SNEL EN ZEKER Uruguay Terug in je hok - terug naar de kerk? de luchtvracht zit in de lift VERLAMD DOOR STAKING PZC/opinie en achtergrond 4l DONDERDAG 19 JANUARI 1984 \Door Charles Floris) De luchtvracht zit onmiskenbaar in de lift. De laatste maanden van vorig jaar werden recordstijgingen van zelfs 35 procent gemeld en de stijging lijkt nog even door te zetten. „De exportstroom naar 'de States' is zo gegroeid dat ze bijna met lege toestellen moeten terugvliegen. Maar de ontwikkeling van de laatste maanden is zo buitengewoon dat niemand verwacht dat het aanhoudt. Dit jaar wordt wel een goed jaar. De stijging kan in januari en februari nog doorzetten maar daarna zal het afvlakken." Dit voorspelt secretaris J. Knuvers van de Nederlandse Vereniging Voor Luchttransport (NVVL). Een gunstige verhouding tussen de Amerikaanse dollar en de Europese munteenheden is volgens Knuvers een belangrijke oorzaak voor deze stijging van het vervoer door de lucht. Het luchttransport is sinds het einde van de jaren zestig in geld en gewicht gigantisch toegenomen. Afgezet tegen het totale vervoer over de wereld is het aandeel van luchttransport echter maar iets meer dan een procent. „Luchttransport is duur transport. Het is goed voor hoogwaardige pro- dukten. Je kunt bijvoorbeeld niet ergens honderdduizend computers opslaan en er af en toe een leveren. Dan heeft zo'n fabrikant een enorm renteverlies. Transport door de lucht is dan ideaal voor wat snel en zeker op de plaats van bestemming moet ko men." aldus Knuvers. Ais voorbeeld noemt hij de bloemen die op de Aalsmeerse veiling worden verhan deld en korte tijd later in Amerikaan se bloemenstalletjes voor dollars van de hand gaan. Dit bloemen transport is volgens de secretaris van de NWL ook een van de oorzaken van de stijging in de luchtvracht. De Nederlandse Vereniging Voor Luchttransport herbergt de lucht vrachtexpediteurs, loodsafhandelaars en charteraars op gebied van lucht vracht. „Expediteur" is volgens Knu vers een verwarrend begrip. „De expe diteur is de architect van het vervoer. In principe regelt hij alles en vervoert zelf niets. Expediteurs gingen in de loop der jaren zelf goederen uitventen en nu zijn er allerlei mengvormen. Er zijn ook vervoerders met expediteurs activiteiten." aldus Knuvers. Desondanks kan er volgens de secre taris van de NWL in de toekomst nog wel een stijging plaatsvinden. Dat is dan verre toekomstmuziek want Knu vers praat navrant genoeg over het in cultuur brengen van land in de Sahel, „Misschien kan de luchtvracht nieu we markten aanboren in de Westafri- kaanse markt, misschien wel in de Sahellanden. Als daar de land- en tuinbouw wordt ontwikkeld kun je er in onze wintertijd schitterend groente verbouwen. Een stukje tuin voor westoEuropa. Je hebt die ontwikke ling al met citrusvruchten uit Israël en tomaten van de Canarische eilan den." Nederland maakt volgens Knuvers goede kansen om meer mee te pikken van de stijging in luchttransport door de distributiefunctie van ons land wat „op te poetsen". „Nederland is voor Europa een vervoersland bij uitstek. De verbindingen met het achterland zjjn uitstekend en dat is goed voor de transitohandel- We mogen blij zijn met ons achterland. Zelf hebben we te weinig aanbod om een luchthaven als Schiphol en een maatschappij als de KLM te kunnen rechtvaardigen. Dankzij het aantrekken van goederen van over de grenzen kunnen we dit handhaven." Die distributie van goederen via Ne derland kan soms wel vla heel vreem de omwegen gaan maar bij lucht vracht gebeuren volgens Knuvers „de gekste dingen". Soms omdat een lan gere route toch goedkoper is of soms om alleen maar een partij in Neder land te kunnen registreren. Zo kan het gebeuren dat goederen die van Korea naar Koeweit moeten, ook even op Schiphol belanden. „Als je dan de wereldkaart voor ogen haalt is dat merkwaardig maar het gebeurt." Promotiecampagne „Ons land is geen industrieland, wij moeten het hebben van de dienstver lening. Bij onze promotiecampagne in de Verenigde Staten presenteren wij Nederland dan ook als een groot distributiecentrum en op die manier trachten wij hoogwaardige produk- ten hier naar toe te halen". Leo Vandegaar, hoofd vrachtmarketing en verkoop bij de KLM, is ervan overtuigd dat de campagne in de Verenigde Staten een succes zal wor den. „Ik ben er erg enthousiast over. We zijn met een heel goeie zaak bezig". De meuwe promotie-actie is voor een belangrijk deel ingegeven door de explosieve groei die het vrachtvervoer door de lucht sinds enkele maanden doormaakt. Een groei die volgens Vandegaar niet alleen te maken heeft met de hoge koers van de dollar, maar ook met het stimulerend beleid dat de Nederlandse regering volgens hem voert. „De regering is promotioneel bezig en dat merken we erg duidelijk. We hebben veel contact met de ver schillende ministeries en die samen werking verloopt erg soepel Men werkt daar snel. er zitten managers zonder bla bla en dat activeert de export", aldus Vandegaar. Behalve de hausse in het vervoer naar Noord-Amerika, een direct gevolg van de hoge dollarkoers die het voor de Amerikanen voordelig maakt in het buitenland produkten te kopen, maakt ook de export naar landen in het Midden Oosten een sterke groei door. „Men heeft daar het westerse eten leren kennen. Vlees, kip, groen ten en fruit worden er in grote hoe veelheden naar toe gebracht en er is zelfs een Limburgse bakker die er dagelijks containers vol met vlaaien afzet", vertelt Vandegaar. De campage die vanaf mei in de Verenigde Staten gaat lopen, is met name bedoeld om de exportmogelijk heden van de KLM en een aantal grote Nederlandse expediteurs op de langere termijn zeker te stellen. „Heel Europa profiteert nu van de hoge koers van de dollar. Overal worden gaten gezocht om produkten naar de andere kant van de Atlantische oce aan te krijgen, maai- wat de dollar betreft, kan het ook ineens weer in elkaar klappen. Daar tegen proberen wij ons nu in te dekken". Faciliteiten Door de Nederlandse Vereniging voor Luchttransport, de NV Luchtha ven Schiphol, het ministerie van Eco nomische Zaken en de KLM wordt daarom in de Verenigde Staten een poging gedaan, activiteiten van bui tenlandse bedrijven naar Nederland toe te halen. In eerste instantie wordt daarbij gedacht aan bedrijven, die hun exportprodukten in ons land willen opslaan om ze van hieruit te verspreiden. De zeer soepele douane faciliteiten hier worden daarbij als een belangrijke troef gebruikt. „Wij proberen te stimuleren, deels uit idealisme en deels vanwege een heilig moeten, dat bedrijven hun hoogwaar dige produkten hier naar toe brengen. Mengvorm Wie aan vliegen denkt, zal vaak eer der denken aan passagiers die zaken- of vakantiereisjes maken. Dat er bui ten de de koffers nog meer vracht in het toestel gaat, zal velen bevreem den. Iedere luchtvaartmaatschappij bepaalt zelf de verdeelsleutel tussen hoeveelheid vracht en passagiers. Zo zijn er maatschappijen die alleen maar passagiers vervoeren en een ander stort zich op „full freighting", alleen vrachtvervoer. Volgens Knu vers is een mengvorm het beste. „Er zijn luchtvaartmaatschappijen die de betekenis van vrachtvervoer hebben onderschat. Zeker in de glo riejaren was het vliegen van mensen het belangrijkste Daarna kreeg je de ontwikkeling dat er steeds meer ge wicht in een toestel kon. Mensen nemen veel plaats in en wegen relatief niet veel dus bleef er capaciteit over. Nu is het zo dat rendabel vliegen zonder vracht niet meer kan." Het luchttransport zit dan in de lift maar wereldwijd zal het luchtvervoer het vervoer over water en weg nooit verdringen. „Het aandeel in het totale vrachtvervoer is laag, ik dacht iets meer dan een procent en het zal ook nooit tien procent worden. Dat is niet zo vreemd, Neem nu goederen als olie, ertsen en hout, die vliegen nooit," Luchttransport: ook voor ongewone vrachtjes. Nederland is een eldorado op belas tingtechnisch gebied en zeker bij ves tiging zijn er veel fiscale voordelen. Nederland is een groot distributiecen trum. Grote industrieën hebben we vrijwel niet meer. De kolen zijn weg, de textiel is weg en nu moeten we het van de dienstverlening hebben, Daar voor is liet nodig dat wij vervoersstro men naar ons toe trekken", aldus Vandegaar. Een activiteit waai- de KLM zich sinds enkele jaren ook op richt, is extra aandacht besteden aan de regio. Zo heeft de maatschappij een kantoor op de vliegvelden Twente en Eindhoven en wordt ook gedacht aan nieuwe vestigingen bij Eelde en Maastricht, De bedoeling van de KLM is die wat afgelegen delen van ons land een betere service te bieden door de pro dukten dichter bij de consument te brengen. Omgekeerd is er een direct voordeel voor de KLM, omdat zij op meer plaatsen voor opdrachten kan worden aangesproken. Dit laatste is met name belangrijk voor het aantrekken van klanten uit de grensgebieden met WestoDuits- land en Belgie'. De meeste vracht die vanuit noordwest Europa per vlieg tuig over de wereld wordt verspreid, gaat weg van de luchthavens Frank furt, Parijs. Londen en Schiphol. De grote luchtvrachtvervoerders vliegen hoofdzakelijk vanaf deze hoofdsta tions. waarbij duidelijk is dat de KLM de luchthaven Schiphol als thuisha ven heeft. Sneldienst Voor de meeste bedrijven die hun luchtvracht willen verzenden, is het niet een automatisme dat altijd het dichtstbij zijnde vliegveld wordt op gezocht. Een bedrijf uit het Ruhrge- bied bijvoorbeeld zou, logisch gezien, voor de luchthaven Frankfurt moeten kiezen, maar in de praktijk komt het ook regelmatig voor dat zo'n zending vanaf Schiphol vertrekt. De goede wegverbinding daar naartoe en de soms gunstiger vertrektijden van het vliegtuig kunnen doorslaggevende ar gumenten zijn voor deze keuze. Als derde mogelijkheid om klanten te trekken, heeft de KLM een nieuwe sneldienst. World Speed geheten, in het leven geroepen. Deze dienst, die vanaf 22 februari van start gaat, ga randeert dat pakjes tot maximaal honderd kilo binnen achtenveertig uur op de plaats van bestemming worden afgeleverd, waar ook ter we reld. Met een dergelijk soort dienst verlening, maar dan alleen binnen Europa, werd twee jaar geleden al in Duitsland begonnen. Reden daarvoor was de steeds groter wordende con currentie van het vrachtvervoer over de weg. De KLM heeft een halfjaar met World Speed geexperimenteerd en daarbij is gebleken dat er duidelijk vraag is naar zo'n sneldienst. Voordelen voor de klant zijn de kortere aanlevertijden voor het te versturen pakket en de snellere aflevering. In de vliegtuigen wordt ten behoeve van World Speed ruimte voor dit soort vracht gereser veerd. „Eurospeed bracht ongeveer 200 zen dingen per week naar Nederland en dat nog alleen vanuit Europa. Zestig procent van alle vracht die de KLM vervoert, bestaat uit zendingen hene den de vijftig kilo. De kansen voor World Speed schatten wij daarom hoog in", oordeelt Vandegaar. (Door Rob Sprenkels) In Uruguay is woensdag voor het eerst sinds de militaire staatsgreep van 1973 een nationale 24-uurs staking gehouden. De eerste berichten wijzen erop dat het Zuidamerikaanse land totaal werd verlamd terwijl er op straat felle leuzen wer den geschreeuwd tegen het militaire bewind. De militaire autoriteiten hadden aangekondigd dat zij geen maatre gelen zouden nemen om het arbei dersprotest te onderdrukken, hoe wel ze er voor waarschuwden dat ze niet zouden toestaan dat de open bare orde zou worden verstoord. De staking komt op een moment dat het verzet tegen de militaire dictatuur van generaal Gregorio Al varez steeds omvangrijker wordt. Intussen wemelt het in de hoofdstd Montevideo van geruchten dat de militaire machthebbers beraadsla gen over plannen om de voor no vember van dit jaar beloofde verkie zingen voorlopig uit te stellen. Dat uitstel zou noodzakelijk zijn vanwege het conflict met de drie door de dictatuur toegestane poli tieke partijen over de inhoud van de nieuwe grondwet, de perscensuur en de manier waarop de verkiezin gen georganiseerd moeten worden. Al sinds augustus van dit jaar is elk overleg over dergelijke zaken tus sen de regering en de politieke partijen afgebroken. En hoewel dat van militaire kant dreigingen heeft opgeleverd om de zogenoemde „herdemocratisering" te vertragen lijkt het onwaarschijnlijk dat het werkelijk zo ver zal komen. Terwijl de economie danig in het slop zit begint het Uruguayaanse volk, gestimuleerd door het demo cratische succes van grote broer Argentinië, steeds meer lak te krij gen aan de militaire voogdij. Om Ho^raan uiting te geven wordt er Belangrllke bijna elke week wel een gelegenheid aangegrepen om luidruchtig te pro testeren met pannen, deksel en au totoeters. Indrukwekkend De protesten in Uruguay zijn wel licht nog indrukwekkender dan in Chili. De viering van een belangrij ke overwinning van het nationale voetbalelftal liep eind vorig jaai uit op een anti-regeringsprotest, Ook de door de nationale radio en televisie verspreide toespraken van regeringsfunctionarissen wor den meestal uitgeluid met een o verdovend concert van pannen deksels. Dat laatste was maandagavond hel geval toen de minister van arbeid, Nestor Bolentini, de arbeiders van deelname aan de nationale staking probeerde af te houden. Bolentini beweerde onder meer dat 1984 be slissend zal zijn voor de terugkee: naar de democratie en stelde dal een verdere polarisatie alleen maai kan leiden tot strengere uitzonde ringsmaatregelen. Hij herinnerde de ambtenaren aan een uit 1965 daterende wet die hen verbiedt te staken. Maar de ambte naren zijn uiterst ontevreden over de kort geleden afgekondigde 121 procent loonsverhoging en hebbèn aangekondigd toch aan de sta- kingsoproep gevolg te zullen geven. Succes Het succes van het arbeiderspro- .test in Uruguay stond eigenlijk al van te voren vast. De stakingso- proep werd uitgeschreven door het overkoepelende werknemersover- leg PIT. Vakbonden zijn in Uru guay sinds de twee weken durende proteststaking die in 1973 tegen de militaire staatsgreep werd georga niseerd verboden. Maar in het licht van de herdemo cratisering mogen er sinds vorig voorjaar meer „clubs van werkne mers" worden gevormd. De PIT is daarvan het directe resultaat, hoe wel het in feite om een directe uitdaging van de arbeiders aan het militaire regime gaat. Om de 24- uurs staking te rechtvaardigen heeft de PIT dan ook op de hard teruglopende economische situatie van bijna alle werknemers gewezen. „In de eerste weken van januari is de situatie alarmerend geworden" aldus de PIT. „de eerste levensbe hoeften zijn 30 a 40 procent in pnjs gestegen, de tarieven van openbare dienstverleningen 28 procent, maar de meeste salarissen zijn gelijk ge bleven". Wat de PIT voorstelt is een herv deling van de nationale rijkdom, met andere woorden een algemene salarisverhoging en het maande lijks bijstellen van de lonen op basis van het inflatiepercentage, Volgens de PIT zal vervolgens door de toenemende koopkracht van de werknemers de economie aantrek ken. yr^ie, ik maak alle dingen nieuw'. Een Bijbelse JLauitspraak die bij vele lezers van dit stukje bekend zal klinken. Een zin die we of op zondagmor gen of rustig in onze stoel thuis kunnen proeven op ons geestelijk verhemelte. De wat ouderen onder ons denken misschien terug aan de laatste oorlogs jaren: De tijd waarin we het gevoel hadden dat het na de oorlog allemaal anders en beter zou worden, kortom: nieuw zou worden. Ook in de kerk en ook in de politiek. Wat zou het geweldig zijn: Eén grote Christelijke partij. Was hel maar waar. In de eerste verkiezings- compagne na de oorlog stond er toch weer: Maak geen fouten, kies Jan Schouten. Misschien hadden we het te druk met de wederopbouw, of misschien waren we alleen maar Nederlanders die niet rusten voor er veertien miljoen kerken en veertien miljoen politieke partijen zijn. Voorwaar onze enige garan tie tegen de dictatuur, zoals Godfried Bomans ons al leerde. Achteraf gezien: Het kon ook met anders. De politie ke partijden waren veel meer dan alleen een afvaar diging in de Tweede en Eerste Kamer. Het waren bolwerken van geloof, maar veel meer nog bolwerken van de groep die ze representeerden. Herkennings punten van de groep waar je wel of met bij hoorde. Duidelijk, zonder verrassingen. Parade der Mannen Broeders of Het rijke Roomsche Leven kenmerken van een emancipatiebeweging je hoorde er bij of je hoorde er niet bij. Samen met het lidmaatschap van de NCRV en het CNV was het lidmaatschap van AR en CHU een kenmerk voor de Gereformeerde of Hervormde. Een overzichtelijke en in te schatten groep Duidelijk voor jezelf en duidelijk voor je groepsgeno ten Of dat dan ook je geloofsgenoten waren, nam je als vanzelfsprekend maar aan. In die tijd kon je op de een of andere vereniging van kerkelijke signatuur in een avond de uitverkiezing behandelen Geschiedenis Toch hadden we een paar dingen niet door. Het lijkt al te gemakkelijk om achteraf zoiets te zeggen. De geschiedenis wordt geschreven door mensen in de tijd waarin ze leven. Daar past geen verwijt, daar past alleen maar: hoe kunnen we daar nu uit leren? Natuurlijk bleef de groep belangrijk, maar het emancipatieproces van de 'kleine luyden' was voor bij. De Katholieken in onze samenleving hoorden erbij. Je kon je daar over en weer in eigen kring nog wel wat tegen verzetten, maar het waren de achterhoede gevechten van diegenen die vergeten waren dat de dingen nieuw worden. De moderne samenleving bracht de wereld steeds dichterbij Hetzelfde denken en doen als je groepsge noten werd steeds minder vanzelfsprekend De ge meenschappelijke vijand uit de oorlog werd een lid van de EEG en later zelfs een Navo-bondgenoot De vakbeweging ging fusies aan. Steeds meer verschil lende meningen werden er geaccepteerd, ook binnen de kerken. Het werd bekend dat er predikanten waren die op de Partij van de Arbeid stemden. Ook binnen de R.K. Kerk was er een heftig verzet tegen PvdA-parochia- nerr. Rellen: dat kon niet. Ging het om geloofsvra gen? Nee, de herkenbaarheid viel weg. Wat moetje nu met een predikant die geen AR of CHU meer kiest? Waar moest dat naar toe Toch weten we nu dat onze vooroordelen van toen u mag het ook onze 'principes van toen' noemen achterhaald zijn. Of niet? Een paar namen: Buskes en het vormingswerk van 'Kerk en Wereld' in Driebergen. Twee exponenten van een veranderende wereld en een nieuwe visie op geloven in de na oorlogse tijd. Ideaal Worden dan toch alle dingen nieuw? Wordt het ideaal van de laatste oorlogsjaren dan toch werkelijkheid? Ons Christen-zijn komt op de hel ling. Ook in de Gereformeerde kerk hoor je steeds meer de naam van Barlli, En wie van ons die toen begin I960 vol interesse meeleefde op het Kerke lijk ef herinnert zich niet het boekje 'De kogel door de Kerk'? Of in Katholieke kring in 1966 'Het einde van het conventionele Christendom'? Om nog maar te zwijgen van de veranderende zeden, de NVSH, de Beatles en de Provo's. Toch schijnt het er op te lijken dat de dingen ook in onze 'groep' nieuw worden: er komt een soort tolerantie. Of is het een houding van: 'Je kunt het toch niet tegenhouden'? D'66 en de PPR eisen hun kiezers op ook, en voor een groot deel. uit de confessionele partijen. Dag emanci patie. dag eigen groep: het gaat mij goed dus gaat het goed. We kunnen er tegen: Zie alles wordt nieuw. Behalve: naast het nivelleren van de groepskenmer ken, blijven er mensen over. of achter, net hoe u het noemen wilt, die er alles aan doen om de herkenbaar heid van de groep boven water te houden. Een gevecht om de waarden en vooral om normen van vroeger in ere te houden: direct na het 'nieuw worden' komt het 'hier beneden is het niet'. Twee groeperingen die duidelijker dan ooit beiden de wereld van hun werkelijkheid serieus nemen. Hier is niet het gelijk aan de een of andere kant, hier is de visie op het overleven van het kerkelijk en politiek ingebedde geloof en het behoud van de groep in het geding. Ondanks alles wordt het misschien niet zo nieuw. maar gaat het wel anders worden. In 1973 wordt het Christen-Democratisch Appel (CDA) opgericht. Met verlangen en huivering. Is dit het nieuwe waar we op gewacht hebben? Verlangen naar de eindelijke een wording en de huivering van het Duitse voorbeeld van het CDU. Maar, het gaat ons nog steeds goed, we kunnen nog tolerant zijn hoewel de wolken van een economische crisis zich reeds samenpakken 'Niet bij brood al leen'. was een stuk dat zowel binnen het CDA, maar ook bij veel christenen daarbuiten werd herkent als een basisgedachte van het christen-zijn. Hoop stemmen uit de kerken /n overleg met de redactie van de PZC hebben ds. L. de Liefde en ds. R E. da Costa hun medewerking aan de rubriek 'Stemmen uit de Kerken' beemdigd. Zij zijn sinds enige tijd buiten Zeeland gevestigd:.in Amstelveen en in Oegstgeest. In hun plaats gaan aan de rubriek meewerken de heer J. D Cozijnsen. agoog te Oostkapelle - van wiens hand vandaag een eerste bijdrage verschijnt - en ds. W. de Weerd uil Vlissingen, die part-time werkzaam is voor de vrijzinnig hervormde kerk en de remonstranten. De Hoop was er. Hoop op een nieuwe herkenbaar heid. Hoop op een nieuwe stem van vooral christe lijke herkenbaarheid, in plaats van de herkenbaar heid van een vaste afgebakende groep kerkgangers. Niet meer het speldje op de jas, maar het zoutend zout; niet meer het gevecht voor de eigen 'club', maar stellingname in de wereld. Dwars door alle kerken heen. Eindelijk zou het gebeuren: Samen op weg als christenen. Niet meer gehinderd door te dikke kerkmuren en te beknellende gedragsregels van de groep. Velen die hun christen-zijn binnen de kerk niet meer konden beleven, zagen weer perspec tief. Er kon weer de stem van het evangelie klinken en met consequenties. Inmiddels is het 1984. Het gaat ons niet meer zo goed. We zijn teruggegooid op de strijd om ons eigen bestaan. Rechts is in opmars. Dat is geen beweging maar een tegen-beweging. Dat is bouwen op de ellende van anderen, dat is niet creatief, dat is repressief. De kerken worden steeds leger. Het aantal mensen dat 'lijdt' aan de kerk wordt steeds groter om met Hans Bouma te spreken. Het gaat niet meer om de herkenbaarheid van de groep, maar om de herkenbaarheid van het geloof. Het water staat ons tot aan de lippen. De beweging van Samen op Weg lijkt te stagneren, in elk geval gaat het minder snel dan velen hadden gedacht en gehoopt. Het vraag stuk van vrede en bewapening heeft maar zeer ten dele solidariteit tot gevolg gehad. Veel kerkmensen hebben het drukker met de discussie rond IKV en IKTO dan dat het besef doordringt dat het gaat om de vrede voor deze wereld waar wij als mensen het rentmeesterschap over dragen. De behoefte om elkaar vast te houden lijkt verloren gegaan in de werkloosheidscijfers. Ieder voor zich probeert zich vast te grijpen aan een stuk wrakhout van datgene wat eens ons trotse schip van welvaart was. Koers En het CDA? Niet bij brood alleen, bleek onhaalbaar. Wat beweegt het CDA nu nog? Wat is er terechtgekomen van het woord christelijk? Natuurlijk de krachtsinspannin gen die nodig zijn om koers te houden zijn formida bel. Het is te eenvoudig te beweren dat een andere partij het 'veel beter' zou doen. Maar christelijke politiek vraagt om een aanpak gebaseerd op Chris tus. De vraag blijft dan ook: waarheen Pelgrim? De wet van de haalbaarheid staat haaks op het geloofsvertrouwen. Het is begrijpelijk dat Sietze Faber de leidende figuren binnen het CDA wil terugjagen in hun hok: terug naar de kerk! Maar het is ongelukkig uitgedrukt en fundamenteel onjuist. Wat dan wel? Waar vind je het christendom, ja waar vind je de christenen dan nog? Binnen of buiten de Kerk? Is het misschien niet of-of maar en-en. Is het niet zo dat ondanks ons streven naar het behoud van de zekerheid biedende 'groepskenmerken' er toch een nieuw christendom aan het groeien is; waarvoor soms binnen de kerk geen plaats is. Randkerkelijkheid kan niet gebruikt worden als toetssteen voor het geloofsleven. Had Sietze Faber niet beter alleen kunnen verwij zen naar het evangelie? Zijn conclusie was juist: „Het lijkt wel een taboe om over ons uitgangspunt te praten". Dat uitgangspunt blijft bestaan, mis schien buiten de kerk en buiten het CDA van nu. Dat is wennen, dat zou wel eens een nieuwe emancipa tiebeweging kunnen betekenen. Voordat we ons daar zorgen over maken: „Zie, ik maak alle dingen nieuw", zijn niet mijn woorden. Jan Cozijnsen.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1984 | | pagina 4