EX-HARTPATIENTEN HAVEN Gent is te bescheiden Als wij bezig zijn loopt het zweet de zaal uit VRIJDAG 23 DECEMBER 1983 TERNEUZEN "Als Stapje Terug bezig is, loopt het zweet de zaal uit. Je zou niet zeggen dat dit ex-hartpatiënten zijn. Men ontziet elkaar niet en iedereen is enthousiast. Zelfs de huisartsen lopen hier te rennen als jonge honden", veftelt Marinus Polderman (56), voorzitter van de ex-hartpatiëntenvereniging Stapje Terug in Terneuzen. Op woensdagavonden schieten de dames en heren van de vereniging zich in hun sportbroekjes en -shirts en hollen door de gymzaal aan de Madame Curiestraat in Terneuzen. eigenlijk moest daar geld op Een leraar lichamelijke opvoeding, wee huisartsen, fysiotherapeuten en mensen van de hartbewaking doen mee In een halletje achter de kleed kamer blijven medische en zuurstof- spparatuur en een koffer met spuiten, injectienaalden en medicijnen onaan geroerd In het Julianaziekenhuis in Terneuzen staat een ambulance ge reed. maar hoeft met uit te rukken. Leraar lichamelijke opvoeding A Ble- ranus blaast uitbundig op zijn fluitje aroept na de warming up: „Jongens. iigaan we volleyballen!" Polderman s trots op de nazorg voor ex-hartpa- aênten in Terneuzen: „Alles is pro De artsen, sportleraren, mensen ran de care en fysiotherapeuten ko nen allemaal gratis. Ze rouleren elke ;eek Het gaat voortreffelijk". De iMizitter heeft inderdaad niet te kla- sn, de gemeente Terneuzen stelde de ■vmzaal gratis beschikbaar aan Stap je Terug. De vereniging 'van ex-hartpatiënten verd op initiatief van de Zeeuwse Sportraad uit Middelburg en de ins artsen H. Hammer en P Vercau- ;n uit Terneuzen, een jaar geleden opgericht. De vereniging begon met :en leden. .Via de fysiotherapie van het Juliana- aekenhuis komen de ex-hartpatien- xn bij ons terecht. We treffen het dat internist J. Spijker zo positief is", zegt Polderman. Sommige internisten zijn niet zo ge lukkig met de sportieve aspiraties van hartpatiënten. De voorzitter be rijpt dat niet: „Er staat een team tulpverleners klaar, gebeurt er iets, dan komen ze in actie, maar we zijn tu een jaar bezig en er is nog niets misgegaan". De 23 leden van Stapje Terug zijn stuk voor stuk ex-hartpa- liênten. Ze hebben een infarct gehad, sommigen zijn geopereerd in Hous- anderen wachten op een operatie. .Ex-hartpatiënten lopen tijdens een partijtje basketbal evenveel gevaar ils mensen met een normale gezond heid. Ze komen de eerste keer bang tomen, maar de angst verdwijnt zo- dra ze meedoen". Volgens Polderman beeft het sporten geen verbeterend effect op het hart „Het hart wordt sremd door de B-blokken, onze me dicijnen. De hartslag van onze men- ien ligt tijdens het sporten zo rond de a 80 slagen per minuut, terwijl een armale hartslag onder die omstan digheden toch wel 180 a 200 slagen bedraagt. Het hart heeft een flinke Uk gehad en moet beschermd blijven. Vie een hartinfarct krijgt, mankeert zts aan z'n bloedvaten, dat gaat niet meer weg. ook niet met sporten. Wat het hart kwijt is is het kwijt, maar je «ordt hier conditioneel beter en je raakt over je angsten heen. Ex-hart patiënten hoeven niet in een hoekje te zitten. Ze kunnen méér. Op een sport avond kom je er snel genoeg achter wat je kunt of niet Je leert je grenzen kennen Ieder sport in z'n eigen tempo en wie moe is gaat aan de kant zitten". Bij Stapje Terug komen alleen die ex-hartpatiënten terecht, die toe stemming hebben van hun internist om te gaan sporten De deelnemers blyven voorltdurend onder zijn con trole. „Je bent hier gewoon leuk bezig en iedereen begrijpt wel dat-ie niet de conditie heeft van een jonge knul. Onze leden zijn tussen de 40 en 67; in de gevaarlijke leeftijd, zal ik maar zeggen" In de gymzaal aan de Madame Curie straat leven de ex-hartpatiénten zich uit in voetbal, handbal, basketbal, korfbal. Ze tennissen, spelen badmin ton. hockey enzovoort. Stapje Terug is aangesloten bij Federatie Hart in Beweging in Nijmegen. Twee keer per jaar gaat de hele club daarheen om samen met andere ex-hartpatienten een dagje gezellig te sporten. Subsidie Stapje Terug heeft nu 23 leden. „Als iedereen meedoet op woensdag avond, dan is de zaal te klein. We hebben geïnformeerd wat het kost om de helft van het Zwaantje af te huren, maar dat komt te duur", zegt voorzitter Polderman. De kosten nemen toe. „Met honderd gulden per lid per jaar komen wc er niet aan uit. Het is ook niet de bedoeling om alle kosten op de leden te verhalen. We willen vaker dan een keer per week sporten, maar we moeten wel in staat blijven om de onkosten van de mensen die ons helpen te betalen. Neem de sportlera ren. die volgen op kosten van de vereniging een bijseholingscursus bij de federatie in Nijmegen". Polder man noemt nog wat kostenposten op. „We hebben vorig jaar stickers ver kocht en pamfletten opgehangen. Voorzitter Marinus Polderman van 'Stapje Terug' m actie rennen als jonge honden' Om de kas te spekken ging er in januari 1983 een subsidie-aanvraag van Stapje Terug naar het college van b en w in Terneuzen, Maar die aan vraag is nog niet gehonoreerd. „Een paar maanden geleden zijn we nog eens om de tafel gaan zitten en we zouden snel iets horen. Het is nu december, maar we weten nog met of het doorgaat". Volgens T van der Ploeg, ambtenaar sportzaken in de gemeente Terneu zen. kan het nog wel even duren met die subsidie. „De aanvraag is in be handeling We weten alleen nog niet uit welke pot die subsidie moet ko men. Het komt erop neer dat b en w een principe-besluit moeten nemen Als we Stapje Terug subsidie geven, dan moeten we straks ook een vereni ging voor visueel gehandicapten sub sidiëren en dan moet het geld er ook zijn", aldus Van der Ploeg, die eraan toevoegt dat het gratis zaalgelbruik gewoon gehandhaafd blijft Voorzitter Polderman is voorstander van meer ex-hartpatiëntenverenigingen Zeeuwsch-Vlaanderen. Hij denkt aan afdelingen van Stapje Terug in andere plaatsen. „Dat zou in Hulst kunnen, maar ik weet dat men er in Hulst niet zo happig op is", zegt hij. Stapje Terug is tot op heden nog steeds uniek in Zeeland. De Zeeuwse Sportraad is echter wel bezig om een soortgelijke vereniging in Vlissingen van de grond te knjgen. Verenigingen A. J. Doorenbos, stafmedewerker v de Zeeuwse Sportraad uit Middel burg: „We zijn in Vlissingen in kon- takt gekomen met een leraar licha melijke opvoeding en we bekijken onder welke voorwaarden we daar een vereniging van ex-hartpatiënten kunnen oprichten. Wat Hulst betreft geloof ik niet dat er op dit moment voldoende medewerking en belang stelling is, maar daar komen we nog op terug". Doorenbos vindt het overi gens belangrijker dat de verschillen de regio's in Zeeland hun eigen ex- hartpatiëntensportvereniging en ge handicaptensportvereniging krijgen. „Zo'n vereniging heeft een regionale functie, je hoeft niet in elk dorpje zo'n vereniging te hebben, maar het is wel makkelijk als je 'm in de buurt hebt". Doorenbos stelt dat een van de priori teiten van de Zeeuwse Sportraad een sportvereniging voor visueel gehandi capten in Zeeüwsch-Vlaanderen is. Stapje Terug is wat de nazorg van ex-hartpatiënten in Zeeuwsch-Vlaan deren betreft een stapje vooruit geble ken Naast de wekelijkse sportavond kijkt de vereniging uit naar andere akticiteiten. In januari gaat Stapje Terug bowlen in de Vlaanderenhal in Sas van Gent. Vanaf mei springt men 's avonds op de fiets om zich voor te bereiden op de Landelijke Fietsdag.... Waldemar Ysebaert Een nieuwe vennootschap bouwt aan het Rodenhuizedok een vlaksilo voor graanopslag met een capaciteit van 300.000 ton. TERNEUZEN „We zijn te bescheiden". Dat is de mening van de Gentse schepen van de haven Frans Verheeke die in de loop van dit jaar in deze functie voormalig burgemeester Placide De Paepe opvolgde. Verheeke is nieuw in de maritieme wereld maar heeft zich tijdens de eerste zes maanden van zijn ambtsperiode tegen versneld tempo ingewerkt in een economische materie die voor het gewest Gent van bijzonder groot belang is. Het havenbedrijf van Gent zwaaide twaalf maanden geleden vooral dan in de richting van de nationale regering enthousiast met de resultaten die tijdens het jaar 1982 werden genoteerd. De goedereno verslag steeg met ruim achttien procent. Verheeke liet vorige week opnieuw geluiden op een wat hoopvollere toekomst horen: in 1983 zal de re cordoverslag van het jaar voordien wellicht nog worden overtroffen. Een en ander is ongetwijfeld het gevolg van de manier waarop de prive-sector in het havengebied de jongste tijd inpikte op de renovatie werken die het stadsbestuur van kaaien en dokken liet uitvoeren. Schepen Verheeke lijkt niet van plan Gent zich als een té beschei den haven verder te laten ontwikke len. Aansluitend hierbij steekt de zer dagen in Gent een nieuwe ver eniging de kop op die zich VZW Gentse Havengemeenschap noemt. Want de eigen havenbelangen die nen wat agressiever te worden ver dedigd. Daarover lijkt men het in havenkringen roerend eens. Op een persconferentie vorige week zei schepen Verheeke te denken dat men in Gent te bescheiden is als het erop aan komt in Brussel eisen te stellen inzake uitbreiding en of mo dernisering van de haven en haar installaties „In Zeebrugge pakt men de zaken anders aan", aldus Verheeke. „Die haven vroeg op de nationale havencommissie zonder verpinken een diepwaterkade, om zo de gedane investeringen beter te valorizeren". Verheeke zal zich voorlopig tijdens gesprekken in Brussel kunnen blijven opwerpen als de vertegenwoordiger van een Belgische haven die ondanks crisis succesvol is De afgelopen twaalf maanden zijn trouwens goed geweest In de zomer werd nochtans rekening gehouden met een terug loop van de goederenoverslag met twee tot drie procent De trend wijzigde echter tijdens het vierde kwartaal van 1983. Bepaalde trafie ken die waren stil gevallen, kwamen weer op gang. Dat was onder meer het geval met dc aanvoer van gerst die wordt ingevoerd uit Canada en in mindere mate uit EG-landen en Saoedi-Arabie als bestemming heeft. Bij de firma Manuport zorgt dit voor grote bedrijvigheid Het in bulk aangevoerde graan wordt bij dit bedrijf opgezakt om opnieuw te worden verscheept. Havenkapitein De Wilde voorziet dat opnieuw een overslag van 500 000 ton zakgoed kan worden bereikt De gunstige trend wat het zakgoed betreft, is onder meer een gevolg van de overeenkomsten die enkele jaren geleden tussen vak bonden en patronaat werden afge sloten. De syndicaten gingen toen akkoord met een nieuw ploegenstel- sel waarin op een efficiëntere ma nier wordt gewerkt en met minder mensen Gent haalt, thans minstens vijfhonderd ton per shift en komt daarmee op het niveau dat in de haven van Antwerpen wordt be reikt. „Het is van belang dat we inzake zakgoed met andere havens kunnen meedingen", meent André De Wilde „We beschikken nu over moderne uitrusting voor dit soort activiteiten" Manuport is één van de havenbedrijven die inspeelde op de renovatiewerken die het stadsbe stuur liet uitvoeren in het oudere havengedeelte van het Groot Dok Manuport investeerde een half mil jard Bfr in nieuwe installaties en opslagruimten op de kaai. Vooral de moderne laad- en opzakinstallaties springen hierbij in het oog Het bedrijf nep er de havenautoriteiten, schepen Verheeke en de lokale kranten bij om een primeur voor de haven van Gent voor te stellen, met name het simultaan lossen en laden van een schip dat was geladen met 15.000 ton samengestelde meststof in bulk. De in Scandinavië ingeslagen la ding werd in Gent gelost, opgezakt en onmiddellijk weer aan boord gebracht. In Noorwegen kon dat niet en in het land van bestemming (China) evenmin bij gebrek aan ge schikte installaties. „Ik denk dat wij de enige zijn die dat kunnen, hier in Gent en in onze vestiging in Antwerpen", meent directeur Tack van Manuport. Tack wijst op de belangrijke tijdwinst bij simultaan lossen en laden. Het aantal ligdagen in de haven wordt verminderd met als gevolg een minimum aan kosten voor re ders, bevrachters, im- en exportbe drijven. Kranen De NV CBM de bedrijfsnaam luidt thans 'Belgische Maatschap pij voor Stevedoring' behoort tot de grote Gentse havengebruikers en was in 1982 nog goed voor een totale verhandelde tonnemaat van ongeveer elf miljoen ton goederen. CBM dat in 1925 aan het Midden dok zijn activiteiten begon, is steeds een typische bulkgoederen- behandelaar geweest (kolen, ert sen, fosfaten, meststoffen). In het raam van de diversificatie van trafieken in het Gentse haven gebied heeft CBM zich thans ook gericht naar de behandeling van stukgoederen en hiervoor heeft het bedrijf niet onaanzienlijke investe ringen gedaan. CBM kocht bij de Duitse constructeur Gottwald twee gloednieuwe mobiele kranen voor een totaal bedrag van 170 miljoen Bfr. Het grootste exemplaar kan zowel bulk als stukgoederen be handelen, rijdt op rubberen banden zodat de kraan op alle kaaien kan worden mgezet en is, naar ver luidt. van een type dat nog niet in andere havens elders in de wereld wordt gebruikt CBM wil tegen mei volgend jaar klaar komen met de bouw van een nieuwe goederenter minal. gelegen op de strook tussen midden- en noorddok. Op deze plek worden de dokken op een diepgang van 13 meter gebracht zodat er schepen tot 70 000 ton zullen kun nen aanleggen Volgens afgevaar digd-beheerder Robert Lalemant van CBM heeft het bedrijf niet nagelaten in te haken op de door de stad gevoerde politiek van vernieu wing van oude havengedeelten. „Di versificatie was nodig omdat de trend in de aanvoer van bulkgoede ren met bijster gunstig is", zegt Lalemant. „Duinkerken. Rotterdam, Amster dam en Calais zijn toegankelijk voor schepen tot 100 000 ton. Het groot probleem voor Gent blijft de sluis in Terneuzen die te klein is" Een andere bijkomende activiteit vindt men aan het Rodenhuizedok waar de nieuwe vennootschap Gent Graan Stockage Distributie een vlaksilo bouwt met een oppervlakte van 60.000 vierkante mter (twaalf voetbalvelden) en een capaciteit van 300.000 ton. Een eerste gedeelte van de silo werd in oktober in gebruik genomen. Gent verwerft hiermee een opslagcapaciteit van één miljoen ton voor graan. Wat havenkapitein De Wilde en het stadsbestuur doet zeggen dat Gent de graanschuur van Europa is. Gent verwacht in het komende jaar bijkomende aanvoer van diepvnes- produkten. De bouw van een derde diepvriesloods aan het Petroleum- dok werd zopas toegewezen, maar de uitvoering hangt af van de subsi die. die door het ministerie van openbare werken moet worden ver leend Over de rentabiliteit van de twee andere diepvriesloodsen is eni ge twijfel gerezen. Volgens schepen Verheeke is de eerste loods nu regel matig volgestouwd terwijl ook de tweede in gebruik is. Begin januari verwacht Citrus Coolstore nieuwe aanvoer van diepgekoeld vruchten sap uit Brazilië terwijl een Deense firma diepgevroren vis zal aanvoe ren uit de Far Oéreilanden. Verdeling Met de resultaten van dit jaar achter de hand brengt Gent nog eens de, wat genoemd wordt, onge lukkige verdeling van de haven tranche in het Gemeentefonds ter sprake. De verdeling gebeurt thans op basis van de scheepstonnemaat (lege schepen worden hierin ook meegeteld) en niet op basis van het werkelijke maritieme goederen verkeer. In 1982 kreeg Gent veer tien procent van de nationale ha ventranche. Mocht de berekening gebeuren op basis van de goederen- trafiek dan zou het Gentse aandeel 21 procent bedragen. Niettemin is de exploitatie van de haven voor de stadskas een winstgevende acti viteit. En ook aan het eind van 1983 klinkt de oude eis een betere toegang tot de haven. Op het stadhuis wacht men met ongeduld op bestekken van het ministerie van openbare werken die de vaart op Gent moe ten helpen verbeteren. In juni werd een subcommissie van de bestaan de Scheldecommissie (waarin Belgi sche en Nederlandse vertegenwoor digers) voor het kanaal geïnstal leerd Daar werden toen afspraken gemaakt voor het opstellen van een regeling voor de binnenvaart in de sluis in Terneuzen. voor de geleide- werken en de doorvaart langs de bruggen van Sluiskil en Sas van Gent. Afgelopen maandag zou deze subcommissie opmeuw vergaderen maar de bijeenkomst werd geannu leerd omdat men in werkelijkheid nog geen stap verder staat dan deze zomer. Een en ander leidt er toe dat in een nabije toekomst de eisen vanuit Gent iets harder en met meer doortastendheid zullen wor den geformuleerd. Om te vermijden dat men te bescheiden zou blijven. Een aanwijzing m die zin is alvast de oprichting van de vereniging zonder winstoogmerk (VZW) Gent se Havengemeenschap waarvan de officiële start binnenkort mag wor den verwacht De Gentse Havenge meenschap ontstond uit een werk groep waarin de belangrijkste ha vengebruikers en havenautoriteiten zitting hadden. In havenkringen kan worden vernomen dat de Ha vengemeenschap een moderne en efficiënte koers wil gaan varen in de verdediging van de havenbelangen. Dit in tegenstelling met een vereni ging als de op sterver, na dood zijnde Association des Intéréts Ma- ntimes de Gand waarin mensen zitten die de moderne evolutie in havens niet meteen hebben kunnen volgen. Een nieuwe krachtdadiger spreekbuis die onder een of andere vorm ook als promotie-organisme kan worden gebruikt. De man die voor de oprichting van de Gentse Havengemeenschap fel heeft geijverd (met volle steun van havenkapitein De Wilde) is direc teur Van der Mueren van Ghent Gram Terminal Kris Naudts tijd voor een medische 'check' Sommige intemislen niet zo gelukkig

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 29