r DELTAWERKEN MENSENWERK uitvinder OFFSHORE stavanger in spoor van aberdeen arbeidsmarkt overspannen ZATERDAG 11 FEBRUARI 1984 PZC/ weekendkrant 21 iel Yerseke heeft iets aparts, ja zelfs iets unieks". Zo begon de voormalige burgemeester van Reimerswaal, mr. C. Pijl Hogeweg, zijn Ten geleide in het boek '1000 jaar Yerseke'. Daarmee doelde hij op de schelpdierencultuur die in een adem genoemd wordt met de naam van het Oosterscheldedorp. Maar zijn woorden slaan ook uitstekend op het bedrijf Skadoc B.V., dat midden tussen de kokkel- en mosselkokerijen en de handelsondernemingen op het Yersekse industrieterrein ligt. Net als zoveel in Yerseke heeft ook Skadoc alles met het water te maken. Het bedrijf vervaardigt vaar- en voertuigen, apparatuur en gereedschappen voor onder water. De duikboot op de stoep voor het bedrijfsgebouw is er een voorbeeld van. Skadoc is Pijl Hogeweg zal het tankschepen kan rijden en zo de aan- maken met niet-technische zaken die zeker beamen een bijzonder bedrijf, groeiingen verwijdert Daar was best ik liever niet doe" Lok i "inderdaad ie Zo beantwoordt directeur dr. ir. H. een behoorlijke boterham aan te ver- zou me een uUvinder kunnennoe Lok al nauwelijks aan het beeld van dienen geweest. Maar ik voel er niet men") heeft een uitgesproken mening een ondernemer. Hoge omzetten en veel voor om steeds hetzelfde te ma- i uitgesproken mening forse winsten zeggen hem niets. Lok is ken", zegt hij bijna verontschuldi- alleen maar geïnteresseerd in nieuwe gend. Het maakt de Skadoc-directeur technieken. Hij bedenkt en ontwik- eigenlijk niet veel uit of er toepas kelt ze. Voor hem is de kous af als een singsmogelijkheden voor de vindin- voordien nog niet bestaand apparaat gen zijn: ,,Het gaat ons er gewoon om gereed is. Dan gaat hij weer op zoek dat iets wat we bedenken ook inder- naar wat nieuws. De afgelopen vijftien daad precies doet wat we willen", jaren hebben Lok en zijn medewer- Dat is bijvoorbeeld het geval met de kers een reeks duikboten en dui- duikboot die nu bij het bedrijf voor de mi^nation^^ kertoestellen ontworpen die in de deur staat. Skadoc ontwikkelde haar üds Sin d?e ^h nTast een DroduS off shore en bij bergingsoperaties hun met de hulp van Wilton Feijenoord emeD uitgebreide research afdehngen nut hebben bewezen. Ook voor de Het is bij een prototype gebleven, wel Een veroorlotln bouw van de stormvloedkering is Ska- beproefd, maar nooit ergens ingezet, doc met ideeën gekomen. Het bodem- De tweemans duikboot heeft bij ken- inspectievoertuig Portunus en de on der de Oosterscheldepijlers kijkende Trigla (in de wandeling 'vliegende muis' genoemd) zijn daarvan spreken de voorbeelden. De werktuigkundige Lok (hij is spe cialist in de bouw van hoge-drukappa- raten) is altijd al geïnteresseerd ge- 1UoU o aachu mecfitp- weest in water. Hij ging sportduiken. °ers veel bewondering geoogst. Zelfs paraluur De voor de bouw van de „Als technicus zie je dan dingen die admiraals van de Amerikaanse man- stormvloedkering ontworpen Portu- ne kwamen er naar kijken. Lok is nog - - - Rinus Antonisse en Ben Jansen over innovatiebeleid. Om voor dit doel grote ondernemingen financieel te steunen, is naar zijn smaak verspil ling, want daar worden kleinere alleen maar de dupe van. Werkelijke ver nieuwingen komen volgens hem uit sluitend uit bedrijven die zich net als Skadoc alleen met bedenken en ont wikkelen bezighouden. Of het moeten Aanvankelijk hield Skadoc zich voor al bezig met het ontwerpen van be mande duiktoestellen. Een ervan, de observatiebei Peeping Tom, kan op een diepte van 700 m worden ge bruikt. Tegenwoordig ziet Lok veel in op afstand bestuurbare 'vehikels', zo als hij zijn scheppingen noemt, uitge rust met camera's en allerlei meetap- anders gedaan kunnen worden", v „ui en Trigla horen in deze laatste telt hij. „In de onder-watertechmek steeds a;J Perste duikboot cat^gorie De Trigla moest trouwens zijn jarenlang vrijwel geen ontwikke- met. ar verhouding tot het eigen ge2jen bet doe] waarvoor hij wordt lingen geweest. Ik kreeg toen een paar gewicht ongehoord grote tilvermogen gebrUjkt zo kiein worden dat niet aan ideeën. Samen met twee broers begon en naar van een kreeft algekeken een bemand werktuig te denken viel. Lok een advies- en ontwerpbureau werkarmen: een grote voor net zware De bodemkruiper Portunus heeft in- voor gespecialiseerde apparatuur, werk en een kleinere voor het subtiele middels al honderden uren inspectie- aanvankelijk voor allerlei doeleinden, aftasten. Maar het bleef bij een goed werk verricht op de funderingsmat- maar geleidelijk uitsluitend voor ge- ^ee. Lok: „In die tijd was er nog geen ten. Het voertuig met zijn camera's en bruik onder water. Het bedrijf vestig- a^f van en gaswinning in de zanddetectoren blijkt precies te doen de zich in Yerseke omdat in de kom Noordzee. Dus was het commercieel wat van hem wordt verwacht: even van de Oosterschelde gemakkelijk be- f,fn g' ^far 1S ®rg' tuele matbeschadigingen opsporen en reikbaar, helder water voorhanden is. Wc bcbbcn cr veel kennis en ervaring <Zandafzettingen m kaart brengen En Dat was vooral in de jaren dat Skadoc mee opgedaan dat beeft-ie tot nu toe zonder noe- veel bemande toestellen maakte van menswaardige storingen gedaan, belang bij het uittesten. D€WUSt klein D Bij het ontwerpen van de Portunus fllnSOflP Bewust heeft dr. Lok zijn bedrijf bedacht Lok en passant een nieuw J klein gehouden. Alle bijzondere ap- soort scharnierpunt voor rupsbanden Als ondernemer houdt Lok (55) er een paraten worden door tien medewer- Noodgedwongen, want internationaal eenvoudige beleidsfilosofic op na: kers vervaardigd. Hij vreest dat hij befaamde fabrikanten op dit gebied genoeg verdienen om de ontwikke- overal achteraan zou moeten rennen waren met in staat rupsbanden te ling van nieuwe ideeën te kunnen wanneer Skadoc groter zou zijn: per- leveren die bestand waren tegen de bekostigen. Hij heeft zich dan ook soneel, controle op tijdige aflevering verwoestende werking van het fijne nooit afgevraagd of Skadoc zelf een van bestelde materialen en dergelij- Oosterscheldezand. Sommige waren veelbelovend ontwerp in produktie ke. bij het beproeven al na enkele uren* zou moeten nemen. „Dan zou ik alleen-maar een manager stuk. Loks rupsband slijt daarentegen „We hebben wel eens een apparaat zijn,en nauwelijks meer aan ideeen nauwelijks. Momenteel wordt nage- bedacht dat langs de huid van grote toekomen. Ik heb nu al genoeg te gaan of deze terloopse vinding van Skadoc ook bruikbaar is voor leger voertuigen. innovatie Het bedenken en vervaardigen van de Trigla betekende voor het Yersekse bedrijf zelfs een innovatie. Dit vehikel moet in de ongeveer 35 cm hoge ruimte onder de voeten van de pijlers gaan kijken of daar ongewenste hoe veelheden zand en mosselen zijn. De ze ruimte is alleen maar bereikbaar via gaten met een doorsnede van 47 mm. De medewerkers van Skadoc maakten een inspectievaartuig van nog geen 43 mm rond en een kleine meter lang. dat zich'in drie delen kan knikken om zich door het smalle gat te wurmen. De Trigla is een fraai staaltje miniatuurbouw met zijn ca mera ter grootte van een vulpen, drie aandrijfmotortjes, zanddiktemeter en knikeilinders. Lok is er tevreden over: "We willen in de toekomst meer aan dit soort kleine dingen gaan doen. De mogelijkheden daarvoor zien we. Denk maar eens aan een inspectieve hikel dat bijvoorbeeld de pompsyste- men van een kerncentrale bmnen- zwemt" Bij de bouw van de pijlerdam zijn nog meer produkten van Skadoc in ge bruik, zoals de duikbel waarmee kan worden gecontroleerd of de Ooster- scheldebodem voldoende is verdicht en de duikkamer die op een bescha digd stuk mat word gezet en waarin twee duikers droog en zonder last te hebben van de stroom reparaties kun nen uitvoeren Rijkswaterstaat en Dosbouw zijn nu aan het nagaan of een nieuw inspectievoertuig uit Yer seke (met drie rupsbanden zodat het vrijwel onmogelijk kan vastlopen en visseoog-achtige camera's) voor con trolewerkzaamheden onder water kan worden ingezet. octrooien Bij een uitvinder horen natuurlijk octrooien. Maar Lok loopt niet voor iedere vondst naar de octrooiraad. "We beschermen alleen echt bijzon dere dingen", zegt hij. "Want er is al gauw een halve ton mee gemoeid. Je moet zo'n octrooiaanvraag niet al leen in Nederland doen, maar ook in hel buitenland. In denk dat we nu zo'n twintig octrooien hebben, de rest laten we lopen". En hij lacht fijntjes: "Laat ze maar eens proberen om iets na te maken. Ik wens ze veel succes". foto's: wim riemens In het voorjaar van 1966 vervoegde de Amerikaan G. H. Troxell jr. zich bij de autoriteiten van Stavanger. Als vertegenwoordiger van de boormaatschappij Odeco liet hij weten belangstelling te hebben voor 18 nieuwe woningen De voorkeur van Troxell ging uit naar de naaste omgeving van de stad. Volgens de in die tijd nog gangbare normen werd hem beloofd dat hij binnen twee jaar over de door hem gewenste woningen kon beschikken. Toen de Amerikaan dat hoorde, moet hij zijn cowboyhoed iets achterover hebben geschoven en gezegd hebben: „De plek, de huizen en de prijzen zijn okay! De levertijd niet. Ik wil ze binnen vier maanden en morgen graag antwoord". Vier maanden later betrokken 18 Amerikaanse gezinnen even zoveel nieuwe woningen. Sinds 1966 is er onder invloed van de het gaat om werkzaamheden waar offshore-activiteiten iets veranderd voor op onze arbeidsmarkt geen op de huizenmarkt in Stavanger. De mensen te vinden zijn. Vaak betreft prijzen schoten omhoog. Dc vraag het specialistisch werk op het ge- naar woningen overtreft het aanbod bied van offshore-technieken" zo sterk, dat er sprake is van vertrek „Met het Veremgd Koninkrijk heb- uit tijdelijke (flatwoningen naar an- ben we een speciale overeenkomst dere steden. Stavanger telt i- getroffen. Britten die hier langer dan teel 90.000 inwoners. Tot 1992 ver- zes maanden blijven vallen na die wacht de stad een bevolkmgsaan- zes maanden onder ons belastings- was van 0.9 procent. In dezelfde telsel. Ze zorgen er wel voor dat ze voor het verstrijken van zo'n periode bijkomen. Gestreefd vertrekken omdat ze, juist voor werk produktie van 1000 periode zullen er ongeveer 7000 nieu we banen wordt naar woningen per jaar Er is in korte tijd veel veranderd in de ruim 850 jaar oude stad aan het Gandafjord. Sinds mensenheugenis pleegden vissers er hun vangsten aan wal te brengen. Op bescheiden schaal ontwikkelde zich in de nabije omgeving van de stad wat industrie, scheepswerven en conservenfabrie- eli viessing in het buitenland, kunnen profiteren van vergaande belastingontheffin gen. zoals die door de Britse over heid zijn vastgesteld" „Wii worden", zo vervolgt Paulsen ken. stavanger werd als toeristisch discriminatie met heirek- trefpunt de poort tot een indrukwek- digd van discriminatie met betrek king tot het beleid dat wij ten kend fjordengebied In de haven ^en v^ bifiteifiandse werknê- wprri de hprnpns.schppnsvaart over- aanzien van buitenlandse werKne werd de beroepsscheepsvaart over vleugeld door de kleine en middel grote boten die de verbindingen onderhouden tussen de duizenden bewoonde eilanden verspreid over de kuststrook van de provincie Ro- galand. Stavanger biedt ongeveer 44.000 ar beidsplaatsen. Op een bevolkings cijfer van 90.000 opmerkelijk hoog. Voor een deel wordt dat verklaard door de leeftijdsopbouw van de be volking Ruim 30 procent valt in de leeftijdsgroep van 20 tot 39 jaar. iets minder in de groep van 0 tot 19 jaar. Van het totaal der arbeidsplaatsen zijn er 10.000 direct of indirect be trokken bij de olie-industrie scheepswerf Een goed voorbeeld van de indirec te betrokkenheid bij de offshore is de scheepswerf Moss Rosenberg in de haven van Stavanger. Geduren de de afgelopen tien jaar is het aantal werknemers daar opgelopen tot 1500. Het bedrijf heefl zich ge specialiseerd in de bouw van con- deep-platforms. Dat zijn produklie- eilanden die op indrukwekkend be tonnen poten op grote diepten op de bodem van de noordelijke Noordzee staan. Dergelijke platforms worden gebruikt tot waterdiepten van om en nabij de 200 meter. Moss Rosen berg levert tijdens de bouw van dergelijke Condeeps, waar door gaans 2,5 jaar aan wordt gewerkt, ook nog eens werk aan 4000 arbei ders van onderaannemers. Het werkloosheidspercentage schommelt in Stavanger rond de 3 procent, iets onder het landelijk gemiddelde. Door de overheid wordt de arbeidsmarkt streng bewaakt Een man die daar alles van weet is Eystein Paulsen, chef van de afde ling Arbeidsbemiddeling van het Werkgelegenheidsbureau voor de provincie Rogaland, „Per 1 januari 1975 is er voor Noorwegen een immi gratiestop van kracht geworden", vertelt hij. „Het verkrijgen van een werkvergunning is aan strikte bepa lingen onderworpen. Aan buitenlan ders worden ze alleen verstrekt als mers voeren. Ik vind dat een onjuis te interpretatie. Het is een maatre gel die bedoeld is om onze eigen werkgelegenheidsmarkt te bescher men. Het aantal buitenlanders dat in Stavanger geregistreerd staat overtreft altijd nog de vijfduizend. De Amerikanen en de Engelsen vor men de hoofdmoot. Maar ook staan er Vietnamese bootvluchtelingen geregistreerd' Met enige stemverheffing voegt hij eraan toe: „Wij zouden inderdaad discrimineren als wij die mensen niet zouden toelaten. We zijn in betrekkelijk korte tijd een rijk land geworden. Als mensen lang zonder werk zijn wordt in het algemeen de aantrekkelijkheid van werken min der Afnankelijk van hun inkomen genieten werklozen hier een uitke ring die varieert van 60 tot 80 pro cent van hun laatst genoten salaris. Zo'n uitkering wordt maximaal ne gen maanden verstrekt. Dan wordt de situatie van de betreffende man of vrouw bekeken en vervolgens wordt bepaald of de genoten rege ling voor 8 of 12 weken kan worden verlengd". „We zijn erg kritisch Het publiek weet dat. In geval wij voorzien in een baan wordt die vrijwel altijd geac cepteerd Wij beschouwen het als een,goede zaak om als overheid te investeren in sociale uitkeringen, maar zijn ons ervan bewust dat je met het beschermen van het sys teem datje hanteert ook prijzen van produkten beschermt. Mede daar door zijn we er in een paar jaar in geslaagd een inflatiecijfer van 12 te halveren Momenteel trekt het weer iets aan. maar met de ontwikkelin gen in de olie-industne zoals we die verwachten zien we de toekomst zeker niet somber in". Aberdeen in Schotland en Stavan ger in Noorwegen werden ongeveer tegelijkertijd offshore-hoofdstad van hun land. Het is dan ook nau welijks verwonderlijk dat de twee steden in harmonieuze sfeer infor maties hebben uitgewisseld om een vergelijkend beeld te kunnen vor men. Ame Berglia heeft zich als directeur van het Bureau Ruimtelijke Orde ning van de stad Stavanger met die materie beziggehouden. „Aberdeen en Stavanger", vertelt hij op zijn kantoor waarvan alle wanden be dekt zijn met boekenkasten en ar chiefstellingen, „verkeerden in het begin van de jaren '60 in een goed vergelijkbare situatie. Zwakke eco nomische omstandigheden Twee havensteden in de nabijheid van een vliegveld. Geografisch gelegen op betrekkelijk korte afstand van het gebied waar de opspormgsboringen werden uitgevoerd. Vrijwel tegelij kertijd werden winbare hoeveelhe den gas en olie aangetroffen in de Noorse en Britse sectoren op de Noordzee". „De ontwikkeling van Aberdeen en Stavanger vertoonde in die eerste jaren een zelfde beeld. Dat daar verandering in kwam is toe te schrij ven aan ccn verschillende beleidsvi sie De Britten hebben voortdurend druk uitgeoefend op de offshore activiteiten. De Noorse overheid stelde zich terughoudender op. Die verschillende manieren van benade ren heeft ook een duidelijk verschil lend groeipatroon tot gevolg gehad Niet alleen in kwantitatieve op brengsten aan gas en olie, maar ook in het effect op de arbeidsmarkt en de woningbouw. Ik durf echt wel te beweren dat gedurende de jaren '70 Aberdeen onbetwist de „big bro ther" is geworden voor zover het offshore-activiteiten betreft" Uit vergelijkende cijfertabellen toont Anne Berglia dat Aberdeen in veel sectoren gedurende de jaren '70 van Stavanger is weggelopen. Beide steden hebben een groot aantal wooneenheden opgeleverd. Alleen de produktiecijfers voor woningen gerelateerd aan het aantal inwoners van beide steden ontlopen elkaar niet veel. Alleen is Aberdeen in het nadeel dat er veel oude woningen zijn waarvoor vervangende nieuw bouw noodzakelijk is In Stavanger lijken verdere uitbreidingsmogelijk heden voor gevestigde oliemaat' schappijen niet haalbaar. In Aber deen heeft men daar nog geen re- stricties voor vastgesteld. Volgens Berglia kunnen oliemaatschappijen erdoor worden aangemoedigd zich meer op Aberdeen te concentreren. De nog steeds groeiende activiteiten met betrekking tot de offshore kan in Aberdeen de ontwikkeling van andere bedrijfstakken schade berok kenen. Als daardoor arbeidsplaat sen op het spel zouden komen te staan, kan de offshoremarkt daar uitkomst brengert De toch wat over spannen arbeidsmarkt in Stavanger zal de behoefte aan personeel niet of althans in onvoldoende mate kun nen bevredigen. De „oil boom" heeft zowel op Aber deen als Stavanger een stempel gedrukt. Opmerkelijk is dat in bei de steden, maar vooral in Stavan ger, het stadsbeeld wordt beheerst door sporen van „vroeger" naast de verworvenheden van de moderne tijd, die gestalte hebben gekregen in kubusvormige bouwsels, moder ne zelfbedieningszaken, en giganti sche offshore-constructies die do- in het havenbeleid.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 21