HET KORT GEDING TAIWAN I h Toch op weg naar 'staat van hereniging' een moeilijk te stuiten stroom Rakettenconflict Warschaupact PZC/°Pinie en achtergrond splijtzwam tusserZ China en de VS4 hedendaagse sieraden VRIJDAG 2 DECEMBER 1983 (Door onze redacteur Gijs Korevaan Pas maar op of ik stap naar de rechter voor een kort geding". In vroeger jaren een uiterste dreiging. Vandaag zo normaal dat het een onderdeel van het gewone spraakgebruik is geworden. Meer dan 7.000 zaken per jaar krijgen de presidenten van de rechtbanken voor hun kiezen. In feite is het kort geding een verkorte versie van een gehele civiele procedure. Bedoeld als een voorlopige voorziening om in spoedeisende zaken een snelle, minder doorwrochte uitspraak van een rechter te krijgen in een geschil tussen twee partijen. De uit de hand gelopen 'ruzie' tussen de twee partijen kan tussen twee individuele burgers gaan. tussen een persoon en een bedrijf of tussen twee bedrijven of organisaties. Ook is het mogelijk dat de overheid één van beide partijen is. en dat is de laatste tijd juist veelvuldig het geval. De afgelopen 10 jaar is het kort geding in toenemende mate de uitgebreide civiele procedure gaan verdringen Logisch, omdat een normale procedu re maanden duurt. Zolang willen de mensen niet wachten op hun (ver meende) gelijk. In 1975 werden er per jaar 3400 gedin gen per jaar aangespannen. In de jaren daarop volgend is dat aantal gestaag gegroeid tot 7400 in 1982. Opvallend in het rijtje cijfers is, dat er in de eerste helft van dit jaar minder geprocedeerd is dan de voorgaande jaren Het gemiddelde kan weer opge vijzeld worden door de stroom van de laatste weken in verband met de ambtenarenacties. Overbelasting Deze toename betekent een overbe lasting voor het rechterlijk apparaat. De duur van een kort geding van moment van aanbrengen bij de recht bank lot uitspraak is hierdoor ook langer geworden. Binnen de spoedei sende zaken onderscheiden de rech ters nu 'echt spoedeisende zaken'. Deze krijgen voorrang, zoals de ge dingen rondom arbeidsconflicten. Andere zaken kunnen maanden blij ven liggen. Hoe deze overbelasting te bestrijden0 Geld voor meer rechters is er niet of nauwelijks. Slechts incidenteel is er ruimte, zoals de uitbreiding van het aantal rechters met 250 volgend jaar. Deze tegemoetkoming kwam na een ernstig protest van de rechtbankpre sidenten, die in een brief aan de minister meedeelden met meer voor de handhaving van het recht te kun nen Instaan als er niet wat zou gebeu ren Voor het overige zoekt minister Kort hals Altes (justitiei naar andere moge lijkheden. die geen geld kosten, om de werkkracht van de rechtbanken te vergroten Dat gaat van een grotere bevoegdheid voor politie en Open baar Ministerie om zaken buiten de rechter om te behandelen tot compu ters voor de rechtbankadministraties. Daarnaast moet volgens de bewinds man de vereenvoudiging van regelge ving één van de centrale doelstel lingen van het kabinet de taak van de rechters ontlasten. De belangrijkste oorzaak van de enorme stijging van het aantal zaken moet gezocht worden bij de burgers zelf. De minister kan daar weinig aan doen. Door gemiddeld betere oplei dingen en door de gemakkelijke toe gang tot juridische hulp (wetswin- kels, advocatencollectieven) zijn de mensen zich beter bewust geworden van hun rechten. Iedereen kent de weg naar de rechter en er is minder aarzeling om van die weg gebruik te maken. Die grotere bereidheid om recht te zoeken door te procederen blijkt ook uit, de groei van de procedures bij de Raad van State. Het aantal Arob- zaken tegen gemeenten, provincies en rijksoverheid ls explosief gegroeid. In 1979 waren het er nog 5600. in 1982 waren het er maar liefst 13.000. Ook hier is één van de belangrijkste oorza ken de mondigheid van de burger, die zich niet meer zonder meer neerlegt bij beslissingen van hogerhand. De rechtbankpresidenten moeten in de gedingen over de meest uiteenlo pende zaken een oordeel vellen. Is de schutting tussen twee huizen te hoog? Wie neemt na de scheiding de kater mee? (Een vraag waarmee de Rotter damse president Nivard zich een aan tal jaren geleden zag gesteld.) Maar het kan ook gaan over het recht van het personeel van de Nederlandse Spoorwegen om acties tegen het rege ringsbeleid te voeren. Verder komen conflicten over ontslag, vreemdelin genrecht (dreigende uitzetting), huur en huizenonderhoud en beledigingen voor de rechter. In alle zaken moeten de rechters de belangen van de twee partijen tegen elkaar afwegen. Weegt het verlies aan zonlicht, op tegen de privacy-wensen van de schuttingbouwer. Hebben de burgers een onaanvaardbare last van het vuilnis, dat door de staking bij de vuilophaaldienst niet meer wordt weggehaald De rechters wikken, we gen en beslissen. Bonden De meest in het oog springende zaken zijn de laatste weken de serie gedin gen. die tegen de ambtenarenbonden zijn aangespannen. De directie van de NS was de eerste. Zij eiste voor de rechter, dat werkonderbrekingen en stakingen bij de spoorwegen niet toegestaan zouden worden. De direc tie verloor. Daarna deden de ministers Rietkerk (binnenlandse zaken) en Korthals Al tes een geslaagd beroep op de Utrechtse president om de dreigende politieacties te verbieden. Toen was het hek van de dam. Het Zeeuwse provinciale bestuur vroeg en kreeg van de rechter een verbod op staking van het veerbootpersoneel en de ver eniging van tijdschriftuitgevers wist via de rechter (in tweede instantie) een einde te maken aan de poststa king. Tevergeefs deden de busonder nemingen en de havenwerkgevers een beroep op de rechter om ambtena renacties te verbieden Een curieus geval deed zich voor bij de twee gedingen van het bedrijfsle ven tegen de staking van het open baar vervoer en de reinigingsdiensten in respectievelijk Amsterdam en Rot terdam. Volgens de bedrijven verlie zen zij inkomen, doordat de binnen stad slecht te bereiken is door de staking van het openbaar vervoer en doordat de smeerboel het winkelen onaantrekkelijk maakt. Zij meenden dat zij onevenredig zwaar getroffen worden door de acties en eisten een einde aan de stakingen. Bij de vrijwel gelijktijdige uitspraken kregen de ondernemers in Rotterdam gelijk, in Amsterdam met. Volgens de Amsterdamse rechter woog hel be lang van de ondernemers niet op tegen het recht van ambtenaren hun ongenoegen ook via stakingen tot uitdrukking te brengen. Opz s het niet n v dat aan c rechter wordt gevraagd om stakings acties te verbieden. In het verleden hebben werkgevers meermalen in een procedure een verbod gevraagd. De rechter beval regelmatig een af koelingsperiode aan te houden, waar in de bonden niet mochten staken. Hiennee zou hernieuwd overleg een kans krijgen. Een enkele maal werden de twistende partijen rechtstreeks te ruggestuurd naar de onderhande lingstafel, zoals de Haagse president Wijnholt onlangs ambtenarenbonden en Rietkerk sommeerde opnieuw te overleggen. Dat de bonden gelijk kre gen kwam niet voor. Juist bij stakingsconflicten moet de rechter, die in kort geding in zijn eentje een uistpraak moet doen. over enorme belangen beslissen in zaken die soms een voorgeschiedenis van jaren hebben. De wet biedt meestal niet veel houvast. Wanneer is de toe gebrachte schade nog wel redelijk en wanneer niet meer? Wijnholt achtte aanvankelijk de poststaking rechtma tig maar vond het twee weken later welletjes. Dat is geheel eigen inzicht waar hij dan een juridische argumen tatie voor moet vinden In hun conflictbemiddeling wegen de rechters nu de belangen anders af dan enkele jaren geleden. Het recht om te staken is nu algemeen erkend en aanvaard. Het stakingsrecht is nu ten dele bij wel geregeld. Maar voor het grootste deel blijft het voor de rechter in deze zaken tasten in het duister met zijn eigen gezond ver stand en gevoel voor redelijkheid als belangrijke richtsnoeren, terwijl ie dereen aan zijn lippen hangt. (Van onze correspondent Anton Koe?1*) Het besluit van de Sowjet-rege- ring om meer SS-20-middellan- gc-ai'slandsraketten in Europa te sta tioneren als antwoord op de plaat sing van Pershing II- en kruisraket ten in de Westeuropcse NAVO-lan- den, heeft geleid tol diepgaande con flicten binnen het Warschau-pact. Zeer waarschijnlijk wordt midden december een topconferentie van het Warschau-pact gehouden om te pro beren de groeiende weerstand in het Oostblok het hoofd te bieden. De heftigste en meest onomwonden kritiek komt van het Roemeense staatshoofd Nicolai Ceaucescu en van zijn regering. Zij hebben zowel het station' en van NAVO-raketten als de versnelling van de plaatsing van Warschau-pact raketten gekritiseerd. Ofschoon Roemenië altijd een buiten beentje is geweest op het gebied van buitenlands beleid en defensie, is men deze keer in zijn gegaan. Roemenie is het enige War schau-pact land dat tot nu toe gewei gerd heeft Russische soldaten op zijn gebied toe te laten, zelfs niet voor militaire manoeuvres. Samen met de andere Balkanlanden heeft het een campagne gelanceerd voor een atoomvrij gebied dat Roemenië. Joe goslavië. Bulgarije en Griekenland zou moeten omvatten. Roemenië heeft uitgesproken, wat ve le andere Warschau pact landen moe ten verzwijgen. De Sowjet-Unie heeft de Roemeense voorstellen boos terug gewezen en gesteld, dat als de Ameri kanen hun raketten weer zouden weg slepen. Moskou ook zijn atoomwa pens in het Europese gebied zouden verwijderen of op zijn minst terug brengen tot dezelfde sterkte als het Britse of Franse wapenarsenaal. Versnelling De Sowjet-Unie is al lang bezig om de SS-20-raketten en soortgelijke wa pens in Oost-Duitsland en Tsjccho- slowakije te vernieuwen. Nu komen er nog meer bij of wordt het vernieu wingsproces versneld. De burgers van de DDR en Tsjeehoslowakije reageren daar tegelijkertijd boos en bang op. Zij vrezen ook, net als dc mensen in het Westen, dat de aanwe zigheid van deze wapens, waarover zij geen enkele controle kunnen uit oefenen, hen tot doel maakt in het geval van een atomair conflict. Het is zelts zo ver gekomen dat zowel in Tsjeehoslowakije als in Oost-Duits land een sterke protestbeweging op gang is gekomen, die zich helemaal los van de door de staat georganiseer de vredesbeweging ontwikkelt. Dat uit zich in pamfletten, kleine demon straties en in talrijke brieven aan de regering en aan de door de staat gecontroleerde media. Het antwoord op de particuliere bewegingen is een versterkte propagandacampagne van de kant van de regeringen, die de plaatsing van raketten aanvaardbaar moet maken. In de Warschau-pact landen Polen en Hongarije zijn tot nu toe geen rakel ten gestationeerd. In het geval van Polen ligt dit voor de hand, omdat de Sowjet-Unie de Poolse machthebbers eenvoudig niet vertrouwt. In Honga rije spelen de groeiende banden met het westen daarbij mogelijk een rol. Juist gezien het feit dat er in de Oostbloklanden geen sprake is van demonstratievrijheid, zijn deze voor zichtige tekenen van weerstand be langrijk. Door veranderingen in de nuances in de berichtgeving via de door de staat gecontroleerde media in Tsjeehoslowakije en ook in Oost- Duitsland. is de afgelopen dagen dui delijk te merken dat de regeringen de zorgen van de bevolking delen. Zij proberen de Sowjet-Unie discreet duidelijk te maken, dat de mensen niet bereid zijn om alles te accepte ren en dat het pokerspel met raketten door de grootmachten het communis me in Oost-Europa aan het wankelen zou kunnen brengen. Am: irek den tsbc T loi »ti 'Van onze correspojident Ruud Kreutzeri De kwestie-Taiwan blijft het voornaamste struikelblok voor verbetering van de betrekkingen tussen Amerika en China, die st< bekoeld zijn sinds Ronald Reagan het Witte Huis betrok. In een po| verdere verslechtering van de betrekkingen te keren haastte de A mil kaanse president zich deze weck te verklaren dat Amerika zijn beleid aanzien van China niet heeft gewijzigd en dat wat hem betreft de regei in Peking de enige wettige vertegenwoordiger van het Chinese volk De presidentiële ontkenning kwam fpng. van het land steeds vanj«'i als een reactie op Chinese dreige- land gewezen, en Chinas voord menten dat het aangekondigde be- len bestempeld als ..met suiker(nei zoek van premier Zhao Ziyang aan dekt vergif id l Washington in januari geen door- De Amenkaans-Chinese afsprl gang zal vinden, als Amerika zijn v00r bezoeken over en weer dn houding ten aanzien van Taiwan premier Zhao en president Reafcbc met wijzigt. Het bezoek van Reagan werd in Washington gezien als zelf. gepland voor april volgend jaar. teken dat de moeilijkste tijd (uel zou dan eveneens op de tocht komen voorbij was in de onderlinge beti da- staan. Dat zou voor Reagans image kingen. Die situatie was eind adre: als staatsman nadelig kunnen zijn, tember bereikt. toen defensiemide in de aanloop van de Amerikaanse ter Weinberger de Chinese hoip- presidentsverkiezingen s^ad aandeed. Het Pentagon Ir d De Chinese partijleider Hu Yaobang lange liJd de ^tvcei van gevoefat 1 was de eerste die liet weten dat de technologie naar China geblokkehen geplande reizen over en weer niet en toen Weinberger zijn verzet hjen langer zeker zijn. Om te bewijzen dat tegen opgaf mocht hij in Pekingtenl het geen verspreking was zijnerzijds *"ol spelen van grote verzoener fl is herhaalde minister van buitenland- Arende zijn bezoek werd beslofe se zaken Wu Xueqian woensdag t,ot- onderlinge topontmoetingen grijl hetzelfde dreigement nog eens op de sinds de ambtsaanvaarding atie laatste dag van hun gezamenlijke Reagan nog met hadden plaafcjeb bezoek aan Japan. Hoewel president vonden. kke Reagan gisteren afstand nam van de U/nnrvrhuwirter door het Congres aangenomen wet UUTSC nUWlng noc voor de verhoging van de fondsen Tijdens de discussie in Nederl/ van het Internationale Monetaire over Taiwan is vaak gezegd dat f Fonds heeft hij hem toch onderte- verlagen van de dip,0matieke trekkingen door China vooral f Peking is gevallen over een amende- - ment bij deze wet waarin Ameri- lon kaanse volksvertegenwoordigers Maar dat is lmniddels achterhaU hebben vastgelegd dat Taiwan lid d00r de mlnsttms eve„ 0„buigzaL moet kunnen bhjven van de Aziatn houdi van Peking tegenover A« sohe ontwikkelingsbank (ADB). ook dka Nederland loopt ln de rda( als de Volksrepubliek China zich met Talwan voUediè ui, de pas ii| daarbij aansluit. Peking heeft zich de rest van de EEO ]anden |I opgegeven voor het lidmaatschap chlda ,ot dezelfde categorie rek, van de ADB maar eist dal Taiwan als Nederland Met Europa h, wordt uitgestoten zoals eerder ge- Pek nlet dle amblvalente h]P beurde bijvoorbeeld in de Verenigde dlng ,ge het de verenis Nal,es Staten heeft. EG-funct.ionarisserft h Brussel zijn zeer tevreden over 1 V; nieuwe records in de handel Huu China", en zij schrijven dat toe a de geduldig en omzichtige manjoe r,r H Onaangenaam Een ander „onaangenaam inci dent", zoals Hu Yaobang het noem- - r de „11 een persconferentie ln Tokio, gevoelige kwesties zijn ajmt is een motie die onlangs door e gepakt hc werd aangenomen. Daarin staat Ou- ji der meer dat de toekomst van Tai- tóp.g niet opgelost kan wordfer wan op vreedzame wijze moet wor- Woordvoerders inPeking hebber den geregeld, en „op een wijze die a la"» blijken dat menjd aanvaardbaar is voir de bevolking clk geval geen doorbraak verwa do op Taiwan". China beschouwt Tai voordat Hongkong in 1997 m|be] wan als een opstandige provincie schoot van het moederland is terBjr en ziet de betrekkingen tossen Pe- gekeerd China wü daar all,r king en Taipeh dan ook als een voortdurend aan he* binnenlandse aangelegenheid. »"d »'«d™ de telle protest, t Hu noemde de senaïtsmolie een d™ "eek aan het adres van W dei voorwendsel voor inmenging in Chi- hmglon doen vermoeden dat W] na s interne aangelegenheden, om- klMS "lcl van plan is op d,t pi|e t dat „deze stelt dat de hereniging van 1 concessies te doen. Taiwan met China de toestemming moet hebben van de bevolking in Taiwan", waarop hij liet volgen: „De mensen die uit China vluchtten naar Taiwan zullen het nooit eens zijn met de hereniging, of wel somsü" Deze openhartige opmerking van de 68-jarige partijleider maakt wel duidelijk dat er voor de kwestie- Taiwan geen snelle oplossing voor handen is. Want die mensen die uit China vluchtten zijn wel degenen die op Taiwan de dienst uitmaken, ook al zijn ze in de minderheid. En hpewel ook de autoriteiten in Taipeh vasthouden aan de gedachte dat Taiwan een onderdeel is van het grote China, waarvan zij zelf dan de wettige regering zijn, hebben zij ge sprekken met Peking over hereni- I ADVERTENTIE) gi ore bil taid der mrr MWm. dljM^vanderkcp Ihli henk&ingrid' bit i^ide edelsmeden X-Jjex schermlnkelslraat 31 vlissingen Z^\ox 10 Het gaat niet van een leien dakje met het 'Samen op weg'-proces dat de Nederlandse Hervormde Kerk en de Gereformeerde Kerken moeten doorlo pen voordat zij in 1986 kunnen verklaren 'in staat van hereniging' te verkeren. Over en weer hebben zich de laatste tijd wat meningsverschillen, steke ligheden en irritaties voorgedaan. Die lagen minder op het plaatselijke vlak. maar vooral bij de kerkelij ke 'toppen'. AI te dramatisch moet men er voorlopig maar niet over doen: tegenwind en tegenslag zijn niet vreemd als men bedenkt dat na twee ingrijpen de scheidingen in dc vorige eeuw de beide kerken hun eigen weg zijn gegaan. De problemen die zich by het naar elkaar groeien thans voordoen liggen niet in de eerste plaats op het terrein van het belijden Veel meer doen zij zich voor rond vragen naar het toekomstige kerktype. Hier blijken de verschillen moeilijker op te lossen dan optimisten hadden venvacht. Een van deze verschillen heeft betrekking op de bevoegdheden de 'macht' zo men wil van het moderamen van de synode en van de secretaris generaal of de secretaris van de kerk. Bij de gerefor meerden heeft deze figuur slechts een adviserende ibeleidsifunctie, by de hervormden zijn zijn bevoegd heden naar binnen en naar buiten vele malen groter: zijn positie is een geheel andere, veel meer gezichtsbepalend dan bij de gereformeerden. Modaliteiten De indruk bestaat dat de hervormde kerkelijke top het moeilijker heeft met 'Samen op weg' dan de gereformeerde collega's. Dat is van uit de structuur van de hervormde kerk wel te begrijpen. In de gereforifleerde bond en ook in de confessionele vereniging in de hervormde kerk bestaan nogal wat bezwaren tegen een samen gaan met de gerefor meerde kerken. De vrees is namelijk dat daardoor de aloude belijdenis in het gedrang zal komen nu naar het oordeel van bonders en confessionelen de gereformeerde kerken de vrijzinnige richting zijn ingeslagen. Overigens staat de vrijzinnige 'vleugel' in de hervormde kerk niet te trappelen om met de gereformeerden op weg te gaan: dat zou in theolo gisch opzicht best eens een 'verrechtsing' kunnen opleveren. Er kan aan deze beschouwing nog worden toege voegd dat er ook in de gereformeerde kerken mensen zijn die de komst van vrijzinnigen in een nieuwe kerk met zo zien zitten en dat er ook gereformeerden rondlopen die niet goed weten wat zij met de gereformeerde bonders aan moeten! Zodat moet worden geconstateerd dat de cirkel zich aardig sluit Bij dit alles valt met te ontkennen dat vele hervorm den een zekere vrees hebben dat in een herenigde kerk de gereformeerden de lakens zullen gaan uitde len: het drammerige en activistische zullen zij nooit verliezen. Nu heeft de uitdrukking 'in staat van hereniging' nogal wat misverstanden opgeroepen. De intentieverklaring uit 1982 dat in 1986 een volgend station moet worden gepasseerd (en dat dit niet vrijblijvend kan gebeurem betekent dat beide kerken het 'Samen op weg' volledig ernstig moeten nemen Voor het oplossen van de vele knelpunten en voor het stroomlijnen van de kerkelijke organisatie op de verschillende niveaus plaatselijk, classicaal, provinciaal en landelijk is ongeveer vier jaar uitgetrokken Er is een redelijk hard schema daar voor opgesteld. De taxatie of het zal lukken verschilt. Sommigen vinden die tijd veel tc kort. anderen menen dat het kan omdat het moet en dat het zal lukken als iedereen die op zijn of haar plaats de verantwoordelijkheid draagt voor 'Samen op weg' zich maar inzet en van goede bedoelingen is bezield (tweede) gecombineerde synode de hervormde se cretaris-generaal dr J. Mooi zonder over zijn stap vooraf met de gereformeerden te hebben gesproken maande tot grote voorzichtigheid en tegen elke overhaasting van het proces. Dat hij daarbij het begrip 'kerkgevocl' introduceerde lokte bij de gere formeerden protesten uit: met zoiets vaags kun je geen zaken doen. dat is de zaak op losse schroeven zetten, vonden zij. Overigens hebben de synodes van de beide kerken kort daarna elk afzonderlijk het licht op groen gezet. Kortgeleden heeft de voorzitter van de gereformeer de synode, dr H J. Kouwenhoven. sprekend als lid Twijfel Juist wat dit laatste betreft is hier en daar twijfel ontstaan. Het begon min of meer in 1982 toen op de stemmen uit de kerken van de raad van deputaten 'Samen op weg', in een vergadering van de hervormde synode het woord crisis gebruikt Hij sprak van een verziekte onderlin ge sfeer Doelend op artikelen in bladen uit de krmg van gereformeerde bond en confessionele vereniging zei hij verder dat men niet half wist hoe de gerefor meerden zich getergd hebben gevoeld door die publicaties De gereformeerde synodevoorzitter had nog meer pylen op zijn boog. Zo herinnerde hij eraan dat de gereformeerde vertegenwoordiger in een drietal her vormde overlegorganen (landelijke organisatie, be heer en beleid en gezamenlijk financieel plani. drs E Hazelaar, zich uit die organen had teruggetrokken omdat naar zijn oordeel zijn inbreng nauwelijks op prijs werd gesteld, mogelijk vanwege de omstandig heid dat men in de eigen hervormde kring de organisatie nog eens wilde bezien. Weten we toch met goed wat we met elkaar willen en wat we aan elkaar hebben?, zo vroeg dr Kouwenhoven zich af. Hij noemde nog een derde twistappel, namelijk de concentratie van de landelijke bureaus van de beide kerken. De gereformeerde kerken hebben hun bureaus al jaren geleden in een nieuw bouwcomplex in Leusden geconcentreerd. Het terrein ernaast is gereserveerd voor de hervormde bureaus. Deze zijn sinds lang op verspreide plaatsen in Den Haag ondergebracht. Onlangs heeft het hervormd synodemoderamen be sloten deze gebouwen (waarvan verbouwen en op knappen te duur zou worden) af te stoten en in de omgeving van Leidschendam nieuwbouw te plegen. Belangrijk argument voor de beslissing was dat de kerk juist in de Randstad en bij het regeringscen trum aanwezig moet zijn Overigens werd erop gewezen dat nieuwbouw zeker niet inhoudt dat nu voorgoed wordt afgezien van concentratie van bu reaus ln Leusen/Driebergen in de toekomst. In de synodevergadering waarin dr Kouwenhoven zijn hart luchtte heeft de hervormde synodevoorzit- ter ds C. B. Roos niet ontkend dat er aan de communicatie met dc gereformeerden nogal wat schort. Maar hij verwierp het verwijt dat liet hervormde moderamen zich niet met hart en ziel voor 'Samen op weg' zou inzetten. Laag pitje? Wie dit alles leest kan geneigd zijn de conclusie te trekken: zet het proces voorlopig maar stop of op zijn minst op een laag pitje Zo n conclusie zou om een aantal redenen toch niet verantwoord zijn Het kan nooit kwaad als dingen die mensen hoog zitten maar eens met naam en toenaam worden genoemd. Dat hoeft dan niet te betekenen dat men eikaars integriteit en goede trouw in twijfel trekt. Beide 'partijen' zijn. na diepgravende gesprekken, tot de ontdekking gekomen dat de verschillen die tiental len jaren lang tussen de twee kerken een rol hebben gespeeld thans niet meer van wezenlijke betekenis zijn. Nu het proces eigenlijk nog maar nauwelijks aan de gang is zou het- verkeerd ?ijn te zeggen: het lukjrn toch niet omdat je kerken van een verschillend'0 kerktype nu eenmaal niet op één lijn kunt brengenPed Door wat nu is gebeurd komen de uiteenlopend^1, 1 visies duidelijk aan het licht. Voor zover men het noghe niet wist komt nu naar voren dat in de hervormde^ 1 kerk het centralistische element aanzienlijk sterke^" is dan in de gereformeerde kerken. En algemenere' gesteld het zal best waar zijn dat hervormden ett- gereformeerden qua menstype verschillen Maar datstl kan ten diepste toch niet een reden opleveren orrfm wat men als bijbelse opdracht ziet op de lange baari er te schuiven of helemaal weg te poetsen Sn; In l Vooruitzien f» De gereformeerden gaan volgend jaar de Afscheiding.t„ van 1834 herdenken. In 1986 zal het een eeuw geleden zijn dat de Doleantie zich voltrok. In 1892 hebben dtL. kerken uit Afscheiding en Dolenatie verenigd (met! uitzondering van een groep die nu nog de Christelijj ke Gereformeerde Kerken vormen). Er leven nog heel wat gereformeerde mensen die zich herinneren dat ondanks de samensmelting van 1892 nog tot in de jaren dertig van onze eeuw op heel wat plaatsen A- en B-kerken naast elkaar bestonden ook de gerefor^ meerden kenden toen hun modaliteiten (en ze ken nen ze nog, al valt het sommigen moeilijk dat erkennen! A- en B-kerken worden vanzelfsprekend niet aanbevolen voor de straks in staat van herem- ging verkerende kerken van hervormde en gereforfiO meerde snit. Maar misschien kan de herinnering.g eraan een troost zijn, voor jakkeraars en doordramP mers zowel als voor afremmers en bedachtzamen Ol het eindpunt is niet met een jaartal aan te geven! - Maar wel gaat het om de toekomst van de kerk naaf protestants model in ons land, waarschijnlijk zeer veelkleurig en anders dan de hervormde kerk en dé gereformeerde kerken van dit ogenblik. J. J Tevelj

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4