Raad Terneuzen enthousiast )ver plan voor buitenhaven VISSERSHA VEN EN ARSENAAL CNV wil meer aandacht voor probleem jeugdige werklozen museum of casino m MOTIE: GRONDIGE STUDIE MOET Drs H. J. P. Verschaffel weg bij kring werkgevers Handige anti-vries tester voor maar f3,- Shell helpt,ook met lage prijzen VRIJDAG 25 NOVEMBER 1983 17 ERNEUZEN De gemeenteraad van Terneuzen vindt dat er alles aan gedaan moet worden m een grondige studie mogelijk te maken in te stellen naar de aanleg van een tweede uitenhaven - naast de bestaande Braakmanhaven - aan de Westerschelde. Die haven zou een «langrijke rol kunnen spelen bij de aanvoer van bulkgoederen. Burgemeester C. Ockeloen jg, wat dat betreft, een belangrijke rol weggelegd voor Terneuzen. „Ein „En in tegenstelling jt andere havens in de buurt, die voorzieningen aan diep vaarwater wensen, beschikken wij cht over een enorm achterland. Ik heb het van de week nog gezegd: „Welk achterland hebben [iddelburg en vooral Vlissingen eigenlijk", aldus burgemeester Ockeloen. ie plannen voor de aanleg van een se Vlakte-, een groot braakliggend En ook andere fracties ontvingen de (uwe buitenhaven werden, tijdens terrein dat 'voor de toekomst' is gere- meuwe havenplannen (bijnajui- begrotingsvergadering van de ge- serveerd chend. jeenteraad Terneuzen donderdag, De PvdA-er J. M. Hamelmk bleek al Burgemeester Ockeloen meldde dat b tndrachtig aangekaart door PvdAf- een week of wat op de hoogte van de en w de motie, die was ondertekend ictie-voorzitter J M. Hamelink en nieuwe havenplannen bij Terneuzen. jn collega W. de Zeeuw van de WD Hij verwees naar allerlei 'regenngs- laatste kwam uiteindelijk met een stukken' en stelde vast: „De regering «tie, die door de hele raad én het onderkent dat een uitbreiding van het jllege werd onderschreven. havenarsenaal aan diep vaarwater, ;tm van die motie: alles te doen om onder meer ten behoeve van de over al onderzoek, dat volgens globale slag van droogmassagoed, gewest ge- rekeningen van het havenschap ze- wenst is om de positie van het haven er een half miljoen gulden kost, via gebied te handhaven en waar moge- ubsidies van met name 'Economi- lijk te versterken. Daarmee wordt VLISSINGEN - In een woning aan de Zaken' mogelijk te maken. gedoeld op het gebied bij de Braak- Schaapmanstraat in Vlissingen heeft Ie tekst van die'stimulerende'motie manhaven. Hamelink voorspelde dat de politie twee illegale zenders in rordt ter kennis gebracht van gede- eventuele gegadigden voor vestiging beslag genomen, nadat omwonenden jteerde staten en van de raad van in of om Terneuzen vermoedelijk over storingen hadden geklaagd. Te- estuur van het Havenschap Terneu- meer heil zullen zien in de lokatie aan gen de eigenaar van de zenders, de diep vaarwater bij de Braakmanha- 54-jarige A. E. de V., is proces verbaal ven dan op de Axelse Vlakte. opgemaakt Politie Vlissingen neemt 2 illegale zenders in beslag Ie Zeeuw (vvd) noemde de verwezen- Uking van een nieuwe buitenhaven, ooral voor bulkgoed, van enorm be ug voor de-concurrentiepositie van emeuzen als haven. Hij wees in dat erband op ontwikkelingen in Zee- oigge en het hele Westerscheldebek- jn De WD-er vond bovendien dat Kneuzen z'n energie beter kan be leden aan verwezenlijking van dit ïoject dan aan bijvoorbeeld de 'Axel- Irgemeester Ockeloen Drs H J P. Verschaffel lestuursschool ergadert in Goes OES Het algemeen bestuur van Bestuursschool Zeeland houdt 14 kcember een vergadering in het Udhuis aan de Grote Markt in Goes, invang 14.00 uur. Iin de orde komt onder meer de Bursscholen in Nederland, waarbij REACTIE OP BELEIDSPLAN PROVINCIE begrepen het omschakelen van de n de baas zijn tijd' naar een Jidie in 'eigen tijd'. Deeltijdbanen linnen in dat verband goede dien en bewijzen. Ook zijn maatregelen 9dig om het onderwijs aan deze Bbtelijke bedrijfsscholen beter af te önmen op de praktijk. Het alge- ten bestuur houdt zich verder bezig :t de toekomstige samenstelling SAS VAN GENT Drs. H. J. P. Verschaffel (70), voormalig direc teur van de meelfabriek Walsen- molen in Sas van Gent. is afgetre den ais voorzitter van de Kring van Werkgevers in de Zeeuws- Vlaamse Kanaalzone. Hij wordt opgevolgd door R. Ruules (51). lid van de raad van bestuur, directeur personeelszaken en manager plas- tics-produktie van Dow chemical in Nederland. Hij vertegenwoor digt zijn bedrijf al vijftien jaar in de Kring van Werkgevers en was bovendien vice-voorzitter. Met het vertrek van Verschaffel die zijn voorzitterschap bekleedde sinds 28 januari 1948 verliest de Kring een stuwende kracht achter tal van activiteiten. Hij was ondermeer lid van het algemeen bestuur van het ETI Zee land, voorzitter van de subcommis sie voor economische aangelegen heden van de Provinciale Planolo gische Commissie (PPC) en lid van de Sociaal Economische Consulta- tiegroep Zeeland. Bovendien vervulde hij diverse functies in de werkgeversorganisa ties VNO en NCW. Uit dien hoofde was hij ook voorzitter en lid van enkele commissies in het kader van de Europese Gemeenschap en op nationaal niveau. Zo bekleedde hij de voorzitters- functie bij de VAI, de Voedsel- en Agrarische Industrie en vertegen woordigde deze jarenlang in de CIAA, de werkgroep van Europese voedselindustrieën binnen de UNI- CE (Ume van Europese Indus trieën) Onderwerpen die van belang waren en zijn voor de Zeeuws-Vlaamse regio hadden steeds zijn bijzondere aandacht. Verschaffel was voorzitter van de Stichting Westerschelde Oever verbinding en ijverde in die func tie jarenlang voor een brug'tunnel- verbinding over en onder deze zeearm. Ook interesseerde hij zich voor het overleg tussen het provin ciebestuur cn werkgevers en werk nemers het energievraagstuk en het regionaal sociaal-economisch beleid. De Kring van Werkgevers zal op een nader te bepalen datum officieel afscheid van hem nemen. door de hele raad, van harte onder schreef „Die nieuwe haven, aan diep vaarwater, biedt qua gebruik heel veel mogelijkheden. En daar gaat het toch om niet? Om het gebruik." De burgemeester dacht daarbij aan erts of ijzerconcentraat, die via een pijp naar het achterland iBelgie en Frankrijk) zouden kunnen worden af gevoerd, maar noemde in dat verband ook olie. graan, gas en kolen. Axelse vlakte Overigens herhaalde burgemeester Ockeloen ten aanzien van de reserve ring van de 'Axelse Vlakte' als indus trieterrein wat hij de afgelopen jaren regelmatig te berde bracht: „We moe ten daar niet zo ingewikkeld over doen. Ik heb altijd gezegd dat die Axelse Vlakte niet voor vandaag is, maar voor over pakweg tien lot twin tig jaar. Het is een reservering ja. Wij hebben namelijk niet de opdracht in ons leven de wereld af te maken. En, ik verwijs naar de politiek op dat gebied van Amsterdam, het is een goede zaak om iets voor later achter de hand te houden". Burgemeester Ockeloen was nogal verontrust over het feit dat de be stemming van de Axelse Vlakte bijna halfjaarlijks opnieuw ter discussie komt. „Uiteindelijk kan dat tot niets anders leiden dan tot een landbouw- bestemming voor die gronden. En is het eenmaal zover, dan kunnen we Industrie daar - alleen al vanwege de kostprijs - wel vergeten". De CDA-er mr A. Snoodijk consta teerde nogeens dat ZeeuwschVlaan- deren op het gebied van de werkgele genheid wel erg kwetsbaar is geble ken. Hij kraakte nogmaals het besluit van de regering om de vaste oeverver binding op de lange baan te schuiven De Centrale overheid aldus mr. Snoodijk, 'wenst kennelijk niet in te zien dat voor een streek als Zeeuwseh- Vlaanderen de keus voor industriali satie de consequentie met zich mee brengt dat dit isolement wordt door broken. Met de brokken van dit half slachtig beleid komen wij nu te zitten. Een werkloosheidspercentage dat enorm hoog is., en het einde nog niet in zicht." 'In het krijt' Burgemeester Ockeloen vond dat de regio Zeeuwsch-Vlaa de afbouw van de Oosterscheldewerken heel goed in het oog moet houden om daarna 'opnieuw in het krijt te treden' Hij rekende de raad voor dat het ontbre ken van een oeververbinding Zeeuwsch-Vlaandercn jaarlijks min ste miljoen gulden kost. „En ik ver wacht dan ook van een ie nu te zitten. Een werkloosheidspercentage dat enorm hoog is., en het einde nog niet in zicht..". De PvdA pleitte tijdens de begro- tingsraad op lokaal niveau voor het opstarten van een ambachtencen trum, een glasinzamelingsproject, cursussen voor startende onderne mers en erkenning van het kinderdag verblijf dn Terneuzen al jaren een punt van discussie) en aanvragen van de rijksbijdrageregeling Kinderdag verblijven. Die zaken krijgen binnen kort, beloofde Ockeloen. de nodige aandacht. Ajax krijgt in Zeeland een fanclub VLISSINGEN Het Amster damse Ajax krijgt een Zeeuwse supportersclub. Maandag wordt in bar Four Friends in Vlissin- fen een oprichtingsvergadering gehouden voor deze vereniging. Het is nog niet bekend hoe de supportersclub, waarvoor zich inmiddels al 29 belangstellen den gemeld hebben, gaat heten. De oprichtingsvergadering van deze Ajax-fanclub begint om 19 00 uur Opmerkelijk is overi gens dat de initiatiefnemers van plan zijn m samenwerking met de Zeeuwse Feyendórd-suppor- tersclub busreizen naar thuis wedstrijden van het Nederlands elftal te organiseren. VLISSINGEN - Het CNV-Zeeland vindt, dat het Zeeuwse college van gedeputeerde staten in het onlangs verschenen concept sociaal-econo misch beleidsplan te weinig aan dacht besteedt aan de problematiek van de toenemende jeugdwerkloos heid. Het Centraal Planbureau heeft berekend, dat Zeeland zich wat het werkloosheidspercentage betreft zal ontwikkelen tot de zwakste regio van Nederland. Het aantal jongeren bene den de 25 jaar op de Zeeuwse arbeids markt neemt bijna drie keer zo snel toe dan landelijk het geval is. „De noodzakelijke extra zorg voor juist deze groep vinden we nergens terug in uw nota", schrijft de distrietsraad van het CNV in een reactie phe op het provinciaal sociaal-economisch be leidsplan. Het CNV noemt de nota op een aantal punten 'aan de vage kant Voorts mist het CNV de concrete financiële invulling „We weten niet wat de provincie er voor over heeft om zijn beleidsdoelstellingen zo goed moge lijk te realiseren". De CNV-districtsraad meent, dat de verwachtingen, die gs koesteren ten aanzien van de gunstige ontwikkelin gen van de overslagcapaciteiten en nieuwe goederentrafieken in het Vlis- singse havengebied, te hoog gespan nen zijn. Volgens het CNV mag het provinciebestuur niet uit het oog ver liezen, dat er aan de Westeuropese kust al sprake is van een overcapaci teit wat betreft overslagfaciliteiten. Voorts verwijst het CNV naar uitspra ken die één van de directeuren van de NV Haven van Vlissingen onlangs heeft gedaan. Daaruit werd duidelijk, dat er weliswaar groeikansen zijn, maar die groei kan uitsluitend bereikt worden door lading bij andere havens weg te halen, zolang de wereldhandel niet groeit. Daarbij komt, dat ook Belgie zich steeds nadrukkelijker zal gaan manifesteren. „De vraag is of de groeiverwachtingen, met de daaraan gekoppelde uitbreiding van werkgele genheid. wel reeel is" Fondsen Nu de werkloosheid in Zeeland zo dreigt op te lopen hamert het CNV op de noodzaak om te trachten vanuit Den Haag meer fondsen los te peute ren dan nu het geval is. Het CNV is er een groot voorstander van om alle kleine fondsjes waarover de provincie nu beschikt (voorwaarde scheppend beleid, bijzondere voorzieningen en het werkgelegenheidsfonds) in één fonds te storten, waarna dit geld - na consultatie van de sociale partners - wordt verdeeld Het FNV in Zeeland heeft zich ook in die richting uitgela ten. Evenals het FNV heeft het CNV kritiek op de manier waarop het pro vinciebestuur zich laat adviseren over zaken op sociaal-economisch gebied. „Het CNV-Zeeland heeft zich altijd sterk gemaakt voor een goed functio nerend overleg- en adviesorgaan van het bedrijfsleven met de provincie. Teveel instanties zijn nu betrokken bij advisering over vaak dezelfde on derwerpen De door u ingestelde Pro vinciaal Sociaal-Economische Con- sultatiegroep is al vrij snel na zijn geboorte 'overleden', omdat gebleken is dat u deze overleggroep geen enkele waarde wilt toekennen. Zo wordt er gemiddeld slechts twee maal per jaar vergaderd over zaken, die in feite al achter de rug zijn Dat noemen we beslist geen consultatie van het be drijfsleven". aldus het CNV. In de reactie op het concept-beleids plan pleit het CNV er verder onder meer voor een verlaging van de PZEMtarieven. ADVERTENTIEI Bij Shell bent u aan het goede adres voor benzine tegen konkurrerende prijzen en allerlei handige artikelen. Zo hebben we tijdelijk een slimme anti-vries tester voor een zeer zacht prijsje. Alle deelnemende stations, die u herkent aan het reklamemateriaal, hebben ze, zolang de voorraad strekt. In een flits zag Frans Naerebout het vorige week voor zich: de oude Vlissingse vissershaven aan de Nieuwendijk - nu nog een desolate modderige havenkom - piekfijn gerestaureerd en ingericht als jachtha ven. eromheen een scala van maritieme activiteiten. En tal van bedrijven en instellingen in den lande hebben het de laatste jaren aan den lijve ondervonden, wanneer Vlissinger Frans Naerebout ergens voor warm loopt dan laat hij dat merken door middel van tot in detail uitgewerkte tekeningen. Zo ook nu: een haven in oude luister hersteld, een scheepswerf met op de helling een VOC-schip in aanbouw, een oud arsenaal ingericht als scheepvaartmuseum en een museumschip voor de deur. Vlissinger G. J. Frans Naerebout maakt zich op een bijdrage te leveren aan de discussie over hoe die oude Vlissingse vissershaven - na heel lang wachten nu dan toch aan de beurt voor een grondige restauratie - er in de toekomst moet gaan uitzien. G. J. Frans Naerebout (68), scheep- leven in de brouwerij Voor de Vlis- vaartillustrator en schilder, teken leraar in ruste. Vlissinger. geen lid van een politieke partij of lid van een gemeenteraad en bijgevolg niet gehinderd door politieke of finan ciële overwegingen, keert terug op voor hem bekend terrein. „In het begin van de jaren zeventig zwierven we met de tekenklassen van de scholengemeenschap Schel- demond al vaak rond de oude vis sershaven en voormalige Zeehon- denwerf. Geliefde plekjes waren dat om te zitten tekenen We hebben in die tijd met de leerlingen zelfs wel plannen getekend voor wat we eventueel met die oude haven zou den kunnen doen. Die jongelui van toen zullen nu Vlissmgers van zo ongeveer achter in de twintig zijn. Ze zullen zich die tekenlessen onge twijfeld herinneren en zij zullen we ten waarover ik het heb". Er is veel misgegaan rond de oude vissersha ven. vindt Naerebout „Het is ge woon waanzin dat zo'n Zeehonden- werf destijds om zeep is geholpen. Zodra de haven nu is gerestaureerd zou die oude werf in ere moeten worden hersteld, net als bijvoor beeld de werf het Kromhout in Amsterdam Een eerherstel voor de oude ambachtelijke scheepsbouw zoals dat in Amsterdam kan en ook op die kleine vt-erfjes in Friesland. Waarom dan hier met? Voor toeris ten moet zoiets een eersteklas trek pleister zijn. een rondleiding over een echte oude scheepswerf waar met hout wordt gewerkt En op die werf zou dan mooi dat VOC-schip van Piet Roskam en zijn stichting kunnen worden gebouwd. Dat mag dan wel oorspronkelijk een Middel burgs schip zijn geweest, Vlissingen is voor mij op dit ogenblik de mees te ideale plaats om zo'n stuk histo rie te laten herleven. Uiteindelijk zijn we nog steeds scheepsbouw- stad". Duidelijke taal dus en dat geldt ook voor de verdere plannen van Vlissinger Naerebout. De vis sershaven moet na de restauratie - mogelijk in de loop van 1985 - jachthaven worden die in de eerste plaats moet zyn ingericht voor gro te zeegaande jachten, bij voorkeur uit het buitenland. „We moeten Engelsen en Duitsers uitnodigen Vlissingen aan te lopen. Dat brengt singers hebben we al een jachtha ven, daarom moeten we ons vooral op die buitenlandse gasten rich tenDaarnaast zou die haven een museumfunctie moeten krijgen, zo meent Naerebout. Dat houdt een fraaie ligplaats in voor het ramschip de Schorpioen, bij voorkeur aan een steiger bij het Arsenaal. „Zoiets trekt publiek, dat blijkt wel uit de ervaringen die ze in Rotterdam heb ben met de Buffel. Daar heeft de hele omgeving profijt van. Ook de Schorpioen kan in een haven een pracht van een blik vanger zijn, vooral als de authentie ke tuigage op zo'n schip wordt hersteld. Zoiets is indrukwekkend Een ligplaats voor het oude Arse naal dus. Misschien nog een moei lijk punt dat oude gebouw aan de vissershaven, in financieel opzicht dan Aankoop kost de gemeente zo'n 2 miljoen en de exploitatie is moeilijk rond te breien Maar Naere bout heeft zich gelukkig niet door dat soort overwegingen te laten leiden als dat arsenaal alleen maar geld moet opleveren dan kun nen ze er beter een casino van maken Maar het zou natuurlijk eigenlijk een scheepvaartmuseum moeten worden. Dat past in het geheel, de hele omgeving vraagt daar om. En daar aan zou dan eigenlijk een ruimte moeten worden gekoppeld waarin de jeugd creatief bezig zou kunnen zijn, bij voorkeur met activiteiten op maritiem ge bied, modelbouw en zo. Verder kan er in zo'n gebouw natuurlijk best een theatertje komen als daaraan behoefte bestaat of misschien een zee-aquarium of een museum over de periode '40-'45. Kortom, een mul tifunctionele bestemming", meent Naerebout onbekommerd Vlissingen. scheepsbouwstad en op de tekening van Naerebout staat net achter de Oranjedijk een schip van de PSD getekend met daarop een paar moeilijk te defi niëren installaties. Flettner-rotors zijn het. een alternatief voortstu wingsmiddel voor schepen, dat in de jaren twintig en dertig in Duits land is ontwikkeld. Een energie arme manier van scheepsvoortstu wing en daarmee belandt Naere bout via de Vlissingse vissersha ven toch op zijn stokpaardje: de windvoortstuwing van schepen. Sinds jaar en dag voert de Vlis singse scheepvaart-illustrator actie om in Nederland studies op gang te krijgen naar alternatieve manieren om schepen voort te stuwen en dat met name met behulp van zeilen. Japan past dat in de praktijk toe. Werven in dat land leveren met regelmaat schepen af. die behalve motoren ook zeilen hebben als hulp voortstuwingsmiddelen. En de re sultaten geven de Japanners gelijk: het gebruik van zeilen als hulp voortstuwing levert flinke brand stofbesparingen op. Maar in Neder land willen overheid en bedrijfsle ven daar nog steeds niet aan. Er is kennelijk geen geld voor onderzoek en experimenten En dat steekt Naerebout. Kortzichtig beleid, zo meent hij „Er is uitgerekend dat 9000 Nederlandse schepen jaarlijks 6.000.000 ton brandstof gebruiken ter waarde van ongeveer 3 miljard gulden. Met behulp van zeilen als hulpvoortstuwing moet daarvan 25 procent te besparen zijn" Maar zoals gezegd, men wil er hier nog niet aan. Oak de PSD niet voor de veerdiensten over de Westerschel de Maar daarvoor zegt Naerebout inmiddels begnp te kunnen opbren gen Een bedrijf dat er ook niets van wil weten is de Koninklijke Maat schappij De Schelde, van oudsher scheepsbouwer en bekend om zijn vooruitstrevende ontwerpen. En dat is leiijker, vindt Naerebout: op het gebied van de alternatieve voortstuwing van schepen moeten er gewoon kansen liggen voor De Schelde. Als je ziet wat er in het buitenland gebeurt, bijvoorbeeld bij het ontwerpen van middelgrote schepen 15 tot 25000 ton, cruiseli- ners met motoren en hulpzeilver- mogen. Maar ze durven kennelijk niet. In de tijd dat ze hier in Vlissingen de eerste Nederlandse onderzeeboten bouwden hadden ze nog lef. Duikt-ic dan verzuipen we, zeiden ze toen, en vaart-ie dan zitten we goed. Toen was De Schel de nog De Schelde. Nu krijg je nog niet eens antwoord op je brieven. Ze zitten hier kennelijk helemaal vastgebeten in hun marinewerk. Lekker veilig". Het maakt de 'ad vocaat van de Nederlandse zeil vaart' wat mismoedig over de toe komst. Ed. Retndersma

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 31