Harry
Sacksioni
m J jfl
ZEB4ND
1
F* j^BÉÉ
IK DOE
NU ALLES
ALLEEN
VAN LIZT TOT LIST
Reünieconcert
i Everly
i Brothers
morgen op tv
Luit-duo
David S.
Concerten
Arsenicum
Kamerorkest
Films
Theater
DONDERDAG 16 FEBRUARI 1984
PZC/ kunst/cultuur
Y Y
-«KMi
H
(Door Margriet Huvfeld)
De tweede keer dat ik Harry Sacksioni ontmoet (een eerste interview met hem vond plaats
in 1978) is hij veranderd. Vooral wat zijn opvattingen betreft; niet in zijn uiterlijk.
Sacksioni: „Ik heb de laatste twee jaar geen enkel interview gedaan, omdat ik er elke keer
weer, bij het teruglezen, door teleurgesteld werd. Nu, in 1984 ben ik echter genoodzaakt de
publiciteit te zoeken, omdat ik anders financieel echt in de rampen kom".
Sacksioni. die er nooit 'n geheim van
heeft gemaakt commercie te veraf
schuwen en altijd duidelijk heeft ge
maakt dat hij nooit, omwille van
succes of geld, concessies zal doen,
moet daar nu genuanceerder over
oordelen: „Tegenwoordig heb ik mijn
eigen bedrijfje. Ik ben weg bij Harle
kijn, omdat de financiële middelen te
beperkt werden. Dus nu betaal ik
alles zelf en doe ik alles zelf. Vreselijk
vind ik 't, ik kan totaal niet tegen het
zaken doen, maar ik zal wel moeten.
Ik ben min of meer genoodzaakt om
op dit moment publiciteit te zoeken
voor m'n nieuwe elpee: 'Nachtjour-
naal'. Hij begint te lachen. „Te gek
eigenlijk, hoor. want de toemee is al
achter de rug. 'n Toemee waarmee ik
heb quitte gedraaid, succesvol dus,
want de bedragen die gemoeid zijn
met dergelijke zaken, zijn onvoorstel
baar groot. Dan hoef je maar enkele
malen voor half-gevulde zalen te spe-
len en je zit al dik in de rode cijfers.
Dat neemt niet weg dat, ondanks dat
de kosten eruit zijn, ik er dus niets aan
i heb verdiend".
Commercie
Maar de commercie zal bij jou toch
I altijd een ondergeschikte rol blijven
spelen, ondanks financiële proble
men?
Sacksioni: „Natuurlijk zal ik nooit
I bepaalde trucs bedenken, omdat die
't goed zouden doen bij een publick.
Of, wetende dat een bepaalde compo
sitie van mij goed verkoopt, probe
ren weer zoiets te bedenken. Dat vind
ik oplichterij van de ergste soort.
Op 22 en 23 september 1983 vonden er
in de beroemde Londense Royal Al-
bert Hall twee reünie-concerten
plaats van het Amerikaanse zangduo
Don en Phil Everly.
De AVRO-televisie zendt morgen,
vrijdag 17 februari hoogtepunten uit
i van deze optredens waarbij in totaal
tienduizend fans aanwezig waren.
I The Everly Brothers vierden in de
jaren vijftig en zestig triomfen met
liedjes als: 'Wake up little Suzie'. 'Bye
bye Love'. 'Take a message to Mary',
Till I kissed you' en 'Cathy's Clown'.
Zij vormden de inspiratiebron voor
onder meer The Hollies en Simon and
Garfunkel. In 1973 ging het dus met
ruzie uit elkaar. Tien jaar zagen Don
en Phil elkaar niet. De fans hadden
alle hoop op een hereniging opgege
ven, totdat de twee broers tot ieders
verrassing in september van het vorig
jaar toch besloten de strijdbijl te
begraven,
'Reunion concert van de Everly Bro-
I thers'. van 20.00 tot 20.45 uur via
Nederland 2.
Maar wel moet ik mijn eigen werk nu
zien te verkopen en dat doe ik mid
dels de publiciteit. Dat is dus ook 'n
vorm van commercieel denken, maar
ik kom in ieder geval met een integer
produkt".
Bij je nieuwe elpee 'Nachtjoumaal'
hoort een filosofie van jezelf. Je mu
ziek wordt verklaard door titels als
'Terug op aarde', 'Hoogste tijd' en
"Willoos'. Een tekst op de hoes ver
haalt over een astronaut die een halj
jaar alleen doorbracht op een andere
planeet en gelukkig was. Wat bedoel
je er precies mee?
Sacksioni: „Ik had de behoefte om het
verhaal te vertellen van iemand in een
extreme situatie, iemand die de be
schikking kreeg over 'n hele grote bol
en zich daar pas echt vrij en gelukkig
kon voelen.
Mijn mening is dat er op deze wereld
te veel mensen rondlopen die altijd
maar zoeken naar ver geluk en dit
denken te vinden op andere planeten.
Waarom kan een mens zich niet vrij
en gelukkig voelen in dit leven, in
deze wereld met de dagelijkse dingen?
Waarom zou je je gaan zitten ergeren
aan het feit datje boodschappen moet
doen en dat je elke ochtend om hall
acht met de bus naar je werk moet?
In mijn muziek laat ik de man, die de
helft van zijn leven hangend door
brengt voor de tv. letterlijk het trapje
missen om terug te komen op aarde:
hij valt dood.
Ik probeer daarmee te zeggen dat
veel mensen liever voor een langza
me dood kiezen dan dat ze actief in
het leven willen staan. Ik krijg erg
veel brieven van mensen (als ik een
toernee heb gedaan zijn het er wel 80
tot 100 per maand) en daar haal ik die
dingen uit. Vooral het gegeven dat
mensen vluchten. Ze worden bijvoor
beeld niet actief, wanneer ze iets zien
of horen dat ze goed vinden. Ze doen
daar niets mee, terwijl ik juist aan
mezelf merk hoe inspirerend het
werkt om van een ander iets heel
moois te horen".
Oorlog
Enkele teksten op je elpee worden
gezongen door Raymond van 't Groe-
newoud Vind je hem goed''
Sacksioni: „Ja. zoals je weet is het
euvel van goede muzikanten dat ze
met kunnen zingen. Ik zing dus echt
Vrijdag 17 februari
In het jongerencentrum Midgard
in Middelburg geven de Zeeuwse
meidengroep Deux Pieces en het
Nijmeegse The Vice een dubbel
concert.
The Vice maakt swingende, toe
gankelijke muziek waarin op een
adequate wijze wordt gebruik ge
maakt van de ritme-box. De bezet
ting: Pieter Guyt: synthesizer, rit
me-machine, zang; Ineke de Bruijn:
gitaar; Ties van der Linden, basgi
taar, zang. Deux Pieces maken
„garagerock a la Velvet Under
ground".
Aanvang 21.00 uur.
Punk in De Piek. Twee groepen
concerteren in dit Vlissingse jonge
rencentrum: BGK uit Amsterdam
en hoofdact Crucifix uit San Fran
cisco. Crucifix maakt muziek die
valt onder de noemer 'U.S. hardco
re'.
Aanvang 20.00 uur.
Zaterdag 18 februari
The Vice verzorgt een optreden
in het Goese jongerencentrum 't
Beest. Men kan vanaf 21.30 uur
terecht. Er is een bal na.
De groep Tekenburg treedt om
21.00 uur op in bar 'De Loods' in
Kortgene. Hiermee komt het eer
der aangekondigde concert in café
Westpoort in Goes te vervallen Het
eigen repertoire van de groep
is geïnspireerd door de blues.
vals Daarom zocht ik een zanger die
me aansprak en dat is Raymond
zonder meer. Niet alleen omdat hij
een goede stem heeft, maar ook om
dat zijn intentie helemaal past bij die
van mij Hij houdt, net als ik, van
voetbal.
(Bij mij was 't vroeger zo dat ik kon
kiezen tussen een voetbalcarrière en
een loopbaan als gitarist Uiteindelijk
heb ik dus voor dat laatste gekozen i.
Raymond vindt bovendien ook dat je
de dingen die je leuk vindt vooral
moet doen op een manier dat ze ook
leuk blijven: dus niet, koste was het
kost, altijd maar achter het geldver-
dienen aanrennen. Optreden is leuk,
maar dus niet te vaak"
Het titelnummer 'Nachtjournaal' is
een collage van je dromen.
Sacksioni: „Ja, je zou kunnen zeggen
van mijn eigen nachtjournaals, waar
ik mijn dromen overheen heb laten
komen, 'n Juichend stadion, interna
tionale flarden van dingen die mij
interesseren, maar vooral: de oorlog.
Je kunt mij een indirect slachtoffer
van de Tweede Wereldoorlog noe
men, want ik droom elke nacht van
die oorlog. Ik kom uit een joodse
familie, maar heb zelf de tijd tussen
'40-'45 niet meegemaakt, want ik ben
geboren in 1950.
Dat neemt niet weg dat mijn moeder
mij er veel over heeft verteld. Op mijn
allereerste elpee staat dan ook een
compositie over mijn moeder die me
verhaalde van de vliegtuigen waaruit
de witte stipjes ide bommen) vielen"
Hij pauzeert even en schenkt mij thee
in. „Je moet nu niet denken dat mijn
muziek verschrikkelijk zwaarmoedig
is geworden. Ik heb ook een composi
tie als 'Vrouwentongen' geschreven
juist om dat tegenwicht te geven. Een
stuk met veel nootjes, achteraf heb ik
de naam ervoor bedacht. Ik vind
namelijk dat vrouwen heden ten dage
ongelooflijk oraal (of bedoelt hij ver
baal?, red.) naar voren komen.
Uitleg
Snappen veel mensen nu waarover
je muziek gaat? Jouw uitleg bij je
muziek lijkt haast onontbeerlijk.
Sacksioni: „Nee, de meeste mensen
kunnen de instrumentale muziek niet
snappen, omdat het multi-interpreta-
bel is. 't Is bovendien een gevoelsge-
geven en geen intellectueel gegeven.
Daarom vind ik dat ik eigenlijk zo
min mogelijk uitleg moet geven, hoe
wel ik wel die behoefte heb om me
gevoelsmatig en denkmatig uit te
drukken".
Je hebt je heel duidelijk vernieuwd
in je muziek. Het is sterkere muziek,
er zit meer ntme in.
Sacksioni: „Ja. dat klopt. Het heeft te
maken met het gebruik van een elek
trische gitaar. Dat vraagt een ander
soort techniek en zodoende kom je op
een andere weg. Ook krijg ik steeds
beter de materie onder de knie. ik
weet nu wat ik kan. Bovendien komt
mijn muziek nu wat minder afstande
lijk over, het is wat sneller geworden,
minder elitair dan mijn muziek met
een akoestische gitaar"
Na je verhaal, in het begin, over de
economische kant van je bestaan, een
laatste vraag: zitje nu financieel aan
de grond
Sacksioni, lachend: „Welnee, daar
voor heb ik te veel muziekboeken
geschreven die nog altijd goed wor
den verkocht. Gelukkig hoef ik ook
niet het zakelijke te laten prevaleren
boven het artistieke, ik zit nog steeds
in de situatie dat ik kan doen wat ik
wil en dat is voor een muzikant in
deze tijd al heel wat. Maar dat ik
voorzichtig moet zijn, nu ik mijn
eigen zaakje run, ja. dat is zonder
meer een feit".
Ik kan me na het beluisteren van de
nieuwste elpee van Jan Akkerman
niet helemaal aan de indruk onttrek
ken dat deze Nederlandse gitarist de
laatste jaren erg veel naar collega-
gitaarvirtuozen heeft geluisterd. Hij
heeft er op 'Can't stand noise' nog
wat van meegenomen ook.
Meteen al bij het beluisteren van het
eerste nummer van kant één, 'Plé-
tons', komt de naam J. J Cale boven
drijven. Maar ook andere gitaristen,
zoals het wat meer zweverige werk
van Al Di Meola, lijken op de plaat op
te duiken. Natuurlijk geeft Akkerman
er wel min of meer een eigen draai
aan, maar dat mogen we ook wel van
iemand met zijn reputatie verwach
ten. Door die verschillende stijlen is
'Can't stand noise' in ieder geval een
afwisselende elpee geworden. Maar de
plaat behoort in mijn ogen zeker niet
tot het betere Akkerman-werk. Dan
verkies ik toch eerder produkten als
'Eli' (met Kaz Lux) en 'Aranjuez'.
Zeker kant één van 'Can't stand noise'
is niet erg sterk en kant twee is wat
swingender, maar dat brengt niet met
zich mee dat die plaatzijde beter is.
Het blijft bij obligate gitaarloopjes in
composities die nauwelijks aantrek
kelijk zijn. Zelfs het feit dat Akker
man ook het grootste deel van het
bas- en percussiepartijen voor zijn
rekening nam doet daar mets aan af.
R. S.
Jan Akkerman - 'Can't stand noise'
(CBS 25794)
Wanneer je een plaat 'Where's the
party' doopt en vervolgens in
negen nummers heel slim, maar wei
nig feestelijk, allerlei platgetreden
paden bewandelt, zou je kunnen stel
len dat de titel weinig met de muziek
te maken heeft. Wanneer je achter
naam dan ook nog Money is, krijg je
al gauw de schijn tegen, ook al is
Money dan afgeleid van Mahoney.
Beide zaken duiden aan wat er mis is
met de vierde lp van de man die zich
graag 'de voormalige politieagent uit
New York' laat noemen.
Het is een typisch Amerikaanse zak
kenvuller geworden, waarop door een
paar doorgewinterde muzikanten een
'ouwe jongens krentenbrood-sfeertje'
wordt gekweekt. Eddie Money en zijn
jongens hebben een plaat gemaakt
met veel boogie-nummers, af en toe
een hard-rock-rifje en een ballade-op-
de-juiste-plaats Een plaat die je pri
ma onder de afwas of het werken in de
tuin kunt draaien, maar waarbij het
niet echt uitmaakt of je luistert ol
niet: 'Club Michelle' is nog een gun
stig voorbeeld.
Money's voormalige stergitarist Jim
my Lyons laat slechts één keer van
zich horen ('Back track') en zijn ver
vangers hebben niet dat. extra wat
Eddie Money's vorige lp nog bij vla
gen voor voorspelbaarheid kon bewa
ren. Natuurlijk spelen er goede muzi
kanten op Where's the party', natuur
lijk klinkt de plaat beter dan zijn
voorgangers Money zingt zelfs beter
dan ooit. Dat kan hem dan nog helpen
staande te blijven in een hoek waar
veel concurrentie is. maar het levert
geen overtuigende lp op. Zelf geef ik
nog altijd de voorkeur aan een van
zijn eerste platen, waarop Money wat
minder geforceerd op zoek naar een
feestje is
H. J. K
Vrijdagavond concenteert het luit-duo Ciska Mertens
en Eveline Juten in de trouwzaal stadhuis Goes (20.00
uur).
Eveline Juten studeerde renaissanceluit op het Swee-
linckconservatorium te Amsterdam bij Anthony Bai-
les Momenteel studeert zij aan het conservatorium
barokfiuit en zang. Als lid van verschillende ensembles
houdt zij zich zowel met middeleeuwse renaissance en
barokmuziek bezig.
Ciska Mertens behaalde het eindexamen solospel bij
Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium te
Den Haag. Ciska Mertens werkte aan verschillende
produkties mee waaronder een opera en één van het
Nationaal Ballet. Momenteel is zij lid van het Amarilli-
ensemble Op het programma staan werken van Ita
liaanse componisten uit de zestiende eeuw en Duitse
barokmuziek. Voor de pauze wordt renaissanceluit en
na de pauze barokfiuit gespeeld
Het Mechels Miniatuur Teater geeft vanavond, don
derdag. in de Middelburgse Schouwburg een voorstel
ling van 'De Moeder van David S.', naar het boek van
Yvonne Keuls (20.00 uuri.
Yvonne Keuls heeft het verhaal gebaseerd op eigen
ervaringen toen ze werkte in een opvanghuis voor
jongeren. In 'Jan Rap en z'n maat' wordt een indrin
gend verslag gegeven van het tehuis; in 'De Moeder
van David S.' worden de problemen beschreven waar
mee gezinnen te maken krijgen als een van de kinderen
aan drugs verslaafd is.
Uit gesprekken met ouders is de schrijfster gebleken
dat deze mensen in een enorm isolement leven Niet
alleen doordat de gezinsleden zich in zichzelf terug
trokken uit een gevoel van schaamte maar zeker
omdat er van enige daadwerkelijke hulp geen sprake
is In 'De moeder van David S.' worden een aantal jaren
uit de geschiedenis van een gezin belicht. David, de
oudste zoon en lieveling van zijn moeder, is aan drugs
verslaafd. Het proces dat de moeder doormaakt eer ze
beseft dat het voor iedereen beter is als ze David los
laat duurt lang en is moeizaam. Spelers zijn Jaak van
Assche, Jos Geens, Hilde van Haesendonck, Tessy
Moerenhout. Agnes de Nul, Luc Springuel, Heddie
Suis, Jenny Tanghe, Mandus de Vos en Tuur de Weert.
De regie is van René Verreth.
Het Middelburgs Theater geeft vrijdagavond en zater
dagavond in de Schouwburg te Middelburg een
voorstelling van 'Arsenicum en oude kant', een komi
sche thriller (20.30 uur).
Het verhaal speelt zich af in de dertiger jaren in het
Amerikaanse Brooklyn. Hoofdpersonen zijn twee exen-
trieke dametjes, de gezusters Brewster, en hun inwone-
nende neef Teddy, die zich verbeeldt president Theo-
door Roosevelt te zijn De gezusters Brewster vullen
een groot deel van hun tijd met werken van barmhar
tigheid en zijn geliefd bij iedereen. Het blijkt echter dat
de dametjes er eigenlijk thuis (een oud pand naast het
kerkhof) heel vreemde denkbeelden op na houden van
de door hen bedreven naastenliefde. Spelers zijn onder
anderen Sitah de Nes-Lampert, Henk Hidding. Riek
van Loo, Jaap Koster, Jo Julianus en Marianne
Minnaard. De regie is in handen van Gerard Baijens.
Het Nederlands Kamerorkest geeft woensdagavond in
het Zuid land theater te Terneuzen een concert onder
leiding van dirigent Rudolf Werthen. Soliste is Erika
Waardenburg op harp (20.00 uur).
Het Kamerorkest onderscheidt zich van een symfonie
orkest door een kleinere bezetting 24 strijkers. 2
hoboïsten en 2 hoornisten, soms aangevuld met blaas-,
toets- of slaginstrumenten. Soliste Erika Waardenburg
studeerde bij Edward Witsenburg aan het Utrechts
Conservatorium en bij Susanne Mildoman in Brussel.
Zij behaalde verschillende hoge prijzen en onderschei
dingen voor het spel. Erika Waardenburg vormt een
vast duo met fluitist Dieks Visser, zij treedt regelmatig
op met het Circle Ensemble, het Ensemble Ed Boog
aard, de zangeres Elisabeth Cooymans en als kamer-
muziekspeelster in andere combinaties. Daarnaast is
zij als docente verbonden aan de conservatoria van
Utrecht en Hilversum.
Het concertprogramma vermeldt de volgende werken:
W. A. Mozart Symfonie in G KV 45a: C. Debussy:
Dansen voor harp en strijkorkest: Strawmsky
Concert in D voor strijkorkestM. Ravel: Introductie
en Allegro voor harp en strijkorkest, F J Haydn:
Symfonie nr 64 in A 'Tempora Mutantur'.
Het barokkwartet Quadro Gotteterre geeft vrijdag
avond in de voorzaal van de Statenzaal m Middelburg
een concert (20.00 uur. uitverkocht). Op het program
ma staan werken van Locke. Purcell. Bull. Jenkins en
Coperario.
Diario
Zaterdagavond treedt het ensemble Diario op in
Razzmatazz te Souburg (20.30 uur). Diaro brengt
voornamelijk muziek uit Latijns-Amerika ten gehore.
Het oude stijl jazz-orkest Circus Square Jazzband
treedt zondagmiddag op in de kantine van Camping
Dishoek (13.00 uur). Het orkest, dat onder leiding staat
van Paul Zelders, brengt muziek ten gehore in de San
Francisco-stijl' Als speciale gast is uitgenodigd ragti-
mepiamst Henk Ruysche Hij zal een medley van Scot
Joplin en Jerry 'Roll' Morton ten gehore brengen
Miel Cools
De Vlaamse troubadour Miel Cools treedt woens
dagavond op in het Tonnenmagazijn te Brouwersha
ven (20.00 uur). In dit nieuwe programma 'Tot het licht
uitgaat brengt Miel Cools veel nieuwe liedjes, maar in
de eerste plaats bekende en onvergetelijke liedjes uit
zijn oude repertoire
Het Zeeuws Filmcircuit heeft deze week de film
'Subway Riders' van Amus Poe op het programma
staan. De film is te zien vanavond, donderdag, in De
Klomp te Ovezande (20.30 uur); vrijdagavond in 't
Beest te Goes (20.30 uur); zaterdagavond in Midgard te
Middelburg (20.30 uur); maandagavond in De Piek te
Vlissingen (21.00 uur).
Het Alhambratheater te Vlissingen vertoont
woensdag de film 'The Chosen' van Jeremy Paul
Kagan met Maximillian Schell en Rod Steiger in de
hoofdrollen (20.00 uur).
De Zeeuwse Komedie geeft zaterdagavond in het
Vestzaktheater te Vlissingen een voorstelling van
'Stuur me geen bloemen', een blijspel van Norman
Barash en Carrol Moore onder regie van Willem
Huybreghs <20.30 uur).
Poppentheater Willem Pareival speelt woensdag
middag in Pareival te Middelburg 'Roodkapje' (14.30
uur).
De Optredens die Liesbeth List vorig jaar oktober in
Zeeland zou verzorgen, werden voor de voeten gelo
pen door een nieuwe wereldburger: op 41-jarige
leeftijd kreeg de zangeres haar eerste kind. de inmid
dels vijf maanden oude Elisah. Of zij de muzikaliteit
van haar moeder heeft? „Ze ramt nu al op de piano",
meldt Liesbeth vrolijk. Dat geldt niet, althans niet in
deze bewoordingen, voor de klassiek geschoolde pia
nist Robert Nasveld, die samen met Liesbeth List en
het trio Heimig van der Vegt (naast deze pianist
bestaande uit de gitarist Erik Raayman en slagwerker
Martin Dijst) zaterdag 18 februari in het Zuidland-
theater in Terneuzen (aanvang 20.30 uur) en vrijdag 24
februari in de schouwburg te Middelburg (aanvang
20.00 uur) te horen en te zien is in een naamloos
programma, dat een brug slaat tussen muzikale
uitersten-
Liesbeth: „Het is een beetje de stijl van Shaffy
Chantant. Ramses was de eerste die vond dat alles
moest kunnen op het toneel, klassiek naast jazz of
chanson. En dat is het nu weer. daar houd ik van. die
combinaties van verschillende dingen. Het thema van
het programma is eigenlijk communiceren in muziek".
„Levende wezens communiceren met elkaar door
gesprekken of geluiden en dat kan in harmonie
gebeuren, als je je best doet. Communiceren kan je ook
via muziek, of dat nou klassiek is, pop of jazz, en dat
kan ook in harmonie. Vandaar de samenstelling van
het ensemble: een klassiek pianist, een zangeres, plus
een combo dat begeleidt en zelf jazz speelt. In harmo
nie met elkaar".
..Robert Nasveld timmert al aardig aan de weg Hij
heeft veel meegewerkt aan het radioprogramma Fur
Elise'. krijgt opdrachten van de NOS en was onlangs
nog in Denemarken, als eregast, omdat een compositie
van hem daar werd uitgevoerd Hij begeleidt mij in
nummers die hij voor mij heeft gecomponeerd, met
teksten van Boudewijn Spitzen Als solist is hij in de
weer met werken van Chopin, Lizt en Gottschalk, een
moderne Amerikaan. Met Heimig speelt hij quatre-
mains en zingen we met z'n allen een lied Het trio
begeleidt mij bij mijn tour de chant, waarbij een keus
wordt gemaakt uit bekende en minder bekende liede
ren. Het trio brengt werk van Chick Corea en de
gitarist, die ook een klassieke opleiding heeft, is solist
in een stukje van Bach. Kortom, communiceren via
Muziek"
„Er kan ook gelachen worden, want we doen hele leuke
grapjes, zoals het kattenduet van Rossim. We brengen
dit programma sinds november en het loopt heel goed.
Ik ben benieuwd hoe het in Terneuzen en Middelburg
is. Maar de tijden zijn slecht. Men spaart en terecht,
want je weet met meer wat je boven het hoofd hangt. Ik
hoop alleen dat het publiek dat naar ons komt
luisteren heel blij naar huis gaat".
Het programma heeft geen titel, maar gezien de
inhoud zou je het 'Van List tot Lizt' of 'Van Lizt tot
List' kunnen noemen.
Frans P J. Doeleman