Vroor uw motor bij de eerste nachtvorst al stuk of wacht u op de volgende? TALRIJKE JURY'S PRIJZEN DE AUDI 100.1 TUDENS'N PROEFRIT ONTDEKT U WAAROM BOEKEN OVER ZEELAND Handige anti-vries tester voor maar f3,- VRIJDAG 18 NOVEMBER 1983 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT Gelukkig waren de nachtvorstjes van vorige week nog vrij zachtaardig. Maar straks, als het 's nachts écht koud wordt, kon dat wel eens anders worden. Elke winter vriezen er namelijk motoren en radiateurs kapot, omdat mensen vergeten op tijd naar hun koel systeem te kijken. Het is niet te hopen, dat het u ooit overkomt, want de reparatie daarvan kan fors in de papieren lopen. Koelwater moet méér dan water zijn. De meeste automobilisten hebben het nog steeds over „koelwater". Ze ver geten dan voor het gemak even, dat dat Van een „open" koelsysteem draait u met de handde radi- ateurdop gemakkelijk los. Bijvullen is dan zo gebeurd water voor een derde deel of meer moet bestaan uit een speciaal middel, dat we meestal anti-vries noemen. Dat middel voorkomt inderdaad dat het water in het koelsysteem bevriest. Gelukkig maar, want als het water wel bevriest, zet het uit, waardoor scheuren in de motor en de radiateur kunnen ont staan. Maar Shell anti-vries is meer dan anti-vries alleen. Zo'n middel beschermt 't koelsysteem ook tegen corrosie en het zorgt er 's zomers voor dat er geen damp- bellen in 't koelsysteem kunnen ontstaan. Bijvullen of verversen? Elk beschermingsmiddel voor koelsystemen verliest langzaam maar ze ker z'n goede eigenschappen. Afhankelijk van het type koelsysteem dat in uw auto zit moet het meestal om het jaar of om de twee jaar ververst worden. Soms is het echter noodzakelijk om bij te vullen.Wat nogal eens voorkomt, is dat 's zomers,bijv. tijdens de vakantie, water is bijgevuld in het koelsysteem. Dat is uitstekend, als u maar niet vergeet om dan nu ook het beschermings middel weer op peil te brengen. Want hoe minder „anti-vries" er in het water zit. hoe minder het systeem bestand is tegen lage temperaturen. doen.Waar u bijvult hangt af van het type koelsysteem. Bij 'n zogenaamd „open"systeem heeft u een radiateurdop, die duidelijk be doeld is om met de hand los te draaien. Dat is dan ook de plaats om bij te vullen. Bij een gesloten koelsysteem zit er op de radiateur meestal een dop, die duidelijk niet is bedoeld om met de hand los te draaien. De radiateur is dan verbonden met een expansietankje, waarop een dop zit. Via dat tankje vult u dan bij. Hoeveel vorst kan uw koelsysteem nog aan? Als u niet helemaal zeker bent of uw koelsysteem nog voldoende tegen vorst is beschermd, kunt u dat ook zélf kontroleren. Bij voorbeeld met het apparaatje, dat we hieronder aanbieden. Het werkt heel simpel. U neemt als de motor koud is een monstertje van de vloeistof uit het koelsysteem (uit het expansietankje van het koelwater of als dat er niet is, boven uit de radiateur) en dan ziet u aan het Zo werkt de anti-vries tester- knijp de rubberdop volledig in en laat 'm langzaam opkomeirzodat de vloeistof opgezogen wordt lik even met de nagel tegen het buisje om luchtbelletjes te verwijderen. Als alle balletjes blijven drijven, zit u goed aantal balletjes dat blijft drijven hoever het systeem tegen vorst is beschermd. MOLENS VAN ZEELAND 32.50 M. van Hoogstraten ABDIJ VAN MIDDELBURG 4,80 G A de Kok VERTROUWELIJKE GEGEVENS VOOR MIJN NABESTAANDEN 2,50 ZEELAND 40/45 DEEL I f 47.- L. W de Bree UIT DE MIDDELBURGSE HISTORIE 18,50 P W Sijnke RIJMPRENT ZEEUWS VOLKSLIED HISTORISCH HERALDISCHE KAART VAN ZEELAND f 50. ingelijst in houten lijst 115,- HET BEESTE-VERHAAL VAN DEN VOS REINAERD f 17,50 J. Kousemaker den boer middelburg uitgevers markt 51 tel 01180 27651 De Audi 100 is inderdaad in alle op zichten een prijzenswaardige automo biel. De Audi 100 ontving dan ook de belangrijkste onderscheidingen die een autain een jaar kan verdienen. Óp esthetische én rationele gronden. Naast nevenstaande titels noemen we u nog de Belgische "Gouden Claxon", de Duitse "Design Preis", terwijl de Audi 100 in Finland het predikaat "De keuze van het jaar" in de wacht sleepte. De Audi 100 is dan ook de in serie ge bouwde limousine met de laagste luchtweerstand ter wereld. Metals ple zierige gevolgen een uiterst terughou dend gedrag jegens de pomp én 'n comfortabel stil Interieur. Natuurlijk, ook andere zaken speelden bij al die lovende woorden en prijzen een voor name rol. De superieure techniek en materiaalkeuze, de fraaie styling en kleurstellingen, de vele uitvoeringen en gebruiksmogelijkheden. En -last but not least- Audi's haast spreekwoorde- URKUNDE Frankrijk Prix de linnovation technique lijke betrouwbaarheid en economie, m Maar hoe belangrijk -en eervol- we genoemde juryvermeldingen ook vin- den, onze meest belangrijke jury bent u, tijdens de rijpraktgk van alle dag. Zowel zakelijk als privé. En, laten we Pok daar geen doek|es om winden, ons belang rijkste juryrapport zijn de verkoopcijfers. De Audi 100 is een groot succes. I n 1983 al Cum Laudi geslaagd. Als ook wilt weten waarom, verwen u dan met een proefrit in deze carrièremaker. Bel voor het adres en telefoonnummer van de dichtst A4/)_0£Z0II bijzijnde dealer VZU OOOOII Eén van die 200 V.A.G dealers houdt dan graag Audi-entie om u de sleutels van het succes te overhandigen. Van zelfsprekend heeft ook de Audi 100 3 |aar garantie op de lak en 6 jaar op de carrosserie tegen doorroesten van binnenuit. De Audi 100. Het bewezen gelijk van vele jury's. Audi. Voorsprong door techniek. Bij Shell bent u aan het goede adres voor benzine tegen konkunerende prijzen en allerlei handige artikelen. Zo hebben we tijdelijk een slimme anti-vries tester voor een zeer zacht prijsje. Alle deelnemende stations, die u herkent aan het reldamemateriaal, hebben ze, zolang de voorraad strekt. Shell helpt, ook met lage prijzen Een „gesloten koelsysteem herkent u meestal aan deze dop. Bijvullen met bijv „anti-vries"gaat via het expansietankje Zelf doen of laten doen? Bijvullen kunt u vrij gemakkelijk zelf doen. Verversen kunt u beter laten

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 22