ipeenhoping gif nieuwe lindernis milieubeleid Dubbele ramen? Uw Gasbedrijf adviseert, f Bouw van drempel voor pijlerdam is begonnen rrouwen in vijfde stille tocht solidair met 'dwaze moeders' Wervelwiel ruimt zand op bij voet van pijlers INSPECTEUR DRS G. J. BEIJEN: Brand vermeit inventaris NIEUWE VINDING OOSTERSCHELDEPROJECT LOENSDAG 16 NOVEMBER 1983 economie belangrijke factor is We zien hoe in het verleden veel onder het vloerkleed geschoven is en we zijn wel tot de conclusie gekomen, dat voorko men goedkoper is dan genezen" Op de open dag wil de milieu-inspec- tie Zeeland zoveel mogelijk belang stellenden kennis laten maken met het werk Dat bestaat, zo maakt de heer Beijen duidelijk, uit het handha ven van wettelijke voorschriften, het adviseren van overheidsinstanties. ir de toestand van het milieu. IDDELBURG - „We zijn met de milieuproblematiek in een nieuwe fase gekomen, waarin we confronteerd worden met enorme hoeveelheden stoffen, die vroeg of laat in het milieu ■recht komen. Er dreigt een opeenhoping van gevaarlijke stoffen. Dat vraagstuk is niet met Lq eenvoudige ingreep aan te pakken, omdat het gaat om stoffen die wijd verspreid zijn: e regen, baggerspecie, grondverontreiniging op grote schaal. Het gaat om geleidelijk fctstane ophopingen, die niet makkelijk aan te pakken zijn". ischetstdrs G. J. Beijen, regionaal kent met. dat minder aandacht aan „De marges zijn, door de financieel jcteur van de volksgezondheid het milieubeleid wordt besteed of dat economische omstandigheden smal- de milieuhygiëne in Zeeland in een versoepeling plaatsvindt. Het Ier geworden. Voor ons is in de afgelo- >aw ovcmuoauuuuta», „persgesprek de problematiek, die houdt in. dat regels op het terrein van pen tijd overigens ook meer en meer het adviseren van het eigen departe- iop zijn dienst afkomt. Het gesprek het milieu en de ruimtelijke ordening duidelijk geworden, dat het gaat om ment. als uiterste middel de opspo- gevoerd ter gelegenheid van de worden doorgeworsteld en dat wordt het stellen van prioriteiten en het ring van strafbare zaken, het onder- jzing van de milieu-inspectie bezien hoe we ermee verder moeten" vaststellen hoe je die milieugulden zo zoek het pand aan de Rotterdamse CZppti nfimnnt Inaar de Vrijlandstraat, een ver- F' ",mat 1 r, -i- i ntt vuwciiu iaai damcii vc vuckcii ing. die nodig is nu de milieu- Het milieubeheer heeft, zo stelt de worden van de de dienst. We zijn rijksinstituten voor onderzoeksmate- ^ue Zeeland, in 1962 begonnen tor Beijen va,!, een volwassen schërper dan voorheen gaan kijken naai zorgt cirenslverlening voor ande- ;eenmansdienst, uit dertien men- plaats ingenomen tussen de andere naar de kosten en baten, die bij de re instanties en de behandeling van jbestaat. Vrijdag 25 oktober opent aspecten van maatschappelijke zorg. afweging van belangen een rol spelen, klachten De heer Benen We zitten ■secretaris-generaal van het minis- ..Geen primaat dus. maar een volwas- er inspectie niet als eerste om ne van volkshuisvesting, ruimtelij- sen plaats. De taak van de milieu- Men moet goed begrijpen, dat een milieuproblemen op ons eentje op te ordening en milieubeheer, mr M inspectie is de mogelijkheden van schone provincie hebben een voor de iossen we begeleiden provincie ge- van Wolferen het nieuwe pand een goea milieubeleid zichtbaar te jlcteel Op diezelfde dag. van half maken voor de besluitvormers. De Ten 's avonds tot negen uur, houdt taak is niet het eenzijdig bevechten milieu-inspectie open huis. van milieubelangen, maar ook het (j. Beijen constateert, kort voor de afwegen tegen andere aspecten. Ik zie Jfhuizing officieel haar beslag krijgt, wel, dat het minder spectaculair ge ilt het milieubeleid is gegroeid naar worden is en minder makkelijk". p volwassen situatie. Hij signaleert s, dat het milieubeleid in deze jd van economische teruggang on- Irspanning staat. ..We hebben", zegt 1 „een periode van een stroomver- wlng achter de rug. Er is de afgelo- fcvijftien jaar op milieugebied veel jeurd Dat heeft zich gemanifes- rd op het gebied van de milieuwet- ilng, de ontwikkeling van know v, de belangstelling van de over- jd, het bedrijfsleven en de burgers. Eras m de afgelopen periode haast fciets te doen. De wetgever is in een og tempo bezig geweest. Er is nogal it op de rails gezet en nu is de jüode aangebroken, waarin de za- p in onderlinge samenhang worden jkeken en waarin ook naar vereen- fedlging wordt gezocht. Dat bete- Iwee jaar voor pppelbaas [TERDAM (ANP) De rechtbank iRolterdam heeft dinsdag de 37- ïrlge Tonny van D. wegens koppel- «enfraudc veroordeeld tot twee Ir gevangenisstraf. De officier van ptitie. mr. A. J. Milius, eiste twee n geleden tegen hem drie jaar Istraf. D. heeft met een aantal ande- Ikoppelbazcn de belasting en bc- Tjfsvereniging voor circa 12,5 mil- I gulden opgelicht. fi een netwerk van verschillende |,'s waarvan D. en zijn collega's ,r waren, werd personeel uit- fctnd aan het industrieel schoori- jakbedrljf Mourik Services B.V. in Jzenburg. Voor die werknemers wer- Ji geen sociale premies afgedragen Ivoor de werkzaamheden werd te linig omzetbelasting betaald. In sa- jwerking met de bedrijfsvereni- heeft de Utrechtse politie week drie koppelbazen aange- die sinds 1979 met zwartwer- de schilders- en behangbran- en daarbij volgens de de bedrijfsvereniging en de voor vele tienduizenden moeten hebben benadeeld. muziekbeurs Vlissingen De Vlissinger Henry houdt vrijdag 18 novem- de vijfde keer een gitaar/ in hotel Brittania in De vijfde beurs is weer van opzet dan vorige jaren. Jim Papassavas, bouwer gitaren toont tijdens enkele exemplaren en licht Dirk Janssen toont gitaren en luiten en ver werk als bouwer. Herman and the verzorgt een optreden tij- De groep speelt snelle rock met een knipoog De theatergroep ook op. Tevens is er een van Bert van Leerdam over van bekende groepen in de beurs wordt zeldzame voor gitaar aangeboden, begint om 18.00 uur. Men- die hun gitaar, of een ander willen verkopen kunnen uurtje eerder terecht. BROUWERSHAVEN Dinsdag omstreeks negen uur heeft een brandje gewoed op een jacht in een loods voor jachtwinterber- ging te Brouwershaven. De brand bleek te zijn uitgebroken in de kajuit. De vermoedelijke oorzaak is kortsluiting, aldus een woordvoerder van de jacht- winterberging. Casco en motor van de polyester kruiser ter waarde van tenmin ste een ton bleven onbeschadigd door snel ingrijpen van perso neel. Dat bluste de brand in korte tijd met in de loods voor handen blusmateriaal. De gea larmeerde brandweer behoefde niet daadwerkelijk in actie te komen. De schade bleef beperkt tot de kajuit en inventaris, die overigens grotendeels verloren gingen. Het jacht is verzekerd en eigendom van een Duitser. Foto: De brandweer van Brou wershaven beperkte zich kon de activiteiten beperken tot het in ventariseren van de schade. Het jacht op de achtergrond werd door vlammen beschadigd. Per soneel van de opslagloods bluste de brand, die door kortsluiting ontstond. efficiënt mogelijk kunt besteden. Ook waarbij een aantal per 1 januari van dat heeft te maken met het volwassen volgend jaar samen te voegen meenten en waterschappen bij de uitvoering van hun milieutaken Heb ben de functie van het wegwijs ma ken. Ik meen, dat in de achterliggende periode voor het milieubeleid binnen provincie, gemeenten, waterschappen en bedrijven een draagvlak is ont staan. En wij blijven als inspectie voor belangrijke taken staan" Vereen voudiging „Aan de onderkant, zo kun je zeggen, vindt een vereenvoudiging van re gels en voorschriften plaats. Aan de andere kant zijn we in een periode, waarin op gigantische hoeveelheden stoffen, die zich in het milieu hebben opgehoopt en zich nog ophopen greep gekregen moet worden. Waarvoor dan nieuwe regels, zoals de wet mi lieugevaarlijke stoffen, als handvat dienst moeten gaan doen". Inspecteur drs. G. J. Beijen Er gaat heel wal kostbare warmte verloren soms. Zonde,en niet nodig. Want met dubbel glas ol hel aan brengen van voorzetramen, kunt u aardig op uw stook kosten besparen. Informeert u eens bij uw Gashed rij I „Dit spreekt natuurlijk *1 moeders aan". Mevrouw E. t. lid van het Zeeuws Comité «ir met de dwaze moeders', W over de stille tochten die ver- Went vrouwenorganisaties in 13 regelmatig houden voor de vermisten in Argentinië, In and gebeurt dat door het comité, •dub vrouwen die zich. door mee ^otn aan stille tochten, solidair 'aren met de zogenaamde dwaze (Mrs. Deze moeders vestigen elke J* in Argentinië de aandacht op ^«rijning van hun kinderen en familieleden. Elke vrouw Pdan een hoofddoek met daar- naam van de vermiste. De vijfde stille tocht in Zeeland is don derdag 17 november in Middelburg. Evenals de dwaze moeders in Argenti nië dragen ook de Zeeuwse vrouwen (van Walcheren. Schouwen-Duive- land. Zeeuwsch-Vlaanderen en de Be- velandem hoofddoeken met namen van verdwenen Zuidamerikanen. „Je hebt dan meer het gevoel dat je aan één bepaalde persoon denkt en niet aan een getal van 30.000". zegt me vrouw Smke De actie gaat uit van een comité in Den Haag. Daar houden vrouwen elke twee maanden een stille tocht, met daaropvolgend de over handiging van een petitie aan een vertegenwoordiger van Buitenlandse Zaken. Omdat Den Haag voor veel moorden en de verdwijningen Je vrouwen in Nederland tc ver weg 13. moet maar afwachten uf ze hun belof- werd besloten de acties ook regionaal ten waarmaken, maar het is tenmin- te gaan houden. In Middelburg is dal ste al iets en wij blijven zolang door- om de vier maanden. gaan". Er is met dergelijke acties al heel wat bereikt, volgens mevrouw Sinke. „De militaire junte in Argentinië heeft immers onder buitenlandse druk on langs besloten verkiezingen uit te schrijven", zegt ze. ,.en de nieuwe regering heeft beloofd het lot van de vermisten uit te zoeken en openbaar te maken. Ook willen ze de vrijheid en de democratie in het land herstellen en voor de berechtiging zorgen van de schuldigen aan de martelingen, de De opkomst in Middelburg noemt ze redelijk, maar afhankelijk van het weer. Bij mist bijvoorbeeld kunnen de vrouwen van Zeeuwsch-Vlaande ren niet komen. Ze verwacht voor de zeventiende een opkomst van onge veer 300 vrouwen. De tocht begint 10.15 uur aan de I.oskadc, waarna de stoet richting Abdijplcin gaat om een lid van Gedeputeerde Staten een pe titie aan tc bieden. Daarna is er een gebedsdienst in Hofplcinkerk. Nieuw technisch hoogstandje in de Oosterscheldemond: het wervelwiel op het achterdek van de Dragon Fly. NEELTJE JANS Aan de reeks bijzondere gereedschappen voor de bouw van de stormvloedkering in de monding van de Oosterschelde is weer een nieuw werktuig toegevoegd. Het is een wervelwiel. bedoeld om zand weg te blazen en te zuigen op plaatsen waar dat nodig is. Het apparaat wordt momenteel uitgeprobeerd, de ontwikkeling van het wervelwiel is een van de uitvindingen die het Oosterscheldeproject heeft opgeleverd. Er is inmiddels octrooi voor aangevraagd. Het wervelwiel komt in actie even construcxtie. De schoepen zijn zo- voordat de onderlagen van de drem- danig gemaakt dat de buitenrand pel worden gestort. De funderings- het water naar beneden perst, ter- matten rondom de voet van de wijl het centrale deel een zuigende pijler moeten dan zoveel mogelijk werking heeft. De naar beneden zandvrij worden gemaakt. In de gerichte waterstroom brengt het omgeving van de pijler mag een zand in beweging (dat wordt nog laagje zand van maximaal 10 cm versterkt door lucht die wordt mee- blijven liggen. Tussen de voet van gespoten) en het losgemaakte zand de pijler en de grindwiepenmat die wordt vervolgens door het midden de bestortingen tussen twee funde- van de schoepenwielen weggezo- nngsmatten afdekt, is hooguit twee gen, waarna de stroom het zand cm zand toegestaan. Een en ander wegvoert. Het wervelwiel werkt op is noodzakelijk om de onderste la- 1.5 a 2.5 meter boven de bodem, gen van de drempel goed aan te Voor het gebruik van het wervelwiel laten sjuiten op de funderingsmat- is een off-shore werkschip gehuurd, ten. de Dragon Fly. Op het achterdek Om dit zandprobleem op te lossen van dit schip is een container ge- is het wervelwiel bedacht Het be- plaatst met de dieselmotoren die de staat uit twee grote horizontaal hydraulische pompen voor de aan draaiende schoepenwielen in een drijving van de schoepenwielen. ongeveer 7 m brede en 3 m lange Het wervelwiel zelf hangt aan de STEUN EN FILTER VOOR STORMVLOEDKERING achterzijde van het schip in het water. Het geheel kan in een luttel aantal minuten van boord worden getild, zodat het schip ook nog voor andere doeleinden, zoals ankerbe handeling bruikbaar is. De ontwik keling van het wervelwiel heeft on geveer anderhalf miljoen gekost. Kokerwormen Het nieuwe stuk gereedschap kan niet overal het zand weghalen. In de strook tussen de pijlervoel en de grindwiepenmat (ruim 50 m lang en ongeveer 1 m breed) blijken zich namelijk koker wormen op het bo- vendoek van de funderingsmatten te hebben vastgezet. Deze diertjes hebben hetzelfde effect als helm gras in duingebieden: ze houden het zand vast. Naar het zich nu laat aanzien zal het zand op deze plaats door duikers moeten worden weg gehaald met behulp van een zoge naamde air-lift. Dat is een pijp, waarin aan de onderkant lucht wordt gebracht. De opstijgende luchtbellen nemen water mee en zuigen zo ook zand weg. BURGHSLUIS In de stroomgeul Hammen is begonnen met de aanleg van de drempel voor de stormvloedkering. Het gaat in de eerste fase om het aanbrengen van de onderste laag van de drempel, die wordt gevormd door staalslakken. Die laag moet in februari 1984 in de hele stroomgeul zijn aangebracht, gevolgd door een tweede laag van stortsteen, die er halverwege volgend jaar moet liggen. Het afbouwen van de drempel volgt in een later stadium van het pijlerdamproject. Voor het maken van de drempel is door de aannemerscombinatie Dosbouw een apart drempelbedrijf gevormd, met de nodige speciale vaar- en werktuigen (onder meer toplaagstorter Trias, trilplaatponton Manus, de Dragonfly met wervelwiel, diverse steenstorters en splijtbak- ken). De drempel heeft in het geheel van de stormvloedkering diverse func ties, legt C Schippers, projectleider drempel en steenaanvoer van de Deltadienst, uit Zo worden de pij lers en dorpelbalken van de kering met behulp van stortsteen ingebed in de drempel, waardoor die steun geeft. De drempel moet ook dienen als filter. Het water moet er door heen kunnen, maar het fijne zand van de Oosterscheldebodem en de erop liggende lagen van de funde ring van de kering, mogen niet weggezogen worden En uiteraard maakt de drempel deel uit van de totale waterkering, zoals die in de Oosterscheldemonding aan het ont staan is. Het ontwerp van de drempel gaat ervan uit dat grote hoeveelheden steen van verschillende soorten en formaten moeten worden aange- bracht (totaal ongeveer 5 miljoen toni. Om dat verantwoord te kun nen doen. moeten verschillende technieken worden toegepast. Voor een belangrijk deel kunnen steen storters en splijtbakken worden in gezet. Het aanbrengen van de uit zware steen bestaande toplaag moet gebeuren met behulp van een toplaagstorter, om beschadigingen aan pijlers en dorpelbalken te voor komen. en om zeker te zijn van een goed aansluitende bovenste laag. eigenlijk begint het maken van de drempel al zo snel mogelijk na het plaatsen van een pijler Om de funderingsmatten te beschermen, brengen steenstorters en splijtbak ken een steenlaag aan, die stroom- bestendig moet zijn De laag be staat uit verschillende soorten steen, opklimmend van fijn naar grof. Wat later volgt de onderste drempellaag 1 waaraan nu in de Hammen gewerkt wordti van staalslakken 1 afmetingen tussen 40 en 160 mmi Daar gaat een tweede laag van stortsteen overheen 1 ge wicht van 10 tot 60 kgi. Trilplaat Na het aanbrengen van de tweede drempellaag wordt een beperkt ge bied rondom de pijler verdicht. Dal gebeurt met behulp van een spe ciaal ontwikkelde trilplaat aan boord van de ponton Manus. Be doeling van die activiteit is de funderingsmat onder de twee drempellagen goed tc laten aan sluiten op de Oosterscheldebodem. Vervolgens komt de opbouw van de kern van de drempel aan de orde. Die kern bestaat uit steen van 10 tot 60 kg en - op sommige plaatsen - van 60 tot 300 kg. Daarna komt de toplaagstorter Trias in actie. Die moet onder meer rondom de pijlers een beschermlaag van asfaltzakken aanbrengen. Daar voor is een asfalthaakconstructie gemaakt. Een bak voert de asfalt zakken 112 stuks a 25 ton per keer) aan. Er zijn 2 tot 300 zakken nodig. De Trias is ook belast met het neervleien van de stroombestendi- ge toplaag, bovenop de kern van de drempel. Aan de zeezijde komt stortsteen van 300 tot 1.000 kg. Aan de Oosterscheldezijde. waar de meeste stroom overheengaat. ko men stenen die variéren van 1000 tot 3000 kg: 3000 tot 6000 kg: 6000 tot 10.000 kg. Bij de keuze voor de zwaarte van de stenen in de toplaag is er rekening mee gehouden dat onverhoopt een schuif niet dicht gaat. De stenen moeten dan toch een storm kunnen weerstaan Hal verwege het aanleggen van de drempel wordt er als het ware even een pas op de plaats gemaakt. Als de kern en een deel van de toplaag zijn aangebracht, worden de 8 me ter hoge dorpelbalken geplaatst Tenslotte wordt de toplaag afge maakt met aanstortingen. om de dorpelbalken helemaal in te pak ken De constructie van de drempel is uitvoerig beproefd in het waterloop kundig laboratorium Bedrijfsleider D von Eugen van Dosbouw zegt dat de aanleg van de drempel in feite niets meuws is .Er zijn in het verleden meer van dergelijke con structies zij het kleinere ge maakt". Hij erkent dat er enige mate van onzekerheid is ove: de ontwikke ling van de stroomsnelheden in de Oosterschelde. „Dat wordt steeds in de gaten gehouden en zonodig kunnen we planning en bouwfases aanpassen", aldus Von Eugen. Hij voegt eraan toe dat de opzet van de drempel zodanig flexibel is, dal staande het werk en hangende de situatie, wijzigingen mogelijk zijn. PZC/ provincie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 17