ZAKEN DOEN IN GENEVE 1 j Collectief en maar. individueel wanneer De nota van De Ruiter en de preek van Luns ©hago INDONESIE-REIZEN PZC/°Pinie en achtergrond r sjtsss: rssax. fotograivan der zwaard °pdracht -jia- Als't schoon moet bel dan 045-7194 66. De schoon makers van Nederla^aa, DEFENSIENOTA DINSDAG 29 NOVEMBER 1983 (Door Af. H von Meyenfeldt, generaal-majoor bd) Deze verschillende militair-strategi sche doelstellingen laten zich moei- De NAVO is, ondanks felle protesten van de politieke leiders in Moskou en veel burgers in ljjk °p één noemer brengen. Een Europa en Amerika, begonnen met de plaatsing van nieuwe Amerikaanse atomaire bêfdepaHijei 'te maken'hêbben met raketsystemen in Europa. Onderdelen van de eerste serie raketten zijn aangekomen op maatschappelijke krachten die meer militaire bases in Groot-Brittannië en de Duitse Bondsrepubliek. Omdat de produktie van bela°£ hebben bij eenmodernisering en uitbreiding dan bij een verminde deze raketsystemen een nogal tijdrovende aangelegenheid is, duurt het tot rond 1988 voordat ring van de bewapening, alle 572 raketten (108 Pershing Il-raketten en 464 Tomahawk-kruisraketten) op Europees Kruitvat grondgebied staan opgesteld. Dat men er in Genève niet in is De NAVO heeft dus nog ruime moge- ik denk in dit vefband aan: de verdere Amerika wordt immers vanuit zijn geslaagd de plaatsing van nieuwe lijkheden om haar moderniserings- uitbreiding van het atomaire poten- randgebieden niet bedreigd en mocht raketten te voorkomen en het aantal programma aan internationale poli- tieel van de NAVO; de plaatsing van zich een dergelijke bedreiging ontwik- reeds opgestelde raketten te vermin- tieke en militaire ontwikkelingen aan Russische atomaire wapensystemen kelen dan maakt het daar snel een deren, ervaren velen als een teleur- te passen; om de plaatsing van de in de DDR en Tsjechoslowakije; de einde aan. De NAVO daarentegen stelling. Het kruitvat waarop wij in raketten te vertragen en-of het aantal mogelijke uitbreiding van het aantal streeft naar een toereikend atomair Europa zitten wordt nu verder volge- te plaatsen raketten te verminderen. Russische SS 20-raketten, dat op doe- potentieel in Europa om: de Ameri- stopt met een nieuwe generatie kern- Met andere woorden, het is nog lang len in West- en Zuid-Europa staat kaanse nucleaire garantie voor de wapens die uitermate geschikt zijn niet zeker dat alle 572 raketten naar gericht; de aankondigin van de Russi- veiligheid van Europa zeker te stellen; voor daadwerkelijk gebruik. Deze te- Europa komen. sche partijleider Andropov om met de Sowjet-Unie af te schrikken om leurstelling gaat vaak gepaard met Dat de Sowiét-Unie na de oositieve nieuwe wapensystemen een directé atoomwapens te gebruiken tegen doe- een gevoel van machteloosheid om- hpciiccintr van het nnitse narlement dreiging tegen Amerika op te bouwen len in West- en Zuid-Europa en om de dat Europa slechts beperkte moge- over de Dlaatsine van nieuwe Ameri- en aan de Plannen van vrijwel alle geloofwaardigheid van haar strategie lijkheden heeft om bedreigende ont- kaanse raketten op het grondgebied atoommachten om hun strategische van het. aangepaste antwoord op een wikkelingen op het gebied van de van de Bondsrepubliek de onderhan- kernwapenpotentieel te verbeteren en verantwoord peil te handhaven. bewapening te keren. Onze (atomaire) delingen in Genève over de beperking uit te breiden- van kemwapensystemen voor middel lange afstand zou afbreken, was te De gang van zaken in Genève heeft verwachten. Ongetwijfeld zullen velen weer eens duidelijk gemaakt hoe zich afvragen wat er nu gaat gebeu- moeilijk het in de praktijk is om ren. Waar wij, mijns inziens, zeker van bedreigende ontwikkelingen op het kunnen zijn is dat de gesprekken gebied van de bewapening in de greep tussen Rusland en Amerika in de te krijgen. De kloof die Oost en West UNITRAVEL - de grootste organisatie in Nederland op het gebied van ment beide partijen weer aan de on- moeilijk te overbruggen. Een gemeen- sl10w te maken van 1 k uur over Indonesië, waarvan de tekst door Mies derhandelingstafel zullen plaatsne- schappelijke aanpak van de bewape- Bouwman werd ingesproken. Hel resultaat is een prachtige audio-visuele ningsproblematiek wordt verder in de presentatie die laat zien wat een reis met UNITRAVEL inhoudt en hoe tair-strategische' dodstelltaBen. De boeiend Indonesië is. Na hei grote succes van de presentatie in 1982, wordt Sowjet-Unie heeft, om een strategi- deze show als volgt herhaald: Vrijdag 2 december, 20.00 uur in de Schouw- sche positie te bereiken die gelijk- burg te Middelburg. Plaats bespreken en toegangskaarten a 7,50 bij sfa^enf belang V'V V' Midddbur8' 18,116851 alle atomaire strijdkrachten die in aangrenzende gebieden staan opge steld. veiligheid wordt door Amerika gega randeerd. En de grootmachten voeren hun gesprekken over de beheersing van atomaire ontwikkelingen over on ze hoofden heen. Natuurlijk worden wij over de gang van zaken geïnfor meerd. Maar echte invloed hebben wij niet. Onvrede over deze afhankelijkheid is voor sommige deskundigen een rede om zich in te zetten voor de ontwik keling van een meer zelfstandig Eu ropees veiligheidsbeleid. Onlangs heeft in de Duitse Bondsdag de voor zitter van de SPD, Willy Brandt, zich uitgesproken voor een nieuwe Euro pese verdedigingspolitiek; een sterk Europees defensiesysteem. In theorie is deze gedachte zeker uitvoerbaar. Europa beschikt over de personele-, materiële- en financiële middelen en ook over de technologi sche mogelij kheden om een goed te genwicht te vormen tegen de militaire macht van het Warschau Pact. Eigen macht ADVERTENTIE Verkiezingen Er zijn berichten dat de Sowjet-Unie wil wachten tot na de verkiezing van de nieuwe Amerikaanse president in 198R. Ik zou dat betreuren. Immers, zo lang er niet wordt onderhandeld en aan de onderhandelingstafel geen positieve resultaten worden bereikt, gaan de ontwikkelingen op het ge bied van de bewapening gewoon door. (ADVERTENTIE) uur en op zaterdag van 09.00-13.00 uur en op de avond zelf vanaf 19.00 u aan de zaal. Hago Nederland BV L Vestigingen te Amsterdam Rotterdam - Groningen - Almelo Apeldoorn - Eindhoven - Maastricht Heerlen. Illustraties: geheel boven de lancering van een Pershmg-raket. Onder: de Tomahawk op vlucht. En wij zijn zeker ook in staat een beuropese atomaire strijdmacht te organiseren van voldoende omvang om Rusland af te schrikken kernwa pens te gebruiken. De praktische be tekenis van deze theorie is echter beperkt. De Sowjet-Unie zal alles doen om de oprichting van een zelstandige Euro pese kernwapenmacht te voorkomen. Ook van Amerika mag verzet tegen de vorming van een sterke Europese de fensie worden verwacht. Immers, bei de grootmachten hebben zeker zolang het Oost-West-conflict zich voortsleept belang bij de handha ving van hun positie op ons continent. Een vraag is ook of voldoende Euro peanen zich achter een dergelijke ont wikkeling willen stellen. Een Euro pees defensiesysteem verrijst onder meer een Europese politieke struc tuur die er nog niet is en die door landen als Frankrijk en Engeland ook niet wordt begeerd. De ontwikkeling van een dergelijke structuur wordt pas mogelijk wanneer Amerika en Rusland de strijdbijl begraven en de volken van Oost en West de gelegen heid krijgen in een ontspannen sfeer samen te praten over hun toekomst. Machteloos Tenslotte, uit deze beoordeling van actuele gebeurtenissen op het gebied van de bewapening mag niet worden afgeleid det Europa inderdaad mach teloos is als liet gaat om de zorg voor eigen veiligheid. Oh zeker, onze mogelijkheden om op directe wijze de rol van atoomwapens in het politieke- en militaire denken terug te dringen zijn beperkt. Maar op indirecte wijze kunnen wij wel invloed op de ontwikkelingen uitoefenen. Wij kunnen onder andere bijdragen aan de verbetering van de betrekkingen tussen Rusland en Amerika; druk uitoefenen op beide grootmachten om weer aan de onderhandelingstafel plaats te nemen en mee werken aan de uitbreiding van gemeenschappelij ke belangen tussen Oost en West op allerlei- gebied. Door zo bezig te zijn bevorderen wij de ontwikkeling van een politiek klimaat waarin, ook als het gaat om bewapeningsvraagstuk ken. weer zaken kunnen worden ge daan. En daar gaat het toch om. fi Waaraan spiegel je je ideeën en opvattingen? Van huis uit is een iede gewend situaties en zaken te toetsen aan datgene wat bij ons leeft e aan die opvattingen die wij in het Westen koesteren. Als je die tactiek oj a' Rusland toepast, ben je verkeerd bezig. De verenigde landen en staten dl de Sovjet-Unie vormen, hebben zulk een andere ontwikkelingsgang in di historie achter de rug en hebben op grond van ons vaak vreemde ideeèt 'r denkbeelden en visies ontwikkeld die je op z'n minst een beetje mod a kennen om het huidige beeld in juist perspectief te vatten. Neem nu het idee van individueel en Dat lijkt het ware collectief te zijn collectief. Wij zijn vanouds (op grond Lenin c.s. wisten de eerste jaren ooi het Romeinse recht) ge- niet erg goed raak met dorpen ei wend aan een vrij absoluut individu- boeren. Ze richtten zich na 1911 eel eigendomsrecht. Dat passen we volledig op de industrieën, de groot toe in ons dwingende en contractue- scheepse industrialisatie en de reoi le recht. De ondernemingsgewijze ganisatie van steden en stedelijk: produktie in de landbouw is er ook regio's. Pas toen dat geheel eei op gebaseerd. De Russische land- beetje volgens de dogma's op tous gezet, begon opvolger Stalin r d 1929 met de grootscheepse collect! schillende soorten van dorpsge- visatie van de landbouw. En werd meenschappen voorkwamen (te ge- rekening gehouden met bepaald! compliceerd om hier uit te leggen) vormen van gemeenschap die e: was verreweg de meest gebruikelijke vanouds al in Russische landbous bouw echter is vanouds op andere wijze georganiseerd. Hoewel er ver waren? Nee, volstrekt niet. Strikt ot basis van de industriële reorganise de zogenaamde mir een dorpsge meenschap die ook als landgemeen- schap fungeerde. Het land in de mir tie werd de nieuwe landbouw o; was onder de boeren van het dorp touw gezet. Dat werd gedaan doe verdeeld, maar deze verdeling had stedelingen en partijmensen geen permanent of absoluut karak- niets of bijna niets van de landbouï ter. Ze kon worden gewijzigd om afwisten. Zowel boeren die adviezet haar aan te passen aan de verande- gaven over een andere, betere opzet ringen die in de loop van de tijd in de als boeren die niet luisterden, wei- samenstelling van de boerenfamilies den afgevoerd. Het is waarschijnlijli was opgetreden. Families die kleiner die, vanuit de stedelijke invloeds waren geworden sinds de laatste sfeer opgelegde verandering, die e verdeling, moesten land afstaan aan de oorzaak van geweest is dat di families die groter waren geworden nieuwe opzet van de landbouw etc. Maar het dorp mir was veel sovchoses en kolchoses, de eersti meer dan alleen maar een landge- meenschap, het was ook het voor naamste instrument van machtsuit oefening over de boeren. Het door de vergadering van gezinshoofden ge- twintig jaar zo bar slecht functio neerde. Jmijn idee, niet goed op elkaar kozen doipshoofd, was tevens in die afgestemd. Dat is vriendelijk ge functie belast, met openbare orde, Zegd als je weet dat ook de Sovjet- het innen van belasting etc. Dit laatste werd in principe van het dorp geheven. Alle boeren werden geacht evenveel te betalen (dat was dan ook de reden van de voortduren de herverdeling ieder moet dezelf de draagkracht houden). terzake Ml regering de ontvolking van hel platteland als één van haar grootsti et dit voor ogen is het ook problemen ziet. Ten dienste ligt hierin de oorzaal dat toen en nu nog steeds een beetji vanuit de stedelijke sfeer aan hel .begrijpelijker waarom de pril le communistische staat uiteinde lijk (in 1929) ook dat landbouw ging collectiviseren. Het idee van grote platteland regelingen worden opge eenheden geleid door de staat en de legd. Juist dat gedwongen en opge hieraan verbonden neiging tot legde karakter van allerlei eise steeds grotere collectivisatie, be- reorganisaties heeft de landbouw hoorde tot de communistische heeft de boer teveel gedemotiveerd heilsleer. Het was met redelijk sue- In feite worden daardoor vaak plat ces toegepast in de industrie. Een telandsmensen en boeren niet all goede tien jaar na de revolutie vond eersterangs staatsburgers de regering dat ook de boeren zich schouwd. Een kwestie van mental! moesten aanpassen. Hoewel waarin, dat wil zeggen ge- teit dus. Juist omdat zovaak steden en allerlei industrieën voor- dwongen collectivisatie, veel tegen- rang krijgen, zijn de voorzieningen op het eindeloos uitgestrekte platte land dikwijls ontoereikend. Hebben niet geheel vreemd. De weerstand de overgebleven dorpen te weinig zat 'm minstens evenveel in de voorzieningen en zijn de wegen ten wijze waarop deze werd uitgeoe- plattelande slecht en weinig in aan- fend zonder inspraak en met de tal. Vanouds waren de lonen ook in botte bijl uitgevoerd. Maar totaal de steden veel beter, vreemd (zoals wij) keek men daar De Sovjet-regering, door de hard! niet aan tegen het opzetten van zeer noodzaak van voedseltekorten ge- grootschalige bedrijven. Vele land- dwongen, is nu bezig met een groot goederen vóór de revolutie waren scheeps programma om de land tief vanouds de dorpsgemeenschap groot aantal maatregelen zijn daar in Rusland ook fungeerde naar toe genomen of in voorbereiding ons gevoel althans naar de com- Het leert ons echter nog eens de lei munistische ideeën toch .niet ge- dat een regering nooit ongestrat! noeg. Als je je verdiept in deze zijn landbouw en platteland mag er, indeeën krijg je steeds meer de kan verwaarlozen, gedachte dat Marxisme en commu nisme stedelijk georiënteerd zijn. 1 mr Gerard W. Smallegangt Door Chiel Evers) Daar ligt ze dan, de langverwachte Defensienota van het kabinet. Het is alleen niet de nota waarnaar iedereen uitkeek. Die komt pas „tus sen nu en de volgende zomer", zoals minister De Ruiter maandag zei. Daarin moet het kabinet een oplos sing aangeven voor de meningsver schillen tussen VVD en CDA over de Nederlandse atoomtaken en zal ein delijk de knoop moeten worden door gehakt over het al dan niet plaatsen van 48 kruisraketten. Geen vuurwerk dus in het conventio nele deel van de Defensienota, waar mee De Ruiter niet langer wilde wach ten. De krijgsmacht moet immers weten waar ze de komende jaren aan toe is. Daarom heeft hij nu vast laten weten hoe hij de plannen van de krijgsmacht wil aanpassen aan zijn krappere budget. De tering naar de nering zetten, is het hoofdkenmerk van dit deel van de nota. Over onderdelen zal de Tweede Ka mer misschien wat stoeien, maar gro te politieke conflicten zullen er niet rijzen. Het gaat immers om een invul ling van eerdere besluiten van de coalitiepartijen CDA en VVD. In het regeerakkoord is al afgesproken dat de jaarlijkse groei van de uitgaven met drie procent zal zijn, zoals eerder in de NAVO afgesproken, maar slechts twee procent, De Schelde Daarnaast wordt in de plannen dras tisch geschoven om het voortbestaan van de RSV-werf De Schelde moge lijk te maken. Dat defensie daaraan met het vervroegen van marine-or ders een bijdrage zou leveren, was al eerder uitgemaakt. Nu gaat het slechts om de vraag welke andere plannen daardoor een paar jaar op verwezenlijking moeten wachten. Spectaculair is het allemaal niet, al doet het vernietigende commentaar van de secretaris-generaal van de NA VO (waarover straks meer) anders vermoeden. Vervroegde afstoting van wat schepen en vliegtuigen, reorgani satie van leger-onderdelen, wijziging van een parate eenheid in een mobili sabel onderdeel. Al met al levert het de nodige ruimte op, zonder de ge vechtskracht van de krijgsmacht we zenlijk aan te tasten. Met hun beleid bouwen minister De Ruiter en zijn staatssecretarissen van Houwelingen en Hoekzema voort op de defensienota uit 1974, van de toen malige minister Vredeling. De laatste tien jaar is veel geld uitgegeven aan nieuwe wapensystemen (vliegtuigen, schepen, tanks) en werd het perso neelsbestand ingekrompen met 16.000. Op de uitgaven voor munitie, oefeningen, onderhoud en exploitatie is aanzienlijk beknibbeld. Door de grootscheepse modernisering van de afgelopen jaren is de kwaliteit van de krijgsmacht volgens de huidi ge bewindslieden ,,in belangrijke ma te toegenomen". Nu willen ze echter weer meer nadruk leggen op de ex ploitatie van de aangeschafte wapens, om te voorkomen dat er straks wel allemaal mooie spullen staan, maar het geld ontbreekt om ze te kunnen gebruiken. Dat dat gevaar niet denk beeldig is, bewijzen de perikelen rond de Leopard-tanks. Zoals het hoort, heeft Nederland de andere NAVO-landen over de voorne mens geraadpleegd. Die consultatie heeft geleid tot een paar aanpassin gen van de plannen. Zo is het voorge nomen uitstel van de aankoop van platte spoorwagons voor een snel transport van tanks naar het front, ongedaan gemaakt. De Ruiter zei vorige week dat de bondgenoten zeer goed te spreken waren over de open manier waarop Nederland over haar voornemens sprak. Brief Er zijn meer NAVO-landen die zich niet houden aan de jaren geleden afgesproken groeinorm voor de defen sieuitgaven van drie procent Maar lang niet allemaal leggen ze dat zo netjes voor aan de bondgenoten voor commentaar. In dat licht is de onge kend felle schriftelijke reactie van secretaris-generaal Luns des te op merkelijker. De brief van Luns is eigenlijk het meest opzienbarende deel van de Defensienota. Op geen van de door Nederland voor gelegde plannen gaat Luns in zijn brief concreet in. Hij veegt de Nederlandse regering echter onomwonden de mantel uit, omdat zij het waagt de jaarlijkse uitgavengroei tot twee procent te be perken. Ons land zou juist veel meer moeten doen, De lezer krijgt de in druk dat er een grootscheepse ont manteling van de Nederlandse krijgs macht dreigt. In werkelijkheid is de fensie het enige departement dat niet echt hoeft de bezuinigen. Het gaat alleen om wat minder méér. Luns deinst in zijn schriftelijke don derpreek niet terug voor een vorm van nucleaire chantage: als Nederland de gewraakte plannen doorzet, maakt het zich meer afhankelijk van kernwa pens. Daarmee mikt, de secretaris generaal op de achi lies-hiel van de Nederlandse politiek. De coalitiege noten VVD en CDA zijn het immers nog allerminst eens over de vraag of en in hoeverre Nederland kruisraket ten moet plaatsen en bestaande atoomtaken moet afstoten. Basiszaken De nu gepubliceerde Defensienota bevat over de kernbewapening slechts „grondleggende beschouwin gen". Minister De Ruiter waarschuw de maandag, dat niemand daaruit mag concluderen hoe een kabinetsbe sluit over deze heikele zaken volgend voorjaar zal uitpakken. Maar tegen standers van kruisraketten en voor standers van het afstoten van atoom taken zullen aan het lezen van de beschouwingen weinig vreugde bele- Onomwonden schrijft De Ruiter samen met zijn collega Van den Broek (buitenlandse zaken) dat er geen bruikbaar alternatief is voor kernbe wapening. „Het is een gevaarlijke illusie te denken dat vrede blijvend wordt gevestigd wanneer de kernwa pens verdwijnen", vinden de minis ters. Het dreigen met kernwapens om oorlog te voorkomen, achten ze alle kwaden het minst kwade. Daarbij mikken ze wel op een zo laaf j mogelijk niveau van nucleaire bewa pening. En daar begint meteen df schoen te knellen. Zijn de zes Neder landse atoomtaken onmisbaar vooi een geloofwaardige afschrikking? Ii de plaatsing van 48 kruisraketten in J Woensdrecht daarvoor echt nodig! Vooralsnog zijn "de regeringsfracties het daarover niet eens. Velen in hel CDA zeggen het liefst „nee", de VVD zegt ,ja". Het kabinet stelt intussen sombei vast, dat het kernwapenbeleid moei worden uitgestippeld „onder moeilij ke omstandigheden". De standpun ten vr en tegen nucleaire wapens zijl zo verhard, dat de ploeg van Lubbers „een dialoog tussen doven" vreest. In de defensienota wordt voldoende steun van de samenleving voor hel kernwapenbeleid noodzakelijk ge noemd. Wat te doen, als die steun blijkt te ontbreken? Dat is een van de velf vragen waarop de Defensienota zelfs geen begin van antwoord geeft.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 4