Harry Sacksioni m J jfl ZEB4ND 1 F* j^BÉÉ IK DOE NU ALLES ALLEEN VAN LIZT TOT LIST Reünieconcert i Everly i Brothers morgen op tv Luit-duo David S. Concerten Arsenicum Kamerorkest Films Theater DONDERDAG 16 FEBRUARI 1984 PZC/ kunst/cultuur Y Y -«KMi H (Door Margriet Huvfeld) De tweede keer dat ik Harry Sacksioni ontmoet (een eerste interview met hem vond plaats in 1978) is hij veranderd. Vooral wat zijn opvattingen betreft; niet in zijn uiterlijk. Sacksioni: „Ik heb de laatste twee jaar geen enkel interview gedaan, omdat ik er elke keer weer, bij het teruglezen, door teleurgesteld werd. Nu, in 1984 ben ik echter genoodzaakt de publiciteit te zoeken, omdat ik anders financieel echt in de rampen kom". Sacksioni. die er nooit 'n geheim van heeft gemaakt commercie te veraf schuwen en altijd duidelijk heeft ge maakt dat hij nooit, omwille van succes of geld, concessies zal doen, moet daar nu genuanceerder over oordelen: „Tegenwoordig heb ik mijn eigen bedrijfje. Ik ben weg bij Harle kijn, omdat de financiële middelen te beperkt werden. Dus nu betaal ik alles zelf en doe ik alles zelf. Vreselijk vind ik 't, ik kan totaal niet tegen het zaken doen, maar ik zal wel moeten. Ik ben min of meer genoodzaakt om op dit moment publiciteit te zoeken voor m'n nieuwe elpee: 'Nachtjour- naal'. Hij begint te lachen. „Te gek eigenlijk, hoor. want de toemee is al achter de rug. 'n Toemee waarmee ik heb quitte gedraaid, succesvol dus, want de bedragen die gemoeid zijn met dergelijke zaken, zijn onvoorstel baar groot. Dan hoef je maar enkele malen voor half-gevulde zalen te spe- len en je zit al dik in de rode cijfers. Dat neemt niet weg dat, ondanks dat de kosten eruit zijn, ik er dus niets aan i heb verdiend". Commercie Maar de commercie zal bij jou toch I altijd een ondergeschikte rol blijven spelen, ondanks financiële proble men? Sacksioni: „Natuurlijk zal ik nooit I bepaalde trucs bedenken, omdat die 't goed zouden doen bij een publick. Of, wetende dat een bepaalde compo sitie van mij goed verkoopt, probe ren weer zoiets te bedenken. Dat vind ik oplichterij van de ergste soort. Op 22 en 23 september 1983 vonden er in de beroemde Londense Royal Al- bert Hall twee reünie-concerten plaats van het Amerikaanse zangduo Don en Phil Everly. De AVRO-televisie zendt morgen, vrijdag 17 februari hoogtepunten uit i van deze optredens waarbij in totaal tienduizend fans aanwezig waren. I The Everly Brothers vierden in de jaren vijftig en zestig triomfen met liedjes als: 'Wake up little Suzie'. 'Bye bye Love'. 'Take a message to Mary', Till I kissed you' en 'Cathy's Clown'. Zij vormden de inspiratiebron voor onder meer The Hollies en Simon and Garfunkel. In 1973 ging het dus met ruzie uit elkaar. Tien jaar zagen Don en Phil elkaar niet. De fans hadden alle hoop op een hereniging opgege ven, totdat de twee broers tot ieders verrassing in september van het vorig jaar toch besloten de strijdbijl te begraven, 'Reunion concert van de Everly Bro- I thers'. van 20.00 tot 20.45 uur via Nederland 2. Maar wel moet ik mijn eigen werk nu zien te verkopen en dat doe ik mid dels de publiciteit. Dat is dus ook 'n vorm van commercieel denken, maar ik kom in ieder geval met een integer produkt". Bij je nieuwe elpee 'Nachtjoumaal' hoort een filosofie van jezelf. Je mu ziek wordt verklaard door titels als 'Terug op aarde', 'Hoogste tijd' en "Willoos'. Een tekst op de hoes ver haalt over een astronaut die een halj jaar alleen doorbracht op een andere planeet en gelukkig was. Wat bedoel je er precies mee? Sacksioni: „Ik had de behoefte om het verhaal te vertellen van iemand in een extreme situatie, iemand die de be schikking kreeg over 'n hele grote bol en zich daar pas echt vrij en gelukkig kon voelen. Mijn mening is dat er op deze wereld te veel mensen rondlopen die altijd maar zoeken naar ver geluk en dit denken te vinden op andere planeten. Waarom kan een mens zich niet vrij en gelukkig voelen in dit leven, in deze wereld met de dagelijkse dingen? Waarom zou je je gaan zitten ergeren aan het feit datje boodschappen moet doen en dat je elke ochtend om hall acht met de bus naar je werk moet? In mijn muziek laat ik de man, die de helft van zijn leven hangend door brengt voor de tv. letterlijk het trapje missen om terug te komen op aarde: hij valt dood. Ik probeer daarmee te zeggen dat veel mensen liever voor een langza me dood kiezen dan dat ze actief in het leven willen staan. Ik krijg erg veel brieven van mensen (als ik een toernee heb gedaan zijn het er wel 80 tot 100 per maand) en daar haal ik die dingen uit. Vooral het gegeven dat mensen vluchten. Ze worden bijvoor beeld niet actief, wanneer ze iets zien of horen dat ze goed vinden. Ze doen daar niets mee, terwijl ik juist aan mezelf merk hoe inspirerend het werkt om van een ander iets heel moois te horen". Oorlog Enkele teksten op je elpee worden gezongen door Raymond van 't Groe- newoud Vind je hem goed'' Sacksioni: „Ja. zoals je weet is het euvel van goede muzikanten dat ze met kunnen zingen. Ik zing dus echt Vrijdag 17 februari In het jongerencentrum Midgard in Middelburg geven de Zeeuwse meidengroep Deux Pieces en het Nijmeegse The Vice een dubbel concert. The Vice maakt swingende, toe gankelijke muziek waarin op een adequate wijze wordt gebruik ge maakt van de ritme-box. De bezet ting: Pieter Guyt: synthesizer, rit me-machine, zang; Ineke de Bruijn: gitaar; Ties van der Linden, basgi taar, zang. Deux Pieces maken „garagerock a la Velvet Under ground". Aanvang 21.00 uur. Punk in De Piek. Twee groepen concerteren in dit Vlissingse jonge rencentrum: BGK uit Amsterdam en hoofdact Crucifix uit San Fran cisco. Crucifix maakt muziek die valt onder de noemer 'U.S. hardco re'. Aanvang 20.00 uur. Zaterdag 18 februari The Vice verzorgt een optreden in het Goese jongerencentrum 't Beest. Men kan vanaf 21.30 uur terecht. Er is een bal na. De groep Tekenburg treedt om 21.00 uur op in bar 'De Loods' in Kortgene. Hiermee komt het eer der aangekondigde concert in café Westpoort in Goes te vervallen Het eigen repertoire van de groep is geïnspireerd door de blues. vals Daarom zocht ik een zanger die me aansprak en dat is Raymond zonder meer. Niet alleen omdat hij een goede stem heeft, maar ook om dat zijn intentie helemaal past bij die van mij Hij houdt, net als ik, van voetbal. (Bij mij was 't vroeger zo dat ik kon kiezen tussen een voetbalcarrière en een loopbaan als gitarist Uiteindelijk heb ik dus voor dat laatste gekozen i. Raymond vindt bovendien ook dat je de dingen die je leuk vindt vooral moet doen op een manier dat ze ook leuk blijven: dus niet, koste was het kost, altijd maar achter het geldver- dienen aanrennen. Optreden is leuk, maar dus niet te vaak" Het titelnummer 'Nachtjournaal' is een collage van je dromen. Sacksioni: „Ja, je zou kunnen zeggen van mijn eigen nachtjournaals, waar ik mijn dromen overheen heb laten komen, 'n Juichend stadion, interna tionale flarden van dingen die mij interesseren, maar vooral: de oorlog. Je kunt mij een indirect slachtoffer van de Tweede Wereldoorlog noe men, want ik droom elke nacht van die oorlog. Ik kom uit een joodse familie, maar heb zelf de tijd tussen '40-'45 niet meegemaakt, want ik ben geboren in 1950. Dat neemt niet weg dat mijn moeder mij er veel over heeft verteld. Op mijn allereerste elpee staat dan ook een compositie over mijn moeder die me verhaalde van de vliegtuigen waaruit de witte stipjes ide bommen) vielen" Hij pauzeert even en schenkt mij thee in. „Je moet nu niet denken dat mijn muziek verschrikkelijk zwaarmoedig is geworden. Ik heb ook een composi tie als 'Vrouwentongen' geschreven juist om dat tegenwicht te geven. Een stuk met veel nootjes, achteraf heb ik de naam ervoor bedacht. Ik vind namelijk dat vrouwen heden ten dage ongelooflijk oraal (of bedoelt hij ver baal?, red.) naar voren komen. Uitleg Snappen veel mensen nu waarover je muziek gaat? Jouw uitleg bij je muziek lijkt haast onontbeerlijk. Sacksioni: „Nee, de meeste mensen kunnen de instrumentale muziek niet snappen, omdat het multi-interpreta- bel is. 't Is bovendien een gevoelsge- geven en geen intellectueel gegeven. Daarom vind ik dat ik eigenlijk zo min mogelijk uitleg moet geven, hoe wel ik wel die behoefte heb om me gevoelsmatig en denkmatig uit te drukken". Je hebt je heel duidelijk vernieuwd in je muziek. Het is sterkere muziek, er zit meer ntme in. Sacksioni: „Ja. dat klopt. Het heeft te maken met het gebruik van een elek trische gitaar. Dat vraagt een ander soort techniek en zodoende kom je op een andere weg. Ook krijg ik steeds beter de materie onder de knie. ik weet nu wat ik kan. Bovendien komt mijn muziek nu wat minder afstande lijk over, het is wat sneller geworden, minder elitair dan mijn muziek met een akoestische gitaar" Na je verhaal, in het begin, over de economische kant van je bestaan, een laatste vraag: zitje nu financieel aan de grond Sacksioni, lachend: „Welnee, daar voor heb ik te veel muziekboeken geschreven die nog altijd goed wor den verkocht. Gelukkig hoef ik ook niet het zakelijke te laten prevaleren boven het artistieke, ik zit nog steeds in de situatie dat ik kan doen wat ik wil en dat is voor een muzikant in deze tijd al heel wat. Maar dat ik voorzichtig moet zijn, nu ik mijn eigen zaakje run, ja. dat is zonder meer een feit". Ik kan me na het beluisteren van de nieuwste elpee van Jan Akkerman niet helemaal aan de indruk onttrek ken dat deze Nederlandse gitarist de laatste jaren erg veel naar collega- gitaarvirtuozen heeft geluisterd. Hij heeft er op 'Can't stand noise' nog wat van meegenomen ook. Meteen al bij het beluisteren van het eerste nummer van kant één, 'Plé- tons', komt de naam J. J Cale boven drijven. Maar ook andere gitaristen, zoals het wat meer zweverige werk van Al Di Meola, lijken op de plaat op te duiken. Natuurlijk geeft Akkerman er wel min of meer een eigen draai aan, maar dat mogen we ook wel van iemand met zijn reputatie verwach ten. Door die verschillende stijlen is 'Can't stand noise' in ieder geval een afwisselende elpee geworden. Maar de plaat behoort in mijn ogen zeker niet tot het betere Akkerman-werk. Dan verkies ik toch eerder produkten als 'Eli' (met Kaz Lux) en 'Aranjuez'. Zeker kant één van 'Can't stand noise' is niet erg sterk en kant twee is wat swingender, maar dat brengt niet met zich mee dat die plaatzijde beter is. Het blijft bij obligate gitaarloopjes in composities die nauwelijks aantrek kelijk zijn. Zelfs het feit dat Akker man ook het grootste deel van het bas- en percussiepartijen voor zijn rekening nam doet daar mets aan af. R. S. Jan Akkerman - 'Can't stand noise' (CBS 25794) Wanneer je een plaat 'Where's the party' doopt en vervolgens in negen nummers heel slim, maar wei nig feestelijk, allerlei platgetreden paden bewandelt, zou je kunnen stel len dat de titel weinig met de muziek te maken heeft. Wanneer je achter naam dan ook nog Money is, krijg je al gauw de schijn tegen, ook al is Money dan afgeleid van Mahoney. Beide zaken duiden aan wat er mis is met de vierde lp van de man die zich graag 'de voormalige politieagent uit New York' laat noemen. Het is een typisch Amerikaanse zak kenvuller geworden, waarop door een paar doorgewinterde muzikanten een 'ouwe jongens krentenbrood-sfeertje' wordt gekweekt. Eddie Money en zijn jongens hebben een plaat gemaakt met veel boogie-nummers, af en toe een hard-rock-rifje en een ballade-op- de-juiste-plaats Een plaat die je pri ma onder de afwas of het werken in de tuin kunt draaien, maar waarbij het niet echt uitmaakt of je luistert ol niet: 'Club Michelle' is nog een gun stig voorbeeld. Money's voormalige stergitarist Jim my Lyons laat slechts één keer van zich horen ('Back track') en zijn ver vangers hebben niet dat. extra wat Eddie Money's vorige lp nog bij vla gen voor voorspelbaarheid kon bewa ren. Natuurlijk spelen er goede muzi kanten op Where's the party', natuur lijk klinkt de plaat beter dan zijn voorgangers Money zingt zelfs beter dan ooit. Dat kan hem dan nog helpen staande te blijven in een hoek waar veel concurrentie is. maar het levert geen overtuigende lp op. Zelf geef ik nog altijd de voorkeur aan een van zijn eerste platen, waarop Money wat minder geforceerd op zoek naar een feestje is H. J. K Vrijdagavond concenteert het luit-duo Ciska Mertens en Eveline Juten in de trouwzaal stadhuis Goes (20.00 uur). Eveline Juten studeerde renaissanceluit op het Swee- linckconservatorium te Amsterdam bij Anthony Bai- les Momenteel studeert zij aan het conservatorium barokfiuit en zang. Als lid van verschillende ensembles houdt zij zich zowel met middeleeuwse renaissance en barokmuziek bezig. Ciska Mertens behaalde het eindexamen solospel bij Toyohiko Satoh aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag. Ciska Mertens werkte aan verschillende produkties mee waaronder een opera en één van het Nationaal Ballet. Momenteel is zij lid van het Amarilli- ensemble Op het programma staan werken van Ita liaanse componisten uit de zestiende eeuw en Duitse barokmuziek. Voor de pauze wordt renaissanceluit en na de pauze barokfiuit gespeeld Het Mechels Miniatuur Teater geeft vanavond, don derdag. in de Middelburgse Schouwburg een voorstel ling van 'De Moeder van David S.', naar het boek van Yvonne Keuls (20.00 uuri. Yvonne Keuls heeft het verhaal gebaseerd op eigen ervaringen toen ze werkte in een opvanghuis voor jongeren. In 'Jan Rap en z'n maat' wordt een indrin gend verslag gegeven van het tehuis; in 'De Moeder van David S.' worden de problemen beschreven waar mee gezinnen te maken krijgen als een van de kinderen aan drugs verslaafd is. Uit gesprekken met ouders is de schrijfster gebleken dat deze mensen in een enorm isolement leven Niet alleen doordat de gezinsleden zich in zichzelf terug trokken uit een gevoel van schaamte maar zeker omdat er van enige daadwerkelijke hulp geen sprake is In 'De moeder van David S.' worden een aantal jaren uit de geschiedenis van een gezin belicht. David, de oudste zoon en lieveling van zijn moeder, is aan drugs verslaafd. Het proces dat de moeder doormaakt eer ze beseft dat het voor iedereen beter is als ze David los laat duurt lang en is moeizaam. Spelers zijn Jaak van Assche, Jos Geens, Hilde van Haesendonck, Tessy Moerenhout. Agnes de Nul, Luc Springuel, Heddie Suis, Jenny Tanghe, Mandus de Vos en Tuur de Weert. De regie is van René Verreth. Het Middelburgs Theater geeft vrijdagavond en zater dagavond in de Schouwburg te Middelburg een voorstelling van 'Arsenicum en oude kant', een komi sche thriller (20.30 uur). Het verhaal speelt zich af in de dertiger jaren in het Amerikaanse Brooklyn. Hoofdpersonen zijn twee exen- trieke dametjes, de gezusters Brewster, en hun inwone- nende neef Teddy, die zich verbeeldt president Theo- door Roosevelt te zijn De gezusters Brewster vullen een groot deel van hun tijd met werken van barmhar tigheid en zijn geliefd bij iedereen. Het blijkt echter dat de dametjes er eigenlijk thuis (een oud pand naast het kerkhof) heel vreemde denkbeelden op na houden van de door hen bedreven naastenliefde. Spelers zijn onder anderen Sitah de Nes-Lampert, Henk Hidding. Riek van Loo, Jaap Koster, Jo Julianus en Marianne Minnaard. De regie is in handen van Gerard Baijens. Het Nederlands Kamerorkest geeft woensdagavond in het Zuid land theater te Terneuzen een concert onder leiding van dirigent Rudolf Werthen. Soliste is Erika Waardenburg op harp (20.00 uur). Het Kamerorkest onderscheidt zich van een symfonie orkest door een kleinere bezetting 24 strijkers. 2 hoboïsten en 2 hoornisten, soms aangevuld met blaas-, toets- of slaginstrumenten. Soliste Erika Waardenburg studeerde bij Edward Witsenburg aan het Utrechts Conservatorium en bij Susanne Mildoman in Brussel. Zij behaalde verschillende hoge prijzen en onderschei dingen voor het spel. Erika Waardenburg vormt een vast duo met fluitist Dieks Visser, zij treedt regelmatig op met het Circle Ensemble, het Ensemble Ed Boog aard, de zangeres Elisabeth Cooymans en als kamer- muziekspeelster in andere combinaties. Daarnaast is zij als docente verbonden aan de conservatoria van Utrecht en Hilversum. Het concertprogramma vermeldt de volgende werken: W. A. Mozart Symfonie in G KV 45a: C. Debussy: Dansen voor harp en strijkorkest: Strawmsky Concert in D voor strijkorkestM. Ravel: Introductie en Allegro voor harp en strijkorkest, F J Haydn: Symfonie nr 64 in A 'Tempora Mutantur'. Het barokkwartet Quadro Gotteterre geeft vrijdag avond in de voorzaal van de Statenzaal m Middelburg een concert (20.00 uur. uitverkocht). Op het program ma staan werken van Locke. Purcell. Bull. Jenkins en Coperario. Diario Zaterdagavond treedt het ensemble Diario op in Razzmatazz te Souburg (20.30 uur). Diaro brengt voornamelijk muziek uit Latijns-Amerika ten gehore. Het oude stijl jazz-orkest Circus Square Jazzband treedt zondagmiddag op in de kantine van Camping Dishoek (13.00 uur). Het orkest, dat onder leiding staat van Paul Zelders, brengt muziek ten gehore in de San Francisco-stijl' Als speciale gast is uitgenodigd ragti- mepiamst Henk Ruysche Hij zal een medley van Scot Joplin en Jerry 'Roll' Morton ten gehore brengen Miel Cools De Vlaamse troubadour Miel Cools treedt woens dagavond op in het Tonnenmagazijn te Brouwersha ven (20.00 uur). In dit nieuwe programma 'Tot het licht uitgaat brengt Miel Cools veel nieuwe liedjes, maar in de eerste plaats bekende en onvergetelijke liedjes uit zijn oude repertoire Het Zeeuws Filmcircuit heeft deze week de film 'Subway Riders' van Amus Poe op het programma staan. De film is te zien vanavond, donderdag, in De Klomp te Ovezande (20.30 uur); vrijdagavond in 't Beest te Goes (20.30 uur); zaterdagavond in Midgard te Middelburg (20.30 uur); maandagavond in De Piek te Vlissingen (21.00 uur). Het Alhambratheater te Vlissingen vertoont woensdag de film 'The Chosen' van Jeremy Paul Kagan met Maximillian Schell en Rod Steiger in de hoofdrollen (20.00 uur). De Zeeuwse Komedie geeft zaterdagavond in het Vestzaktheater te Vlissingen een voorstelling van 'Stuur me geen bloemen', een blijspel van Norman Barash en Carrol Moore onder regie van Willem Huybreghs <20.30 uur). Poppentheater Willem Pareival speelt woensdag middag in Pareival te Middelburg 'Roodkapje' (14.30 uur). De Optredens die Liesbeth List vorig jaar oktober in Zeeland zou verzorgen, werden voor de voeten gelo pen door een nieuwe wereldburger: op 41-jarige leeftijd kreeg de zangeres haar eerste kind. de inmid dels vijf maanden oude Elisah. Of zij de muzikaliteit van haar moeder heeft? „Ze ramt nu al op de piano", meldt Liesbeth vrolijk. Dat geldt niet, althans niet in deze bewoordingen, voor de klassiek geschoolde pia nist Robert Nasveld, die samen met Liesbeth List en het trio Heimig van der Vegt (naast deze pianist bestaande uit de gitarist Erik Raayman en slagwerker Martin Dijst) zaterdag 18 februari in het Zuidland- theater in Terneuzen (aanvang 20.30 uur) en vrijdag 24 februari in de schouwburg te Middelburg (aanvang 20.00 uur) te horen en te zien is in een naamloos programma, dat een brug slaat tussen muzikale uitersten- Liesbeth: „Het is een beetje de stijl van Shaffy Chantant. Ramses was de eerste die vond dat alles moest kunnen op het toneel, klassiek naast jazz of chanson. En dat is het nu weer. daar houd ik van. die combinaties van verschillende dingen. Het thema van het programma is eigenlijk communiceren in muziek". „Levende wezens communiceren met elkaar door gesprekken of geluiden en dat kan in harmonie gebeuren, als je je best doet. Communiceren kan je ook via muziek, of dat nou klassiek is, pop of jazz, en dat kan ook in harmonie. Vandaar de samenstelling van het ensemble: een klassiek pianist, een zangeres, plus een combo dat begeleidt en zelf jazz speelt. In harmo nie met elkaar". ..Robert Nasveld timmert al aardig aan de weg Hij heeft veel meegewerkt aan het radioprogramma Fur Elise'. krijgt opdrachten van de NOS en was onlangs nog in Denemarken, als eregast, omdat een compositie van hem daar werd uitgevoerd Hij begeleidt mij in nummers die hij voor mij heeft gecomponeerd, met teksten van Boudewijn Spitzen Als solist is hij in de weer met werken van Chopin, Lizt en Gottschalk, een moderne Amerikaan. Met Heimig speelt hij quatre- mains en zingen we met z'n allen een lied Het trio begeleidt mij bij mijn tour de chant, waarbij een keus wordt gemaakt uit bekende en minder bekende liede ren. Het trio brengt werk van Chick Corea en de gitarist, die ook een klassieke opleiding heeft, is solist in een stukje van Bach. Kortom, communiceren via Muziek" „Er kan ook gelachen worden, want we doen hele leuke grapjes, zoals het kattenduet van Rossim. We brengen dit programma sinds november en het loopt heel goed. Ik ben benieuwd hoe het in Terneuzen en Middelburg is. Maar de tijden zijn slecht. Men spaart en terecht, want je weet met meer wat je boven het hoofd hangt. Ik hoop alleen dat het publiek dat naar ons komt luisteren heel blij naar huis gaat". Het programma heeft geen titel, maar gezien de inhoud zou je het 'Van List tot Lizt' of 'Van Lizt tot List' kunnen noemen. Frans P J. Doeleman

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 9