Fonografisch Museum Exclusieve Alfa 33 maakt zich waar De kleine zwaan MET MODERNE WALKMAN TUSSEN DE WASROLLEN GAST UIT HET HOGE NOORDEN Honda komt met een geheel vernieuwde Civic-serie r r£ 171s ((OENSDAG 30 NOVEMBER 1983 PZC/ varia iDoor Hugo van der Heem) o 171 en heldere stem zingt een kersliedje: George Formby. Let wel, niet de komiek die de meeste mensen nog wel kennen, maar zijn vader. En dat kun je nu nog prachtig ^vensecht horen. Opname: anno 1900. Op een wasrol. Fe zijn in het Fonografisch Museum in Amsterdam. Sinds ruim een jaar gevestigd aan de "landsgracht 111, in een ruimte van antiekmarkt De Looier. Een museum waar niet alleen vtfeel te zien 'valt, maar natuurlijk ook veel te horen. (onservator Harry Helle is er van het teur van de BUMA STEMRA. die Opvallend is. dat die oude apparaten egin af aan enthousiast bij betrok- eigenlijk de geestelijke vader van het zo compact zijn Veel kwam er niet 3n geweest, en dat is niet verwonder- museum is. En met Leo Boudewijns aan te pas. Of het nu gaat om een ]k, want wat er geexposeerd is, is zijn van de NVPI, de Nederlandse Verem- Edison-fonograaf of om een Berliner- Jgen collectie. ging van Producenten en Importeurs grammofoon (uitgevonden in 1887), er 11 35 jaar geleden begon hij fonogra- van Beeld- en Geluidsdragers. Deze zitten merkwaardig weinig delen aan. m en grammofoons te verzamelen, mensen zorgden ervoor dat uiteinde- Ze zijn uiterst overzichtelijk, zelfs ':t werd een collectie die al gauw zijn lijk de Stichting Fonografisch Mu- voor een leek. Maar ze werden schitte- is uitgroeide, maar die eigenlijk seum tot stand kwam. Antiekmarkt rend uitgevoerd. Gebeeldhouwde kas- let eens zo duur was, tenminste in De Looier in Amsterdam stelde de ten. ingelegd houtwerk, van die grote •t begin. Hij vond zelfs exemplaren ruimte ter beschikking. Herman Em- de vuilnisbak. Als radiotechnicus mink verrichtte de officiële opening, 1&._s hij handig genoeg om gebrekkige k«paraten te herstellen, en via oprui- WülkïTlClIÏ Ingen van zolders en op veilingen in hij zijn verzameling makkelijk Een bezoeker van het museum wordt Later werden de grammofoons (Edi- Itbreiden. op toepasselijke wijze rondgeleid: hij son's fonograaf bleek toch niet levens- ,:n van zijn eerste apparaten was een krijgt een walkman omgehangen, vatbaar) zelfs ingebouwd in hele meu- idlson-fonograaf uit 1877: de beroem- van waaruit nadere toelichting op de belstukken. Geluid harder of zachter? Ut eersteling waarmee Edison naar de 150 tentoongestelde apparaten wordt Dat was een kwestie van de deurtjes factie van het blad The Scientific gegeven. En dat niet alleen, er klinkt van het meubel wat verder open of [merican ging om zijn sprekende tijdens de rondleiding ook muziek uit dicht. Elektronica kwamen er niet jachine te demonstreren. de koptelefoon. Muziek die erg aardig aan te pas. Wel wiskundige bewerkin- ekjiemand had toen nog ooit gedacht aansluit bij wat in de vitrines ge- Pjat zo'n machine werkelijkheid kon toond wordt. 'gorden. Thomas Alva Edison zette op ■kè redactie zijn apparaat neer, en las -iet kinderversje 'Mary had a little Ïnb' in het opname-gedeelte Pas ;n de tekst er weer wat krakerig g uitkwam, was men overtuigd. versterker-hoorns die zeer fraai wer den vervaardigd van metaal of hout, heel wat anders dan de kunststof kastjes die tegenwoordig de geluids apparatuur bevatten. gen: de versterker-hoorns werden op wetenschappelijke wijze ineenge- eenvoudig idison's 'Phonographe' was eigenlijk eel eenvoudig. Een as waaromheen en cylinder draaide die door een linger werd aangedraaid. Op die flinder was een spiraalvormige roef aangebracht, en daaromheen rerd een stuk tinfolie gedraaid. Bo- endien waren er aan het apparaat nee kokers met een membraan aan- ebracht: een voor het opnemen, een oor het weergeven, je geluiden die opgenomen werden, 'erden in een putjespatroon in het nfolie gegrift Dat tinfolie, mits zorg- uldig behandeld, is nu nog steeds op en Edison-fonograaf af te draaien. De tem uit het verleden spreekt... D,[e collectie van Harry Belle, die min jtf meer ontstond met de aanschaf van it Edison-apparaat, omvatte al snel ionderden voorwerpen. Hij moest zijn taaie machines in plastic zakken op- laan, en dat was nu niet direct de ledoeling. lp dat ogenblik kwam hij in aanmer ing met drs. G.P. Willemsen, direc- HIS MASTER'S VOICE draaid, zodat ze een goed geluid ga ven en toch zo compact mogelijk waren. Het is nu nog te horen, een apparaat uit 1930. met een slinger opwindbaar, laat op prachtige wijze de stem van Bing Crosby horen. Een plaat die veel later gemaakt is: want deze machine was zijn tijd ver vooruit. Naast alle pracht van deze apparaten uit de verleden tijd laat het museum ook nog een overvloed aan wasrollen en grammofoon-naaldendoosjes zien. Ook allemaal even fraai vervaardigd. Men had toen nog oog voor verpak kingen. Bovendien is er een model van een opname-studio uit de tijd van Edison, een pianist omringd door, in onze ogen waanzinnig grote toeters, die ervoor zorgden dat zijn toetsen- spel op het tinfolie rond de cylinder terecht kwam, Prachtig. En er is een demonstratie-ruimte, waar apparaten te horen zijn en video banden vertoond worden, bijvoor beeld een band van Willem Duys, die net als Edison het kinderversje op Edison's apparaat inspreekt en terug luistert. Wasrolopnames Binnenkort biedt het museum wat dit betreft een extra attractie: er komt een echte studio waar iedereen zijn eigen geluid kan laten opnemen op een wasrol op de manier van Edison. Die wasrollen zijn natuurlijk niet thuis af te spelen, maar in het museum kan men ze beluisteren, en bovendien is er een adreslijst met andere adressen om wasrollen te ho ren. Zo'n wasrol van de eigen stem is uniek. Na eeuwen schijnt men hem nog te kunnen reproduceren. Dat blijkt wel uit de collectie wasrollen in het museum zo'n 3000 stuks. Ze klin ken nog heel behoorlijk, zelfs goed als men het geluid vergelijkt met het geluid van opnamen van zeg 30 jaar geleden. En toch moet er veel verloren gegaan zijn, want wasrollen waren opnieuw te gebruiken door de geluids groefjes af te schaven. Harry Belle is dan ook bezig van zijn collectie wasrollen een historisch ar chief te maken. Hij heeft een apparaat geconstrueerd om allerlei soorten was-cylinders elektronisch op te ne men. Binnenkort zal er dan ook, naast een catalogus van het museum, een grammofoonplaat verschijnen met mooie voorbeelden uit zijn collectie oude geluidsfragmenten. 'Fonografisch Museum aan de Elandsgracht in Amsterdam. De ope ningstijden lopen van maandag tot en met donderdag van 11.00 tot 17.00 uur, en op zaterdag van 9.00 tot 17.00 uur). ls tè witte kudden schapen gra- \f\.zen ze in de groene weilanden: leine zwanen ir de graslandgebie- len op Walcheren. Zo langzamer- land voor vele natuurliefhebbers een lekend najaarsbeeld. En vooral op en buiige dag een magnifiek gezicht, let wit van de zwanen en het groen an het gras wisselt dan mee van tint nder de nu eens helderblauwe he- lel en dan weer blauwgrijze luchten. Iet woord 'kleine' in de naam is lterst betrekkelijk, want de kleine waan is een van onze grootste winter- asten. Wel is hij ongeveer een vijfde leiner dan de knobbelzwaan. Die ent u waarschijnlijk beter, met z'n ebogen zwanehals, gebolde vleugels ti oranjerode snavel. De kleine zwaan heel wat schuwer dan zijn halftam- fie, tamelijk agressieve neef. Want die an nogal eens opgewonden raken als in de buurt van z'n nest komt. Maar zijn meer uiterlijke verschillen. Zo jeeft de kleine zwaan een kortere en Ikkere hals, die hij meestal nogal Hjfles rechtop houdt als hij staat of wemt. De snavel is zwart vanaf de unt tot achter de neusgaten. Daar 'ordt de kleur fraai geel en die zet Ich voort in de naakte huid, die tot het oog reikt. De poten zijn zwart kleine zwanen vliegen blijkt pas :d hoe groot ze zijn: de spanwijdte in de vleugels bedraagt dik twee letei! De vlucht is geluidloos, in jens telling tot de 'zingende' vleu- ilslag die je bij vliegende knobbel- ranen hoort. Lastiger is de kleine (waan te onderscheiden van de derde wanensoort die zich in onze streken jdens de winter laat zien: de wilde waan. Die is even groot als de knob- elzwaan. Het geel in zijn snavel egint al bij de neusgaten. Maar nog- ïaals: zonder vergelijk is het onder leid voor een ongeoefend waame- ïer niet eenvoudig! opgetekende snavelpatronen vogels individueel herkennen. En niet alleen in Engeland, maar ook daarbuiten. Zo heeft men onder Mid delburg kleine zwanen waargenomen die men later in Slimbridge zag en andersom. Sommige exemplaren heb ben er zelfs namen gekregenMaar daarnaast worden kleine zwanen ook gewoon geringd met grote voetringen, waarvan men de cijfers nog tot op grote afstand met een sterke kijker kan aflezen. In groepen Uit al dat onderzoek is komen vast te staan, dat de kleine zwanen een op merkelijke trouw vertonen. Niet al leen in hun zwanenhuwelijk (pa en ma blijven bijeen), maar ook aan de broed- en overwinteringsgebieden. In die laatste treffen we ze vaak in tamelijk grote groepen aan. Waar schijnlijk is een van de voordelen van zo'n grote groep, dat er minder vogels waakzaam hoeven te zijn. Een vorm van efficiency dus, waardoor er per vogel meer tijd beschikbaar is om voedsel te zoeken In die groepen kun je ook vaak meer dere families onderscheiden. Dat fa milieverband tussen ouders en jongen blijft tot in het voorjaar bestaan. Jonge vogels in zo'n groep onderschei den zich door hun zilvergrijze ver enkleed. Het aandeel van witte veren daarin neemt na verloop van tijd door rui toe. Verder missen de jongen nog het geel op de snavel en zijn de poten bruin van kleur. Aan de hand van het aantal jongen in de groepen is globaal na te gaan hoe het broedseizoen moet zijn verlopen. In de praktijk blijkt dat dat van jaar tot jaar sterk uiteen kan lopen De kleine zwaan broedt aan de oevers van wateren in de verlaten toendra's van Noordwest-Rusland en Siberië. De winterse toestanden daar ont vluchten ze bijtijds door langs de kust van de Witte Zee, over Finland en de Oostzee naai- de winterkwartieren te trekken Globaal genomen liggen die in Ierland, Zuid-Engeland en de lan den rond de Noordzee. De eerste van deze wintergasten verschijnen eind oktober in ons land; in onze provincie zijn ze meestal een maand later. Ze verdwijnen weer in de richting van de Poolcirkel in maart, april. Elk voor- en najaar een vluchtje van drie- tot vier duizend kilometer. Overwinteraar Jarenlang is het IJsselmeer het voor naamste overwinteringsgebied voor deze soort geweest. Vooral na de maveltekening üoals geen twee koeien gelijk zijn hoewel ze er op 't eerste gezicht fllemaal 't zelfde uitzien), zo is geble- fen dat de geelzwarte tekening van de twanensnavels bij geen twee vogels felijk is. Vooral in het reservaat van Wildfowl Trust in het Engelse Sllm- iridge is daar veel aandacht aan fescnonken. Na verloop van jaren kon in kan men daar aan de hand van de J|M n I ;k Él 1 A"* '#4 afsluiting in 1932 en de daarop vol gende verzoeting namen de aantallen sterk toe. Als echte planteneters von den de kleine zwanen er een rijke voedselbron in de vorm van onder- waterplanten. In de tweede helft van de vijftiger jaren bleek de toenemende water verontreiniging een funeste invloed op die onderwatervegetaties te heb ben. Die verdwenen, maar de kleine zwanen bleven. Dat wil zeggen: ze pasten hun eetgewoonten aan en zijn uitgeweken naar graslanden in de polders. En ze zochten andere gebie den op, waaronder Zeeland, waar de soort sinds 1960, maar met name in de jaren zeventig een opgaande lijn ver toonde. Vooral het Veerse Meer (waar ze zee sla eten), Walcheren (voorkeur voor overjarige graslanden) en Schouwen (graszaadpercelen) hebben hun be langstelling. Zodanig zelfs, dat er sprake is van een internationale bete kenis van die gebieden voor de kleine zwaan. Dat houdt in, dat in die gebie den meer dan één procent voorkomt van het aantal van die soort in één trekbaan. Voor de kleine zwaan ligt dat aantal op honderd (dat is circa één procent van de in West-Europa overwinterende populatie, die naar schatting achtr tot tienduizend vogels omvat i. In het recente verleden zijn er perioden geweest dat naar schatting zo'n achttien procent van die gehele populatie in onze provincie verbleef. Het belang van Zeeland als overwin teringsgebied voor deze soort is daar mee heel duidelijk geschetst! Gebiedsbescherming De kleine zwaan: een interessante vogel, waarvan men nog lang niet alles weet Er zijn dan ook nog steeds studies aan de gang, die ons hopelijk meer inzicht zullen geven in wat nodig is om deze prachtige vogels uit het hoge noorden hier gastvrij te kunnen blijven ontvangen, Tot dat laatste behoort in elk geval het veiligstellen van de gebieden waar hun voorkeur naar uitgaat. In het kader van op komst zijnde plannen (denk aan de ruilverkaveling op Walcheren!) dient ook met, de belangen van deze dier- groep rekening te worden gehouden. Marolle. Alfa Romeo 33 (Door Siem LeeuwenkampI Geregelde produktievernieuwing dus elk jaar een nieuw model kwaliteitsbeheersing en concurrerende prijs die toch winst ople vert. Dat zijn de drie hoofdzaken voor Alfa Romeo om er de komende jaren weer bovenop te komen. Het eerste produkt dat die toon aan heeft gegeven is de Alfa 33 en niet lang daarna het co-produkt met Nissan, de Arna. achter schroefveren het geheel. De banden op dit type waren P3's met de maat 165-70. Stevige „klevers" zogezegd, die met wat snelheid over oneffenheden geen los gevoel te weeg brengen. De wielen zelf zijn zonder meer fraai afgewerkt. Deze test betreft de Alfa 33 Quadri- wielophanging bieden is met „aan- CotTl fort foglio d'Oro, een exclusief uitge- genaam" heel wel samengevat, voerd model met vele elektrische en Vóór zitten McPhersons, achter is elektronische snufjes. Waar het de een starre as Geleiding via triangel meeste mensen evenwel vooral om aan voorkant en achter Panheard te doen zal zijn. is de rijvaardigheid stang met parallellogrammen van van deze automobiel Die is zonder Watt Schokbrekers zijn hydrau- meer goed en het prettig onder- hsch telescopisch en dubbelwer- drukte snorkerige geluid zal menig kend Verder completeren voor en Alfa-lielhebber aanspreken De mo- autovaria WAT TE DOEM BIJ MIST TIPS VOOR AUTOMOBILISTEN f tor is soepel genoeg om in de derde versnelling nog schokvrij op te ne men in de wat lagere toerentallen Wil deze compacte boxermotor de nodige eer worden aangedaan dan is het zaak om goed op toeren te blijven. Dan ook blijkt het ware karakter van deze rappe Alfa 33. De 1490 cc motor heeft een vermogen van 85 pk bij 5800 tr-min. niet écht stil maar door de goede inkapseling en dempingsmatenalen heel aan vaardbaar in geluid. Trekkracht is heel behoorlijk, al thans wat de motor kan leveren. De 120 Nm die er bij 3500 tr vrijkomen kunnen door de niet zo strak scha kelende 5-bak niet altijd optimaal benut worden. Het gaat vooral bij stilstand met een forse tik gepaard als na het intrappen van koppeling u moet niet alleen niet even gewacht wordt met in- zien maar ook gezien schakelen. De motor start vlot, wel worden.Daarom-,over. flink de choke uittrekken (verklik- kerlichtje aanwezig, op handrem $?er-savonds ge_ dimd groot licht111 Rij langzaam, snel. beid aanpassen aan de gezichtsafstand Kontroleer uw ver. lichting en remlichten voor u gaat rijden. evenwel niet). Wegligging Waar de nodige aandacht op geves tigd mag worden is het stuurge- drag. Dat is werkelijk fenomenaal, zo een maatwerk is er geleverd. Je zou haast kunnen zeggen dat nog vóór de bocht wordt aangevoeld M'oeTmèrTplo'.se ing stilstaan schakel waar de grens komt te liggen. Geen •- - -- - -*•* vrees dus voor wat voor 'n neigin gen dan ook, het gaat als over de bekende rails. Het stuur zelf is stevig houtwerk met drie stalen spaken en een forse knop middenop als claxon. De Alfa 33 heeft een goede weglig ging en het comfort dat de vering en dan de linker richtingaanwijze werkt bijzonder alarmerend vi achteropkomend verkeer^ Instap voor- en achterin gaat ge makkelijk en zit in de stoelen is uitstekend. De achterbank is deel baar en neer te klappen. Op de bank zitten standaard geen veiligheids gordels. Wat heel slim is bedacht is de plaats van vergrendelingsknop op voorportieren: die zitten bij het scharnierpunt van de deur. Diezelf de slimmigheid is aan de dag gelegd bij de constructie van het verstelba re stuur, het klok- en meterhuis gaat mee. Dus altijd optimaal zicht op vitale aanwijzingen. Het interieur is rondom voorzien van een vlotte stevige stoffen bekle ding. Opbergmogelijkheden zijn voldoende aanwezig, daaronder be vindt zich een dashboardla voor de nodige papleren, een fototoestel past er niet in. Deze Quadrifoglio d'Oro is met getint glas uitgevoerd, tripcomputer, koplampwissers, cen trale deurvergrendeling, elektrisch te bedienen zijramen vr en check- control. Van buiten is hij herken baar aan de bruine kunststof pane len. Helaas is de afwerking met een soort bruin plakband als slerstrip wat goedkoop F.en tip om souvenir jagers te weerhouden: flink wat montagekit gebruiken bij het aan brengen van het schitterende Alfa Romeo-embleem. Een andere tip: sleutelgat op kofferklep Het is stierlijk vervelend om steeds éérst de linkervoorportier te moeten ope nen als je alleen maar in de koffer bak wilt zijn, naast de voorstoel zit namelijk de ontgrendelknop. Ver warming en ventilatie zijn voldoen de en de luchtstroom komt op het dashboard uit liefst 10 verstelbare openingen Deze Alfa 33 van nog geen 26 mille is zonder meer luxueus uitgevoerd, ziet er met de lage daklijn fraai uit, zondat dat dit een compromis voor achterpassagiers betekent. Zeg maar gerust dat deze auto al van buiten laat zien wat hij in de praktijk kan waarmaken. iDoor Jan de Vosi Elf jaar nadat Honda de Civic introduceerde en daarmee af stapte van alleen maar de bouw van conventionele modellen (in die tijd een doorbraak in de Japanse auto-industrie) komt Honda voor 1984 met een geheel vernieuwde Civic-serie. Alleen de naam is ge bleven. In Frankfort op de herfst- autosaloon is deze nieuwe serie overigens voor Europa al geïntro duceerd. Kenmerkend waren enkele aspec ten van het nieuwe concept, zoals een grotere spoorbreedte en een langere wielbasis. De lengte va rieert van model tot model, van 3.80 m lot 4 m en het gewicht .schommelt net onder of net boven de 800 kg. De nieuwe sene bestaat uit de volgen de modellen de Civic Coupé CRX (f27.R95) die een motor van 1.5 heeft met Honda-irxjectie en goed is voor een top van 180 km per uur. Dan is er een Civic 3-deurs met een 1.3 of een 1,5 motor Die laatste zit in de zogenaamde S-serie. De prij zen lopen van f17.295 tot f21.495. In afwijkend model is beslist de Shuttle. 5-deurs. bijna 4 mlang met de 1,5 motor en van binnen een zee aan ruimte. Een apart soort combi. Hij kost f22.795. De opzet van het nieuwe concept was o.a. hoge pres taties. grote zuinigheid, comfort en uit de cilinder verdwenen. Vandaar ruimte en een eigen gezicht wat de in de nieuwe Civic dat grotere ver fijn betreft mogen Mooiste De S-vcrsie lijkt de mooiste uit de serie. Hij schakelt soepel en gema- kelijk. Als er te schakelen valt, want de motor bleek zo soepel dat er in alle versnellingen nagenoeg alle snelheden gereden konden worden. Uitmuntende zit achter, verstelbaar stuur met goed zicht naar buiten en op het instrumen tenpaneel. De wegligging leek bij na onberispelijk. Hoe anders is de Coupé, stug ge veerd en wat hard op dp weg kei harde kuipvormige stoelen met een rugleuning die beslist niet rechtop kan staan Achterin is een klein zitkuipje voor even kleine passa- giertjes. Een coupé volgens het ou de principe, namelijk hard geveerd en een beetje spartaans aandoend maar mooi van uiterlijk. Tenslotte de Shuttle. De combi achtige die ook die sterke accelera tie heeft en die hoge top kan halen, maar waar je iets meer rechtop zit achter het stuur, als in een klein busje. Volop variabele ruimte. De stroom naar ons land begint in begin december. Dat laatste is ongetwijfeld gelukt. Men herkent met meer de oude Civic. De prestaties met een vermo gen van 71 tot 80 pk zijn dan ook verrassend We reden tijdens een tweedaagse testrit in sterk geacci denteerd terrein in vier verschillen de versies. Van alle vier mag gezegd worden die motor levert nogal wat aan prestaties Hij trekt fel op met een top van 157 km per uur ide 1.3 motori cn 170 km per uur met de 1,5 motor zit er dan ook ruimschoots in. De zuinigheid is ook om te noteren. De 1,3 bleek best 1 op 20 aan te kunnen bij een constante van 90 km per uur De motor is het type zoals de Prelude dat al kent en naar het pnncipe dat ook bij de motoren van motorfietsen wordt toegepast, na melijk het zogenaamde 12 kleppen- type. Per cilinder is er namelijk normaal één inlaat en één uit laatklep. Honda heeft nu de nieuwe motoren twéé inlaatkleppen gege ven om de verbrandingskamer snel ler en beter gevuld te krijgen. En slechts één uitlaatklep, want het verbrande gas is toch altijd al snel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9