Stormachtige groei van )ibliotheken is ten einde Traction avant 495 D'66-statenlid Boogerd beticht kamerleden Eversdijk en Te Veldhuis van volksverlakkerij TERUGKEER VAN EEN OUDGEDIENDE 'Stacon' failliet PRISMA Uitbreiding van LOM-onderwijs Pleidooi voor herstel spoorverbinding met België naar minister a Feestdagen ilN December AARVERSLAG OVER 1982: Al 4.500 «fietsen in Terneuzen 1'gecodeerd 'AANDACHT WORDT AFGELEID VAN TOESTAND VEERDIENSTEN' opDDELBURG - Uit het jaarverslag over 1982 van de Zeeuwse bibliotheken, dat woensdag is [gebracht, blijkt duidelijk dat er dat jaar een einde is gekomen aan de stormachtige groei ;ei^i de laatste tien jaar. Hoewel de groei nu wat is gestabiliseerd, werden er in 1982 toch nog loegm drie miljoen boeken uitgeleend aan meer dan 68.000 gebruikers. In 1973 waren dat 'InrfUWelijks één miljoen boeken aan 19.500 leden. itihjiet jaarverslag wordt er op gewe- automatiseringsproject - met andere gen, zo wordt gevreesd, komt de op- mvji dat door een unieke samenwer- bibliotheken in Zeeland, de groei kon vang van de groei in gevaar. Sterker ddgg - door onder meer een uitgebreid worden opgevangen, terwijl het perso- nog, de verwachting is, dat de drasti- neelsbestand vrijwel is gelijk geble- sche bezuinigingen een „afbraak van ii i ven in die periode. het bibliotheekwerk ten gevolge zul- DIJ De inleiding van het jaarverslag blikt len hebben' Door de decentralisatie an4 echter al vooruit op de ophanden zal de door de jaren heen opgebouwde r i?anse vereniging zijnde bezuinigingen voor 1983 en samenwerking tussen de bibliotheken over de aangekondigde decentralisa- onderling weer verloren gaan. De Middelburg tie die „met zorg tegemoet wordt vrees bestaat, dat de bijdragen voor JagDDELBURG - De Franse Culturele 6ezien" Door de komende bezuinigin- het bibliotheekwerk niet meer gericht eeivniging in Zeeland houdt vanmid- oj (donderdag) een sinterklaasmid- in wijkgebouw 't Trefpunt aan de saulaan in Nieuw-Middelburg. De slajenkomst begint om vier uur. nd^ dpeg^rstmiddag voor ("jigd Goes-Oost strfES Woensdag 21 december ichfdt de wijkvereniging Goes-Oost ikerstmiddag voor de jeugd tot 12 r. Deze middag begint om 14.00 uur het aktiviteitencentrum aan de ckeslotlaan. Het ligt in de bedoe- agt om daar een aantal kerstversie- open te maken voor thuis in de oifikamer of voor de kerstboom. gegeven zullen worden aan de ge meenten, maar onderdeel vormen van algemene subsidies voor welzijnsvoor zieningen, waardoor de bibliotheken een nog grotere teruggang aan inkom sten vrezen aldus het jaarverslag. In tegenstelling lot de stabilisering van de uitlening van boeken, liep het aantal uitleningen bij de centrale discotheek (grammofoonplaten) sterk terug. In 1982 werd tien procent minder uitgeleend dan in 1981. Die teruggang vindt zijn oorzaak in het feil dat de uitleenbijdrage voor grammofoonplaten in 1982 werd ver hoogd met 25 procent. De daling had tot gevolg, dat er aanzienlijk minder geld binnen kwam, minder nieuwe platen werden gekocht, waardoor weer lange wachttijden optraden. VLISSINGEN" - De rechtbank in Mid- De heer H C. Lissenberg, directie- delburg heeft woensdag het staal- assistent van Stacon bv, was woens- straal- en eonserveringsbedrijf Sta- dag niet bereid nadere informatie te con bv failliet verklaard. Het bedrijf verstrekken rond het faillissement, heeft vestigingen in Vlïssingen-Oost en Ridderkerk. Het faillissement be- Directeur B. de Keizer was, evenals de tekent een verlies van twintig ar- als curator aangestelde Rotterdamse beidsplaatsen, waarvan tien in de advocaat mr J. A. Nagtegaal, gisteren vestiging in Vlissingen. niet bereikbaar. ADVERTENTIE BIJ DE BOEKHANDEt ™'VAN DE MAAND H DECEMBER AXEL De Axelse me vrouw H. Hendriks-Tak blijft onvermoeibaar in haar strijd voor beter openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen. Via een telegram woensdagavond heeft zij opnieuw een beroep gedaan op minister Ne- lie Smit-Kroes van ver keer en waterstaat en kamervoorzitter Dol man om de aloude trein verbinding met het Bel gische achterland weer in ere te herstellen. Het telegram: „Geef on ze trein waar we om vra gen: Terneuzen-Gent- Sint Niklaas via Oosten- de-Roosendaal". Me vrouw Hendriks begon haar actie al acht maan den geleden, nadat de minister een definitieve streep had gezet door de aanleg van de vaste oe ververbinding over de Westerschelde. Zij kreeg destijds bij haar streven de treinverbinding met België weer in te stellen de hulp van pnder meer de b en w's van Zeeuwsch-Vlaanderen. Toen de minister haar plan in augustus onder meer door geldgebrek afwees, ging mevrouw Hendriks echter onver droten voort haar 'droom' te verwezenlij ken. Haar laatste feit nu is het telegram. Daarin doet zij tevens een be roep op de minister in krimping van de busver bindingen in Zeeuwsch- Vlaanderen te voorko men. Nog twee excursies naar Saeftinghe EMMAHAVEN - Natuurliefhebbers krijgen dit jaar nog twee mogelijkhe den om deel te nemen aan open excursies door het 'Verdronken Land van Saeftinghe'. De eerste staat woensdag 14 decem ber op het programma, de tweede excursie wordt op woensdag 28 de cember gehouden. Het vertrek van beide excursies is om 13.00 uur vanaf de Emmahaven nabij Graauw. Gezien de zwaarte van de tocht, drijfzand, modder en geulen, kunnen kinderen onder de tien jaar en mensen die slecht ter been of niet al te gezond zijn niet aan de excursies deelnemen. Aangeraden wordt passende kleding en hoge knielaarzen te dragen. De excursies hebben een tijdsduur van drie a vier uur. Exposities bij Bellemans in Axel AXEL In de kindergalerij van boekhandel/galerie Bellemans in Axel exposeert deze maand René Nijhoff tekeningen uit de bladen 'Kijk' en 'Bobo', een boekomslag en zes 'losse' zwart wit illustraties. Nij hoff werkt niet alleen voor bovenge noemde tijdschriften maar ook voor bladen als Viva, de schoolboeken reeks van Meulenhoff en andere boe kuitgaven. Zaterdag 3 december wordt er bij Bellemans een tentoonstelling ge opend van tekeningen uit het 'Zeeuws Platenboek', dat onlangs is versche nen. PZC/yrtfvïncié.it 'v TERNEUZEN Waarschijnlijk volgend jaar augustus wordt een afdeling 'zeer jeugdigentoegevoegd aan de Scheldeschool voor LOM-onderwijs in Terneuzen. Hel initiatief is niet uniek voor Zeeland, maar wel voor Zeeuwsch-Vlaanderen. „Het gaat omn vijf- a zesjarigen in de overgangsfase van kleuter- naar basisschool. Een aantal kleuters hoort qua leeftijd thuis in de eerste klas, maar is er qua ontwikkeling nog met aan toe. Meestal wordt het dan een jaartje extra kleuterschool. De vraag is of dit 'uitrijpen' wel voldoende opvang.is voor zo n kind", aldus het hoofd van de Scheldeschool Jo Kindt (fotoi. Kindt hoopt in augustus te beschikken over dne lokalen van een Temeuzense kleuterschool. ER NDERDAG 1 DECEMBER 1983 ISVMUÖHOfc In het kader Ivan de actie 'bestrijding dief stal rijwielen' zijn de afgelopen anderhalve week in Terneuzen ■«ibijna 4500 fietsen voorzien van code: de postcode en het ^huisnummer van de eigenaar. Begin volgend jaar worden ook de fietsen in de rest van de provincie Zeeland 'gemerkt'. Terneuzen bijt het spits af. te|De fietsen worden van postcode jajen huisnummer voorzien met j l|een speciaal apparaatje, dat wordt gehanteerd door een „jgroep vrijwilligers, die de afgelo- orjpen dagen de scholen voor voort- tklgezet onderwijs in Terneuzen én ïsieen aantal lagere scholen (vooral hfin de kern) bezocht De vnjwilli- hebben de beschikking over aangepaste bus van de Cito- uit Axel, die het mogelijk honderden fietsen per zonder veel oponthoud af te ken. Coördinator-brigadier (JA. J. André van de gemeentepo- Terneuzen toonde zich erg tevreden over het van de actie. „Wat de aijscholen betreft hadden wij gere- oakend op een aanbod van zo'n 70 procent van de fietsen. Het is nu 80 procent. Dat valt dus itienorm mee". Teleurstellend :idnoemt brigadier André het aan- •rtbod van vrijwilligers. Aan hen trt bestaat vanaf het begin van de vjactie een groot gebrek. Er werd ifijgemikt op werklozen, VUT'ers en WAO'ers om de actie zonder ^al te veel problemen tot een goed -ieinde te brengen. Maar André _jkan tot op dit moment nog maar beschikken over elf vrijwilligers, terwijl hij er zeker twintig nodig 'heeft. „En dan gaat het met enkel om het graveren van de fietsen - het technische werk, zeg maar - maar ook om het admini- stratieve werk en bijvoorbeeld ook het rondbrengen van de op- I roepen". En vooral dat laatste .wordt de komende weken heel [belangrijk, wanneer de 'graveer- I bus' de verschillende wijken in trekt en fietsbezitters huis-aan suis op de hoogte moeten wor- den gesteld van de komst van de bus in hun wijk. Volgende week woensdag wordt begonnen met het graveren van de fietsen van de bewoners van de binnenstad van Terneuzen. Daarna worden i in snel tempo de fietsen in de overige wijken afgehandeld André: „Overigens heeft het graveren nu al resultaten opge leverd. Vorige week werden we op het politiebureau met een gevonden fiets geconfronteerd, die was voorzien van de code en die de politie dus netjes bij de eigenaar terug kon bezorgen". Norbert van den Berg uit Lewedorp is druk doende met het restaureren van zijn Traction Avant. V v Mevrouw J. Boogerd (d'66) HEINKENSZAND Het D'66-staten- lid .1. Boogerd heeft woensdagavond in een lezing tijdens een afdelings- vergadering van haar partij in Hein- a'- v kenszand, forse kritiek geuit aan het *4adres van de tweede-kamerleden Eversdijk (CDA) en Te Veldhuis (WD). Ze betichtte hen van „onvoor spelbare volksverlakkerij". Te Veld- huis leidt volgens haar de aandacht af van de steeds verslechterende po- .Ji sitie van de Westerscheldeveren en *het niet doorgaan van de Wester- schelde-oever verbinding (WOV), p door af te geven op het personeel van de veren en de ABVA/KABO. Wat Eversdijk betreft stelde ze vast dat die al jaren roept dat het licht op groen staat voor de WOV, terwijl het project steeds met doorging. Ook ver weet ze de CDA'er dat hij D'G6 en de PPR er de schuld van geeft dat. er een tolweg over de stormvloedkering Oos- terschelde komt Dat noemde ze een verdraaiing van feiten, waarmee Eversdijk volgens haar goede sier probeert te maken bü de vereniging van wegenbouwers. In dat verband vond ze het opmerke lijk dat. als Eversdijk voor de vereni ging van mossel- en oesterkwekers spreekt, hij er prat op gaat dat de redding van de schelpdierencultures in Yerseke aan de CDA'er Westerterp te danken is. Ook gedeputeerde J. de Voogd (VVD) kreeg woensdagavond een veeg uit de pan. Boogerd gjng in op uitlatingen van de VVD'er. waarin die stelde dat de politiek het best afgeschaft zou kunnen worden. Het D'66-statenlid stelde vast dat De Voogd met geluk kig is met allerlei moties van de lmkse partijen omdat hij dan „met zijn bil len bloot moet"' en dat zou hem wel eens kiezers kunnen kosten, aldus Boogerd Het verwijt van De Voogd dat de linkse partijen aan polarisatie doen, kaatste ze even hard weer terug. Ze wees er in dat kader op dat De Voogd bij de statenverkiezingen mets anders deed dan afgeven op het toenmalige kabinet en ze noemde dat dan ook evengoed polariserend. Mevrouw Boogerd ging ook nog even in op het welzijnsbeleid dat door de meerderheid van de Zeeuwse staten wordt gevoerd. Ze noemde het ge vaar niet ondenkbeeldig dat de sta ten in het kielzog van het huidige kabinet het welzijnswerk afbreken. „Het is mijn stellige overtuiging dat een samenleving, die haar welzijns- en cultuurvoorzieningen afbreekt een conservatieve samenleving is, die geestelijke armoede oplevert. Een geestelijke armoede is een voe dingsbodem voor racisme en rechts en ultra-links extremisme en daar mee de bijl aan de wortels van onze democratie", sprak het statenlid. Boogerd ging ook uitgebreid in op de naderende Europese verkiezingen. Ze staat zelf kandidaat voor een van de zetels voor D'66 Een samenwerking met andere partijen zag ze niet zitten. Het Groene Platform kent te veel tegenstelling in zich. maar ook ten opzichte van het D'66-programma. Ze noemde haar eigen partij meer dan alleen een milieupartij. En ook het samenwerkingsverband van Europe se christen-democraten vertoont vol gens haar grote tegenstellingen, wat eindeloze compromissen met zich meebrengt met als gevolg een nauwe lijks creatieve vernieuwende inbreng. Sommigen al enkele jaren. „Het is een dure hobby", geeft Norbert van den Berg toe. „Je moet ook niet naar de uren kijken, die je erin steektVerder vertelt hij dat het wenselijk is om als eigenaar wal technische kennis paraat te heb ben. Van den Berg wijst erop dat veel van de Traction Avant-eigenaars bijzonder veel moeite doen om hun vervoermiddel rijdende te houden. Sommigen besteden hun vakantie aan het zoeken van onderdelen in Frankrijk. En daar wordt in Frank rijk handig op ingespeeld. „Vroeger waren ze blij dat ze van die rotzooi af waren", zegt Van den Berg. „Nu vragen ze er grof geld voor". Norbert zelf had gedacht zijn Trac tion volgend jaar in goede conditie op de weg te hebben Maar door enkele tegenvallers kan dit nog wei eens uitlopen. Is een Traction Avant eenmaal gerestaureerd, dan beloopt de waarde 10 tot 12.000 gulden. Van den Berg onderstreept dat hij van zijn auto geen museum stuk wil maken. Hoewel hij het voertuig ook niet intensief wil gaan gebruiken „Er zijn genoeg mensen, die hem meenemen op vakantie", zegt hij „Het liefst naar Frankrijk. Het land van herkomst" Het aantal eigenaars is. vreemd genoeg, groeiende. Steeds meer jonge men sen scharrelen een Traction Avant uit een vergeten hoek op om aan het restaureren te slaan. Als het aan Norbert van den Berg ligt, zal hij tot in lengte van dagen regelmatig de weg op gaan in zijn Traction Avant. „Het is een behaag lijk nestje", meent hij. „De auto is niet zo uitgebreid, maar alles is functioneel. En daarbij komt nog een brok nostalgie. Een droom uit nujn kinderjaren Van den Berg gaat nog verder Het is een ziekte, een verslaving", vertelt hij. „Als je de bacil te pakken hebt, laat het je niet meer los" Overigens zullen honderden Traction Avant-eigenaars uit Europa volgend jaar deelnemen aan een monsterrit van Parijs naar Moskou en terug, in de wielsporen van de Fransman Lecot. De 7500 kilometer lange rit wordt verreden van 17 juli tot 11 augustus, De stoet vertrekt vanaf de Eiffeltoren en hoopt aan te komen op het Rode Plein. Norbert van den Berg ziet evenwel van deelname af. Alvorens hij lange tochten kan ondernemen, zal hij nog heel wat sleutelwerk moeten verrichten. René Groeneveld Weinig mensen durven zich dagelijks op de openbare weg te begeven met een auto van enkele tientallen jaren oud. Toch bestaan ze: de Citroen Traction Avant-eigenaars. Het zijn veelal liefhebbers van een degelijke auto, die menig vrij uurtje steken in het onderhouden en opknappen van hun vervoermiddel. Want de meeste eigenaars hopen nog jarenlang hun bejaarde voertuig op de weg te houden. Norbert van den Berg uit Lewedorp is één van hen. Hoewel hij nog druk doende is met het restaureren van zijn Traction Avant. Waarom zoveel moeite gestoken in een schijnbaar verouderde auto? Van den Berg komt er rond vooruit. „Ik vind het qua vorm en lijnenspel de mooiste wagen uit die jaren", oppert hij. „Een perfect geolied naaimachientje". En hij is niet de enige. In Zeeland zijn bijna dertig mensen aangesloten bij de Traction Avant Nederland-club. Hoe komt het dat er nog zoveel Traction Avants rondrijden, terwijl het merendeel van de indertijd ver vaardigde auto's inmiddels op de schroothoop is beland9 Om dit te verklaren is een kleine terugblik in de geschiedenis gewenst. Het ver haal begint in Parijs, 1931. André Citroen, bekend autofabrikant, ver strekt zijn staf de opdracht binnen korte lijd een wonderauto te ont werpen. De vierwieler dient licht van gewicht te zijn. circa 1.000 kilo gram en moet vier passagiers com fortabel kunnen vervoeren. Boven dien zal het wondervoertuig een gemiddelde snelheid moeten halen van 100 kilometer per uur. Een halve eeuw geleden een opmerkelij ke snelheid. Maar Citroen stelde nog meer eisen. Het verbruik mag met hoger komen te liggen dan 1 op 10. En bovenal moet het nieuwe voertuig een opvallende en aantrek kelijke verschijning worden: met en dat is voor de jaren dertig bijzon der voorwielaandnjving. De eerste probeersels verlopen niet bepaald denderend. Na drie jaar zijn de kinderziekten evenwel effec tief bestreden en rollen de eerste betrouwbare exemplaren van de Ci troen Traction Avant van de lopen de band. De Fransman Lecot rijdt m 1934 van Parijs naar Moskou om de kwaliteiten van het voertuig te bewijzen. Bovendien pendelde hij in een Traction Avant een jaar lang van Parijs naar Marseille en terug. Zonder noemenswaardige proble men legde hij in de auto een afstand van zo'n 400.000 kilometer af. De auto valt met name in de smaak bij de beter gesitueer den. Grootindustriëlen, bankiers en vooraanstaande rijksambtena ren in Frankrijk (later ook presi dent De Gaulle) schaffen zich een Traction Avant aan. Na de tweede wereldoorlog zijn het bovendien veel artsen, notarissen en andere notabelen die zich met de auto verplaatsen. Vooral in de beginja ren van de Traction Avant was de wagen bijzonder geliefd bij bank rovers. Vrijwel alle bankoverval len in Frankrijk werden met een Traction Avant uitgevoerd. De au to was namelijk snel genoeg om achtervolgers binnen afzienbare tijd kwijt te raken. Dat veranderde later onder meer doordat ook de politie gebruik ging maken van het model. Ondanks alle populariteit werd de Traction Avant in '57 uit de handel genomen. Nieuwe modellen dien den zich aan. In de jaren daarna raakte de Traction in de vergetel heid. Tot halverwege de jaren zestig stu denten, vooral in Nederland, de auto's in de gaten kregen. Ze koch ten de overjarige voertuigen bij slo pers op voor twee-driehonderd gul den en verwierven zich zo een goed kope en betrouwbare wagen Bo vendien roestten de auto's nauwe lijks vanwege het kleine koolstof gehalte. Ook werd een Nederlandse club voor eigenaars van Traction Avants opgericht Wat overigens velen niet weten is dat het oorspronkelijke model van de Traction Avant in Frankrijk sinds kort opnieuw in produktie is genomen... Nederland telt inmiddels circa 1100 eigenaars. De tractionis- ten. zoals zc zich noemen, hebben de beschikking over een centraal magazijn, waar onderdelen zijn op geslagen. Wanneer nodig, worden onderdelen bijgemaakt. Veel van de auto's zijn nog in restauratie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 29