r
7
Het nieuwe M-fregat kan
goed exportprodukt worden
Regionale omroep zal
er snel moeten komen
Rijksbijdrage veren niet langer vast
Redding voor Miniatuur?
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Volwaardige autoweg over Pijlerdam
STAATSSECRETARIS VAN HOUWELINGEN:
utomobilist
waar gewond
Auto in gracht
GROEP EN NOS: HAAST GEBODEN
MINISTER SMIT LAAT GRENS 36 MILJOEN VALLEN
DUBIEUZE
STICHTING
ACTIEF
PAGINA 11
WOENSDAG 14 DECEMBER 1983
JDDELBURG Minister drs. N. Smit-Kroes van verkeer en waterstaat is
ju mening, dat over de pijlerdam in de monding van de Oosterschelde een
.volwaardige autoweg" moet komen. Wanneer die gereed zal zijn en of er tol
Jpgeheven zal worden, is nog niet duidelijk. Dat bleek dinsdag tijdens een
«nconferentie, die de minister en de eommissaris van de koningin, dr. C.
Boertien. gaven na afloop van een gesprek, dat het dagelijks bestuur van de
provincie met de bewindsvrouwe voerde.
jrerde vraag of er een volwaardige wegmoet komen was men het eens, maar
op een vraag naar de termijn van reaLsering zei de minister, dat over dat
poment met was gesproken. Zij liet in het midden wat haar op dat punt voor
«en staat.
lecommissaris van de koningin en de minister zetten beiden uiteen, dat over
olhefling op de nieuwe weg geen ad hoc beslissing speciaal voor Zeeland zal
worden genomen Als hel kabinet besluit tot tolheffing op nieuwe verbindin
gen in het hele land. dan gebeurt dat ook in Zeeland. Wordt definitief gekozen
voor extra inkomsten via benzine-accijnzen. dan komt er geen tolheffing voor
de weg over de dam. De bewindsvrouwe sprak van een „ten principale door hel
kabinet te nemen beslissing" Voorlopig is gekozen voor de hogere benzine
accijns, maar het kabinet zal over tol of accijns op korte termijn opnieuw
spreken. Dr, Boertien „Als nationaal tol wordt geheven, geldt dat ook voor
Zeeland. Maar er komt gen ad hoe beslissing voor de dammenweg"
Het dagelijks bestuur van de provincie vroeg de minister nog eens aandacht
voor de problematiek rond de Philips- en de Oesterdam en verder kwamen
aan de orde de waterkwaliteit van de Westerschelde en de intenties van de
Stuurgroep Oosterschelde.
Van onze verslaggever i
DEN HAAG (GPD) Het nieuwe M-fregat van de Koninklijke Marine heeft goede
itxportkansen. Een aantal landen heeft al belangstelling getoond. De concurrentiepositie is
gunstig, omdat het om een klein, vrij goedkoop schip gaat met een grote gevechtskracht,
itaatssecretaris Van Houwelingen (defensie, materieel) schrijft dit aan de Tweede Kamer.
|ln februari wil de bewindsman de Koninklijke Maatschappij De Schelde opdracht geven
voor de bouw van vier M-fregatten. Later komen er nog eens vier bij. Defensie plaatst de
order drie jaar eerder dan eigenlijk het plan was, om de werkgelegenheid bij de ex-RSV-werf vlak hebben. Voor de aandrijving
wordt gezorgd door een combinatie
van dieselmotoren en gasturbines. De
diesels zijn goed voor een zuinige
vaart tot 20 knopen, terwijl de gastur
bines snelle acties mogelijk maken tot
30 knopen Vergeleken met de oude
rende vijanden. Het allernieuwste
snufje aan boord wordt de Goalkee
per, een volautomatisch wapen tegen
snel naderende raketten dat
door Hollandse Signaal is ontwor
pen.
Om zo min mogelijk op te vallen.-zal
het nieuwe fregat geruisarm zijn en
gering radar-reflecterend opper-
voorlopig veilig te stellen. De acht nieuwe fregatten komen in de plaats van twaalf oude
schepen van de Wolf- en de Van Speijk-klasse.
[De aanduiding M-fregat staat voor plaatsing van 2800 ton. Sonar moet Voor het gevecht tegen andere opper-
nultipurpose-fregat". Het schip is zo vijandelijke onderzeeboten signale- vlakteschepen en tegen vliegtuigen
itworpen, dat het voor allerlei taken ren. waarna met vier torpedolanceer- zal het fregat voorzien zijn van gelei-
In een moderne zee:oorloggeschikt is. buizen de strijd kan worden aange- de wapens en een snelvuurkanon. 5pe
Het kan onderzeeboten uitschakelen, bonden. Ook is er een helikopter aan Allerlei hypermoderne radarsyste-
fjjandelijke vliegtuigen neerhalen en boord voor de bestrijding van onder- men en sensoren moeten de beman-
jtn gevecht leveren met andere op- zeeboten. ning tijdig waarschuwen voor nade-
rvlakteschepen. Zijn werkterrein is
stof nodig.
5 25 procent minder brand-
oostelijk deel van de Atlantische
«aan. het Kanaal en de Noordzee,
het ontwerpen is rekening gehou-
en met de lessen die de Engelsen
(boen getrokken uit de Falkland-
ïiog. Zo zal de brandveiligheid wor-
m verhoogd door geen aluminium
ie te passen in de vitale constructies
de dekhuizen. Een ventilatiesys-
VLISSINGEN In de serie 'Ontdek Nederland op de fiets' heeft de
moet de verspreiding van rook 'Stichting: fiets!' nu ook een boekje uitgegeven onder de titel 'Fietsen in
net schip verhinderen. Verschil- Zeeland', waarin elf fietsrondritten door de provincie zijn beschreven. De
r.de belangrijke delen zijn dubbel tochten voeren onder meer langs Middelburg, Vlissingen, Veere, Westkapcl-
tpvoerd. om te voorkomen dat één ie, Domburg, Zierikzee, Goes, Axel, Hulst. Breskens, Cadzand, Biervliet,
treffer het schip uitschakelt. Yerseke, Haamstede, Heinkenszand, Tholen en Vrouwenpolder,
t M-fregat is 114 meter lang. 13
[eter breed en heeft een waterver- Voor iedere route is een uitvoerige beschrijving opgenomen naast een o
gedetailleerd routekaartje. Ook biedt het boekje de nodige toeristische gemoeid Daarbij komen nog de kos-
informatie. De routes hebben een gemiddelde lengte van 30 tot 40 kilometer en ten van helikopters. Goalkeerper, re-
leiden langs fietspaden en andere voor fietsers,geschikte wegen. De 'Stichting servedelen en munitie. Over compen-
fiets!' speelt met deze serie boekjes met. fietsroutes, waarvan er inmiddels 21 satieorders voor onderdelen die in het
zijn verschenen, in op de toenemende belangstelling voor het toeristische buitenland besteld moeten worden,
fietsen. Z1jn n0g onderhandelingen gaande.
Van Houwelimgen zal daar begin vol-
gend jaar over berichten.
ltltlKZEE De 37-jarige automo-
llist K. de M. uit Arnemuiden is
Insdagmorgen vroeg vrij ernstig ge-
ond geraakt toen hij, door gladheid
in het wegdek, met zijn auto in een
ip raakte en in een sloot terecht
tam.
Et ongeluk gebeurde rond 5.20 uur
j Monaanshoofd. Door opvriezing
nhet wegdek raakte De M. met zijn
20 in een slip, waarna hij in een
lot belandde. De M. werd zwaar
mnd overgebracht naar het Rode
~'~iekenhuis in Zierikzee.
[ERIKZEE Even buiten Zierikzee
BMe dinsdagmorgen de automobi-
II f V. uit Serooskerke, tengevolge
W gladheid van de iveg, met zijn
lie in een slip. De auto reed vervol-
m de gracht langs de Laan van
Helaire
t bestuurder kon ongedeerd uit de Het nieuwe M-fregat voor de Koninklijke Marine. 'De Schelde' in Vlissingen zal acht van zidke schépen bouiven.
jlo komen. Het voertuig is later uit
gracht opgetakeld.
Ook op de personeelskosten wordt
bespaard Met een bemanning van 137
koppen is het aantal opvarenden een
kwart lager dan bij de oude schepen.
Omdat het aantal onderofficieren wat
groter moet zijn en de ondersteuning
aan de wal meer personeel vergt, is de
financiële besparing op het personeel
maar 16 procent
De bemanning zal aan het M-fregat
een stabiel schip hebben, dankzij de
vorm van de romp en een stabilisatie-
systeem Dat is niet alleen nodig om
de opvarenden minder snel zeeziek te
doen worden, maar vooral omdat het
opereren met helikopters een rustig
schip vereist
Met de aanschaf van acht M-fregatten
is een bedrag van 2840 miljoen gulden
MIDDELBURG Een grote meerderheid in de Middelburgse gemeente
raad is er voorstander van dal de noodlijdende attractie Miniatuur
Walcheren met het verstrekken van een krediet van vijftigduizend gulden
Voor organisatoren van dagtoch
tenoperators in Noord-Frankrijk is
het met de nieuwe weg namelijk
voorlopig van de ondergang wordt gered. Dat bleek dinsdag tijdens een mogelijk om door de kortere réistij-
vergadering van de commissie financiën. De leden daarvan schaarden den ook Middelburg in hun pro-
zich vrijwel allen achter het voorlopige reddingsvoorstel. gramma's op te nemen
Dat komt erop neer dat mensen van temin was hij er voorstander van Alleen D. F. Blom <PM) maakte
de sociale iverkvoorziening Werk- dal de attractie kans op redding voorbehoud tegen het voorstel dat
plaatsen Walcheren binnenkort be- moet krijgen De democraat en de aanstaande maandag in de ge-
ginneti met het plegen van onder- leden van CDA. PvdAVVD en meenteraad wordt behandeld Hij
houd aan de modellen. Dat werk is SGP RPF GPV sternden duur mee vond dat er nog teveel financiële
nodig wil de attractie april volgend in. onzekerheden aan kleefden en wees
jaar nog de poorten kunnen ope- De heer mr D F. Vos <VVD> wees ook op loonclaims van ontslagen
tien erop dat binnenkort in de Belgische medewerkers Zouden die toegewe-
De heer W Ovaa iD'66> betreurde provincies Oost- en West-Vlaande- zen worden dan bestaat de moge-
het met anderen dat het lopende ren de snelweg Brugge-Kortnjk lijkheid dat de halve ton daarvoor
onderzoek naar de toekomstmoge- wordt opengesteld. Volgens hem wordt gebruikt, zo waarschuwde
lijkheden nog niet is afgerond. Niet- opent dat nieuwe mogelijkheden.
Blom.
MIDDELBURG De Initiatiefgroep Omroep Zeeland en de msaties vertegenwoordigd Gedepu-
NOS willen direct „a de behandeling van de Medianota door S^SSSSSSSSS^SiSS
de Tweede Kamer verdere stappen zetten om zonder tijdver- raad representatief achten voor de
lies tot een regionale omroep in Zeeland te komen. Daartoe Provincie
hebben zij de minister van WVC onder meer verzocht nu al CtntllJlt
aan de Omroepraad te vragen advies uit te brengen over het
verzoek om een zendmachtiging.
Dit verzoek dateert al van 4 n
1 1972
Geadviseerd door deze raad hebben
in de daarop volgende maanden de
voor één juridische vorm voor dé l"«i«ief6">ep Omroep Zeeland en
en is op verzoek van de Initiatiefgroep régionale omroep in plaats van de d<:, ecn u erkstatuut opgesteld,
mei 1982 door het NOS-bestuur twee vormen binnen de NOS en los Pl1 statuut regelt de onderlinge ver
houdingen tussen de initiatiefgroep,
de programmaraad (die in de plaats
van de initiatiefgroep komt zodra de
overgenomen en opnieuw aan de mi
nister voorgelegd Hij antwoordde
van de NOS die de Omroepwet nu
toestaat. Tevens is vastgesteld dat de
toen net als zijn voorgangers by regionale omroepen van de NOS mwi
eerdere gelegenheden dat er ge- verankerd moeten worden m de eigen zendmachtiging is verleend) en de
wacht moet worden op het in overleg regio en daar een breder maatschap- adv»esraad en de NOS. Het werksta-
met <ip Twppiip knmpr voet tp sfpllon npliik- pn piilrr.rpp] rirnncrvlaW•j.nu/pl tUUt dat min Ol meer VOOrUlllOOpt
met de Tweede Kamer vast te stellen
beleid.
Inmiddels heeft het NOS-bestuur ook moeten krijgen,
de zogenaamde 47-C-nota vastge-
pelijk en cultureel draagvlak zowel
bestuurlijk
als organisatorisch - "P d<j C-structuur - is onlangs
door de Raad van Beheer van de NOS
Waarschuwing
En zo werden we dan maan
dagavond rond middernacht
gebeld door een man, die hoor
baar vol zoeten wijns was.
Moeizaam sprekend trachtte
hij ons op dat zeer gevorderde
oor een advertentie op te drin-
SOl. die in de rubriek Klein-
WS" in de courant van dins-
"Daar moet in komen te
«aan", zei hij: Alle wegge
bruikers opgepast. Els doet
vanmorgen rij-examen".
"ij pauzeerde even en wilde
0en weten„Hoe vind je die.
"tikkertje?"
Vezeiden - om van hem af te
'aken - dat we hem ontzettend
Iwaaks vonden, maar dat hij
*ja guitigheid bij een andere
Voeling dan de redactie van
t!i [ad 671 op eer eercleT tyd-
11Pnad moeten deponeren om
die weggebruikers tijdig te
Waarschuwen.
Xomjoh, werk nou effe mee",
tourdede man door. ..Els hééfl
Wniel meer. als ze dat leest",
mesten hem teleurstellen
hebben we dinsdagmor-
Wa goed opgelet op de weg.
MIDDELBURG Minister drs. N.
Smit-Kroes van verkeer en water
staat houdt er niet langer aan vast,
dat het rijk in de toekomst maximaal
36 miljoen gulden bijdraagt aan de
exploitatie van de veren over de
Westerschelde. Wèl wordt met de
provincie nader gesproken over een
vaste bijdrage, die het rijk gaat ge
ven, maar over de hoogte van dat
bedrag staat nog niets vast.
Dat liet de minister dinsdag weten
tijdens een persconferentie, die werd
gegeven nadat zij met hel dagelijks
bestuur van de provincie over een
aantal kwesties had gesproken,
De uitkomst van het overleg is wat de
veerdiensten betreft, dat een ambte
lijke werkgroep met vertegenwoordi
gers van het rijk en de provincie in de
komende twee maanden 'een studie
zal maken over de toekomstige gang
van zaken. Daarbij wordt, zo maakte
commissaris van de koningin dr. C.
Boertien duidelijk, uitgegaan van een
variant, waarbij onder zekere voor
waarden van het rijk een vast bedrag
afkomt. „Tussen de minister en het
provinciaal bestuur is vast komen te
staan, dat de wil er is om uit de
problemen te komen", aldus Boertien
Hij maakte gewag van een construc
tief gesprek". De minister beaamde
dat. maar voegde eraan toe dat tussen
de provincie en haar sprake is van
gescheiden verantwoordelijkheden en
dat men het niet over alles eeiu, k>. zij
liet verder weten, dat wat betreft de
rijksbijdrage „geen bedrag is ge
noemd. dat niet bespreekbaar zou
zijn' Overigens zei de bewindsvrou
we tijdens de persconferentie „We
hebben het gehad over vier varianten
en aan de provincie was het om een
keuze te maken. Maar het is uiteraard
met de bedoeling, dat de voordelen
voor de provincie van de ene variant
worden gecombineerd met de voorde
len van de andere"
'Veren-gedeputeerde' J D de Voogd
toonde zich na afloop van het gesprek
met de minister „blij, dat de kar weer
in beweging is. Het is een hoogst
verheugende mededeling, dat de
hoogte van de rijksbijdragen weer
bespreekbaar is. Dat is een bijzonder
winstpunt, een belangrijke stap voor
waarts". aldus de gedeputeerde
Het is, zo bleek, de bedoeling dat de
ambtelijke werkgroep, die half februa
ri met een studie komt, daarin ook de
bouw van de derde dubbeldekker be
trekt. Op dat punt werden dinsdag
geen zaken gedaan.
De minister maakte nogmaals duide
lijk, dat wat haar betreft er geen
vaste oeververbinding over en onder
de Westerschelde (VOW) komt. De
heer Boertien liet weten, dat gedepu
teerde staten die zaak wel weer aan
de orde hebben gesteld, waarop de
minister zei: „Mijn standpunt is niet
gewijzigd".
.ciouec- Hieraan is in Zeeland voldaan door de gesteld.
steld Hierin wordt aangegeven hoe instelling van een brede en represen- Vervo.lgens 1S h®1 s^tutut naa£ de
een toekomstige organisatorische tatieve adviesraad, die op 25 mei 1983 minister gestuurd met het verzoek om
structuur voor de regionale omroep werd geïnstalleerd. In deze raad zijn "u zo snel mogelijk een advles var?
eruit zou kunnen zien. De nota pleit onder meer ruim dertig Zeeuwse orga- Omroepraad te vragen. Maar ook is
verzocht de NOZEMA opdracht te
geven zo spoedig mogelijk een regio
nale radiozender in Zeeland te instal
leren. Zo'n zender is overigens onont-
oeerlijk voor het landeltjk-regionaal
geïntegreerde programma, waarvoor
de plannen in 'Hilversum' gereed lig
gen en waar de minister blijkens de
Medianota positief tegenover staat.
Het werbstatuut is ook aan hel pro
vinciaal bestuur toegezonden met
hel verzoek, de door de NOS aan de
minister gedane verzoeken zoveel
mogelijk te ondersteunen.
Minister Smit-Kroes gaf gisteren na een gesprek met het dagelijks bestuur van de provincie een persconferentie in
Middelburg. Rechts commissaris van de koningin dr C. Boertien. links gedeputeerde J D de Voogd
VLISSINGEN Bij de Kamer
van Koophandel en Fabrieken 1
voor Midden- en Noord-Zee-
land zijn de laatste dagen zo'n
ijftien tot twintig klachten f
binnengekomen over de prak- 1
tijken van een Stichting Cen- J
traal Bedrijvenregistcr te i
Utrecht, Die stichting (een
privé-onderneming) benadert
beginnende ondernemers met
het verzoek zich bij haar te
laten inschrijven. De kosten:
bijna vijfhonderd gulden.
De Kamer van Koophandel
heeft gewaarschuwd om niet j
op brieven van de stichting te
reageren Volgens een woord- 2
voerster van de Kamer wordt
ten onrechte gesuggereerd als
zouden beginnende onderne
mers verplicht zijn om zich bij
Slot zie pag 12 kol. 7)