zeeland:
'Halve'staking dompelt
busvervoer in een chaos
Dode bij botsing tussen
twee vrachtwagens
Europese onderscheiding
voor oogarts Binkhorst
'Stoomtram Goes-Borsele moet blijven
Er zijn veel mensen thuisgebleven9
ZWN ZEEUWSCH- VLAANDEREN GEKORTWIEKT
Fiets
Ze was alleen naar het feestje
gegaan, die mevrouw uit Vlis-
singen. Haar man zou thuis-
a blijven. Want er moest toch
iemand op de kinderen pas
sen, nietwaar?
ij Ze had het hem nog zo beloofd,
ze zou niet te laat thuis komen
- een uurtje of twaalf of zo.
Maar gezellig dat hei was -
drankje, hapje, drankje, hap
je. Het werd een uur. twee uur.
drie uur. Thuis zat een woe
dende echtgenoot zich te ver
bijten.
Het was tegen half vier, toen
de vrouw besloot dat het toch
eigenlijk hoog tijd was gewor
den om weer eens op te stap
pen En na een oprecht harte
lijk afscheid, stapte ze met een
enigszins wankele tred de
voordeur uit.
De schrik was groot fiets weg,
gepikt, en ze had hem nog wel
zo goed op slot gedaan.
Mismoedig wandelde ze naar
huis. Een heel eind nog. En de
klok in de kerktoren sloeg vier
uur toen ze aanbelde. De echt
genoot, wiens woede de gren
zen van het toelaatbare inmid
dels ver overschreden had,
deed met een driftige zwaai
open.
„Sorry dat ik zo laat ben",
sprak de vrouw deemoedig,
„maar m'n fiets is gestolen".
Waarop de getergde echtge
noot woedend uitriep: .Jam
mer datje er zelf niet op zat".
Dr C. D. Binkhorst Liefde voor je werk'.
SLUISKIL Hij leeft als een kluizenaar en heeft de laatste tientallen
jaren geen enkel vraaggesprek toegestaan Tóch maakte hij vorig jaar -
verrassend genoeg - een uitzondering voor de kinderkrant van de PZC,
"De Krullebak'. „Je spreekt niet van 'beroemd zijn' als je beroep erop
gericht is anderen te helpen. De patiënten hebben mij tenslotte bekend
gemaakt. Als je ergens deskundig geholpen wordt vertel je dat verder",
zei de oogarts dr C. D. Binkhorst uit Temeuzen.
Aan hem wordt volgend jaar mei. op met de'Binkhorstlens' een kunst-
het Europees oogheelkundig con
gres in de Finse hoofdstad Helsinki,
de belangrijkste onderscheiding
uitgereikt die Europa in petto heeft
voor oogheelkundigen met bijzon
dere verdiensten voor hun vak: de
Charamismedaille. genoemd naar
de Unekse hoogleraar (en één van
de grondleggers van de moderne
oogheelkunde- John Charamis
il904-1978i Binkhorst knjgt dit hul
deblijk - dat eens in de vier jaar
wordt toegekend - omdat hij in de
achterliggende periode het meest
heeft bijgedragen tot de ontwikke
ling van zijn vakgebied.
De Terneuzense oogarts, die sinds
1943 is verbonden aan het (Sint)
Ellsabethziekenhuis in Sluiskil, ver
wierf internationale bekendheid
stofooglens van eigen vinding die
duizenden patiënten met ernstige
oogafwijkingen aan een beter ge
zichtsvermogen heeft geholpen Via
zijn manier van 'implanteren' en
bevestigen - een ingreep in het
voorste oogsegment - worden dikke
brillenglazen overbodig en is beeld-
vervormmg vrijwel uitgesloten.
Binkhorst voerde in augustus 1958
zijn eerste operatie uit. Sindsdien
wordt zijn systeem toegepast in een
groot aantal Europese landen
(waaronder de Sowjet-Uniei, de Ver
enigde Staten en Australië. Oogspe
cialisten van naam reisden naar
Sluiskil om hem aan het werk te
zien en ook publiceerde hij in vak
tijdschriften over de hele wereld
In het begin van de jaren zeventig
werd Binkhorst in ons land onder
scheiden met de Snellenpenning,
die één keer in de vijf jaar wordt
toegekend aan een Nederlander
met bijzondere verdiensten op het
vakgebied van de oogheelkunde en
aanverwante terreinen. Bij die ge
legenheid zei de oogheelkundige
professor J. E. Winkelman Bink
horst te beschouwen als 'een be
gaafd operateur en een kritisch
oogarts' wiens optreden wordt ge
kenmerkt door een opvallende be-
scheidenheid.
De oogarts zelf tenslotte, vorig Jaar
tegenover 'De Krullebak' „Ieder
een kan wat bereiken, als je maar
interesse, liefde voor je werk en
doorzettingsvermogen hebt En
misschien is samenwerken met an
deren wel het belangrijkste. Zonder
mijn medewerkers zou dat alles me
nooit gelukt zijn". Het Europees
oogheelkundig congres, waar de
Charamismedaille wordt uitgereikt,
wordt gehouden van 21 tot en met
25 mei.
De cabine van de door het dodelijk slachtoffer bestuurde vrachtwagen werd door de botsing geheel ingedrukt.
OP WEG KUITAART-TERHOLE
KUITAART De 52-jarige vracht
wagenchauffeur S. de Roo uit Krom
menie (Zaanstad) is vrijdagmorgen
om het leven gekomen bij een ver
keersongeval op de Hulsterweg tus
sen Kuitaart en Terhole. Het slacht
offer botste met zijn wagen frontaal
tegen een tegemoetkomende combi
natie die bij het afremmen schaarde
en op de linkerweghelft terecht
kwam. Hij raakte zwaar gewond en
overleed enkele uren later in het
Academisch Ziekenhuis in Gent. De
andere chauffeur bleef ongedeerd.
Beide rachtw agens werden volledig
vernield. De weg was enkele uren
gestremd voor doorgaand- verkeer,
dat via polderwegen werd omgeleid.
Het ongeval gebeurde omstreeks tien
uur Er waren drie vrachtwagens bij
betrokken Voorop reed de 23-jange
A. K. uit het Zuidhollandse Haa
strecht. direct gevolgd door de vracht
wagen van het slachtoffer. Ze reden
vanaf de veerboot in de richting van
Terhole. Uit tegenovergestelde rich
ting naderde de 30-jange J. V. uit
Ovezande in een zware truck met
oplegger
A. K remde af bij het autobedrijf van
de firma Van den Berg en reed linksaf
het erf op De tegemoetkomende V.
moest afremmen. Daarbij 'schaarde'
de combinatie, schoof op de andere
weghelft en boorde zich frontaal in de
cabine van het slachtoffer. Zwaarge
wond werd hij overgebracht naar het
St Lidumaziëkenhuis in Hulst, en
meteen doorvervoerd naar het Acade
misch Ziekenhuis in Gent Daar over
leed hij rond twaalf uur aan zijn
verwondingen.
De twee zwaarbeschadigde vrachtwa
gens moesten met een takelwagen
worden weggesleept De brandweer
was ter plaatse om assistentie te
verlenen De rijkspolitie sloot de Hul
sterweg tot 13 uur af voor het verkeer
De zaak is nog in onderzoek. De
bestuurder van de wagen die afsloeg
naar de autohandel verklaarde teger.
de politie dat hij de tegenligger niet
heeft gezien en dat de botsing pas
volgde toen hij al op het erf stond. De
bestuurder van de tegemoetkomende
vrachtwagen zei dat hij moest afrem
men voor de afslaande vrachtwagen,
waarbij zijn combinatie 'schaarde' De
rijkspolitie verzoekt getuigen van het
ongeval contact op te nemen met het.
groepsbureau in Hontenisse.
Koninklijk goud A. Linden-Radijs
HAAMSTEDE Mevrouw A. Lin
den-Radijs uit Haamstede is donder
dag koninklijk onderscheiden. Bur
gemeester J. Niemantsverdriet-Lcen-
heer speldde haar de gouden ereme
daille van de Orde van Oranje Na
ssau op ter gelegenheid van het 150-
jarig bestaan van de fabriek voor
medische, chemische en laborato-
riumapparatuur Ad Linden jr. B.V. in
Zwijndrecht.
Daar heeft mevrouw Linden tot begin
cut jaar gewerkt. Ze begon in 1941 als
maakster van medische en orthopedi
sche instrumenten en hulpmiddelen.
In 1950 werd ze met de boekhouding
van het bedrijf belast en later werd ze
medefirmante en directrice Mevrouw
Van Linden heeft zich ook verdienste
lijk gemaakt m gehandicaptenorgani
saties Zo was ze een van de opricht
sters van de afdeling Rotterdam van
het Prinses Beatrixfonds en bestuurs
lid van het Prinses Beatrixzwembad
voor gehandicapten in Rotterdam.
ZATERDAG 26 NOVEMBER 1983
PAGINA 7
MIDDELBURG - De Zeeuwse Cultu
rele Raad behandelt donderdag 1
december een voorstel om gedepu
teerde staten te verzoeken alles te
doen voor het behoud van de stoom
tram Goes-Borsele. De raad komt
volgende week donderdag bijeen in
het gebouw Dam 31 in Middelburg
laanvang 14 uur).
Zoals bekend dreigt de museum
spoorlijn met ingang van 1 januari
1984 te worden opgeheven. Op initia
tief van de werkgroep industriële ar
cheologie van de culturele raad wor
den nu de mogelijkheden bekeken dit
tegen te gaan. Volgens het voorstel
dat de culturele raad behandelt, is uit
gesprekken met de werkgroep van de
Stichting Goes-Borsele gebleken dat
voortzetting een haalbare kaart is
mits medewerking wordt verleend
door de Nederlandse Spoorwegen.
De historische waarde van de lijn
wordt groot genoemd omdat het vrij
wel het enige industriële monument
van Zeeland is. Verder is de stoom
tram een geliefkoosd recreatie-object
doordat het een van de weinige slecht-
weervoorzieningen is. Ook wordt erop
gewezen dat een sociaal aspect mee
speelt. De attractie draait namelyk
volledig op vrijwilligers. Vooral veel
jongeren besteden al hun vrije tijd
aan opknappen, rijvaardig maken en
onderhoud van het materieel. In het
concept-voorstel wordt het college
van gs gevraagd met name bij NS aan
te dringen op voortbestaan van de
lijn.
TERNEUZEN 'Solidariteit' lijkt
in deze barre tijden nog steeds het
sleutelwoord. Al zijn de kleine bar
sten en nooit helemaal dichtge
groeide tegenstellingen steeds be
ter zichtbaar. „Hier zeggen ze nog
steeds de 'SBM' zegt een werk
willige chauffeur in Draaibrug, als
hij met zijn tas onder de arm
uitstapt en in de gure wind naar de
garage wil lopen. ..'SBM', dat was
het vroeger, voor de fusie. Stoom
tram Breskens-Maldegem. En in
Axel was het de ZVTM. de Zeeuws-
Vlaamse Trammaatschappij. Er
gens voel je nog steeds die split
sing".
Zijn dienst zit er weer op, maar hij
heeft er weinig plezier aan beleefd.
„Je ziet geen passagiers. Ze weten
van tevoren dat ze met terugkomen.
Er zijn veel mensen thuisgebleven,
zeker weten Zijn collega rijdt
monter weg. Achter de beregende
ramen van de bus is het hoofd van
één moedige passagier te ontwaren.
„Ze hadden beter het hele zootje
stilgelegd.besluit de chauffeur
somber, en wandelt naar de ZWN-
kantine. Daar is de stemming ook
niet om over naar huis te schrijven.
„Staking, daar ben ik niet voor. nee
Wat voor zin heeft het? De vorige
keer ging het om die taxibus. Maai
die rijdt nog steeds. Nee, toen is het
geblokkeerd door Hollanders, an
ders was het óók geen waar ge
weest...".
Aan het actiefront wordt meer gela
chen, al schemert de verbetenheid
door de grapjes heen.
Voor Dilia van der Heem, de gepe
kelde actievoerster van de vervoers-
bond van de FNV, is dit dagelijks
werk. 's Morgens om drie uur uit het
Rotterdamse bed gestapt om de
lange reis naar het actiecentrum Sn
Axel te aanvaarden, zit ze tegen vijf
uur 's middags achter haar zoveel
ste kopje koffie. „Je raakt elk gevoel
voor tijd kwijt", zegt ze. „Vannacht
om één uur ben ik opgestaan Maar
ik lag ook al om zeven uur in bed"
Afgepeigerd, maar monkelend van
plezier vertelt ze over de bezetting
van het stadhuis in Spijkenisse zo
dat de gemeentelijke ambtenaren
in de grijze ochtendnevel op een
cordon buschauffeurs stuitten,
waardoor ze recht in de armen
werden gedreven van een troosten
de koffiekar op het plein.
CNV-ers
Drie ZWN-chauffeurs - voor hen is
staken géén dagelijks werk - heb
ben ook de warmte van het 'actie
centrum' in een klein naburig ca
feetje opgezocht. Ze praten over de
splitsing tussen de CNV-ers en de
FNV-ers op semi-geheimzinnige
toon. Een CNV-er voelt zich 'ge
pakt' door een opmerking van een
bond-genoot in de krant. Die had
beweerd dat alle CNVers werkwil
lig zouden zijn. Kan dat niet wor
den rechtgezet? „Vier van de zeven
CNV-chauffèurs hebben gestaakt.
Zónder stakingsgeld hoor", zegt
een van hen. een beetje veronge
lijkt. „Er is hier vanmorgen zelfs
nog een bestuurder geweest die
heeft geprobeerd de CNV-ers aan
het werk te zetten. Nou, dat ging
mooi niet door".
„We hebben voor ze gelapt", zegt
Dilia „We zijn met de pet rondge
gaan voor de meestakende CNV-
ers". Ze is ver moeid, maar tevre
den. „Al dat geharrewar was erg
vervelend voor de passagiers Maar
góed voor de solidariteit1"
Werkwillige ZWN-chauffeurs bij een - lege - bus in Draaibrug
TERNEUZEN De 24-uursstaking van buschauffeurs in Zeeuwsch-Vlaanderen heeft vrijdag
het openbaar vervoer in een chaos gedompeld. De ZWN-garage in Axel werd in alle vroegte
geblokkeerd door actievoerders, maar de elf bussen die vanuit het station in het
West-Zeeuws-Vlaamse Draaibrug rijden, hebben normaal hun dienstregeling afgewerkt.
Sommige diensten vielen compleet uit, zoals de Breda-bus van Axel naar Breda. In andere
gevallen werd het aantal ritten drastisch ingekrompen, zodat aansluitingen vervielen en
passagiers soms uren moesten wachten.
Regiochef C. A. Blaakman van de willen lopen dat ze uren vertraging Sas van Gent.. Daar moest de rijkspo-
ZWN in Zeeuwsch-Vlaanderen schat- zouden oplopen", vermoedt hij. ..Het litie enkele keren assistentie verle-
te vrijdagavond het aantal uitgevoer- is al met al nogal chaotisch verlopen nen. De bus van tien voor half twaalf
de ritten op ongeveer veertig procent. Ik hoop dat de mensen het vertrou- werd 'begeleid' langs de haltes. De
Er deden zich geen onregelmatighe- wen in het openbaar vervoer niet zijn rijkspolitie: „We hebben toezicht ge-
den voor tussen stakers en werkwilli- kwijtgeraakt''
gen. „Eigenlijk is het jammer dat we verle-
houden en gekeken of er ergens sta
kers bij de halten stonden. Dat bleek
De twee telefoonlijnen waarmee het den jaar de dienstregelingen hebben niej zo te zijn". De AMZ-bus kon
'crisiscentrum' van de ZWN in Axel gekoppeld", verzuchtte een werkwilli-
vrijdag bereikbaar was voor de laatste ge chauffeur in Draaibrug „Anders
gegevens over de gekortwiekte dienst- hadden we nu in West-Zeeuwsch-
iegeling was een groot deel van de dag Vlaanderen gewoon kunnen rijden".
ongehinderd naar Hoek vertrekken.
Na het incidentje met de doorgereden
AMZ-bus in Perkpolder had een sta
kersdelegatie onder aanvoering
„erbezet. Er kwamen honderden te- Door een gelukkige speling »an het FNV.besstuu :der DiUa van der Heem
efoonties binnen. int rpnpn MP nusspn unn pn naar npr _i
lot reden de bussen van en naar het
De bussen die wél reden hadden vol- Oostburgse ziekenhuis voor en na het eïa a kman ^Hii "ürilde Breda-bus
gens Blaakman aanzienlijk minder bezoekuur wél. met Draaibrugse J e
passagiers dan normaal. „De mensen chauffeurs achter het stuur
nebben waarschijnlijk niet het risico De stakende ZWN-chauffeurs hebben
niet geprobeerd hun werkwillige
Zeeuws-Vlaamse collega's het leven
zuur te maken. Dat ge
de AMZ-diensten van
Sas van GenUZelzate
Huiswaarts
Postende stakers hielden 's morgens
TERNEUZEN De sleepboten Zwit- drie opeenvolgende lijndiensten te-
serland en Waterland van sleep
dienst Willem Muller uit Terneuzen
hebben vrijdagmiddag - met assis
tentie van het communicatievaar
dig Waterstroom - de Belgische bin-
nentanker GT 3 vlotgetrokken, die
sas vastgelopen bij boei 6 onder
Borssele.
Het schip voer met 1100 ton gasolie
naar de Sloehaven. Aanvankelijk be
stond er gevaar dat het zou breken of
plooien. Nadat de GT 3 eenmaal vlot
was ging het schip met machinescha-
de in de Springergeul voor anker voor
onderzoek naar de schade. Daarna
sleepte Muller het naai Antwerpen.
Prof Geysels spreekt
in Sas van Gent over
natuur en milieu
SAS VAN GENT De Heemkundige
Kring in Sas van Gent houdt in
samenwerking met het Koninklijk
Zeeuws Genootschap der Wetenschap
dinsdagavond 13 december een bij
eenkomst over natuur en milieu. Pro-
lessor dr H. Gysels van de rijksuniver
siteit in Gent spreekt over 'natuur en
milieu, grensloos in Zeeuwsch-Vlaan
deren en Vlaanderen'.
De bijeenkomst, die toegankelijk is
voor ledereen. wordt geopend door de
burgemeester van Sas van Gent, drs
ff. R V Dusarduijn. De aanvang van 'Stakingspiket' van ZWN-chauffeurs in een bushokje van de ZWN bij
de lezing is 20.00 uur en vindt plaats in ZWN-garage in Axel.
de burgerzaal van het stadhuis.
Schade aan tanker
na oponthoud op
zandbank
laten rijden, maar daar zijn we met op
ingegaan", vertelde ze later. De AMZ-
dienst heeft na het doorbreken van
het cordon ongehinderd in Zeeuwsch-
Vlaanderen gereden. De hulp
rijkspolitie werd ook ingeroe
een korte blokkade van het 'taxi
busje' van Cappendijk in Lamswaar-
de
Dilia van der Heem reed tegen één uur
's middags als passagier mee van
Hulst naar Lamswaarde Daar ont-
gen op het moment dat de bussen van spon zich een discussie met stakers,
de veerboot in Perkpolder kwamen. De rijkspolitie van de groep Hontenis-
Na een discussie gingen de chauf- se, opgetrommeld door de chauffeur
feurs met hun passagiers weer huis- van het taxi-busje, hoefde niet in actie
waarts. De vierde AMZ-bus 'door- te komen. De ZWN en de stakers
brak' het cordon en koerste door naar schoven elkaar de verantwoordelijk-
Onderzoek in
zaak Lockefeer:
volgende week
de veerboot in Perkpolder kwamen. De rijkspolitie van de groep Hontenis- rCSlllt<ltCn
heid in de schoenen voor de chaos,
waarvan de passagiers vrijdag de du
pe werden
Vierentwintig van de 32 chauffeurs in
Axel, die vrijdag moesten werken,
hebben gestaakt" stelde Dilia van
der Heem vast. „De bedrijfsleiding
had moeten weten dat met zo'n bezet
ting geen dienstregeling kan worden
uitgevoerd. Vooral omdat de diensten
In Axel en Draaibrug geïntegreerd
zijn. Uit verantwoordelijkheidsbesef
voor de passagiers had de ZWN het
openbaar vervoer moeten stilleggen.
De directie heeft duidelijk geprobeerd
de verantwoordelijkheid bij de sta
kers te leggen. Dat is onjuist Woens
dagavond was al bekend dat. we dit
zouden gaan doen. Zelfs vrijdagmor
gen hebben we de directie nog afgera
den de bussen te laten rijden"
Om die reden wilden de stakers mei
de werkwillige collega's in Draai
brug. maar wél de Breda-dienst en de
busverbindingen van Midden-Zee
land blokkeren. „Passagiers van de
overkant zouden erg gedupeerd zijn
als hun retourtje in het water zou
vallen", zejft Van der Heem. „Dat
hebben we laten gelden".
AARDENBURG De resultaten van
het onderzoek naar de handel en
wandel van de Aardenburgse burge
meester drs W. L. A. Lockefeer zijn
waarschijnlijk volgende week dins
dag bekend. Volgens officier van jus
titie mr R. Daverschot gaat het om de
voorlopige vaststelling van de feiten.
Het volledige onderzoek zal pas later
afgerond zijn. Op basis van de voorlo
pige resultaten zullen de betrokke
nen niettemin alvast hun conclusies
trekken.
Het onderzoek werd twee weken gele
den gestart door de rijksrecherche.
Dat gebeurde op verzoek van de pro
cureur-generaal mr A. Heijder in Den
Haag. na overleg met officier van
justitie mr Daverschot en de commis
saris van de koningin, dr C Boertien
Aanleiding was een brief van het
WD-raadslid J. de Ridder, zijn echt
genote en de D'66-voorzitter in Aar
denburg, W Westphaal Daarin wordt
nauwkeurig uit de doeken gedaan hoe
de burgemeester zich in gezelschap
van een wethouder en de chef van de
Aardenburgse dienst Gemeentewer
ken misdragen zou hebben ten op
zichte van de beheerster van bistro 'In
den Koning in Waterlandkerkje Loc
kefeer heeft, de aantijgingen vanaf het
begin ontkend en een aanklacht we
gens smaad en laster ingediend tegen
de briefschrijvers.