PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
CDA wil minder
kruisraketten
Einde aan blokkades
op Franse autowegen
WIE STAPT ER NOU DE BUS
Unita-verzet Angola
gijzelt buitenlanders
FRANS HALSEMA
(44) OVERLEDEN
Kabinet wil
praten met
hef FNY
BLOEMETJE
GAS TERUG
auto adria
'CRISIS NIET UIT DE WEG'
BRENNERPAS TOT MAANDAG DICHT
Natte sneeuw
Veel bewolking en mogelijk wat
sneeuw. Middagtemperatuur «enkele
graden boven nul. Matige noordoos
tenwind, kracht 4, aan de kust nu en
dan krachtig, 6.
227e jaargang no. 47
Zaterdag 25 februari 1984
r=S^i
AwweM m o&e-
wwe+i.&A:
damwe
di(k 150 4463 AE goes 01100 20440
AMSTERDAM (GPD) - Cabaretier Frans Haisema is gisteravond na een twee
maanden durende ziekte op 44-jarige leeftijd in een Amsterdams ziekenhuis
overleden. Haisema is gestorven aan kanker.
Frans Haisema begon zijn carriere in 1959 bij het Lurelei Cabaret. Eerst als
pianist, later als cabaretier, samen met Jasperina de Jong, Sylvia de Leur en
Eric Herfst. Daarna speelde hij geruime tijd bij het cabaret van Wim Kan
In de jaren '60 begon Frans Haisema een eigen cabaretgroep. Zo ontstond het
theaterprogramma „Met blijdschap geven wij kennis" met Gerard Cox en
Adele Bloemendaal. Bij het grote publiek werd hij vooral bekend door zijn
(tv)optredens met collega Gerard Cox.
Naast het presenteren van radioprogramma's, heeft Haisema een hoofdrol
gespeeld in de door Annie M G. Schmidt geschreven musical „En nu naar
bed". In deze musical, die 350 keer werd opgevoerd, zong Frans Haisema met
Jenny Arean „Vluchten kan niet meer", waarvan veel grammofoonplaten
werden verkocht.
(Van onze parlementaire redactie
DEN HAAG (GPD) - Als er in Nederland kruisraketten
worden geplaatst, dan moeten het er in ieder geval minder
zijn dan de 48 waarvan nu nog sprake is. Dit zei CDA-
fractieleider Bert de Vries vrijdagavond voor de VARA-
televisie. Zijn fractie in de Tweede Kamer zal niet akkoord
gaan met de plaatsing van het volle aantal van 48.
Volgens het NAVO-schema zou Ne
derland 48 kruisraketten moeten
plaatsen als onderdeel van de 572
nieuwe middellange-afstandswapens
in West-Europa. Al eerder hebben
CDA'ers laten weten liever over min
der raketten te willen praten.
„Als er een voorstel komt van het
kabinet om kruisraketten te plaatsen
dan moet daaruit serieuze zorg om de
toenemende kernbewapening in de
wereld blijken", aldus De Vries. Dat
moet volgens de christen-demoraat
blijken uit het verminderen van het
aantal kruisluchtwapens.
Het CDA zal het kabinet niet steunen
als het om de plaatsing van 48 kruis
raketten gaat. meent De Vries. „Als
het gaat om de simpele vraag 48
kruisraketten plaatsen of een kabi
netscrisis - zoals WD-fractieleider
Nijpels heeft gesteld - dan wordt het
crisis", zei hij. Na afloop van het
gisteren gehouden kabinetsberaad
antwoordde premier Lubbers overi
gens bevestigend op de vraag of het
kabinet nog steeds uitgaat van het
oorspronkelijke aantal van 48 raket
ten.
De premier bevestigde ook nog eens,
dat het kabinet eind mei. begin juni
met een principebesluit over de plaat
sing van de kruisraketten komt. Hij
zag tot die tijd „geen tussenoplossin
gen", zowel voor wat betreft aantal als
een eventueel uitstel van het plaat-
singsbesluit.
DEN HAAG (ANP) - Het kabinet is
bereid volgende week met de FNV te
praten over de voorgenomen bezuini
gingen op de sociale uitkeringen per
1 juli. Premier Lubbers gaf vrijdag
avond voor de televisie gehoor aan
een oproep daartoe van FNV-voorzit-
ler Kok.
Kok vroeg Lubbers om open onder
handelingen over alternatieven voor
het kabinetsbeleid. Die moeten wel
tijdig plaatvinden, anders zijn de
kaarten in politiek Den Haag al ge
schud, aldus de FNV-voorzltter.
Lubbers zei het belangrijk te vinden
samen met de vakbeweging na te
gaan of alternatieven voor het 1 juli-
pakket mogelijk zijn. Er is ruimte om
de maatregelen bij te stellen, aldus
Lubbers.
Premier Lubbers weigert de resulta-
„niet zo verschrikkelijk verrassend
waren".
De RVD-enquetes worden regelmatig
gehouden om de regering een beeld te
geven van de publieke opinie op tal
van onderwerpen De resultaten van
deze enquetes blijven geheim. Berich
ten als zou volgens deze resultaten nu
al 51 procent van de CDA-kiezers
tegen de plaatsing van kruisraketten
zijn, sprak hij tegen: „Ik ben die cijfers
niet tegengekomen".
SCHIPHOL (ANP) Transavia-personeel verwelkomde vrijdagavond de 40 chauffeurs
die met de luchtbrug naar Nederland zijn gebracht, met bloemen en een spandoek.
ten van een kernwapenenquete, die Lubbers zei dat voor hem het meest
in opdracht van de Rijksvoorlich- opvallende aspect aan de enquete
tingsdienst (RVD) is gehouden open- was, dat het verzet tegen kernwapens
baar te maken. Lubbers wilde vrij- onder de Nederlandse bevolking on-
dagmiddag op zijn wekelijkse pers- derdeel was van „het algemeen onbe-
conferentie slechts kwijt dat de uit- hagen over de nucleaire technolo-
komsten van die enquete voor hem gie".
PARIJS (RTR) - Alle 300 wegblokkades in Frankrijk die er donderdag nog
waren zijn in de loop van vrijdag verdwenen na een oproep van de
vakbonden. De bedoeling is, dat zij zeker tot maandag opgeheven blijven om
op die dag verder met de regering te kunnen onderhandelen over de
resterende eisen van de chauffeurs, werkgevers en hun organisaties. Deze
spitsen zich toe op dc kwestie van de btw op dieselolie en verlaging van de
pensioengerechtigde leeftijd tot 55 jaar.
WADDENZEE (ANPi Actievoerders van Greenpeace hebben vrijdag
middag een 'protestbezoek' gebracht aan een booreiland dat voor de
kust van Texel in de Waddenzee ligt. Aan het booreiland werd een
spandoek gehangen. Het booreiland zal in de toekomst door het Franse
staatsoliebedrijf Petroland worden gebruikt voor de eerste gasboring in
de Waddenzee Greenpeace wil op deze wijze protesteren tegen bonngen
in dit natuurgebied.
Ook door de Alpentunnels van Mont
Blanc en Frejus naar Italië rolden de
weer ln beweging gekomen colonnes
vrachtauto's. Het zal echter nog da
gen kunnen duren voordat de achter
stand is ingehaald. De opheffing van
de Franse blokkades komt net op tijd
voor veel wintersporters die dit week
einde naar huis moeten.
De Brennerpas van Oostenrijk naar
Italië blijft echter tot maandag voor
het vrachtverkeer geblokkeerd door
Westduitse, Oostenrijkse en Neder
landse chauffeurs, die schriftelijke
garanties voor kortere wachttijden
van de Italiaanse autoriteiten eisen.-
Ook andere grensovergangen van
Oostenrijk naar Italië bleven dicht. In
totaal stonden inbegrepen de Brennei
nog 3.000 vrachtauto's voor deze over
gangen.
Westduitse vrachtwagenchauffeurs
hebben vrijdagavond een nieuwe
blokkade gevormd bij Hörbranz, 120
km westelijk van Innsbruck, aan de
Oostenrijkse zijde van de grens met
West-Duitsland. De blokkade is een
protest tegen de tarieven die worden
geheven op Oostenrijkse autowegen.
De doorbraak in het tien dagen oude
conflict in Frankrijk kwam 's och
tends. De regering in Parijs verklaar
de zich bereid toch eerder dan 1 maart
verder te onderhandelen met de
chauffeurs. Daarop riepen hun bon
den, FNTR (Federation Nationale des
Transports Routiersi en UNOSTRA
i Union Nationale des Organisations
Syndicales de Transporteurs Routiers
Autonomes) op tot opheffing van de
blokkades en zetten de chauffeurs
zich inderdaad geleidelijk in bewe
ging. Hun leiders zeiden, dat premier
ad interim Jacques Delors, donderdag
een .opening' had geboden in het
conflict.
In de eerste ronde was de Franse
regering tegemoetgekomen aan bijna
alle eisen van de chauffeurs, die zich
toen toespitsten op verkorting van de
wachttijden aan de grenzen met Ita-
liè.'
Per vliegtuig zijn vrijdagavond 40
Nederlandse chauffeurs via Geneve h
teruggekeerd naar Amsterdam.
Staatssecretaris Scherpenhuizen van
Verkeer en Waterstaat vergezelde de
truckers. De luchtbrug is betaald
door Verkeer en Waterstaat en vier
transportbonden.
De in allerijl opgezette hulpacties
vanuit Nederland liepen overigens op
een teleurstelling uit. Ondernemende
vrachtrijders die met een lading van
onder andere diepvriesmaaltijden
naar Zwitserland waren gereden,
moesten na de lange rit ondervinden
dat de belangstelling voor de pakket
ten minimaal was: de meeste vrach
trijders waren al vertrokken toen het
hulpkonvooi aankwam
'Zie ook pagina 3)
Geen derde net De Hunnen
Het kabinet wil geen derde televi
sienet. Slechts eên van de 36 mo
ties die werden ingediend bij de
behandeling van medianota, geeft
minister Brinkman aanleiding zijn
beleidsvoornemen te veranderen
(PAGINA 3)
Energieprijs
De kamers van koophandel in Zee
land vinden dat de PZEM de enfir-
gietarieven moet verlagen in
plaats van de kassen van provin
cie en gemeenten te spekken
(PAGINA 11)
Laatste kans
In Gothenburg beginnen vandaag
de wereldkampioenschappen
schaatsen voor de heren. Voor de
Nederlandse ploeg de laatste kans
om de 'blaam' van Sarajevo weg te
werken. Het schijnt Hilbert van
der Duim niet te deren..
(PAGINA 17)
Jan Cremer's nu al veel besproken
meesterwerk De Hunnen ligt in de
boekhandel Hans Warren over
een bijzondere gebeurtenis in de
Nederlandse letteren.
I PAGINA 20)
Binnen- en buitenland. 2 en 3
Financien, economie: 7
Provincie: 9,11,12,13.14 en 15
Sport: 17
Weekendkrant: 19. 20, 21. 23.
27, 29. 31 en 33
ADVERTENTIEl
Op 29 februari a.s. zet het Streekvervoer de jokers in. Tijdens dit spontane schrikkelfeest
loopt u grote kans één van de 12 bekende Nederlanders, zoals: Willy Alberti, Pierre Kartner,
Rudy Falkenhage, Henny Huisman, Martin Brozius, Barry Hughes, Hans van Willigenburg,
Nico Haak, Rita Corita, Ted de Braak, Corry van Gorp en Piet Bambergen te ontmoeten,
wanneer u tussen 10.00 en 15.30 uur gebruik maakt van het Streekvervoer.
Vergezeld van een "Strippenkaart-Joker" zullen zij vrijkaarten uitdelen, goed
voor een hele dag gratis reizen in de maand maart 1984, bij de volgende busmaat
schappijen: BBA - CN - DVM - EMA - ENHAB0 - FRAM - GADO - 6SM - GVA -
IA0 - NWH - NZH - OAD - TH - VAD - VAGU - VSL - WN - ZO - ZWN.
DUSLETOP: 29 FEBRUARI STREEKVERVOER JOKERDAG!
LISSABON (UPL'AFP) De Angolese verzetsbeweging
Unita heeft donderdag bij een overval in hel oosten van
Angola 77 buitenlandse technici gegijzeld: 46 Portugezen,
15 Filipijncn en 16 Engelsen. Volgens een L'nita-commu-
nique dat vrijdag in de Portugese hoofdstad Lissabon
werd gepubliceerd heeft een Unita-eenheid de stad
Kafunfo, een centrum van de diamantmijnen, donderdag
ochtend ingenomen. Kafunfo ligt in de noordoostelijke
provincie Lunda.
Volgens het Unita-communique is de verovering van
Kaiunlo een antwoord op het offensief dat het Angolese
regeringsleger in oost-Angola heeft ingezet tegen Unita-
eenheden De beweging liet eerder al weten dat aj zich
met gebonden geacht door het Zuidafrikaans-Angolees
bestandsakkoord
Alleen van de Portugese gevangenen kan L'nita de
"onvoorwaardelijke vrijlating" beloven. Volgens het
communique van Lfnita kan aan dc burgeroorlog in
Angola alleen een eind komen door het vertrek van de
Cubanen uit Angola.
Vervoerschaos
"T"ve chaos op de weg in
'Ui 1 xJWest-Europa was deze
week compleet. Nog nooit in
'r de jaren na de tweede we-
J reldoorlog werd het door
gaande verkeer gehinderd door zoveel
barricaden als de afgelopen weken in
Frankrijk, Oostenrijk. West-Duits
land en Italié Douaniers die stipt
heidsacties voerden en als reactie
daarop massaal protesterende vracht
wagenchauffeurs. die met honderden
blokkades zichzelf en duizenden
vakantiegangers vastzetten, zorgden
voor chaotische taferelen. Alles bij
elkaar een weinig verheffend beeld,
dat eens te meer duidelijk maakt, dat
de Europese eenwording een illusie is.
Het internationale vrachtvervoer, ge
tergd door jarenlange treiterijen aan
de grens als gevolg van een overmaat
aan papierenrompslomp, kwam voor
een groot deel tot stilstand. Het grens
overschrijdend verkeer in West-Euro
pa en met name in de landen van de
Europese Gemeenschap ontmoet tel
kens weer nieuwe belemmeringen en
beperkingen, die het internationaal
transport handenvol geld kosten. Tot
nu toe is de EG er niet in geslaagd
uniforme regels ln te voeren, waar
door het wegvervoer zonder veel pro
blemen zijn weg door Europa zóu
kunnen vervolgen. Weliswaar is ln
principe een akkoord bereikt over wat
heet 'een enig document' in plaats
van de soms tientallen papieren die
nodig zijn om de grens te passeren,
maar de uitwerking laat op zich wach
ten.
Nederland heeft alle baat bij af
schaffing van de vertragend
werkende en geld verslindende pa
pierberg van douaneformaliteiten.
Ons land neemt een vooraanstaande
positie in het internationaal vracht-
vervoer in. De beschermende maatre
gelen, die met name Frankrijk de
eigen vervoersbedrijven biedt, bete
kent voor Nederland een ongunstiger
concurrentieverhouding. Het verzoek
van minister Smit-Kroes van verkeer
om spoedoverleg met haar EG-colle-
ga's moet dan ook tegen die achter
grond worden gezien. De Franse mi
nister van transport aan wie het ver
zoek was gericht vanwege het feit dat
Frankrijk momenteel voorzitter is
van de Europese ministerraad voelt
evenwel niets voor een dergelijk over
leg. Zolang Frankrijk de nationale
belangen boven de belangen van de
gemeenschap als geheel stelt, heeft
het internationale vervoer weinig uit
zicht op verbetering. Mogelijk dat de
chaos van de afgelopen weken op de
Europese wegen toch iets heeft losge
maakt. De vrachtwagenchauffeurs op
de internationale routes zijn al te lang
de speelbal van regeringen die geen
oog hebben voor de menselijke aspec
ten. Blokkades en acties hebben weer
eens nadrukkelijk aangetoond, dat
het leven van de truckers verre van
ideaal is. Deze menselijke belangen
wegen minstens zo zwaar als alle
economische overwegingen in de hui
dige situatie verbetering te brengen.
Irak en Iran
Irak en Iran zijn alweer drieëneen
half jaar verwikkeld in een gruwelij
ke oorlog, die intussen aan tiendui
zenden, mogelijk zelfs honderdduizen
den burgers en soldaten het leven
heeft gekost De jongste dagen heeft
Iran weer massaal aangevallen over
een breed front. Over en weer claimen
de partijen terreinwinst en 'vernieti
ging van de vijand'. Irak vertoonde
donderdag beelden op de televisie van
de vijandelijkheden, die even gruwe
lijk als barbaars waren. De vergelij
king is getrokken met de loopgraven
oorlog in 1914-1918 in Noord-Frank
rijk. waar gedurende bepaalde offen
sieven het aantal slachtoffers aan
beide zijden méér dan tienduizend per
dag bedroeg. 'De strijd tpet Irak', zo
schreef onlangs de Neue Zürcher Zel-
tung in een beschouwing over Iran, is
de vuurproef voor het eigen geloof.
Om die reden moet er een overwin
ning komen' Ondanks hardnekkige
pogingen van de Irakezen om een eind
te maken aan deze oorlog, wil Iran
van geen compromis of wijken weten.
Het is alles of niets voor dc clerikale
machthebbers in Teheran, wier revo
lutionaire ideeen onrust en paniek
hebben gezaaid in het Midden-Oos
ten.
Intussen dreigt het conflict grotere
vormen aan te nemen. Als Iran door
afsluiting van de Straat van Hormoez
de olie-export vanuit het Golfgebied
tot stilstand brengt het land heeft
daarmee meermalen gedreigd be-
hoort Westerse interventie tot de mo
gelijkheden. De Amerikaanse presi
dent Ronald Reagan heeft al ver-
I klaard afsluiting van de Straat van
I Hormoez niet te zullen toestaan Het
gaat daarbij niet zozeer om de vijftien
procent olie-aanvoer uit dit gebied
naar het Westen, maar veel meer
speelt bij een Amerikaans ingrijpen
de overweging een rol, dat economi
sche terugval en chaos in het Golfge
bied moet worden voorkomen. Een
verdere destabilisering van de regio
wordt als een nederlaag voor het
Westen beschouwd De vraag is hoe
de Sowjet-Urue zal reageren Ln hel
geval de Amerikanen daadwerkelijk
ingrijpen. De onvoorspelbaarheid van
de gebeurtenissen in en rond Iran is
dan ook een permanente zorg voor die
landen, die de vrede en veiligheid in
het gebied van de Golf willen handha
ven.
Dim
Daf-trucs Daf-trucks in Eindho
ven heeft een order verworven voor de
levering van 100 vrachtwagenchassis
aan de „Tanzania Cotton Authority",
een staatsmaatschapplj voor de oogst
en verwerking van katoen in Tanza
nia. Met de order is negen miljoen
gulden gemoeid