TWEE CENTIMETER PER DAG Leuke letteren voor de jeugd de Zeeuwse gemaakt onder supervisie van De Maechts zonen. Naast het werkstuk van Spierinck werden ook de andere afbeeldingen van zeeslagen in eerste instantie door Hendrick Comeliszoon Vroom in beeld gebracht Alle tafere len zijn gezien vanaf het water met de op de slag betrekking hebbende kust als achtergrond en blikvanger. Het schoorsteenstuk vat Zeelands glorie symbolisch samen: in het midden het portret van Prins Willem de vader des vaderlands met veldheersstaf. gevat in een lauwerkrans boven een enorm wapen van Zeeland gedekt door de grafelijke kroon met de wapenspreuk Zaal De tapijtbehangsels hebben drie eeu wen lang de wanden bekleed van een in eenvoudige bouwstijl opgetrokken zaal in het Abdijcomplex. Het was echter een zaal die beroemd was door die kostbare tapijten. Op die plaats kwamen de 'Hooge Staatsambtena ren' in vergadering bijeen. Aan deze eeuwenlang voortdurende situatie kwam een einde toen voor de plaat sing van een publieke tribune en het aanbrengen van raampartijen zoveel wandruimte moest worden ingele verd dal er voor drie van de tapijten geen plaats meer was. Ze werden - driewerf schande- opge rold en opgeborgen Later verhuisden ze zelfs naar Den Haag waar plannen bestonden om een nationaal kunst museum op te richten. Ook daar bleven ze in een van de vertrekken van het ministerie van binnenlandse zaken opgerold en voor iedereen ver scholen opgeslagen. Maar in 1867 werd weer veel goed gemaakt door de opgerolde kleden in te zenden voor een wereldtentoonstelling in Parijs. In de loop van de tijden zijn verschil lende keren pogingen ondernomen om sporen van de niets ontziende tand des tijds uit te wissen. De restau raties hebben de weefsels wel kunnen redden, maar gelukkig waren de po gingen niet Grote zijdepartijen van achtergronden en zeilen werden met een grove zijden inslag gestopt. Daar bij ging de tekening vaak verloren. En tevens bleek dat de bij het verven van wollen garens gebruikte ijzerverbin dingen die garens hadden aangetast. De conditie van het tapijt van 'de slag bij Z Zierikzee' was nog het beste. Dat kwam omdat het wandbehangsel in de Statenkamer een plaats had gekre gen waar geen zon kon komen. Alleen al aan de restauratie van de 'Zierik zee' werden in het atelier in Haarlem bij elkaar 77.663 werkuren besteed. Vijftien jaar arbeid voor tientallen priegelwerksters. De 'Zierikzee' wordt wel als het mooiste wandtapijt van de reeks beschouwd Minutieus zijn de schepen en hun bemanningen uitge beeld: ook de achtergrond is zeer rijk gedetailleerd. Stiel Voor de 58-jarige Freek Visser, die is belast met de dagelijkse gang van zaken in de Haarlemse werkplaats, is het toezicht op de Zeeuwse restaura ties een belangrijk stuk van zijn leven geworden. Hij heeft het hele herstel meegemaakt. Van 1955 tot nu. En het einde is nog niet nabij. Het werk aan 'de slag bij Bergen op Zoom' zal nog twee jaar aanslepen en de afronding van het omvangrijke karwei rond de 'Rammekens' kan nog wel een aantal jaren meer op zich laten wachten. De bezigheden worden in de werk plaats verricht door mensen, die uit een heel andere 'stiel' komen: het onderwijs, de verpleging, de houtbe- werkingsbranche. Accademisch ge vormd of met een achtergrond van alleen maar huishoudschool. Hoewel het zeker niet ieders werk is om een wandtapijt te restaureren moet het dus mogelijk zijn om toch enige vaar digheid in die bezigheid op te doen. „Natuurlijk is een stukje aangeboren aanleg nooit weg", zegt de heer Vis ser, „maar waar hel vooral op aan komt is dat je je goed kunt concentre ren. Dat je goed kunt waarnemen. Ik heb hier wel mensen binnen gekre gen die zeiden: dat is niks voor mij, want ik heb geen zitvlees. Ik ben daar te ongedurig voor. Ik heb dan steeds gezegd: wen eerst maar eens aan het werk. Het resultaat is dat degene die hier blijft ook lang blijft. Er zijn er wel bij die hier dertig jaar werken". Bij bezoeken aan het atelier wordt het wel eens uitgeroepen: „Ik zou hier gillend weglopen. Je ziet het gewoon niet opschieten". De mede- werkers- voornamelijk vrouwen- schijnen daar geen last van te heb ben. „Ik heb" noemt Visser als voor beeld, „iemand die wel acht jaar aan uren heeft gewerkt aan 'de Lillo'. Maar nooit heb ik gehoord, dat die het nu toch wel zat was. Integendeel: je ziet dat ze zich vast bijten in zo'n detail. Als ze daarover praten zeggen ze ook: dat is mijn schip. Of: die figuur heb ik gemaakt". Om te voorkomen dat de totaliteit van het werkstuk al te zeer op de mensen die eraan werken afkomt, wordt alleen een vak, waaraan wordt gewerkt zichtbaar gemaakt. De rest van het tapijt wordt afgedekt. Dat is levens een maatregel om een ongun stige uitwerking van de heldere ver lichting in de werkplaats te voorko- Interesse PZC/k unst/cultuur B UDAG 11 NOVEMBER 1983 twijfelen zoude of ze met de penceel 01 met de naaide uytgewrogt syn' De roemrijke slag bij Bergen op Zoom onder Romero en Boisot, vond plaats op 31 januari 1574. Het moet daar nog een hele schermutseling zijn geweest, waarbij volgens geschiedschrijvers dapper Over en weer werd geschoten vanaf schepen met kloek volk aan boord. Vijandelijk musketvuur doofde het licht in de ogen van de Zeeuwse admiraal Boysot en van twee kapi teins werden ledematen afgeschoten, 'daer sy beide van storven'. Totaal kwamen er 1200 mannen om. Na de levering van dat ene tapijt moeten de Staten van Zeeland on danks de uitstekende kwaliteiten van Spierinck alle mogelijke moeite heb ben gedaan om de Zeeuwse nijverheid te bevorderen en bestellingen van nieuwe wandtapijten in het eigen ge west te plaatsen. Ook het kostenas pect zou daarbij een rol hebben ge speeld. Toen de Brusselaar Jan de Maecht zich in Middelburg vestigde om daar zijn 'tapitsierswerk' aan te vangen mocht hij de serie voortzetten. Die bestond uit de vervaardiging van een tapijt over de slag bij Rammekens en de slag bij Lillo. Andere stukken als twee wandbehangsels over de slag bij De Haak, die bij Zierikzee en een schoorsteenstuk dat lang heeft gehan gen boven de schouw ln de grote vergaderzaal van de Abdij, werden ei' jet zal maar aan weinigen bekend zijn dat in een afgedankte gereformeerde school aan het 11 iLeidseplein in Haarlem een werkplaats is ingericht die al zo'n vijfentwintig jaar te raaiende wordt gehouden door een reeks van op elkaar volgende opdrachten vanuit eeland. Kwamen er in het verleden ook belangrijke orders binnen uit andere delen van het te&nd.nu vormt het tijdrovende werk van de restauratie van unieke Zeeuwse wandtapijten de 'o'ftrk waarop de onderneming draait. agelijks buigt een gezelschap van nijvere stopsters en weefsters zich met een engelengeduld —jYerhet door de eeuwen heen aangetaste textiel van twee royaal bemeten hangende tapijten, e laatste uit een serie van zeven. staureren van wandtapijten is geen wei om even in een paar maanden daren. Daarvoor houdt het monni- iwerk met een gemiddelde produc- van twee tot vier vierkante centi- per dag al te zeer op. Over iele jaren zal het zover zijn dat die iste twee doeken de Haarlemse /oor herstel van antiek c-feel kunnen verlaten. En daarmee gt het Zeeuws Museum in Middel- g de beschikking over de complete i onberispelijk ogende collectie tapijten, waarop de overwinnin- van de Zeeuwen op de Spanj aar- In 1573 staan afgebeeld, lek van vier eeuwen oud, uiterma- roetsbaar textiel dat oorlogen en inden heeft 'overleefd'. Een even tbaar als kostelijk museaal bezit, dat de kleden het verhaal vertellen een gewichtige episode uit de chiedenis van Nederland en in het zender van Zeeland. id heeft in de strijd rond de an de Spaanse overheer- een belangrijke rol gespeeld, zich ten tijde van de Tweede ildoorlog voltrok vond ook its in de zestiende eeuw: gelegen de monding van de Westerschel- [ivas het bezit van de Zeeuwse iden bepalend in verband met bevoorraden van de haven van erpen en daarmee van het ach- ad. >73 vond de slag bij Fort de Haak een fort gelegen aan de noord- int van Walcheren. Ditzeegevecht is R de slagen bij Rammekens en imerswaal onderdeel geweest van tactiek van de geuzen om Middel- irg dat in Spaanse handen was. te mjden. Het was een poging die in met succes zou worden be- oond andere slag was die bij Lillo, een n benoorden Antwerpen, gelegen ar.de Schelde. Deze slag vond plaats 30 mei 1574, toen de Spaanse vloot voer. Ver kwam men echter niet: euwse schepen dwongen de Spaan- vloot bij Lillo terug te keren, ader fortuinlijk verliep het breken a de Spaanse blokkade van Zierik- e pogingen van de Zeeuwen tot het Rijden van deze door de Spanjaar- omnngende Schouwse stad lie- op niets uit en na een beleg van pn maanden rukte de Spaanse 1 invoerder Mondragon de uitgehon- rde stad binnen, die zeegevechten zijn in geweven èrelen uitgebeeld. collectie is juist daarom zo uniek idat die op een enkel stuk na een Middelburgse weverij komt. fabriek was gevestigd op de waar nu, achter het Middel stadhuis, de Engelse kerk precies te zijn zat te weve- de kapel van het vroegere roersklooster, waarvan in latc- een gedeelte tot simpelhuis ingericht. Jan de Maeght leidde het Later namen zijn zonen Hen- Laurens de handel over. de Staten van Zeeland die om ter herden- eerste Geuzenoverwin- op de Spanjaarden een serie te laten vervaardigen. Het ipijt in de serie, tevens het exemplaar, kreeg vorm in ^Weverij in Delft. Dat gebeurde in fabriek van Franchoys Spierinck, f1116 aan verdiende, een zeker naar de tijd waarin die werd niet gering bedrag. Het van een wandtapijt rits naar het voorbeeld van lderij In het geval van de serie opdracht leverde de Hendrik Comelis de Vroom het voorwerk Wat hij in ;ht was de Slag bij Bergen Spierinck bracht de tafere- slag zo gaaf op het textiel zoal zoals het in oude ge werd geformuleerd, 'men Hoe kweek je een nieuwe genera tic literatuurlezers. Kun je jon geren van veertien, die net met veel genoegen een jeugdboek hebben gele zen, verrassen met een boek van Harry Mulisch, Heinrich Boll of Wil liam Golding? Enkele uilzonderin gen daargelaten zul je ze daar geen plezier mee doen. Van Jan Terlouw naar W. F. Hermans is een stap die je de meesten niet in één keer kunt laten zetten. Als ze dat al zouden willen, want de belevingswereld van jongeren van 14 of 15 jaar staat natuurlijk niet per definitie open voor „volwassen literatuur". In aanmerking genomen dat we in een nogal opvoedkundig ingesteld landje leven, waarin het begrip bevoogding een niet weg te cijferen plaats in neemt. is het niet vreemd dat het bureau Collectieve Propaganda van het Nederlandse Boek (CPNB) een leesbevorderingsproject voor jonge ren van veertien en ouder heeft opge zet. De CPNB. die zich gezien de kwaliteit van sommige boekenweek geschenken van de laatste jaren niet altijd uitslooft voor het welzijn van de letteren, wil jongeren motiveren lite ratuur te gaan lezen en hen daarbij zelfs begeleiden. Een eerste wapenfeit van liet CPNB op dit vlak is de uitgave van de bundel „Nooitgedacht". waarin 30 korte verhalen van Nederlandse en buitenlandse auteurs zijn opgeno men. Omdat het hier een educatief project betreft, heeft de CPNB zich weten te verzekeren van de steun van het ministerie van WVC en van enkele uitgevers. Dat is merkbaar in de prijs. De goed verzorgde 190 pagina's tellen de bundel, die in een oplage van 25.000 exemplaren werd gedrukt, is voor f7.90 in de boekhandel verkrijg baar Tot de scljrijvers behoren Jan wol kers. Harry Mulisch. W Hermans. J. M. A. Biesheuvel, Simon Carmiggelt. Paul van Ostajjen. Topor. Brecht, Doris Lessing, Apollinaire, Roald Dahl en Marguerite Yourcenar. Het boek werd samengesteld door drie docenten Nederlands: Rob Anker. Fetze Pijlman en John Verhallen, op basis van keuzelijstjes van een tiental schrijvers, recenten en leraren. Stimulans Volgens John Verhallen belanden jongeren zo rond hun veertien in een kritieke levensfase. „Dat is het mo ment dat de levensbehoefte inzinkt en er nieuwe stimulansen nodig zijn. De overgang van jeugdliteratuur naar volwassenliteratuur is echter moeilijk. Volwassenliteratuur blijkt in de praktijk voor hen te saai, te langdradig en te abstract. Om te laten zien dat ook literatuur de moei te waard kan zijn, hebben we geko zen voor vlot geschreven verhalen. Verhalen die de aandacht kunnen vasthouden, omdat ze bovendien spannend, ontroerend, humoristisch of absurd zijn. Voorwaarde voor op name in bundel was ook dat ze grens- vèrleggend moeten zijn. Dat wil zeg gen, dal ze de bestaande verwach tingspatronen bij jeugdige levens doorbreken en voor verrassingen zor gen". e samenstellers hebben het er moei lijk mee gehad, zo vertelt Verhallen. ..Honderden verhalen hebben we. moeten doorworstelen en die waren uiteraard niet allemaal even leuk. Daarbij komt dat we ons beperkingen hebben opgelegd Romanfragmenten hebben we bij de eerste selectie ge schrapt. omdat het verhaal daarbij dikwijl heel traag op gang komt. Verder is een aantal goed geschreven verhalen komen te vervallen omdat ze onlangs elders in bundeling versche nen We walden geen doublures" Wek je met het uitkiezen van het leukste, het spannendste en het ont roerendste geen valse verwachtingen over de rest van het werk van de gebundelde auteurs? Verhallen ont kent dat „Bij de die wij genomen hebben kunnen jonge lezers nog veel meer vinden wat van hun gading is" De CPNB, die overigens nog meer bundels met toegankelijke literaire verhalen op de markt wil brengen, heeft veel aandacht besteed aan het uiterlijk van Nooitgedacht. Dit uit gaande van de veronderstelling dat niet alleen die zo warm aanbevolen Literatuur saai kan overkomen, maar ook de vorm van het boek zelf. Van daar dat werd gezorgd voor een royaal formaat boek met een tweekoloms- bladspiegel in groot lettertype. Het boek is geïllustreerd t tekeningen van Joost Veerkamp en Joost Swarle De weg naar de literatuur is er een van vallen en opslaan, zo meldt de CPNB. En „vaak betekent eenmaal gestruikeld nooit meer opgestaan". Hoeveel lezertjes straks bij lezing van dit boek blij verrast „nooit ge dacht" zullen uitroepen, is dan ook nog de grote vraag. Freek Visser stelt het voorop: het zal wel te maken hebben met de vele zaken waardoor de huidige provin ciale bestuurders zo in beslag geno men worden, maar toch vindt hij het teleurstellend dat de betrokkenheid van wat daar in Haarlem gebeurt met dat kostbare kunstzinnige bezit tegenwoordig niet bijster groot is. Dat is wel eens anders geweest. Visser herinnert zich nog de bezoeken van jonkheer Guust de Casembroot ..Die commissaris van de Koningin liet zich twee keer per jaar in de werkplaats zien. Visser: ..Hij kende alle mensen. Daar zorgde hij wel voor Hij wilde weten wie aan bepaalde details werk ten. En was er dan iemand van de medewerksters net ten tijde van dat bezoek ziek. dan moest er direct een taart naar dat adres gestuurd wor den". Een beetje meer medeleven zou dus geen kwaad kunnen Visser vindt dat daar wel reden toe is Tenslotte gaat het om een unieke collectie. En dat is het niet alleen vanwege die wapenfei ten De afbeeldingen vertellen ook veel van de tijd van toen Hoe schepen eruit zagen, hoe mensen zich kleed den. bijzonderheden ook over de wijze van vlag voeren Tot in de kleinste details is op de taferelen de vorm te zien van oude galeijen. schepen en schuiten, tuiga ge. versiering van de masten. Kortom je krijgt een duidelijke voorstelling van de marine in vroeger tijden. En wat de vlaggen betreft: de Zeeuwse tapijten vertonen de vroegste afbeel dingen van de Nederlandse driekleur. Daarom ook wordt zo zorgvuldig ge werkt aan de reconstructie van teke ningen en kleuren, waarbij gepoogd wordt om eertijds gebruikte technie ken weer terug te brengen. De ge bruikte zijde komt uit Zwitserland, de wol uit eigen land Freek Visser slaat bijna op hol als hij lyrisch begint uit te weiden over de betekenis van die wandtapijten. De sentimentele waarde ook. „Die tapij ten dragen een brok geschiedenis. Terwijl deze tapijten achter hun rug hingen hebben Zeeuwse bestuurders destijds allerlei belangrijke beslissin gen genomen Als Visser over 'zijn' Zeeuwse tapijten begint is hij nauwe lijks te stuiten. ,.De mensen zeggen wel eens jij bent tapijtgek Jij eet, jij slaapt en jij droomt wandtapijten. Dat mag zo wezen Wij weten alles van de Nachtwacht Maar dit hier is niet minder belangrijk Als je kijkt naar de betekenis van de geschiedenis die in deze tapijtenreeks wordt uitgedragen, overtreft deze collectie in een aantal zaken die beroemde Nachtwacht". Jacques Cats

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 9