL-tech- niek, het meten 'door de lens'. De scherptediepte kan zelf gekozen wor den door met de hand de lensopening in te stellen. De laatste wijze van foto's maken is 'geprogrammeerd' flitsen. Dat is het toppunt van bedieningsgemak. De body zowel als de lens staan daarbij op 'automatisch'. De sluitertijd wordt door de microprocessor („er wordt geflitst dus let op de sluitertijd", zegt het programma) automatisch op een- honderdvijfentwintigste gezet. Ook wordt de juiste diafragmawaarde au tomatisch gekozen, afhankelijk van het beschikbare licht. De Pentax Super-A werd gekozen door de fotobladen Photomagazine uit Frankrijk, Amateur Photographer uit Engeland. Tutti Fotografi uit Ita lië, Foto uit Zweden, Foto Cine Ex pert uit Zwitserland en Fotomagazine uit Duitsland en Focus tenslotte uit Nederland. De Super-A werd eerste, de Contax 137 MA tweede en de Nikon FE 2 derde. Honda Jazz

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 13