PENNY LANE UITIM ZEB4ND Liverpool na twintig jaar Beatle-stad Concerten Films Theater Nieuwe Komedie Ome Willem Hard Rock in Middelburg met Picture en Trance Het kon niet uitblijven; een live elpee van Van Morrison. Na twee vrij kort na elkaar uitgebrachte lang- spelers 'Beautiful Vision' en 'Inarti culate speech of the heart' en een flinke Europese toernee kwam dan ook de plaat 'Live at the Grand Opera House Belfast'. Deze plaat is vooral nog eens een liveherhaling van die laatste twee elpees. Slechts drie van de in totaal elf nummers komen van andere platen. Poëzie Hardop Vrouwen Theater Piek DONDERDAG 12 APRIL 1984 PZC/ kunst/cultuur 11 Paul van Vliet geeft dinsdag en woensdag in de Schouwburg te Middelburg voorstellingen van zijn nieuwe theatershow 'Wat gaan we doen?' (20.00 uur). De teksten zijn van Paul van Vliet, de muziek van Ben van der Linden en John Eskes, de regie is van Nick van den Boezem. Paul van Vliet is dinsdag 8 en woensdag 9 mei te zien in het Zuidlandtheater te Terneuzen. Poppentheater Willem Parcival geeft woensdagmid dag in Parcival Middelburg een voorstelling van 'Willie de Clown'. (14.30 uur). Wannes Raps Wannes Raps geeft zaterdag in Razzmatazz Sou burg een concert van Nederlandse volksmuziek (21.00 uur) De Vlaamse zanger Miel Cools treedt zaterdagavond in de Stenge te Heinkenszand op (20.15 uur) Zaterdag wordt in hotel Britannia te Vlissingen een lentefeest gehouden, waarvan de baten bestemd zijn voor de Stichting Ramschip Schorpioen. Aan het feest wordt meegewerkt door Liesbeth List, Huub Martron, Roland Sandhóvel, Dixie Daddies. Cees Hoogesteeger, het Combo 2000. Disco en de Hot Club Ghost Note. De avond begint om 20.30 uur. the Old Jazz Maniacs N.O.Band treedt zondagmid dag op in De Geveltjes te 's-Heerenhoek (15.00 uur). De band brengt voornamelijk authentieke New-Orleans- muziek ten gehore. Het orkest wordt gevormd door Johnny van Breedam (trompet), Ad van Ooyen (klari net), Cor Fabrie (trombone), Adolf Robertus (piano/ tenorsax), Toon Keyzer (banjo/leider), Bart Goosen (contrabas) en Max de Jong (slagwerk). Vanavond, donderdag vertoont het Filmhuis in het Zuidlandtheater te Terneuzen de film 'Southern Com fort' van Walter Hill (20.00 uur). De film, met in de belangrijkste rollen Keith Carradine, Powers Boothe en Fred Ward, gaat over een tocht vol ontberingen en gevaren van de Nationale Garde van Louisiana. Woensdagavond is in het Alhambratheater te Vlis singen de film 'Blow Out' van Brian de Palma te zien met in de hoofdrollen Nancy Allen en John Travolta (20.00 uur). Ook deze film van De Palma bevat weer een bekend Hitchcock-gegeven, namelijk dat van de 'gewo ne man' die tegen wil en dank betrokken raakt bij een ongewone gebeurtenis, die diepgaand in zijn leven ingrijpt. Het Zeeuws Filmcircuit heeft dit weekeinde film 'Time stands still' van Péter Gothar op het programma staan. De film belicht de situatie van Hongaarse jongeren tijdens de zestiger jaren. De belangrijkste rollen worden gespeeld door Istvan Znamenak, Henri Pauer, Sandor Söth, Peter Galfy, Anikó Ivén, Agi Kakassy en Pél Heényi. De film is te zien vanavond in De Klomp te Ovezande (20.30 uur); vrijdagavond in 't Beest te Goes (20.30); zaterdagavond in Meccano Middelburg (20.30 uur); maandagavond in De Piek te Vlissingen (21.00 uur). Het filmhuis Middelburg draait vanavond, donder dag, en morgen, vrijdag in Meccono Middelburg de film 'The Verdict' van Sydney Lumet waarin Paul Newman schiLLert ais een aan lager wal geraakte advocaat (20.30 uur). Zaterdagmiddag worden in Meccano films van Charlie Chaplin vertoond (15.00 uur). Zaterdagnacht vanaf 23.00 uur is (na de film 'Time stands still' van Péter Gothar) de film 'Niagra' van Henry Hathaway te zien met in de hoofdrol Marilyn Monroe, die als een lieftallig bruidje zich al in de wittebroodsweken van haar echtgenoot tracht te ont doen. Het Theatercoöperatief geeft vanavond, donderdag in de Middelburgse Schouwburg een voorstelling van 'Serenade', een stuk dat door Hugo Claus werd ge schreven in samenwerking met de drie speelsters: Caroline van Gastel, Frieda Pittoors en Simone Ette- koven. In het stuk. dat als thema 'perversiteiten' heeft, wordt een belangrijke rol gespeeld door Lou Landré, die tevens voor de regie tekende. De voorstelling begint om 20.30 uur. Henk van Ulsen zal vrijdagavond voorlezen uit het bijbelboek Job in De Hoogte te Goes (19.30 uur) •Zaterdagavond is in jongerencentrum 't Beest te Goes de groep Teater te zien, die 'De Trap' opvoert (20.00 uur). Zes jonge mensen laten zien waar de grens ligt tussen werkelijkheid en realiteit en de gevoelswe reld, waarin verlangens, eenzaamheid en de wens om te vluchten sterk leven. De produktie, die tot stand kwam vanuit gedachten en gevoelsimpressies van de indivi duele spelers, is een afstudeerproject van Eugenie Schram, studente aan de part-time academie voor expressie door woord en gebaar te Utrecht. De Utrechtse theatergroep Piek heeft zaterdag in het Kuiperspoorttheater te Middelburg een voorstelling van twee eenakters: 'Ik had het me anders voorge steld' van Franz Xaver Kroetz en 'Dialoog van een prostituée met een van haar klanten' van Dacia Maraini (20.00 uur). 'Ik had het me anders voorgesteld' (oorspronkelijke titel 'Heimarbeit') gaat over het echtpaar Willy en Martha, dat zich de (schijnbare) eisen en wensen van hun omgeving zo eigen heeft gemaakt, dat zij alleen nog maar kunnen leven 'zoals het hoort en zoals het moet'. De volledige ontkenning van wat ze zelf willen leidt tot verschrikkelijke gebeurtenissen. Spelers zijn Johan Glaubitz en Connie Visser, de regie is van Ingrid van Leeuwen. De tweede eenakter gaat over een klant die een hoer bezoekt De prostituée is een bewust levende vrouw, die destijds het vak gekozen heeft omdat ze vindt dat een vrouw toch altijd geprostitueerd wordt, waar ze zich ook bevindt. De man die haar bezoekt, is een kleinburgerlijk type: hij roept om orde cn moraal, maar zou het liefst als een kind bescherming en veiligheid bij de prostituée zoeken. In het gesprek dat ze voeren, ontstaat een stoornis, omdat beiden hun emotionele kanten verdrukt hebben. Spelers zijn Marianne de Rooij. Jan Hoek en Luc Verhaak, de regie is van Rosamaria Rinaldi. Edda Barends van de Nieuwe Komedie is zaterdag avond in het Zuidlandtheater te Terneuzen te zien in 'De Liefdesgeschiedenis van de eeuw' van de Zweedse schrijfster Marta Tikkanen (20.30 uur). Het stuk. oorspronkelijk als gedichtencyclus geschre ven, is het autobiogragische relaas van een huwelijk dat door de partners na twintig jaar als 'murw' wordt omschreven. Het stuk, dat hoofdzakelijk de vrouw aan het woord laat, toont de benauwende last waaronder een gezm gebukt gaat wanneer de drankzucht van de man de overhand neemt De vrouw heeft echter zowel gevoelens van tederheid als haat voor haar partner. Zowel de kinderen als de echtgenoot komen 'aan het woord' in de monoloog van de vrouw. Het stuk werd vertaald door Rita Tömquist en geregisseerd door Hartmut Alberts. Ome Willem (Edwin Rutten) en Teuntje (Jennifer Willems) treden woensdagmiddag in het Zuidland theater te Terneuzen op vanaf 15.00 uur (uitverkocht). Ome Willem heeft zijn Teuntje uit het televisietoestel gehaald en samen gaan ze dansend, lachend, zingend, spelend en plagend door het land om de kinderen te laten lachen en misschien ook wel eens te laten huilen. Marianne de Rooij en Jan Hoek in 'Dialoog van een prostituée'. I te hebben f-H onden hen I sbandig le- I Bijna twintig jaar na de triomfen van de Beatles op internationaal vlak viert Liverpool, hun geboortestad, deze week op eigen wijze haar wonderkinderen met het openen van een museum. Het „Beatle City Museum", gelegen in de buurt van clubs waar de Beatles hun debuut maakten, is de grootste permanente expositie van deze aard ter wereld, zeggen de initiatiefnemers. De oprichting van het modern uitgevoerde museum is te danken aan het initiatief van een commercieel radiostation in Liverpool en heeft twee miljoen pond, circa negen miljoen gulden, gekost. Het werd tijd dat Liverpool iets deed uit te buiten, dan is dat omdat een jaar bezocht, heeft de organisatoren om deze musici, wellicht de invloed- aantal van haar notabelen het niet op niet ontmoet. Liverpool hoopt de ban- rfjkste van de eeuw, te gedenken die de Beatles hadden, zegt White. Som- den met de overige Beatles echter afkomstig zijn uit deze stad, zegt migen van hen verweten de musici de Roger White, 34, de directeur van het stad na hun succes de rug te he1-1™ museum. toegekeerd. Anderen vonden Onder de circa achthonderd geëxpo- „verslaafden" die een losbandig seerde voorwerpen, waarvan veel ge- ven leidden, kocht zijn op de veiling van Sotheby's Geen van de voormalige Beatles heeft weer aan te knopen en hen ereburgers m Londen, bevinden zich gitaren die tot nu toe zijn zegen aan het museum van de stad te maken. John Lennon tebehoorden, de trou- gegeven en Yoko Ono, de weduwe van De regionale raad van Merseyside is al wakte van zijn eerste huwelijk, de John Lennon, die de stad begin dit begonnen de draad weer op te pakken „mini-cooper" van Ringo Starr, de autobus die gebruikt werd voor de film „Magical mystery tour", foto's. aanplakbiljetten, handtekeningen en kleding. De problemen van de auteursrechten verplichten het museum echter het gebruik te beperken van muziek en films die de geschiedenis van de Beat les van 1956 tot het uiteengaan van de groep, in 1972, kunnen illustreren. White verwacht 350.000 tot 400.000 bezoekers per jaar. „Voor elk pond dat aan het museum wordt uitgegeven, zouden wel tien pond in de stad worden besteed", meent White, die hoopt dat een toeristische hausse Liverpool uit haar huidige financiële crisis zou helpen. Beatlemanie Als Liverpool er tot nu toe niet in geslaagd was de „Beatlemanie" en organiseert bezoeken onder leiding in de sporen van de groep. De beroemde Cavern Club, waar musici begonnen, bestaat niet meer maar de liefhebbers kunnen een tocht door de stad maken en tegen een muzikale achtergrond de oude won gen van elk van de vier zien en de plaatsen die door hun songs beroemd werden zoals zoals Penny Lane en Strawberry Fields, een oud park op enkele stappen afstand van het huis waar John Lennon zijn kinderjaren doorbracht. De gemeenteraadsleden hebben al vast enkele voorzorgsmaatregelen genomen. Zij zijn het moe de borden met de naam Penny Lane voortdu rend te zien verdwijnen. Zij hebben nu de borden op de muren op enkele meters van de grond laten vastmetse- len. Op tweede paasdag maandag 23 april) presenteert de Middelburg se discotheek The Cavern een hard roek-optreden van een van de meest vooraanstaande heavy metal-groe- pen: Picture. Het optreden begint is om vier uur en de zaal is open om drie uur. Picture is in 1979 opgericht en bracht in 1981 de eerste langspeelplaat 'Picture 1' uit. Inmiddels heeft de groep drie Ip's uitgebracht en en geniet Picture ook in het buitenland (onder meer in Italië ,en Engelandgrote populariteit getui ge het feit dat de'nieuwste langspeel plaat Eternal Dark' in vijftien landen is uitgebracht. Voor woensdag 25 april heeft The Cavern de Westduitse hardrock- groep Trance gecontracteerd. Dit op treden is 's avonds en begint om 20.30 Vrijdag 13 april In het kader van de serie 'Piekpodium'-concerten treedt in De Piek in Vlissingen de Zeeuwse popgroep Final Act op. Na afloop is er een swingavond. Aanvang 21.00 uur. In café 'De Verkeerde Wereld' in Middelburg treedt de uit Vee- re afkomstige groep Visions. Aanvang 22.00 uur. Het repertoi re van de groep omvat zelfge schreven nummers die veelal on der invloed staan van The Cure. Zondag 15 april In de Hooizolder in Westka- pelle treedt de Amerikaanse soulzanger Percy Sledge op. Sledge genoot vooral in de jaren zestig en zeventig taam met war me, emotionele soulnummers als 'When a man loves a woman', 'Take time to know her' en 'My special prayer'. Het optreden be gint om 17.00 uur. Vrijdag 20 april De groep What Fun (bekend van: 'The right side won') treedt op in jongerencentrum 't Beest in Goes. De muziek van de groep is een mix van funk, calypso en reggae. Aanvang 22.00 uur. Van Morrison. Er is dan ook weinig nieuws onder de zon, maar er is één groot verschil: de meeste nummers van de live-elpee worden swingender uitgevoerd dan in de studio. En dat is geen onbelangrijk onderscheid. Voor al diegenen die een concert van Morrison hebben bijgewoond zal 'Live at the Grand Opera House Belfast' een waardevolle herinnering aan het optreden zijn. Maar voor de trouwe fan hoeft deze plaat eigenlijk niet. Het zijn bekende nummers, als vanouds uitgevoerd. Vanuit het voor hem mys tieke Ierland orakelt Morrison weer op de hem bekende wijze, dus met vakwerk. Lekkere, maar vooral ook mooie muziek van een voor een live concert goede kwaliteit. Waarbij een compliment aan het adres van bassist David Hayes zeker op zijn plaats is. R. S. Einzelganger en debutant Nik Kershaw valt onmiddellijk op tussen de nieuwkomers. Niet alleen brengt de Engelsman verrassende muziek, een en ander is bovendien kwalitatief knap uitgevoerd. Daar komt nog bij dat zijn debuutelpee Human Racing voor een groot deel een eigen produktie is. Hij zingt, drumt, speelt er bas, slag- en sologitaar op en heeft daarnaast wei nig moeite met een aantal toetsenbor den. Ook schreef hij de opnamen zelf. Een soort wonderkind dus, met een stem. die toevalligerwijs bijzonder dicht in de buurt van Stevie Wonder komt. Kershaw maakt opgewekte muziek waarop het goed dansen is met een melancholische ondertoon, rijk geschakeerd met elektrische gita ren en vooral synthesizer-achtige in strumenten. Zijn murfek is melodieus, soms ietwat complex, maar steeds prettig om naai- te luisteren. Het blijft echter nog de vraag of Kershaw op een volgende elpee wat verandering in zijn muziek kan aanbrengen. Wellicht dat zijn stijl te eenzijdig is om er elpees lang op voort te bordu ren. Human Racing klinkt opmerke lijk, maar een tweede elpee met de zelfde soort muziek zou gaan verve len. R. G. Nik Kershaw - Human Racing MCA Re cords 250 574-1). Na ccn succesvolle loopbaan als zanger van The Free en - later - Bad Company staat Paul Rodgers voor een nieuw punt in zijn carrière. Zijn laatste band heeft hem vooral in de Verenigde Staten voldoende geld opgeleverd om het rustig aan te doen, maar klaarblijkelijk is Rodgers nog niet zo bezadigd als de muziek van Bad Company de laatste jaren wel deed geloven. Anno 1984 staat Rod gers er alleen voor. Hij noemde zijn solo-debuut 'Cut loose', maar ver brak geenszins de band met het verle den. Rodgers doet wat je van hem ver wachten kon, maar het klinkt in ieder geval weer een stuk geïnspireerder. Hoewel hij op geen van de instrumen ten die hij bespeelt echt uitblinkt, verdient zijn gitaarspel toch een spe ciale vermelding. Hij schreef er een nummer over: 'Talking guitar blues', maar niet alleen in dit nummer weet hij de juiste sfeer op te roepen met zijn spel. Zonder ook maar een moment virtuoos te worden 'jankt' de gitaar door een ballade als 'Live in peace', 'dendert' hij door de boogie 'Cut loose' en 'scheurt' hij door het nog wat zwaardere werk als 'Fragile'. Maar ook dit hardere werk blijft gestoeld op Rodgers' blues-rock-traditie en wordt eigenlijk nooit echte hard-rock. Al is af cn toe een synthesizer te horen. Rodgers' lp had net zo goed in de vroege jaren zeventig uitgebracht kunnen worden als nu. Dat hij zich niet om trends bekommert, moge dui delijk zijn. Het schijnt dat Rodgers een keuze heeft gemaakt uit dertig 'probeerseltjes' die hij in zijn eentje op de band gezet had. Dat heeft mis schien een zekere spontaniteit opgele verd, sterke composities zijn het in ieder geval niet. Slechts de 'bluesy' stem van de man die beroemd werd met 'Alright now' doet de balans in zijn voordeel uitslaan. Paul Rodgers is ook nu nog een van de meest herkenbare zangers in zijn genre. Zo iemand kan van een niemendalletje toch nog iets moois maken. Hij bewees het op de Free-lp 'High way' maar haalde nooit meer deze kwaliteit. Ook nu niet, al komt het af en toe in de richting. Iedereen die een uitstapje terug-in-de-tijd wil maken, kan misschien beter een koptelefoon gebruiken om het heden voor een moment buiten te sluiten. Of natuur lijk gewoon zo'n oude lp draaien, dat is eigenlijk nóg beter. H. J. K. Met een bepaalde Zeeuwse nuch terheid zou je kunnen redene ren: de platen van Laurie Anderson, daar moet je echt van houden. Dat komt vooral door Laurie's stem en de vele elektronische foefjes waar ze op haar platen gebruik van maakt. Haar tweede elpee 'Mister Heartbreak' i net als de vorige 'Big Science* eerder een project dan een simpele langspe- ler. Het maken van een project ligt ook veel meer in de aard van Laurie Anderson die bekend staat als een verdienstelijk beeldend kunstenaar en performer. Laurie Anderson is een van de pop musici die hun stem gebruiken als een muziekinstrument (en niet alleen die van haar maar ook die van schrijver William S. Barroughs). Daar komt dan nog eens bij dat ze aan die stem de techniek toevoegt, zoals de voco der. Dat alles geeft de platen van Anderson een wat futuristisch sfeer tje. Een sfeertje dat niet alleen door de muziek wordt bewerkstelligd, maar ook door de melodieën. Haai' platen roepen het beeld op van hét toe komstjaar bij uitstek, 2000. Het is duidelijk dat de platen van Laurie Anderson niet bestemd zijn voor de grote massa. Ze moeten veeleer gezien worden als een gevecht voor erken ning van haar muziek. Het is ook geen muziek die een weldadige rust brengt of de luisteraar laat meeswingen. Het is meer een synthese tussen de toe komst en de Oosterse historie in bij voorbeeld het nummer 'KoKoKo'. R. S. Laurie Anderson (foto: Wim Riemens). Vrijdagavond geeft 'Poézie Hardop' in Den Hoekzak te Oostburg een voorstelling van 'De buik heeft geen oren' (20.30 uur). Rond het thema van een lege buik (de titel is ontleend aan een verhaal over een hongerige Hindoestaanse dagloner) hebben de makers van het programma, Mies Bouhuys en Cox Habbema, verhalen chansons, mono logen, toneelfragmenten en gedichten verzameld, ge schreven of bewerkt. De honger, een realiteit voor twee-derde van de mensheid, wordt telkens vanuit een ander gezichtspunt belicht. Spelers zijn Gerda Haver tong, Marc Krone, Frits Lambrechts en Ghislaine op de Weegh; de regie is van Cox Habbema. Emmy Lopes Dias en Elisabeth Versluys spelen zaterdagavond in het Dorpshuis van Oud-Vossemeer de toneelproduktie 'Vrouwen' (20.00 uur). 'Vrouwen' bestaat uit vier onderdelen: 'De Kamenier', 'Huwelij ken', 'De Joodse Vrouw' en 'De Overledene'. In 'De Kamenier', geschreven door Katherine Mans- field, speelt Emmy Lopes Dias via een monoloog een vrouw, die haar persoonlijke leven heeft opgeofferd in dienstbaarheid aan anderen, zonder zich dat al te zeer bewust te zijn. 'Huwelijken' waarin de beide actrices optreden, is geschreven door William Trevor. Het is een verhaal over een confrontatie tussen twee getrouwde vrouwen. 'De Joodse Vrouw' is een stuk van Berthold Brecht en wordt gespeeld door Elisabeth Versluys. Het verhaal speelt zich af in de benarde omstandigheden tijdens het nazi-regime in Duitsland 1935. 'De Overledene' van René de Obaldia, een stuk waarin beide actrices weer optreden, laat de ontmoeting zien van twee vrouwen in een park.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 11