\e voorsprong van de vette jaren klienke de ambtenaar levert in en... gaat guldens vooruit Is het aan de regering ligt, krijgen de dames Bol en Van Manen en de heren Bakema en Silvan Swieten er per 1 januari aanstaande geen cent in de maand bij. Een meerderheid in parlement is het daarmee eens. Waarom krijgen ze niets? Wel, Bakema is onderhouds- onteur bij de gemeente, Van Swieten werkt bij Verkeer en Waterstaat, mevrouw Bol is luctrice en juffrouw Van Manen geeft zwemles. Ambtenaren en trendvolgers dus, deze gen deze door de regering gedicteerde nullijn loopt de vaderlandse ambtelijke stand te 9; loop. Doordat in 1984 de prijzen van goederen en diensten met 3 procent stijgen, kunnen de eren Bakema en Van Swieten en de dames Bol en Van Manen voor dezelfde guldens minder open. nullijn? Er wordt toch gekort? werd teruggebracht tot een korting marktsector die in 1984 geen pnjs- ist drie en een half, maar onder van drie procent. Een korting op het compensatie inleveren, van het parlement (en van de bruto-loon. De meeste ambtenaren vangen vol- i van de ambtenaren) kwam het Nu het antwoord op de vraag: waar gend jaar hetzelfde nettosalaris als dit ilnet met een eindbod van drie blijft die korting op het brutosalaris, jaar Toch vinden ze dat ze worden Dcent. Toch merkt de ambtenaar waar de ambtenaar op zijn bankreke- gepakt. Klopt. Ze wrden gepakt Door ning niets van merkt? Die korting van een botte bezuinigingsmaatregel. Als drie procent op het brutosalaris wordt die korting er niet was geweest had- )wel gelijk aan de wedde die eind geneutraliseerd doordat sommige den de ambtenaren in 1984 netto twee ïember op zijn postrekening wordt premies voor sociale verzekeringen en een hall' tot drie procent meer trgemaakt. In de meeste gevallen per 1 januari dalen. Maar een ambte- salaris handen gekregen. de ambtenaar er een paar gulden naar betaalt toch geen sociale pre- Dat is precies wat er met de lonen vooruitgaan. mies? Klopt. Maar sinds 1981 houdt de marktsector gebeurt. Daar wordt «kan dat nou, vragen talloze men- de werkgever Overheid op de wedde niet gekort. En. dank zij de verlagin- ach af. Je levert drie procent van ambtenaren een bedrag in. Die gen van sociale premies en belastin- osalaris in en netto word je er zelf inhouding is even groot als het bedrag gen gaan de werknemers in het parti- Ietsepietsie beter van. dat werknemers in dc bedrijven (de culiere bedrijfsleven er volgend jaar it zit zo. Op het ministerie van marktsector) vanaf die datum meer dus twee en een half tot drie procent '-u |h -op vooruit. Netto. Dat er van die nettoloonsverhoging uiteindelijk volgend jaar mets over blijft. erger nog. dat het zal voorko men dat vele werknemers in de n worstelden, afgelopen v ft. ambtelijke cijferaars met de op zijn gaan betalen aan premies. Dalen die premies, dan daalt ook de ïnhou- #cht van hun baas. minister Ru- ding op de wedde van ambtenaren, bezuinigingen te vinden op col- De belastingen dalen ook enigszins. uitgaven. Collectieve uitga- WÊÊ/IÊÊÊ izijn ambtenarensalarissen, uitke- Niet voor iedereen. Een ambtenaar marktsector zullen moeten inleveren en, subsidies en kosten van de chaf van goederen zoals vliegtui- tanks, wegen en bruggen. Twaalf jard maar liefst moesten ze uit de «begroting zien te wieden. U die rekenexercitie bleek al snel niet te ontkomen viel aan bezui- [pngen op ambtenarensalarissen en «wingen. Zou men die namelijk Men ontzien, dan zou er diep gesne- moeten worden in overheidsin- «teringen, zoals de aanleg van we- Jt bruggen en de aanschaf van die meer dan f70.000 verdient, gaat komt doordat de prijzen van goederen JKs en vliegtuigen. Dat kost werk- meer belasting betalen, net zoals en diensten volgend Jaar ruwweg drie «genheid, dus die mogelijkheid trouwens werknemers in de bedrij- procent stijgen. Leveren die werkne- f\Ie/P het kabinet. ven met een zelfde of hoger salaris, mers nu loon in? Nee Ze leveren «s guitkomst van uitputtende discus- Bij elkaar is het effect van dalende koopkracht in Koopkracht is niet «*as vervolgens dat f6,5 miljard premies en belastingen, die ov Dat ligt anders voor die werknemers die in 1984 wel prijscompensatie ont vangen Die krijgen namelijk een ge deelte van hun koopkrachtverlies ver goed, Een gedeelte, niet alles. In het parlement is namelijk enkele jaren geleden afgesproken prijsstijgingen die het gevolg zijn van verhoging van belastingen (btw bijvoorbeeld) uit de prijscompensatie te halen. Voor 1984 geldt dat van de 3 procent prijsstij ging voor het totale pakket goederen en diensten, 1,2 procent afkomstig is van btw-verhoging. Dat deel wordt dus. met een paar kleinere postjes, uit de prijscompensatie gelicht. Per saldo resteert dan 1,6 a 1,7 procent te com penseren. Ter zijde: dat wordt nog lachen met die onderhandelingen over het inleve ren van prijscompensatie voor ar beidsduurverkorting. In de meeste cao's is men er vorig jaar van uitge gaan dat in 1984 meer dan twee procent prijscompensatie wordt inge leverd voor arbeidsduurverkorting. Die volle twee procent is er niet. Van tweeen een: öf er zal voor de cao's van 1985 moeten worden afgesproken dat er minder arbeidsduurverkorting wordt toegepast, dan wel werkgevers en werknemers spreken af dat de weknemers in de marktsector in '85 het tekort aanzuiveren via een kor ting op het brutoloon. Maar dat ter ziide Voor ambtenaren wordt het pakket goederen en diensten in 1984 ook 3 kracht, in het laatste geval, gewoon loon. Maar dat is tot nu toe onbe spreekbaar. Van de Scheur wil pas onderhandelen als het kabinet die vermaledijde bezuinigingsmaatregel ongedaan maakt. Nog even iets over koopkracht. Ook daar liggen vele voetangels en klem men bij nadere analyse. Aannemende dat iedereen, werknemer in marktsec tor dan wel in collectieve sector, zo ongeveer hetzelfde pakket goederen en diensten koopt voor eerste levens behoeften. is het discutabel om ieder een een in procenten van het inkomen uitgedrukte compensatie te geven voor de stijging van de prijzen van dat pakket. iedereen In 1973 heeft de Industrieoond FNV voor een andere manier van prijsver- goedingen gestaakt. Wat wilde die bond? Niet zoals nu, een inkomens afhankelijke prijscompensatie, waarbij iemand naarmate hij meer verdient ook. in guldens gemeten, meer prijscompensatie krijgt uitge keerd. Volgens de bond zou de prijs stijging in guldens van een voor iedereen gelijk standaardpakket eer ste levensbehoeften aan iedere werk nemer. ongeacht de hoogte van diens inkomen, moeten worden uitgekeerd. Hetzelfde bedrag voor iedereen dus. Die staking verloor de Industriebond destijds. Het op zich goede idee was verkeerd verpakt. Namelijk: om te werknemers in de marktsector is er. zoals is aangetoond Op het punt van die in Van de Scheurs ogen afschuwe lijke korting is die gelijke behandeling er niet. Kan dat? Alles kan. Wil men dat? Deze vraag is minder gemakke lijk te beantwoorden. Een klein voorbeeld om te illustreren hoe moeilijk die vraag naar solidari teit te beantwoorden is. Stel: Philips verkeert in problemen, terwijl het Droste voor de wind gaat. De werkne mers bij Philips wordt de keuze voor gelegd. door hun directie, dat een deel van de problemen wordt opge lost als er drie procent bezuinigd wordt op hun salaris. De vakbondsleider die de belangen van het Philips-personeel behartigt, snelt naar Haarlem om contact op te nemen met zijn collega bij Droste Zou jij. fluistert hij zijn collega in het- oor, aan jouw werknemers willen vra gen of zij. gezien de problemen bij Philips, ook een deel van hun salaris willen inleveren? Als zij dat doen hoeven wij niet drie. maar slechts twee procent op salarissen te bezuini gen. Het antwoord is kort en bondig: nee. Waarom? Jullie hebben toch zo n prachtige bedrijfspensioenregeling bij Philips? En in de rijke tijd. geef het maar eerlijk toe. verdienden die men sen bij Philips toch meer dan bij ons? Man. jullie hebben een goudgerande cao! Daar kan best wat franje van af. frans nypels en henk schol hetzelfde als loon. r-ioeid moest worden op ambtena- lager bruto-salaris (3 procent) wor- salarissen en uitkeringen. Op de den berekend, dat het nettosalaris VertrOeOeiing ttnliniaal van het departement van van de gemiddelde ambtenaar niet Het wijdverbreide iclenstond daarvoor een cijfertje: verandert. Aan deze va3wstelling lig- koopkracht wi Korting van drie ene en half gen uiterst gecompliceerde bereke- elke discussie Zonder enig overleg met de ningen ten grondslag, maar geen en- Doordat tachtig kele door ons geraadpleegde deskun dige, ook niet die van de ambtenaren- tötenarenbonden verwerkte het ka an dat cijfer in de miljoenennota. ^Parlement keurde die bezuiniging V |dBmaarpm de schijn op te houden -van-ue prijsconipeiisa ter overleg met diezelfde bonden De korting buiten beschouwing gela- stijging van de prijzen ■gelijk was. droeg hetzelfde oarle- ten dat is gewoon een bezuinigings- Pn Hipno<>n er nmrmti 'erstand dat él loon is, vertroebelt r elk Ioonconflict. procent van de erknemers in de marktsector in 1984 afstand doet, afgesproken in collectieve arbeidsovereenkomsten, an de prijscompensatie, wordt de goederen diensten (3 procent) niet. zoals tot v'a een motie van CDA en VVD maatregel van het kabinet is er en met 1982 gebruikelijk, vergoed. De op een "°Pen en reeel" sprake van een gelijke (parallelle) nettoloonsverhoging door dalende ■ppreic aan te gaan met de bonden loonontwikkeling van '83 op '84 van sociale premies en belasting, wordt P overheidspersoneel. Dat kostte ambtenaren en werknemers in de als het ware opgegeten door een «Kabinet een kleine half miljard marktsector. Die gelijke behandeling duurder wordend pakket goederen «men De korting van 3.5 procent geldt niet voor die werknemers in de en diensten. procent duurder. Aangezien zij door de korting van 3 proeent (het zij herhaald: de gewraakte bezuini gingsmaatregel van het kabinet) een inkomensverbetering die dc markt sector wel krijgt, mislopen, verliezen zij veel meer koopkracht dan hun medeburgers in die marktsector. Waar de man in de marktsector de stijging van de prijzen van goederen en diensten in 1984 voor het grootste gedeelte opvangt door loon verbete ring via dalende premies en belas ting. is voor de ambtenaar die vlucht route afgesloten. Dat is hel gelijk van AhvaKabo-voorzitter Van de Scheur. Als het kabinet bovendien zou willen onderhandelen over een mleveropera- tie van ambtenaren ten behoeve van Inbeidsduurverkortmg, wordt de koopkracht kloof tussen de werkne mer in de bedrijven en diens collega in de collectieve sector groter Fout. Zo gecompliceerd is het nu. Geen koop nivelleren. om inkomensverschillen te verkleinen. De dames Bol en Van Manen, de heren Bakema en Van Swieten allen lid van AbvaKabo krijgen er per 1 januari aanstaande geen cent meer in de maand bij. Tot hun grote woede moeten ze in 1984 zelfs koop kracht inleveren. Vandaar dat AbvaKabo-voorzitter Jaap van de Scheur namens vele dames Bol en Van Manen en vele heren Bakema en Van Swieten de barricaden is opgeklommen Pas als de korting op het ambtelijk salaris ongedaan is gemaakt wal Jaap van de Scheur praten over een andere invul ling van het arbeidsvoorwaardenbe leid voor het overheidspersoneel Hij wenst gelijke behandeling van ambte naren en trendvolgers en de werkne mers in de bedrijven Een gelijke loonontwikkeling van 1983 op 1984 tussen ambtenaren en Toegegeven, hel is een demagogisch voorbeeld, maar zo liggen de verhou dingen wél in vakbondsland lussen bonden die w erknemersbelangen be hartigen in de marktsector en bon den van het overheidspersoneel, dat tot de collectieve sector behoort. Door het in 1961 ingevoerde trendbe- lèid werd geregeld dat de gemiddelde stijging van de lonen via de belang rijkste Collectieve Arbeidsovereen komsten in het bedrijfsleven voortaan automatisch, met een halfjaar vertra ging. aan de ambtenaren en zoge noemde trendvolgers zou worden doorgegeven Dat leek eerlijk Een gelijke inkomensontwikkeling Maar het was niet eerlijk en er was op den duur ook geen sprake van een gelijke loonontwikkeling Dat kwam door de premies voor de sociale verzekerin gen. Werknemers in de marktsector zagen jaar op jaar een groter deel van hun bruto-loon afgeroomd in de vorm van afdrachten voor sociale premies ter bekostiging van sociale uitkeringen. Voor aow, voor wao. en voor ww. Ambtenaren daarentegen hoefden de ze premies met te betalen. Zy hielden van een gelijk opgaand bruto-inko- men daarom van jaar op jaar een groter bedrag „schoon" op de girore kening over. Geen vakbondsleider van overheidspersoneel heeft tegën die ongelijke behandeling ooit gepro testeerd. Het was fijn meegenomen. vette jaren Langs deze weg, die pas in 1981 via de Inhoudingswet werd afgesneden, hebben ambtenaren in de vette jaren een netto voorsprong opgebouwd die eind 1982 op het modale niveau f36 mille bruto voor een werknemer in de marktsector) f264.17 per maand bedroeg. Die voorsprong is inmiddels wel geslonken, maar er gaapt nog immer een forse netto-inkomcnskloof tussen vele werknemers in de collec tieve en vele werknemers in dc marktsector vanaf minimum tot an derhalf modaal. Vaststaat ook dat ambtenaren die f 65.000 per jaar bruto of meer verdie nen nimmer zo n grote voorsprong hebben gehad en die nu ook helemaal niet meer hebben. Dat komt door nivellerende Bestek-kortingen en an dere inhoudingen op het hogere amb telijke salaris Publiekelijk ontkennen bonden van overheidspersoneel dat er een voor sprong is opgebouwd Aan de onder handelingstafel bij diverse ministers van binnenlandse zaken wordt daar genuanceerder door hen over gepraat Welke rechtvaardigingsgrond zou er anders zijn geweest voor het accepte ren in 1981 van de Inhoudingswet. die door het parlement zonder noemens waardige strijd werd geaccepteerd'' Het is meer een kwestie van psycholo gie. Wie zijn achterban jaar na jaar voorhoudt dat iedereen die het over de ..voorsprong" van de ambtenaren heeft, allerlei zaken bewust loopt te verdraaien kan er niet onderuit om bij de zoveelste aantasting van de ambte lijke rechtspositie de achterban naar de barricades te verwijzen. Anders ben je als vakbondsleider (en als achterban) immers geen knip voor de neus waard De achtereenvolgende kabinetten ja. vanaf 1976, want toen al werd over de voorsprong publiekelijk gerap porteerd hebben een zuivere dis cussie over een eigen arbeidsvoor waardenbeleid voor hel overheids personeel ook voordurend als een té lastige kwestie voor zich uitgescho ven. Een wederzijdse erkenning, na diep gewetensonderzoek, van het probleem van de schoonheidsfouten in het trendbeleid. kan de weg ope nen naar een methode waarbij beide partijen leren wat onderhandelen is. PZC/ weekendkrant 21 MTERDAG 12 NOVEMBER 1983

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 21