TOPPOP m oo Pi W henk wijngaard baalt van het artiestenvak de vlam uit de pijp rs f—1 m 25 Talloze nog onbeken de artiesten dromen ervan om beroemd te worden. Wat zouden ze graag eens een plaat ma ken die regelmatig door Hilversum III wordt ge draaid. En hoe heerlijk zou het zijn om in Top- pop te verschijnen of misschien wel bij Chiel Montagne. Lekker veel geld verdienen en overal herkend worden. Zo nu en dan een interview in Story of Privé. Maar de meesten komen niet ver der dan de bekende schuifdeuren of rokerige bruiloftszaaltjes. Want roem en geld zijn maar voor weinigen wegge legd. - Zoals bijvoorbeeld voor zan der Henk Wijngaard (37) uit Stadskanaal, die het alle maal heeft meegemaakt. Hij heeft voor truckersliedjes als „Met de vlam in de pijp" vier gouden langspeelplaten en drie gouden cassettes ge kregen. In de afgelopen vijf ^jjaar is hij vele malen op de televisie geweest. Hij heeft ■jerg veel geld verdiend en wordt nog steeds overal her kend. De populaire weekbladen berichten regelmatig over het wel en wee van Ce zingende vrachtwagenchauffeur ijlt Groningen. En toch baalt Henk Wijngaard van het artiestenvak an no 1983. Daarom kruipt hij weer achter het stuur van een grote nachtwagen. Als hij het allemaal tan te voren had geweten, was hij er tooit, aan begonnen, verleide hij on- a verslaggever Henk Kuipers, die hngdurig met Henk Wijngaard heeft ppraat over de keerzijde van de stiestenmedaille. „In het begin is het wel heerlijk om succes te hebben. Iedereen herkent je. maar de vreugde is maar van korte duur. Na twee maanden staat het je al tegen. Dan loop je al met een hoge kraag en een zonnebril op. Je begint je een beetje angstig te voelen". „Je kunt nergens meer gewoon je gezicht laten zien of de mensen kij ken je aan en beginnen te fluisteren. Of ze gaan tegen je praten of schel den. Stel je maar eens voor dat Lubbers met zijn vrouw 'door de Herenstraat loopt op koopavond. Hij zal gevierd worden, maar ook uitge jouwd. Zo gaat dat met een bekende artiest ook. De tegenstanders gaan schelden van: hé klootzak! En de voorstanders zeggen: hé Henkie, al les goed? Je kunt niet meer lekker anoniem over straat. Je haalt bij voorbeeld je schoonzuster van de trein en dan word je beschuldigd van overspel Henk Wijngaard gaat vreemd. En als die vrouw toevallig een baby bij zich heeft, wort er gezegd: hij heeft er ook al een kind bij. Ik stap in een vrolijke bui arm in arm met een buurmeisje een super markt binnen. Nou ja, dan roddelt de hele stad al weer over mijn nieuwe relatie. Het is zelfs zo erg dat als mijn vrouw de bloemen voor de ramen weghaalt en de gordijnen, om ze schoon te maken, dat er dan wordt artiest Nou zou je wel zwart kunnen gaan werken, wat zoveel beunhazen doen en wat ik zelf vroeger ook wel eens gedaan heb, maar dat helpt niet. Binnenkort worden ze allemaal gepakt. Allemaal!" „Wie eenmaal in die tredmolen van het artiestenvak zit, moet doorgaan. Anders ga je kapot. Het is allemaal moeten geworden. Je moet liedjes blijven schrijven, je moet blijven optreden, je wordt als het ware ge leefd. Als je stopt, vallen je inkom sten grotendeels weg, terwijl je nog veel verplichtingen hebt En dus kom je tot de ontdekking dat je uit financiéle overwegingen wel door moet gaan. Als je stopt, laat je immers een verschrikkelijke schul denlast achter waar je je hele leven voor moet bloeden. Dat geldt niet alleen voor mij, dat geldt voor een heleboel artiesten. Gelukkig heb ik een eerlijk vak geleerd. Ik ben vrachtwagenchauffeur en daar kan ik altijd de kost mee verdienen". „Waar ik ook zo van baal is die vriendjespolitiek in de showbusi ness. Dat in Hilversum de dienst wordt uitgemaakt door een paar discjockeys. Die weten het allemaal zo goed. Dat liedje wordt een grote hit en dat liedje wordt een flop, dus dat draaien we maar niet Ze lullen maar wat uit hun nek. En de arties ten uit de Randstad hebben gewoon gen gehad met Hilversum. Ik noem een voorbeeld. De VARA benadert mij voor het maken van een jingle voor de tv-serie Transport. Nou, ik krijg een bandje thuis, ik krijg een tekstje erbij en ik beluister dat. Nou, de tekst was wel aardig, maar de muziek was niet om aan te horen. Toen heb ik teruggebeld en gezegd: ik wil het best doen, maar dan op mijn manier". „Nou daar was ik vrij in, zei de VARA. Maar het moest wel heel snel gebeuren. Binnen een week zaten we in de studio met een orkestje. We hebben onze liedjes naar de VARA gestuurd en die vond ze prachtig. Echt waar. ze vonden het leuk. Er waren op een terrasje in Zwolle ook nog allerlei beloftes gedaan. Optre den met een eigen groep bij de VARA, een eigen programmaatje dus en een grote promotie voor de tv-sene Transport met mijn plaat erbij. Niks. maar dan ook totaal niks is er van uitgekomen. Van die belof tes niet en van dat liedje bij die tv-serie ook niet. Daar heb ik niks meer van gehoord. Dan zie je maar weer dat heeft niet altijd met je zelfvertrouwen te maken. Het heeft met het systeem te maken en daar kan ik niet goed tegen.Voor mij zijn hel daar in Hilversum gewoon een stelletje misbaksels. Griezels zijn het daar voor tachtig procent" Alberti is een gigant. Die verwel komt je persoonlijk. Dat denk je toch als buitenstaander. Maar ik wist de voorgeschiedenis met die elpees al. Dus hield ik me wat op de achtergrond. Maar ik heb van haar nog geen goeiedag gehoord. En nog geen felicitatie gehad over mijn eerste plaats". dankjewel gefluisterd Henk Wijngaard gaat weer verhuizen, of: hij is failliet". „Privacy heb je dus niet meer als je een bekende artiest bent. Ik heb al vijf of zes geheime telefoonnummers gehad. Dat helpt wel, maar als je niet bereikbaar bent en ze willen je toch spreken, dan komen ze gewoon naar je huis toe. Desnoods helemaal van uit Belgie of Brabant. Ik geloof datje als artiest bikkelhard moet zijn om daar allemaal tegen te kunnen En dat allemaal leuk te blijven vinden. henk kuipers lelijk -De grote bekendheid is gekomen ioen „Met de vlam in de pijp" een iigantische hit werd. Iedereen vond Jat natuurlijk leuk voor mij. Vrien den en kennissen komen vaker op bezoek, heel 'gezellig allemaal. Je moet overal in het land optreden en je wilt goed voor de dag komen. Dus teem je een Mercedes en je koopt betere kleding. Maar ineens wordt alles anders. Je verspeelt een hele boel vrienden waar je tien, elf, twaalf jaar mee omgegaan bent. Die 'inden jouw liedjes niet leuk en ze reggen: dat wordt toch niks. En als iet allemaal wél wat wordt, zoals in snjn geval, als het gigantisch wordt '«kocht, dan krijg je bij die men- «n misschien een stuk rancune, denk ik, Ze beginnen lelijk te doen. De een gaat er met vijftien cassettes tussenuit, de ander met twaalf el pees, Die zullen ze wel even op de 'ibrick verkopen voor mij, maar ik teb die mensen nooit meer gezien. Dp een gegeven moment ben je weer bijna helemaal alleen". moet ook verhuizen, want waar f woont gaat het niet meer. Allé- taal afgunst Ze maken je auto epot, ze gooien stenen door je ra- •un. Dat is heel erg. allemaal. Als er j Nederland gesproken wordt over dacnminatie, kan ik erover meepra ten In de volksbuurt waar je woont, 'aar rijs je door je succes de pan uit, Het wordt te gek met die man, btggen ze. Die moet dus even terecht Wezen worden. Zelfs je vrouw en je onderen worden niet met rust gela- 'an.De omgeving vindt dat jij kapso- Ss hebt gekregen. Maar die kapso- Ks worden je gewoon aangepraat. Dan zeggen ze: hé. daar heb je die •Pschepper in die Mercedes ook tuer! Dus moet je daar snel weg. Je n)kt uit naar een buurt waar ze niet 5aar hun voorhoofd wijzen. Waar ik woon is het een stuk rustiger, Nukkig". Er zijn er genoeg bij die dat zalig vinden. Die gaan dan ook zoveel mogelijk de straat op van: hahaha, wat ben ik toch beroemd. Maar bij mij heeft dat nooit geleefd. Want als ik alles van tevoren geweten had, was ik er nooit aan begonnen. Dan had ik wel liedjes geschreven, maar die had ik dan door een ander laten zingen. Het is. ondanks het succes, één grote desillusie gewuiden" geld „Als je succes hebt. ga je veel geld verdienen. Maar je gaat ook investe ren in een nieuwe auto. in kleding, in een beter huis. Ik krijg 1770 gulden bruto voor een optreden. Daar moet dan alles af. Allerlei soorten belasting, sociale lasten, de manager en het artiestenbureau krijgen hun deel, je hebt je vaste onkosten, zoals autofinanciering en verzekeringen. Hier, kijk maar eens in de stukken. In 1981 bijvoorbeeld heeft mijn bv voor meer dan 300.000 gulden omgezet. Maar waar is al dat geld gebleven? Ik weet het niet". „Vijf jaar succes hebben me mets, maar dan ook helemaal niets opgele verd Ik zit nog steeds met een dikke hypotheek op dit huis en met een grote autofinanciering. Van een op treden hou ik. na aftrek van alles, hooguit 350 gulden over. Dat lijkt meer dan het is, want vergeet niet dat je soms hele slappe periodes hebt. Dat je dus geen optredens hebt. Dan moet je je gezin aan het eten houden met het geld dat je daarvoor hebt verdiend, terwijl alle vaste lasten ook gewoon doordraai en. Ik heb eens uitgerekend dat ik minstens 8000 gulden per maand moet verdienen om minimaal te kun nen leven. De mensen hebben er geen weet van hoeveel je weg moet brengen. Het is gewoon onmogelijk, op een heel enkele uitzondering na, om rijk te worden als Nederlands meer kans dan artiesten uit de pro vincie. Ik kom uit Groningen en het is voor mij ontzettend moeilijk om naar al die feesten en naar de jetset toe te gaan. Ik kom daar nooit. Ik heb daar geen behoefte aan, om daar dagen en nachten in allerlei clubs te vertoeven. Al die feestjes waar ze mekaar de bal toeschuiven Dat is niks voor Henk Wijngaard". vriendje „Nou wordt er wel steeds op aange drongen om mijn gezicht daar te laten zien. Je moet contact met die en die opnemen, wordt mij gezegd. Nou. daar heb ik nooit wat voor gevoeld. Waar gaat het nou eigenlijk om? Om goeie liedjes of om goeie contacten? Ik heb wel gemerkt: goeie relaties hebben is een van de belangrijkste dingen die er zijn. Neem nou André van Duin of André Hazes. Die stikken in de vriendjes. Die hebben veel invloed". „Als ik elke week naar Hilversum, naar Amsterdam of naar Rotterdam zou gaan en ik zou maar genoeg meedoen op die feestjes, dan zou ik vanzelf het balletje teruggespeeld krijgen. Dan wordt er wel voor ge zorgd dat je vaak gedraaid wordt of dat je regelmatiger op de tv komt. Maar ja, ik ben nou eenmaal niet zo. Misschien hebben ze daar in het Westen wel gelijk gehad Kan best zijn dat die Henk Wijngaard hele maal niks is. Ik twijfel zelf. ik heb niet genoeg zelfvertrouwen. Ik twijfel aan mijn eigen kunnen door wat er in de afgelopen vijf jaar allemaal is gebeurd". „Maar er zijn ook dingen bij die je niet zelf in de hand hebt. Ik heb een drietal jaren bij een platenmaat schappij gezeten als de grote topper, als de bestverkochte artiest. Maar op een gegeven moment komen Doe transport Maar. Frank Boeijen en Toontje La ger Die maken gigantische succes sen en vanaf dat moment wordt er aan jou niks meer gedaan. Dan ben je van ondergeschikt belang. Dan is jouw elpee veel minder belangrijk dan die van een ander. Jouw plugger komt in Hilversum en heeft vier of vijf elpees bij zich die hij moet slijten bij de discjockeys. Kijk. als hij maar éen elpee bij zich heeft, zal hij die promoten. Maar als hij er vier of vijf heeft, dan moet hij een keuze maken en dan laat hij de op dat moment iets minder populaire artiest vallen. Daar hebben alle artiesten zo nu en dan last van". „Ik heb een heleboel nare ervarin „Ja. ik weet heus wel wat ik zeg. Ik meen het ook. Ik bedoel, ik kan dat namelijk hard maken. En ik kan je nog wel meer vertellen dat ik kan bewijzen. Toen ik veel succes had met De vlam in de pijp had John de Mol. een hele grote naam in Neder land, een tv-programma samen met Willeke Alberti. Dat programma heette Hitboulevard. Ze vonden mijn lied maar niks. Maar we moesten wel een hele partij platen sturen. Deze platen zijn nooit meer boven water gekomen. Die zijn dus gewoon er gens weggestouwd Niemand weet waar ze gebleven zijn" „Toen ze voor de tweede keer om platen vroegen, hebben we die el pees van binnen gemerkt. En die zijn toen teruggevonden in de win kel van John de Mol. En ik kwam dus niet in het programma. Maar ineens sta je nummer eén met Dè vlam in de pijp. Dus kwam ik toch in dat programma Hitboulevard. Willeke Alberti was de presentatri ce. Je komt daar toch als leek bin nen en dan denk je: die Willeke „Ik kreeg alleen een bosje bloemen van waarschijnlijk haar dochtertje of van iemand uit de zaal. Ik ben vertrokken zonder één dankjewel of wat dan ook. Dus vanaf dat moment wist ik wel ongeveer hoe dat wereldje daar in Hilversum in mekaar zit en hoe ik mij daar tegenover moet op stellen. Ik heb mij dus gewapend vanaf dat moment. Misschien komt het wel daardoor dat ik nooit een enorme televisiegek ben geworden. Ik bedoel, als ik een nieuwe plaat heb gemaakt, blijf ik liever thuis dan dat ik naar de studio's ga. Zo erg is het met mij. Ik kan daar met veel aan doen, het is zo gegroeid". „Weer een ander probleem is dat je door je platenmaatschappij en door het publiek in een bepaald hokje wordt gestopt. Je wordt gewoon ge leefd Je moet doen wat anderen zeggen Je bent nou eenmaal de zingende vrachtwagenchauffeur en zo willen wij jou alleen maar. Kijk, dat is. het probleem van Henk Wijn gaard, hé. Het merendeel van de Nederlandse artiestenstal kan zin gen wat het wil. Iedereen kan in principe switchen van Nederlands naar Engels of omgekeerd, maar Henk Wijngaard mag alleen maar Nederlandse vrachtwagenliedjes zin gen. En dat is voor mij heavy hoor, dat is zwaar". „Echt erg om alleen maar over vrachtwagens te zingen is het niet. maar ik wil wel graag nummers zingen die ik zelf leuk vind en dat mag meestal niet. Ik wil in mijn nummers graag een bepaalde proble matiek bezingen. Over werkloosheid of files of zo. Maar dan zeggen ze: dat is te politiek. Dus gaat iemand an ders nummers voor je schrijven, wantje hebt zelf geen inspiratie meer en opstaan. Zo word je helemaal op een zijspoor gezet. Dat vind ik bela chelijk, in één woord belachelijk. En of je bent te moe van al dat vechten dan is het niet leuk meer om artiest te zijn". „Het liefste zou ik met een eigen orkest gaan werken, met een eigen show door Nederland gaan, maar dat lukt niet. Dat is gewoon te duur. Want iedereen moet aan je verdie nen. Het hele systeem deugt name lijk niet. Daarom stel ik voor dat het theatergebeuren wordt genationali seerd. Laat alleen de arbeidsbu reaus ervoor zorgen dat artiesten aan het werk komen en schakel de artiestenbureaus en de managers uit. Daardoor worden artiesten en orkesten een heel stuk betaalbaar- der. Zorg ervoor dat er licenties komen voor gevestigde artiesten en orkesten. Ik weet dat wat ik nou zeg keihard is. Dat ik daarmee tegen een hoop zere benen schop. Maar als je met licenties gaat werken, zet je die kloterige amateurgroepjes en die beunhazen buitenspel. Die pakken heel wat werk af en laten zich nog vaak zwart betalen ook. Wat zou het mooi zijn als de arbeidsbureaus al les zouden regelen. Dan wordt alles een stuk goedkoper en word je ad ministratie veel eenvoudiger. Je krijgt als artiest gewoon je netto salaris en je bent van alle gezeur af'. eigen show ..Na vijf succesvolle jaren ben ik tot de conclusie gekomen dat ik geen artiestenbloed heb Ik heb niet die enorme wilskracht die nodig is om je in dit harde vak staande te houden. Ik heb ook niet dat zelfvertrouwen van: zo in jezelf geloven dat het eigenlijk vanzelf gaat. Ik twijfel te veel. Ik twijfel altijd. Ik heb een angst als in het sprookje van de keizer met de onzichtbare kleren. Hij loopt op straat te pronken en op een gegeven moment roept een jongetje: Kijk eens mama, de keizer loopt naakt. Ik ben bang dat er vandaag of morgen iemand komt die zegt die Henk Wijngaard kan helemaal niet zingen Mede daarom stop ik ermee. Eigenlijk is het toch gek dat zoiets gebeurt. Ik heb vier gouden elpees en drie gouden cassettes gekregen. Ik kan zingen, componeren, arrange ren. gitaar spelen. Ik ben bekend Ik zou toch mogen verwachten dat ik met al die verdiensten voor de rest van mijn leven gebeiteld zit. Vergeet het maar. Het blijft vechten, vallen en opstaan en ik ben dat hele zootje

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 25