Conny Stuart (70) speelt
j haar laatste musical
dertig jaar hebben
we zitten dutten
'ER ZIJN NOG ZOVEEL DINGEN TE DOEN'
Zeeland-toernee
REGISSEUR
NICHOLAS
MEYER KON
GEEN'NEE'
ZEGGEN
iUDAG 13 JANUARI 1984
e kunt niet eeuwig hetzelfde blijven doen in je carrière en als ik weer een andere
richting uit wil, moet ik opschieten. Er zijn nog zoveel dingen te doen in mijn beroep en
'wil dat niet door laten sudderen tot ik uitgesudderd ben, daar houd ik niet van. Ik wil veel
ileinschaliger gaan werken en ook minder dan zes dagen in de week".
)e laatste voorstellingen in mei van
le musical 'De dader heeft het ge-
laan' vormen tevens de apotheose
van Conny Stuart (70) in dit genre
Dit is echt de allerlaatste. Ik ben van
965 met musicals begonnen en heb er
Indsdien vijf gespeeld, plus vier an-
ere produkties. Ik wil weer eens wat
nders doen. Vroeger heb ik ook dik-
njls mijn carrière een wending gege-
en. Ik ben begonnen met het zingen
Franse chansons voor de radio en
Igama speelde ik, na engagementen
m onder anderen Cor Ruys. zestien
gar bü het Sonneveld-cabaret, waar
epaalde komische eigenschappen te
oorschijn zijn gehaald. Die had ik
iel. maar ik was nooit van plan daar
lijn carrière aan op te hangen
Het zou erg moeilyk voor mij zijn on
niks te gaan doen. Ik ben gewend
p. een spannend leven met veel
ijd. want iedere avond is het toch
geer een strijd om dat publiek te
eroveren. Ik heb ook nog reuze zin in
flerlei dingen, maar het is te vroeg
o daar al over te spreken, want dat
:it pas in 1985. Ik wil even pauze
iben en een grote academische reis
Egypte maken".
id in haar lichte, ruime flat in
•rdam-Zuid op een zojuist
schafte litho, voorstellend een.
itische tempel, van Gertie Bie-
itspot „U dacht dat ik alleen
igstelling had voor mijn eigen
eroep en verder niks'' Maar doordat
•weinig tijd hebt, wordt je verlangen
aar andere dingen juist groot. Ik heb
nk een Etrusken-reis gemaakt. Oude
ulturen vind ik zeer boeiend, dan
rijg je een heleboel te verwerken,
meren en aan het strand liggen, is
iets voor mij Als ik mij 's zomers wil
erpozen, ga ik naar een grote stad. Ik
ezoek ook graag concerten, zie films,
allet, toneelstukken, allemdaal din-
en buiten mijn eigen vak om".
i([ Emulator
eigen carrière in de gaten houden en
kijken naar andere mensen heeft to
taal geen zin. Als mensen succes
hebben, zal dat wel een reden heb
ben. Je moet gewoon zorgen dat je
eigen rol goed is".
„Ik vind het 't leukste als andere
mensen dingen samenstellen, ontwer
pen of schrijven. En dan, als ik dat
eenmaal in mijn handen heb, ga ik
mijn gang en kun je het ook aan mij
overlaten Maar ik ben niet de initia
tiefneemster. Er zijn in mijn leven
altijd andere mensen geweest die het
initiatief nemen en ideeèn hebben Ik
heb van Wim Sonneveld ontzettend
veel geleerd en ik heb het gevoel dat
ik daar nog steeds op teer"
Volgens Conny Stuart bestaat er tus
sen artiesten en publiek een haat-
liefde-verhouding.
..Al die mensen die roepen 'Mijn
geliefd publiek', nou vergeet dat
maar, hoor Het is je afzetten tegen
het publiek, waarschijnlijk uit angst
of verlegenheid of alle dingen die je
kunnen overkomen en tegelijkertijd
die binding Ik doe het in de eerste
plaats voor mij zelf. niet voor het
publiek Mijn vreugde is het zingen.
Muziek is het belangrijkste onderdeel
van mijn vak. Daar is op den duur ook
publiek bij nodig, je kan het niet altijd
in de kamer houden, maar het publiek
komt toch ergens op de tweede
plaats"
..Ik doe weinig concessies aan het
publiek. Het moet mijn eigen plezier
blijven en dat wil ik handhaven tot
het laatste optreden Ik zit nu natuur
lijk in vrij populair werk. maar als ik
terugga of vooruit ga naar een
ander genre dat wat meer artistiek is.
zal ik waarschijnlijk een kleiner pu
bliek hebben. Maar. dat vind ik met
belangrijk Het is aan de andere kant
ook zo. dat als je publiek weet datje
oprecht bent en de vreugde van het
theater ondergaat, dat ook herkent en
waardeert. Als je ontzettend, veel con
cessies doet. heeft het publiek er soms
ineens genoeg van en laatje vallen. Ik
ben trouw aan mijzelf en dat komt
over, want als de mensen zien dat ik er
plezier in heb. geeft dat hen ook
vreugde".
..Ik kan ze de hele avond laten brullen
van het lachen, maar daar heb ik geen
zin in, ik wil dat zelf doseren Ik ga tot
bepaalde grenzen waarvan ik denk
dat ze goed zijn. Maar ik laat niet het
publiek bepalen wat ik doen moet.
absoluut met Je moet het pubhek
natuurlijk niet overschatten. De men
sen zijn zeer behoudend en gemak
zuchtig en dan komen we uit een land
dat niet cultureel is. Het theater
speelt hier toch met echt een grote
rol? Ja. hier in Amsterdam, maar in de
rest van Nederland toch nauwelijks"
Cultuur
„Als je in het buitenland in theaters
zit. merk je de vreugde waarmee het
publick hel allemaal bekijkt en her
kent wat hoogstandjes zijn. wat goed
is. In I.onden, Berlijn of New York
hebben de mensen verstand van thea
ter en waarderen wat kunstenaars
vinden w at de moeite waard is. Dat is
leuk, maar dat bestaal hier nauwe
lijks. Nu wordt er aan een stuk door
geschermd met het woord cultuur,
omdat iedereen zich beknot voelt en
meer geld wil hebben. Maar zo cultu
reel zijn we helemaal niet".
Toch is Conny Stuart tevreden met
haar carriere in Nederland, hoewel
haar in het verleden kansen In het
buitenland geboden zijn. die zij echter
heeft afgeslagen: Als ik wel naar het
buitenland was gegaan, had ik nus-
tonny Stuart, die er prat op gaat
unie Schmidt en Harry Bannink tot
ten hecht musicalduo aaneen te heb-
gesmeed, heeft al eens eerder
aten weten de musical voor gezien te
tuden.
30è la 'Wat een planeet' deed ze prome-
ideconcerten en werkte samen met
et cabaret Vangrail en met Gerard
en Frans Halsema. De in decem-
1982 plotseling overlijden impres
ario John de Crane de grote stimu
li» ator van de Nederlandse musical, die
onny Stuart in het prille begin in die
chting duwde wist haar echter
eer te interesseren voor de kleinere
ttb iuzikale produktie 'Madam'.
Daarna zei De Crane tegen mij; nu
i we er nog één, de allerlaatste en
zou jij nog in moeten staan. Nou
Lhij was een grote vriend van me en
zo bezeten van theater. Hij was
si blij kind dat speelde met het.
Jieater. Tenslotte ben ik voor 'De
lader heeft het gedaan' gestrikt, moet
l maar zeggen. Niet dat ik er spijt
fllf an heb gehad, dat zeker niet. maar
heeft mij wel gezegd dat het zijn
Biste musical zou zijn. Zijnopvolg-
ïMarga Wagenaar heeft weer ande-
ïdeeèn, maar voor mij is het de
itste".
Haar instelling en temperament
tterhouden Conny Sluart ervan om
haar creatieve bestaan in te ruilen
legen een bezadigd pensioen. Ze
koudt haar conditie op peil door
matig en gezond te leven: grof volko
renbrood, veel rauwkost, muesli, niet
roken, weinig drinken, goed slapen.
•Mijn leven is veel afwisselender. Je
bint alles van het leven zeggen, maar
Btvreselijkste lijkt mij toch een saai
even en dat heb ik beslist niet Ik kijk
tet vreugde op mijn carrière terug.
Voor het NOS-programma 'Markant
seen interview met mij gemaakt, een
koel overzicht van mijn privé-leven en
lamère. En dan denk ik, ik zou dat
Mi weer over willen doen eigenlijk.
heb van niks spijt, leuke mensen
ontmoet, leuke kinderen, leuke carrie-
Ja, ik vind het een zeer bevredi
gd levend".
We tevredenheid weerspiegelt in de
pensen met wie zij samenwerkt „Ik
loud van harmonie in het gezelschap,
kan niet werken in disharmonie en
streef er zelf altijd naar om zo relaxed
®ogelijk te zyn. Ik heb zoveel zelfdis
cipline dat ik gelijkmatig over kom,
tenminste, mijn kleedster vindt mij
utijd gelijkmatig van humeur, hoewel
kvan huis uit een zeer driftig iemand
oen. Maar die zelfdiscipline en de
discipline van het theater, ja, dat is
een soort wisselwerking en dat straalt
ook af op het gezelschap. Die jonge
mensen vinden het prettig dat ie
mand rust uitstraalt. Ik doe dat niet
e*pres. dat is gewoon gegroeid in de
•oop der jaren".
Cornelia van Meijgaard werd in september 1913 in Den Haacj geboren in
een christelijk en artistiek milieu. Als Conny Stuart genoot zij reeds voor
de oorlog populariteit als zangeres van de Franse chansons Later
werkte ze samen met Wim Sonneveld. In de jaren vijftig en zestig was zij
onder meer te beluisteren in populaire radioseries als 'Mimosa'en 'Koek
en ei'. In 1965 rees haar ster opnieuw, nu als 'leading lady' van de
Nederlandse musical. 'Heerlijk duurt het langst''En nu naar bed'. 'Wat
een planeet'. 'Madam' en dan nu tot slot 'De dader heeft het gedaan'. Vier
keer werd Conny Stuart gevraagd voor een filmrol, zoals voor de rol die
later vertolkt zou worden door Ellen Vogel in 'Brandende liefde', maar in
alle gevallen zag zij er van af. Conny Stuart is getrouwd geweest met
Henri Hofman, van wie zij twee zoons heeft, en met Joop Doderer
Over haar leven en werk vertelt Conny Sluart donderdagavond 19
januari in het tv-programma 'Markant' van de NOS iNederland 2. 21.30
uun. Ook de Tros besteedt binnenkort aancht aan haar in een driedelige
radioserie.
De musical 'De dader heeft het gedaanis aanstaande maandag, dinsdag
en woensdag te zien in de Middelburgse schouwburg, met in de
hoofdrollen Conny StuartPiet RomerHans van der Woude. Ferd Hugas.
Cilly Dartelt, Mendel de Boer en Jan-Willem Ruijter. De tekst is van Annie
M G Schmidt, de muziek van Harry Bannink en regie en choreografie
waren in handen van Paddy Stone. Deze musical is vrijdag 9 en zaterdag
10 maart ook nog te zien in het Zuidlandtheater m Terneuzen.
schien allerlei dingen gemist in myn
privé-leven en ik heb een buitenge
woon goed privé-leven. Dan had ik
misschien offers moeten brengen die
de moeite niet waard waren. Theater
is lang niet alles voor mij, hoor, lang
niet, het is maar een onderdeel van
mijn leven".
Optreden voor televisie hoeft niet
voor Conny Stuart: „Ik heb vroeger
ontzettend veel (experimentele) tv
gedaan, allemaal live, maar later,
toen het steeds minder artistiek
werd, had ik er geen zin meer in. AI
die spelletjes op tv, het is te gruwe
lijk voor woorden. Ik ben gevraagd
voor de eerste show van Rudi Car-
rell, maar dat heb ik niet gewild.
Overigens vind ik dat Duitsland al
tijd achterloopt op het gebied van
showbusiness, altijd ouderwets in
appreciatie ook, vandaar dat een
man als Rudi Carrell, die ik ouder
wets vind. daar nog kan gedijen".
„Ik heb gekozen voor het theater. Op
televisie hang je de mensen de keel uit
op den duur. Ze kennen alles van je.
weten precies hoe jejn elkaar zit.
terwijl de mensen je in het theater
eens in het jaar zien Zo blijf je een
beetje nieuw voor het publiek
..Dat interview voor de NOS heb ik
wel willen doen en dat was een zeer
omvangrijk werk Ze zijn er twee
maanden mee bezig geweest Ik heb
met erg veel plezier samengewerkt
met die mensen Heel emotioneel ook
natuurlijk, veel fotomateriaal. Ik zag
mijzelf zingen toen ik zo n jaar of
dertig was Een flinke klus. maar wel
de moeite waard, vond ik".
Emotie
Het tijdperk van Conny Stuart in de
musical wordt binnenkort afgesloten
..Ik had de laatste voorstelling in
Carré, nou ja, daar was ik wel onbewo
gen bij Op het laatst kreeg ik het
even te kwaad, want het was toch een
gevoel van emotie daar in het theater
Maar dat is weer gauw weggeebd. Ik
geef daar nooit aan toe Dat is gewoon
een soort verstandelijkheid, zelfbe
houd. Daar kan je met aan toe gaan
geven op het toneel, want dan vliegje
van de ene betraande dag in de ande
re Ik krijg liever de slappe lach".
,,Ik ben ook degene die het meest
lacht, geloof ik. in deze musical Ik
lach ook graag op het toneel. Er zijn
bepaalde momenten waar ik altijd de
slappe lach krijg. Nooit expres, inte
gendeel, want dan denk ik: oh, mijn
God. laat ik toch ophouden. Maar als
het kunstmatig ingecalculeerd wordt
in een voorstelling, dan vind ik het
zeer irritant".
Aan de vooravond van haar afscheid
als musical-ster zegt Conny Stuart: ,,'t
Is leuk dat de mensen van je houden
en ik moet zeggen, dat ik dit laatste
jaar, nu men weet dat ik uit de
musical ga, ontzettend veel bewijzen
heb gekregen van grote verbonden
heid met een aantal mensen. Ze stu
ren bloemen en bedanken me voor
alle jaren van genoegen en genot en ik
weet al niet wat. De belangstelling en
de liefde, zal ik maar zeggen, van het
publiek is heel verwarmend en leuk.
Je wordt verwend door het succes, dat
is iets waar je mee leeft. Daar zal ik
nog wel eens buiten moeten, denk ik.
in de toekomst".
Frans P. J. Doeleman
Sportief
Jkhoud er ook van om in mijn werk
Wief tc zijn tegenover anderen. Ik
wbeen soort image van aardig, nou,
«»eet niet of ik zo aardig ben, maar
«houd ervan sportief te zijn, elkaar
fle kansen te geven en te laten en
elkaar tc gedijen. Anders moet
'alleen gaan werken, vind ik. Jaloe-
"'iseen verkeerde basis. Je moet je
Nicholas Meyer
Door Pieter van Lieropi
Gisteren beleefde Nederland de première van 'The day alter'; de film die
op luguber realistische wijze de gevolgen in beeld brengt van een
eventuele atoomoorlog, als consequentie van een kennelijk onoplosbaar
conflict tussen het Warschaupact en de NAVO. De oorzaak doet er niet toe.
Evenmin wie van de twee partijen de eerste bom gooit. Regisseur Nicholas
Meyer heeft zo neutraal mogelijk willen laten zien welk een catastrofe het
gevolg zou zijn van niet zo zeer een internationaal conflict, alswel van het
feit dat er atoomwapens bestaan waarmee dergelijke conflicten kunnen
worden uitgevochten.
In de Verenigde Staten heeft de moment stom of althans onnozel te
vertoning van The day after' door zijn geweest Als de Amerikanen
televisiemaatschappij ABC een door deze film werkelijk anders zijn
groot schokeffect veroorzaakt. Re- gaan denken, dan zal dat met blijken
gisseur Meyer was een dag in Am- uit wat ze een dag later in de straten
sterdam en legde uit dat de schok willen toegeven Nee. dat zal dan
waarop ook gehoopt was. kon plaats- blijken uit hoe ze gaan stemmen het
vinden, juist omdat het een iv-film komend najaar",
betreft Nicholas Meyer ..De film is „Dat is waar ik nu reikhalzend naar
in de eerste plaats gemaakt voor uitkijk: hoe zullen straks de zetels
Amerika en dan speciaal voor televi- in het Congres worden verdeeld?
siepubliek Voor gemiddelde Ameri- Deze film is slechts een eerste stap
kanen Toen ze mij voor de regie en richt zich ook niet op de mensen
vroegen was er nog sprake van dat die hun mening over atoomwapens
het een bioscoopfilm zou worden Ik al vast hadden liggen, maar op de
heb toen gezegd dat ik dan niet mensen die er nog geen mening over
geïnteresseerd zou zijn Ik had geen hadden. Dat is het rare van de hele
behoefte om voor eigen parochie te kwestie: het is het belangrijkste
preken en dat is wat er gebeurt als probleem dat de w ereld heeft om op
mensen kaartjes moeten kopen om te lossen, maar het is zulk een
in de bioscoop te gaan kijken naar afschuwelijke materie dat de mees
een film over een atoomoorlog. Het te mensen er daarom liever niet
zou ook veel beter zijn geweest als eens over wilden nadenken... Dat is
The day after' op de Nederlandse heel vreemd: wc hebben erg veel
televisie vertoond zou worden, nog reacties gekregen van het publiek,
vóór er by jullie beslist moet worden Alle soorten reacties. Sommige
over plaatsing van die onzalige kern- mensen schreven dat men mij /.ou
raketten Via de televisie zijn de moeten opsluiten, omdat we de mi-
mensen te bereiken die anders nooit cleaire technologie dienen te be
naar zo n film zouden gaan kijken, schouwen als een geschenk van
De film is er ook op gemaakt om,in God". „Maar er waren oneindig veel
de huiskamers terecht te komen, meer positieve reacties. Nu zegt dat
Ook al blijkt de film in Denemarken, op zichzelf betrekkelijk weinig maar
Duitsland. Griekenland, waar hij wat me wel frappeerde, is dat zo
eveneens al in de bioscoop te zien is. ongelooflijk vaak mensen schreven
daar ongelooflijk veel belangstelling dat ze eigenlijk nooit eerder over
te trekken" deze dingen hadden nagedacht.
Daarom is een tv-film als deze zinvol
Witte huis De massa leest tegenwoordig geen
boeken meer. geen kranten, luistert
..Maar voorlopig ben ik al blij dat met naar het nieuws en zet de televi-
'The day after via de Amerikaanse Sie uit zo gauw er een documentaire
televisie al een groot deel heeft be- komt. Met de film in de vorm van een
reikt van het beoogde doel. Het is de aflevering uit Dallas, zijn ze te berei-
op twee na dichtst bekeken televisie- ken Het is tragisch maai' waar"
uitzendingen aller tijden geweest
Honderd miljoen mensen hebben de hArintnop
film gezien' Het Witte Huis heeft het LVlu,lLUst-
er vreselijk van op de zenuwen gekre- Zijn er verschillen tussen de Ame-
gen De secretary of state, die zielige rikaanse tv-versie van 'The day af-
pathetische Marshmellow George ter' en de bioscoopversie dte wij nu te
Shultz kwam haastig op de televisie zien krijgen?
vertellen dat de toekomst er anders De bioscoopversie is drie minuten
uit zal zien dan in de The day after' langer. Televisie in Amerika is een
en dat we vertrouwen moesten hou- afplattend instituut. Alles wordt toe
den in president Reagen en zijn gesneden op de ontvankelijkheid
prachtige politiek Die politiek heeft
ertoe geleid dat de Verenigde Staten
en de Sowjet-Unie nu met meer met
elkaar praten een triomf voor de
diplomatie1"
Toch heeft een onderzoek uitgewe
zen dat na het uitzenden van The
day after' nog steeds 58 procent van
het Amerikaanse volk de defensiepo
litiek van Reagan steunt
Nicholas Meyer ,Ik hoor dat percen
tage nu voor de tweede keer noemen
en ik begrijp niet waar het vandaan
komtWant ik ken een onderzoek dat
heeft uitgewezen dat 70 procent van
de Amerikanen de freeze-beweging
steunt. Kijk. er zijn twee dingen die
'The day after zou kunnen bewerk
stelligen Punt 1 de film zou belang
stelling kunnen opwekken by men
sen die tot dusver niet in deze mate- van kinderen en de bruikbaarheid
geïnteresseerd zijn geweest, wat
voor verreweg de meesten opgaat.
voor het maken van reclame Daar
om had 'The day after' ook zo'i
niet alleen in" Amerika, maar in de schokeffect; zoiets was men met ge
hele wereld Dertig jaar lang hebben wend Amerikaanse televisie is geen
we zitten dutten, terwijl de bedrei
ging intussen angstwekkend is toe-
regisseurs-medium. De belissingen
over van alles en nog wat, worden in
genomen. Gezien de 100 miljoen comités genomen De montage voor
Amerikanen die de film nu gezien
hebben, hebben we tenminste atten
tie getrokken en de mensen er onder
ling over aan het praten gekregen.
Het onderwerp is nu uit de gangkast
gehaald en ligt nu in de huiskamer
op tafel"
de tv-versie was weliswaar niet ge
censureerd op inhoudelijke gronden,
maar er is meer aangestuurd op een
verhaalstructuur die naar mijn
smaak al te simpel was. Alleen aan
de bioscoopversie heb ik mijn naam
willen geven, omdat die tenminste
overeenkomt met de manier waarop
ik het verhaal verteld wilde hebben"
.Maar de verschillen hebben geen
„Dat is één ding Vraag twee is. heeft controversiële achtergrond. Het is
de film mensen van gedachten doen dus geen kwestie geweest van poli-
veranderen over de gevaren van tieke sabotage of zo. maar van ge-
kernwapens"'Ik denk dat het naief is woon in comité genomen beslissin-
om zo n enquête-uitslag serieus te gen. waarbij mijn ideeèn van onder
nemen. Want hoe gaat dat? Daags na geschikt belang werden geacht Dat
Verkiezingen
de uitzending krijg je een microfoon
onde2'me neus en wordt je op straat
gevraagd 'En zijn uw geachten nu
veranderd, na het zien van de film0'
Dan krijg je geen goede enquête-
uitslag natuurlijk, want niemand
loopt ermee te koop als hij van
mening verandert door wat dan ook.
omdat men dan toegeeft tot op dat
vond ik weliswaar niet zo leuk. maar
verbaasd heeft me dat niet. want zo
gaat het altijd bij de televisie Dat
wist ik. Daarom wil ik normaal ook
nooit werken voor televisie".
Waarom heeft u deze klus dan wel
aangepakt9
„Om eens honderd miljoenm men
sen te kunnen bereiken!"
U heeft speelfilms gemaakt als het
charmante Time after time' en het
SF-avontuur 'Startrek II'. Waarom
hebben ze juist u gevraagd voor het
regisseren van een docudrama over
een kernoorlog'' Het lijkt zo'n weinig
voor de hand liggende keus
„Waarom ze mij hebben gekozen?
Nou. ik was hun vierde keus. Drie
eerder benaderde regisseurs schrok
ken er uiteindelijk stuk voor stuk
voor terug. Niemand w ilde deze film
maken. Ik moet heel laag op hun
verlanglijstje hebben gestaan. En
als ze het tevoren geweten hadden,
wat ik er van zou maken, misschien
dat ze dan mij ook liever niet had
den gehad. Ja, hoe kwamen ze bij
mij terecht. Ik kende de producent
een beetje. Hij mocht me en had
weieens gewerkt aan een film waar
voor ik het script had geschreven.
Als je een keer eén hit-film in Holly
wood gemaakt hebt, vragen ze je
voor alles. En Startrek II heeft hon
derd miljoen dollar opgebracht.
Dan ben je dus kennelijk goed voor
alles. Ik wilde er eerst niet aan. Ik
schrok ervoor terug".
„Het is vanwege een sociaal en mo
reel verantwoordelijkheidsgevoel ge
weest dat ik uiteindelijk toch heb
toegestemd Ik wist niet hoe ik 'nee
zou kunnen zeggen. Hoe zou ik ooit
nog kunnen volhouden dat de zaak
van de wereldvrede mij ter harte
ging, als ik geweigerd had de gele
genheid te gebruiken om een film te
maken die overeenkomt met myn
eigen ideeen? Ik zat er nog over te
dubben, toen een vriend tegen me
zei: nu zullen we er achter komen wie
jij wérkelijk bent! Toen ik eenmaal
had ingestemd, wilde ik de camera
man. die Startrek II voor mij ge
draaid had. En die zei: 'Ik wil die film
met. het is te verschrikkelijk' En ik
vroeg maar je bent toch tegen de
kernbewapening? Ja. dat was hij. En
ik zei laten we dan dit even duidelijk
stellen ik geef jou de kans om deze
film te doen. maar jij gaat liever naar
feestjes om daar te klagen over die
atoomtoestanden! Toen heeft hij
geantwoord 'Oké. vooruit, dan moet
het maar!' We zijn met deze film
begonnen met stuk voor stuk een
hoop tegenzin Maar als ik nu op de
hele periode terugkijk, zijn we uitein
delijk stuk voor stuk fanatici gewor
den
Het shokkerend effect dat uw film
in Amerika gehad heeft, zou dat niet
voornamelijk te maken hebben met
het feit dat The day after' laat zien
hoe de effecten zijn als juist Amerika
slachtoffer wordt van een atoomaan-
val. Als de ramp zich in Europa had
afgespeeld, had het wellicht veel
minder effect gehad.
Universeel
„Misschien! Maar de reden dat wij
het drama in de VS wilden laten
spelen, was om juist te accentueren
dat onze planeet erg klein is en dat
het niets uitmaakt waar je het si
tueert Het grote probleem van een
mogelijke kernoorlog is dat de men
sen zich nog onvoldoende reken
schap geven van de gigantische om
vang van zo'n oorlog Dat de aarde
een eiland is waar we geen van allen
af kunnen en dat het verschil tussen
Europa en de Verenigde Staten in
nucleaire termen géén verschil is.
Dat is waarom ik niet begrijp dat er
kruisraketten en pershings naar Eu
ropa moeten Het is absurd, Daar
kan Duitsland niet beter mee verde
digd worden dan met de raketten die
we al hebben en die ook al nooit
gebruikt zouden worden, als het
goed is. Dus het is kolossale geldver
spilling".
„Bovendien wordt de kans op onge
lukken ermee vergroot en het be
perkt de tijd waarin de vitale beslis
singen moeten worden genomen van
26 minuten tot 6 minuten Anderhalf
jaar geleden is er een keer een echt
atoomalarm gegeven. Nog net op tijd
is een ramp voorkomen Het bleek
dat men een vlucht wilde ganzen
gesignaleerd had Met op scherp
staande pershings in Europa zou
men een dergelijke vergissing niet
eens meer kunnen corrigeren. Het is
totale waanzin waar we nu naartoe
dreigen te gaan'"
Nicholas Meyer hoopt dat na de
wereldwijde aandacht die hij
toch leuk getrokken heeft met
'The day after', de kans zal krijgen
om een reeds zeven jaar gekoesterd
project tc realiseren: de verfilming
van een Canadese roman waarin
het. op zeer verstrooide wijze, zal
gaan om de verstrekkende gevolgen
van het gooien met sneeuwballen...