Stormachtige groei van bibliotheken is ten einde Traction avant 495 TERUGKEER VAN EEN OUDGEDIENDE D'66-statenlid Boogerd beticht kamerleden Eversdijk en Te Veldhuis van volksverlakkerij PRISMA - Feestdagen «In December 'Stacon' failli Pleidooi voor herstel spoorverbinding met België naar minister Uitbreiding van LOM-onderwijs JAARVERSLAG OVER 1982: ■U/ 4.500 fietsen in Terneuzen 3gecodeerd AANDACHT WORDT AFGELEID VAN TOESTAND VEERDIENSTEN laa j^DDELBURG - Uit het jaarverslag over 1982 van de Zeeuwse bibliotheken, dat woensdag is R [gebracht, blijkt duidelijk dat er dat jaar een einde is gekomen aan de stormachtige groei jDn de laatste tien jaar. Hoewel de groei nu wat is gestabiliseerd, werden er in 1982 toch nog ^m drie miljoen boeken uitgeleend aan meer dan 68.000 gebruikers. In 1973 waren dat één miljoen boeken aan 19.500 leden. ergjhet jaarverslag wordt er op gewe- automatiseringsproject - met andere gen, zo wordt gevreesd, komt de op- dat door een unieke samenwer- bibliotheken in Zeeland, de groei kon vang van de groei in gevaar. Sterker s |g - door onder meer een uitgebreid worden opgevangen, terwijl het perso neelsbestand vrijwel is gelijk geble ven in die periode. Sinterklaas bij H"ansc vereniging H Middelburg DDELBURG - De Franse Culturele t «niging in Zeeland houdt vanmid- (donderdag) een sinterklaasmid- in wijkgebouw 't Trefpunt aan de ns- ïsaulaan in Nieuw-Middelburg. De tenkomst begint om vier uur. erstmiddag voor ugd Goes-Oost |ES Woensdag 21 december idt de wijkvereniging Goes-Oost ikerstmiddag voor de jeugd tot 12 6 (r. Deze middag begint om 14.00 uur het aktiviteitencentrum aan de Het ligt in de bedoe- Jfsf om daar een aantal kerstversie- te maken voor thuis in de skamer of voor de kerstboom f ADVERTENTIE) BI) DE BOEKHANDEL nog, de verwachting is, dat de drasti sche bezuinigingen een „afbraak van het bibliotheekwerk ten gevolge zul- VAN DE MAAND 1 DECEMBER De inleiding van het jaarverslag blikt len hebben". Door de decentralisatie echter al vooruit op de ophanden zal de door de jaren heen opgebouwde zijnde bezuinigingen voor 1983 en samenwerking tussen de bibliotheken over de aangekondigde decentralisa- onderling weer verloren gaan. De tie die „met zorg tegemoet wordt vrees bestaat, dat de bijdragen voor gezien'Door de komende bezuirugin- het bibliotheekwerk niet meer gericht gegeven zullen worden aan de ge meenten. maar onderdeel vormen van algemene subsidies voor welzijnsvoor zieningen. waardoor de bibliotheken een nog grotere teruggang aan inkom sten vrezen aldus het jaarverslag I11 tegenstelling tot de stabilisering van de uitlening van boeken, liep het aantal uitleningen bij de centrale discotheek (grammofoonplaten) sterk terug. In 1982 werd tien procent minder uitgeleend dan in 1981. Die teruggang vindt zijn oorzaak in het feit dat de uitleenbijdrage voor grammofoonplaten in 1982 werd ver hoogd met 25 procent. De daling had tot gevolg, dat er aanzienlijk minder geld binnen kwam. minder nieuwe platen werden gekocht, waardoor weer lange wachttijden optraden. VLISSINGEN - De rechtbank in Mid delburg heeft woensdag het staal- straal- en conserveringsbedrijf Sta- con bv failliet verklaard. Het bedrijf heeft vestigingen in Vlissingen-Oost en Ridderkerk. Het faillissement be tekent een verlies van twintig ar beidsplaatsen, waarvan tien in de vestiging in Vlissingen. De heer H. C. Lissenberg, directie assistent van Stacon bv, was woens dag niet bereid nadere informatie te verstrekken rond het faillissement. Directeur B. de Keizer was. evenals de als curator aangestelde Rotterdamse advocaat mr J. A. Nagtegaal, gisteren niet bereikbaar AXEL De Axelse me vrouw H. Hendriks-Tak blijft onvermoeibaar in haar strijd voor beter openbaar vervoer in Zeeuwsch-Vlaanderen. Via een telegram woensdagavond heeft zij opnieuw een beroep gedaan op minister Ne- lie Smit-Kroes van ver keer en waterstaat en kamervoorzitter Dol man om de aloude trein verbinding met het Bel gische achterland weer in ere te herstellen. Het telegram: „Geef on ze trein waar we om vra gen Terneuzen-Gent- Sint Niklaas via Oosten- de-Roosendaal". Me vrouw Hendriks begon haar actie al acht maan den geleden, nadat de minister een definitieve streep had gezet door de aanleg van de vaste oe ververbinding over de Westerschelde. Zij kreeg destijds bij haar streven de treinverbinding met België weer in te stellen de hulp van onder meer de b en w's van Zeeuwsch-Vlaanderen. Toen de minister haar plan in augustus onder meer door geldgebrek afwees, ging mevrouw Hendriks echter onver droten voort haar 'droom' te verwezenlij ken. Haar laatste feit nu is het telegram. Daarin doet zij tevens een be roep op de minister in krimping van de busver bindingen in Zeeuwsch- Vlaanderen te voorko men. Nog twee excursies naar Saeftinghe EMMAHAVEN Natuurliefhebbers krijgen dit jaar nog twee mogelijkhe den om deel te nemen aan open excursies door het 'Verdronken Land van Saeftinghe'. De eerste staat woensdag 14 decem ber op het programma, de tweede excursie wordt op woensdag 28 de cember gehouden. Het vertrek van beide excursies is om 13.00 uur vanal de Emmahaven nabij Graauw Gezien de zwaarte van de tocht, drijfzand, modder en geulen, kunnen kinderen onder de tien jaar en mensen die slecht ter been of niet al te gezond zijn niet aan de excursies deelnemen. Aangeraden wordt passende kleding en hoge knielaarzen te dragen. De excursies hebben een tijdsduur van drie a vier uur. Exposities bij Bellemans in Axel AXEL In de kindcrgalerij van boekhandel galerie Bellemans in Axel exposeert deze maand Rene Nijhof tekeningen uit de bladen 'Kijk' en 'Bobo', een boekomslag en zes 'losse' zwart wit illustraties. Nij- hoff werkt niet alleen voor bovenge noemde tijdschriften maar ook voor bladen als Viva, de schoolboeken reeks van Meulenlioff en andere boe- kuilgaven. Zaterdag 3 december wordt er bij Bellemans een tentoonstelling ge opend van tekeningen uit het 'Zeeuws Platenboek', dat onlangs is versche nen. ;r 1 -4nderdag 1 december 1983 PZC/ provincie TERNEUZEN Waarschijnlijk volgend jaar augustus wordt een afdeling 'zeer jeugdigen' toegevoegd aan de Scheldesehool voor LOM-onderioijs in Terneuzen. Het initiatief is niet uniek voor Zeeland, maar wel voor Zeeuwsch-Vlaanderen, „Het gaat omn vijf- a zesjarigen in de overgangsfase van kleuter- naar basisschool. Een aantal kleuters hoort qua leeftijd thuis in de eerste klas, maar is er qua ontwikkeling nog met aan toe. Meestal wordt hel dan een jaartje extra kleuterschool. De vraag is of dit 'uitrijpen' wel voldoende opvang is voor zo'n kind", aldus het hoofd van de Scheldesehool Jo Kmdl (fotoi. Kindt hoopt in augustus te beschikken over dne lokalen van een Terneuzense kleuterschool. mjTERNEUZEN In het kader de actie 'bestrijding dief- stal rijwielen' zijn de afgelopen week in Terneuzen 4500 fietsen voorzien van een code: de postcode en het liuisnummer van de eigenaar. volgend jaar worden ook e ;de fietsen in de rest van de 1 jprovineie Zeeland 'gemerkt'. Terneuzen bijt het spits af. De fietsen worden van postcode _en huisnummer voorzien met een speciaal apparaatje, dat wordt gehanteerd door een jgroep vrijwilligers, die de afgelo- ipen dagen de scholen voor voort gezet onderwijs in Terneuzen èn een aantal lagere scholen (vooral in de kern) bezocht. De vrijwilli gers hebben de beschikking over een aangepaste bus van de Cito- "garage uit Axel, die het mogelijk maakt honderden fietsen per dag zonder veel oponthoud af te werken. Coordinator-brigadier A. J. André van de gemeentepo litie Terneuzen toonde zich woensdag erg tevreden over het verloop van de actie. „Wat de scholen betreft hadden wij gere kend op een aanbod van zo'n 70 .procent van de fietsen. Het is nu al 80 procent. Dat valt dus enorm mee". Teleurstellend noemt brigadier André het aan bod van vrijwilligers. Aan hen bestaat vanaf het begin van de actie een groot gebrek Er werd gemikt op werklozen, VUT'ers en WAO'ers om de actie zonder ai te veel problemen tot een goed einde te brengen. Maar André kan tot op dit moment nog maar beschikken over elf vrijwilligers, terwijl hij er zeker twintig nodig heeft. „En clan gaat het niet enkel om het graveren van de fietsen - het technische werk, zeg maar - maar ook om het admini- istratieve werk en bijvoorbeeld ook het rondbrengen van de op roepen". En vooral dat laatste wordt de komende weken heel belangrijk, wanneer de graveer - bus' de verschillende wijken in trekt en fietsbezitters huis-aan- huis op de hoogte moeten wor den gesteld van de komst van de bus in hun wijk. Volgende week woensdag wordt begonnen met J het graveren van de fietsen van I de bewoners van de binnenstad van Terneuzen. Daarna worden j in snel tempo de fietsen in de overige wijken afgehandeld. André: „Overigens heeft het graveren nü al resultaten opge leverd. Vorige week werden we op het politiebureau met een gevonden fiets geconfronteerd, die was voorzien van de code en die de politie dus netjes bij de I eigenaar terug kon bezorgen". Norbert van den Berg uit Lewedorp is druk doende met het restaureren van zijn Traction Avant. Sommigen al enkele jaren. „Het is een dure hobbv", geeft Norbert van den Berg toe. „Je moet ook niet naar de uren kijken, die je erin steekt". Verder vertelt hij dat het wenselijk is om als eigenaar wat technische kennis paraat te heb ben. Van den Berg wijst erop dat veel van de Traction Avant-eigenaars bijzonder veel moeite doen om hun vervoermiddel rijdende te houden. Sommigen besteden hun vakantie aan het zoeken van onderdelen in Frankrijk. En daar wordt in Frank rijk handig op ingespeeld „Vroeger waren ze blij dat ze van die rotzooi af waren", zegt Van den Berg. „Nu vragen ze er grof geld voor". Norbert zelf had gedacht zijn Trac tion volgend jaar in goede conditie op de weg te hebben Maar door enkele tegenvallers kan dit nog wei eens uitlopen. Is een Traction Avant eenmaal gerestaureerd, dan beloopt de waarde 10 tot 12.000 gulden. Van den Berg onderstreept dat hij van zijn auto geen museum stuk wil maken Hoewel hij het voertuig ook niet intensief wil gaan gebruiken „Er zijn genoeg mensen, die hem meenemen op vakantie", zegt hij „Het liefst naar Frankrijk Het land van herkomst" Het aantal eigenaars is. vreemd genoeg, groeiende. Steeds meer jonge men sen scharrelen een Traction Avant uit een vergeten hoek op om aan het restaureren te slaan Als het aan Norbert van den Berg ligt. zal hij tot in lengte van dagen regelmatig de weg op gaan in zijn Traction Avant. „Het is een behaag lijk nestjemeent hij. „De auto is met zo uitgebreid, maar alles is functioneel. E11 daarbij komt nog een brok nostalgie. Een droom uit mijn kinderjaren". Van den Berg gaat nog verder „Het is een ziekte, een verslaving", vertelt hij. „Als je de bacil te pakken hebt. laat het je niet meer los". Overigens zullen honderden Traction Avant-eigenaars uit Europa volgend jaar deelnemen aan een monsterrit van Parijs naar Moskou en terug, in de wielsporen van de Fransman Lecot. De 7500 kilometer lange rit wordt verreden van 17 juli tol 11 augustus. De stoet vertrekt vanaf de Eiffeltoren en hoopt aan te komen op het Rode Plein. Norbert van den Berg ziet evenwel van deelname af. Alvorens hij lange lochten kan ondernemen, zal hij nog heel wat sleutelwerk moeten verrichten. René Groeneveld Mevrouw J. Boogerd <d'66 Weinig mensen durven zich dagelijks op de openbare weg te begeven met een auto van enkele tientallen jaren oud. Toch bestaan ze: de Citroen Traction Avant-eigenaars. Het zijn veelal liefhebbers van een degelijke auto, die menig vrij uurtje steken in het onderhouden en opknappen van hun vervoermiddel. Want de meeste eigenaars hopen nog jarenlang hun bejaarde voertuig op de weg te houden. Norbert van den Berg uil Lewedorp is écn van hen. Hoewel hij nog druk doende is met het restaureren van zijn Traction Avant. Waarom zoveel moeite gestoken in een schijnbaar verouderde auto? Van den Berg komt er rond vooruit. „Ik vind liet qua vorin en lijnenspel de mooiste wagen uit die jaren", oppert hij. „Een perfect geolied naaimachientje". En hij is niet de enige. In Zeeland zijn bijna dertig mensen aangesloten bij de Traction Avant Nederland-club. HEINKENSZAND Het D'66-staten- lid J. Boogerd heeft woensdagavond - - - in een lezing tijdens een afdelings- r vergadering van haar partij in Hein- T'-oU: kenszand, forse kritiek geuit aan het adres van de tweede-kamerleden Eversdijk (CDA) en Te Veldhuis (VVD). Ze betichtte hen van „onvoor spelbare volksverlakkerij". Te Veld- "f huis leidt volgens haar de aandacht Z af van de steeds verslechterende po- Ïsilie van de Westerscheldevcrcn en het niet doorgaan van de Wester- schelde-oeververbinding (WOV), door af te geven op het personeel van de veren en de ABVAKABO. Wat Eversdijk betreft stelde ze vast dat die al jaren roept dat het licht op groen staat voor de WOV. terwijl het project steeds niet doorging Ook ver weet ze de CDA'er dat hij D'66 en de PPR er de schuld van geeft dat er een tolweg over de stormvloedkering Oos- terschelde komt. Dat noemde ze een verdraaiing van feiten, waarmee Eversdijk volgens haar goede sier probeert te maken bij de vereniging van wegenbouwers. In dat verband vond ze het opmerke lijk dat. als Eversdijk voor de vereni ging van mossel- en oesterkwekers spreekt, hij er prat op gaat dat de redding van de schelpdierencultures in Yerseke aan de CDA'er Westerterp te danken is. Ook gedeputeerde J. de Voogd 1VVD1 kreeg woensdagavond een veeg uit de pan Boogerd ging m op uitlatingen van de VVD'er. waarin die stelde dat de politiek het best afgeschaft zou kunnen worden. Het D'66-statenlid stelde vast dat De Voogd niet geluk kig is met allerlei moties van de linkse partijen omdat hij dan „met zijn bil len bloot moet" en dat zou hem wel eens kiezers kunnen kosten, aldus Boogerd. Het verwijt van De Voogd dat de linkse partijen aan polarisatie doen. kaatste ze even hard weer terug. Ze wees er in dat kader op dat De Voogd bij de statenverkiezingen niets anders deed dan afgeven op het toenmalige kabinet en ze noemde dat dan ook evengoed polariserend. Mevrouw Boogerd ging ook nog even in op het welzijnsbeleid dat door de meerderheid van de Zeeuwse staten wordt gevoerd. Ze noemde het ge vaar niet ondenkbeeldig dat de sta ten in het kielzog van het huidige kabinet het welzijnswerk afbreken. „Het is mijn stellige overtuiging dat een samenleving, die haar welzijns- en cultuurvoorzieningen afbreekt een conservatieve samenleving is. die geestelijke armoede oplevert. Een geestelijke armoede is een voe dingsbodem voor racisme en rechts en ultra-links extremisme en daar mee de bijl aan de wortels van onze democratie", sprak het statenlid. Boogerd ging ook uitgebreid in op de naderende Europese verkiezingen. Ze staat zelf kandidaat voor een van de zetels voor D'66. Een samenwerking met andere partijen zag ze niet zitten. Het Groene Platform kent te veej tegenstelling in zich, maar ook ten opzichte van het D'66-programma. Ze noemde haar eigen partij meer dan alleen een milieupartij. En ook het samenwerkingsverband van Europe se christen-democraten vertoont vol gens haar grote tegenstellingen, wat eindeloze compromissen met zich meebrengt met als gevolg een nauwe lijks creatieve vernieuwende inbreng. Hoe komt het dat er nog zoveel Traction Avants rondrijden, terwijl het merendeel van de indertijd ver vaardigde auto's inmiddels op de schroothoop is beland? Om dit te verklaren is een kleine terugblik in de geschiedenis gewenst Het ver haal begint in Parijs. 1931. André Citroen, bekend autofabrikant, ver strekt zijn staf de opdracht binnen korte tijd een wonderauto te ont werpen De vierwieler dient licht van gewicht te zijn, circa 1.000 kilo; gram en moet vier passagiers com fortabel ktmnpn vervoeren. Boven dien zal het wondervoertuig een gemiddelde snelheid moeten halen van 100 kilometer per uur. Een halve eeuw geleden een opmerkelij ke snelheid. Maar Citroên stelde nog meer eisen Het verbruik mag niet hoger komen te liggen dan 1 op 10. En bovenal moet het nieuwe voertuig een opvallende en aantrek kelijke verschijning worden: met en dat is voor de jaren dertig bijzon der voorwielaandrijving. De eerste probeersels verlopen niet bepaald denderend. Na drie'jaar zijn de kinderziekten evenwel effec tief bestreden en rollen de eerste betrouwbare exemplaren van de Ci troen Traction Avant van de lopen de band. De Fransman Lecot rijdt in 1934 van Parijs naar Moskou om de kwaliteiten van het voertuig te bewijzen. Bovendien pendelde hij in een Traction Avant een jaar lang van Parijs naar Marseille en terug Zonder noemenswaardige proble men legde hij in de auto een afstand van zo n 400.000 kilometer af. De auto valt met name in de smaak bij de beter gesitueer den. Grootindustriëlen, bankiers en vooraanstaande rijksambtena ren in Frankrijk (later ook presi dent De Gaulle) schaffen zich een Traction Avant aan. Na de tweede wereldoorlog zijn het bovendien veel artsen, notarissen en andere notabelen die zich met de auto verplaatsen. Vooral in de beginja ren van de Traction Avant was de wagen bijzonder geliefd bij bank rovers. Vrijwel alle bankoverval len in Frankrijk werden met een Traction Avant uitgevoerd. De au to was namelijk snel genoeg om achtervolgers binnen afzienbare lijd kwijt te raken. Dat veranderde later onder meer doordat ook de politie gebruik ging maken van het model. Ondanks alle populariteit werd de Traction Avant ln '57 uit de handel genomen. Nieuwe modellen dien den zich aan. In de jaren daarna raakte de Traction in de vergetel heid. Tot halverwege de jaren zestig stu denten, vooral in Nederland, de auto's in de gaten kregen. Ze koch ten de overjarige voertuigen bij slo pers op voor twee-driehonderd gul den en verwierven zich zo een goed kope en betrouwbare wagen Bo vendien roestten de auto's nauwe lijks vanwege het kleine koolstof gehalte. Ook werd een Nederlandse club voor eigenaars van Traction Avants opgericht Wat overigens velen niet weten is dat het oorspronkelijke model van de Traction Avant in Frankrijk sinds kort opnieuw in produktie is genomen... Nederland telt inmiddels circa 1100 eigenaars. De tractionis- ten. zoals ze zich noemen, hebben de beschikking over een centraal magazijn, waar onderdelen zijn op geslagen. Wanneer nodig, worden onderdelen bijgemaakt. Veel van de auto's zijn nog in restauratie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19