PENNY
LANE
UITIM
ZEB4ND
Liverpool na
twintig jaar
Beatle-stad
Concerten
Films
Theater
Nieuwe Komedie
Ome Willem
Hard Rock in
Middelburg
met Picture
en Trance
Het kon niet uitblijven; een live
elpee van Van Morrison. Na twee
vrij kort na elkaar uitgebrachte lang-
spelers 'Beautiful Vision' en 'Inarti
culate speech of the heart' en een
flinke Europese toernee kwam dan
ook de plaat 'Live at the Grand Opera
House Belfast'. Deze plaat is vooral
nog eens een liveherhaling van die
laatste twee elpees. Slechts drie van
de in totaal elf nummers komen van
andere platen.
Poëzie Hardop
Vrouwen
Theater Piek
DONDERDAG 12 APRIL 1984
PZC/ kunst/cultuur 11
Paul van Vliet geeft dinsdag en woensdag in de
Schouwburg te Middelburg voorstellingen van zijn
nieuwe theatershow 'Wat gaan we doen?' (20.00 uur).
De teksten zijn van Paul van Vliet, de muziek van Ben
van der Linden en John Eskes, de regie is van Nick van
den Boezem. Paul van Vliet is dinsdag 8 en woensdag 9
mei te zien in het Zuidlandtheater te Terneuzen.
Poppentheater Willem Parcival geeft woensdagmid
dag in Parcival Middelburg een voorstelling van 'Willie
de Clown'. (14.30 uur).
Wannes Raps
Wannes Raps geeft zaterdag in Razzmatazz Sou
burg een concert van Nederlandse volksmuziek (21.00
uur)
De Vlaamse zanger Miel Cools treedt zaterdagavond
in de Stenge te Heinkenszand op (20.15 uur)
Zaterdag wordt in hotel Britannia te Vlissingen een
lentefeest gehouden, waarvan de baten bestemd zijn
voor de Stichting Ramschip Schorpioen.
Aan het feest wordt meegewerkt door Liesbeth List,
Huub Martron, Roland Sandhóvel, Dixie Daddies.
Cees Hoogesteeger, het Combo 2000. Disco en de Hot
Club Ghost Note. De avond begint om 20.30 uur.
the Old Jazz Maniacs N.O.Band treedt zondagmid
dag op in De Geveltjes te 's-Heerenhoek (15.00 uur). De
band brengt voornamelijk authentieke New-Orleans-
muziek ten gehore. Het orkest wordt gevormd door
Johnny van Breedam (trompet), Ad van Ooyen (klari
net), Cor Fabrie (trombone), Adolf Robertus (piano/
tenorsax), Toon Keyzer (banjo/leider), Bart Goosen
(contrabas) en Max de Jong (slagwerk).
Vanavond, donderdag vertoont het Filmhuis in het
Zuidlandtheater te Terneuzen de film 'Southern Com
fort' van Walter Hill (20.00 uur). De film, met in de
belangrijkste rollen Keith Carradine, Powers Boothe
en Fred Ward, gaat over een tocht vol ontberingen en
gevaren van de Nationale Garde van Louisiana.
Woensdagavond is in het Alhambratheater te Vlis
singen de film 'Blow Out' van Brian de Palma te zien
met in de hoofdrollen Nancy Allen en John Travolta
(20.00 uur). Ook deze film van De Palma bevat weer een
bekend Hitchcock-gegeven, namelijk dat van de 'gewo
ne man' die tegen wil en dank betrokken raakt bij een
ongewone gebeurtenis, die diepgaand in zijn leven
ingrijpt.
Het Zeeuws Filmcircuit heeft dit weekeinde film
'Time stands still' van Péter Gothar op het programma
staan. De film belicht de situatie van Hongaarse
jongeren tijdens de zestiger jaren. De belangrijkste
rollen worden gespeeld door Istvan Znamenak, Henri
Pauer, Sandor Söth, Peter Galfy, Anikó Ivén, Agi
Kakassy en Pél Heényi. De film is te zien vanavond in
De Klomp te Ovezande (20.30 uur); vrijdagavond in 't
Beest te Goes (20.30); zaterdagavond in Meccano
Middelburg (20.30 uur); maandagavond in De Piek te
Vlissingen (21.00 uur).
Het filmhuis Middelburg draait vanavond, donder
dag, en morgen, vrijdag in Meccono Middelburg de film
'The Verdict' van Sydney Lumet waarin Paul Newman
schiLLert ais een aan lager wal geraakte advocaat (20.30
uur). Zaterdagmiddag worden in Meccano films van
Charlie Chaplin vertoond (15.00 uur).
Zaterdagnacht vanaf 23.00 uur is (na de film 'Time
stands still' van Péter Gothar) de film 'Niagra' van
Henry Hathaway te zien met in de hoofdrol Marilyn
Monroe, die als een lieftallig bruidje zich al in de
wittebroodsweken van haar echtgenoot tracht te ont
doen.
Het Theatercoöperatief geeft vanavond, donderdag in
de Middelburgse Schouwburg een voorstelling van
'Serenade', een stuk dat door Hugo Claus werd ge
schreven in samenwerking met de drie speelsters:
Caroline van Gastel, Frieda Pittoors en Simone Ette-
koven. In het stuk. dat als thema 'perversiteiten' heeft,
wordt een belangrijke rol gespeeld door Lou Landré,
die tevens voor de regie tekende. De voorstelling
begint om 20.30 uur.
Henk van Ulsen zal vrijdagavond voorlezen uit het
bijbelboek Job in De Hoogte te Goes (19.30 uur)
•Zaterdagavond is in jongerencentrum 't Beest te
Goes de groep Teater te zien, die 'De Trap' opvoert
(20.00 uur). Zes jonge mensen laten zien waar de grens
ligt tussen werkelijkheid en realiteit en de gevoelswe
reld, waarin verlangens, eenzaamheid en de wens om te
vluchten sterk leven. De produktie, die tot stand kwam
vanuit gedachten en gevoelsimpressies van de indivi
duele spelers, is een afstudeerproject van Eugenie
Schram, studente aan de part-time academie voor
expressie door woord en gebaar te Utrecht.
De Utrechtse theatergroep Piek heeft zaterdag in het
Kuiperspoorttheater te Middelburg een voorstelling
van twee eenakters: 'Ik had het me anders voorge
steld' van Franz Xaver Kroetz en 'Dialoog van een
prostituée met een van haar klanten' van Dacia
Maraini (20.00 uur).
'Ik had het me anders voorgesteld' (oorspronkelijke
titel 'Heimarbeit') gaat over het echtpaar Willy en
Martha, dat zich de (schijnbare) eisen en wensen van
hun omgeving zo eigen heeft gemaakt, dat zij alleen
nog maar kunnen leven 'zoals het hoort en zoals het
moet'. De volledige ontkenning van wat ze zelf willen
leidt tot verschrikkelijke gebeurtenissen. Spelers zijn
Johan Glaubitz en Connie Visser, de regie is van Ingrid
van Leeuwen.
De tweede eenakter gaat over een klant die een hoer
bezoekt De prostituée is een bewust levende vrouw,
die destijds het vak gekozen heeft omdat ze vindt dat
een vrouw toch altijd geprostitueerd wordt, waar ze
zich ook bevindt. De man die haar bezoekt, is een
kleinburgerlijk type: hij roept om orde cn moraal, maar
zou het liefst als een kind bescherming en veiligheid bij
de prostituée zoeken. In het gesprek dat ze voeren,
ontstaat een stoornis, omdat beiden hun emotionele
kanten verdrukt hebben. Spelers zijn Marianne de
Rooij. Jan Hoek en Luc Verhaak, de regie is van
Rosamaria Rinaldi.
Edda Barends van de Nieuwe Komedie is zaterdag
avond in het Zuidlandtheater te Terneuzen te zien in
'De Liefdesgeschiedenis van de eeuw' van de Zweedse
schrijfster Marta Tikkanen (20.30 uur).
Het stuk. oorspronkelijk als gedichtencyclus geschre
ven, is het autobiogragische relaas van een huwelijk
dat door de partners na twintig jaar als 'murw' wordt
omschreven. Het stuk, dat hoofdzakelijk de vrouw aan
het woord laat, toont de benauwende last waaronder
een gezm gebukt gaat wanneer de drankzucht van de
man de overhand neemt De vrouw heeft echter zowel
gevoelens van tederheid als haat voor haar partner.
Zowel de kinderen als de echtgenoot komen 'aan het
woord' in de monoloog van de vrouw. Het stuk werd
vertaald door Rita Tömquist en geregisseerd door
Hartmut Alberts.
Ome Willem (Edwin Rutten) en Teuntje (Jennifer
Willems) treden woensdagmiddag in het Zuidland
theater te Terneuzen op vanaf 15.00 uur (uitverkocht).
Ome Willem heeft zijn Teuntje uit het televisietoestel
gehaald en samen gaan ze dansend, lachend, zingend,
spelend en plagend door het land om de kinderen te
laten lachen en misschien ook wel eens te laten huilen.
Marianne de Rooij en Jan Hoek in 'Dialoog van een
prostituée'.
I te hebben f-H
onden hen I
sbandig le- I
Bijna twintig jaar na de triomfen van de Beatles op internationaal vlak viert Liverpool,
hun geboortestad, deze week op eigen wijze haar wonderkinderen met het openen van
een museum. Het „Beatle City Museum", gelegen in de buurt van clubs waar de Beatles hun
debuut maakten, is de grootste permanente expositie van deze aard ter wereld, zeggen de
initiatiefnemers. De oprichting van het modern uitgevoerde museum is te danken aan het
initiatief van een commercieel radiostation in Liverpool en heeft twee miljoen pond, circa
negen miljoen gulden, gekost.
Het werd tijd dat Liverpool iets deed uit te buiten, dan is dat omdat een jaar bezocht, heeft de organisatoren
om deze musici, wellicht de invloed- aantal van haar notabelen het niet op niet ontmoet. Liverpool hoopt de ban-
rfjkste van de eeuw, te gedenken die de Beatles hadden, zegt White. Som- den met de overige Beatles echter
afkomstig zijn uit deze stad, zegt migen van hen verweten de musici de
Roger White, 34, de directeur van het stad na hun succes de rug te he1-1™
museum. toegekeerd. Anderen vonden
Onder de circa achthonderd geëxpo- „verslaafden" die een losbandig
seerde voorwerpen, waarvan veel ge- ven leidden,
kocht zijn op de veiling van Sotheby's Geen van de voormalige Beatles heeft weer aan te knopen en hen ereburgers
m Londen, bevinden zich gitaren die tot nu toe zijn zegen aan het museum van de stad te maken.
John Lennon tebehoorden, de trou- gegeven en Yoko Ono, de weduwe van De regionale raad van Merseyside is al
wakte van zijn eerste huwelijk, de John Lennon, die de stad begin dit begonnen de draad weer op te pakken
„mini-cooper" van Ringo Starr, de
autobus die gebruikt werd voor de
film „Magical mystery tour", foto's.
aanplakbiljetten, handtekeningen en
kleding.
De problemen van de auteursrechten
verplichten het museum echter het
gebruik te beperken van muziek en
films die de geschiedenis van de Beat
les van 1956 tot het uiteengaan van de
groep, in 1972, kunnen illustreren.
White verwacht 350.000 tot 400.000
bezoekers per jaar. „Voor elk pond dat
aan het museum wordt uitgegeven,
zouden wel tien pond in de stad
worden besteed", meent White, die
hoopt dat een toeristische hausse
Liverpool uit haar huidige financiële
crisis zou helpen.
Beatlemanie
Als Liverpool er tot nu toe niet in
geslaagd was de „Beatlemanie"
en organiseert bezoeken onder leiding
in de sporen van de groep.
De beroemde Cavern Club, waar
musici begonnen, bestaat niet meer
maar de liefhebbers kunnen een tocht
door de stad maken en tegen een
muzikale achtergrond de oude won
gen van elk van de vier zien en de
plaatsen die door hun songs beroemd
werden zoals zoals Penny Lane en
Strawberry Fields, een oud park op
enkele stappen afstand van het huis
waar John Lennon zijn kinderjaren
doorbracht.
De gemeenteraadsleden hebben al
vast enkele voorzorgsmaatregelen
genomen. Zij zijn het moe de borden
met de naam Penny Lane voortdu
rend te zien verdwijnen. Zij hebben
nu de borden op de muren op enkele
meters van de grond laten vastmetse-
len.
Op tweede paasdag maandag 23
april) presenteert de Middelburg
se discotheek The Cavern een hard
roek-optreden van een van de meest
vooraanstaande heavy metal-groe-
pen: Picture.
Het optreden begint is om vier uur en
de zaal is open om drie uur. Picture is
in 1979 opgericht en bracht in 1981 de
eerste langspeelplaat 'Picture 1' uit.
Inmiddels heeft de groep drie Ip's
uitgebracht en en geniet Picture ook
in het buitenland (onder meer in Italië
,en Engelandgrote populariteit getui
ge het feit dat de'nieuwste langspeel
plaat Eternal Dark' in vijftien landen
is uitgebracht.
Voor woensdag 25 april heeft The
Cavern de Westduitse hardrock-
groep Trance gecontracteerd. Dit op
treden is 's avonds en begint om 20.30
Vrijdag 13 april
In het kader van de serie
'Piekpodium'-concerten treedt
in De Piek in Vlissingen de
Zeeuwse popgroep Final Act op.
Na afloop is er een swingavond.
Aanvang 21.00 uur.
In café 'De Verkeerde Wereld'
in Middelburg treedt de uit Vee-
re afkomstige groep Visions.
Aanvang 22.00 uur. Het repertoi
re van de groep omvat zelfge
schreven nummers die veelal on
der invloed staan van The Cure.
Zondag 15 april
In de Hooizolder in Westka-
pelle treedt de Amerikaanse
soulzanger Percy Sledge op.
Sledge genoot vooral in de jaren
zestig en zeventig taam met war
me, emotionele soulnummers als
'When a man loves a woman',
'Take time to know her' en 'My
special prayer'. Het optreden be
gint om 17.00 uur.
Vrijdag 20 april
De groep What Fun (bekend
van: 'The right side won') treedt
op in jongerencentrum 't Beest
in Goes. De muziek van de groep
is een mix van funk, calypso en
reggae.
Aanvang 22.00 uur.
Van Morrison.
Er is dan ook weinig nieuws onder de
zon, maar er is één groot verschil: de
meeste nummers van de live-elpee
worden swingender uitgevoerd dan in
de studio. En dat is geen onbelangrijk
onderscheid.
Voor al diegenen die een concert van
Morrison hebben bijgewoond zal 'Live
at the Grand Opera House Belfast'
een waardevolle herinnering aan het
optreden zijn. Maar voor de trouwe
fan hoeft deze plaat eigenlijk niet. Het
zijn bekende nummers, als vanouds
uitgevoerd. Vanuit het voor hem mys
tieke Ierland orakelt Morrison weer
op de hem bekende wijze, dus met
vakwerk. Lekkere, maar vooral ook
mooie muziek van een voor een live
concert goede kwaliteit. Waarbij een
compliment aan het adres van bassist
David Hayes zeker op zijn plaats is.
R. S.
Einzelganger en debutant Nik
Kershaw valt onmiddellijk op
tussen de nieuwkomers. Niet alleen
brengt de Engelsman verrassende
muziek, een en ander is bovendien
kwalitatief knap uitgevoerd. Daar
komt nog bij dat zijn debuutelpee
Human Racing voor een groot deel
een eigen produktie is.
Hij zingt, drumt, speelt er bas, slag- en
sologitaar op en heeft daarnaast wei
nig moeite met een aantal toetsenbor
den. Ook schreef hij de opnamen zelf.
Een soort wonderkind dus, met een
stem. die toevalligerwijs bijzonder
dicht in de buurt van Stevie Wonder
komt. Kershaw maakt opgewekte
muziek waarop het goed dansen is
met een melancholische ondertoon,
rijk geschakeerd met elektrische gita
ren en vooral synthesizer-achtige in
strumenten. Zijn murfek is melodieus,
soms ietwat complex, maar steeds
prettig om naai- te luisteren. Het blijft
echter nog de vraag of Kershaw op
een volgende elpee wat verandering in
zijn muziek kan aanbrengen.
Wellicht dat zijn stijl te eenzijdig is
om er elpees lang op voort te bordu
ren. Human Racing klinkt opmerke
lijk, maar een tweede elpee met de
zelfde soort muziek zou gaan verve
len.
R. G.
Nik Kershaw - Human Racing MCA Re
cords 250 574-1).
Na ccn succesvolle loopbaan als
zanger van The Free en - later -
Bad Company staat Paul Rodgers
voor een nieuw punt in zijn carrière.
Zijn laatste band heeft hem vooral in
de Verenigde Staten voldoende geld
opgeleverd om het rustig aan te doen,
maar klaarblijkelijk is Rodgers nog
niet zo bezadigd als de muziek van
Bad Company de laatste jaren wel
deed geloven. Anno 1984 staat Rod
gers er alleen voor. Hij noemde zijn
solo-debuut 'Cut loose', maar ver
brak geenszins de band met het verle
den.
Rodgers doet wat je van hem ver
wachten kon, maar het klinkt in ieder
geval weer een stuk geïnspireerder.
Hoewel hij op geen van de instrumen
ten die hij bespeelt echt uitblinkt,
verdient zijn gitaarspel toch een spe
ciale vermelding. Hij schreef er een
nummer over: 'Talking guitar blues',
maar niet alleen in dit nummer weet
hij de juiste sfeer op te roepen met zijn
spel. Zonder ook maar een moment
virtuoos te worden 'jankt' de gitaar
door een ballade als 'Live in peace',
'dendert' hij door de boogie 'Cut loose'
en 'scheurt' hij door het nog wat
zwaardere werk als 'Fragile'. Maar
ook dit hardere werk blijft gestoeld op
Rodgers' blues-rock-traditie en wordt
eigenlijk nooit echte hard-rock.
Al is af cn toe een synthesizer te
horen. Rodgers' lp had net zo goed in
de vroege jaren zeventig uitgebracht
kunnen worden als nu. Dat hij zich
niet om trends bekommert, moge dui
delijk zijn. Het schijnt dat Rodgers
een keuze heeft gemaakt uit dertig
'probeerseltjes' die hij in zijn eentje op
de band gezet had. Dat heeft mis
schien een zekere spontaniteit opgele
verd, sterke composities zijn het in
ieder geval niet. Slechts de 'bluesy'
stem van de man die beroemd werd
met 'Alright now' doet de balans in
zijn voordeel uitslaan. Paul Rodgers
is ook nu nog een van de meest
herkenbare zangers in zijn genre. Zo
iemand kan van een niemendalletje
toch nog iets moois maken.
Hij bewees het op de Free-lp 'High
way' maar haalde nooit meer deze
kwaliteit. Ook nu niet, al komt het af
en toe in de richting. Iedereen die een
uitstapje terug-in-de-tijd wil maken,
kan misschien beter een koptelefoon
gebruiken om het heden voor een
moment buiten te sluiten. Of natuur
lijk gewoon zo'n oude lp draaien, dat
is eigenlijk nóg beter.
H. J. K.
Met een bepaalde Zeeuwse nuch
terheid zou je kunnen redene
ren: de platen van Laurie Anderson,
daar moet je echt van houden. Dat
komt vooral door Laurie's stem en de
vele elektronische foefjes waar ze op
haar platen gebruik van maakt. Haar
tweede elpee 'Mister Heartbreak' i
net als de vorige 'Big Science* eerder
een project dan een simpele langspe-
ler. Het maken van een project ligt
ook veel meer in de aard van Laurie
Anderson die bekend staat als een
verdienstelijk beeldend kunstenaar
en performer.
Laurie Anderson is een van de pop
musici die hun stem gebruiken als een
muziekinstrument (en niet alleen die
van haar maar ook die van schrijver
William S. Barroughs). Daar komt
dan nog eens bij dat ze aan die stem
de techniek toevoegt, zoals de voco
der. Dat alles geeft de platen van
Anderson een wat futuristisch sfeer
tje. Een sfeertje dat niet alleen door de
muziek wordt bewerkstelligd, maar
ook door de melodieën. Haai' platen
roepen het beeld op van hét toe
komstjaar bij uitstek, 2000. Het is
duidelijk dat de platen van Laurie
Anderson niet bestemd zijn voor de
grote massa. Ze moeten veeleer gezien
worden als een gevecht voor erken
ning van haar muziek. Het is ook geen
muziek die een weldadige rust brengt
of de luisteraar laat meeswingen. Het
is meer een synthese tussen de toe
komst en de Oosterse historie in bij
voorbeeld het nummer 'KoKoKo'.
R. S.
Laurie Anderson (foto: Wim Riemens).
Vrijdagavond geeft 'Poézie Hardop' in Den Hoekzak te
Oostburg een voorstelling van 'De buik heeft geen
oren' (20.30 uur).
Rond het thema van een lege buik (de titel is ontleend
aan een verhaal over een hongerige Hindoestaanse
dagloner) hebben de makers van het programma, Mies
Bouhuys en Cox Habbema, verhalen chansons, mono
logen, toneelfragmenten en gedichten verzameld, ge
schreven of bewerkt. De honger, een realiteit voor
twee-derde van de mensheid, wordt telkens vanuit een
ander gezichtspunt belicht. Spelers zijn Gerda Haver
tong, Marc Krone, Frits Lambrechts en Ghislaine op
de Weegh; de regie is van Cox Habbema.
Emmy Lopes Dias en Elisabeth Versluys spelen
zaterdagavond in het Dorpshuis van Oud-Vossemeer
de toneelproduktie 'Vrouwen' (20.00 uur). 'Vrouwen'
bestaat uit vier onderdelen: 'De Kamenier', 'Huwelij
ken', 'De Joodse Vrouw' en 'De Overledene'.
In 'De Kamenier', geschreven door Katherine Mans-
field, speelt Emmy Lopes Dias via een monoloog een
vrouw, die haar persoonlijke leven heeft opgeofferd in
dienstbaarheid aan anderen, zonder zich dat al te zeer
bewust te zijn.
'Huwelijken' waarin de beide actrices optreden, is
geschreven door William Trevor. Het is een verhaal
over een confrontatie tussen twee getrouwde vrouwen.
'De Joodse Vrouw' is een stuk van Berthold Brecht en
wordt gespeeld door Elisabeth Versluys. Het verhaal
speelt zich af in de benarde omstandigheden tijdens
het nazi-regime in Duitsland 1935. 'De Overledene' van
René de Obaldia, een stuk waarin beide actrices weer
optreden, laat de ontmoeting zien van twee vrouwen in
een park.