PONTE' Den Haag bezuinigde verder en stootte Zeeuwsch- Vlaanderen af je moet gewoon je werk hebben, dan is de dag zo om BIJDAG 9 DECEMBER 1983 Ifle rijkspont Sluiskil, in de volksmond: 'de ponte', onderhoudt sinds de late jaren zestig een verbinding toor voetgangers en fietsers lussen Sluiskil-west en Sluiskil-oost. Het bootje werd destijds niet juichend ontvangen. Nu weet Sluiskil niet beter. Het pontje doet het goed, maar blijft dat ook zo? Wat zijn dat voor geruchten: minder varen, minder dienstbetoonStorm in een glas water Volgens hoofd dienstkring Kanaal van Terneuzen. ing J A. de Roos. valt het allemaal wel mee. Personeel van de pont hult zich echter in stilzwijgen. Ll'ISKIL - Piet Bakker, een van de gezagvoerders op de rijkspont in Sluiskil, heeft er geen nkele behoefte aan zijn passagiers te traeteren op een mini-cruise naar Gent. Het dagelijks verzetten van fabriekspersoneel, schoolkinderen, ziekenhuisvisite en bewoners van Sluiskil ivoor hem boeiend en afwisselend genoeg. Keer op keer van oost naar west en van west naar ost, blijft de moeite waard. Tenminste als er 'volk' op de pont is. „Laatst was het flink druk, jen waren er 139 mensen aan dek. De meesten hadden ook nog een fiets bij zich", vertelt Piet akker. Een volle bak heeft hij graag, van 'leeg varen' wordt hij droevig. „Je moet gewoon je perk hebben, dan is de dag zo om", aldus Piet. Werk is er genoeg op de pont. In 1982 zette het eer 660.000 voetgangers, 620.000 fietsers en 600 auto's over. Gezagvoerders Piet Bakker en Corne- pont vertrekt onmiddellijk. De ambu- en nacht stand-by voor ziekenwagen, s de Koster hebben op een zonnige lance-chauffeur is enthousiast over de politie, dokter en brandweer Ook teraberdag de zaken onder contro- samenwerking pont-ziekenhuis. ..Het storingsdiensten van cokesfabriek en Als een frêle balletdanseres glijdt gaat uitstekend zo.. Je hoeft maar te NSM kunnen op het bootje rekenen. pontje over een gladgestreken roepen en ze zijn er", zegt hij. ..Je kent die mensen, als je ze aan ziet anaal, maakt halfweg een pirouette Piet Bakker: ..Meestal horen we van komen, weetje al wat er loos is". zegt legt dan aan in oost. Een gaaf de chauffeur of we moeten wachten, of Piet. ukje. wat moet je er verder nog van dat hij de volgende afvaart neemt rr:/Jtl Iggen. De mannen vinden het trou- Het is soms wel spannend. We hebben 1 tc/f lllllll maar beter dat zijzelf en hun dat meegemaakt met een bevalling, op de rijkspont werkt tien man in rk onbesproken blijven. Er is toch Dat was erop en eraf met die ambu- ploegendienst. Het veer is altijd be- zoveel belangstelling de laatste tijd. lanee. Nog net op het nippertje waren mand met een gezagvoerder en een ;rhun ervaringen op de rijkspont: ze in het ziekenhuis". De pont is dag pontwachtor. I)e pontwachter neemt baas kan alles veel beter vertel- merkt Cornells op en hij vraagt middellijk een gesprek aan met jofdsluisdienst Van Eek. „Hij komt zegt de gezagvoerder opge- cht Maar als het toch nog even urt. grapt zijn collega Bakker: „Hij toch niet op de fiets komen?" Van Eek even later binnenstapt, orden de tongen wat losser. Span- z blijft echter domineren in de met navigatie-apparatuur jestouwde, stuurhut. Het laatste Eplekje is weggeplakt met een "-3.5 cent NEE-sticker'. die iemand ft proberen los te peuteren. Een aden stemming'' Ach, na een klein dent blijkt spreken zilver en zwij- n goud. Een interne mededeling stond voor het pontpersoneel haal de pers en de gemeenteraad. Het een notitie over personeelsin- rnping en de eventuele gevolgen cr het dienstbetoon van de pont. »fd van de dienstkring Kanaal van meuzen. J. A. de Roos. was enigs- s verbolgen over deze gang van ten en de mannen van de pont iben nu geen behoefte aan publici- pont legt aan in 'west'. De ver- erspost in Terneuzen meldt dat de bulance van het Elisabethzieken- onderweg is. Een halve minuut er rijdt de wagen het dek op. De het grootste deel van het onderhoud voor z'n rekening. De gezagvoerder vaart heen en weer. Tijdens lunch en ziekte neemt de pontwachter 'het roer' over. Tussen één uur en vier uur 's nachts ligt de pont stil voor onder houd. Om de tien dagen ververst men. de olie in de hoofdmachines. Men verwisselt accu's en voert kleine re paraties uit. Zo om de twee a drie jaar gaat de pont in het dok en is er een busverbinding tussen oost en west. mocht de rijkspont in Sluiskil plotseling onherstelbare machine breuk oplopen, dan schakelt men de personcelsboot van de Verenigde Bootlieden uit Terneuzen in. Op het moment vernieuwt men de pallen waarmee de pont zich in de fuik vastklemt Dit gebeurt voor de eerste keer. sinds de pont in 1968 in de vaart kwam. De rijkspont in Sluiskil is 20 meter lang. 8 meter breed en heeft een diepgang van 1.45 meter. Er kunnen maximaal 300 mensen op. Schottel- roerpropellers. aan beide uiteinden van het vaartuig, maken 'm bestuur baar. Twee motoren, die in twee we ken zon 3500 liter gaslolie verbruiken, drijven de pont aan. Er is werk voor tien man op de pont. Toch is de toekomst van één man onzeker Ing De Roos legt uit hoe dat komt. De tiende man is in tijdelijke dienst bij rijkswaterstaat. Zijn ar beidscontract was afgelopen, maar werd uiteindelijk nog met zes maan den verlengd. De Roos moet van rijkswege op z'n personeel bezuinigen. „Met tien man op die pont is eigenlijk al een krappe zaak, maar we kunnen er maar negen houden Je moet dus een oplossing zoeken waarmee je het dienstbetoon zo weinig mogelijk aan tast De meest acceptabele oplossing is de vaartijden 's nachts aanpassen Dus in plaats van tussen één en vier uur. tussen twaalf en vijf uur niet meer varen en in die periode de pont met één man bemannen", aldus De Roos, Om te mogen varen met één man moet De Roos ontheffing krijgen van de Dienst Vaartuigen van het ministe rie van verkeer en waterstaat. Een brief voor die ontheffing is nu weg en hij wacht op antwoord „Het is dezelf de dienst die in 1972 stelde dat er met twee man gevaren moest worden. Ik hoop dat ze begrip hebben voor onze situatie". Komt het plan ten uitvoer, dan is er volgens De Roos van vermin derd dienstbetoon nauwelijks sprake: „Het zal hooguit gevolgen hebben voor een horeca-bezoeker die dan een uurtje eerder naar huis moet". Toch is er in het dorp Sluiskil onzekerheid over de handhaving van het dienstbe toon Het contactorgaan Geemschap Sluis kil, roerde het punt afgelopen dinsdag op een vergadering aan Men gaat contact opnemen met rijkswaterstaat om erachter te komen hoe de zaken nu precies in elkaar zitten. Volgens De Roos zitten ze heel eenvoudig in el kaar. „Er is ontheffing aangevraagd en als-ie wordt verleend, gaan we overleggen met de gemeente. Er zijn in het verleden namelijk duidelijke afspraken gemaakt tussen waterstaat en de gemeente Terneuzen en die mogen niet zomaar op losse schroe ven komen te staan" Het hoofd van de dienstkring vindt dat Sluiskillenaren zich geen zorgen moeten maken, zeker met over het dienstbetoon bij speciale gelegenhei- den „We hebben onlangs nog een verzoek gehonoreerd om Sinterklaas van oost naar west en van west naar oost over te zetten Verder vaart met Kerstmis de pont een hele nacht door. Bij allerlei evenementen lassen we extra vaarten in" Verbouwing De rijkspont Sluiskil is in 1967 ge bouwd door de Arnhemse Scheeps helling Maatschappij. Aan het veer is in zestien jaar praktisch niets veran derd. De kleur is in 1980 aangepast aan de laatste voorschriften van rijkswaterstaat en op het verzoek van het publiek, dat chronische ver koudheden opliep, plaatste men plas tic klapdeurtjes tegen de tocht. 'De ponte - zoals Sluiskillenaars het veer noemen - in actie op het Kanaal Gent-Terneuzen.'Geen mini-cruise 'naar Gent' In het stuurhuis van de rijkspont- 'Niet up-to-date' Recentelijk zijn echter plannen ge maakt voor een ingrijpende aanpas sing van de stuurhut, maar inmiddels liggen ze alweer in de ijskast. Aanlei ding voor de plannen waren rugklach ten van een van de gezangvoerders. De rijksgeneeskundige dienst uit Ber gen op Zoom voer een dagje mee en constateerde dat de gezagvoerder op een manier achter zijn knoppen en bellen zat, die bepaald niet up-to-date was te noemen. Een machinefabriek uit Breskens maakte een nieuw onb werp voor de stuurhut. Het interieur zou worden aangepast. Er zou andere, kleinere apparatuur komen, terwijl de hele opstelling zou veranderen om het de gezagvoerder wat comfortabeler te maken Sterk gedateerde stoelen en lessenaars zouden weg moeten. Aar dig plan. maar er is geen geld voor. De Roos „De aanpassing van de stuur hut komt op de begroting voor 1985, de kosten zijn begroot op ongeveer 85.000 gulden in dat jaar". Voorlopig blijft alles bij het oude en het lijkt erop dat het personeel van de pont ook niet anders wil. Alles gaat immersprima. Geen aanvaringen, geen ongelukken Of. ja toch, herin nert Van Eek zich. „Er was eens een dame die verfspatten op haar jas kreeg, toen ze nogal dicht in de buurt kwam van het onderhoudswerk Maar bij mijn weten is dat met de verzeke ring netjes in orde gekomen". Gezagvoerders en pontwachters wil len het publiek het naar de zin ma ken. Dat kan door op tijd te varen. Volgens het tijdschema vertrekt op werkdagen om de vijf minuten een pont aan een van de kaden. Druk scheepvaartverkeer op het kanaal kan dat schema in de war sturen. Maar men gaat niet op die schepen zitten wachten. Piet Bakker: „We varen gewoon achterlangs. Dat is geen probleem. Het is ook niet ge vaarlijk. hoewel sommige mensen dat denken". Stuntwerk is er voor de gezagvoer ders niet bij. Ze nemen geen risico's. Ze zijn zich bewust van hun taak en verantwoordelijkheid: passagiers overzetten van oost naar west en omgekeerd. Dat is niets bijzonders, dat moet gewoon, je schrijft er niet over in de krant. Waldemar IJsebaert. OSTBURG „De Belgische sentimenten kunnen in Zeeuwsch-Vlaanderen nog gemakkelijk naar boven komen, asophè! Wanneer men zich vanwege de bezuinigingen tegen Nederland wil afzetten, dan kan er veel gebeuren". Als iter A. Smits vanachter een trappistenbier 'een echt patersbier' zijn visie op de Zccuws-Vlaamse problemen met de rbindingen over de Westerschelde geeft, dan wijst hij meteen op het Vlaamse achterland. De Zeeuws-Vlaamse rolking zit volgens hem zeker niet per definitie aan Nederland vastgebakken. Wat de cultuur en de tzondheidszorg betreft bestaan er al nauwe contacten met Vlaanderen en de banden kunnen nog op vele gebieden orden uitgebreid. iter Smits (69) kent Zeeuwsch- 1952 al in grote lijnen op papier, districten van Sluis en Cadzand uit- ünderen van zeer nabij. Van 1956 Hoewel zijn promotor P. Geyl het eindelijk bij Nederland tercchtkwa- 't 1978 was hij als geschiedenis- en concept al had goedgekeurd, werd de men, wordt aangeduid jtodienstleraar aan de Oostburgse uiteindelijke publicatie toch uitge- wijdlopige titel nolengemeenschap Sint-Eloy ver- steld. Het zou ruim dertig jaar duren ®den Hoewel hij zich alweer vier voordat dit deel het licht zou zien. irteruggetrokken heeft in de Bene- Volgende week is het dan eindelijk en stoten op hun beurt Holland ctijnerabdij Sint-Pieter in Steen- zover. Smits heeft van de vrije tijd na daarmee ook de Generaliteitslanden ngge een tegen Brugge aange- zijn pensioen gebruik gemaakt om het af. iuwd gehucht onderhoudt hij nog tweede tevens laatste deel af te We contacten met het Zeeuws- Samse. Tijdens zijn wekelijkse be- Kken komt hij regelmatig oud-leer- het tweede deel: Brussel met Wallonië veroveren Vlaanderen, zetten zich uit tot Belgiè >n- Zeeuwsch-Vlaanderen vormde samen den. Daarnaast heeft hij het in 1950 met Noord-Brabant en Limburg tot verschenen boekwerk grondig herzien 1795 de zogenaamde generaliteitslan- en bijgewerkt, zodat de twee delen den, die rechtstreeks vanuit Den tegelijkertijd in de boekwinkel komen Haag werden bestuurd. Smits betoogt te liggen „Eindelijk", zegt Smits met dat de opstandige Belgen de Schelde- een tevreden glimlach, „het heeft in- oever niet eens bij hun land gevoegd wilden zien. In 1960 verkondigde hij deze opvatting in een artikel in het Zeeuws Tijdschrift. „Als ie het goed bekijkt, kun je tot geen andere con- derdaad lang geduurd". Gunstig tijdstip tegen. „Dat is mijn plezieng- id om die te ontmoeten". Zoals hij ar energiek in de uitgestorven be- ekerskamer van de abdij zit te tellen, is het hem aan te zien dat de rigkeer naar het kloosterleven een kstapmoet zijn geweest. „Het was n ?rote overgang Ik zou nu best Sinds gedeputeerde staten dit jaar clusie komen' vertelt Smits „Het W een paar uurtjes les willen ge- ferm betoogden dat de rijksbezuini- Voorlopig Bewind in Brussel had mo- gingen op de verbindingen over de gelijkheden genoeg. Wanneer de Bel- Smits over Zeeuwsch-Vlaanderen Westerschelde aanleiding zouden gen een klein beetje hun best hadden aat- dan doet hij dat niet enkel als kunnen zijn tot een afscheidingsbe- gedaan, dan hadden ze Zeeuwsch- inwoner. Zijn geschiedenis- weging in Zeeuwsch-Vlaanderen, Vlaanderen gemakkelijk in bezit kun- vormt een vaste ondergrond lijkt de vraag waarom de zuidelijke nen krijgen" In de eerste instantie had het er in november 1830 alle schijn van dat de Belgische opstande lingen wél geïnteresseerd waren in hel waaruit hij de samenleving be- Schelde-oever eigenlijk bij Ncdcr- De in het Brabantse Dinteloord land hoort weer actueel geworden. toren pater promoveerde in 1950 op De belangstelling voor de wordings- teerste deel van een studie over de geschiedenis van Nederland en Bel- gebied dat hen de toegangsweg tot de riding tussen Nederland en Belgiè. ach m 1830 voltrok. De titel 'Mand stoot Vlaanderen af geeft lelijk aan waarom volgens Smits koninkrijk van Willem I toen «<nvieL Het tweede deel stond in giè en daarmee voor het jaar 1830, nam toe. De publiciteit van Smits komt daardoor op een gunstig tijd- Antwerpse haven zou verzekeren Een legertje rebellen trok door het Land van Cadzand en Hulst en wist er stip. In zijn boek staat hij stil bij de te bereiken dat her en der de Belgi- positie van Zeeuwsch-Vlaanderen. Sche vlag werd uitgestoken Ook wer- Waarom de strategisch belangrijke den er door verschillende Zeeuws- Vlaamse gemeentebesturen al dan niet gedwongen verzoeken gete kend om bij Zuid-Nederland ingelijfd te worden Smits heeft deze adhesie betuigingen in de Brusselse archieven teruggevonden Het Voorlopig Be wind heeft er geen gebruik van ge maakt Een andere mogelijkheid, die Brussel volkomen liet. lopen, deed zich voor in januari 1831. Ondanks de inmiddels gesloten wapenschorsing besloot de Nederlandse regenng na lang aarze len om de zuidelijke Schelde-oever met een militaire macht te bezetten Formeel mochten er toen echter geen troepen worden verplaatst. Van Belgi sche zijde werden evenwel geen be zwaren geuit tegen de bezetting. De publicatie van het besluit van het Voorlopig Bewind m het 'Journal des Flandres' van 13 januari 1831. waarbij Het Hulster Ambacht bij het arrondis sement Dendermonde werd inge deeld, mag volgens Smits niet als een protest worden gezien. Een maand later kwam er in Axel nog een brief binnen van de districtscom missaris van Eekloo. die voorstelde om de stad maar bij. zijn district te voegen Het stadsvestuur liet het ver zoek onbeantwoord en daarmee was de kous af. De vraag waarom de Belgische rege ring zich zo laks betoonde ten aanzien van het gebied dat toch als easto de toegangspoort tot Antwerpen be- schouw'd mag worden, kan niet met zekerheid worden beantwoord. „Ik denk dat de Belgen al blij waren dat ze Oost- en West-Vlaanderen hadden veroverd. Want dat was voor het Voorlopig Bewind al een hele klus Brugge wilde namelijk geen volledige scheiding van Noord en Zuid. En uit plaatsen als Gent en Sint-Niklaas werden zelfs verzoekschriften naar Den Haag gezonden om bij Nederland te mogen blijvenVerder zal ook meegespeeld hebben dat het Voorlo pig Bewind uit Walen tFrancofonen 1 was samengesteld Zij maakten wel aanspraak op Limburg, niet op Noord-Brabant of Zeeuwsch-Vlaande ren. De boeken van Smits geven een zeer uitvoerige beschrijving van de scheu ring in de Nederlanden. „Een relaas van voorbije kansenzoals hij het zelf noemt. De hele geschiedenis hangt immers van teovalligheden aan el kaar. Als de zoon van koning Willem I zich niet zo snel voor een volledige scheiding had uitgesproken, dan zou een samenvoeging van Nederland en Vlaanderen niet onmogelijk zijn ge weest. De geschiedenis herbergt voor Pater Smits nog voldoende beoeiende on derwerpen Hij heeft nog niet beslist of hij zich in de middeleeuwen of in de gescheidems van Belgie in de Tweede Wereldoorlog zal gaan verdiepen. Wel licht zal ook de Zeeuws-Vlaamse ge schiedenis nader onder de loep wor den genomen. De huidige situatie geeft genoeg aanleiding. „Historisch gezien hoort Zeeuwsch-Vlaanderen bij het graafschap Vlaanderen Of dat weer werkelijkheid zal worden. De Westerschelde zal altijd een bar rière blijven". Misschien verschijnt er over enkele jaren een boek onder de titel: 'Den Haag bezuinigde verder en stootte daarmee Zeeuwsch-Vlaan deren af. Jan van Damme.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 29