Raad Terneuzen enthousiast
over plan voor buitenhaven
VISSERSHA VEN
EN ARSENAAL
museum of casino
1
MOTIE: GRONDIGE STUDIE MOET
Drs H. J. P. Verschaffel
weg bij kring werkgevers
CNV wil meer aandacht voor
probleem jeugdige werklozen
Handige anti-vries tester voor maar f3,-
F c1
(jjpSÊiiiJg
Shell helpt, ook met lage prijzen
VRIJDAG 25 NOVEMBER 1983
17
Politie Vlissingén
neemt 2 illegale
zenders in beslag
i de
door de hele raad. van harte onder
schreef ,.Die nieuwe haven, aan diep
vaarwater, biedt qua gebruik heel
veel mogelijkheden. En daar gaat het
toch om niet? Om het gebruik."
De burgemeester dacht daarbij aan
erts of ïjzerconcentraat, die via een
pijp naar het achterland (België en
Frankrijk) zouden kunnen worden af
gevoerd. maar noemde in dat verband
ook olie. graan, gas en kolen.
Overigens herhaalde burgemeester
i de reserve
ring van de 'Axelse Vlakte' als indus
trieterrein wat hij de afgelopen jaren
regelmatig te berde bracht: „We moe
ten daar niet zo ingewikkeld over
doen. Ik heb altijd gezegd dat die
Axelse Vlakte niet voor vandaag is.
maar voor over pakweg tien tot twin
tig jaar. Het is een reservering ja. Wij
hebben namelijk niet de opdracht in
ons leven de wereld af te maken. En.
ik verwijs naar de politiek op dat
gebied van Amsterdam, het is een
TERNEUZEN De gemeenteraad van Terneuzen vindt dat er alles aan gedaan moet worden
om een grondige studie mogelijk te maken in te stellen naar de aanleg van een tweede
buitenhaven - naast de bestaande Braakmanhaven - aan de Westerschelde. Die haven zou een
belangrijke rol kunnen spelen bij de aanvoer van bulkgoederen. Burgemeester C. Ockeloen
zag, wat dat betreft, een belangrijke rol weggelegd voor Terneuzen. „Ein „En in tegenstelling
tot andere havens in de buurt, die voorzieningen aan diep vaarwater wensen, beschikken wij
echt over een enorm achterland. Ik heb het van de week nog gezegd: „Welk achterland hebben
Middelburg en vooral Vlissingén eigenlijk", aldus burgemeester Ockeloen.
De plannen voor de aanleg van een se Vlakte', een groot braakliggend En ook andere fracties ontvingen de A
nieuwe buitenhaven werden, tijdens terrein dat'voor de toekomst'is gere- nieuwe havenplannen ibijnai jui- f\X£lS€ VlllfCtC
de begrotmgsvergadering van de ge- serveerd. chend n h
meenteraad Terneuzen donderdag De PvdA-er J. M. Hamelink bleek al Burgemeester Ockeloen meldde dat b k t
eendrachtig aangekaart door PvdAf- een week of wat op de hoogte van de en w de motie, die was ondertekend c e oen en
ractie-voorzitter J M. Hamelink en nieuwe havenplannen bij Terneuzen.
zjjn collega W. de Zeeuw van de WD. Hij verwees naar allerlei 'regerings-
De laatste kwam uiteindelijk met een stukken' en stelde vast: „De regering
5 motie, die door de hele raad én het onderkent dat een uitbreiding van het
college werd onderschreven. havenarsenaal aan diep vaarwater,
Kern van die motie: alles te doen om onder meer ten behoeve van de over
een onderzoek, dat volgens globale slag van droogmassagoed. gewest ge-
berekeningen van het havenschap ze- wenst is om de positie van het haven-
ker een half miljoen gulden kost, via gebied te handhaven en waar moge
subsidies van met name 'Economi- lijk te versterken. Daarmee wordt VLISSINGÉN - In een woning
sche Zaken' mogelijk te maken. gedoeld op het gebied bij de Braak- Schaapmanstraat in Vlissingén heeft
De tekst van die'stimulerende'motie manhaven. Hamelink voorspelde dat de politie twee illegale zenders in
wordt ter kennis gebracht van gede- eventuele gegadigden voor vestiging beslag genomen, nadat omwonenden z?ielsiivoor ,ater achter
in of om Terneuzen vermoedelijk over storingen hadden geklaagd. Te- Mana le houaen
meer heil zullen zien in de lokatie aan (ren de eiseneer van de eenders, de ®u„r8e,™f,e,stf PSfïS
diep vaarwater bi] de Breekmanha- 54-jarige A. E, de V.. is proces verbaal Vf' 'r het de be
ven dan op de Axelse Vlakte. opgemaakt. stemming van de Axelse Vlakte bijna
halfjaarlijks opnieuw ter discussie
komt „Uiteindelijk kan dat tot niets
anders leiden dan tot een landbouw-
bestemming voor die gronden. En is
het eenmaal zover, dan kunnen we
industrie daar - alleen al vanwege de
kostprijs - wel vergeten".
De CDA-er mr A. Snoodijk consta
teerde nogeens dat ZeeuwschVlaan-
deren op het gebied van de werkgele
genheid wel erg kwetsbaar is geble
ken Hij kraakte nogmaals het besluit
van de regering om de vaste oeverver
binding op de lange baan te schuiven
De Centrale overheid", aldus mr
Snoodijk, "wenst kennelijk niet in te
zien dat voor een streek als Zeeuwsch-
Vlaanderen de keus voor industriali
satie de consequentie met zich mee
brengt dat dit isolement wordt door
broken. Met de brokken van dit half
slachtig beleid komen wij nu te zitten.
Een werkloosheidspercentage dat
enorm hoog is en het einde nog niet
in zicht
puteerde staten en van de raad v
bestuur van het Havenschap Terneu
zen.
De Zeeuw (wd) noemde de verwezen
lijking van een nieuwe buitenhaven,
vooral voor bulkgoed, van enorm be
lang voor de concurrentiepositie van
Terneuzen als haven. Hij wees in dat
verband op ontwikkelingen in Zee-
;brugge en het hele Westerscheldebek-
ken De WD-er vond bovendien dat
Terneuzen z'n energie beter kan be
steden aan verwezenlijking van dit
jroject dan aan bijvoorbeeld de 'Axel-
Bestuursschool
vergadert in Goes
GOES Het algemeen bestuur van
de Bestuursschool Zeeland houdt 14
december een vergadering in het
stadhuis aan de Grote Markt in Goes.
Aanvang 14.00 uur.
Aan de orde komt onder meer de
toekomstige organisatie van de be-
stuursscholen in Nederland, waarbij
inbegrepen het omschakelen van de
studie 'in de baas zyn tijd' naar een
studie in 'eigen tijd'. Deeltijdbanen
kunnen in dat verband goede dien
sten bewijzen Ook zijn maatregelen
nodig om het onderwijs aan deze
ambtelijke bedrijfsscholen beter af te
stemmen op de praktijk. Het alge-
neen bestuur houdt zich verder bezig
iet de toekomstige samenstelling
van de staf en diverse huishoudelijke
zaken.
SAS VAN GENT Drs. H. J. P.
Verschaffel (70), voormalig direc
teur van de meelfabriek Walsen-
molen in Sas van Gent, is afgetre
den als voorzitter van de Kring
van Werkgevers in de Zeeuws-
Vlaamse Kanaalzone. Hij wordt
opgevolgd door R. Ruules (51). lid
van de raad van bestuur, directeur
personeelszaken en manager plas-
tics-produktie van Dow chemical
in Nederland. Hij vertegenwoor
digt zijn bedrijf al vijftien jaar in
de Kring van Werkgevers en was
bovendien vice-voorzitter.
Met het vertrek van Verschaffel
die zijn voorzitterschap bekleedde
sinds 28 januari 1948 verliest de
Kring een stuwende kracht achter
tal van activiteiten.
Hij was ondermeer lid van het
algemeen bestuur van het ETI Zee
land, voorzitter van de subcommis
sie voor economische aangelegen
heden van de Provinciale Planolo
gische Commissie (PPC) en lid van
de Sociaal Economische Consulta-
tiegroep Zeeland.
Bovendien vervulde hij diverse
functies in de werkgeversorganisa
ties VNO en NCW. Uit dien hoofde
was hij ook voorzitter en lid van
enkele commissies in het kader van
de Europese Gemeenschap en op
nationaal niveau.
Zo bekleedde hij de voorzitters-
functie bij de VAI, de Voedsel- en
Agrarische Industrie en vertegen
woordigde deze jarenlang m de
CIAA, de werkgroep van Europese
voedselindustrieën binnen de UNI-
CE (Unie van Europese Indus
trieën).
Onderwerpen die van belang waren
en zijn voor de Zeeuws-Vlaamse
regio hadden steeds zijn bijzondere
aandacht.
Verschaffel was voorzitter van de
Stichting Westerschelde Oever
verbinding en ijverde in die func
tie jarenlang voor een brug/tunnel
verbinding over en onder deze
zeearm. Ook interesseerde hij zich
voor het overleg tussen het provin
ciebestuur en werkgevers en werk
nemers het energievraagstuk en
het regionaal sociaal-economisch
beleid. De Kring van Werkgevers
zal op een nader te bepalen datum
officieel afscheid van hem nemen.
A
Drs H. J P Verschaffel
'In het krijt'
Burgemeester Ockeloen vond dat de
regio Zeeuwsch-Vlaa de afbouw van
de Oosterscheldewerken heel goed in
het oog moet houden om daarna
'opnieuw in het krijt te treden' Hij
rekende de raad voor dat het ontbre
ken van een oeververbinding
Zceuwsch-Vlaanderen jaarlijks min
ste miljoen gulden kost. „En ik ver
wacht dan ook van een ie nu te zitten.
Een werkloosheidspercentage dat
enorm hoog is„ en het einde nog niet
in zicht..".
De PvdA pleitte tijdens de begro-
tingsraad op lokaal niveau voor het
opstarten van een ambachtencen
trum, een glasinzamelingsproject,
cursussen voor startende onderne
mers én erkenning van het kinderdag
verblijf (in Terneuzen al jaren een
punt van discussie) en aanvragen van
de rijksbijdrageregeling Kinderdag
verblijven Die zaken krijgen binnen
kort. beloofde Ockeloen. de nodige
aandacht
REACTIE OP BELEIDSPLAN PROVINCIE
Ajax krijgt
in Zeeland
een fanclub
VLISSINGÉN Het Amster
damse Ajax krijgt een Zeeuwse
supportersclub. Maandag wordt
in bar Four Friends in Vlissin
gén een oprichtingsvergadering
gehouden voor deze vereniging.
Het is nog niet bekend hoe de
supportersclub, waarvoor zich
inmiddels al 29 belangstellen
den gemeld hebben, gaat heten.
De oprichtingsvergadering van
deze Ajax-fanclub begint om
19.00 uur. Opmerkelijk is overi
gens dat de initiatiefnemers van
plan zijn in samenwerking met
de Zeeuwse Feyenoord-suppor-
tersclub busreizen naar thuis
wedstrijden van het Nederlands
elftal te organiseren.
VLISSINGÉN - Het CNV-Zeeland
vindt, dal het Zeeuwse college van
gedeputeerde staten in het onlangs
verschenen concept sociaal-econo
misch beleidsplan te weinig aan
dacht besteedt aan de problematiek
van de toenemende jeugdwerkloos
heid. Het Centraal Planbureau heeft
berekend, dat Zeeland zich wat het
werkloosheidspercentage betreft zal
ontwikkelen tot de zwakste regio van
Nederland. Het aantal jongeren bene
den de 25 jaar op de Zeeuwse arbeids
markt neemt bijna drie keer zo snel
toe dan landelijk het geval is. „De
noodzakelijke extra zorg voor juist
deze groep vinden we nergens terug
in uw nota", schrijft de districtsraad
van het CNV in een reactie phe op het
provinciaal sociaal-economisch be
leidsplan.
Het CNV noemt de nota op een aantal
punten 'aan de vage kant'. Voorts
mist het CNV de concrete financiële
invulling. „We weten met wat de
provincie er voor over heeft om zijn
beleidsdoelstellingen zo goed moge
lijk te realiseren
De CNV-distnctsraad meent, dat de
verwachtingen, die gs koesteren ten
aanzien van de gunstige ontwikkelin
gen van de overslagcapaciteiten en
nieuwe goederentrafieken in het Vlis-
singse havengebied, te hoog gespan
nen zijn. Volgens het CNV mag het
provinciebestuur niet uit het oog ver
liezen, dat er aan de Westeuropese
kust al sprake is van een overcapaci
teit wat betreft overslagfaciliteiten.
Voorts verwijst het CNV naar uitspra
ken die één van de directeuren van de
NV Haven van Vlissingén onlangs
heeft gedaan. Daaruit werd duidelijk,
dat er weliswaar groeikansen zijn,
maar die groei kan uitsluitend bereikt
worden door lading bij andere havens
weg te halen, zolang de wereldhandel
niet groeit. Daarbij komt, dat ook
Belgie zich steeds nadrukkelijker zal
gaan manifesteren. „De vraag is of de
groeiverwachtingen, met de daaraan
gekoppelde uitbreiding van werkgele
genheid. wel réeel is".
Fondsen
Nu de werkloosheid in Zeeland zo
dreigt op te lopen, hamert het CNV op
de noodzaak om te trachten vanuit
Den Haag meer fondsen los te peute
ren dan nu het geval is Het CNV is er
een groot voorstander van om alle
kleine fondsjes waarover de provincie
nu beschikt (voorwaarde scheppend
beleid, bijzondere voorzieningen en
het werkgelegenheidsfondsi in één
fonds te storten, waarna dit geld - na
consultatie van de sociale partners -
wordt verdeeld. Het FNV in Zeeland
heeft zich ook in die richting uitgela
ten. Evenals het FNV heeft het CNV
kritiek op de manier waarop het pro
vinciebestuur zich laat adviseren over
zaken op sociaal-economisch gebied.
„Het CNV-Zeeland heeft zich altijd
sterk gemaakt voor een goed functio
nerend overleg- en adviesorgaan van
het bedrijfsleven met de provincie.
Teveel instanties zijn nu betrokken
bij advisering over vaak dezelfde on
derwerpen. De door u ingestelde Pro
vinciaal Sociaal-Economische Con-
sultatiegroep is al vrij snel na zijn
geboorte 'overleden', omdat gebleken
is dat u deze overleggroep geen enkele
waarde wilt toekennen. Zo wordt er
gemiddeld slechts twee maal per jaar
vergaderd over zaken die in feite al
achter de rug zijn Dat noemen we
beslist geen consultatie van het be
drijfsleven" aldus het CNV
In dc reactie op het concept-beleids
plan pleit het CNV er verder onder
meer voor een verlaging van de
PZEMtarieven.
i ADVERTENTIE'
Bij Shell bent u aan het goede adres voor benzine
tegen konkurrerende prijzen en allerlei handige artikelen.
Zo hebben we tijdelijk een slimme anti-vries tester voor een
zeer zacht prijsje.
Alle deelnemende stations, die u herkent aan het
reklamemateriaal, hebben ze, zolang de voorraad strekt.
In een flits zag Frans Naerebout het vorige week voor zich: de oude
Vlissingse vissershaven aan de Nieuwendijk - nu nog een desolate
modderige havenkom - piekfijn gerestaureerd en ingericht als jachtha
ven. eromheen een scala van maritieme activiteiten. En tal van
bedrijven en instellingen in den lande hebben het de laatste jaren aan
den lijve ondervonden, wanneer Vlissinger Frans Naerebout ergens voor
warm loopt dan laat hij dat merken door middel van tot in detail
uitgewerkte tekeningen. Zo ook nu: een haven in oude luister hersteld,
een scheepswerf met op de helling een VOC-schip in aanbouw, een oud
arsenaal ingericht als scheepvaartmuseum en een museumschip voor de
deur. Vlissinger G. J. Frans Naerebout maakt zich op een bijdrage te
leveren aan de discussie over hoe die oude Vlissingse vissershaven - na
heel lang wachten nu dan toch aan de beurt voor een grondige
restauratie - er in de toekomst moet gaan uitzien.
G J Frans Naerebout (68). scheep- leven in de brouwerij Voor de Vlis-
vaartillustrator en schilder, teken
leraar in ruste, Vlissinger. geen lid
van een politieke partij of lid van
een gemeenteraad en bijgevolg niet
gehinderd door politieke of finan
ciële overwegingen, keert terug op
voor hem bekend terrein.
„In het begin van de jaren zeventig
zwierven we met de tekenklassen
van de scholengemeenschap Schel-
demond al vaak rond de oude vis
sershaven en voormalige Zeehon-
denwerf. Geliefde plekjes waren dat
om te zitten tekenen. We hebben in
die tijd met de leerlingen zelfs wel
plannen getekend voor wat we
eventueel met die oude haven zou
den kunnen doen Die jongelui van
toen zullen nu Vlissingers van zo
ongeveer achter m de twintig zijn.
Ze zullen zich die tekenlessen onge
twijfeld herinneren en zij zullen we
ten waarover ik het heb" Er is veel
misgegaan rond de oude vissersha
ven, vindt Naerebout. „Het is ge
woon waanzin dat zo'n Zeehonden-
werf destijds om zeep is geholpen.
Zodra de haven nu is gerestaureerd
zou die oude werf in ere moeten
worden hersteld, net als bijvoor
beeld de werf het Kromhout in
Amsterdam. Een eerherstel voor de
oude ambachtelijke scheepsbouw,
zoals dat in Amsterdam kan en ook
op die kleine werfjes m Friesland.
Waarom dan'hier niet? Voor toeris
ten moet zoiets een eersteklas trek
pleister zijn. een rondleiding over
een echte oude scheepswerf waar
met hout wordt gewerkt En op die
werf zou dan mooi dat VOC-schip
van Piet Roskam en zijn stichting
kunnen worden gebouwd. Dat mag
dan wel oorspronkelijk een Middel
burgs schip zijn geweest. Vlissingén
is voor mij op dit ogenblik de mees
te ideale plaats om zo'n stuk histo
rie te laten herleven. Uiteindelijk
zijn we nog steeds scheepsbouw-
stad". Duidelijke taal dus en dat
geldt ook voor de verdere plannen
van Vlissinger Naerebout. De vis
sershaven moet na de restauratie -
mogelijk in de loop van 1985 -
jachthaven worden die in de eerste
plaats moet zijn ingericht voor gro
te zeegaande jachten, bij voorkeur
uit het buitenland. ,,We moeten
Engelsen en Duitsers uitnodigen
Vlissingén aan te lopen. Dat brengt
singers hebben we al een Jachtha
ven, daarom moeten we ons vooral
op die buitenlandse gasten rich
ten "Daarnaast zou die haven een
museumfunctie moeten krijgen, zo
meent Naerebout. Dat houdt een
fraaie ligplaats in voor het ramschip
de Schorpioen, bij voorkeur aan een
steiger bij het Arsenaal. „Zoiets
trekt publiek, dat blijkt wel uit de
ervaringen die ze in Rotterdam heb
ben met de Buffel. Daar heeft de
hele omgeving profijt van.
Ook de Schorpioen kan in een
haven een pracht van een blik
vanger zijn, vooral als de authentie
ke tuigage op zo n schip wordt
hersteld. Zoiets is indrukwekkend
Een ligplaats voor het oude Arse
naal dus Misschien nog een moei
lijk punt dat oude gebouw aan de
vissershaven, in financieel opzicht
dan Aankoop kost de gemeente
zo n 2 miljoen en de exploitatie is
moeilijk rond te breien. Maar Naere
bout heeft zich gelukkig niet door
dat soort overwegingen te laten
leiden „als dat arsenaal alleen
maar geld moet opleveren dan kun
nen ze er beter een casino van
maken. Maar het zou natuurlijk
eigenlijk een scheepvaartmuseum
moeten worden. Dat past in het
geheel, de hele omgeving vraagt
daar om. En daar aan zou dan
eigenlijk een ruimte moeten worden
gekoppeld waarin de jeugd creatief
bezig zou kunnen zijn, bij voorkeur
met activiteiten op maritiem ge
bied, modelbouw en zo. Verder kan
er in zo'n gebouw natuurlijk best
een theatertje komen als daaraan
behoefte bestaat of misschien een
zee-aquarium of een museum over
de periode '40-'45. Kortom: een mul
tifunctionele bestemming meent
Naerebout onbekommerd
Vlissingén, scheepsbouwstad en
op de tekening van Naerebout
staat net achter de Oranjedijk een
schip van de PSD getekend met
daarop een paar moeilijk te defï-
niéren installaties. Flettner-rotors
zijn het, een alternatief voortstu
wingsmiddel voor schepen, dat in
de jaren twintig en dertig in Duits
land is ontwikkeld. Een energie
arme manier van scheepsvoortstu
wing en daarmee belandt Naere
bout via de Vlissingse vissersha
ven toch op zijn stokpaardje: de
windvoortstuwing van schepen.
Sinds jaar en dag voert de Vlis
singse scheepvaart-illustrator actie
om in Nederland studies op gang te
krijgen naar alternatieve manieren
om schepen voort te stuwen en dat
met name met behulp van zeilen.
Japan past dat in de praktijk toe
Werven in dat land leveren met
regelmaat schepen af, die behalve
motoren ook zeilen hebben als hulp
voortstuwingsmiddelen. En de re
sultaten geven de Japanners gelijk,
het gebruik van zeilen als hulp
voortstuwing levert flinke brand
stofbesparingen op Maar in Neder
land willen overheid en bedrijfsle
ven daar nog steeds niet aan. Er is
kennelijk geen geld voor onderzoek
en experimenten En dat steekt
Naerebout. Kortzichtig beleid, zo
meent hij „Er is uitgerekend dat
9000 Nederlandse schepen jaarlijks
6 000.000 ton brandstof gebruiken
ter waarde van ongeveer 3 miljard
gulden. Met behulp van zeilen als
hulpvoortstuwing moet daarvan 25
procent te besparen zijn' Maar
zoals gezegd, men wil er hier nog
niet aan. Ook de PSD niet voor de
veerdiensten over de Westerschel
de. Maar daarvoor zegt Naerebout
inmiddels begrip te kunnen opbren
gen Een bedrijf dat er ook niets van
wil weten is de Koninklijke Maat
schappij De Schelde, van oudsher
scheepsbouwer en bekend om zijn
vooruitstrevende ontwerpen
En dat is lelijker, vindt Naerebout:
op het gebied van de alternatieve
voortstuwing van schepen moeten
er gewoon kansen liggen voor De
Schelde. Als je ziet wat er in het
buitenland gebeurt, bijvoorbeeld
bij het ontwerpen van middelgrote
schepen 15 tot 25000 ton, cruiseli-
ners met motoren en hulpzeilver-
mogen. Maar ze durven kennelijk
niet. In de tijd dat ze hier in
Vlissingén de eerste Nederlandse
onderzeeboten bouwden hadden ze
nog lef. Duikt-ie dan verzuipen we,
zeiden ze toen, en vaart-ie dan
zitten we goed. Toen was De Schel
de nog De Schelde. Nu krijg je nog
niet eens antwoord op je brieven.
Ze zitten hier kennelijk helemaal
vastgebeten in hun inarinewerk.
Lekker veilig". Het maakt de 'ad
vocaat van de Nederlandse zeil
vaart' wat mismoedig over de toe
komst.
Ed Reindersma
Frans Naerebout ..Er is veel misgegaan met de oude vissershaven...