SPONSORING topsporters worden 'per seconde wijzer' goed belegde 'boterham' van der duim PZC/ weekendkrant ZATERDAG 10 MAART 1984 23 Zo maar een winterse uitzending van Studio Sport. Mart Smeets interviewt schaatser Hilbert van der Duim en coach Henk Boer aan de rand van de ijsbaan in Gothenburg. Smeets heeft zijn vragen in azijn gedrenkt. Want de Nederlandse prestaties waren hem tijdens de wereldkampioenschappen in Zweden te matig. Slechts een bronzen plak. Geen echte revanche voor de mislukte Olympische Spelen. Maar Van der Duim en Boer geven geen krimp. Gekleed in hun met de sponsornaam 'Tarvo' opgesierde trainingspakken blijven zij de vriendelijkheid zelve. Hoezeer Smeets ook probeert Boer boos te krijgen of Van der Duim in huilen te laten uitbarsten. „Wij hebben onze merkbekendheid er tot 90 procent door kunnen opvoe ren". zegt Rene Engelberts. reclame» coordinator van Unïekaas. „Als je nagaat dat een produkt als Heineken op 93 procent zit. begrijp je dat wij daar heel tevreden over zijn". Foto onder: driemaal Hilbert va Duim De medaillewinnaar lacht er onver- des te maken (bijvoorbeeld vanaf de stoorbaar om, de sponsormuts diep kin tot vlak boven de wenkbrauwen) over de ogen getrokken. Het interview om die irritante reclame niet voort kan hem niet lang genoeg duren. Elke durend de huiskamers in te hoeven seconde langer in beeld betekent een stralen. Maar er omheen kan hij niet. grotere naambekendheid voor de En dat deze wijze van reclame maken geldschieter en dus harde guldens op werkt, is bewezen, de bankrekening van de sporter. Op die wijze heeft Van der Duim tijdens de vele TV-vraaggesprekken en kran- te-interviews in de afgelopen maan- den zim bronzen medaille allang ver- zllverd Schaatsen mag dan voor de mindere W goden in de kernploeg nog een ama- JÊ teursport worden genoemd, een ka- K non als Van der Duim heeft er door de AB SPt sponsoring een niet onaanzienlijke 9jj bron van inkomsten aan gehad BI per keer - j „Per seizoen betaalt Tarvo ons m. 150.000 gulden om onder de dertig m kernploegleden te verdelen", vertelt directeur W. G. Comello van de Ko- ninklijke Nederlandse Schaatsenrij- atrfaÉ ders Bond. „Er zit voor ons als bond niks bij. We fungeren uitsluitend als loket en geven het door aan de schaatsers. Ieder een vast basisbe drag met daarnaast individuele pre mies voor wie met de sponsornaam in de kranten of op de TV verschijnt. Dat wordt per keer bijgehouden". Mart Smeets Woordvoerster mevrouw Niers van de broodfabrikant meldt dat de sponsor daar bovenop nog een extra bedrag verdeelt onder de schaatsers voor dit soort activiteiten. Hoe groot dat be drag is wil zij niet onthullen. „Maar het kan zeer lucratief zijn als je er als schaatser voldoende op inhaakt zegt ze. Overigens is de broodfabriek erg te vreden over de wijze waarop de ver schillende kernploegleden hun op dracht vervullen. „We zijn vast van plan met de sponsoring door te gaan. We hebben een optie op de komende jaren", aldus mevrouw Niers. Hoe beter de prestaties zijn, des te hoger de inkomsten. En des te groter ook de belangstelling van andere bedrijven. Comello deelt terloops mee dat Hilbert van der Duim een afzonderlijke reclame-actie met Hero heeft gevoerd. „Dat contract is tussen Hero en ons gesloten. Wij krijgen het geld en zetten dat voor Van der Duim vast. We geven het hem pas als hij stopt met schaatsen". Maar daarmee is voor de Nederlandse kampioen in de all-roundklasse de koek nog niet op. Comello: „Hilbert staat ook bij Adidas op de loonlijst". Henny Warmenhoven en Piet Lagarde van Borsumij BV uit Etten-Leur, de Nederlandse vertegenwoordiger van het internationale Duitse sportmerk, geven hierop een toelichting. „Van der Duim is niet puur bij Adidas in dienst, maar óp .jaarbasis bij Freeti- me-Nijdam, een schaatsenfabriek in Heerenveen, die ook onder Borsumij valt". De schaatscrack is er sociaal door verzekerd Als tegenprestatie werkt hij mee aan de ontwikkeling van t nieuwe schaatstypen. Lagarde: „Het ls natuurlijk het beste om een top- schaatser een model te laten uittes ten". Warmenhoven: „Daarnaast is Hilbert voor dit merk op sportvak- beurzen aanwezig. Hij is een deel van de representatie". reclamezuil De (amateur)-sporter als wandelende reclamezuil. De media - met name wievisie - hebben het er moeilijk mee. ,jnds 1981 heeft het ministerie van WVC weliswaar wettelijke richtlijnen uitgevaardigd over de mate waarin reclame-uitingen tijdens sportevene menten op de TV zijn toegestaan, toch blijft het met dergelijke lijf advertenties ingewikkeld manoeuvre ren. Geen voetballer zal het in zijn hoofd halen om na de wedstrijd nog eens met z'n sponsortrainingspak voor de camera te gaan staan. Hij wordt daar immers niks wijzer van. Maar elke keer dat Hilbert met zijn Tarvo-pet m beeld komt rinkelt voor hem de kassa. Dus gaat de muts braaf op. De NOS-regisseur, die zich aan de richt- hjnen wil houden, wordt daardoor gedwongen de vreemde beelduitsne- Gerard Nijboer Uniekaas sponsorde de schaatsploeg zeven jaar. Tegen een betrekkelijk laag bedrag: bijna een ton per seizoen. Engelberts: „Een basketbalploeg kost je al gauw een half miljoen". uitbetaling De grote kracht van het sponsorsys teem zoals dat bij de schaatsers wordt toegepast ligt in de interviews voor en na de wedstrijden. Engelberts: „Een speciaal bureau hield voor ons de kranten bij. Elk knipsel met onze naam erin werd geturfd. Zelf telden we het aantal seconden dat iemand met ons 'logo' in beeld was. Dat was bepalend voor de extra uitbetaling aan de sporter" „Natuurlijk stond of viel de belang stelling van de kant van de TV met de geleverde prestaties Waren die slecht, dan kon je weinig eisen stellen. Smeets kon in dat geval rustig zeg gen: uit die trui. Maar haalde men goede resultaten, dan mocht de TV ook water bij de wijn doen. Bovendien wist Martijn Lindeberg (NOS-regis- seur) ook wel dat hij bij een smalle beelduitsnede zonder reclame de schaatser zijn extraatje afpakte" Volgens Engelberts zijn er in de prak tijk weinig problemen over geweest. „Ach, het waren toch vriendjes onder elkaar. Onze voormalige publiciteits medewerker Pieter Elsenmulder reisde de ploeg vier maanden achter na. Het was zijn functie om goede relaties op te bouwen met de media. Je leert elkaar dan goed kennen, je logeert in dezelfde hotels, zakt samen door aan de bar". Wordt daardoor de druk van de com mercie op het journalistieke produkt vergroot? Volgens Mart Smeets, pre sentator-verslaggever van Studio Sport (NOS), hebben makers van sportprogramma's op de televisie geen last meer van sponsors die pro beren enige invloed uit te oefenen op hetgeen op het scherm komt. „Sinds de richtlijnen van WVC gelden", zegt hij, „weet iedereen waar-ie aan toe is. Wij bij de televisie in ieder geval, maar ook de geldschieters van de diverse bonden en sporters. Ik maak niet meer mee dat een stroman van een sponsor aan mijn kop komt zeuren om een gunst in ruil voor...nou ja. vul maar in". „Maar die tijd is wel geweest. Ik ben louis engelman en ruud de koek daar nooit op ingegaan, maar het is gebeurd En dan voornamelijk van de zijde van twijfelachtige sponsors. Fir ma's die voor een dubbeltje op de eerste rij wilden zitten. Die na een jaar weer waren verdwenen uit de sportwe reld. Maar zulke zaken kom je niet meer tegen. Ik ben veel bij schaats wedstrijden. De NOS heeft met de KNSB keiharde afspraken gemaakt over wat wel en niet mag op de televisie. De sponsor weet daar ook van en zal het dus niet in zijn hoofd halen om ons werk op wat voor ma nier dan ook te bespelen. En wat voor schaatsen geldt, geldt ook voor ande re sporten". waarschuwing J. H. Kleijn, hoofd van de afdeling Zendtijd en Algemene Zaken van het ministerie van WVC, vertelt dat de reclame-uitingen buiten de STER op de TV sinds de invoering in 1981 van artikel 11 in de Omroepwet „stukken minder zijn geworden". Toch heeft minister Brinkman de omroepen en de NOS op 18 januari weer eens op Ria Visser het matje geroepen. „Ja, ze hebben een meer duidelijke waarschuwing gekregen", aldus Kleijn. „We kijken nu wat het oplevert". De WVC-ambtenaar legt uit dat e speciale Kijkdienst van 12 personen dagelijks alle TV-programma's bij houdt. Overtredingen van de reclame richtlijnen worden gerapporteerd. Kleijn beoordeelt dan of er een maat regel moet worden genomen. „Dat kan varieren van een boze brief tot een berisping of tot opschorting van de vergoeding uit de omroepmidde len. Eigenlijk dus een boete zwaarste sanctie is het intrekken van zendtijd" Tot de laatste straf is het op het terrein van de reclame-richtlijnen nooit gekomen. „Wij letten erop of de reclame met overheersend is. Wat vermijdbaar is, moet in principe wor den vermeden", aldus Kleijn. „Maar we maken er geen heksenjacht van" In de richtlijnen staat nauwkeurig omschreven waaraan de televisiema kers zich hebben te houden. En dus ook de sponsors. Want zodra die O' de schreef gaan, behoort de TV weg te blijven. Enkele van de voorwaarden: hoofddeksel een reclame-uiting van maximaal 30 vierkante centimeter; op shirt: een reclame-uiting op de borst met een hoogte van maximaal 10 cm; op alle kledingstukken en schoeisel: eenmaal per kledingstuk een naams vermelding van de fabrikant, bijvoor beeld in de vorm van een logogram of beeldmerk met een oppervlak van maximaal 13 vierkante centimeter. Kleijn: „Bij interviews is reclame toe gestaan, direct voor of na afloop van de wedstrijd. Maar niet als dat in een studio gebeurt". We nemen een uitzending van kort geleden. Tijdens de Olympische Win terspelen zat schaatser Ron Ket bij Marga Kamlag in de NOS-studio om commentaar te geven op de beelden vanuit Sarajevo. Ket droeg een licht blauwe trui met op de borst de merknamen Tarvo en Adidas. Kleijn: „Dat mag formeel dus niet. Het zal zeker zijn gerapporteerd". Soortgelijke situaties, zoals schaat sers die tijdens hun ontbijt worden gefilmd en plotseling allemaal een Uniekaas-muts op hebben, verwijst Kleijn ook naar de strafbank van de Kijkdienst. Maar over het algemeen zegt hij niet ontevreden te zijn over de opstelling van de NOS en de omroe pen. Op de vraag of de Kijkdienst weieens heeft geconstateerd dat er door een TV-ploeg welbewust reclame wordt gemaakt, zegt de WVC-ambtenaar geen antwoord te kunnen geven. „Je zou dan in de ziel van de regisseur moeten kunnen kijken. Ik kan ook niet van hieruit zien of die camera man er geld voor krijgt. Er zijn weieens twijfels. Maar een regisseur? Nee, dat geloof ik niet. Ik weet bij voorbeeld dat Martijn Lindenbcrg zich strikt aan de regels wil houden. Hij loopt vaak vooraf de circuits langs om te kijken wat er wel en niet mag. Want soms moet hij door aangepaste regie de reclame beeld houden". honderd gulden Wat niet weg neemt dat 'handige' zakenmensen de TV-medewerkers weieens in de verleiding willen bren gen. „Ik heb het inderdaad ooit mee gemaakt". zegt Tom Poederbach. free-lance cameraman bij Studio Sport. „Ik kreeg een programmablad in m'n handen gedrukt waar honderd gulden tussen was gevouwen Of ik maar even een bepaalde auto in beeld wilde brengen. Een collega van me vond ook eens een krat bier achter zijn auto" Poederbach vindt dat „vervelende dingen". „Maar gelukkig gebeurt het zelden. Bovendien wordt alles in Hil versum bekeken Je weet nooit wat de redaktie aan hoogtepunten mi neemt. En als er een ding fout zit, dan krijg ik het op m'n boterham. Per soonlijk vind ik fmishdoeken altijd een grote ellende. De reclame erop is vaak te groot. Je moet daar op een of andere manier omheen zien te ko men" Ondanks hel betalingssysteem van 'per seconde wijzer' heeft het meren deel van de schaatsers nauwelijks gevoel voor de commerciële moge lijkheden, meent Rcnc Engelberts. „Alleen Van der Duim. Die is slim mer. De rest is gewoon maf van hel schaatsen. Ze letten commercieel niet op. Je moest ze er steeds op wijzen het sponsorshirt aan te trek ken. Veel interesseert ze dat niet. Ze pakken het liefst een oud shirt dal altijd lekker heeft gezeten". 'showteamstaat borg voor franse polshoogsuccessen De Amsterdammers zouden vreemd opkijken als ze tij dens een marktbezoekje aan de Albert Cuyp geconfronteerd worden met een aantal sportie ve lieden die een heuse pols- hoogwedstrijd afwerken. In Rotterdam zou de reactie niet anders zijn als er plotseling een aantal polshoogaccommodaties onder de Euromast zou staan die daadwerkelijk in gebruik zijn. In ons land zou het allemaal even wennen zijn. al hebben de inwoners van Alphen aan de Rijn en Schoonhoven in het re cente verleden even kunnen ken nismaken met deze marktwed strijden die verzorgd werden door de Nederlandse polshoog springers en een enkele Belg. Die 'probeersels' waren echter niet te vergelijken met de shows zoals de Parijzenaars die soms voorgeschoteld krijgen. Op de jaarmarkten, maar ook onder-de Eiffeltoren waar dan zo'n zes polshoogbakken naast elkaar liggen. Aangetrokken door hun eigen wereldtopspringers Vigneron, Quinon, Abada, Bellot, Houvion en veel aanstormend talent ver maken die Parijzenaars zich bij die shows uitermate goed. Ze leven mee met nieuwe persoon lijke records. Daarbij op de koop toenemend dat de lat soms een aantal centimeters minder hoog ligt dan de officiële lezing. Het hoort allemaal bij die show, die opgevoerd wordt om in Frankrijk het polshoogspringen nog meer te populariseren. Tegen die achtergrond is het niet zo vreemd dat Frankrijk een uitstekende internationale naam heeft op dit toch altijd spectaculaire atletiekonderdeel. Afgelopen zondag onderstreep ten Thierry Vigneron (24) en de pas 22-jarige Pierre Quinon dat weer eens in Gothenburg bij de EK-indoor. Voor de vierde keer in zijn carriere sprong Vigneron een wereldrecord. Begrijpelijk dat het Franse publiek naar die shows komt kijken. De indoor- prestatie van Vigneron in Go thenburg betekende bovendien dat voor het eerst het indoorwe- reldrecord scherper staat dan het outdoorrecord dat deze stu dent lichamelijke opvoeding met 5.83 meter ook op zijn naam heeft staan. Dit leert althans de officiële lezing want veertig jaar geleden was er ook een atleet die iets dergelijks presteerde. Zijn indoorrecord van toen <4.78 me ter) kon echter niet erkend wor den omdat de Internationale At letiek Federatie toen nog geen rekening hield met maoorpres- taties. De atleet die dat in de oorlogsja ren presteerde was geen Frans man. maar een atleet van Neder landse afkomst: Cornelius War merdam die als Amerikaans staatsburger in '42 in de open lucht 4.77 meter sprong en een jaar later indoor 4.78 meter. Pas veertien jaar later zou dat we reldrecord verbeterd worden door een andere Amerikaan. Gu- towski. die toen echter al de beschikking had over een stalen stang, terwijl Warmerdam nog met de bamboestok sprong. Voor het nemen van de vijf me- ter-barriere was een nieuwe technische ontwikkeling nodig die resulteerde in de glasfiber- stok, waarmee in '65 de Amen- kaan Brian Sternberg voor het eerst een officieel erkende sprong over vijf meter maakte. Met het glasfiber en de varianten daarop is het hard gegaan. Het katapulteffect van de stok werd steeds beter uitgebuit. Ook in Frankrijk waar Maurice Hou vion - de vader van de al ge noemde wereldranglijstspringer Philippe - sinds '66 hard gewerkt heeft aan de verbetering van het Franse peil. Naast zijn 'pols- hoogschool' kwam er ook een tweede die van Jean Claude Per- rin de trainer van Vigneron en Quinon. De samenwerking van de m Pa rijs op twee plaatsen geconcen treerde trainingsgroepen is een voortreffelijke, hetgeen bijvoor beeld die gezamenlijke Eiffelto ren- of jaarmarktshows' bewij zen. Bovendien beschikken beide trainers over indooraccommoda- ties waarin de top en het aan stormend talent bij wijze van spreken dag en nacht terecht kan. De optimale begeleiding van de Franse Mount Everest- springers' zoals de Franse pers hen weieens aanduidt, wordt door sommige critici wel eens uitgelegd als de oorzaak van het uitblijven van successen tijdens echt belangrijke internationale toernooien De druk om te pres teren is dan vaak te groot voor het Parijse 'showteam'. Bewust greep Vigneron in Go thenburg naar een weer langere stok en greep deze ook weer enkele centimeters hoger vast. Daarvoor is durf nodig want de strekking van de stok wordt dan weer iets feller. De stok buigt gemakkelijker, hetgeen weer een snellere aanloop ver eist. En die snelheid moet weer omgezet worden en technisch verwerkt worden in de sprong. 'Inderdaad speelt als je over hoogten van zes meter praat, die angstbarriere een rol. We probe ren nu aan die toekomstige hoogte van zes meter te wennen. Een vorm van psychologische training', aldus Vigneron in Go thenburg. En ook dat aspect wordt in de Franse polshoog- scholen natuurlijk ook niet ver geten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 23