:Auto van de toekomst is
op afstand' te bedienen
IS UW
PLANT
EEN
BOOM?
Mazda 929 met de
'denkende dempers
«JTIEUWE APPARATUUR IN OPMARS
19? 1INSDAG 28 FEBRUARI 1984
vraa
'Door Hugo van der Heem)
-fTet is begrijpelijk dat er een enorme kloof bestaat tussen het publiek en computers. Het
lailXgaat als het ware om twee totaal verschillende werelden. Maar minder bekend is het dat
agp »r zelfs een kloof tussen automonteurs en elektronica bestaat. Toch ligt dat niet zo voor de
land. Automonteurs zijn de technici die je van advies moeten dienen voor alle zaken die je
'agp luto betreffen. In de praktijk echter blijkt dat een autovakman van de nieuwe elektronica
jok nauwelijks kaas heeft gegeten, omdat de volstrekt nieuwe technieken in de auto hem net
hebben overvallen als de computers het publiek.
t glUs er een bedrijf iis dat daar regelma- pogingen werden ondernomen om de
ig tegen aan loopt, dan is het wel luchtverontreiniging terug te drin-
lotorola. Deze van huis uit Ameri- gen die door auto's en hun uitlaatgas-
;aanse multi-national ontwikkelt sen worden veroorzaakt, bleek alleen
eer hoogwaardige technieken op het van de zijde van de elektronica een
de elektronica. Daar zijn pasklaar antwoord te kunnen komen.
105
PZC/varia
op de rendementsverbetering. In fei
te komt daarmee een soortgelijk pro
ces op gang. Alleen is de drijfveer het
lagere benzine-verbruik in plaats
van milieu-problematiek.
mitengewoon mooie chip's (integra- De grote 'Amerikanen' van dat mo- Milton Keynes, die zich met al deze
zaken bezighoudt, ontwikkelt in het
laboratorium elektronische bestu
lpparaten als portofoons voor de poli- meer mogelijk. Door het plaatsen van ringssystemen en ook de programma
nd circuits of IC's) bij voor fraaie ment konden beslist niet aan de eisen
omputers. maar ook communicatie- voldoen. Bij kleinere auto's bleek
ie of zend-ontvangers voor tientallen catalysatoren slaagde men i
de
tuur daarvoor, die voor een groot deel
de werking bepaalt. De enkelchips
;elex- of databoodschappen uitlaatgassen binnende perken
houden Toch werd duidelijk dat veel
zh iinds vele jaren heeft Motorola daar ingrijpender maatregelen nodig zou-
>k een divisie auto-elektronica bij, den zijn voor auto's over de hele linie:
waarvan de complete elektronische niet uitlaatgassen afbreken, maar de
jntsteking inmiddels beroemd is ge- verbranding (rendement) zodanig ver-
(orden. Hij kwam naar Europa m een beteren dat er veel minder schadelijke
op en top Europese wagen, nota bene delen m de uitlaatgassen zouden microcomputers die men daar voor
t* t-j.i x-._ T»i._ i nodig heeft (een microprocessor is het
elektronica
;en Franse mobiel. De Citroen Visa voorkomen,
was met een dergelijke nieuwe 'zwarte
doosje techniek' uitgerust De gemid- Om hieraan te voldoen zochten de
delde monteur had daar geen ant
woord op. Het zit er echter in dat
motorenfabrikanten naar elektroni
sche wondermiddelen en verzochten
nu af aan de elektronica een steeds onder meer Motorola om deze pogin-
belangrijke rol in de opleiding van gen te ondersteunen. Onder de indruk
monteurs gaat spelen.
hart van elke computer» worden ge
maakt in East Kilbride in Schotland.
De laboratoria zelf bevinden zich in
Midden-Engeland.
Daar is ook de elektronische auto van
de toekomst ontwikkeld. Hij heet 'Mo-
van wat het eerste team van de fa-
briek uit die jaren tot stand bracht tocar', en ziet er onschuldig genoeg
het Motorola-concern is het de werden de wonderboy's uit de elektro- Ult; ajs een gewone Lancia Delta.
Milton Keynes-groep uit Engeland die nica onder meer bij General Motors
met open armen ontvangen. Maar onder de motorkap zit meer
elektronische onderdelen dan in wel-
'Automobiel Marketing en sys
teemontwerpen' voor zijn rekening
70, neemt. De groep is zich bewust van Helaas lag en ligt de situatie in Euro- ke auto dan ook. Een microcomputer,
het feit dat er een groot verschil
tussen de elektronische en mechani- betreft de luchtverontreiniging was
sche wereld. Om deze kloof te over
bruggen is men zich gaan verdiepen in
18v! de taal die de 'autowereld' spreekt
pa anders. Zonder strenge eisen wat omringd door nog 22 andere chips,
was controleert de brandstoftoevoer en
de industrie niet zo gericht op elektro- ontsteking, bij stilstand of tijdens de
nische sturing en controle van de nt Ook de binnentemperatuur is
motor Pas recent zien we de meer thermostatisch. met elektronische
Zonder kennis van deze wereld kan complexe systemen hun intrede doen.- voelers, gecontroleerd. Verder kunnen
men de toepassing van nieuwe elek- De groei van geavanceerde toepassin-
tronische onderdelen, zoals speciale gen gaat daardoor minder snel dan in
microprocessors voor het regelen van de VS, al zal de zure regen hier
motor en ontsteking wel schudden. vermoedelijk ook op den duur invloed
ztó Toch is het deze ontwikkeling die het doen gelden
mbereikbare mogelijk maakt. Toen Europese fabrikanten leggen de na-
een jaar of zeven geleden in Amerika druk de laatste jaren voornamelijk
deuren, zelfs met een soort afstands
bediening zoals in gebruik bij het
TV-toestel, worden vergrendeld of
ontgrendeld. Ramen kunnen ook van
zelf open en dichtgaan, en dit alles
volgens een unieke, eigen 'elektroni
sche sleutel'.
De normale bestuurdersfunctie
wordt, in elke gewenste taal, lees
baar weergegeven op een groen fluo
rescerend indicatiepaneel in het
dashboard. Verder heeft de auto na
tuurlijk een diagnose-steker, waarop
inide garage een testcomputer kan
worden aangesloten.
In dit geval kunnen echter alle me
chanische en elektronische functies
worden getest. De bestuurder be
schikt er over een stoel en spiegels die
zich laten 'programmeren'. Heeft men
eenmaal een bepaalde, optimale 'zit'
gevonden, dan kan men die in het
'boordgeheugen' van de computer
vastleggen. Er zijn vier verschillende
combinaties mogelijk: voor meerdere
gebruikers van een auto dus de ideale
zit en spiegelstand. Onderweg verstel
len van een en ander gaat uiteraard
ook met een druk op de knop.
Heel opmerkelijk is de elektrische
bedrading: in een auto-van-nu lopen
tientallen reeksen kabels met een
gezamenlijke lengte van circa 500
meter In de Motocar is die onover
zichtelijke kluwen draad vervangen
door een bundel draad van slechts 75
meter, gecombineerd met fiberoptiek.
Dit laatste materiaal maakt het bewa
ken van lampjes op afstand mogelijk.
De bundel draad loopt door de hele
auto, van lampje naar zekering, van
dynamo naar dashboard en verbindt
zo alle onderdelen met elkaar. Alle
schakelaars geven een bepaalde com
putercode af. De microprocessor weet
voor welke onderdelen die bestemd is
en stuurt de code rond over het hele
boordnet. Alleen het onderdeel
(lampje of motor) waar het voor be
stemd is reageert met aan- of uitgaan
Een dergelijk systeem is nu nog veel
duurder dan een gewoon boordnet
voor een auto. Maar zo goed als
'gedrukte bedrading' in radio'sen tv's
zijn intree deed, zo zal mogelijk ook
de universele 'ringleiding' voor au
to's van de toekomst haalbaar wor
den. Slechte contacten kunnen dan
nauwelijks een rol meer spelen. Ze
ker is dat zo'n auto veiliger, economi
scher en plezieriger zal zijn. En onge
twijfeld zal het autorijden drastisch
veranderen.
Zwarte Els
Is uw plant een boom of heester?
Dat is de eerste vraag die men moet
beantwoorden voor het determine
ren van een plant met de flora van
Heimans, Heinsius en Thijsse. Zelfs
de 22e druk, die vorig jaar uit
kwam, begint het determineren
(naam vaststellen) met deze vraag.
Het antwoord erop is echter niet altijd
gemakkelijk als nergens wordt uitge
legd waaraan een boom of heester is
te herkennen In deze bladerloze tijd
Is dat al iets gemakkelijker: als van
een plant alleen de bladen zijn afge
vallen en de rest staat nog overeind,
kan het een boom of een struik zijn.
Maar vergis u niet. Er zijn ook andere
planten die in de wintermaanden zon
der bladen zichtbaar blijven, zij het
dan als dode overblijfselen wilde
kaardebol. teunisbloem, Perzische be-
reklauw en dergelijke. De meeste zul
len echter wel van de stormen geleden
hebben en niet meer zo rechtop staan.
Het moeilijkst maakt de Japanse dui
zendknoop het ons. Dit lijkt met haar
hoge takken een struik, maar is het
met. In tegenstelling tot een struik of
boom, groeien de takken in het voor
jaar niet verder uit maar worden er
vanuit de wortel verse takken ge
vormd. Er zit dus geen leven in de
takken die er nu van zijn te zien Bij
bomen en struiken is dat wel zo.
Bovendien vormen de dikke stammen
of stevige takken en de grote afmetin
gen van bomen en struiken meestal
wel een goed kenmerk.
Snoeiwerk
Vooral oudere bomen zijn planten
waar men niet omheen kan. Ze dwin
gen door hun imposante grootte en
vorm respect af. Hoewel, ziende hoe
verschillende instanties met bomen
durven omgaan, kan men zich afvra
gen of het respect daar wel aanwezig
is. Ik denk met name aan het onoor
deelkundig snoeien van wegbomen
door gemeenten en water- en weg
schappen.
En ook zijn velen nog niet vergeten
hoe die drie prachtige eeuwenoude
Unden bij 's-Gravenpolder zonder par
don uit de (snel)weg werden geruimd
Recentelijk vindt men nog een voor
beeld bij Ritthem waar vijftien jaar
oude wilgen door Provinciale Water
staat werden afgezaagd. Slecht
snoeien lijkt dan wat minder rigou
reus. Maar vaak zijn de wanstaltige
overblijfselen van sommige gesnoeide
bomen het aanzien niet meer waard.
En dat worden ze ook nooit meer. Wie
deze bomen vergelijkt met de natuur
lijke winterse silhouetten van wilde of
ongesnoeide aangeplante bomen, zal
dit graag beamen.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de ruwe
berk (Betula pendula), die veel wordt
gekweekt maar ook in de duinen en
op andere zandgrond spontaan
groeit.
Het is een van de gemakkelijkst her
kenbare bomen met haar wittige
stammen (zoals bij elke berkesoorti
en de vele zeer fijne hangende twijg
jes. Zonder meer een sieraad onder de
bij ons wilde bomen. Dp zachte berk
(Betula Pubescens) verschilt vooral
door de- nauwelijks hangende maar
wel fijne twijgen
Overigens moeten de witte abeel (Po-
pulus alba) en de Canadapopuher (P
canadensis' hiermee met worden ver
ward. Die hebben ook wel eens (vooral
jongere exemplaren) gedeeltelijk ble
ke stammen, maar dit is nooit een
witte kleur, eerder lichtgrauw. Van de
Canadapopulier hangen de twijgen
van alleen de onderste takken vaak
sterk en zijn ze opvallend vishaakach
tig gebogen. Deze soort moet iedereen
toch wel kennen, want op zeer veel
plaatsen is ze langs doorgaande en
kleinere wegen aangeplant, alsmede
langs sportvelden, begraafplaatsen en
noem maar op.
Wild
Er zijn echter ook echt wilde boom
soorten in Zeeland. De ruwe en zach
te berk bijvoorbeeld, al zijn tU - .a
vaak gewoon verwilderd uit tuinen.
Men kan zich afvragen waar bij ons
wilde bomen gevonden kunnen wor
den.
Natuurlijk in bossen en duinen. Maar
daarnaast zijn het vooral slootkanten
waar bomen spontaan komen groeien.
Met name betreft dit de diverse wilge
soorten. Schietwilg iSalix albai en
kraakwilg (S. fragilis) kiezen het liefst
moerassige plaatsen en wie er eens op
let, zal opmerken dat ze dan ook vaak
precies staan op de grens waar de
slootkant overgaat in het slootwater.
In rivergebieden zitten ze eveneens op
plaatsen die soms overstroomd wor
den, iets waarvan men een aardige
indruk krijgt bij de Moerdijkbruggen.
De schietwilg is het meest algemeen
en heeft taaie geelgroene twijgen in de
winter. De veel minder voorkomende
kraakwilg heeft gemakkelijk afgre-
kende en nu fel oranje gekleurde
twijgen. Verder lijken hun silhouetten
veel op elkaar: er treden soms meer
dere stammen bij elkaar uit de grond
en of de stam is al onderaan vertakt.
De vaak zware zijtakken staan voor
een merendeel omhoog gericht. De
kraakwilg heeft meer kronkelige en
dwars uitstaande takken.
Herkenbaar
Eveneens precies op de overgang van
droog naar nat kunnen we soms de
zwarte els (Alnus glutinosa) vinden.
Deze heeft een heel ander en goed
herkenbaar profiel. Uit de grond ko
men vaak meerdere stammen die
ongehinderd tot boven toe doorlo
pen. De zijtakken zijn licht en staan
dicht op elkaar en steken vrijwel
horizontaal uit. Door de katjes die al
vroeg gevormd worden, wordt het
silhouet nog eens geaccentueerd. Het
is bepaald geen onbekende soort,
want ze wordt ook zeer veel aange
plant als erfafscheiding bij boerderij
en. En de vroegbloeicnde hangende
katjes staan op dit ogenblik weer bij
velen in de vaas.
Ook ïepesoorten bloeien erg vroeg. De
enige echt wilde soort daarvan is de
gladde iep (Ulmus minor of U. carpini-
folia). Ze komt algemeen voor op
allerlei hellende stukjes. Dat kunnen
weer slootkanten zijn, maar meestal
staan gladde iepen hogerop dan de
genoemde wilgen en de zwarte els.
Ook op dijken kunnen ze spontaan
opschieten Het silhouet van jonge
bomen kan behoorlijk varieren en
daarom is het handiger om in deze tijd
naar de twijgen te kijken. Daarop zijn
naast de spitse bladknoppen ook al de
grotere rondachtige bloeiwijzen te
zien.
Oude iepen of olmen hebben als goede
karakteristiek een vrij lange stam met
daarop een rondachtige kruin. Eigen
lijk is het de boomvorm die we als
kind aan het tekenpapier toever
trouwden. Ongesnoeide exemplaren
hebben ongeveer halverwege een gro
te zijtak waarna de stam naar de
andere kant afbuigt Oude ongesnoei
de iepen zijn dan ook vaak mooie
bomen om te zien. De charme van de
Amsterdamse grachten is mede hier
aan te danken.
In Zeeland zijn helaas al vele aange
plante iepen verdwenen door de iep
ziekte. Waar ze echter nog staan,
geven ze de betreffende dijk of weg
een karakteristiek aanzien. Ook de
vooral bij dijk- en wegkruisingen
aangeplante linden zijn imposant. In
tegenstelling tot gladde of ruwe ie
pen vindt men onderaan de stam van
een lindeboom een hoop jonge twij
gen. Het silhouet is regelmatiger,
symmetrischer dan dat van een iep;
in omtrek lijkt het veel op de vorm
van het blad. Natuurlijk alleen als de
mens er geen takken afgehaald heeft.
Er zijn nog veel meer boomsoorten,
maar die kunnen hier niet allemaal
genoemd worden. Wat ik voor geïnte
resseerden wel wil vermelden, is dat er
meerdere aardige boeken over bomen
op de markt zijn Er zijn zelfs boeken
die speciaal bestemd zijn voor het
leren herkennen van bomen in de
winter. En daarvoor kan men ook in
de uitverkoop slagen.
J W. Jongepier.
iDoor Nol van Bennekomi
De vernieuwde versie van de Mazda 929 Sedan, deze week in ons land
geïntroduceerd, beschikt over een nieuw ontwerp tweeliter motor.
De topsnelheid van dit vlaggeschip van Mazda ligt volgens de fabriek op
173 kilometer per uur. De motor levert een vermogen van 102 pk (75 kw).
De goedkoopste 929 kost f 29.995. De duurste heeft een prijs van f 36.745
en beschikt over een opmerkelijk variabel schokdempersysteem en
bovendien over stuurbekrachtiging.
Het systeem van automatisch af- Een gevolg van dit systeem is, dat
stelbare schokdempers (AAS ge- het duik-effect bij krachtig rem-
noemd) is een verdere ontwikkeling men wordt tegengegaan. De schok-
van de zogenoemde 'elektronische brekers voor en achter worden in
variabele schokdemper afstelling', de stugge stand gezet zodra de druk
Deze werd al eerder toegepast op de van de remolie in het remcircuit
Mazda 626 coupe 2.0 GLX. hoger wordt dan 356 kg per cm2.
Dit nieuwe systeem kan echter heel Bij snelheden beneden de 35 km
wat meer. Met de AAS-uitrusting per uur blijft de stugge stand van
kan de werking (stug of minder de schokbrekers nog vier seconden
stug) van de schokbrekers bij ver- ingeschakeld. Bij hogere snelheden
schillende snelheden tevoren wor- is dit „na-ijl-effect" maar twee se-
den geprogrammeerd met een mi- conden.
croprocessor. De bestuurder kan
het moment waarop de schokbreker Ook bij fel optrekken treedt dit
naar een stugge werking overscha- aardige snufje in werking. Het door
kelt. kiezen bij 50 km, 80 km of 120 de achterveren zakken wordt ook
km per uur.
Het systeem is gebaseerd op het
aloude Kom-principe, waarbij de
over elkaar schuivende delen van
de schokbrekers ten opzichte van
elkaar kunnen worden verdraaid.
Daardoor wordt de doorspuitope-
ning van de schokbrekerolie ver
kleind of vergroot Bij het AAS-
autovaria
zaken staat in een modderige wiel
kast aan veel agressieve invloeden
(water en pekel) bloot. Daarbij
komt dat deze draaiende onderde
len vrijwel voortdurend hun ar
beid verrichten. Er is een hanteer
bare vuistregel: alle niet direct
noodzakelijke extra's kunnen ook
kapot.
De Mazda-constructeurs zijn zich
daarvan kennelijk ook bewust ge
weest, want de sneldraaiende servo-
motortjes op de schokbrekers be
vinden zich niet in de wielkasten. Ze
zijn boven op de schokdempers ge
monteerd, waarbij ze een plaatsje
hebben gekregen onder de motor
kap en in de kofferruimte. Betrek
kelijk schone plaatsen in de auto
Het is altijd de vraag of de meerprijs
wel opweegt tegen het voordeel dat
dit soort systemen biedt. De Mazda
929 LDT kost f33.795. Uitgerust met
het schokbrekersysteem. stuurbe
krachtiging en speciale banden is
de prijs f 36.745, op vijf tientjes na
drieduizend gulden meer.
Prestige
tegengegaan. Bij 4 km per uur
wordt de soepele veerstand aange
nomen, maar als men het gaspedaal
voor zeven achtste intrapt, blijft de
systeem gebeurt dit verdraaien met t stand lngeschakeH on
een op de demper gemonteerd ser- d voorgeprogrammeerde
vomotortje. Een ei van Columbus *nelheld Als het daal weer
in theorie maar in de praktuk een loggelaten, blljft schokdemper
ïncpwilflrplnp mnstnirt.ip nip vnnr-
ingewikkelde constructie, die
al soepel moet werken
nog gedurende vier seconden stug.
De kunst is om zoveel mogelijk
voordeel te halen uit deze vondst L)UUrZüütTln6lü
De Mazda-fabriek heeft het systeem
voorzien van opneem-elementen. Over de duurzaamheid gedurende
die het mogelijk maken ook bij een reeks van jaren valt weinig te
remmen en sterk sturen de werking zeggen. Een micropecessor heeft er
van de schokdempers te beinvloe- in de loop der jaren blijk van
den Behalve de drie programmeer- gegeven tamelijk onverwoestbaar
bare snelheden, registreert de mi- te zijn. En als een constructeur zo'n
croprocessor ook het afremmen en instrument inbouwt is het verlei-
het nemen van bochten. De proces- delijk om dat dingetje zoveel moge-
sor stelt dan ogenblikkelijk de ser- lijk te laten doen. De problemen
vo-motortjes in de schokdempers in komen echter vaak met de mecha-
werking. Zodoende wordt snel over- nische onderdelen, die het eigenlij-
geschakeld op de stugge stand. ke werk moeten doen. Dat soort
De Mazda 929 geldt als het prestige-
model van de fabriek. Het 'vlagge
schip' noemt importeur Auto Pala
ce De Binckhorst BV hem. Op af
werking is niet bezuinigd. Er is
hoogpolig tapijt op de vloer, de
bekleding is velours, de bestuur
dersstoel is in hoogte verstelbaar,
achter is de voetenruimte ver
warmd. er zijn kaartleeslampjes.
van binnen uit verstelbare buiten
spiegels, enzovoort. Het LDT-mo-
del heeft ten opzichte van de DX
nog wat extra luxe, zoals elektr-
sisch bedienbarc ramen, en buiten
spiegels, een centrale deurvergren
deling en instaplichten voor en
achter.
Tegen meerprijs <f 1595.-1 is de wa
gen leverbaar met een automati
sche versnellingsbak, waarvan de
vierde versnelling de karakteristiek
van een overdrive heeft.
(Door Slem Leeuwenkamp)
RenauIt-25 is het topmodel dat vanaf begin maart
te koop zal zijn bij dit Franse merk, dat zoveel
toonaangevende capaciteiten in zijn produklen stopt.
Na de Fuego-9 en -11 nu dan de 25 die. op een hoger
niveau weliswaar, de plaats inneemt van de 20. De
fabriek in Sandouville zal er vanaf juni 600 per dag
maken. Dat betekent vijf dagen werken en de Neder
landse afzet staat gereed voor dit jaar. Volgend jaar
hoopt men hier zo'n 5000 Renaults-25 te verkopen. De
exacte prijs is nog niet bekend, maar de goedkoopste
zal tegen de 32 mille gaan kosten en de duurste rond 50
mille.
Het aanbod zal bestaan uit drie benzinemodellen,
opklimmend in luxe en technische specificaties, een
V-6-injectie. twee diesels en een turbo-diesel. Stan
daard heeft de R-25 een tweeliter-motor met 103
PK-5500 toeren en een topsnelheid van 182 km-uur.
Het gemiddelde verbruik ligt rond de 1 op 12. De auto
is zeer compleet uitgerust, en vooral de GTX, met alle
computergrapjes, digitaal dashboard en 'geluidsstu
dio' komt al aardig in de buurt van een vliegtuigcock
pit.
Tijdens een stevige introductierit toonde deze nieuwe
ling zich een ideale reiswagen, waarbij de achterpassa
giers beschikken over een formidabele beenruimte. Als
die zelfde passagiers van stuitje tot kruin echter langer
dan 93 cm zijn, zitten ze klem tegen het dak. Verder
geeft de gekozen bekleding alle aanleiding tot klachten
in de toekomst Op de portieren zal die namelijk
binnen de kortste keren totaal vervuilen, evenals de
deurgrepen. Die deurgrepen geven immers zonder
meer het idee een asbakje te vormen, en voor wie dat
niet weet en meerijdt, wordt dat al gauw een knoeiboel
Een ding is waar: Renault heeft er alles aan gedaan
om er een harmonieus model van te maken. Hij ziet er
schitterend uit en er zullen nu al mensen zijn die cr
gelijkenis met de Audi 100 in zien, met nog wat restjes
Fuego.
Opmerkelijk is overigens wel dat de R-25 eerst komt,
en niet de opvolger van de R-4 en-of R-5. Renault zegt
dat de R-5 in Frankrijk nog heel populair is het m
Duitsland goed doet. in ons land dan wel minder, maar
toch geen aanleiding om voor september '84 al wat te
kunnen venvachten. Eind '85 komt de automatische
bak die samen met Volkswagen wordt ontwikkeld
Verder houdt de baas bij Renault, de heer Hanon, vast
aan zijn principe: elk jaar een nieuw model, een nieuwe
of vernieuwde fabriek, en een nieuw exportland. In
Bilancourt, waar nu nog de oude fabrieken staan en al
druk wordt gesloopt en gebouwd om de opvolger van
de R-4 en R-5 te kunnen gaan maken, zal de automati
sering ver doorgevoerd worden Dat betekent wel
binnenkort 3500 mensen, merendeels buitenlanders,
die met een 'zilveren handdruk' naar huis worden
gestuurd.
De vernieuwde Mazda 929, het vlaggeschip van de importeur.