GHANA DELTAWERKEN MENSENWERK een land in de neerwaartse spiraal waterloopkunde ernst met noodzakelijke bezuinigingen PZC/ weekendkrant 21 ZATERDAG 25 FEBRUARI 1984 hun moeder op het boerenland, dat door de droogte werd verwoest. Wie per vliegtuig van Nigeria naar Ghana wil, moet een wonderlijk ritueel doorstaan. De check-in voor Ghana is niet in het moderne stationsgebouw van Lagos, maar een kilometer verderop in een soort goederenloods zonder airconditioning. „Omdat het er nogal rauw aan toe gaat", verklaart een vriendelijke employee van de luchthaven. De loods blijkt volgepakt te zijn met karbiezen, zakken en pakken, en een kwetterende menigte van voornamelijk vrouwen. Het zijn Ghanezen die handel bedrijven met waren die in hun land niet te koop of veel duurder zijn dan in Lagos. Wat er aan de organisatie van deze de beurt zijn. Geen wonder dat er tochten precies schort, is mij niet zwarte prijzen worden betaald tot duidelijk geworden, maar m ieder tienmaal de officiële geval blijken de aanwezigen niet I" het hotel blijken ook bier, soda- en zeker te zijn van hun plaats in het mineraalwater op, Het eerste is er toestel, ook al hebben ze een ticket, weer de volgende dag. Ook krantepa- Een deel van de loods bestaat uit een pier is schaars, maar dat is geen met zwaar gaas afgezet hok. dat als gernis, want de twee in regeringsei- een heiligdom moet worden be- gendom zijnde kranten zijn ongeveer schouwd, want daar wil iedereen zo boeiend als de dagbladen van heen, maar het mag niet. Eerst moet Oost-Europa: veel berichten over er buiten gestaan worden in de ko- wakkere dorpelingen die gezamen- kende zon. waarna door een tralie- hjk een brug hebben gebouwd, een hek het ticket kan worden aangebo- weg aangelegd of een openbaar toi- den aan een man van Ghana of let Nigerian Airlines Er blijken jongens Het ministerie voor voorlichting, zo een boterham of wat daarmee hier blijkt al gauw, heeft een stevige overeenkomt te verdienen, door dat greep op wat er door de media voor je op te knappen Dat is wel een openbaar wordt gemaakt. Naira waard (al staat die op 4.50 Een gesprek met de bewindsvrouw gulden), want de wachtenden probe- waarin ik een dringend beroep op ren schreeuwend en duwend ook nog haar doe drie journalisten vrij te naar voren te dringen in de rij. Een laten die sinds 24 juni vorig jaar van mijn begeleiders blijft toch maar zonder vorm van proces gevangen buiten staan om die jongen met mijn zitten, wordt door vier journalisten ticket in de gaten te houden. verslagen, maar verschijnt noch op de radio, noch in de binnenlandse 7W66D dienst van het persbureau, noch in de twee kranten die eigendom zijn Omdat ik het stempel van bevesti- van de regering (die zich Voorlopige ging erop heb staan, levert mijn Nationale Defensie Commissie plaats in het toestel geen problemen noemt). Toch is bij een van de kran- i de bagage nog. Gewapend met het opnieuw gestempelde ticket probeer ik met mijn koffer het hei ligdom te betreden, maar ik ben de enige niet. ten die middag in de redactieverga- En aLs de bewaker bij de poort vindt dering beslist dat het verhaal op de dat er te veel wordt opgedrongen, voorpagina zou komen. Van de ver- blijkt opeens dat het korte stafje met sie voor de radio hoor ik dat die aan de lange slierten dat hij bij zich heeft de minister is voorgelegd. Het over een vervaarlijke zweep is. die knal- leg tussen de minister en het persbu- lend op de mensen neerkomt. De reau heeft tot gevolg dat het verhaal, blanke huidskleur is hier een voor- dat vroeg in de middag gemaakt deel. van een korte pauze in het moet zijn. pas tegen half acht 's gevecht maak ik gebruik om binnen avonds op het telexnet naar Reuter te slippen. Daar krijg ik een bagage- in Londen gaat Dat het in het ticket op mijn vliegbiljet, dank zij buitenland bekend wordt, is kenne- een andere handigerd, die het voor lijk minder bedenkelijk, het eigen me regelt en mij vervolgens met land hoort er maar béter niet van. koffer en al naar buiten duwt, beginnen af te zwakken. Wel hangt er nog een poster van Che Guevara in de kamer van de minister van voorlichting, maar het besef is ge groeid dat Oostcuropese landen wat hulp betreft, meer beloven dan ze doen. Dus zijn de relaties tot We reldbank, Internationaal Monetair Fonds en EEG aangehaald. Een ramp voor het land is dat het al twee jaar onvoldoende heeft gere gend, zodat de elektriciteitscentrale die wordt gevoed door een stuwdam in de rivier de Volta, slechts voor een derde van zijn capaciteit in werking is Om te voorkomen dat te veel dure buitenlandse olie moet worden geïm porteerd. wordt de stroomleverantie om de beurt in de twee helften van de stad van elke 48 uur 21 uur uitge schakeld. De buitenlandse bezoeker wordt verondersteld dat te weten. Zodat ik op een ochtend mijn eerste afspraak in de stad - het andere deel - afrondt met een vriendelijk verzoek even het stopcontact te mogen ge bruiken om me te scheren bezuinigen max I. snijders ik uiteindelijk de fel-begeerde boar- oppn rpppn ding-pass in ontvangst kan nemen ding-pass in ontvangst kan nemen Opnieuw wordt een bedrag aan Toch zeggen tot oordelen bevoegde waarnemers dat de volksrepubliek achtige trekjes van het bewind van vlieger-luitenant Jerry Rawling wat smeergeld gretig in ontvangst geno men. Dat alles speelt zich af drie uur voor het toestel zou vertrekken en vijf uur voor het werkelijk gaat. Op het laat ste moment blijken er toch mensen te zijn binnengekomen zonder de vereiste stempels of paperassen, zo dat die onder veel geschreeuw moe ten worden verwijderd Als eindelijk alle plaatsen door rechthebbenden zijn bezet, gaan de ruzies nog flink door wittebrood Pas als we, in een lucht van zuur zweet en uit Lagos meegenomen verpakt en gesneden zoet witte brood zijn opgestegen, blijken mijn medepassagiers allervriendelijkste vrouwen. Het brood, zo blijkt, is „omdat je toch wat voor de kinde ren moet meenemen". Maar in Ac cra, zodra het toestel stilstaat en de stoelriemen los mogen, begint de strijd om de voorste plaats opnieuw in volle hevigheid. En de volgende dag. als de bagage kan worden afge haald. want dat kan niet zomaar meteen, komen ook weer de honde- wepen er aan te pas om orde en tucht te handhaven. De Ghanese hoofdstad biedt een wereld van verschil met het drukke, vuile, overbevolkte, vrolijk-agressie ve Lagos Terwijl in de Nigeriaanse hoofdstad de congestie van auto's wordt bestreden door de oneven ken tekens op de oneven dagen te laten rijden en de even nummers op de andere, is in Ghana benzine en op de bon. en moeilijk te krijgen Weinig autoverkeer dus, en wie rijdt gaat ook nog langzaam. Wel lange rijen voor de benzinepompen, waar som migen drie dagen staan voor ze aan Toch zien de functionarissen van de Wereldbank wel mogelijkheden in de economie van Ghana. En dat vooral omdat het land rijk is aan de grondstoffen goud. diamant, man gaan en bauxiet en omdat er op het ogenblik met de noodzakelijke be zuinigingen ernst wordt gemaakt. In die mate dat begin februari een advertentie van de regering ver scheen, waarin stond hoe de bezui niging op elektriciteit sinds die op 8 december begon, was verlopen. En hoeveel dagen iedere gemeente van nu af helemaal geen elektriciteit zou behoren te krijgen om echt het ge stelde doel te behalen. Voor de hoofdstad Accra, met zijn 500.000 inwoners, is dat 14 dagen. En dat was nog een van de gunstigste ge vallen. In augustus heeft het Internationaal Monetair Fonds leningen verstrekt van 375 miljoen dollar Daarna is in november in Parijs een conferentie van donorlanden gehouden die een driejarig herstelprogramma voor het land heeft opgesteld. Vooc 1984 brachten deze landen nog eens 150 miljoen dollar bij elkaar. Maar voor de twee volgende jaren zullen ze 248 en 316 miljoen moeten opbrengen De EG verleent inmiddels voedsel hulp. Wereldbank en IMF willen wel graag dat het lukt met Ghana, omdat er tot nog toe zo weinig landen zijn waar de neerwaartse spiraal in een opwaartse is omgebogen De grote vraag is vooral hoeveel ontberingen een volk kan doorstaan als het vrij lang duurt voor er verbetering zichtbaar wordt. Het minimumloon van een Ghanees is 25 Cedi. minder dan een dollar per dag Dat is een bedrag waarmee hij niet eens een maaltijd voor een gezin met een paar kinderen kopen kan. kalabule Geen wonder dat de Ghanezen pro beren voor te dringen als er wat tc halen valt en dat prijsopdrijving en zwarte handel welig tieren. Kalabu le heet dat laatste, een woord dat afkomstig zou zijn van het Hausa voor „mondje dicht erover". Tot de taken van de regering in zo'n land behoort het dus niet alleen de econo mie weer op te vijzelen, maar ook om te proberen de bevolking wat burgerzin bij te brengen. En dat is moeilijk als dc pers effectief is gc muilkorfd en de politie zich nogal eens aan machtsmisbruik schuldig maakt en volkstribunalen de plaats innemen van de rechterlijke macht. Anders dan Nigeria, waar ondanks de problemen het optimisme over heerst, bestaat in Ghana de inertie van de neergang. En dat om te buigen in zijn tegendeel vergt meer dan de opwekkende leuzen die hier en daar op borden langs de grote boulevards van Accra staan. Bij mijn vertrek overhandigt een van de bedienden van het hotel een brief je met zijn naam en adres Verder staat erop: Schoen voor hem (maat 7) En hij vraagt vriendelijk of ik aar. hem denken wil. Op het getijmodel van het waterloopkundig laboratorium in De Voorst heet de Oosterschelde nog Zeeuws Meer. Een naar nostalgie zwemende herinnering aan de tijd alweer tien jaar geleden dat de zeearm zou worden afgesloten met een dichte dam. Beslist géén teken dat het waterloopkundig laboratorium is achtergebleven, verzekert ir T. van der Meulen, hoofd afsluitingswerken. Integendeel, de Oosterscheldewerken hebben 'heel zeker' bijgedragen aan verbetering van de waterloopkunde, stelt hij. Met name de ontwikkeling van wiskundige modellen in nauwe samenwerking met rijkswaterstaat is er sterk door versneld. „We zijn internationaal gezien flink vooruit. Belangrijk is vooral dat wij onze wiskundige modellen hebben kunnen toetsen. Wij zullen ons dus niet zo gauw door zo'n model laten bedonderen", betoogt Van der Meulen. Bij het waterloopkundig laborato rium in De Voorst, een fraai bebost stuk Noordoostpolder van 120 hecta re, wordt al lange tijd met het Ooster- scheldebijltje gehakt In 1963 ont stond in de openlucht het eerste, nog vrij primitieve, fysische model (twee dagen meten, drie dagen gegevens uitwerken). In 1968 gaf rijkswater staat opdracht tot bouw van twee grote modellen, ter voortzetting van het lopende onderzoek ten behoeve van de afsluiting van de Oosterschel de. Ze kwamen in een enorme hal met een oppervlakte van 2,5 hectare, uit voerig voorzien van regel-, meet- en registratie-apparatuur. Doel van de modellen was onderzoek naar: de vormgeving van de drie sluitgaten, de sluitingsmethodiek, de volgorde van de afsluitingswerken, de bodemverde diging en ontgrondingen. In het grote model werd op schaal (1 400) het hele getijdegebied van de Oosterschelde en een stuk Noordzee aangebracht. Er stroomde in 1969 water in Van der Meulen: „We gingen uit van totale afsluiting. Twee tech nieken zijn bekeken: doorlaatcaissons of een blokkendam met behulp van een kabelbaan. Het werd een blokken dam. De caissons enorme dingen vielen af omdat er geen alternatief was als er iets met een sluiting mis sing. Bij de kabelbaan waren helicop ters een alternatief, zoals was geble ken uit een proef met een Amerikaan se legerhelicopter". Naast het grote overzichtsmodel kwam er een detail model (schaal 1 80) van de monding van de Oosterschelde. „We hadden geen exact overzichtsmodel gemaakt; het moest als het ware wat worden ingeklonken. Dus niet alles was con form de werkelijkheid. Daarom werd een detailmodel gemaakt, dat wel precies op maat is", aldus Van der Meulen. Hij voegt er aan toe dat meestal éen model niet geschikt is om alle specifieke problemen op te lossen. „Daarom zijn er hele rissen modellen nodig. Die zijn voor de Oosterschelde ook gemaakt". In 1974 bracht een commissie onder leiding van mr J. Klaasesz, oud commissaris van de koningin in Zuid-Holland, een rapport uit dat de Oosterscheldewerken drastisch zou veranderen. Het 'ei van Klaasesz': geen dichte dam, maar een doorlaat bare kering. Voor het waterloopkun dig laboratorium betekende dat een massa werk. Modellen moesten wor den veranderd, om aan nieuwe vraagstukken het hoofd te kunnen bieden. Ir Van der Meulen vertelt dat alle alternatieven in het laborato rium aan nauwkeurig onderzoek zijn onderworpen. Daaruit bleek al gauw dat het 'ei van Klaasesz', helemaal niet zo'n goede vondst was. evenmin als een stormstuwcaissondam en pij lers op putten. Het werd uiteindelijk een advies waaruit de huidige storm vloedkering ontsproot. Van der Meulen maakt duidelijk dat bij het ontwikkelen en beoordelen van plannen in het bijzonder zand 'de grote narigheid'was (en is) „In feite is het losgepakte zand het grootste pro- beem en de hoeveelheden zand die er rondsjouwen. Bij iedere mogelijke op lossing was dat zand steeds het cru ciale punt", stelt het hoofd afslui tingswerken. Hij zegt dat ook bij de aanleg van de pijlerdam het zandpro- rinus antonisse en ben jansen bleem aanwezig is, „In principe is het wel opgelost, maar het maakt het werk wel ontzettend gecompliceerd" Van der Meulen merkt erbij op dat ook de stroomsnelheden die in de Oosterscheldemonding optreden, voor de nodige moeilijkheden zorgen. „De stroom heeft ervoor gezorgd dat we van fijn naar grof materiaal toe moesten". Het detailmodel van de Oosterschel demonding heeft belangrijke diensten bewezen bij de bepaling van de lengte van de bodemverdediging aan beide kanten van de stormvloedkering en bij onderzoek naar de te verwachten ontgrondingen (waarbij de in te stel len stroomsnelheden en stroombeel den werden ontleend aan het grote overzichtsmodel). Ir Van der Meulen brengt naar voren dat de lengte van de bodembescherming aan weerszij den van de pijlers, erg afhankelijk is van de ontgrondingen. „Wij hebben via onderzoek in eerste instantie de diepte van de ontgrondingskuilen be paald. Vervolgens is aan de hand van die gegevens vastgesteld hoe lang de bodembescherming moet zijn". Het hoofd afsluitingswerken beklemtoont dat de invloed van ontgrondingen en zettingsvloeiingen tijdens en na de bouw van cie stormvloedkering met onderschat mag worden. „De ont grondingen nemen na de bouw wel af, maar gaan ook door We hebben wat dat betreft een voorspelling gedaan tot tien jaar na het gereedkomen van de pijlerdam Er is een heel bewa kingsprogramma nodig voor ontgron dingen en zettingsvloenngen. Er is een kans dat tijdens en na de bouw bestortingen nodig zijn". Uit opmerkingen van ir Van der Meulen blijkt dat er alle vertrou wen is in de gekozen constructie. Die is bij het waterloopkundig laborato rium aan alle kanten beproefd. „We hebben waterstanden van 6 meter NAP en meer gehad", meldt hij geruststellend (ter vergelijking: bij de watersnoodramp in 1953 kwam de waterstand bij Vlissingen tot de on gekend grote hoogte van 4,55 meter a NAP). Van der Meulen vindt dat met de bouw van de pijlerdam 'in theorie de veiligheid gegarandeerd is'. Hij tekent erbij aan dat de veilig heidsfactor 1 4000 niet door het waterloopkundig laboratorium be dacht is, maar een gegeven is van rijkswaterstaat. Het is overigens niet zo dat, nu de basisonderzoeken een maal achter de rug zijn. de medewer kers van het laboratorium op hun lauweren kunnen gaan rusten. „Ver anderingen worden regelmatig geme ten. Die kunnen we in modellen stop pen. Je probeert voortdurend het zaakje beter te maken, met name ook dc voorspelsystemen", aldus ir Van der Meulen. Wel wordt het grote overzichtsmodel in dc Oosterschclde- hal, dat ruim tien jaar volop gebruikt is, binnenkort afgebroken. Het heeft zijn dienst gedaan en dergelijke mo dellen zijn tegenwoordig niet meer in. Echte modellen worden meer en meer vervangen door computerge stuurde papieren modellen. Van der Meulen legt er wel de nadruk op dat echt modellen op schaal nooit helemaal kunnen verdwijnen „Zo lang je wiskundige modellen hebt die niet heel gedetailleerd kunnen kijken, zul je altijd fysische modellen nodig hebben De detaillering is erg belang rijk. Een wiskundig overzichtsmodel is voor de randvoorwaarden, een fy sisch voor de details". Het hoofd afsluitingswerken noemt het een groot pluspunt dat bij het waterloop kundig laboratorium, dankzij de ja renlange ervaring, een wisselwerking mogelijk is tussen wiskundige en fysi sche modellen. „Wij kunnen ook ijken door de fysische modellen. Daarom worden bij de Oosterscheldewerken steeds die metingen gehouden. Je toetst je hele systeem en je kunt je nauwkeurigheid toetsen". Ir Van der Meulen betoogt dat onderzoekers bij het geven van voorspellingen eigen lijk elke keer de grenzen zouden moe ten aangeven „Dat gebeurt in de praktijk niet en daarom moet je steeds controleren Ons systeem is nooit voor honderd procent nauwkeu rig. Je hebt steeds met onzekerheids factoren te maken, al probeer je na tuurlijk wel zo vlug mogelijk de grote onzekerheden eruit te halen" Dat is niet alleen van belang uit oogpunt van veiligheid en techniek, verduide lijkt hij, maar ook vanwege de kosten, onnauwkeurigheid en onzekerheid be tekenen grotere uitgaven. Van der Meulen: „Onderzoek is duur Niet weten kan ook duur zijn. Dus je moet in elk geval de dingen onderzoeken die van invloed zijn op de prijs. Dat is rendabel. Een groot deel van ons onderzoek leidt er uiteindelijk toe goedkoper te construeren" Het waterloopkundig laboratorium heeft vestigingen in De Voorst en Delft (hoofdkantoor) en nevenvesti gingen in Wageningen en Haren. Sa men met het laboratorium voor grondmechanica wordt de stichting waterbouwkundig laboratorium ge vormd. Aan het waterloopkundig la boratorium (dat m 1927 mede vanwe ge de afsluiting van de Zuiderzee werd opgericht) zijn ongeveer 600 medewer kers verbonden Voor de drie hoofd doelen advisering, speurwerk, steun aan onderwijs wordt slechts een kleine rijkssubsidie verkregen. Het waterloopkundig laboratorium moet het vooral van opdrachten heb ben om de miljoenen guldens tellende begroting (jaaromzet tussen 65 en 70 miljoen gulden» rond te krijgen Wat dat betrclt zijn de Deltawerken, en daarvan vooral de Oosterschelde werken, voor het waterloopkundig laboratorium een dankbare klus. Ir Van der Meulen schat dat dc Ooster scheldewerken de afgelopen jaren voor zeker dertig procent beslag leg den op mensen en tijd. Dat is anno 1984 al veel minder geworden en dat heeft ook tot personele consequenties geleid (mensen moesten omscholen en worden ontslagen). Van der Meu len beschouwt het als een lichtpunt dat de ontwikkeling van nieuwe technieken erdoor in een stroomver snelling kwam en daarvan kan nu met name in het buitenland dank baar gebruik worden gemaakt. Nu behalve de opdrachten voor de Delta werken ook die van rijkswaterstaat in het algemeen aan het minderen zijn, heeft het waterloopkundig labo ratorium het buitenland nodig. Fotografie: Wim Riemens SrW j yB

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 21