zeeland: 'Halve'staking dompelt busvervoer in een chaos Dode bij botsing tussen twee vrachtwagens Europese onderscheiding voor oogarts Binkhorst 'Stoomtram Goes-Borsele moet blijven Er zijn veel mensen thuisgebleven9 ZWN ZEEUWSCH- VLAANDEREN GEKORTWIEKT Fiets Ze was alleen naar het feestje gegaan, die mevrouw uit Vlis- singen. Haar man zou thuis- a blijven. Want er moest toch iemand op de kinderen pas sen, nietwaar? ij Ze had het hem nog zo beloofd, ze zou niet te laat thuis komen - een uurtje of twaalf of zo. Maar gezellig dat hei was - drankje, hapje, drankje, hap je. Het werd een uur. twee uur. drie uur. Thuis zat een woe dende echtgenoot zich te ver bijten. Het was tegen half vier, toen de vrouw besloot dat het toch eigenlijk hoog tijd was gewor den om weer eens op te stap pen En na een oprecht harte lijk afscheid, stapte ze met een enigszins wankele tred de voordeur uit. De schrik was groot fiets weg, gepikt, en ze had hem nog wel zo goed op slot gedaan. Mismoedig wandelde ze naar huis. Een heel eind nog. En de klok in de kerktoren sloeg vier uur toen ze aanbelde. De echt genoot, wiens woede de gren zen van het toelaatbare inmid dels ver overschreden had, deed met een driftige zwaai open. „Sorry dat ik zo laat ben", sprak de vrouw deemoedig, „maar m'n fiets is gestolen". Waarop de getergde echtge noot woedend uitriep: .Jam mer datje er zelf niet op zat". Dr C. D. Binkhorst Liefde voor je werk'. SLUISKIL Hij leeft als een kluizenaar en heeft de laatste tientallen jaren geen enkel vraaggesprek toegestaan Tóch maakte hij vorig jaar - verrassend genoeg - een uitzondering voor de kinderkrant van de PZC, "De Krullebak'. „Je spreekt niet van 'beroemd zijn' als je beroep erop gericht is anderen te helpen. De patiënten hebben mij tenslotte bekend gemaakt. Als je ergens deskundig geholpen wordt vertel je dat verder", zei de oogarts dr C. D. Binkhorst uit Temeuzen. Aan hem wordt volgend jaar mei. op met de'Binkhorstlens' een kunst- het Europees oogheelkundig con gres in de Finse hoofdstad Helsinki, de belangrijkste onderscheiding uitgereikt die Europa in petto heeft voor oogheelkundigen met bijzon dere verdiensten voor hun vak: de Charamismedaille. genoemd naar de Unekse hoogleraar (en één van de grondleggers van de moderne oogheelkunde- John Charamis il904-1978i Binkhorst knjgt dit hul deblijk - dat eens in de vier jaar wordt toegekend - omdat hij in de achterliggende periode het meest heeft bijgedragen tot de ontwikke ling van zijn vakgebied. De Terneuzense oogarts, die sinds 1943 is verbonden aan het (Sint) Ellsabethziekenhuis in Sluiskil, ver wierf internationale bekendheid stofooglens van eigen vinding die duizenden patiënten met ernstige oogafwijkingen aan een beter ge zichtsvermogen heeft geholpen Via zijn manier van 'implanteren' en bevestigen - een ingreep in het voorste oogsegment - worden dikke brillenglazen overbodig en is beeld- vervormmg vrijwel uitgesloten. Binkhorst voerde in augustus 1958 zijn eerste operatie uit. Sindsdien wordt zijn systeem toegepast in een groot aantal Europese landen (waaronder de Sowjet-Uniei, de Ver enigde Staten en Australië. Oogspe cialisten van naam reisden naar Sluiskil om hem aan het werk te zien en ook publiceerde hij in vak tijdschriften over de hele wereld In het begin van de jaren zeventig werd Binkhorst in ons land onder scheiden met de Snellenpenning, die één keer in de vijf jaar wordt toegekend aan een Nederlander met bijzondere verdiensten op het vakgebied van de oogheelkunde en aanverwante terreinen. Bij die ge legenheid zei de oogheelkundige professor J. E. Winkelman Bink horst te beschouwen als 'een be gaafd operateur en een kritisch oogarts' wiens optreden wordt ge kenmerkt door een opvallende be- scheidenheid. De oogarts zelf tenslotte, vorig Jaar tegenover 'De Krullebak' „Ieder een kan wat bereiken, als je maar interesse, liefde voor je werk en doorzettingsvermogen hebt En misschien is samenwerken met an deren wel het belangrijkste. Zonder mijn medewerkers zou dat alles me nooit gelukt zijn". Het Europees oogheelkundig congres, waar de Charamismedaille wordt uitgereikt, wordt gehouden van 21 tot en met 25 mei. De cabine van de door het dodelijk slachtoffer bestuurde vrachtwagen werd door de botsing geheel ingedrukt. OP WEG KUITAART-TERHOLE KUITAART De 52-jarige vracht wagenchauffeur S. de Roo uit Krom menie (Zaanstad) is vrijdagmorgen om het leven gekomen bij een ver keersongeval op de Hulsterweg tus sen Kuitaart en Terhole. Het slacht offer botste met zijn wagen frontaal tegen een tegemoetkomende combi natie die bij het afremmen schaarde en op de linkerweghelft terecht kwam. Hij raakte zwaar gewond en overleed enkele uren later in het Academisch Ziekenhuis in Gent. De andere chauffeur bleef ongedeerd. Beide rachtw agens werden volledig vernield. De weg was enkele uren gestremd voor doorgaand- verkeer, dat via polderwegen werd omgeleid. Het ongeval gebeurde omstreeks tien uur Er waren drie vrachtwagens bij betrokken Voorop reed de 23-jange A. K. uit het Zuidhollandse Haa strecht. direct gevolgd door de vracht wagen van het slachtoffer. Ze reden vanaf de veerboot in de richting van Terhole. Uit tegenovergestelde rich ting naderde de 30-jange J. V. uit Ovezande in een zware truck met oplegger A. K remde af bij het autobedrijf van de firma Van den Berg en reed linksaf het erf op De tegemoetkomende V. moest afremmen. Daarbij 'schaarde' de combinatie, schoof op de andere weghelft en boorde zich frontaal in de cabine van het slachtoffer. Zwaarge wond werd hij overgebracht naar het St Lidumaziëkenhuis in Hulst, en meteen doorvervoerd naar het Acade misch Ziekenhuis in Gent Daar over leed hij rond twaalf uur aan zijn verwondingen. De twee zwaarbeschadigde vrachtwa gens moesten met een takelwagen worden weggesleept De brandweer was ter plaatse om assistentie te verlenen De rijkspolitie sloot de Hul sterweg tot 13 uur af voor het verkeer De zaak is nog in onderzoek. De bestuurder van de wagen die afsloeg naar de autohandel verklaarde teger. de politie dat hij de tegenligger niet heeft gezien en dat de botsing pas volgde toen hij al op het erf stond. De bestuurder van de tegemoetkomende vrachtwagen zei dat hij moest afrem men voor de afslaande vrachtwagen, waarbij zijn combinatie 'schaarde' De rijkspolitie verzoekt getuigen van het ongeval contact op te nemen met het. groepsbureau in Hontenisse. Koninklijk goud A. Linden-Radijs HAAMSTEDE Mevrouw A. Lin den-Radijs uit Haamstede is donder dag koninklijk onderscheiden. Bur gemeester J. Niemantsverdriet-Lcen- heer speldde haar de gouden ereme daille van de Orde van Oranje Na ssau op ter gelegenheid van het 150- jarig bestaan van de fabriek voor medische, chemische en laborato- riumapparatuur Ad Linden jr. B.V. in Zwijndrecht. Daar heeft mevrouw Linden tot begin cut jaar gewerkt. Ze begon in 1941 als maakster van medische en orthopedi sche instrumenten en hulpmiddelen. In 1950 werd ze met de boekhouding van het bedrijf belast en later werd ze medefirmante en directrice Mevrouw Van Linden heeft zich ook verdienste lijk gemaakt m gehandicaptenorgani saties Zo was ze een van de opricht sters van de afdeling Rotterdam van het Prinses Beatrixfonds en bestuurs lid van het Prinses Beatrixzwembad voor gehandicapten in Rotterdam. ZATERDAG 26 NOVEMBER 1983 PAGINA 7 MIDDELBURG - De Zeeuwse Cultu rele Raad behandelt donderdag 1 december een voorstel om gedepu teerde staten te verzoeken alles te doen voor het behoud van de stoom tram Goes-Borsele. De raad komt volgende week donderdag bijeen in het gebouw Dam 31 in Middelburg laanvang 14 uur). Zoals bekend dreigt de museum spoorlijn met ingang van 1 januari 1984 te worden opgeheven. Op initia tief van de werkgroep industriële ar cheologie van de culturele raad wor den nu de mogelijkheden bekeken dit tegen te gaan. Volgens het voorstel dat de culturele raad behandelt, is uit gesprekken met de werkgroep van de Stichting Goes-Borsele gebleken dat voortzetting een haalbare kaart is mits medewerking wordt verleend door de Nederlandse Spoorwegen. De historische waarde van de lijn wordt groot genoemd omdat het vrij wel het enige industriële monument van Zeeland is. Verder is de stoom tram een geliefkoosd recreatie-object doordat het een van de weinige slecht- weervoorzieningen is. Ook wordt erop gewezen dat een sociaal aspect mee speelt. De attractie draait namelyk volledig op vrijwilligers. Vooral veel jongeren besteden al hun vrije tijd aan opknappen, rijvaardig maken en onderhoud van het materieel. In het concept-voorstel wordt het college van gs gevraagd met name bij NS aan te dringen op voortbestaan van de lijn. TERNEUZEN 'Solidariteit' lijkt in deze barre tijden nog steeds het sleutelwoord. Al zijn de kleine bar sten en nooit helemaal dichtge groeide tegenstellingen steeds be ter zichtbaar. „Hier zeggen ze nog steeds de 'SBM' zegt een werk willige chauffeur in Draaibrug, als hij met zijn tas onder de arm uitstapt en in de gure wind naar de garage wil lopen. ..'SBM', dat was het vroeger, voor de fusie. Stoom tram Breskens-Maldegem. En in Axel was het de ZVTM. de Zeeuws- Vlaamse Trammaatschappij. Er gens voel je nog steeds die split sing". Zijn dienst zit er weer op, maar hij heeft er weinig plezier aan beleefd. „Je ziet geen passagiers. Ze weten van tevoren dat ze met terugkomen. Er zijn veel mensen thuisgebleven, zeker weten Zijn collega rijdt monter weg. Achter de beregende ramen van de bus is het hoofd van één moedige passagier te ontwaren. „Ze hadden beter het hele zootje stilgelegd.besluit de chauffeur somber, en wandelt naar de ZWN- kantine. Daar is de stemming ook niet om over naar huis te schrijven. „Staking, daar ben ik niet voor. nee Wat voor zin heeft het? De vorige keer ging het om die taxibus. Maai die rijdt nog steeds. Nee, toen is het geblokkeerd door Hollanders, an ders was het óók geen waar ge weest...". Aan het actiefront wordt meer gela chen, al schemert de verbetenheid door de grapjes heen. Voor Dilia van der Heem, de gepe kelde actievoerster van de vervoers- bond van de FNV, is dit dagelijks werk. 's Morgens om drie uur uit het Rotterdamse bed gestapt om de lange reis naar het actiecentrum Sn Axel te aanvaarden, zit ze tegen vijf uur 's middags achter haar zoveel ste kopje koffie. „Je raakt elk gevoel voor tijd kwijt", zegt ze. „Vannacht om één uur ben ik opgestaan Maar ik lag ook al om zeven uur in bed" Afgepeigerd, maar monkelend van plezier vertelt ze over de bezetting van het stadhuis in Spijkenisse zo dat de gemeentelijke ambtenaren in de grijze ochtendnevel op een cordon buschauffeurs stuitten, waardoor ze recht in de armen werden gedreven van een troosten de koffiekar op het plein. CNV-ers Drie ZWN-chauffeurs - voor hen is staken géén dagelijks werk - heb ben ook de warmte van het 'actie centrum' in een klein naburig ca feetje opgezocht. Ze praten over de splitsing tussen de CNV-ers en de FNV-ers op semi-geheimzinnige toon. Een CNV-er voelt zich 'ge pakt' door een opmerking van een bond-genoot in de krant. Die had beweerd dat alle CNVers werkwil lig zouden zijn. Kan dat niet wor den rechtgezet? „Vier van de zeven CNV-chauffèurs hebben gestaakt. Zónder stakingsgeld hoor", zegt een van hen. een beetje veronge lijkt. „Er is hier vanmorgen zelfs nog een bestuurder geweest die heeft geprobeerd de CNV-ers aan het werk te zetten. Nou, dat ging mooi niet door". „We hebben voor ze gelapt", zegt Dilia „We zijn met de pet rondge gaan voor de meestakende CNV- ers". Ze is ver moeid, maar tevre den. „Al dat geharrewar was erg vervelend voor de passagiers Maar góed voor de solidariteit1" Werkwillige ZWN-chauffeurs bij een - lege - bus in Draaibrug TERNEUZEN De 24-uursstaking van buschauffeurs in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft vrijdag het openbaar vervoer in een chaos gedompeld. De ZWN-garage in Axel werd in alle vroegte geblokkeerd door actievoerders, maar de elf bussen die vanuit het station in het West-Zeeuws-Vlaamse Draaibrug rijden, hebben normaal hun dienstregeling afgewerkt. Sommige diensten vielen compleet uit, zoals de Breda-bus van Axel naar Breda. In andere gevallen werd het aantal ritten drastisch ingekrompen, zodat aansluitingen vervielen en passagiers soms uren moesten wachten. Regiochef C. A. Blaakman van de willen lopen dat ze uren vertraging Sas van Gent.. Daar moest de rijkspo- ZWN in Zeeuwsch-Vlaanderen schat- zouden oplopen", vermoedt hij. ..Het litie enkele keren assistentie verle- te vrijdagavond het aantal uitgevoer- is al met al nogal chaotisch verlopen nen. De bus van tien voor half twaalf de ritten op ongeveer veertig procent. Ik hoop dat de mensen het vertrou- werd 'begeleid' langs de haltes. De Er deden zich geen onregelmatighe- wen in het openbaar vervoer niet zijn rijkspolitie: „We hebben toezicht ge- den voor tussen stakers en werkwilli- kwijtgeraakt'' gen. „Eigenlijk is het jammer dat we verle- houden en gekeken of er ergens sta kers bij de halten stonden. Dat bleek De twee telefoonlijnen waarmee het den jaar de dienstregelingen hebben niej zo te zijn". De AMZ-bus kon 'crisiscentrum' van de ZWN in Axel gekoppeld", verzuchtte een werkwilli- vrijdag bereikbaar was voor de laatste ge chauffeur in Draaibrug „Anders gegevens over de gekortwiekte dienst- hadden we nu in West-Zeeuwsch- iegeling was een groot deel van de dag Vlaanderen gewoon kunnen rijden". ongehinderd naar Hoek vertrekken. Na het incidentje met de doorgereden AMZ-bus in Perkpolder had een sta kersdelegatie onder aanvoering „erbezet. Er kwamen honderden te- Door een gelukkige speling »an het FNV.besstuu :der DiUa van der Heem efoonties binnen. int rpnpn MP nusspn unn pn naar npr _i lot reden de bussen van en naar het De bussen die wél reden hadden vol- Oostburgse ziekenhuis voor en na het eïa a kman ^Hii "ürilde Breda-bus gens Blaakman aanzienlijk minder bezoekuur wél. met Draaibrugse J e passagiers dan normaal. „De mensen chauffeurs achter het stuur nebben waarschijnlijk niet het risico De stakende ZWN-chauffeurs hebben niet geprobeerd hun werkwillige Zeeuws-Vlaamse collega's het leven zuur te maken. Dat ge de AMZ-diensten van Sas van GenUZelzate Huiswaarts Postende stakers hielden 's morgens TERNEUZEN De sleepboten Zwit- drie opeenvolgende lijndiensten te- serland en Waterland van sleep dienst Willem Muller uit Terneuzen hebben vrijdagmiddag - met assis tentie van het communicatievaar dig Waterstroom - de Belgische bin- nentanker GT 3 vlotgetrokken, die sas vastgelopen bij boei 6 onder Borssele. Het schip voer met 1100 ton gasolie naar de Sloehaven. Aanvankelijk be stond er gevaar dat het zou breken of plooien. Nadat de GT 3 eenmaal vlot was ging het schip met machinescha- de in de Springergeul voor anker voor onderzoek naar de schade. Daarna sleepte Muller het naai Antwerpen. Prof Geysels spreekt in Sas van Gent over natuur en milieu SAS VAN GENT De Heemkundige Kring in Sas van Gent houdt in samenwerking met het Koninklijk Zeeuws Genootschap der Wetenschap dinsdagavond 13 december een bij eenkomst over natuur en milieu. Pro- lessor dr H. Gysels van de rijksuniver siteit in Gent spreekt over 'natuur en milieu, grensloos in Zeeuwsch-Vlaan deren en Vlaanderen'. De bijeenkomst, die toegankelijk is voor ledereen. wordt geopend door de burgemeester van Sas van Gent, drs ff. R V Dusarduijn. De aanvang van 'Stakingspiket' van ZWN-chauffeurs in een bushokje van de ZWN bij de lezing is 20.00 uur en vindt plaats in ZWN-garage in Axel. de burgerzaal van het stadhuis. Schade aan tanker na oponthoud op zandbank laten rijden, maar daar zijn we met op ingegaan", vertelde ze later. De AMZ- dienst heeft na het doorbreken van het cordon ongehinderd in Zeeuwsch- Vlaanderen gereden. De hulp rijkspolitie werd ook ingeroe een korte blokkade van het 'taxi busje' van Cappendijk in Lamswaar- de Dilia van der Heem reed tegen één uur 's middags als passagier mee van Hulst naar Lamswaarde Daar ont- gen op het moment dat de bussen van spon zich een discussie met stakers, de veerboot in Perkpolder kwamen. De rijkspolitie van de groep Hontenis- Na een discussie gingen de chauf- se, opgetrommeld door de chauffeur feurs met hun passagiers weer huis- van het taxi-busje, hoefde niet in actie waarts. De vierde AMZ-bus 'door- te komen. De ZWN en de stakers brak' het cordon en koerste door naar schoven elkaar de verantwoordelijk- Onderzoek in zaak Lockefeer: volgende week de veerboot in Perkpolder kwamen. De rijkspolitie van de groep Hontenis- rCSlllt<ltCn heid in de schoenen voor de chaos, waarvan de passagiers vrijdag de du pe werden Vierentwintig van de 32 chauffeurs in Axel, die vrijdag moesten werken, hebben gestaakt" stelde Dilia van der Heem vast. „De bedrijfsleiding had moeten weten dat met zo'n bezet ting geen dienstregeling kan worden uitgevoerd. Vooral omdat de diensten In Axel en Draaibrug geïntegreerd zijn. Uit verantwoordelijkheidsbesef voor de passagiers had de ZWN het openbaar vervoer moeten stilleggen. De directie heeft duidelijk geprobeerd de verantwoordelijkheid bij de sta kers te leggen. Dat is onjuist Woens dagavond was al bekend dat. we dit zouden gaan doen. Zelfs vrijdagmor gen hebben we de directie nog afgera den de bussen te laten rijden" Om die reden wilden de stakers mei de werkwillige collega's in Draai brug. maar wél de Breda-dienst en de busverbindingen van Midden-Zee land blokkeren. „Passagiers van de overkant zouden erg gedupeerd zijn als hun retourtje in het water zou vallen", zejft Van der Heem. „Dat hebben we laten gelden". AARDENBURG De resultaten van het onderzoek naar de handel en wandel van de Aardenburgse burge meester drs W. L. A. Lockefeer zijn waarschijnlijk volgende week dins dag bekend. Volgens officier van jus titie mr R. Daverschot gaat het om de voorlopige vaststelling van de feiten. Het volledige onderzoek zal pas later afgerond zijn. Op basis van de voorlo pige resultaten zullen de betrokke nen niettemin alvast hun conclusies trekken. Het onderzoek werd twee weken gele den gestart door de rijksrecherche. Dat gebeurde op verzoek van de pro cureur-generaal mr A. Heijder in Den Haag. na overleg met officier van justitie mr Daverschot en de commis saris van de koningin, dr C Boertien Aanleiding was een brief van het WD-raadslid J. de Ridder, zijn echt genote en de D'66-voorzitter in Aar denburg, W Westphaal Daarin wordt nauwkeurig uit de doeken gedaan hoe de burgemeester zich in gezelschap van een wethouder en de chef van de Aardenburgse dienst Gemeentewer ken misdragen zou hebben ten op zichte van de beheerster van bistro 'In den Koning in Waterlandkerkje Loc kefeer heeft, de aantijgingen vanaf het begin ontkend en een aanklacht we gens smaad en laster ingediend tegen de briefschrijvers.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 7