r 7 Het nieuwe M-fregat kan goed exportprodukt worden Regionale omroep zal er snel moeten komen Rijksbijdrage veren niet langer vast Redding voor Miniatuur? PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Volwaardige autoweg over Pijlerdam STAATSSECRETARIS VAN HOUWELINGEN: utomobilist waar gewond Auto in gracht GROEP EN NOS: HAAST GEBODEN MINISTER SMIT LAAT GRENS 36 MILJOEN VALLEN DUBIEUZE STICHTING ACTIEF PAGINA 11 WOENSDAG 14 DECEMBER 1983 JDDELBURG Minister drs. N. Smit-Kroes van verkeer en waterstaat is ju mening, dat over de pijlerdam in de monding van de Oosterschelde een .volwaardige autoweg" moet komen. Wanneer die gereed zal zijn en of er tol Jpgeheven zal worden, is nog niet duidelijk. Dat bleek dinsdag tijdens een «nconferentie, die de minister en de eommissaris van de koningin, dr. C. Boertien. gaven na afloop van een gesprek, dat het dagelijks bestuur van de provincie met de bewindsvrouwe voerde. jrerde vraag of er een volwaardige wegmoet komen was men het eens, maar op een vraag naar de termijn van reaLsering zei de minister, dat over dat poment met was gesproken. Zij liet in het midden wat haar op dat punt voor «en staat. lecommissaris van de koningin en de minister zetten beiden uiteen, dat over olhefling op de nieuwe weg geen ad hoc beslissing speciaal voor Zeeland zal worden genomen Als hel kabinet besluit tot tolheffing op nieuwe verbindin gen in het hele land. dan gebeurt dat ook in Zeeland. Wordt definitief gekozen voor extra inkomsten via benzine-accijnzen. dan komt er geen tolheffing voor de weg over de dam. De bewindsvrouwe sprak van een „ten principale door hel kabinet te nemen beslissing" Voorlopig is gekozen voor de hogere benzine accijns, maar het kabinet zal over tol of accijns op korte termijn opnieuw spreken. Dr, Boertien „Als nationaal tol wordt geheven, geldt dat ook voor Zeeland. Maar er komt gen ad hoe beslissing voor de dammenweg" Het dagelijks bestuur van de provincie vroeg de minister nog eens aandacht voor de problematiek rond de Philips- en de Oesterdam en verder kwamen aan de orde de waterkwaliteit van de Westerschelde en de intenties van de Stuurgroep Oosterschelde. Van onze verslaggever i DEN HAAG (GPD) Het nieuwe M-fregat van de Koninklijke Marine heeft goede itxportkansen. Een aantal landen heeft al belangstelling getoond. De concurrentiepositie is gunstig, omdat het om een klein, vrij goedkoop schip gaat met een grote gevechtskracht, itaatssecretaris Van Houwelingen (defensie, materieel) schrijft dit aan de Tweede Kamer. |ln februari wil de bewindsman de Koninklijke Maatschappij De Schelde opdracht geven voor de bouw van vier M-fregatten. Later komen er nog eens vier bij. Defensie plaatst de order drie jaar eerder dan eigenlijk het plan was, om de werkgelegenheid bij de ex-RSV-werf vlak hebben. Voor de aandrijving wordt gezorgd door een combinatie van dieselmotoren en gasturbines. De diesels zijn goed voor een zuinige vaart tot 20 knopen, terwijl de gastur bines snelle acties mogelijk maken tot 30 knopen Vergeleken met de oude rende vijanden. Het allernieuwste snufje aan boord wordt de Goalkee per, een volautomatisch wapen tegen snel naderende raketten dat door Hollandse Signaal is ontwor pen. Om zo min mogelijk op te vallen.-zal het nieuwe fregat geruisarm zijn en gering radar-reflecterend opper- voorlopig veilig te stellen. De acht nieuwe fregatten komen in de plaats van twaalf oude schepen van de Wolf- en de Van Speijk-klasse. [De aanduiding M-fregat staat voor plaatsing van 2800 ton. Sonar moet Voor het gevecht tegen andere opper- nultipurpose-fregat". Het schip is zo vijandelijke onderzeeboten signale- vlakteschepen en tegen vliegtuigen itworpen, dat het voor allerlei taken ren. waarna met vier torpedolanceer- zal het fregat voorzien zijn van gelei- In een moderne zee:oorloggeschikt is. buizen de strijd kan worden aange- de wapens en een snelvuurkanon. 5pe Het kan onderzeeboten uitschakelen, bonden. Ook is er een helikopter aan Allerlei hypermoderne radarsyste- fjjandelijke vliegtuigen neerhalen en boord voor de bestrijding van onder- men en sensoren moeten de beman- jtn gevecht leveren met andere op- zeeboten. ning tijdig waarschuwen voor nade- rvlakteschepen. Zijn werkterrein is stof nodig. 5 25 procent minder brand- oostelijk deel van de Atlantische «aan. het Kanaal en de Noordzee, het ontwerpen is rekening gehou- en met de lessen die de Engelsen (boen getrokken uit de Falkland- ïiog. Zo zal de brandveiligheid wor- m verhoogd door geen aluminium ie te passen in de vitale constructies de dekhuizen. Een ventilatiesys- VLISSINGEN In de serie 'Ontdek Nederland op de fiets' heeft de moet de verspreiding van rook 'Stichting: fiets!' nu ook een boekje uitgegeven onder de titel 'Fietsen in net schip verhinderen. Verschil- Zeeland', waarin elf fietsrondritten door de provincie zijn beschreven. De r.de belangrijke delen zijn dubbel tochten voeren onder meer langs Middelburg, Vlissingen, Veere, Westkapcl- tpvoerd. om te voorkomen dat één ie, Domburg, Zierikzee, Goes, Axel, Hulst. Breskens, Cadzand, Biervliet, treffer het schip uitschakelt. Yerseke, Haamstede, Heinkenszand, Tholen en Vrouwenpolder, t M-fregat is 114 meter lang. 13 [eter breed en heeft een waterver- Voor iedere route is een uitvoerige beschrijving opgenomen naast een o gedetailleerd routekaartje. Ook biedt het boekje de nodige toeristische gemoeid Daarbij komen nog de kos- informatie. De routes hebben een gemiddelde lengte van 30 tot 40 kilometer en ten van helikopters. Goalkeerper, re- leiden langs fietspaden en andere voor fietsers,geschikte wegen. De 'Stichting servedelen en munitie. Over compen- fiets!' speelt met deze serie boekjes met. fietsroutes, waarvan er inmiddels 21 satieorders voor onderdelen die in het zijn verschenen, in op de toenemende belangstelling voor het toeristische buitenland besteld moeten worden, fietsen. Z1jn n0g onderhandelingen gaande. Van Houwelimgen zal daar begin vol- gend jaar over berichten. ltltlKZEE De 37-jarige automo- llist K. de M. uit Arnemuiden is Insdagmorgen vroeg vrij ernstig ge- ond geraakt toen hij, door gladheid in het wegdek, met zijn auto in een ip raakte en in een sloot terecht tam. Et ongeluk gebeurde rond 5.20 uur j Monaanshoofd. Door opvriezing nhet wegdek raakte De M. met zijn 20 in een slip, waarna hij in een lot belandde. De M. werd zwaar mnd overgebracht naar het Rode ~'~iekenhuis in Zierikzee. [ERIKZEE Even buiten Zierikzee BMe dinsdagmorgen de automobi- II f V. uit Serooskerke, tengevolge W gladheid van de iveg, met zijn lie in een slip. De auto reed vervol- m de gracht langs de Laan van Helaire t bestuurder kon ongedeerd uit de Het nieuwe M-fregat voor de Koninklijke Marine. 'De Schelde' in Vlissingen zal acht van zidke schépen bouiven. jlo komen. Het voertuig is later uit gracht opgetakeld. Ook op de personeelskosten wordt bespaard Met een bemanning van 137 koppen is het aantal opvarenden een kwart lager dan bij de oude schepen. Omdat het aantal onderofficieren wat groter moet zijn en de ondersteuning aan de wal meer personeel vergt, is de financiële besparing op het personeel maar 16 procent De bemanning zal aan het M-fregat een stabiel schip hebben, dankzij de vorm van de romp en een stabilisatie- systeem Dat is niet alleen nodig om de opvarenden minder snel zeeziek te doen worden, maar vooral omdat het opereren met helikopters een rustig schip vereist Met de aanschaf van acht M-fregatten is een bedrag van 2840 miljoen gulden MIDDELBURG Een grote meerderheid in de Middelburgse gemeente raad is er voorstander van dal de noodlijdende attractie Miniatuur Walcheren met het verstrekken van een krediet van vijftigduizend gulden Voor organisatoren van dagtoch tenoperators in Noord-Frankrijk is het met de nieuwe weg namelijk voorlopig van de ondergang wordt gered. Dat bleek dinsdag tijdens een mogelijk om door de kortere réistij- vergadering van de commissie financiën. De leden daarvan schaarden den ook Middelburg in hun pro- zich vrijwel allen achter het voorlopige reddingsvoorstel. gramma's op te nemen Dat komt erop neer dat mensen van temin was hij er voorstander van Alleen D. F. Blom <PM) maakte de sociale iverkvoorziening Werk- dal de attractie kans op redding voorbehoud tegen het voorstel dat plaatsen Walcheren binnenkort be- moet krijgen De democraat en de aanstaande maandag in de ge- ginneti met het plegen van onder- leden van CDA. PvdAVVD en meenteraad wordt behandeld Hij houd aan de modellen. Dat werk is SGP RPF GPV sternden duur mee vond dat er nog teveel financiële nodig wil de attractie april volgend in. onzekerheden aan kleefden en wees jaar nog de poorten kunnen ope- De heer mr D F. Vos <VVD> wees ook op loonclaims van ontslagen tien erop dat binnenkort in de Belgische medewerkers Zouden die toegewe- De heer W Ovaa iD'66> betreurde provincies Oost- en West-Vlaande- zen worden dan bestaat de moge- het met anderen dat het lopende ren de snelweg Brugge-Kortnjk lijkheid dat de halve ton daarvoor onderzoek naar de toekomstmoge- wordt opengesteld. Volgens hem wordt gebruikt, zo waarschuwde lijkheden nog niet is afgerond. Niet- opent dat nieuwe mogelijkheden. Blom. MIDDELBURG De Initiatiefgroep Omroep Zeeland en de msaties vertegenwoordigd Gedepu- NOS willen direct „a de behandeling van de Medianota door S^SSSSSSSSS^SiSS de Tweede Kamer verdere stappen zetten om zonder tijdver- raad representatief achten voor de lies tot een regionale omroep in Zeeland te komen. Daartoe Provincie hebben zij de minister van WVC onder meer verzocht nu al CtntllJlt aan de Omroepraad te vragen advies uit te brengen over het verzoek om een zendmachtiging. Dit verzoek dateert al van 4 n 1 1972 Geadviseerd door deze raad hebben in de daarop volgende maanden de voor één juridische vorm voor dé l"«i«ief6">ep Omroep Zeeland en en is op verzoek van de Initiatiefgroep régionale omroep in plaats van de d<:, ecn u erkstatuut opgesteld, mei 1982 door het NOS-bestuur twee vormen binnen de NOS en los Pl1 statuut regelt de onderlinge ver houdingen tussen de initiatiefgroep, de programmaraad (die in de plaats van de initiatiefgroep komt zodra de overgenomen en opnieuw aan de mi nister voorgelegd Hij antwoordde van de NOS die de Omroepwet nu toestaat. Tevens is vastgesteld dat de toen net als zijn voorgangers by regionale omroepen van de NOS mwi eerdere gelegenheden dat er ge- verankerd moeten worden m de eigen zendmachtiging is verleend) en de wacht moet worden op het in overleg regio en daar een breder maatschap- adv»esraad en de NOS. Het werksta- met <ip Twppiip knmpr voet tp sfpllon npliik- pn piilrr.rpp] rirnncrvlaW•j.nu/pl tUUt dat min Ol meer VOOrUlllOOpt met de Tweede Kamer vast te stellen beleid. Inmiddels heeft het NOS-bestuur ook moeten krijgen, de zogenaamde 47-C-nota vastge- pelijk en cultureel draagvlak zowel bestuurlijk als organisatorisch - "P d<j C-structuur - is onlangs door de Raad van Beheer van de NOS Waarschuwing En zo werden we dan maan dagavond rond middernacht gebeld door een man, die hoor baar vol zoeten wijns was. Moeizaam sprekend trachtte hij ons op dat zeer gevorderde oor een advertentie op te drin- SOl. die in de rubriek Klein- WS" in de courant van dins- "Daar moet in komen te «aan", zei hij: Alle wegge bruikers opgepast. Els doet vanmorgen rij-examen". "ij pauzeerde even en wilde 0en weten„Hoe vind je die. "tikkertje?" Vezeiden - om van hem af te 'aken - dat we hem ontzettend Iwaaks vonden, maar dat hij *ja guitigheid bij een andere Voeling dan de redactie van t!i [ad 671 op eer eercleT tyd- 11Pnad moeten deponeren om die weggebruikers tijdig te Waarschuwen. Xomjoh, werk nou effe mee", tourdede man door. ..Els hééfl Wniel meer. als ze dat leest", mesten hem teleurstellen hebben we dinsdagmor- Wa goed opgelet op de weg. MIDDELBURG Minister drs. N. Smit-Kroes van verkeer en water staat houdt er niet langer aan vast, dat het rijk in de toekomst maximaal 36 miljoen gulden bijdraagt aan de exploitatie van de veren over de Westerschelde. Wèl wordt met de provincie nader gesproken over een vaste bijdrage, die het rijk gaat ge ven, maar over de hoogte van dat bedrag staat nog niets vast. Dat liet de minister dinsdag weten tijdens een persconferentie, die werd gegeven nadat zij met hel dagelijks bestuur van de provincie over een aantal kwesties had gesproken, De uitkomst van het overleg is wat de veerdiensten betreft, dat een ambte lijke werkgroep met vertegenwoordi gers van het rijk en de provincie in de komende twee maanden 'een studie zal maken over de toekomstige gang van zaken. Daarbij wordt, zo maakte commissaris van de koningin dr. C. Boertien duidelijk, uitgegaan van een variant, waarbij onder zekere voor waarden van het rijk een vast bedrag afkomt. „Tussen de minister en het provinciaal bestuur is vast komen te staan, dat de wil er is om uit de problemen te komen", aldus Boertien Hij maakte gewag van een construc tief gesprek". De minister beaamde dat. maar voegde eraan toe dat tussen de provincie en haar sprake is van gescheiden verantwoordelijkheden en dat men het niet over alles eeiu, k>. zij liet verder weten, dat wat betreft de rijksbijdrage „geen bedrag is ge noemd. dat niet bespreekbaar zou zijn' Overigens zei de bewindsvrou we tijdens de persconferentie „We hebben het gehad over vier varianten en aan de provincie was het om een keuze te maken. Maar het is uiteraard met de bedoeling, dat de voordelen voor de provincie van de ene variant worden gecombineerd met de voorde len van de andere" 'Veren-gedeputeerde' J D de Voogd toonde zich na afloop van het gesprek met de minister „blij, dat de kar weer in beweging is. Het is een hoogst verheugende mededeling, dat de hoogte van de rijksbijdragen weer bespreekbaar is. Dat is een bijzonder winstpunt, een belangrijke stap voor waarts". aldus de gedeputeerde Het is, zo bleek, de bedoeling dat de ambtelijke werkgroep, die half februa ri met een studie komt, daarin ook de bouw van de derde dubbeldekker be trekt. Op dat punt werden dinsdag geen zaken gedaan. De minister maakte nogmaals duide lijk, dat wat haar betreft er geen vaste oeververbinding over en onder de Westerschelde (VOW) komt. De heer Boertien liet weten, dat gedepu teerde staten die zaak wel weer aan de orde hebben gesteld, waarop de minister zei: „Mijn standpunt is niet gewijzigd". .ciouec- Hieraan is in Zeeland voldaan door de gesteld. steld Hierin wordt aangegeven hoe instelling van een brede en represen- Vervo.lgens 1S h®1 s^tutut naa£ de een toekomstige organisatorische tatieve adviesraad, die op 25 mei 1983 minister gestuurd met het verzoek om structuur voor de regionale omroep werd geïnstalleerd. In deze raad zijn "u zo snel mogelijk een advles var? eruit zou kunnen zien. De nota pleit onder meer ruim dertig Zeeuwse orga- Omroepraad te vragen. Maar ook is verzocht de NOZEMA opdracht te geven zo spoedig mogelijk een regio nale radiozender in Zeeland te instal leren. Zo'n zender is overigens onont- oeerlijk voor het landeltjk-regionaal geïntegreerde programma, waarvoor de plannen in 'Hilversum' gereed lig gen en waar de minister blijkens de Medianota positief tegenover staat. Het werbstatuut is ook aan hel pro vinciaal bestuur toegezonden met hel verzoek, de door de NOS aan de minister gedane verzoeken zoveel mogelijk te ondersteunen. Minister Smit-Kroes gaf gisteren na een gesprek met het dagelijks bestuur van de provincie een persconferentie in Middelburg. Rechts commissaris van de koningin dr C. Boertien. links gedeputeerde J D de Voogd VLISSINGEN Bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken 1 voor Midden- en Noord-Zee- land zijn de laatste dagen zo'n ijftien tot twintig klachten f binnengekomen over de prak- 1 tijken van een Stichting Cen- J traal Bedrijvenregistcr te i Utrecht, Die stichting (een privé-onderneming) benadert beginnende ondernemers met het verzoek zich bij haar te laten inschrijven. De kosten: bijna vijfhonderd gulden. De Kamer van Koophandel heeft gewaarschuwd om niet j op brieven van de stichting te reageren Volgens een woord- 2 voerster van de Kamer wordt ten onrechte gesuggereerd als zouden beginnende onderne mers verplicht zijn om zich bij Slot zie pag 12 kol. 7)

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 25