EX-HARTPATIENTEN
HAVEN
Gent is te
bescheiden
Als wij bezig zijn loopt
het zweet de zaal uit
VRIJDAG 23 DECEMBER 1983
TERNEUZEN "Als Stapje Terug bezig is, loopt het zweet de zaal uit. Je zou niet zeggen dat
dit ex-hartpatiënten zijn. Men ontziet elkaar niet en iedereen is enthousiast. Zelfs de
huisartsen lopen hier te rennen als jonge honden", veftelt Marinus Polderman (56), voorzitter
van de ex-hartpatiëntenvereniging Stapje Terug in Terneuzen. Op woensdagavonden
schieten de dames en heren van de vereniging zich in hun sportbroekjes en -shirts en hollen
door de gymzaal aan de Madame Curiestraat in Terneuzen.
eigenlijk moest daar geld op
Een leraar lichamelijke opvoeding,
wee huisartsen, fysiotherapeuten en
mensen van de hartbewaking doen
mee In een halletje achter de kleed
kamer blijven medische en zuurstof-
spparatuur en een koffer met spuiten,
injectienaalden en medicijnen onaan
geroerd In het Julianaziekenhuis in
Terneuzen staat een ambulance ge
reed. maar hoeft met uit te rukken.
Leraar lichamelijke opvoeding A Ble-
ranus blaast uitbundig op zijn fluitje
aroept na de warming up: „Jongens.
iigaan we volleyballen!" Polderman
s trots op de nazorg voor ex-hartpa-
aênten in Terneuzen: „Alles is pro
De artsen, sportleraren, mensen
ran de care en fysiotherapeuten ko
nen allemaal gratis. Ze rouleren elke
;eek Het gaat voortreffelijk". De
iMizitter heeft inderdaad niet te kla-
sn, de gemeente Terneuzen stelde de
■vmzaal gratis beschikbaar aan Stap
je Terug.
De vereniging 'van ex-hartpatiënten
verd op initiatief van de Zeeuwse
Sportraad uit Middelburg en de
ins artsen H. Hammer en P Vercau-
;n uit Terneuzen, een jaar geleden
opgericht. De vereniging begon met
:en leden.
.Via de fysiotherapie van het Juliana-
aekenhuis komen de ex-hartpatien-
xn bij ons terecht. We treffen het dat
internist J. Spijker zo positief is", zegt
Polderman.
Sommige internisten zijn niet zo ge
lukkig met de sportieve aspiraties van
hartpatiënten. De voorzitter be
rijpt dat niet: „Er staat een team
tulpverleners klaar, gebeurt er iets,
dan komen ze in actie, maar we zijn
tu een jaar bezig en er is nog niets
misgegaan". De 23 leden van Stapje
Terug zijn stuk voor stuk ex-hartpa-
liênten. Ze hebben een infarct gehad,
sommigen zijn geopereerd in Hous-
anderen wachten op een operatie.
.Ex-hartpatiënten lopen tijdens een
partijtje basketbal evenveel gevaar
ils mensen met een normale gezond
heid. Ze komen de eerste keer bang
tomen, maar de angst verdwijnt zo-
dra ze meedoen". Volgens Polderman
beeft het sporten geen verbeterend
effect op het hart „Het hart wordt
sremd door de B-blokken, onze me
dicijnen. De hartslag van onze men-
ien ligt tijdens het sporten zo rond de
a 80 slagen per minuut, terwijl een
armale hartslag onder die omstan
digheden toch wel 180 a 200 slagen
bedraagt. Het hart heeft een flinke Uk
gehad en moet beschermd blijven.
Vie een hartinfarct krijgt, mankeert
zts aan z'n bloedvaten, dat gaat niet
meer weg. ook niet met sporten. Wat
het hart kwijt is is het kwijt, maar je
«ordt hier conditioneel beter en je
raakt over je angsten heen. Ex-hart
patiënten hoeven niet in een hoekje te
zitten. Ze kunnen méér. Op een sport
avond kom je er snel genoeg achter
wat je kunt of niet Je leert je grenzen
kennen Ieder sport in z'n eigen tempo
en wie moe is gaat aan de kant
zitten".
Bij Stapje Terug komen alleen die
ex-hartpatiënten terecht, die toe
stemming hebben van hun internist
om te gaan sporten De deelnemers
blyven voorltdurend onder zijn con
trole.
„Je bent hier gewoon leuk bezig en
iedereen begrijpt wel dat-ie niet de
conditie heeft van een jonge knul.
Onze leden zijn tussen de 40 en 67; in
de gevaarlijke leeftijd, zal ik maar
zeggen"
In de gymzaal aan de Madame Curie
straat leven de ex-hartpatiénten zich
uit in voetbal, handbal, basketbal,
korfbal. Ze tennissen, spelen badmin
ton. hockey enzovoort. Stapje Terug
is aangesloten bij Federatie Hart in
Beweging in Nijmegen. Twee keer per
jaar gaat de hele club daarheen om
samen met andere ex-hartpatienten
een dagje gezellig te sporten.
Subsidie
Stapje Terug heeft nu 23 leden. „Als
iedereen meedoet op woensdag
avond, dan is de zaal te klein. We
hebben geïnformeerd wat het kost
om de helft van het Zwaantje af te
huren, maar dat komt te duur", zegt
voorzitter Polderman.
De kosten nemen toe. „Met honderd
gulden per lid per jaar komen wc er
niet aan uit. Het is ook niet de
bedoeling om alle kosten op de leden
te verhalen. We willen vaker dan een
keer per week sporten, maar we
moeten wel in staat blijven om de
onkosten van de mensen die ons
helpen te betalen. Neem de sportlera
ren. die volgen op kosten van de
vereniging een bijseholingscursus bij
de federatie in Nijmegen". Polder
man noemt nog wat kostenposten op.
„We hebben vorig jaar stickers ver
kocht en pamfletten opgehangen.
Voorzitter Marinus Polderman van 'Stapje Terug' m actie
rennen als jonge honden'
Om de kas te spekken ging er in
januari 1983 een subsidie-aanvraag
van Stapje Terug naar het college van
b en w in Terneuzen, Maar die aan
vraag is nog niet gehonoreerd. „Een
paar maanden geleden zijn we nog
eens om de tafel gaan zitten en we
zouden snel iets horen. Het is nu
december, maar we weten nog met of
het doorgaat".
Volgens T van der Ploeg, ambtenaar
sportzaken in de gemeente Terneu
zen. kan het nog wel even duren met
die subsidie. „De aanvraag is in be
handeling We weten alleen nog niet
uit welke pot die subsidie moet ko
men. Het komt erop neer dat b en w
een principe-besluit moeten nemen
Als we Stapje Terug subsidie geven,
dan moeten we straks ook een vereni
ging voor visueel gehandicapten sub
sidiëren en dan moet het geld er ook
zijn", aldus Van der Ploeg, die eraan
toevoegt dat het gratis zaalgelbruik
gewoon gehandhaafd blijft Voorzitter
Polderman is voorstander van meer
ex-hartpatiëntenverenigingen
Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij denkt aan
afdelingen van Stapje Terug in andere
plaatsen. „Dat zou in Hulst kunnen,
maar ik weet dat men er in Hulst niet
zo happig op is", zegt hij.
Stapje Terug is tot op heden nog
steeds uniek in Zeeland. De Zeeuwse
Sportraad is echter wel bezig om een
soortgelijke vereniging in Vlissingen
van de grond te knjgen.
Verenigingen
A. J. Doorenbos, stafmedewerker v
de Zeeuwse Sportraad uit Middel
burg: „We zijn in Vlissingen in kon-
takt gekomen met een leraar licha
melijke opvoeding en we bekijken
onder welke voorwaarden we daar
een vereniging van ex-hartpatiënten
kunnen oprichten. Wat Hulst betreft
geloof ik niet dat er op dit moment
voldoende medewerking en belang
stelling is, maar daar komen we nog
op terug". Doorenbos vindt het overi
gens belangrijker dat de verschillen
de regio's in Zeeland hun eigen ex-
hartpatiëntensportvereniging en ge
handicaptensportvereniging krijgen.
„Zo'n vereniging heeft een regionale
functie, je hoeft niet in elk dorpje zo'n
vereniging te hebben, maar het is wel
makkelijk als je 'm in de buurt hebt".
Doorenbos stelt dat een van de priori
teiten van de Zeeuwse Sportraad een
sportvereniging voor visueel gehandi
capten in Zeeüwsch-Vlaanderen is.
Stapje Terug is wat de nazorg van
ex-hartpatiënten in Zeeuwsch-Vlaan
deren betreft een stapje vooruit geble
ken Naast de wekelijkse sportavond
kijkt de vereniging uit naar andere
akticiteiten. In januari gaat Stapje
Terug bowlen in de Vlaanderenhal in
Sas van Gent. Vanaf mei springt men
's avonds op de fiets om zich voor te
bereiden op de Landelijke Fietsdag....
Waldemar Ysebaert
Een nieuwe vennootschap bouwt aan het Rodenhuizedok een vlaksilo voor graanopslag met een capaciteit van
300.000 ton.
TERNEUZEN „We zijn te bescheiden". Dat is de mening van de Gentse
schepen van de haven Frans Verheeke die in de loop van dit jaar in deze
functie voormalig burgemeester Placide De Paepe opvolgde. Verheeke is
nieuw in de maritieme wereld maar heeft zich tijdens de eerste zes
maanden van zijn ambtsperiode tegen versneld tempo ingewerkt in een
economische materie die voor het gewest Gent van bijzonder groot
belang is. Het havenbedrijf van Gent zwaaide twaalf maanden geleden
vooral dan in de richting van de nationale regering enthousiast met
de resultaten die tijdens het jaar 1982 werden genoteerd. De goedereno
verslag steeg met ruim achttien procent.
Verheeke liet vorige week opnieuw
geluiden op een wat hoopvollere
toekomst horen: in 1983 zal de re
cordoverslag van het jaar voordien
wellicht nog worden overtroffen.
Een en ander is ongetwijfeld het
gevolg van de manier waarop de
prive-sector in het havengebied de
jongste tijd inpikte op de renovatie
werken die het stadsbestuur van
kaaien en dokken liet uitvoeren.
Schepen Verheeke lijkt niet van
plan Gent zich als een té beschei
den haven verder te laten ontwikke
len. Aansluitend hierbij steekt de
zer dagen in Gent een nieuwe ver
eniging de kop op die zich VZW
Gentse Havengemeenschap noemt.
Want de eigen havenbelangen die
nen wat agressiever te worden ver
dedigd. Daarover lijkt men het in
havenkringen roerend eens.
Op een persconferentie vorige week
zei schepen Verheeke te denken dat
men in Gent te bescheiden is als het
erop aan komt in Brussel eisen te
stellen inzake uitbreiding en of mo
dernisering van de haven en haar
installaties „In Zeebrugge pakt
men de zaken anders aan", aldus
Verheeke. „Die haven vroeg op de
nationale havencommissie zonder
verpinken een diepwaterkade, om
zo de gedane investeringen beter te
valorizeren". Verheeke zal zich
voorlopig tijdens gesprekken in
Brussel kunnen blijven opwerpen
als de vertegenwoordiger van een
Belgische haven die ondanks
crisis succesvol is De afgelopen
twaalf maanden zijn trouwens goed
geweest In de zomer werd nochtans
rekening gehouden met een terug
loop van de goederenoverslag met
twee tot drie procent De trend
wijzigde echter tijdens het vierde
kwartaal van 1983. Bepaalde trafie
ken die waren stil gevallen, kwamen
weer op gang. Dat was onder meer
het geval met dc aanvoer van gerst
die wordt ingevoerd uit Canada en
in mindere mate uit EG-landen en
Saoedi-Arabie als bestemming
heeft. Bij de firma Manuport zorgt
dit voor grote bedrijvigheid Het in
bulk aangevoerde graan wordt bij
dit bedrijf opgezakt om opnieuw te
worden verscheept.
Havenkapitein De Wilde voorziet
dat opnieuw een overslag van
500 000 ton zakgoed kan worden
bereikt De gunstige trend wat het
zakgoed betreft, is onder meer een
gevolg van de overeenkomsten die
enkele jaren geleden tussen vak
bonden en patronaat werden afge
sloten. De syndicaten gingen toen
akkoord met een nieuw ploegenstel-
sel waarin op een efficiëntere ma
nier wordt gewerkt en met minder
mensen Gent haalt, thans minstens
vijfhonderd ton per shift en komt
daarmee op het niveau dat in de
haven van Antwerpen wordt be
reikt. „Het is van belang dat we
inzake zakgoed met andere havens
kunnen meedingen", meent André
De Wilde „We beschikken nu over
moderne uitrusting voor dit soort
activiteiten" Manuport is één van
de havenbedrijven die inspeelde op
de renovatiewerken die het stadsbe
stuur liet uitvoeren in het oudere
havengedeelte van het Groot Dok
Manuport investeerde een half mil
jard Bfr in nieuwe installaties en
opslagruimten op de kaai. Vooral de
moderne laad- en opzakinstallaties
springen hierbij in het oog Het
bedrijf nep er de havenautoriteiten,
schepen Verheeke en de lokale
kranten bij om een primeur voor de
haven van Gent voor te stellen, met
name het simultaan lossen en laden
van een schip dat was geladen met
15.000 ton samengestelde meststof
in bulk.
De in Scandinavië ingeslagen la
ding werd in Gent gelost, opgezakt
en onmiddellijk weer aan boord
gebracht. In Noorwegen kon dat
niet en in het land van bestemming
(China) evenmin bij gebrek aan ge
schikte installaties. „Ik denk dat
wij de enige zijn die dat kunnen,
hier in Gent en in onze vestiging in
Antwerpen", meent directeur Tack
van Manuport. Tack wijst op de
belangrijke tijdwinst bij simultaan
lossen en laden.
Het aantal ligdagen in de haven
wordt verminderd met als gevolg
een minimum aan kosten voor re
ders, bevrachters, im- en exportbe
drijven.
Kranen
De NV CBM de bedrijfsnaam
luidt thans 'Belgische Maatschap
pij voor Stevedoring' behoort tot
de grote Gentse havengebruikers
en was in 1982 nog goed voor een
totale verhandelde tonnemaat van
ongeveer elf miljoen ton goederen.
CBM dat in 1925 aan het Midden
dok zijn activiteiten begon, is
steeds een typische bulkgoederen-
behandelaar geweest (kolen, ert
sen, fosfaten, meststoffen).
In het raam van de diversificatie
van trafieken in het Gentse haven
gebied heeft CBM zich thans ook
gericht naar de behandeling van
stukgoederen en hiervoor heeft het
bedrijf niet onaanzienlijke investe
ringen gedaan. CBM kocht bij de
Duitse constructeur Gottwald twee
gloednieuwe mobiele kranen voor
een totaal bedrag van 170 miljoen
Bfr. Het grootste exemplaar kan
zowel bulk als stukgoederen be
handelen, rijdt op rubberen banden
zodat de kraan op alle kaaien kan
worden mgezet en is, naar ver
luidt. van een type dat nog niet in
andere havens elders in de wereld
wordt gebruikt CBM wil tegen mei
volgend jaar klaar komen met de
bouw van een nieuwe goederenter
minal. gelegen op de strook tussen
midden- en noorddok. Op deze plek
worden de dokken op een diepgang
van 13 meter gebracht zodat er
schepen tot 70 000 ton zullen kun
nen aanleggen Volgens afgevaar
digd-beheerder Robert Lalemant
van CBM heeft het bedrijf niet
nagelaten in te haken op de door de
stad gevoerde politiek van vernieu
wing van oude havengedeelten. „Di
versificatie was nodig omdat de
trend in de aanvoer van bulkgoede
ren met bijster gunstig is", zegt
Lalemant.
„Duinkerken. Rotterdam, Amster
dam en Calais zijn toegankelijk
voor schepen tot 100 000 ton. Het
groot probleem voor Gent blijft de
sluis in Terneuzen die te klein is"
Een andere bijkomende activiteit
vindt men aan het Rodenhuizedok
waar de nieuwe vennootschap Gent
Graan Stockage Distributie een
vlaksilo bouwt met een oppervlakte
van 60.000 vierkante mter (twaalf
voetbalvelden) en een capaciteit
van 300.000 ton. Een eerste gedeelte
van de silo werd in oktober in
gebruik genomen. Gent verwerft
hiermee een opslagcapaciteit van
één miljoen ton voor graan. Wat
havenkapitein De Wilde en het
stadsbestuur doet zeggen dat Gent
de graanschuur van Europa is.
Gent verwacht in het komende jaar
bijkomende aanvoer van diepvnes-
produkten. De bouw van een derde
diepvriesloods aan het Petroleum-
dok werd zopas toegewezen, maar
de uitvoering hangt af van de subsi
die. die door het ministerie van
openbare werken moet worden ver
leend Over de rentabiliteit van de
twee andere diepvriesloodsen is eni
ge twijfel gerezen. Volgens schepen
Verheeke is de eerste loods nu regel
matig volgestouwd terwijl ook de
tweede in gebruik is. Begin januari
verwacht Citrus Coolstore nieuwe
aanvoer van diepgekoeld vruchten
sap uit Brazilië terwijl een Deense
firma diepgevroren vis zal aanvoe
ren uit de Far Oéreilanden.
Verdeling
Met de resultaten van dit jaar
achter de hand brengt Gent nog
eens de, wat genoemd wordt, onge
lukkige verdeling van de haven
tranche in het Gemeentefonds ter
sprake. De verdeling gebeurt thans
op basis van de scheepstonnemaat
(lege schepen worden hierin ook
meegeteld) en niet op basis van het
werkelijke maritieme goederen
verkeer. In 1982 kreeg Gent veer
tien procent van de nationale ha
ventranche. Mocht de berekening
gebeuren op basis van de goederen-
trafiek dan zou het Gentse aandeel
21 procent bedragen. Niettemin is
de exploitatie van de haven voor
de stadskas een winstgevende acti
viteit.
En ook aan het eind van 1983 klinkt
de oude eis een betere toegang tot
de haven. Op het stadhuis wacht
men met ongeduld op bestekken
van het ministerie van openbare
werken die de vaart op Gent moe
ten helpen verbeteren. In juni werd
een subcommissie van de bestaan
de Scheldecommissie (waarin Belgi
sche en Nederlandse vertegenwoor
digers) voor het kanaal geïnstal
leerd Daar werden toen afspraken
gemaakt voor het opstellen van een
regeling voor de binnenvaart in de
sluis in Terneuzen. voor de geleide-
werken en de doorvaart langs de
bruggen van Sluiskil en Sas van
Gent. Afgelopen maandag zou deze
subcommissie opmeuw vergaderen
maar de bijeenkomst werd geannu
leerd omdat men in werkelijkheid
nog geen stap verder staat dan deze
zomer. Een en ander leidt er toe dat
in een nabije toekomst de eisen
vanuit Gent iets harder en met
meer doortastendheid zullen wor
den geformuleerd. Om te vermijden
dat men te bescheiden zou blijven.
Een aanwijzing m die zin is alvast
de oprichting van de vereniging
zonder winstoogmerk (VZW) Gent
se Havengemeenschap waarvan de
officiële start binnenkort mag wor
den verwacht De Gentse Havenge
meenschap ontstond uit een werk
groep waarin de belangrijkste ha
vengebruikers en havenautoriteiten
zitting hadden. In havenkringen
kan worden vernomen dat de Ha
vengemeenschap een moderne en
efficiënte koers wil gaan varen in de
verdediging van de havenbelangen.
Dit in tegenstelling met een vereni
ging als de op sterver, na dood
zijnde Association des Intéréts Ma-
ntimes de Gand waarin mensen
zitten die de moderne evolutie in
havens niet meteen hebben kunnen
volgen. Een nieuwe krachtdadiger
spreekbuis die onder een of andere
vorm ook als promotie-organisme
kan worden gebruikt.
De man die voor de oprichting van
de Gentse Havengemeenschap fel
heeft geijverd (met volle steun van
havenkapitein De Wilde) is direc
teur Van der Mueren van Ghent
Gram Terminal
Kris Naudts
tijd voor een medische 'check' Sommige intemislen niet zo gelukkig