Dubbele ramen? Opeenhoping gif nieuwe hindernis milieubeleid Uw Gasbedrijf adviseert, Vrouwen in vijfde stille tocht solidair met dwa moeders Wervelwiel ruimt zand op bij voet van pijlers Bouw van drempel voor pijlerdam is begonnen Brand vernielt inventaris INSPECTEUR DRS G. J. BEIJEN: NIEUWE VINDING OOSTERSCHELDEPROJECT Pz6/pvè^^ MIDDELBURG - „We zijn met de milieuproblematiek in een nieuwe fase gekomen, waarin we geconfronteerd worden met enorme hoeveelheden stoffen, die vroeg of laat in het milieu terecht komen. Er dreigt een opeenhoping van gevaarlijke stoffen. Dat vraagstuk is niet met eenvoudige ingreep aan te pakken, omdat het gaat om stoffen die wijd verspreid zijn: jure regen, baggerspecie, grondverontreiniging op grote schaal. Het gaat om geleidelijk ontstane ophopingen, die niet makkelijk aan te pakken zijn". Zo schelst drs. G. J. Beijen, regionaal kent niet, dat minder aandacht aan „De marges zijn, door de financieel w a öpecteur van de volksgezondheid het milieubeleid wordt besteed of dat economische omstandigheden smal- ven' v^*Jwettelijke^ vóorsclnifien.^et j. milipllhvffiAnp in 7pplanH m aan irorcnanalinn nloofcirinrtl Hpt 1 i-,ï- economie belangrijke factor is. We zien hoe in het verleden veel onder het vloerkleed geschoven is en we zijn wel tot de conclusie gekomen, dat voorko men goedkoper is dan genezen'' Op de open dag wil de milieu-mspec- tie Zeeland zoveel mogelijk belang stellenden kennis laten maken met het werk. Dat bestaat, zo maakt de heer Beijen duidelijk, uit het liandha- ven een versoepeling plaatsvindt. Het Ier geworden. Voor ons is in de afgelo- adviseren van overheidsinstanties, houdt in. dat regels op het terrein van pen tijd overigens ook meer en meer het adviseren van het eigen departe- het milieu en de ruimtelijke ordening duidelijk geworden, dat het gaat om ment als uiterste middel de opspo- worden doorgeworsteld en dat wordt het stellen van prioriteiten en het rjng van strafbare zaken het onder- bezien hoe we ermee verder moeten", vaststellen hoe je die milieugulden zo zoek naar de toestand van het müieu. CïIl nrimaat efficiënt mogelijk kunt besteden. Ook waarbij een aantal per 1 januari van dat heeft te maken met het volwassen het Volgend jaar snmpn te unpaen Het milieubeheer heeft, zo stelt de worden van de de dienst. We zijn rijksinstituten onderzoeksmate- lvv. de milieuhygiëne in Zeeland in jen persgesprek de problematiek, die iu op ziJn dienst afkomt. Het gesprek rordt gevoerd ter gelegenheid van de crhuizing van de milieu-inspectie ran het pand aan de Rotterdamse taai naar de Vrijlandstraat, een ver guizing, die nodig is nu de milieu- nspectie Zeeland, in 1962 begonnen heer Beijen vast. een volwassen scherper dan voorheen gaan kijken naal'zo^ als eenmansdienst, uit dertien men- plaats ingenomen tussen de andere naar de kosten en baten, die bij de Knbestaat. Vrijdag 25 oktober opent aspecten van maatschappelijke zorg. afweging van belangen een rol spelen, ie secretaris-generaal van het minis- „Geen primaat dus, maar een volwas- lene van volkshuisvesting, ruimtelij- sen plaats. De taak van de milieu- Men moet goed begrijpen, dat ke ordening en milieubeheer, mr. M. inspectie is de mogelijkheden van 5 van Wolferen het nieuwe pand een goed milieubeleid zichtbaar te oScieel. Op diezelfde dag, van half maken voor de besluitvormers. De zeven's avonds tot negen uur, houdt taak is niet het eenzijdig bevechten milieu-inspectie open huis. van milieubelangen, maar ook het Os Beijen constateert, kort voor de afwegen tegen andere aspecten. Ik zie rduiang officieel haar beslag krijgt, wel. dat het minder spectaculair ge- X. het milieubeleid is gegroeid naar worden is en minder makkelijk". volwassen situatie. Hij signaleert ïrens, dat het milieubeleid in deze jjd van economische teruggang on tspanning staat. ,.We hebben", zegt iui, „een periode van een stroomver snelling achter de rug. Er is de afgelo pen vijftien jaar op milieugebied veel jtbeurd. Dat heeft zich gemanifes teerd op het gebied van de milieuwet geving, de ontwikkeling van know how, de belangstelling van de over bid, het bedrijfsleven en de burgers, i was in de afgelopen periode haast ot,iets te doen. De wetgever is in een icog tempo bezig geweest. Er is nogal vi'. op de rails gezet en nu is de aiode aangebroken, waarin de za ai in onderlinge samenhang worden bekeken en waarin ook naar vereen- rcudiging wordt gezocht. Dat bete- wee jaar voor oppelbaas OTTERDAM (ANP) De rechtbank Botterdam heeft dinsdag de 37- irige Tonny van D. wegens koppel- uwifraude veroordeeld tot twee ur gevangenisstraf. De officier van ishlie, mr. A. J. Milius, eiste twee vtken geleden tegen hem drie jaar ttlslraf. D. heeft met een aantal ande koppelbazen de belasting en bc- iljfsvereniging voor circa 12,5 mil- B gulden opgelicht. li een netwerk van verschillende i's waarvan D. en zijn collega's recteur waren, werd personeel uit- leend aan het industriëel schoon- ukbedrijf Mourik Services B.V. in aenburg. Voor die werknemers wer- s geen sociale premies afgedragen voor de werkzaamheden werd te smg omzetbelasting betaaid. In sa- zr,werking met de bedrijfsvereni- sgDetam heeft de Utrechtse politie week drie koppelbazen aange reden die sinds 1979 met zwartwer- trs in de schilders- en behangbran- teactief waren en daarbij volgens de olltie de bedrijfsvereniging en de male dienst voor vele tienduizenden cldens moeten hebben benadeeld. BROUWERSHAVEN Dinsdag omstreeks negen uur heeft een brandje gewoed op een jacht in een loods voor jachtwinterbcr- ging te Brouwershaven. De brand bleek te zijn uitgebroken in de kajuit. De vermoedelijke oorzaak is kortsluiting, aldus een woordvoerder van de jacht- winterberging. Casco en motor van de polyester kruiser ter waarde van tenmin ste een ton bleven onbeschadigd door snel ingrijpen van perso neel. Dat bluste de brand in korte tijd met in de loods voor handen blusmateriaal. De gea larmeerde brandweer behoefde niet daadwerkelijk in actie te komen. De schade bleef beperkt tot, de kajuit en inventaris, die overigens grotendeels verloren gingen Het jacht is verzekerd en eigendom van een Duitser. Foto: De brandweer van Brou wershaven beperkte zich kon de activiteiten beperken tot-het in ventariseren van de schade. Het jacht op de achtergrond iverd door vlammen beschadigd. Per soneel van de opslagloods bluste de brand, die door kortsluiting ontstond. instanties en de behandeling van klachten. De heer Beijen: ,,We zitten er als inspectie niet als eerste om r milieuproblemen op ons eentje op te schone provincie hebben een voor de i0ssen. We begeleiden provincie, ge- T"L jT». meenten en waterschappen bij de r uitvoering van hun milieutaken. Heb- J&SklZi,T* ben de functie van het wegwijs ma- ken Ik meen. dat in de achterliggende penode voor het milieubeleid binnen provincie, gemeenten, waterschappen SI >4 en bedrijven een draagvlak is ont- XB *5^ mj? staan. En wij blijven als inspectie voor «W1 belangrijke taken staan Vereenvoudiging „Aan de onderkant, zo kun je zeggen, vindt een vereenvoudiging van re gels en voorschriften plaats. Aan de andere kant zijn we in een periode, waarin op gigantische hoeveelheden stoffen, die zich in het milieu hebben opgehoopt en zich nog ophopen greep gekregen moet worden. Waarvoor dan nieuwe regels, zoals de v lieugevaarlijke stoffen, als handvat dienst moeten gaan doen". Inspecteur drs. G. J. Beijen Er gaat heel wal kostbare warmte verloren soms. Zonde, en niet nodig. Want met dubbel glas ol het aan brengen van voorzetramenkunt u aardig op uw stook kosten besparen. Informeert u eens bij uw Gasbedrijl. «WOENSDAG 16 NOVEMBER 1983 "ES „Dit spreekt natuurlijk jwal moeders aan". Mevrouw E. 30' wo, lid van het Zeeuws Comité Midair met de dwaze moeders', W over de stille tochten die ver- Midene vrouwenorganisaties in dvo "opa regelmatig houden voor de WO vermisten in Argentinië. In j- «land gebeurt dat door het comité, o'ib vrouwen die zich, door mee !r-i doen aan stille tochten, solidair iOd en mel de ^genaamde dwaze ■fders. Deze moeders vestigen elke in Argentinië de aandacht op |Jttdwijning van hun kinderen en familieleden. Elke vrouw 2 -C^1 dan ecn hoofddoek met daar- de naam van de vermiste. De vijfde stille tocht in Zeeland is don derdag 17 november in Middelburg. Evenals de dwaze moeders in Argenti nië dragen ook de Zeeuwse vrouwen (van Walcheren. Schouwen-Duive- land. Zeeuwsch-Vlaanderen en de Be- velanden) hoofddoeken met namen van verdwenen Zuidamerikanen. „Je hebt dan meer het gevoel dat je aan één bepaalde persoon denkt en niet aan een getal van 30.000zegt me vrouw Sinke. De actie gaat uit van een comité in Den Haag Daar houden vrouwen elke twee maanden een stille tocht, met daaropvolgend de over handiging van een petitie aan een vertegenwoordiger van Buitenlandse Zaken. Omdat Den Haag voor veel moorden en de verdwijningen. Je vrouwen in Nederland te moet. maar afwachten of ze hun belof- werd besloten de acties ook regionaal ten waarmaken, maar het is lenmin- te gaan houden. In Middelburg is dat ste al Iets en wij blijven zolang door- i de vier maanden Er is met dergelijke acties al heel wat bereikt, volgens mevrouw Sinke. „De militaire junte in Argentinië heeft immers onder buitenlandse druk on langs besloten verkiezingen uit te schrijven", zegt ze. ..en de nieuwe regering heeft beloofd het lot van de vermisten uit te zoeken en openbaar te maken. Ook willen ze de vnjheid en de democratie in het land herstellen en voor de berechtiging zorgen van de schuldigen aan de martelingen, de gaan De opkomst in Middelburg noemt ze redelijk, maar afhankelijk van het weer. Bij mist bijvoorbeeld kunnen de vrouwen van Zceuwsch-VIaande- ren niet komen. Ze verwacht voor de zeventiende een opkomst van onge veer 300 vrouwen. De tocht begint 10.15 uur aan de Loskade, waarna de stoet richting Abdijplein gaat om een lid van Gedeputeerde Staten een pe titie aan te bieden. Daarna is er een gebedsdienst in Hofpleinkerk. Vijfde muziekbeurs in Vlissingen LISSINGEN De Viissinger Henry fflOchten houdt vrijdag 18 novem- Itr loor de vijfde keer een gitaar/ imiekbeurs in hotel Brittania in flissingen. De vijfde beurs is weer I poier van opzet dan vorige jaren. b Griek Jim Papassavas, bouwer celectnsche gitaren toont tijdens »irs enkele exemplaren en licht 4 P ïerk toe. Dirk Janssen toont I Kïsüsche gitaren en luiten en ver- kook wat over zijn werk als bouwer, groep Glenda Herman and the ickline verzorgt een optreden tij- a de beürs. De groep speelt snelle «lodische rock met een knipoog sir de reggae. De theatergroep ALG treedt ook op. Tevens is er een iishow van Bert van Leerdam over plredens van bekende groepen in island. nes ibn.' Wens de beurs wordt zeldzame kdmuzlek voor gitaar aangeboden, aia k beurs begint om 18.00 uur. Men- Kt E. die hun gitaar, of een ander strument willen verkopen kunnen -• half uurtje eerder terecht. Nieuw technisch hoogstandje in de Oosterscheldemond: het wervehoiel op het achterdek van de Dragon Fly. NEELTJE JANS Aan de reeks bijzondere gereedschappen voor de bouw van de stormvloedkering in de monding van de Oosterschelde is weer een nieuw werktuig toegevoegd. Het is een wervelwiel, bedoeld om zand weg te blazen en te zuigen op plaatsen waar dat nodig is. Het apparaat wordt momenteel uitgeprobeerd, de ontwikkeling van het wervelwiel is een van de uitvindingen die het Oosterscheldeproject heeft opgeleverd. Er is inmiddels octrooi voor aangevraagd. Het wervelwiel komt in actie even construcxtie. De schoepen zijn zo- voordat de onderlagen van de drem- danig gemaakt dat de buitenrand pel worden gestort De funderings- het water naar beneden perst, ter- matten rondom de voet van de wijl het centrale deel een zuigende pijler moeten dan zoveel mogelijk werking heeft. De naar beneden zandvrij worden gemaakt In de gerichte waterstroom brengt het omgeving van de pijler mag een zand in beweging (dat wordt nog laagje zand van maximaal 10 cm versterkt door lucht die wordt mee- blijven liggen Tussen de voet van gespoten i en het losgemaakte zand de pijler en de grindwiepenmat die wordt vervolgens door het midden de bestortingen tussen twee hinde- van de schoepenwïelen weggezo- ringsmatten afdekt, is hooguit twee gen. waarna de stroom het zand cm zand toegestaan. Een en ander wegvoert. Het wervelwiel werkt op is noodzakelijk om de onderste la- 1,5 a 2,5 meter boven de bodem, gen van de drempel goed aan te Voor het gebruik van het wervelwiel laten sluiten op de funderingsmat- is een off-shore werkschip gehuurd, ten. de Dragon Fly. Op het achterdek Om dit zandprobleem op te lossen van dit schip is een container ge- is het wervelwiel bedacht. Het be- plaatst met de dieselmotoren die de staat uit twee grote horizontaal hydraulische pompen voor de aan draaiende schoepenwielen in een drijving van de schoepenwielen. ongeveer 7 m brede en 3 m lange Het wervelwiel zelf hangt aan de achterzijde van het schip in het water. Het geheel kan in een luttel aantal minufen van boord worden getild, zodat het schip ook nog voor andere doeleinden, zoals ankerbe handeling bruikbaar is. De ontwik keling van het wervelwiel heeft on geveer anderhalf miljoen gekost. Kokerwormen Het nieuwe stuk gereedschap kan niet overal het zand weghalen. In de strook tussen de pijlervoet en de grindwiepenmat (ruim 50 m lang en ongeveer 1 m breed) blijken zich namelijk kokerwormen op het bo- vendoek van de funderingsmatten te hebben vastgezet. Deze diertjes hebben hetzelfde effect als helm gras in duingebieden: ze houden het zand vast. Naar het zich nu laat aanzien zal het zand op deze plaats door duikers moeten worden weg gehaald met behulp van een zoge naamde air-lift. Dat is een pijp, waarin aan de onderkant lucht wordt gebracht. De opstijgende luchtbellen nemen water mee en zuigen zo ook zand weg. STEUN EN FILTER VOOR STORMVLOEDKERING BURGHSLUIS In de stroomgeul Hammen is begonnen met de aanleg van de drempel voor de stormvloedkering. Het gaat in de eerste fase om het aanbrengen van de onderste laag van de drempel, die wordt gevormd door staalslakken. Die laag moet in februari 1984 in de hele stroomgeul zijn aangebracht, gevolgd door een tweede laag van stortsteen, die er halverwege volgend jaar moet liggen. Het afbouwen van de drempel volgt in een later stadium van het pijlerdamproject. Voor het maken van de drempel is door de aannemerscombinatie Dosbouw een apart drempelbedrijf gevormd, met de nodige speciale vaar- en werktuigen (onder meer toplaagstorter Trias, trilplaatponton Manus, de Dragonfly met wervelwiel, diverse steenstorters en splijtbak- ken). De drempel heeft in het geheel van de stormvloedkering diverse func ties. legt C. Schippers, projectleider drempel en steenaanvoer van de Deltadienst, uit Zo worden de pij lers en dorpelbalken van de kering met behulp van stortsteen ingebed in de drempel, waardoor die steun geeft. De drempel moet ook dienen als filter Het water moet er door heen kunnen, maar het fijne zand van de Oosterscheldebodem en de erop liggende lagen van de funde ring van de kering, mogen niet weggezogen worden En uiteraard maakt de drempel deel uit van de totale waterkering, zoals die in de Oosterscheldemonding aan het ont staan is. Het ontwerp van de drempel gaat ervan uit dat grote hoeveelheden steen van verschillende soorten-en formaten moeten worden aange bracht (totaal ongeveer 5 miljoen ton). Om dat verantwoord te kun nen doen. moeten verschillende technieken worden toegepast. Voor een belangrijk deel kunnen steen storters en splijtbakken worden in gezet. Het aanbrengen van de uit zware steen bestaande toplaag moei gebeuren met behulp van een toplaagstorter. om beschadigingen aan pijlers en dorpelbalken te voor komen. en om zeker te zijn van een goed aansluitende bovenste laag. iMgerilijk begint het maken van de drempel al zo snel mogelijk na het plaatsen van een pijler Om de funderingsmatten te beschermen, brengen steenstorters en splijtbak ken een steenlaag aan. die stroom- bestendig moet zijn. De laag be staat uil verscliillende soorten steen, opklimmend van fijn naar grof. Wat later volgt de onderste drempellaag (waaraan nu in de Hammen gewerkt wordt) van staalslakken (afmetingen tussen 40 en 160 mm) Daar gaat een tweede laag van stortsteen overheen (ge wicht van 10 tot 60 kg) Trilplaat Na het aanbrengen van de tweede drempellaag wordt een beperkt ge bied rondom de pijler verdicht. Dat gebeurt met behulp van een spe ciaal ontwikkelde trilplaat aan boord van de ponton Manus. Be doeling van die activiteit is de funderingsmat onder de twee drempcllagen goed te laten aan sluiten op de Oosterscheldebodem. Vervolgens komt de opbouw van de kern van de drempel aan de orde. Die kern bestaat uit steen van 10 tot 60 kg en - op sommige plaatsen - van 60 tot 300 kg. Daarna komt de toplaagstorter Trias in actie. Die moet onder meer rondom de pijlers een beschermlaag van asfaltzakken aanbrengen. Daar voor is een asfalthaakconstruclie gemaakt. Een bak voert de asfalt zakken (12 stuks a 25 ton per keer) aan. Er zijn 2 tot 300 zakken nodig. De Trias is ook belast met het neervleien van de stroombestendi- ge toplaag, bovenop de kern van de drempel. Aan de zeezijde komt stortsteen van 300 tot 1.000 kg. Aan de Oosterscheldezijde. waar de meeste stroom overheengaat, ko men stenen die variëren van 1000 tot 3000 kg. 3000 tot 6000 kg: 6000 tot 10.000 kg. Bij de keuze voor de zwaarte van de stenen in de toplaag is er rekening mee gehouden dat onverhoopt een schuif niet dicht gaat. De stenen moeten dan toch een storm kunnen weerstaan. Hal verwege het aanleggen van de drempel wordt er als het ware even een pas op de plaats gemaakt Als de kern en een deel van de toplaag zijn aangebracht, worden de 8 me ter hoge dorpelbalken geplaatst. Tenslotte wordt de toplaag afge maakt met aanstortingen. om de dorpelbalken helemaal in te pak ken. De constructie van de drempel is uitvoerig beproefd in het waterloop kundig laboratorium. Bedrijfsleider D von Eugen van Dosbouw zegt dat de aanleg van de drempel in feite niets nieuws is „Er zijn in het verleden meer van dergelijke con structies zij het klemere ge maakt". Hij erkent dat er enige mate van onzekerheid is over de ontwikke ling van de stroomsnelheden in de Oosterschelde. „Dat wordt steeds in de galen gehouden en zonodig kunnen we planning en bouwfases aanpassen", aldus Von Eugen. Hij voegt eraan toe dat de opzet van de drempel zodanig flexibel is. dat staande het werk en hangende de situatie, wijzigingen mogelijk zijn.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 33