HOE KRAAK IK EEN DATABANK? ZEEAREND Nissan mikt op herkenbaarheid van modellen inbreken in de computer laaglandroofvogel ïïfi PZC/ varia OENSDAG 4 APRIL 1984 Midden maart ontstond er enige beroering in de Middenzeeuw se vogelaarswereld. Een zeearend gesignaleerd bij de Middelplaten in het Veerste Meer. De kringtele foon (vogelaars bellen elkaar bij zondere waarnemingen door) had z'n werk goed gedaan; rijdend over de Muidenwcg zag ik al van verre een groep met kijkers en telelenzen gewapende lieden staan, 't Was even wachten, de vogel bevond zich achter de van ons afgekeerde oeverrand van een van de eilanden. Maar veel geduld was er niet nodig, want even later verhief de machtige roofvogel zich, direct geëscorteerd door een paar scheldende kraaien. Een leuke scène, maar kort van duur: na een paar vleugelslagen streek de zeearend weer neer, op nieuw uit het zicht. De volwassen zeearenden overwin teren meestal in hun broedgebieden of aan de zeekusten in de buurt daarvan. Het zijn vooral de jonge vogels, die direct nadat ze kunnen vliegen naar het zuiden en zuidwes ten afdwalen. Ze schijnen zich daar bij vooral te laten leiden door te trek van watervogels, hun belang rijkste voedselbron. Elk jaar wor den in ons land wel enige zeearen den waargenomen, met name in de periode oktober-maart. Maar het aantal waarnemingen is klein en iedere vogelaar wordt dan ook door een zekere drift bevangen wanneer deze grootste in onze stre ken waar te nemen vogel in de buurt is gezien. Want groot is-t-ie, deze laaglandarend met zijn bijna tweeënhalve meter spanwijdte. De volwassen vogels hebben een lichte kop met een geweldige gele haaks- navel. gele poten en een witte wig vormige staart. Ze lijken wat los in het verder donkerbruine verenpak te zitten. De vlucht is wat reigerach tig. met diep doorslaande rechthoe kige. langgevingerde vleugels. Kop en staart houden ze bij het vliegen wat lager dan de -rest van het li chaam. De zeearend in het Veerse Meer was een jonge vogel, waarvan het verenkleed op vooral borst en keel wat lichter is, de snavel meer hoornachtig blauw van kleur en dat is het opvallendst het wit op de staart ontbreekt. Bedreigd Zeearenden zijn gebonden aan de zeekusten zoals in Scandinavië en IJsland, waar ze op klippen en rotsen nestelen, of aan de omge ving van grote rivieren en meren, waar ze in meestal zeer hoge bo men hun grote horsten bouwen. Ze keren vaak op hetzelfde nest terug en door de jaarlijkse restauraties hebben die bouwsels soms een doorsnee van wel twee meter. Overigens is gebleken dat in stre ken waar nauwelijks mensen ko men (zoals bijvoorbeeld in de toen dra's) de horsten ook wel op een kleine verhoging gewoon op de grond worden gebouwd of in lage bomen. Het voedsel bestaat uit vis, die ze laag boven het water vliegend grijpen; grote (water)vogels en zoog dieren bespeuren ze vanaf een hoge zit- en uitkijkpost. Duikeenden wor den vaak door twee vogels geza menlijk achtervolgd en afgemat; andere roofvogels worden zo lang achtervolgd tot ze hun prooi prijs geven. Die prooidieren kunnen ook de macht van de zeearend wel eens te bovengaan. Zo zijn er verhalen over zulke zware vissen, dat die aan land 'gezwommen' moeten worden of die zelfs tot het verdnnken van zeearenden leiden als dat niet lukt. Voedselketen Zeearenden staan aan het eind van een voedselketen. Zoals bij zoveel andere roofvogels is het effect daar van, in de jaren zestig en zeventig duidelijk merkbaar geworden. Het gif uit de prooidieren hoopte zich op in de laatste consument en leidde tot afnemende voortplantingspro- duktiviteit. De niet uitkomende eie ren bleken bij onderzoek gechlo reerde koolwaterstoffen en pcb's te bevatten. Bij dit soort grote vogels, die pas na zo'n vijfjaar geslachtsrijp zijn en gemiddeld maar 1 tot 3 eieren (en vaak nog minder jongen) hebben, zijn de gevolgen van zulke ontwikkelingen op het totale be stand groot. Ook onder invloed van andere menselijke invloeden is dat bestand achteruiggegaan. Op de illegale markt brengen eieren van zeearenden vele honderden gul dens op (verzamelaars!) en dat spoort helaas nog steeds bepaalde heden aan deze vogelsoort van zijn eieren te beroven. Recreatie en on deskundige vogelfotografïe eisen eveneens hun tol. De soort is jarenlang fel vervolgd. In Groenland bekostigde het We reld Natuur Fonds nog niet zo heel lang geleden een onderzoek naar de vocdselkeuze omdat de plaatselij ke bevolking er van overtuigd was dat de zeearend zich uitsluitend met hun dure lammetjes voedde. Ook de Zweden hebben er aan bijgedragen dat die fabel snel de wereld is uitgeholpen. Men stelde daar vast dat in zeker éénderde van alle gevallen de zeearend gewonde, zieke of op andere wijze afwijkende dieren als prooi kiest. Soms leidt ook dat weer tot onaangenaamhe den. zoals in Zuid- en Noord-Ameri- ka waar men bij heel wat dode zeearenden 'secundaire loodvergif- tiging' constateerde. Die bleek on der andere te zijn veroorzaakt door het eten van aangeschoten (en dus loden hagelkogels bevattende) wa tervogels... Herstel Met allerlei maatregelen tracht men het bestand weer wat op te krikken. Zo zijn de vogels nu overal be schermd. In Noord-Europa probeert men met bijvoederen in de winter maanden de zeearenden in het broedgebied te houden en m Slees- wijk-Holstein worden jaarlijks de laatste horsten van de zeearend bewaakt. Het lijkt erop dat de stand zich, zij het heel langzaam, wat herstelt. Ook in ons land koestert men de hoop de zeearend ooit weer tot de broedvogels te mogen reke nen. Wéér ja, want bij archeologisch on derzoek van een aantal nederzettin gen in ons land uit de periode van 4000 voor tot 1000 na Chr. is aan de hand van gevonden beenderen vast gesteld dat deze soort hier in die periode veelvuldig voorkwam en waarschijnlijk wel gebroed zal heb ben. De vogels werden wellicht ge schoten (om het vee te bescher men?) en de veren gebruikt voor het versieren van helemen, lansen, pij len enzovoort. Plassen Is er in ons land dan geschikte broedgelegenheid voor de zeea rend? Een gebied dat die mogelijkheden zeker biedt, is het Oostvaarders- plassengebied. Daar heeft zich de afgelopen vijftien jaar een circa 6000 ha groot natuurgebied ont wikkeld van inmiddels internatio nale vermaardheid. Door die grote omvang, de struc tuur en de rust is er een qua samen stelling en functioneren unieke le vensgemeenschap ontstaan die waarschijnlijk moet herinneren aan de situatie in ons land voor de jaartelling. Er zijn soorten tot broe den gekomen die in vorige eeuwen als broedvogel uit ons land verdwe nen zijn. Daarvan zijn te noemen de grauwe gans, de grote en de kleine zilverreiger. Vele andere soorten zijn er al waargenomen, waarvan het broeden nog slechts een kwestie van tijd schijnt te zijn. Daartoe rekent men ook de visarend en de zeearend, die beide regelmatig in het gebied worden gesignaleerd. Misschien is de wens de vader van de gedachte. Maar waarom zou het niet kunnen? De dichtstbijzijnde broedplaatsen van de zeearend lig gen in Sleeswijk-Holstein. Dat was ook de dichtstbijzijnde broedplaats van de grauwe gans voordat die zich als broedvogel vestigde zodra daar voor een gebied van voldoende om vang ontstond: de Oostvaarders- plassen' En wae weet, zal het toe komstig Markiezaatsmeer achter de Oester dam nog eens eenzelfde ont wikkeling doormaken. De zeearend dus ook nog eens als broedvogel in het grensgebied van Zeeland en Brabant? U ziet waartoe bespiege lingen naar aanleiding van één zeearend in het Veerse Meer kunnen leiden. Maar toch: onmogelijk is het niet! MaroUe. Door Nel van Bennekomi )e nieuwe Nissan-modellen zijn afgelopen week in Den Haag op le dealerdag geïntroduceerd. De be- angrijkste bijdrage aan het perso- lenautogebeuren in Nederland fordt ongetwijfeld gevormd door de lissan-Bluebird, die een vergelijking met de gelijknamige Datsun van roorhcen 35 mm korter en 35 breder un geworden is. In samenhang met Ie nieuwe voorwielaandrijving zorgt lat voor meer ruimte in het interieur neen vrijwel dubbel zo grote koffer- ke y< let model, waarin de vorige Datsun wel herkend kan worden, heeft de kende Japanse sedanlijn, die men terugvindt bij de Mazda en de yota. Alle modellen zijn vierdeurs en verzorgd uitgevoerd. De totale ver nieuwing van de Bluebird heeft de fabriek aangegrepen om een onafhan kelijke wielophanging rondom te ont werpen. De goedkoopste Bluebird met een 1,8-litermotor komt op 22.459 gulden. Dat is het model DX Daarop volgend komt de tweeliter GL voor 23.895 gulden, de SGL: 26.395 gulden, de GL-automaat voor 25.995 en de diesel met een inhoud van twee liter: 26.895. Ook zijn stationwagens van dit type voorhanden. Deze komen in benzine uitvoering op 25.695 gulden en als diesel 28.695 gulden. Alle Bluebirds beschikken over een vijfversnellings bak. Het nieuwe model heeft voorwiel aandrijving gekregen en de motor is dwars geplaatst. De koelventilatoren (twee stuks) worden niet door V-sna ren aangedreven maar door zelfden kende elektromotoren. Nissan Motor Nederland noemt het een voordeel dat de wagen gelijkenis blijft vertonen met de vorige Datsun. Dat aspect beschermt de restwaarde van het vo rige model, zo wordt betoogd, terwijl het goed is voor de merkidentiteit. formaat van de ruitewisser is wat te klein. Daaraan is stellig iets te doen. De vijfbak schakelt soepel, maar de vijfde versnelling heeft de karakteris tieken van een overdrive. De diesel versie heeft zelfs moeite in de vijfde versnelling en is niet bijster snel. Maar misschien heeft dat. wel dezelfde Rijtest autovaria We waren in de gelegenheid om een - zij het bescheiden rijtest te doen, waarbij de benzinemodellen zich ont popten als snel accelerende wagens en een hoge top. De besturing werd bij hard rijden wat aan de vage kant. Ook het stuurtje zelf is wat dun van model. Maar over het verdere rijge drag niets dan goeds. De remmen gedragen zich safe. Het invloed op de levensduur op de motor als bij de befaamde diesels van Merce des en Peugeot die lage toeren koppe len aan beproefde degelijkheid. Ten slotte bevinden we ons hier in het land van de limieten. Honderd mag, 110 wordt oogluikend toegestaan, maar daarna volgen bekeuringen. De fabriek geeft als verbruik op 1 15.6 bij 1,8-litermotor en bij 90 km per uur. De twee liter verbruikt op die snelheid een fractie meer: ongeveer 0,4 liter. Bij 120 km ligt het verbruik op de 112 en bij de automaat 1 11.2. Bij de diesel is dat bij 90 km 1 18 en bij 120 km 1 12 a 12,7. Snelheid Als je met de gedachte aan de hier geldende limieten in het hoofd in een Svlviü scheurijzer gaat zitten als de Nissan- T-bar-turbo van het model 300 ZX dan slaat de scepsis hard toe. Maar de sensatie om met deze auto van 71.000 gulden weg te blazen is er niet min der om. Met de 300 ZX is de derde generatie uit deze serie geïntrodu ceerd. Het is een sjieke. snelle coupé met een drie liter V-blok van zes cilinders. Ook hier is herkenbaarheid troef, hoewel het model totaal is ver nieuwd De top ligt bij 250 kilometer per uur De 300 ZX is in zijn goed koopste versie 56.000 gulden Met een vijfbak komt er 3000 bij, als automaat kost hij 58.600 en het type T-bar- automaat, komt op 61.600 gulden. De daaropvolgende twee turbo's zijn dan 68.000 en 71 000 gulden. Evenals zijn grote broer ZX zal de nieuwe Sylvia begin mei in Nederland leverbaar zijn. Met de Sylvia en de ZX heten alle modellen voortaan Nissan. Met de goedkopere en volgens de leverancier concurrerende Sylvia doet Nissan een aanval op de sportwagen- markt met drie modellen. Snelle, prachtig uitgevoerde wagens die res pectievelijk 39.950. 42.550 en 44.950 gulden moeten kosten. De basis-Sylvia is uitgerust met een 1800-cc-ipjectiemotor, voorzien van een turbocompressor. De wagen be reikt zijn hoge prestaties bij tamelijk lage toerentallen Dat levert een be trekkelijk stille motor op. De wagen is niet voorzien van een echt sportstuur, die bovendien wat aan de dunne kant is. Maar verder is de wagen luxe en smaakvol uitgevoerd. Bij alle Nissanmodellen is veel aan dacht besteed aan de voorkoming van roestvorming. Op de meest kwetsbare plaatsen heeft het plaatstaal een zinkchromaatbehandeling ondergaan en is de carrosserie eerst gefosfateerd en vervolgens met epoxy-hars behan deld. IDoor Chriet Titulaeri gebruiken om het doen en laten van n de periode 1970 tot 1980 is er in Nederland tenminste 250 maal misbruik gemaakt van een SoSlJkMe??TO™belMungSntron computer. Een onderzoek onder 1200 bedrijven wees uit dat er in die periode 250 keer le, controle op gebruik van dienstau- aude en bedrijfsspionage via computermisbruik is geconstateerd. We praten dan nog niet to's'16 vr?e,gnaar hui?gaa"enz; Het voorbeeld laat zien dat gebruik en ?er het pnve-gebruik van de computer en over diefstal van onderdelen en programma's. De misbruik tegen elkaar aan kunnen jfers zijn afkomstig uit een onderzoek van prof. drs. J. Oonincx, hoogleraar aan de liggen. De grootste bedreiging van de [atholieke Hogeschool in Tiiburg. SSSSWSSSSt^^S ofessor Oonincx is een van de vaste De berichten van ANP en GPD zijn Professor R. P. van de Riet is hoogle- gekoppeld. leiders op de driedaagse workshop niet direct doelwit van diefstal door raar in de Informatica aan de Vrije De toenemende criminaliteit bete- raktische Computerbeveiliging", derden. Maar wat te denken van Universiteit van Amsterdam. Met Rent njeuwe kansen voor het 1 t de firma Data Risk BV Apeldoorn vertrouwelijke berichten die grote subsidie van de Nederlandse Organi- drijfsleven Nu er steeds meer auto's riodiek organiseert. Voor 2975 gul- concerns via Datanet 1 doorgeven? satie voor Zuiver Wetenschappelijk worden opengebroken gaan de n exclusief btw krijgen de maxi- Van omzetcijfers, marktprognoses. Onderzoek (ZWO) voerde hij een on- a]armjnstallaties voor auto's grif van aal 20 deelnemers aan zo'n work- winst- en verliescijfers. derzoek uit naar de betrouwbaarheid de hand Bjj de COmputer zien we »p een praktische gerichte stoom- en bescherming van privacy in ge- hetz(,lfde 0mdal het wachtwoord rsus computerbeveiliging. Als men inorauK, spreide gegevensbanken. De overheid reiatief makkelijk te breken is ko- bi niet de tijd wij kan maken om H makkeluk kan een beursspecu- be";idt <vla de commissie-Koopmansl men sHmraere e„ duurd„e „pios- lar de workshop te komen, hoek dat Iant vroegtijdig achter vertrouwelijke ™aatra|!ele" vbor' d,e singen. k geen probleem te rijn. Voor 1500 „„ancieie infomatie komen? De com- doel hebben de beschemung van de Een voorbeeld: ln dB verenigde Sta- den lekclusiel- btwl wordt het jer maakt het mogelijk snel over de Privacy te verzekeren. Professor Van Mn kun je v00r n95 dollar van de talte ijke materiaal als een doe- fuiste informatie te beschikken. Daar- de Riet constateerde tijdens zijn on- jjrma Leemahn een apparaatje kopen, t-zeir pakket thuisgestuurd Met Jblj worden velc mogdukheden voor derzoek dat er onvoldoende aandacht Secure Acces5 Unir „m Je IBM_ itmateriaal kun je in je eigen bedrijf mlsl;inuk ge0pend. Leren leven in de s geschonken aan de gewenste bevel- pBrsop£d computer te beveiligen. Als k anderen gaan bijscholen. informatiemaatschappij betekent le- Hij acht wel degelijk afdoende lemapd Jouw cpmputBr belt vraagt de formatie is in onze huidige maat- ren omgaan met dez? risico's. Voor de maatregelen mogelijk. Op de heel computBr ee„ herkeImlngsgetal van bappu een erg be angrijk produkt opleld,bgen van Data Rlsk bestaat korte duur zullen er zwakke punten ze5 cij[er5 dat u ha t de worden De bedrijfsvoering is vaak ,^ote b,3ang5telli„g. I„ 1983 namen blijven, want er moet heel wat gebeu- computo op en belt zelf «„g naar concentreert! rond de informatie. In ,(aI, de worksbop „praktische Compu- ren het telefoonnummer dat bij dat cijfer [nemende mate wordt die informa- terbeveiliging" onder andere deel: het hoort. Dit geheugen heeft ruimte voor opgeslagen in een computer. De Academiscb ziekenhuis in utrecht, Kenteken honderd telefoonnummers, mputer wordt meer en meer net de amr0 bank esso, de gemeenten Een heel andere kwestie in verband nuwste se van het bedrijf. Als dat Groni„gen en Den Haag. dl Postgiro, met computerbevehging is het lUe- lïnlïmlr^amïSSIóntïd™ de Rijdienst voor het Wegverkeer ™dne "'tT/^TchnTscrgespro eaal kopieren van computerprogram- s bij de mens, verlamming optreden. h t sjnt Radboudziekenhuis in ik u nn antow^ ma's. Zelfs voor de huiscomputer en zijn nogal wat bedreigingen voor Niin.p.pn ken, al mogelijk is. Op de autoweg npr,onal Pomnuter ziin Droeram- ongestoorde werking van compu- g Al A ten noorden van Londen neemt maP donderden of duizen- SSteShe^r,anCd' amok3' Doststa Op 15 oktober 1983 stond het bericht co'mp^ÏÏX eJhVk^VzTeï den guldens kosten. Het overgrote aardbeving, amok poststa- de Rranten d#t de Amerikaanse computer die echt kan zien. yan bedrag .g bedoe]d ng, maairenen enz. ue cursus van recherchc de huiscomputers van een De computer kijkt naar de kentekens auteursrechten. De persoon, die het ata Risk noemt maar neist 01 nsi- aanjaj jeUgdigc computergebruikers van passerende auto's en vergelijkt programma heeft geschreven moet s op' in beslag had genomen. De kinderen die met de nummers in zijn geheugen, betaald worden voor het werk dat hij e afhankelijkheid van de computer hadden ingebroken (vanuit hun huis Als een bepaald kenteken wordt ge- in zo'n project heeft gestopt. Het laakt het gewenst dit apparaat te via de telefoon) in computerinstalla- zocht wegens een aanrijding (of om- gebeurt maar al te vaak dat een >veiligen Dit probleem kan alleen ties van ziekenhuizen, universiteiten dat er geen wa-verzekering voor is programma wordt gekopieerd. ied worden aangepakt door het op- en militaire instellingen. afgesloten, of omdat er een parkeer- Ook hier zijn allerlei beveiligingen ellen van een beveiligingsplan bon openstaat, of omdat er geen we- mogelijk en ook hier zijn het de Bij deze moderne inbraken gaat het genbelasting is betaald) kan de auto handige jongetjes, die vrolijk iedere r niet alleen om financiële zaken, maar 100 meter verderop worden gestopt, code breken. Ik ben er een keer ar uames vaak ook om vertrouwelijke gegevens. In principe zal niemand dit als aan- getuige van geweest hoe „een jon- e zeer tot de verbeelding sprekende De automatisering houdt ook in dat tasting van de privacy ervaren, hoe- getje" uit zijn koffertje een kraak- lm „War Games" laat zien hoe de zeer persoonlijke gegevens in een wel het voor velen wel beangstigend schrijf tevoorschijn haalde om een ienager David Lightman spelender- computerbestand worden vastgelegd, is. De moderne technologie wordt in programma voor de Apple II te kra- ijs inbreekt in grote computers. De bescherming van de privacy is, dit geval gebruikt om zaken zoals ken. Toen er een probleem was. avid is verslaafd aan het werken terecht, een onderwerp van grote zwartrijden uit te bannen. Je zou kwam de „superkraakschijf" tevoor- et zijn huiscomputer. Via de nor- zorg. echter hetzelfde systeem ook kunnen schijn, het werkje was snel gepiept. ale telefoonlijnen weet hij binnen dringen in computers van banken, edrijven en instellingen. et is op deze manier mogelijk om ektronisch een bank te beroven, om ibrieksgeheimen te stelen, om ko- leén te maken van kostbare compu- irprogramma's. Het verhaal van War lames wordt pas echt dramatisch als lavid per ongeluk terecht komt in en computer van het Amerikaanse linisterie van defensie. David ontke- ent een wereldoorlog met zijn spel djes. Iet verhaal van War Games is helaas llerminst science fiction. Hoewel oor veel bedrijven de activiteiten an kleine computerfanaatjes niet de rootste bedreiging zullen zijn, is in- raak in een computer wel degelijk en zorg. Natuurlijk kun je computer estanden beveiligen, bijvoorbeeld oor het invoeren van wachtwoorden, let is echter uitermate moeilijk om en computerbestand afdoende te be- eiligen. De vindingrijkheid van de eorganiseerde misdaad doet niet on er voor de ijver waarmee anderen de omputer beveiligen. In snel toene- nend tempo laat men computers met Ikaar praten. Via het gewone tele- tonnet en via een speciaal hiervoor oor de PTT gemaakt ..Datanet 1" rordt de datacommunicatie georga- iseerd. Dit artikel wordt vanuit de omputer van de Gemeenschappelij- ePers Dienst (GPD) via dat Datanet doorgegeven aan de computer van eze krant. ët ANP verspreidt het nieuws (in !>gemaakte vorm) via het Datanet 1 (aar de zetcomputers van de Neder- andse kranten. Een nieuw soort misdaad: Inbreken in een computer. Leuk voor de jeugd.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 9