Vroor uw motor bij de eerste nachtvorst al stuk
of wacht u op de volgende?
TALRIJKE JURY'S PRIJZEN DE AUDI 100.1
TUDENS'N PROEFRIT ONTDEKT U WAAROM
BOEKEN
OVER ZEELAND
Handige anti-vries tester voor maar f3,-
VRIJDAG 18 NOVEMBER 1983
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
Gelukkig waren de nachtvorstjes
van vorige week nog vrij zachtaardig.
Maar straks, als het 's nachts écht koud
wordt, kon dat wel eens anders worden.
Elke winter vriezen er namelijk
motoren en radiateurs kapot, omdat
mensen vergeten op tijd naar hun koel
systeem te kijken. Het is niet te hopen,
dat het u ooit overkomt, want de reparatie
daarvan kan fors in de papieren lopen.
Koelwater moet méér dan water zijn.
De meeste automobilisten hebben
het nog steeds over „koelwater". Ze ver
geten dan voor het gemak even, dat dat
Van een „open" koelsysteem draait u met de handde radi-
ateurdop gemakkelijk los. Bijvullen is dan zo gebeurd
water voor een derde deel of meer moet
bestaan uit een speciaal middel, dat we
meestal anti-vries noemen.
Dat middel voorkomt inderdaad
dat het water in het koelsysteem bevriest.
Gelukkig maar, want als het water wel
bevriest, zet het uit, waardoor scheuren
in de motor en de radiateur kunnen ont
staan. Maar Shell anti-vries is meer dan
anti-vries alleen. Zo'n middel beschermt
't koelsysteem ook tegen corrosie en het
zorgt er 's zomers voor dat er geen damp-
bellen in 't koelsysteem kunnen ontstaan.
Bijvullen of verversen?
Elk beschermingsmiddel voor
koelsystemen verliest langzaam maar ze
ker z'n goede eigenschappen.
Afhankelijk van het type koelsysteem dat
in uw auto zit moet het meestal om het
jaar of om de twee jaar ververst worden.
Soms is het echter noodzakelijk
om bij te vullen.Wat nogal eens voorkomt,
is dat 's zomers,bijv. tijdens de vakantie,
water is bijgevuld in het koelsysteem.
Dat is uitstekend, als u maar niet
vergeet om dan nu ook het beschermings
middel weer op peil te brengen. Want hoe
minder „anti-vries" er in het water zit. hoe
minder het systeem bestand is tegen lage
temperaturen.
doen.Waar u bijvult hangt af van het
type koelsysteem.
Bij 'n zogenaamd „open"systeem
heeft u een radiateurdop, die duidelijk be
doeld is om met de hand los te draaien.
Dat is dan ook de plaats om bij te vullen.
Bij een gesloten koelsysteem zit
er op de radiateur meestal een dop, die
duidelijk niet is bedoeld om met de hand
los te draaien.
De radiateur is dan verbonden
met een expansietankje, waarop een dop
zit. Via dat tankje vult u dan bij.
Hoeveel vorst kan uw koelsysteem nog aan?
Als u niet helemaal zeker bent of
uw koelsysteem nog voldoende tegen
vorst is beschermd, kunt u dat ook zélf
kontroleren.
Bij voorbeeld met het apparaatje,
dat we hieronder aanbieden. Het werkt
heel simpel. U neemt als de motor koud
is een monstertje van de vloeistof uit het
koelsysteem (uit het expansietankje van
het koelwater of als dat er niet is, boven
uit de radiateur) en dan ziet u aan het
Zo werkt de anti-vries tester- knijp de rubberdop volledig in
en laat 'm langzaam opkomeirzodat de vloeistof opgezogen
wordt lik even met de nagel tegen het buisje om luchtbelletjes
te verwijderen. Als alle balletjes blijven drijven, zit u goed
aantal balletjes dat blijft drijven hoever
het systeem tegen vorst is beschermd.
MOLENS VAN ZEELAND
32.50 M. van Hoogstraten
ABDIJ VAN MIDDELBURG
4,80 G A de Kok
VERTROUWELIJKE GEGEVENS
VOOR MIJN NABESTAANDEN
2,50
ZEELAND 40/45 DEEL I
f 47.- L. W de Bree
UIT DE
MIDDELBURGSE HISTORIE
18,50 P W Sijnke
RIJMPRENT
ZEEUWS VOLKSLIED
HISTORISCH HERALDISCHE
KAART VAN ZEELAND f 50.
ingelijst in houten lijst 115,-
HET BEESTE-VERHAAL VAN
DEN VOS REINAERD
f 17,50 J. Kousemaker
den boer middelburg uitgevers
markt 51 tel 01180 27651
De Audi 100 is inderdaad in alle op
zichten een prijzenswaardige automo
biel. De Audi 100 ontving dan ook de
belangrijkste onderscheidingen die
een autain een jaar kan verdienen.
Óp esthetische én rationele gronden.
Naast nevenstaande titels noemen we
u nog de Belgische "Gouden Claxon",
de Duitse "Design Preis", terwijl de
Audi 100 in Finland het predikaat "De
keuze van het jaar" in de wacht sleepte.
De Audi 100 is dan ook de in serie ge
bouwde limousine met de laagste
luchtweerstand ter wereld. Metals ple
zierige gevolgen een uiterst terughou
dend gedrag jegens de pomp én 'n
comfortabel stil Interieur. Natuurlijk,
ook andere zaken speelden bij al die
lovende woorden en prijzen een voor
name rol. De superieure techniek en
materiaalkeuze, de fraaie styling en
kleurstellingen, de vele uitvoeringen en
gebruiksmogelijkheden. En -last but
not least- Audi's haast spreekwoorde-
URKUNDE
Frankrijk
Prix de linnovation technique
lijke betrouwbaarheid en economie, m
Maar hoe belangrijk -en eervol- we
genoemde juryvermeldingen ook vin-
den, onze meest belangrijke jury bent u,
tijdens de rijpraktgk van alle dag. Zowel
zakelijk als privé. En, laten we Pok daar
geen doek|es om winden, ons belang
rijkste juryrapport zijn de verkoopcijfers.
De Audi 100 is een groot succes. I n
1983 al Cum Laudi geslaagd. Als ook
wilt weten waarom, verwen u dan met
een proefrit in deze carrièremaker. Bel
voor het adres en telefoonnummer
van de dichtst A4/)_0£Z0II
bijzijnde dealer VZU OOOOII
Eén van die 200 V.A.G dealers houdt
dan graag Audi-entie om u de sleutels
van het succes te overhandigen. Van
zelfsprekend heeft ook de Audi 100
3 |aar garantie op de lak en 6 jaar op
de carrosserie tegen doorroesten van
binnenuit. De Audi 100. Het bewezen
gelijk van vele jury's.
Audi. Voorsprong door techniek.
Bij Shell bent u aan het goede adres voor benzine
tegen konkunerende prijzen en allerlei handige artikelen.
Zo hebben we tijdelijk een slimme anti-vries tester voor een
zeer zacht prijsje.
Alle deelnemende stations, die u herkent aan het
reldamemateriaal, hebben ze, zolang de voorraad strekt.
Shell helpt, ook met lage prijzen
Een „gesloten koelsysteem herkent u meestal aan deze dop.
Bijvullen met bijv „anti-vries"gaat via het expansietankje
Zelf doen of laten doen?
Bijvullen kunt u vrij gemakkelijk
zelf doen. Verversen kunt u beter laten