CRUISE weinig chic, eerder gezellig kneuterig 'DIT IS MIJN TWEEDE HUIS' laag uitgesneden toiletten, een aan blik die in kringen van zeevarenden wel eens wordt omschreven met de opmerking: nou. die draagt haar lading ook grotendeels bovendeks! chic Dat soort sjiek-de-friemel toestan den valt reuze mee, zeker nu lagere prijzen dat soort reizen voor een veel bredere categorie mensen toe gankelijk hebben gemaakt. Op de knusse Black Prince treft men dan ook geen veeleisend duur publiek aan, maar eerder een familiaal bur gerlijk sfeertje, waarin de dame in de Spakenburgse klederdracht het gezellige middelpunt vormt. Een enkele keer, tijdens het zoge naamde captainsdinner bijvoor beeld, wordt het wel op prijs gesteld om keurig gesoigneerd aan de dis te verschijnen, maar daar hoeft met persé een smoking aan te pas te komen. Een pak in een gedekt tintje en een vlinderdasje van een tientje dragen al net zo goed bij tot een stemmige feestelijke sfeer. Voor de rest straalt het verblijf aan boord eerder de gemoedelijkheid uit van een in omvang en tijdsduur wat uit de hand gelopen reisje langs de Rijn. De vooroordelen van deftigheid val len al meteen weg als de gast, zich installerend in zijn comfortabele ca bine, bij het doornemen van het dagprogramma op de mededeling stuit, dat er vanaf 21 uur in de Neptunesbar gelegenheid is voor ...."een spelletje bingo'. En voorts zal de boord-radio later melden dat ze in de Amsterdam-lounge van het schip zitten te springen om een vierde man bij het klaverjassen. Een aantal dagen met zo'n driehon derd gasten op een kluitje schept al gauw een band, die door de een als knellend wordt ervaren maar door mensen die moeilijk contacten ma ken als een zegen wordt beschouwd, want de contacten ontstaan als van zelf omdat je elkaar op zo'n kleine oppervlakte omringd door water nauwelijks kunt ontlopen. Als je toch graag eens met een aantrekke lijke verschijning onder de gasten in aanraking wilt komen is dat geen straf, maar in een ander geval zit het wel tegen als je toch weer wordt geconfronteerd met die verschrikke lijke ouwe zeur van de vorige avond aan de bar. Ontmoetingskansen te over: bij de ochtendgymnastiek, het suffleboard-spelletje op het dek. tij dens de doorlopende borreltijd aan het buffet, in de bibliotheek, rond het zwembad of hangend over de railing. En voor wie er dan nog met in slaagt om een communicatie-lijntje uit te rollen, staat er nog altijd de enter- tainmentstaf ter beschikking om op verzoek gasten bij andere passagiers te introduceren. groepen Gehuwde paren en families vormen de grootste groep passagiers op de Black Prince. Het aantal alleen staanden ligt er ver boven het lan delijk gemiddelde. Dat geldt trou wens ook voor de leeftijdsopbouw. Bijna de helft bestaat uit zestig plussers, de groep vijftig tot zestig jarigen komt op de tweede plaats. Het percentage cruise-reizigers van beneden de dertig is maar magertjes en komt per trip neer op gemiddeld vijf procent. Dat nogal wat ouderen boeken voor een cruise heeft te maken met het gemak, dat de mens dient. Geen jaques cats gezeul meer met koffers, niet meer in- en uitpakken in verschillende hotels, nauwelijks taalperikelen En de bestemmingen komen aan je voorbij. Wat voor veel ouderen ook al geruststellend werkt is de weten schap dat er een dokter en een gediplomeerd verpleegster aan boord zijn. En wat aan boord van de Black Prince ook handig is: de Ne derlandse gulden is veertien dagen lang het betaalmiddel op het schip. Nu we het toch over de dokter heb ben van de scheepsarts die niet als op de van de tv-serie bekende Love- boat in smetteloos witte lange korte broek tussen zijn praktijken door van verhouding naar verhouding huppelt, vernam ik dat het nogal eens goed kan helpen om bij een opkomende misselijkheid die neigt naar zeeziekte een borrel te nemen Hij vertelde er overigens wel meteen achteraan dat er passagiers bij zijn, die doorlopend cognac drinken om niet zeeziek te worden. „Maar je kunt natuurlijk overal wel een excuus voor vinden". Mannen gaan vroeger dood Dat be wezen feit wordt zichtbaar gemaakt tijdens zo'n cruise-reisje. Er zijn veel alleenstaande vrouwen aan boord. Weduwen voornamelijk Die duide lijk hunkeren naar mannengezel- schap. „Ha allemaal mannen" roept een van die dames verheerlijkt uit als ze in de eetzaal voorbij de tafel komt waaraan een club het cruise wezen verkennende reisjournalisten is neergestreken. En een andere ou dere passagiere zal later opmerken „Ik ga met met zeven weduwen aan één tafel zitten. Er moeten een paar mannen bij. Die geven er cachet aan" ladies-avond In het drukke entertainment-pro- gramma vormt de 'Ladiesavond' een vast onderdeel. Speciaal bedoeld om met name de alleenstaande da mes in de gelegenheid te stellen hun avondjurk eens te tonen en eventu eel een dansje te maken, want op deze avond mogen de dames de heren vragen. Veel animo van vrou wenzijde is er ook voor de hoeden- parade, een wedstrijd waarbij de deelneemsters met veel vindingrijk heid van enig door hostessen aange reikt knutselmateriaal en wat ze in hun hut aan bruikbaars kunnen vin den de meest uiteenlopende creaties maken. Tijdens zo'n show zijn er zelfs inven- tievelingen die een in elke hut aan wezig plastic spuugbakje tot onder deel van een zelfgemaakt hoofddek sel hebben gemaakt. Goed voor een partijtje gieren als het publiek het voorwerp herkent Veel gasten blijken het aan boord zo naar hun zin te hebben dat ze na zo'n vaartocht regelmatig terug worden gezien op het schip. Die reizen ge woon niet meer op een andere ma nier. Ruim dertig procent' komt op herhaling. Dat heeft ook voordelen want er gelden 'repeaters-kortingen'. Tijdens de trip die ik meemaakte werd er een passagiere gehuldigd, omdat ze al 22 keer meevoer. Dat is wel een uitschieter, maar trouwe klanten die er al tien reizen met het Noorse Cruise-schip op hebben zit ten zijn er bij bosjes. Dat leidt nog wel eens tot merkwaardige voorval len. Zo ving ik van een belendend tafeltje in de lounge op, dat een dame lichtelijk gechockeerd aan een vriendin vertelde dat de kapitein haar tijdens het captains-dinner wa rempel niet eens had herkend, terwijl ze toch al negen keer was meege- weest Een van die vaste gasten vertelt: „Ik ben hier helemaal thuis. Als ik mijn voeten op de loopplank zet. heb ik het al naar mijn zin. Je bent zo gewend Als het even kan heb ik dezelfde hut. Ik heb al drie kapiteins versleten en er zijn twee obers, die me al negen jaar bedienen. Dat schip is echt mijn tweede thuis geworden Als het nog eens uit de vaart wordt genomen zal ik die boot echt missen Ja, vreselijk, het idee alleen al". Omdat de Black Prince een Noors schip is. maken de passagiers uitge breid kennis met het beroemde Noorse buffet 'Koltbord'. rijk bela den tafels met allerlei exclusieve lekkernijen voor smulpapen. Zelfs hollebollegijzen komen niets te kort want iedereen kan zoveel eten als hij wil. Wat neemt zo'n schip op een dergelijk reisje zoal mee voor 320 passagiers en 150 bemanningsleden. Een kleine opsomming: 3000 kg aardappelen.600 kg verse groenten, 12.000 eieren. 110 kg bief stuk, 650 koteletten. 80 stuks osse- tong. 120 stuks lamsbout, vijf stuks kalfsbout, 45 stuks gerookte zalm, 175 kg lamsvlees, 110 kg spek, 650 kuikens. 220 kg schol. 137 kg tarbot, 50 kg kreeft. 55 kg kreeftstaart, 120 kg grote gepelde garnalen. 50 kg krab, 33 kg gerookte paling. 95 zal men van elk vijf kg, 150 kg forel. 85 kg heilbot. 200 kg verse garnalen. Het is maar een kleine greep uit de totale proviand-voorraad die elke reis meegaat Ziet deze lijst er op zichzelf al meer dan hoopgevend uit. er is daarnaast ook nog de wetenschap, dat de keu ken van het schip is bekroond met het fijnproeverspredicaat Chaine des Rotisseurs' Al de culinaire creaties worden geserveerd tegen een decor van gourmet-niveau. Voornaam ge steven wit tafellinnen, zilverbestek en een attente discrete steward bin nen handbereik om nog voordat de wenkende arm weer tot tafelhoogte is gezakt al naast je stoel te staan. Op het programma ter afsluiting van een van de dagen op zee, staat een boerenavond. Al in de loop van de middag kunnen bij de hostessen de blauwe kielen worden afgehaald. Wie er zin in heeft kan zelfs al in boeren- blauw aan de dinertafel verschijnen. Vaste klanten die het programma uit hun hoofd kennen blijken bij het J*\'" '-'f y'n' V'Y jjtff I» inpakken van hun koffers voor aan vang van de reis zelfs al camavalsjur- ken te hebben bijgesloten. Met Bill Speckmann als grote gangmaker zit de avond weer gebeiteld. Die Bill is een hoofdstuk apart. Iedereen noemt hem zo, maar eigenlijk heet hij Wil lem Jan. is 53 jaar oud en deed aanvankelijk dienst als purser, onder meer bij de KLM. Maar vliegangst deed hem een wat lager aan de grondse baan zoeken. Al twaalf jaar is Bill nu de grote amusementsbaas op het schip drank Een wel heel lange tijd als je die periode afzet tegen Speckmanns me dedeling dat zes van de tien cruise directeuren kapot gaan aan drank en vrouwen. Twee pijlers in het leven houden Bill naar zijn zeggen echter stevig in de schoenen: „Mijn godsdienstbeleving en het familiele ven. Dat is voor mij heilig. Ik hecht zeer aan het huiselijk leven. Ben erg ouderwets". In hoeverre dat huiselijk leven te lijden heeft onder de afwezigheid van Bill gedurende veertien van die 14-daagse reizen wordt niet helemaal duidelijk. Een paar honderd mensen aange naam bezig houden vergt heel wat energie. Hele dagen is Bill in de weer. Al zeer op tijd 's morgens klinkt zijn stem als hij door de boordradio laat weten wat voor weer er op komst is, hij verzorgt de ochtendgymnastiek, leidt spelletjes op het dek. gaat op zondagmorgen voor tijdens de kerk dienst en doet datzelfde op een laat avonduur in de polonaise Op die amusementsavonden stopt hij niet eerder voor hij zijn publiek los heeft en zelfs die droge hoge hoge ambte naar uit zijn stoel komt en met de beentjes van de vloer gaat. Eenmaal in de Canarische archipel aangekomen heeft de amusements man het een stuk rustiger want dan gaan veel gasten op de aanlegplaat sen van het schip om aan een excur sie deel te nemen Maar 's avonds keren ze weer terug in de vertrouwde entourage van de boot. waar op nieuw uitgekiende maaltijden en showprogramma s wachten en waar de entertainer aan iedereen die wat te vragen of te praten heeft welwil lend zijn oor leent. Zegt Speckmann ..Watde mensen je allemaal vertellen hier aan boord1 Gewoon niet te ülmen. Ze vertellen soms werkelijk hun intiemste din gen Tot sexuele afwijkingen toe. Ik denk wel eens wie is er nog normaal. Hoe dat komt. dat ze zo vrijmoedig over zichzelf vertellen? Ik denk dat de mensen op het water gewoon losser zijn. De bindingen van het land vallen even weg. En daarmee ook de sores". Bill is nu bezig zijn belevenissen als gasten-vermaker op cruise-schepen te boek te stellen. Sex speelt daarin een niet te onderschatten rol. „Vijf ennegentig procent wat ik daarin schrijf is de zuivere waarheid meldt Speckmann „Aleen de namen zijn veranderd". (Kloppen de beelden van Loveboat een beetje met de werkelijkheid aan boord van een schip als de 'Black Prince'? „Ja, hoor eens", reageert een alleen reizende dame op deze vraag, „ik kijk niet achter de deuren. Maar je hebt inderdaad wel vrouwen die vreselijk achter de mannen aan lo pen. Ja. die zijn er. Maar daar moet je geen cruise voor maken. Want als zo'n man van boord gaat hoor je nooit meer iets van hem. Na de reis gaat ieder weer zijn eigen weg. Ze zwaaien misschien nog eens een keertje als ze de loopplank af gaan en dan heb je het wel gehad". J—let spookt behoor- lijk in de buurt van de Golf van Biscaje. Op z'n minst windkracht tien. Het tienduizend bruto registertonnen metend schip krijgt flink voor zijn kiezen. En de opvarenden erbij. Die dag blijft het dan ook opvallend rustig in de eetzaal, waar toch op nieuw veel appetijtelijks te genieten valt: Limf- jord-mosselen met vinai grette saus, forel-filet met garnalen en asper ges en gebraden eend a 1' Orange. Maar de meeste gasten aan boord van het cruise-schip houden hun gemak en zij die nogal last hebben van dei ning in de maag behelpen zich met slappe thee, wat toast en een appel, een kost die in schril contrast staat tot de culinaire hoogstand jes, die ze noodgedwongen aan hun neus of beter gezegd mond voorbij moeten laten gaan. 'En vooral geen sinaasappelsap ne men en koffie' zo hadden ze kunnen lezen in het onder hun hutdeur naar binnengeschoven gestencilde dag programma. waarin met vooruitzien de blik de mogelijke kans op zeeziek te was aangekondigd. Dat een fikse storm kan leiden tot een tijdelijke ontregeling van het menselijk interieur lijkt op het eerste gezicht weinig wervend om aan zo'n cruise-avontuur te beginnen, maar het verrassend grote aantal mensen dat op herhaling gaat, geeft aan dat er aan deze kans op verstoring van het vakantieplezier niet zwaar wordt getild. En dat zo'n tocht per vakan tieschip onbetaalbaar zou zijn valt wie aan het rekenen slaat ook nog best mee, omdat er in de prijs van een cruise veel meer is inbegrepen dan in een normale pakketreis, met een prijs die alleen betrekking heeft op een reis naar en een verblijf in een hotel. Zo horen op zo'n schip aile maaltijden bij de prijs, men heeft altijd vol pension, als je wilt wordt er continentaal ontbijt op bed ge bracht, 's morgens wordt bij mooi weer de koffie op het dek geserveerd en is het wat slechter dan komt de bouillon langs, 's middags is er een uitgebreide thee met alles d'r op en d'r an er is een zogenaamde 'mid dernachtsnack' en daarnaast krijgen cruise-reizigers een compleet enter- tainment-pakket over zich uitge stort, wat varieert van cabaret, dis co, shows levende muziek van zoveel mans-orkesten, tot captainsdinners en themabijeenkomsten. herleving De laatste tijd is nogal druk ge schreven over de herleving van een roemruchte naam in de Nederlandse scheepvaart, toen de Holland Ame rika Lijn de Nieuw Amsterdam nummer drie in de vaart bracht. Omdat dit drijvende supcrhotel met de mogelijkheid tot het herbergen van twaalfhonderd passagiers, zijn emplooi zal vinden aan de westkust van Amerika waar het in de zomer cruises naar Alaska en in de w inter tochten naar Mexico maakt moeten passagiers uit Nederland eerst een behoorlijk eindje vliegen om zich te kunnen inschepen. Dat maakt het minder tot een echt Nederlandse cruise-schip. Dit in tegenstelling tot de 'Black Prince' een aanzienlijk kleiner vaartuig dat weliswaar wordt geexploiteerd door de Scan dinavische Fred Olsen Line, maar dal al sinds jaar en dag varend vanuit Rotterdam de naam heeft Nederlands enige cruise-schip te zijn. Het schip doet in de zomer onder de naam Venus' dienst als veerboot op de lijn Amsterdam-StavangerBer- gen. In de winter worden veertien daagse reisjes gemaakt naar de Ca narische eilanden. Met aanloopha vens op Madeira. Gran Can aria en Tenerife en op de terugweg nog de mogelijkheid tot even aanleggen in het Engelse Tilbury met gelegenheid voor een bezoekje aan Londen. Zijn inmiddels al veel maatschappijen die cruises verzorgen, over de kop ol financieel gezonken omdat de perso neelslasten niet meer te dragen zijn, Fred Olsen ziet het nog steeds aardig te klaren, mede dank zij de inzet van naar verhouding vrij goedkope Por tugese bemanningsleden, die boven dien nog zeer voorkomend en gedis ciplineerd zijn, zo viel me op tijdens een trip met de 'Black Prince', dat. de reizen eveneens besteedbaar houdt door ook vracht de verschepen Een cruise maken: waarschijnlijk doemen bij deze woorden beelden op van rijk met colliers en juwelen be hangen dames, die voorover lopend van al dat flonkerends, zich van coctailbar naar roulettetafel of in omgekeerde richting begeven. Daar bij gehuld in ruisende, zorgwekkend

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 43