GRAF en KRUIS de schatten van Ierland Rosalind Plowright 'Prix Goncourt' voor de textielhandelaar Tristan DE NIEUWE CALLAS PZC/ kunst/cultuur TENTOONSTELLING IN AMSTERDAM 1 RIJDAG 25 NOVEMBER 1983 11 "j L O.T>r:rTi <Door Peter Huysman) len eenzame fietser in het onafzienbare dal van de rivier de Boyne, optornend tegen een Jschrale Ierse wind. Juffrouw Claire Tuffey is op weg naar het object van haar dagelijkse rote liefde: de reusachtige grafheuvel van Newgrange (noordwestelijk van Dublin), waar ingeveer 3000 jaar voor Christus haar voorouders hun doden begroeven, affrouw Tuffey gelooft niet dat de tegenwoordige Ieren zoveel verschillen van hun broeders zusters uit de steen- en bronstijd. Men houdt er nu wat andere gewoonten op na, er is elevisie, er zijn fabrieken, de grond wordt anders bewerkt. Maar is het onderscheid tussen stuk gereedschap anno 1983 en de fijn gepolijste stenen hamer van 5000 jaar geleden wel groot? En wordt er over vragen waar het in dit ondermaanse wezenlijk om gaat, zo veel inders gedacht dan toen? log enigszins buiten adem van de Een niettemin indrukwekkend voor- moeten dat meerdere malen doen De ietstocht nodigt ze ons die ochtend beeld van zo'n „high cross" treffen wij borden zijn vaak moeilijk te lezen, iet onvervalst Ierse tongval uit om aan in Monasterboice, 6 kilometer ten omdat ze voor een belangrijk deel zijn et beroemde „passage-grave" (gang- noorden van de stad Drogheda, even gevuld met in Gaelic de officiële raf), één van de mooiste exemplaren boven Dublin. Maar in tegenspraak Ie in West-Europa uit dit oeroude tot wat juffrouw Tuffey vertelde (onze !;dperk zijn overgebleven, binnen te gids hebben we met haar grafheuvel laan. Toeristen zijn er in deze periode in New Grange helaas moeten achter- auwelijks. zodat we van onze uitste- laten), barst het op deze begraaf- end geïnformeerde gids een solobe- plaats, die behoort bij een uit de 6e indeling krijgen. eeuw na Christus daterend klooster, Ierse taal aangegeven namen van steden en dorpen Maar geen nood. Een richtingaanwij zer kan de verkeersdeelnemer op zijn gemak bekijken Men parkeert er des noods zijn auto voor midden op het kruispunt en stapt uit zijn vervoer de 20 meter lange gang, die leidt van de Ierse families die zich kostelijk middel. Een toevallige mede-wegge bruiker (Ierland dat ruim twee keer groot is als Nederland telt nog geen 3 de duim opsteken bij wijze van groet. Met steun van hulpvaardige Ieren komt men overal Ruines in Ierland zijn er in tomeloze hoeveelheden. Stokoude en minder oude. Sommige hebben een restaura tiebeurt achter de rug. andere liggen erbij zonder dat er in al die eeuwen een hand naar is uitgestoken. Op de route van Clonmacnois naar de West- lar de vrijwel ronde grafkamer on- amuseren. Het is zondag, en hoewel er de hoge aarden heuvel, ligt een af en toe een vluchtige blik op de aorme steen waarop prachtige ab- enorme stenen kruisen met bijbelse miljoen inwoners) zal hoogst waar- tacte decoraties in spiraalvorm zijn voorstellingen wordt geworpen, moet schijnlijk vragen of je geholpen moet ingebracht. Een obstakel waar onze inderdaad worden geconcludeerd dat worden en op z'n minst glimlachend Hunebedbouwers hun vingers aan de aanwezigen in de eerste plaats Kiden aflikken en dat duizenden bezig zijn op een prettige wijze het geleden voldoende was om de weekend door te brengen. Itenden van de doden te scheiden! of idersom) maar dat nu zonder veel Niet de ™Pes e" de fave" ^orden 20 Ruïnes ueite kan worden „genomen" via zeer druk bevolkt, als wel de aanpa- tanauw paadje. Aangezien souvenir- ^ende parkeerplaats en toiletfacilitei- gende toeristen dit sluipweggetje al ten- Twee jeugdige wielrenners be- r;w na de afgraving van het unieke schouwen de dodenakker als „cross Dnument in 1962 ontdekten - en terrein in de sportieve betekenis en aal ook de talrijke katten die er springen als veertjes over de grafheu- Jdode konijnen mee naartoe sleep- vels heen De relaxende Ieren slaan werd besloten een extra bevei- het tafereel met belangstelling gade. eng aan te brengen Een prozaische «en deur sluit de gang thans af iffrouw Tuffey steekt de sleutel in ft slot en de deur gaat knarsend Kn. Onze gids kijkt ons nu aan met «gelukzalige blik, alsof zij ons de rtmpel naar de bruidssuite laat isseren. In plaats daarvan stoten op pijnlijke wijze ons hoofd legen lage „zoldering": de oude goden het niet op ons voorzien, ichend en te laat wijst zij ons erop H menige bezoeker tijdig vergeet te ikken. Men moet er iets voor over fbben om het prehistorische Ier- wd in zijn ziel te blikken, muren en het dak van de nauwe Mg zijn opgetrokken uit los op el- lar liggende stenen van overrompe- formaat. Hetzelfde beeld biedt de jenlyke grafkamer Verscheidene Wien zijn ook hier prachtig versierd. lewel er geen druppel mortel of I ter samenvoegend materiaal aan tlndru kwekkende bouwwerk te pas gekomen, maakt het niet de indruk (t het op instorten staat. In tegen- 1, het heeft al vijftig eeuwen de fen getrotseerd en zal dat de Btkomende duizenden jaren ook 'kunnen. Niettemin zijn er hier en i wat verstevigingen in de vorm een enkele stalen bint aange- ®J Kht Want nu er jaarlijks tiendui- den nieuwsgierigen in deze donke- rnimte een kijkje komen nemen, is 'j zekere voor het onzekere geno- Tot en met 26 februari is na Parijs. Keulen en Berlijn in het Amsterdamse Rijksmuseum een tentoonstelling van Ierse kunst schatten te zien. De titel van de expositie luidt:..Ierse kunst 3000 voor Christus tot 1500 na Christus". Een in 1970 opgegraven kleine steensculptuuf, daterend uit plm. 3000 jaar voor Chr., opent de rij van ruim 90 voorwerpen. Een dertigsnarige harp uit de 16de eeuw vormt de afsluiting van de tentoonstelling, die in Keulen door bijna 100.000 mensen werd bezocht Tussen start en finish kan de belangstellende kennis nemen van aardewerk potten en nappen die lussen 2000 en 1300 jaar voor Chr. vervaardigd zijn Verder komt men veel smeedkunst tegen, reeksen fascinerende gouden voorwerpen (halskettingen, gespenen enkele bronzen gebruiksvoorwer pen uit de 8ste tot de 3de eeuw voor Chr en uit de eerste eeuwen van onze jaartelling. Uit de 7de en 8ste eeuw zijn er handschriften met geraffineer de decoraties te bewonderen en voor velen zullen de beroemde Kelk van Ardagh. de Tara-speld en de boeken van Kells en Durrow hoogtepunten zijn. Het laatste deel van de expositie, die na Amsterdam alleen nog naar Kopenhagen zal reizen, loont boeiende ..overblijfselen" van het geker stende Ierland dat in die periode zijn invloed in geheel noordwest Europa deed gelden. Onze redacteur Peter Huysman reisde naar het groene eiland Ierland voor een sfeertekening terug naar de bron. Kinderen spelen verstoppertje, waar bij de ronde toren „klokkehuis" dat m tijd van oorlog als uitkijkpost dien de en als vluchtplaats voor de Vikin gen niet gemist kan worden Wen Wre Tuffey raakt niet uitverteld 'tr deze wondere wereld van wei- In talrijke boeken is over New- inge en al die andere megalitische Uven in Ierland geschreven, is alsof onze gids die boeken stuk te ergert dat zo veel buitenlanders zo weinig Ieren interesse voor deze lumenten aan de dag leggen. Toch !n wij de vorige avond door de lenaresse van het „guesthouse" to wij overnachtten overstelpt met Mers en op Newgrange betrekking fobende naslagwerken. Maar 't is to een Ier houdt van een regelma- iteven, een loopje naar een levendi- pub zet soms meer zoden aan de !k dan een „lange" reis naar een ■dheldkundige bezienswaardigheid, "'endien is Ierland bezaaid met dorische overblijfselen, de Ieren le- s met hun verleden en kijken niet to op van kastelen, forten, kloos- "Jdnes, ronde torens en „high cros- Plechtig Overigens springt de Ier niet op elke plaats zo jolig met zijn monumenten om. Een wel degelijk plechtige sfeer hangt er rond de kloosteroverblijfse len in Clonmacnois. nabij het punt waar de belangrijkste oost-west rou te van Dublin naar Galwav de rivier de Shannon kruist. Dit is hartje Ier land. Clonmacnois, met zijn zes ker ken, twee „high crosses", twee „round towers" en een prachtige ver zameling oude grafstenen (gesticht in 545 na Christus), straalt door de nabijheid van de traag vloeiende, ongelooflijk brede Shannon rivier, inderdaad iets heiligs uit. Het Vaticaan heeft dat blijkbaar ook zo gevoeld, want het stuurde vier jaar geleden paus Johannes Paulus II op Clonmacnois af. Van alle oude kloos ters in heel Ierland gaf de kerkvorst zijn voorkeur aan dit monument. En de bevolking in deze streek is daar trots op Ongetwijfeld zal „Rome" de route die de paus naar Clonmacnois moest afleggen goed hebben voorbe reid. Onderweg zal de stoet niet ge stopt zijn om de weg te vragen Wij kust komt men exemplaren in alle soorten en maten tegen. Oneerbiedig gesproken is het pand in Lisdoonvar- na (hel centrum van het befaamde Burren-gebied) waar wij de nacht doorbrengen het Keane's hotel een voorbeeld van een meer recent „monument". Het wordt bevolkt door zeer oude mensen die slechts het hoogst noodzakelijke met elkaar uit wisselen en voornamelijk lijken te wachten op het sein dat de deur van de eetzaal zal worden ontgrendeld. Op de vraag hoe laat het diner wordt geserveerd kijkt een bejaarde heer ons verbaasd aan en zegt „Dat weet je hier nooit zeker, maar vermoedelijk tegen half acht". Onophoudelijk rin kelt een telefoon met snerpende uit halen, die de duttende dames voort durend wreed uit hun middagslaapje rukken De graftomben in Ierland zijn een beschrijving waard, maar dit don kerbruin gelambrizeerde hotel uit voorbij jaren dat een minstens even historische sfeer ademt is ook bijzon der De wastafel in onze kamer is gedeeltelijk gesloopt. Het kraanwater laat zich slechts druppelsgewijs zien, de deur klemt, het slot weigert, het raam kan niet open en overal waar men loopt kraakt het onbarmhartig. De op enkele kilometers afstand van Lisdoonvarna gelegen Cliffs of Moher. hoog boven de beukende golven van de Altlantische Oceaan uittorenend', zijn schitterender dan op de plaatjes in boeken en folders. Dit monument, ouder dan alle andere prehistorische bezienswaardigheden, geeft de wan delaar de overtuigende impressie dat wat door mensenhanden is gebouwd prachtig is maar wat de natuur be werkstelligde nooit te evenaren valt En opnieuw is er nauwelijks een toe rist te bekennen. Men behoort er m hei ouderwets roomskatholieke Ier land nog niet over te praten, maar zou men de neiging voelen opkomen om ergens in dit land het tijdelijke met het eeuwige te verwisselen, dan lijken de Cliffs of Moher de aangewezen plaats om de definitieve daad vrij eenvoudig te volvoeren, omdat de hekjes naast het smalle, gevaarlijke pad uitnodigend laag zijn. Al te lang moet men over dergelijke diepingrijpende acties maar met na denken van uitstel komt afstel. Ge lukkig maar, want in enkele dagen een groot deel van Ierland bekijken, van zijn historie genieten, van zijn gastvrijheid, zijn heerlijke voedsel en straffe whiskey's vergen een strak reisschema dat geen moedeloze over peinzingen toelaat. Dat doet de Ier zelf ook niet In dit arme westelijke deel van de republiek zou hij over een gigantisch loon beschikken als hii 1200 gulden per maand verdiende Maar gewoonlijk komt hij daar op geen stukken na aan toe Daarom leeft hij van de ene dag in de andere. Morgen ziet hij wel weer Een paar melkkoeien in de achtertuin en soms een baantje. Als hij erg hard gewerkt heeft en wat extra geld heeft gebeurd, is hij geneigd te zeggen „Dat geld gaat toch op En als ik minder had gewerkt had. zou ik een prettiger dag hebben beleefd' Natuur Van het Burren-gebied naar het noor den trekkend, is het aanbod aan monumentale bouw werken en histo rische bezienswaardigheden nog al tijd groot, maar vanaf Sligo naar Ball.vshannon en verder nog naar Letterkenny krijgt de eenzame, rau we natuur de argeloze beschouwer steeds meer in haar greep. Er komt een moment dat op borden en rich tingaanwijzers alleen nog het Gaelic voorkomt. Uren achtereen rijdt men door het Noorden van het graafschap Donegal zonder een auto te beken nen. Alleen insiders raken hier de weg niet kwijt. Aan imposante, don kere, grillige bergruggen, vooral als die gehuld zijn in mist en flarden motregen, is het moeilijk raad vra gen. In het uiterste noorden van wat nog net de republiek is en nog net niet Noord-Ierland, vragen wij een bos wachter of het pas in 1984 open te stellen natuurpark in Glenveagh nu al door ons te bezichtigen valt. De slag boom gaat vanzelfsprekend omhoog iemand uit Nederland zou volgend jaar wel eens andere Nederlanders mee kunnen brengen Het is met het toerisme in dit land de laatste jaren steeds verder bergafwaarts gegaan. Een opleving van deze vorm van bedrijvigheid, waar Ierland het voor een belangrijk deel van moet hebben, wordt zeer op prijs gesteld Het park van Glenveagh een onmete lijk woest gebied rond .een enorm meer gen oud kasteel met een impo sante tuin die tegen de bergen is gebouwd en waarin zeldzame bloe men en planten groeien Roodharige herten moeten er in groten getale zijn maar krijgen we niet te zien Wel onvoorstelbaar grote aantallen rodo dendron-struiken die het gebied een paarse uitstraling geven. Op deze plaats heeft de natuurliefhebber niets meer te wensen. Via het aan de Atlantische Oceaan gelegen dorp Ardara terug naar de „bewoonde" wereld. Terug naar de stad vanwaar wij vertrokken; Du blin. Het is zaterdagavond; in de pubs wordt muziek in overvloed ge maakt. Een grote menigte bevolkt de straten en pleinen. Op een motorkap van een auto ligt een dronken jonge man bijna bewusteloos. Twee passe rende agenten kijken en lopen door. Op zaterdagavond is er in Ierland geen behoefte om een duik te nemen in het historische verleden van dit onvergetelijke eiland. 'Door David Gillardi Ze wordt door muziekrecensenten in verschillende landen beschouwd als de opvolgster van Maria Callas. Ze heet Rosalind Plowright, is 34 jaar geleden in de Engelse Midlands geboren als de dochter van een bedrijfsleider van een schoenenzaak en zong in haar jeugdjaren in jazzorkestjes. Als eerste Britse operazangeres, die niet alleen de beschik king heeft over een prachtige lyrische sopraan maar ook uitstekend kan acteren, zal zij volgende maand, aan de zijde van de grote Spaanse tenor Placido Domingo, als Minnie in Puccini's „La Fanciulla del West" het operaseizoen van de Scala in Milaan openen. Een spectaculaire gebeurtenis vooi van de Glyndebourne Festival Ope- Rosalind Plowright. En toch heeft zij ra in Sussex in Zuid-Engeland. Daar al heel wat successen in het interna- won zij een prijs die het haar moge- tionale operacircuit op haar naam lijk maakte haar studies voort te staan. Zo werd zij ondescheiden op zetten aan de London Opera Centre een internationaal zangconcours in (thans: de Opera Studio). En in die Sofia en kreeg .zij in Londen de prijs periode begonnen haar problemen, voor „de meest excellente operabij- Het krachtige volheid van haar stem drage" van de Vereniging van Thea- overtuigde haar leraren ervan dat zij ters in het West End. Voorts trad zij in feite een mezzo was, hoe Rosalind op in de belangrijkste operagebou- ook argumenteerde dat zij alleen wen in Europa en Noord-Amerika door het timbre van haar stem een Het is overigens niet zo lang geleden mezzo leek maar door haar grote dat Miss Plowright, een lange, slan- bereik absoluut als een natuurlijke ke. monumentale schoonheid met sopraan moest worden beoordeeld, lange zwarte lokken, „het meisje met Toen zij het Opera Centre verliet, de problematische stem" werd ge- was ze de wanhoop nabij. Ze zong noemd Zij startte haar carrière na- een aantal mezzo-rollen maar met melijk als sopraan, maar deskundi- veel te weinig vertrouwen in zichzelf, gen wezen haar er al snel op dat zij Ze was een halfjaar werkloos en trad eigenlijk meer aanleg voor mezzo- zelfs op als zingend dienstertje op sopraan had. ergens tussen sopraan een middeleeuws banket en contra-alt Zij raakte door deze Toen kwam de ommekeer Ze werd goedbedoelde adviezen zo van slag uitgenodigd om de sopraan-partij dat ze op een gegeven moment over- van Fiordiligi in Mozart's „Cosi fan woog met zingen te stoppen tutte" bij een klem reizend gezel- ,Ik was psychisch en artistiek volko- schap voor haar rekening te nemen men in de war gebracht", geeft zij en boekte daarmee vnjwel onmiddel- achteraf toe. „Als ik mijn mond lijk een groot succes. Daardoor aan- opendeed. wist ik niet meer wat voor gemoedigd nam ze deel aan een geluid er tevoorschijn zou komen, z internationaal concours voor jonge onzeker was ik geworden" Die pro- vocalisten in Sofia Ze studeerde zich blemen liggen alweer een behoorlijke een halfjaar kapot, zong de sterren tijd achter de rug Inmiddels heeft zij van de hemel en won de eerste prijs, met keihard werken uitmuntende Haar stem was eindelijk voldra- resultaten geboekt in de operawe- gen' „Ik was zo ver", zegt ze. „het reld als uiterst krachtige en zekere klikte allemaal' sopraan Er is geen twijfel aan dat Wprpl/fnipuuic haar stem is uitgegroeid tot een ry e'cturiicuw^ instrument met een immense om- Haar dramatische en vocale gaven van 's werelds best betaalde en beroemdste dirigenten, zei haar:,„u moet jij verder gaan, waar Callas ophield". Rosalind Plowright haastte zich dit advies uit te voeren. Bij de Britse National Opera werd ze snel herkend als een formidabel zingende actrice. Jonathan Miller koos haar voor twee nieuwe produkties als Miss Jessel in Benjamin Britten's „The turn of the Screw" en als Desdemona in „Othel lo" Zo kreeg ook de rol van koningin Elisabeth I toebedeeld tegenover „Dame" Janet Baker die met Doni zetti's „Mary Stuart" afscheid nam. De laatste drie jaar is zij te zien geweest in alle delen van Europa en Amerika: van Salzburg tot San Die- go. De criticus van de Los Angeles Times schreef: „Hier hebben einde lijk te maken met een sopraan die er aantrekkelijk uitziet, zich intelligent over het podium beweegt en weet wat zij zingt en uitspreekt. Met een talent als Plowright moet voorzich tig worden omgesprongen" Scala. vang en potentie Operette Haar vader bracht Rosalind al als kind in contact met muziek. Hij was een enthousiast amateur-musicus, die contrabas speelde in een jazz trio. Hij nam haar eens mee naar een operette. „Ik was geloof ik een jaar of 12", vertelt ze. „Ik kan me herin neren dat vader ons meenam naar Gilbert en Sullivan's „Mikado" en het leek me toen al aanlokkelijk om met zingen een bestaan op te bou wen". Aanvankelijk bleef haar vader erop aandringen een loopbaan als jazz zangeres te beginnen Maar ondanks het feit dat een nummer als „That's why the lady is a tramp" er swingend uitkwam, voelde Rosalind toch dat ze nimmer aan godinnen als Ella Fitzgerald zou kunnen tippen Op school zong ze in het koor en speelde viool Daarna volgde ze het Koninklijk Conservatorium in Man chester. waar ze op haar 18de jaar haar studies was begonnen. Ze herin nert zich nog dat ze de sopraanrol van gravin in „Figaro's Huwelijk" moest instuderen en toen al kwam men tot de ontdekking dat zij een „lastige" en vrij weinig voorkomende stem had. die het midden hield tus sen sopraan en mezzo-sopraan ..Mijn eerste leraar waarschuwde me dat ik misschien pas tegen mijn 35ste jaar mijn top zou bereiken, omdat mijn stem dan pas volledig tot zijn recht zou kunnen komen", aldus Rosalind. .aren plotseling wereldnieuws „We hebben een nieuwe Callas", zo luidde zelfs een kop in een van de kranten. Herbert von Karajan, een Vori jaar december maakte ze haar debuut in „La Scala" in Milaan in Puccini's „Suor Angelica" en wordt nu met ongeduld op haar terugkeer gewacht. Haar toekomst ziet er ui termate florissant uit. Samen met de befaamde Carlo Maria Giulini gaat zij „II Trovatore" op de plaat vastleggen, voor de eerste keer zal ze „Madam Butterfly" vertolken (in Houston) en verder staan er in Lon den allerlei nieuwe produkties op het programma met de Engelse Na tional Opera en de Roval Opera. Rosalind Plowright is met geïnteres seerd in de glamour van het interna tionale operawereldje. „Voor mij is opera in de eerste plaats hard werken. De mensen verwachten van me dat ik niet alleen goed zing maar me ook weet te bewegen en er niet bijsta als een uitgeperste citroen. Vroeger heb ik veel te veel nadruk op de glamour van het vak gelegd. Maar die tijd is voorbij". Problemen Nadat zij het conservatorium had afgelopen, trad zij toe tot het koor iDoor Rudolf Bakker De beroemdste literaire prijs van Frankrijk is deze week uitgereikt aan een goede vijftiger, handelaar in textielwaar, wiens ware naam voor de literaire wereld verborgen blijft. Het was de tachtigste keer (sinds 1903) dat de „Prix Goncourt" zijn bestemming vond en de beminnelijke Frederick Tristan had er allerminst rekening mee gehouden dat zijn „Les Ega- rés" (De verdoolden) bij de tien-koppige jury zo in de smaak zou vallen. Dit jaar was er ook niemand die zich luidkeels of inwendig brommend tegen de prijs verzette zoals in voorgaande Jaren veelal het geval was het vermoeden blijft namelijk onuitroeibaar dat de juryleden in een complot met de drie grote Franse uitgevershuizen verwikkeld zouden zijn en de prijs bij voorkeur bestem men voor een literator die in handen gevallen is van Gallimard. Grasset of „Seuil". Frederick Tristan even wel wordt uitgegeven door de kleine uitgever Balland en ook dat heeft ieders instemming. Hoe Tristan echt heet weet men niet en dat past ook helemaal in de wereld die deze auteur in zijn romans weet op te wekken. In „De Verdoolden" gaat het over een groot doch verlegen schrijver die luistert, naar de naam Pumpermaker. Als deze Pumpermaker op een goede dag de uitbundige Jonathan Absolon Varlet, ontmoet doet hij voortaan net of Varlet zijn boeken geschreven heeft. Om het nog ingewikkelder te maken noemt Varlet zich ook nog wel eens Chesterfield en in ieder geval krijgt hij de Nobelprijs voor de literatuur, voor de boeken die Pumpermaker geschreven heeft Terwijl Pumpermaker zijn genialiteit in zijn boeken legt. weet Varlet geniaal te leven En tenslotte gaat natuurlijk alles mis Varlet wordt zo beroemd dat hij zich overal mee gaat bemoeien Hij waarschuwt voor het gevaar van het opkomende Hitlerdom (het boek speelt voor de Tweede Wereldoorlog), waarna zijn zoon wordt ontvoerd en aoui nazi s wordt vermoord. Pumpermaker ziet dat alles passief van achter zijn schrijfbureau aan. en beleeft in stilte de projectie van zichzelf en van zijn dubbelgan ger die zich in de wereld buiten te pletter loopt Dit dubbelganger-idee heeft Tristan geput niet alleen uit de Duitse romantische literatuur, waarvan hij een groot kenner is. Op zijn vele reizen door het Verre Oosten, waar hij als zakenman technieken voor de textielfabricage met veel succes weet af te zetten (hij verkoopt zelfs hele fabrieken), raakt hij beinvloed door oriëntaalse culturen en godsdiensten. Twee eerdere romans vormen daarvan de neerslag. Sinds '59 publi ceerde Tristan al tien romans, drie essays over kunst en kinderverhalen. Pas met de Prix Goncourt kan hij zeker zijn van een werkelijk verkoopsucces Uit het zuidelijke Castres komt 'Tristan' als jongen naar Parijs om er zijn literaire geluk te beproeven. Hij verschuilt zich dan achter de naam Danielle Sarréra. een niet bestaand 17-jarig dichteresje en publiceert „haar" gedichten in literaire tijdschriften Danielle gaat zo'n zelfstandig leven leiden dat mensen Tristan in alle ernst vertellen dat ze haar kort voor haar vroege dood nog hebben gekend. Een enkeling weet zelfs te melden waar ze heeft, gewoond. Deze ervaring ligt natuurlijk ook ten grondslag aan het idee voor „Les Egarés", waarmee Tristan nu de Prix Goncourt gewonnen heeft. Dc Prix Goncourt kwam voort uit de laatste wil van de schrijver Edmond de Goncourt 18221896), die in zijn dagen een centrale plaats innam in het Franse literaire leven. De prijs wordt toegekend aan een in het Frans geschreven roman die in het jaar voor de uitreiking verschenen moet zijn. Tot de beroemdste prijswinnaars behoren André Malraux met „La Condition Humaine" en Marcel Proust met „A L'ombre des jeunes filles". Malraux boek haalt tol nu toe een oplaag van 2.250.000 exemplaren en Proust bracht het tot 450.000 exempla ren.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 11