...bij ons hoor je nooit van vuile dit of vieze dat PZC/ weekendkrant ZATERDAG 26 NOVEMBER 1983 19 Soms komen de emoties los. En de verhalen. Het Vietnamese jochie, dat 's nachts niet kan slapen omdat het zijn moeder zo verschrikkelijk mist; een jaar of twaalf was hij, toen-ie door z'n wanhopige ouders op een wankel vluchtelingenscheepje de zee werd opgestuurd in de hoop dat hij het elders in de wereld wat beter zou krijgen. Een achttien-jarig meisje uit Eritrea, dat als guerillastrijdster heeft gevochten haar lichaam zit onder de littekens van de verwondingen die zij door oorlogsgeweld opliep. „Als je die kinderen hoort vertellen wat ze allemaal hebben meegemaakt, dan kun je alleen nog: maar zwijgen. Op dat soort momenten voel je jezelf volslagen machteloos luisteren is het enige wat je dan kunt doen, meer niet", zegt mevrouw D. P. de Buck, directrice van de scholengemeenschap De Leeuwtjes in Terneuzen. 11 Onderwijs aan anderstaligen. Welke gezeten, veel buitenlandse kinderen gronden? „Je kunt hele verhalen op- niet. Er is die taalbarrière, ze komen hangen, je kunt nog zulke goede argu- in een omgeving terecht die hen vol- menten naar voren brengen, maar ze worden zij opgevangen? Hoe komen vreemd is. ze hebben daardoor willen dat vaak met it het dat een groot aantal buiten landse kinderen vaak niet veel verder toment dan een vorm van lager voort gezet onderwijs? En vanwaar toch die aarzeling van Nederlandse ouders om jiun kinderen naar een school te stu ren die door veel buitenlandse leerlin gen worden bezocht? improviseren Citaat uit een interview (oktober 1972) van het hoofd van een Vlis- singse lagere school met de PZC over onderwijs aan buitenlandse kinde- „We moeten maar wat improvi- i, maar dat gaat al aardig". Improviseren, dat was het destijds nog. Toen tien jaar geleden de 'trek buitenlandse arbeidskrachten naar Zeeland goed op gang kwam en buitenlanders De afgelopen weken heeft de PZC uitvoerig aandacht be steed aan de positie van buitenlan ders in deze provincie. We gingen op zoek naar de ant woorden op vragen als: worden buitenlanders echt gediscrimi neerd. hoe liggen hun kansen op de arbeidsmarkt, vanwaar het hoge werkloosheidspercentage. ivat heeft het Nederlandse onderwijs hun kinderen te bieden? Tijd om een balans op te maken. Een balans in mineur. Want inder daad buitenlanders worden gedis crimineerd Praten we over de positie van bui tenlandse werknemers op de ar beidsmarkt. dat geeft evenmin aan leiding tot enig optimisme De ar beidsomstandigheden van veel bui tenlandse werknemers laat vaak te wensen over, waardoor het ziekte verzuim stijgt En dat ziektever zuim wordt dan weer aangegrepen om gastarbeiders als eerste te kun nen ontslaan Zijn buitenlanderse arbeidskrachten eenmaal werk loos. dan komen ze vaak niet meer aan de slag. Dat komt: de meesten van hen zitten in de hoek van de ongeschoolden. Veel kinderen van buitenlandse werknemers dreigen in diezelfde hoek terecht te komen Door allerlei oorzaken (waarover meer op deze pagina/ komen de meesten niet veel verder dan het lager beroepsonderwijs. En zie dan nog maar eens aan het werk te komen. De onlangs verschenen 'Minderhe- dennota' staat bol van de goede voornemens om enige verbetering te brengen in de positie van min derheden in onze samenleving. „Ik ben bang zei Kadir Kilinc voorzitter van de Turkse Werkne mers Vereniging Middelburg) in de eerste aflevering van deze serie. ..dat onze kinderen helemaal geen toekomst meer hebben". Geef hem eens ongelijk slot Er is nog meer dan Nederlandse kinderen maar één manier om hen te overtui- behoefte aan een gevoel van gebor- gen: ze moeten zelf maar eens komen genheid Je moet zorgen dat ze iets kijken wat er op onze school gebeurt, van thuis herkennen. Daar moet je hoe de aandacht verdeeld is. welke rekening mee houden bij de aankle- zaken er aan de orde komen ding van de klas bijvoorbeeld. En de Etien Kips, onderwijzer aan de rooms- keuzen van het spelmateriaal, je bent katholieke lagere Sint-Antonius- daar erg kritisch op. Bij ons zul je school in Sluiskil, kan daarover mee- geen puzzeltjes en boekjes aantreffen praten heeft op dat vlak ook de waarin negertjes in een raffia-rokje rondlopen" afstand Corne Albers praat er een beetje terughoudend over Over Nederland se ouders die hun kind niet naar haar school willen sturen alleen maar om dat er zoveel buitenlandse leerlingen in de klas zitten. Corrie Albers is hoofdleidster van De Woelwaters. nodige ervaringen opgedaan Toen tien jaar geleden de eerste Turkse werknemers aan de poort van de Cokesfabriek stonden, verschenen op zijn school de eerste Turkse leerlin gen. Inmiddels is het aantal Turkse kinderen op de Antomusschool opge- willem j. van dam oordelen aan „Een heel stel ouders was echt gekant tegen de aanwezig heid van Turkse kinderen op onze school. We hebben een enquête ge houden en daaruit bleek dat twintig procent van de Nederlandse ouders tegen het project waren. Zij vonden dat het geld dat in het project werd gestoken veel beter aan Nederlandse kinderen zou kunnen worden be steed". aandacht Hij kent ze natuurlijk ook, de argu menten van Nederlandse ouders om hun kinderen niet naar een multi- raciale school te sturen. Onbegrijpelijk, vindt-ie „Nederland se kinderen komen echt geen aan dacht tekort. We hebben toch allerlei extra faciliteiten gekregen om zowel de Nederlandse als de buitenlandse scholieren voldoende aandacht te kunnen geven? Het gaat zeker niet ten koste van de ontwikkeling van Nederlandse leerlingen, hoe komen ze erbij Nederlandse ouders zouden zich zelfs gelukkig mogen prijzen dat ze hun kind naar een school als de onze mogen brengen Het kind wordt hier geconfronteerd met veel meer zaken dan rekenen en taal. Bij ons krijgen ze ook te maken met kinderen van ande re culturen, pikken daar wat van op En dat is voor de verdere ontwikke ling van een kind van onschatbare waarde". 'de eerste Turkse. Marokkaanse en openbare kleuterschool in een Vlis- lopen tot zo'n vijfentwintig op een fa, was fa, tinnen nnilr moor nrww ll*at hllltpn. tntnol i.nn om ar. nnhu Ha „AnHarel "^Joegoslavische kinderen wat onwen- schuchter in de Zeeuwse schoolbanken schoven, had het me rendeel van de onderwijzers er eigen lijk nog geen flauw benul van hoe die kinderen op te vangen en in te passen in het Nederlandse onderwijssysteem. Ook buitenlandse kinderen zijn leer plichtig in Nederland, het Nederland- onderwijs is verplicht hen onder richt te geven. Maar de manier waar dat moet gebeuren, dat was zeker in die tijd volslagen onduidelijk. is de afgelopen tien jaar veel verbeterd. Er werden begrippen geïn troduceerd als bi-cultureel onderwijs, multi-cultureel en inter-cultureel on derwijs, acculturatieprojecten. Scho- met een groot aantal buitenlandse leerlingen kregen extra faciliteiten om die kinderen de benodigde aan dacht te kunnen geven. Concreet voorbeeld: een school met vijftien anderstalige leerlingen (die korter dan twee jaar in Nederland wonen) knjgt éen extra full-time leerkracht toegewezen. %roei Momenteel volgen bijna 2.500 buiten landse kinderen onderwijs in Zee land (kleuteronderwijs 369, voortge- iet onderwijs 698, basisonderwijs 1357). Hoewel Zeeuwse prognoses ontbreken moet er rekening mee ge houden worden dat dit aantal de komende jaren nog zal oplopen. Hoe speelt het onderwijs daar op in? Wat voor problemen levert het groeiend aantal buitenlandse kinde ren bijvoorbeeld voor het kleuteron derwijs op? Daar klemmen de problemen het minst Lindy Hagen is als kleuterleid ster verbonden aan de openbare kleu terschool De Iris in Vlissingen. Een schooltje met zo'n dertig kleuters, van «ie ongeveer een kwat van buiten landse afkomst. Echt wezenlijke pro blemen zijn er niet, zegt Lindy Hagen. Zeker op die leeftijd leren de kinderen öch spelenderwijs aanpassen, spelen derwijs eikaars normen en waarden te aanvaarden. „Bij ons op school zul je nooit horen, 'smerige dit, of vuile dat'" ,Je moet je er heel goed van bewust zijn, dat het voor ieder kind een enorme stap is om voor de eerste dag naar school te gaan. Dat geldt zowel voor Nederlandse als voor buitenland se kinderen Alleen, die stap voor buitenlandse kinderen is vaak nog groter; de meeste Nederlandse kinde ren hebben, voordat ze naar de kleu- terschool gaan. op een peuterzaal singse wijk waar nogal wat buiten- totaal van om en nabij de honderd- landse gezinnen wonen. De Woelwa- veertig scholieren. In 1981 werd de ters telt vierentwintig kleuters, het Sint-Antomusschool (en de daaraan merendeel van hen heeft de Marok- gekoppelde Pius X-kleuterschoolt sa- kaanse. Surinaamse of Joegoslavi- men met vier andere Nederlandse sche nationalisteit. „Het wordt inder- scholen uitgenodigd om mee te doen daad gezegd: op een school met veel aan een intercultureel-onderwijspro- buitenlandse leerlingen zouden die ject, waarbij niet alleen de leerlingen buitenlandse kinderen zoveel aan- maar ook hun ouders betrokken wer- dacht krijgen, dat dat ten koste zou den. Opzet van dat project, via allerlei gaan van Nederlandse scholieren. En activiteiten aandacht schenken aan het is heel moeilijk de mensen ervan de cultuur van Nederlanders, Turken te overtuigen dat dat onzin is". Ze en andere buitenlandse groeperingen, schudt haar hoofd, begrijpt die hou- Het project is van de grond gekomen, ding niet zo goed. Want wat is er nu maar vraag niet op welke weerstan- toch beter dan kinderen van verschil- den dat stuitte. Etien Kips is zich lende nationaliteiten al op jonge leef- destijd rotgeschrokken van de felle tijd in aanraking te laten komen met reacties van sommige Nederlandse eikaars gewoonten, eikaars achter- ouders, liep tegen een muur van voor- Het aantal anderstalige scholieren op de Zeeuwse scholen groeit. Steeds meer leerkrachten zullen met buiten landse kinderen geconfronteerd wor den. Een logische vraag: in hoeverre worden studenten aan de pedagogi sche academies daarop voorbereid? Lindy Hagen aarzelt. Als het over haar eigen ervaring gaat. „Op de pedagogische academie is men er inci denteel mee bezig geweest. Het werd even aangeroerd, en dat was dat. Het was niet meer dan een druppel op een gloeiende plaat". En ze heeft heel sterk het idee dat er nog steeds te weinig aan gedaan wordt. „Ik merk dat als ik een kwekeling krijg. Ze leggen het accent op het werken, terwijl die sociale omgang zo belang rijk is, soms zelfs even belangrijk En dat inzicht mis ik bij de studenten Directeur C.J de Graaf van de Rijks Pedagogische Academie (RPA) in Middelburg geeft het onmiddellijk toe in het nog niet zo lang voorbije verleden kwam de problematiek rond het onderwijs aan buitenlandse kin deren slecfits 'te hooi en te gras' aan de orde Maar op de pedagogische academies is men zich inmiddels wat bewuster geworden van de noodzaak om er dieper op in te gaan ..Wij hebben dat is inmiddels alweer een jaar achter de rug een drietal jaren geexperimenteerd met deze materie En dat heeft tot gevolg gehad dat een aantal onderdelen daarvan in ons programma is opgenomen Maar het blijft een papieren voorbereiding, be halve wanneer de studenten in hun kwekelingenperiode toevallig op een school komen waar veel buitenlandse kinderen zijn Maar hier in Zeeland is dat op niet zoveel scholen het geval En we kunnen de kwekelingen na tuurlijk niet zo gericht plaatsen, dat ze allemaal met buitenlandse leerlin gen in aanraking komen" De conclusie lijkt voor de hand te liggen: er moei nogal wat schorten aan de manier waarop buitenlandse kinderen in ons land onderwijs krij gen. Maar het zou te simpel zijn de schuld uitsluitend in de schoot van het on derwijs te leggen. Er spelen ook ande re factoren een rol. Soms ontbreekt de motivatie van buitenlandse kinderen om zich op een Nederlandse school écht in te spannen want ze weten het zelf niet, misschien gaan ze over een paar jaar toch wel weer terug naar het land waar hun vader en moeder vandaan komen. Soms ook zijn het de ouders die hun kinderen onvoldoende stimuleren om er op school het beste van te maken Want ook bij hen speelt ergens in het achterhoofd nog altijd het idee van een mogelijke terugkeer naar hun vaderland Grootste 'probleemgroep': kinderen die in Nederland komen als ze twaalf jaar of ouder zijn, kinderen met een vaak uiterst gebrekkige opleiding, soms zelf volslagen analfabeet zijn. En het zyn vooral die kinderen die zo moeilijk de aansluiting met het Ne derlandse onderwijs maken. Voor die groep is. ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs, de brugklas voor anderstaligen look wel Interna tionale Schakelklas i in het leven ge roepen Zeeland heeft één ISK. Vier jaar geleden is de scholengemeen schap (voor LBO. IHNO en MBCb De Leeuwtjes in Terneuzen met zo n ISK begonnen. Een team van vijf leer krachten. die een klas van tien leerlin gen afkomstig uit Turkije. Marokko. Venezuela. China en Vietnam binnen een of twee jaar (afhankelijk van de leeftijd) klaar moeten maken voor het voortgezet onderwijs. Een enorme op gave het onderlinge niveauverschil is vaak enorm, en zeker in de beginpe riode was er nauwelijks geschikt les materiaal beschikbaar Maar het lukt, zegt directnce D. P. de Buck van De Leeuwtjes En ze wijst met gepaste trots naar de resultaten die op haar school geboekt zijn. Een aantal van de Terneuzense ISK-leerlingen is terecht gekomen op een LOMschool, LHNO. Mavo. Maar er zijn er ook die doorge stroomd zijn naar de Havo, de MTS. de HTS. En dat geeft voldoening „Wij zijn ervan overtuigd dat we het hier goed doen". fabrieken beleid Sinds 1974 kennen we in ons land het zogenaamde stimuleringsbeleid voor kinderen in achterstandsituaties. Doelstelling van dat beleid: het bie den van kansen aan leerlingen die in de knel dreigen te raken. Maar alle ongetwijfeld goede bedoe lingen ten spijt: het aantal anderstali ge (cijfers zijn echter niet beschik baar) scholieren, dat doorstroomt naar een vorm van hoger onderwijs, is vrij gering De meesten blijven steken op een IBO. LTS. LHNO, Mavo of halen zelfs dat niveau niet. Dat kan van een groot aantal andere ISK's in den lande niet gezegd wor den. Een onderzoek uitgevoerd door de Erasmus Universiteit in Rotter dam heeft dat uitgewezen. En dan zijn er ook de resultaten van een studie uitgebracht door de Stichting voor Onderzoek van het Onderwijs. Weinig bemoedigende resultaten. Want daaruit bleek dat het ISK voor veel leerlingen het eindstation is. En voor degenen die wèl doorgaan wacht het lager beroepsonderwijs of een geïndividualiseerde vorm daar- „Het is", stelt mevrouw De Buck somber vast. „in Nederland slecht gesteld met de internationale scha kelklas En de oorzaken, ze kan die moeiteloos aanwijzen. Vertelt dat sommige ISK's echte 'leerfabrieken zijn geworden Zegt dat veel leer krachten-op de ISK's door de direc ties van de scholen, waaraan zo'n brugklas voor anderstaligen gekop peld is. min of meer gedwongen wor- den om die buitenlandse kinderen 'er even bij te nemen Gevolg: docenten zijn vaak onvoldoende gemotiveerd, het verloop onder ISK-leerkrachten is groot. Aan de andere kant ze kent ISK-docenten die echt keihard werken, maar geen enkele ondersteu ning van hun directie krijgen en dus maar wat 'rondzwemmen'. „En als je dat allemaal weet. dan ga ik me zo langzamerhand schamen dat ik een ISK heb" fotografie wim riemens

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 19