De melkveehouderij in
Zeeland doet het goed
'De wekker wordt bij
ons nooit verzet'
Graafwerk aan Bathse spuikanaal
kan over enkele weken beginnen
Nieuw vaarreglement binnenvaart
Zwaar wegtransport
in Vlissingen-Oost
PZC/Prov'ncie 13
Open dag van
Nutsacademie
in Middelburg
MAAR SUPERHEFFING DREIGT.
mÏGOES De Zeeuwse melkveehouders boeren goed. Momenteel staat Zeeland wat melkpro-
«Mduktie per koe betreft bijna aan de top in Nederland. Met een jaargemiddelde van 5.750 liter
*®,jmelk per koe, neemt de provincie na Noord-Holland de tweede plaats in. De hoogste
rujjproduktie is 7.600 liter, de laagste 3.800 liter. De vooraanstaande positie is des te opvallender,
omdat ongeveer tweederde deel van de melkleverende bedrijven in Zeeland weinig
doelmatig van opzet is (een-derde matig; een-derde heel matig),
litsf Opmerkelijk is voorts dat in Zeeland werkt heeft. De heffing was bedoeld De boer mag tot een bepaalde hoe-
.rei slechts 1% van de nationale melkvee- om overschotten weg te werken, maar veelheid produceren, krijgt daarvoor
houderij zit (tegen 20van de akker- de boer ging juist uitbreiden om de de overeengekomen pnjs (ongeveer 70
(bouw. 20% van de fruitteelt en 10% kosten van de heffing weg te werken cent per liter). Voor een hogere pro-
van de vleesveehouderij). Hoewel de De plannen voor de superheffing wil- duktie krijgt hij slechts enkele dub-
iveehouderij in de provincie een 'dun- len een dergelijke effect voorkomen, beitjes, met eens voldoende om de
ne' bedrijfstak is. organiseren de vee-
kosten te dekken. Van veel belang is
welk jaar als uitgangspunt gekozen
wordt. De melkveehouders staat wei
nig anders te doen dan wachten.
Roerige protesten zijn er nauwelijks
van ze te verwachten.
De heer Van der Meer: „Ik geloof dat
de maatschappelijke belangstelling -
mede door de tijdfactor - minder is
dan van bijvoorbeeld de akkerbou
wers of gewone burgrs. Een melkvee
houder is in de eerste plaats met zijn
bedrijf bezig, 365 dagen per jaar".
'houders zich steeds beter; wat dit
aangaat kan Zeeland zelfs koploper in
Nederland worden genoemd.
Een en ander blijkt uit gegevens van
irR. Molhoek (bedrijfstakdeskundige)
en ing R. van der Meer (bedrijfsvoor-
jllchter) van het consulentschap voor
de akkerbouw en rundveehouderij in
Goes. Ze constateren dat het belang
van de melkveehouderij in een door
de akkerbouw gedomineerd gebied,
ondergewaardeerd wordt. „Zeeland is
een provincie van plantentelers. Maar
de rundveehouderij produceert wel
ongeveer 10% van de bruto waarde
van de Zeeuwse landbouwproduk-
ten", zegt ir Molhoek. Hij voegt er aan
toe dat de investeringen die een melk
veehouder zich moet getroosten aan
zienlijk hoger zijn dan die van een
akkerbouwer. Voor een bedrijf met 70
koeien in een ligboxenstal is op pacht-
basis 800.000 gulden nodig; op eigen
domsbasis 1.500.000 gulden. Doordat
de boer niet op 'n uurtje kijkt, is er
volgens de heer Van der Meer een
redelijk inkomen te halen.
Net als in de rest van Nederland - zij
het in mindere mate - hebben de
ontwikkelingen in de Zeeuwse melk
veehouderij zich de laatste jaren ge
kenmerkt door schaalvergroting, in
tensivering en sanering. Ongeveer
eenzesde deel van de melkleverende
bedrijven beschikt over een ligboxen-
1, waarin -40% van de Zeeuwse
melkveestapel is gehuisvest. Weer cir
ca eenzesde deel beschikt over een
moderne grupstal. waarin 25% van de
melkveestapel verblijft. BIJ de overige
bedrijven (tweederde deel dus) zit het
minder goed. Meestal zijn dat ge
mengde bedrijven, met melkveehou
derij als neventak. Zeeland is de pro
vincie met de grootste afname in het
aantal bedrijven met rundvee en
melkvee en in de oppervlakte gras
land. In tegenstelling tot overig Ne
derland is zelfs het aantal stuks melk
koeien, jongvee en overig vee afgeno-
evenals de oppervlakte cultuur
grond ten behoeve van de rundvee
houderij. In 1977 waren er 2.706 rund-
veebedrijven, tegen 2.039 in 1983
j (waaronder met melk- en kalfkoeien
respectievelijk 929 en 582). De bedrij
ven zijn als volgt gespreid: Schouwen-
iDuiveland 170; Sint-Philipsland 6;
Tholen 141, Noord-Beveland 34; Zuid-
Beveland 314; Walcheren 378; West-
Zeeusch-Vlaanderen 424; Oost-
Zeeuwscli-Vlaanderen 572. In 1977 wa-
er bijna 71.000 stuks rundvee, in
1983 nog ruim 67.000 (23.000 melk- en
kalfkoeien).
1 Uitbreiding
De heren Molhoek en Van der Meer
merken op dat er beslist uitbreiding
in de melkveehouderij in Zeeland
kan plaatsvinden. „Bij gemiddelde
technische resultaten zou de melk
veehouderij voor een aantal kleinere
gemengde- en akkerbouwbedrijven
zeker perspectief bieden, met name
ook als akkerbouw bedreven wordt
op daarvoor minder geschikte
grond", stellen zij. Hun opmerking is
meer theorie dan praktijk. Want de
Nederlandse melkveehouderij (totaal
60.000 bedrijven met 2,5 miljoen
melkkoeien) zal de eerstkomende tijd
sterk worden beïnvloed door de toe
neming van de zuiveloverschotten.
De produktiebeperkende maatrege
len die in de Europese Gemeenschap
noodzakelijk worden geacht om de
melkplas in te dammen, zullen de
melkveehouderij onder druk zetten,
Vooral bedrijven die recent hebben
geïnvesteerd en uitgebreid, zullen
worden getroffen door een voorgeno
men superheffing; als het ware een
boete wanneer de produktie boven
een bepaalde hoeveelheid uit komt.
Zeeland was destijds de eerste provin
cie waar alle melkleverende bedrijven
waren overgeschakeld van bus op
tank. Daardoor verdwenen er veel
kleine melkveehouders (op bijvoor
beeld Walcheren werd het aantal ge
halveerd). Ook het aantal koeien zak
te. De komst van de tank betekende
wel dat een aantal melkveebedrijven
zich snel moderniseerde (met name
ligboxenstallen). Met succes, zoals
blijkt uit de cijfers van de melkcontro-
le (waaraan tweederde van de bedrij
ven deelneemt). Grotere bedrijven
doen het gemiddeld beter dan kleine
re. Van de 10 bedrijven die op Walche
ren het hoogst scoren, hebben er 9 een
ligboxenstal; bij de 10 laagste zit 1
ligboxenstal). In het belang van een
redelijke bedrijfsvoering en mens
waardige werkomstandigheden moe
ten eigenlijk de matige bedrijven op
gekrikt worden. De ruimte is er, aldus
de heer Molhoek en Van der meer. De
dreigende superheffing maakt inves
teren weinig aanlokkelijk, Voorzich
tigheid is geboden bij het overwegen
van nieuwe uitbreidingsinvesterin
gen. Er blijft dan voor de boeren
weinig anders over dan zich te richten
op kostenbesparingen, zodat een zo
gunstig mogelijk evenwicht tussen
kosten en opbrengsten wordt bereikt.
Maar of dat op den duur voldoende
soelaas biedt is erg onzeker. Het zit er
in dat zo'n superheffing dus min of
meer automatisch een kille sanering
inhoudt.
Be heer Molhoek en Van der Meer
vinden het moeilijk in de huidige
situatie adviezen te geven. „We weten
niet wat er precies gebeurt". Ze wijzen
erop dat de destijds ingevoerde mede-
verantwoordelijkheldsheffing (onge
veer 2,5 cent per liter) averechts ge-
Boer Vader in de ligboxenstal.
MELISKERKE - „Je voelt jc een beetje machteloos. Je moet maar
afwachten wat er gaat gebeuren. Ik lig er nog niet direct wakker van,
maar een superheffing kan ik in elk geval niet opbrengen". Melkveehou
der J. Vader (54) van hoeve 'Kroneveld'. gelegen onder rook van
Middelburg, heeft vorig jaar een nieuwe ligboxenstal gebouwd, met
tegelijkertijd uitbreiding van de veestapel: van 40 naar 80 koeien. Het
kost hem een investering van zo'n 7500 gulden per koe. Een stap
waarover Vader enige jaren heeft gewikt en gewogen. Hij is min of meer
gedwongen wat te doen. De oude, uit 1872 daterende, schuur is
bouwvallig. Het wordt dus, mede op advies van de landbouwvoorlich
ting, een eigentijdse ligboxenstal.
Op het moment van de beslissing
lijkt er geen vuiltje aan de lucht. De
hoeve 'Kroneveld' - sinds 1919 be
boerd door de familie Vader - heeft
vanouds koeien, naast akkerbouw.
Een gemengd bedrijf van 30 hecta
re. zoals er op Walcheren nog zoveel
zijn. Vanaf 1975 is het een eenmans
bedrijf. Overschakelen op volledige
akkerbouw zit er niet in. De grond is
van het tweede en derde soort en
niet bijster geschikt voor akker
bouw. De heer Vader is derhalve
aangewezen op de veehouderij en
na de komst van de ligboxenstal is
de akkerbouw, op wat snijmaisteelt
na, helemaal verdwenen. Hij gaat
ervan uit dat onder zijn 5 zonen
zeker een opvolger zit. Van een
superheffing is nog geen sprake, als
het besluit valt.
Boer Vader zegt dat hij wel op de
hoogte was van de zuiveloverschot
ten in de Europese Gemeenschap.
„We dachten: het zal zo'n vaart niet
lopen, ook niet met maatregelen.
Maar nu komen ze steeds dichter
bij". Hij heeft er begrip voor dat de
melkplas moet minderen. „Dat
moeten ze dan wel over alle veehou
ders betrekken". De heer Vader
brengt naar voren dat enkele jaren
geleden er nog lang niet zoveel te
doen was over overproduktie. „Je
hoorde er in elk geval niet zoveel
over. dus we hebben er ook niet
zozeer bij stil gestaan. Ik heb ge
zegd. je moet wat durven ook. En
voor de bedrijfsvoering ben ik blij
met de nieuwe stal".
Hij vindt het onjuist als alleen dege
nen die de afgelopen jaren een lig
boxenstal bouwden, worden getrof
fen door een superheffing. „Ik hoop
maar dat ik een ontheffing krijg,
want anders kom ik goed fout te
zitten", stelt de heer Vader. Er komt
bij dat hij ruim boven het gemiddel
de zit. In de oude stal haalden zijn
koeien een produktie van 6700 kilo
per jaar. Dat zal weliswaar in de
aanloopfase van de nieuwe stal min
der zijn, maar daar staat een ver
dubbeling van het aantal dieren
tegenover. In zijn totaliteit levert
hij aanzienlijk meer melk af.
Niet alleen in de zuivelsector is er
sprake van overproduktie. Ook de
akkerbouwers in de Europese Ge
meenschap gaan merken dat er van
sommige produkten gewoon te veel
is (althans, zolang het westerse eco
nomische systeem geldt). Veehou
der Vader wijst erop dat akkerbou
wers veel makkelijker kunnen
schuiven met hun bouwplan. Als er
teveel tarwe is, zijn er in beginsel
andere mogelijkheden. „Een vee
houder is verplicht koeien te hou
den. Hij heeft een gebouw gezet van
4 ton. hij kan moeilijk anders",
betoogt de heer Vader. „Je kunt
bijvoorbeeld niet de helft van je stal
afkappen en de helft van je geld
terugkrijgen".
Uit zijn verhaal blijkt dat het alle
maal niet aangewaaid komt, Een
melkveehouder moet hard sappe
len. Hij werkt, met flinke hulp van
het gezin, 7 dagen in de week.
Meestal 12 uur per dag. Op zondag
staat Vader zelfs vroeger op. omdat
hfj anders niet op tijd in de kerk kan
zijn. Met vakantie gaat hij niet.
hooguit enkele dagen weg. Toch
zegt hij: „Dat vele werk, ach, daai
heb ik nooit hinder van gehad Ik zit
er van kinds af in. Ik werk in het
algemeen met plezier". Wat dat
betreft is de heer Vader een prototy
pe van de Zeeuwse melkveehouder:
niet opzien tegen veel werk, liefde
voor dieren, vakkennis hebben.
Vlakbij de kapel Hogelande begon
de heer N. Vermué (52) ruim 18 jaai
geleden met 10 koeien een land
bouwbedrijf. Nu een oedrijl van 24
hectare, waarvan 3.5 hectare vooi
teelt van maïs en voederbieten; een
grupstal van 5 jaar oud 70 tot 80
koeien, waarvan ruim 40 melkvee
en de rest jongvee (kalveren, pin
ken) in opfok. Het is een ontmengd
bedrijf, ofwel alleen veehouderij. De
heer Vermue haalt een produktie
van 6500 kilo melk per koe. „Qua
voeding en qua fokkerij blijf je
bezig. Je wilt altijd beter. En als je
het goed doet, wordt het automa
tisch meer", vertelt hij.
Bedrijfsgebonden
Voor dc heer Vermue loopt de wek
ker elke dag om halfzeven af, ook
op zondag („bij ons wordt de wek
ker nooit verzet"). Hij werkt de
klok rond en gaat niet met vakan
tie. „Vorig jaar zijn we één nacht
weggeweest. We kunnen het wel
betalen, maar ik heb er geen be
hoefte aan. Je bent gewoon be
drijfsgebonden; de een voelt dat
meer dan de ander". Hijzelfheeft er
geen problemen mee. „Nooit klaar?
Het is maar net hoe je er tegen aan
kijkt. Rond melk- en voedertijd
moet je in elk geval thuis zijn. En je
weet nooit wat voor onverwachtse
dingen gebeuren. Wij moeten niet
te vroeg tevoren afspraken ma
ken".
Toen de heer Vermué destijds voor
de beslissing stond om te vernieu
wen. koos hij voor een voorzichtige
koers. Een grupstal, want een ligbo
xenstal had zeker 200.000 gulden
méér gekost. Daar heeft hij nu,
vooral met het oog op de tóekomst,
wel wat spijt van. „Door die super
heffing kan een ligboxenstal niet
meer. Dat is wel jammer. Ik zou
voor mezelf net willen uitbreiden. Ik
zou het voor mijn gezin wel willen.
Ik heb 4 jongens, die alle 4 wel
willen opvolgen". Boer Vermué
wacht noodgedwongen af. Hij er
kent dat - het aantal werkuren
buiten beschouwing gelaten - er tot
nu toe een goed bestaan zit in de
melkveehouderij. Voor hem is een
zo goed mogelijke produktie voor
alsnog belangrijker dan superhef
fingen. „Als je het landelijk gemid
delde van de melkproduktie niet
halen kunt, dan ben je een sukkel".
Boer Vermue in zijn grupstal
Op speciale rubberen 'worsten' wordt de zuiger de wal op gerold.
BATH Binnen enkele weken zal
een daadwerkelijk begin worden ge
maakt met het graven van het Bathse
spuikanaal, pal ten westen van de
Schelde-Rijnverbinding dwars door
Zuid-Beveland. De eerste van de
twee cutterzuigers die het graafwerk
moeten verrichten, is woensdag aan
gekomen. De tweede volgt in mei. De
zuigers hebben tot augustus 1986 de
tijd voor hun graafwerk.
De afgelopen jaren zijn al heel wat
voorbereidingen getroffen voor het
spuikanaal. waardoor het overtollige
water voor het toekomstige Zoom
meer naar de Westerschelde zal wor
den gevoerd. Zo zijn al verscheidene
kunstwerken voltooid: bruggen, zin
kers en een syfon voor de afvoer van
polderwater. Die zijn allemaal in het
droge gemaakt. Dat is ook het geval
met de insteken van het kanaal. De
oevers zijn al kant en klaar, compleet
met stenen glooiingen. De grond die
daarbij moest worden verzet is mid
den in het tracé van het toekomstige
kanaal gestort, zodat de zuigers voor
de definitieve opruiming ervan kun
nen zorgen. Momenteel wordt nog
gewerkt aan twee kunstwerken: de
Voorlichtingsdag over
meer bewegen voor
ouderen in Goes
GOES - De ouderenbonden PCOB.
ANBO en de katholieke Unie in Goes
houden woensdag 29 februari een
voorlichtingsdag over 'meer bewegen
voor ouderen' De heer J. Evertsdijk
vertoont een film over 'meer bewegen
voor ouderen'. De bijeenkomst in de
sociëteit 'De Legerdiek' aan de West-
wal in Goes begint om 9.30 uur.
Het was een heel karwei om de zuiger
op zijn plaats te krijgen. Meestal
graaft zo'n vaartuig zich door een dijk,
maar die methode kon bij het Bathse
spuikanaal niet worden toegepast
omdat de Oosterscheldedijk voorlo
pig nog als primaire waterkering moet
blijven fungeren Daarom werd de
zuiger vanuit de Schelde-Rijnverbin
ding in het nieuwe kanaal geschoven.
Dat gebeurde even ten zuiden van de
Bathse brug.
De cutterzuiger, de 130 ton wegende
Utrecht, was op een speciale bak
aangevoerd. Die bak kon gedeeltelijk
Ouderenbond
vergaderde in Goes
GOES Tijdens een vergadering
van het bestuur van het gewest Zee
land van de Algemene Nederlandse
Bond voor Ouderen (ANBO) te Goes,
hield de beleidsmedewerker, de heer
G. Verduijn, een inleiding over de
nota inzake de werking van provin
ciale en grootstedelijke gezamenlijke
bonden.
Hij zette daarbij uiteen dat er door de
verschillende bonden afzonderlijk
subsidie bij de provincie moet worden
aangevraagd. De bonden moeten zich
niet laten dwingen tot samenwerking
bij aanvragen. Voor wat de kadervor
ming betreft, in verband met het goed
functioneren van het bondswerk in de
afdelingen, is het hard nodig dat de
bestuursleden zich bijzonder sterk
moeten maken om op hoger niveau de
behartiging van de ouderen te kunnen
bepleiten Daarom is het van groot
belang dat er leden zijn die door het
volgen van een eenvoudige cursus
zich voor die taak voorbereiden.
vol water worden gepompt, zodat de
combinatie wat minder hoog werd.
Op die manier kon de zuiger onder de
bruggen van de Schelde-Rijnverbin
ding door Met behulp van lange, met
lucht gevulde rubberen worsten, werd
de Utrecht de wal op gerold. Vandaag
(donderdag) gaat hij op dezelfde ma
nier het toekomstige kanaal in. De
zuiger begint zijn werk in de bouwput
van de syfon
In totaal moet ongeveer 5 mihoen
kubieke meter specie worden wegge
zogen. Dat gebeurt selectief: de goede
specie wordt gebruikt voor het opsui-
ten van een landtong in het Marki-
zaatsmeer. waarop Bergen op Zoom
een nieuwe wijk wil bouwen. Deze
tong, waarin bijna de helft van alle
specie zal verdwijnen, wordt geleide
lijk aangelegd om de waterdruk te
laten wegvloeien, en daarmee verzak
kingen te voorkomen. De rest van de
grond uit het kanaal verdwijnt in de
Appelzak in de Westerschelde, in de
Molenplaat en in een put in het
Markizaatsmeer.
Het Bathse spuikanaal, dat 8,5 km
lang wordt, zal in de eerste helft van
1987 gebruiksgereed moeten zijn.
Dan kan het Zoommeer na de voltooi
ing van de compartimenteringsdam-
men geleidelijk verzoeten door de
aanvoer van rivierwater en het
spuien van zoet water op de Wester
schelde.
MIDDELBURG - De Rotterdamse
Nutsacademie houdt dinsdag 28 fe
bruari een open dag over de studie
mogelijkheden in Middelburg. Tus
sen 16.00 en 19.00 uur kunnen geïnte
resseerden terecht aan de Latijnse
Schoolstraat 10. Het nieuwe seizoen
begint augustus dit jaar en er zijn
opleidingen voor MO-acten in de vak
ken Nederlands. Duits. Engels, wis
kunde en pedagogiek. In Middelburg
kan men alleen terecht voor derde
en tweedegraadsopleidingen.
Voor het eerst sinds drie jaar begint er
een nieuwe driejarige opleiding peda
gogiek. Het ministerie van onderwijs
heeft besloten deze niet te subsidiëren
en een groot deel van de kosten wordt
door de Nutsacademie zelf gedragen.
Een andere nieuwe ontwikkeling is
dat mensen die geen onderwijsbe
voegdheid bezitten maar wel een HA
VO- of daaraan gelijkwaardige oplei
ding achter de mg hebben aan derae-
graadsopleidingen in de vakken Ne
derlands. Duits, wiskunde en Engels
kunnen beginnen. Voorheen ging het
daarbij om de zo genoemde LO-oplei-
dingen waarvoor het bezit van onder
wijsbevoegdheid als eis werd gesteld.
Ook nieuw is de mogelijkhéid om bij
de vakken Duits en wiskunde na het
derde jaar te kiezen tussen onderwijs
(Mo-akte) of de 'algemene beroepen-
variant'. Dat betekent dat cursisten
na voltooiing van hun studie een
diploma krijgen waarmee ze ook bui
ten het onderwijs wat kunnen doen,
bijvoorbeeld in het bedrijfsleven of in
de sector toerisme Over de naam
voor dit nieuwe diploma is nog geen
beslissing gevallen
Mensen die na drie jaar studie hun
derdegraadsopleiding voltooien kun
nen in Middelburg doorstromen naar
tweedegraadsopleidingen. Voor de
eerste graad bestaan er in de Zeeuwse
hoofdstad geen mogelijkheden bij de
Nutsacademie maar kunnen geïnte
resseerden terecht by de hoofdvesti
ging in Rotterdam.
Tijdens de open dag zal over alle in
Middelburg gegeven vakken infor
matie worden verstrekt door de do
centen en studieleiding.
DEN HAAG (ANP) - Op 1 april wordt
voor de meeste Nederlandse binnen
wateren een nieuw stelsel van ver
keersregels van kracht. Dit „Binnen-
vaartpolitiereglement" iBPRi is op
Europese leest geschoeid en het geldt
zowel voor de beroepsvaart als voor
de recreatievaart. Het nieuwe regle
ment vervangt het oude „Vaarregle
ment" voor alle binnenwateren be
halve het Kanaal Gent-Terncuzen, de
Rijn. de Lek, de Waal, de Westerschel
de en de Eems-Dollard. Hiervoor zijn
speciale vaarregels van kracht.
Naast de algemene regels van het
BPR kunnen er echter nog bijzondere
regels zijn van rijk, provincie, gemeen
te of waterschap, aldus een medede
ling van het ministerie van Verkeer en
Waterstaat
Het BPR vormt in feite de Nederland
se VvEuropese verkeersre
gels voor de binnenwateren. Het
reglement geldt voor ieder schip, van
oceaanstomer tot zeilplank. De regels
voor kleine schepen staan dan ook
niet meer apart; er wordt van uitge
gaan dat de beroepsschipper de regels
van de recreatievaart kent en ander
som.
Hoewel het nieuwe reglement een -
ingrijpende - modernisering vormt
van de oude vaarregels, is er een
aantal nieuwigheden opgenomen, Zo
wordt het onderscheid tussen een
klein en een groot schip bepaald door
het 20-meter-criterium. De boegspriet
telt daarbij niet mee De hoofdregel
dat een klein schip wijkt voor een
groot schip blijft onverminderd van
kracht, er is zelfs geen verschil meer
gemaakt tussen beroeps- en plezier-
vaart. Een kleine beroepsboot zal nu
moeten wijken voor een groot recrea
tieschip,
Van belang zijn ook de nieuwe voor
schriften voor verlichting, dagtekens,
radar en marifoon Technische eiser,
aan radar en marifoon staan centraal
Het is bijvoorbeeld onder alle weers
omstandigheden verboden te varen
met niet goedgekeurde apparatuur.
Voor de watersport zijn enkele kleine
wijzigingen aangebracht in de toege
stane leeftijd om aan het roer te
staan. Zo mag een (zeil)schip vanaf
zeven meter niet worden gevaren
door schippers jonger dan 16 jaar. De
minimum leeftijd om aan het roer te
staan van een motorboot die niet
harder vaart dan 13 kilometer per
uur is verlaagd van 16 naar 12 jaar.
Onder alle omstandigheden geldt
echter de eis van bekwaamheid; wie
niet kan varen, mag niet varen.
DONDERDAG 16 FEBRUARI 1984
YLISSINGEN - Het be
drijf Zwaar Transport
Zeeland bv uit Hein-
kenszand heeft woens
dagmiddag een zwaar
transport verzorgd voor
THC Fabricators bv in
Vlissingen-Oost. Even
als dindag moest een
stalen constructie voor
het onderstel van een
booreiland worden ver
voerd van het bedrijf
aan de Frankrijkweg
naar de vestiging aan
de Belgiéweg.
De rijkspolitie begeleid
de het transport van het
60 ton wegende gevaar
te, dat acht meter lang
en acht meter breed is
en daardoor alleen met
veel passen en meten de
verschillende spoorweg
overgangen kon passe
ren
De constructie werd op
een aanhangwagen ge
plaatst van 22 meter
lengte met een draag
vermogen van zeventig
ton. Deze transporten
komen volgens de heer
J. Rijk van het bedrijf
uit Heinkenszand steeds
meer voor de laatste
tijd, gezien de vele werk
zaamheden van het off
shore-bedrijf THC. Het
vervoer over de weg
nam ongeveer een uur in
beslag.
Het zware transport onderweg