FILM 'Joantjebestaat nog steeds HOMOFILIE Draften Blues 'Hoe doen twee egels het héél voorzichtig' PZC/Streek ROCKFORMATIE BRENGT EERSTE SINGLE UIT „DAG 11 NOVEMBER 1983 IDZEN „Hoe doen twee egels het? Iléél voorzichtig", staat er op een vrolijke affiche in het pandje van de iH aan de Schoolweg in Terneuzen. Heel voorzichtig. Die aansporing zou ook kunnen gelden voor de lerbijeenkomslen waar de Werkgroep Homofilie Zeeuwsch-Vlaanderen idie bij de sexuele hervormers en er eens in de veertien dagen soos houdt) homofielen in contact wil brengen met lotgenoten. Vandaag ijdag) sluit de aanmeldingstermijn voor de eerste gespreksavond. donderdag 17 november in het gebouw van de een persbericht lichtte Jan Voeten n de werkgroep de bedoeling toe. "iervanng leert dat vooral mensen nog maar kort geleden hun eigen no sbisch zijn ontdekt hebben, behoefte ebben om daarover te praten met «nsen die in een vergelijkbare situa- atten Het is dikwijls een bevrij de ervaring om anderen te ont boeten voor wie dezelfde gevoelens Zangrijk zijn", schrijft hij. En „Om echte ontmoeting mogelijk te «en wordt er geprobeerd in de oep een sfeer van vertrouwen te 'eken: als je je ergens niet op je mak voelt, dan blijft het meestal bij pervlakklg gebabbel. Daarom wil- iwe de bijeenkomsten laten plaats inden m een huiselijke sfeer en niet 1 een vergaderzaaltje bijvoorbeeld twordtook gezorgd voor iemand die leiding neemt en die probeert een van vertrouwen te waarborgen" geen speld tussen te krijgen, toch doemt even dat affiche n die twee o zo voorzichtige egel- sop. Moeten homosexuelen in 1983 n> de beschutting van de huiska mer opzoeken om zichzelf te kunnen P- Terwijl even verderop de treniging tot Integratie van Homo- roaliteit COC wordt ontvangen ®r premier Lubbers en duizenden «ers demonstreren zonder dat de 'dia daar noemenswaard van blo- „Ik heb vorige week een man van 45 ontmoet Die had het nèt ontdekt. Zo iemand heeft er weinig aan, dat onze werkgroep een jaar of vijf, tien gele den óók al eens huiskamerbijeenkom sten organiseerde De groep, die daar in geïnteresseerd zou kunnen zijn, wisselt steeds. Ja, wie zijn draai ge vonden heeft, zegt inderdaad: dat verhaal heb ik al twintig keer ge hoord". legt Jan Voeten uit. Het is dinsdagavond. Op dat moment zijn er ondanks advertenties in een aantal grote dagbladen en het uitvoe rige persbericht, dat de regio werd ingestuurd, nog nauwelijks aanmel dingen voor de eerste gespreksavond binnen. Het verbaast Roman Gelder land. al jaren actief in zowel de werk groep als de NVSH, niet. Zegt: „Het is voor veel mensen moeilijk om de eerste stap te zetten Ik heb dat zeil ook gehad In het begin wilde ik liefst zo anoniem mogelijk blijven. Op een bepaald moment ben je daar door héén. Ineens heeft je naam eens een keer in de krant gestaan en denk je ach. wat maakt het ook uit? Maar Zeeuwsch-Vlaanderen is nu eenmaal een dunbevolkt gebied, eigenlijk een groot dorp Het gebeurt wel, dat een jongen van buiten Terneuzen. die on ze soos heeft bezocht en zich wat losjes heeft gedragen met een andere jongen, dat later in zijn woonplaats te horen krijgt. Zo van: ik zag je in Terneuzen op straat met een knul lopen... In de Randstad ligt het een stuk makkelijker". Voeten heeft de indruk, dat de angst van homo's en lesbiennes om zich bekend te maken typerend is voor een plattelandssamenleving. „Ik kom zelf óók uit zo'n gebied", vertelt hij. „Er wordt over relaties heel traditio neel gedacht. Wat vind je bijvoor beeld van het gebruik om mannen, die op hun dertigste nog niet ge trouwd zijn, in de ossewei te stop pen? Officieel kun je dat als folklore beschouwen, in feite is het een stukje heteroterreur. Die traditionele in stelling betekent, dat het soms jaren kan duren voor mensen tot het besel komen: ik zou wel eens homofiel kunnen zijn. Je hebt bier trouwens ook nauwelijks hogere vervolgoplei dingen. Daardoor trekken er nogal wat Zeeuws-Vlamingen weg. Er is een aantal homo's geëxporteerd en dat vertekent het beeld". Een andere factor en die houdt verband met de ligging van de streek is de (voor velen verlokkende) aanwezigheid van Belgische steden als Antwerpen, Gent, Brugge, Oos tende en zelfs Brussel. Wie op zoek is naar specifieke homo-ontmoetings plaatsen als bars en sauna's lijkt niet geneigd om zich op vrijdagavond een smal trapje op te hijsen voor een bezoek aan de soos van de Werkgroep Homofilie Zeeuwsch-Vlaanderen. „Tóch mogen we niet mopperen", onderbreekt Roman Gelderland. ..Gemiddeld hebben we zo'n vijftien bezoekers" Jan Voeten: „Maar de sfeer is er anders dan in een huiska merbijeenkomst. Je kunt er minder vertrouwelijk mei elkaar pralen. Ik denk dat dat voor veel homo's, die het pas hebben ontdekt, een beletsel vormt. Dat willen we met onze ge- spreksavonden wegnemen". Het idee voor het experiment is af komstig van een kaderlid van het COC, dat onlangs in Zeeland was om de losse werkgroepen homofilie te bundelen in een provinciale afdeling van de vereniging. Dié integratie lijkt heel wat vlotter te verlopen dan die van homo's in de samenleving: onlangs verscheen er zelfs een afde lingsblad, 'Polderpo(o)t'. Voor Zeeuwsch-Vlaanderen lijkt opname in het COC-verband niet onvoorde lig, nu de NVJ5H op zwart zaad zit en liet zeer de vraag is of de vereniging liet pandje aan de Schoolweg kan blijven huren. Jan Voeten zou het jammer vinden als de Werkgroep Homofilie daarmee zijn vaste stek kwijtraakte „al denk ik niet dat het van invloed is op onze activiteiten". Als het aan hem en Roman Gelderland ligt. worden die uitgebreid met voorlichtingslessen op de scholen, tot dusver een inciden teel gebeuren, dat het tweetal intus sen al heeft geleerd dat er ontstellend veel onwetendheid over het onder werp bestaat. Wie belangstelling heeft voor de eer ste gespreksavond kan uitsluitend vandaag (vrijdag) nog bellen met nummer 01150-18393. Bob Lagaaij. Roman Gelderland hen Jan Voeten van de Werkgroep Homofilie Zeeuwsch-Vlaanderen Bevrijdende ervaring TERNEUZEN Het verhaal wil dat Draften Blues, een roek-formatie uit Kloosterzande. de groep Doe Maar van het podium speelde. Het zou gebeurd zijn tijdens een optreden van Doe Maar in Hulst, begin dit jaar. Draften Blues verzorgde toen het voorprogramma. Charles Heiszier. gitarist van Draf ten Blues: „Wij stonden met het zweet in onze handen Je moet je waarmaken voor een duizendkop pig publiek We gingen er flink tegenaan en het publiek reageerde zeer enthousiast. Er werd zelfs nog om een toegift gevraagd Doe Maar. die na ons speelde, kreeg in het begin van haar optreden de handen nauwelijks op elkaar. Wat wil je ook met zulke slome liedjes". Draften Blues is sinds kort ook op plaat te beluisteren: onlangs ver scheen een eerste single van de groep, met op de A-zijde het num mer 'Het valt met mee' en op de B-kant. 'Ik moet' Het plaatje werd in eigen beheer opgenomen in de Peptone-studio te Moerdijk. Van de vijfhonderd ex emplaren zijn er inmiddels zo'n 250 verkocht De single werd officieel ten doop gehouden tijdens een. siechtbezocht, concert in 'Concor- dia' te Westdorpe. Een week later volgde een tweede promotieconcert in gemeenschaps centrum 'De Vlaschaard' te Koe wacht. Peter de Maat. bassist: „Een zeer gezellig concert. Tegen het einde gingen een aantal fans zelfs meezingen op het podium" Het nieuwe plaatje wordt flink ge plugd op de vrije radio's, net over de grens (Radio 'Tiger' bombar deerde Het valt niet mee' zelfs tot 'troetel'schijfi. Binnenkort wordt het Hilversum 3 'bastion' bestormd. CHarles Heisz ier: „Wq hebben onze hoop geves tigd op Vara's popkrant. In dat programma wordt regelmatig aan dacht besteed aan bandjes uit de provincie. De single sturen we verder aan Peter Koelewijn, die zoals bekend een voorliefde heeft voor Nederlandstalige rock. We hopen dat hij onze plaat in z'n programma draait". Draften Blues bestaat nu zes jaar. Opgericht als new-wave groep, is de groep in de loop der jaren gevo- lueerd tot een traditionele blues ock-band. Ruim twee jaar geleden onderging de groep een ingrijpende bezet tingswijziging. Hieraan lagen muzi kale meningsverschillen ten grond slag. Charles Heiszier (gitaar), Willem Rijn (drums) en Peter de Maat (bas) wilden meer de blues ock-kant op, de anderen gaven de voorkeur aan new-wave en haakten af. Het trio Heiszler/De Maat/Rijn is inmiddels uitgebreid tot een vijf mansformatie. Kees van Hoof neemt de zangpartijen voor z'n rekening. Ronald Platjouw speelt saxofoon. De meeste nummers worden ge schreven door Heiszier, die niet alleen voor de muziek maar ook voor de teksten, deels Nederlands, deels Engelstalig, 'tekent'. Gemid deld éénmaal per maand wordt opgetreden. Draften Blues pro beert van die optredens, aldus Charles Heiszier. ware happenings te maken „We houden er van de boel flink op z'n kop te zetten". Peter Verdurmen. oorstelling op aterdag van De Waterlanders' s uitverkocht 1TERLANDKERKJE De zater- poorstelling van het toneelstuk rilcdaagse dingen' dat door de to- nlvereniging 'De Waterlanders' uit aterland kerkje op de planken !rdlgebracht, is uitverkocht, Kaar- avoor de première vandaag (vrij- g) zijn er nog voldoende. Opvoering, die plaats vindt in het pshuis in Waterlandkerkje, begint half acht. ürdenburg ARDENBURG Het Aardenburgs prengilde heeft de toneelclub 'De inlanders' uit Waterlandkerkje genodigd een uitvoering te geven, toneelstuk 'Alledaagse dingen' in Zeeuws-Vlaams dialect wordt f sproken, wordt vrijdag 25 novem- rinde zaal bij de heer De Cuelenae- opgevoerd in Aardenburg De to- t ehiitvoenng begint om 19.30,uur In pauze wordt een verloting gehou- Op de stoel Adriaan Risseeuw als 'Schêêve Pier', helemaal links 'Schuwen Bram' houden van de film meer dan alleen een postuum eerbetoon aan de geeste lijke vader. „We hebben ons als be stuur ook afgevraagd of het zinvol is om verder te gaan. Het antwoord luidt: ja. Er is nog altijd behoefte aan een stukje nostalgie, een stukje verle den. De film laat het leven in West- Zeeuwsch-Vlaanderen rond 1900 zien. Hoe leefden de mensen vroeger met weinig middelen, zonder auto en openbaar vervoer, dat wordt in beeld gebracht". Tijdens zijn verhaal wordt Risseeuw gaandeweg enthousiaster. Alle oude foto's en krantenknipsels worden van zolder gehaald. „Dat was Schuwen Bram", wijst hij op één van de tijdens de uitvoering gemaakte foto's aan. „Hij speelde een echt volksfiguur. Recht door zee. echt Westzeeuwsvlaams Het was zo'n ty pe. dat zichzelf onaangekondigd op een bruiloft uitnodigde, en dan het hoogste woord had". Mevrouw Ris seeuw valt haar man bij als het over de invloed van schrijver egisseur Schijve gaat. Hij had allt touwtjes strak in handen, en wist de ongeveer vijftig spelers feilloos te la ten groeien Ging het niet vlot genoeg naar zijn zin. dan was er altijd nog mevrouw Schijve die achter de scher men haar soms te hard van stapel lopende man corrigeerde. Het zijn zoete herinneringen als je het echt paar Risseeuw hoort vertellen. Inzet Gevraagd naar de mogelijkheid om Joantje nog eens als toneelstuk op te voeren, valt er even een stilte. Me vrouw Risseeuw zegt na enige aarze ling: „Als wc het toneel weer op willen, dan heb de mensen nodig, die zich voor de volle honderd procent inzetten. Of zelfs 110 procent. Ik geloof niet dat dat nog gaat. Veel van de originele spelers zijn er niet meer. En je hebt mensen nodig, die de uit te beelden figuren echt hebben gekend. Nee, het toneel is voorbij". Een bijkomend probleem zou volgens haar zijn dat de authentieke meubels en klederdrachten met meer bij el kaar zijn te krijgen Kortom, West-Zeeuwsch-Vlaanderen zal het met de film alleen moeten doen Risseeuw is van mening dat het in principe weinig uitmaakt De rol prent straalt dezelfde geestdrift uit als het toneelstuk destijds. Wat Risseeuw betreft wordt de door De Kok gesigna leerde 'volmaakte eenheid van toneel en publiek' ook bij een vertoning van de film een heel eind benaderd. De kwaliteitwan 'Joantje' is door de tijd niet achterhaald. Desondanks ver wacht Russeeuw uiteraard niet, dezelf de massale publieksstroom als toen de film net uitkwam. Het simpele gegeven dat de meeste Westzeeuws- vlamingen de film al een keer hebben gezien, valt immers met te ontkennen. Uiteindelijk wreekt zich hierbij toch een beetje het feit dat het familiespel alleen geschikt is voor het Landje van Cadzand'. Buiten het gebied verliest het stuk veel aan zeggingskracht. Een eventuele ondertiteling zou dat euvel met verhelpen Het onverbiddelijke gevolg is. dat de film in een vrij nabije toekomst toch in het archief zal ver dwijnen, het enthousiasme van het stichtingsbestuur ten spUt. Jan van Damme DOSTBURG 'Joantje' bestaat nog steeds. En dat niet alleen, ze is veel levenslustiger dan na zestien jaar verwacht zou mogen worden. Wie dacht dat de eerste en tot nu toe enige Vestzeeuwsvlaamse rolprent langzamerhand in het filmmuseum zou worden opgeborgen, jeefthet mis. De destijds speciaal voor de film in het leven geroepen 'Stichting Joantje' wil iet meesterstuk van Cor Schijve, dat nog steeds op aanvraag kan worden vertoond, opnieuw inder de aandacht van het publiek brengen. Momenteel wordt bekeken of het financieel laalbaar is om de film ook op video-band uit te brengen. De verspreidingsmogelijkheden ouden daarmee aanzienlijk toenemen. Voor een film, die bijna uitsluitend in West- Zeeuwsch-Vlaanderen kan worden vertoond, een opzienbarende ontwikkeling. 'Joantje' lijkt mverslijtbaar. d feite begon het allemaal zo'n twin- r geleden. Het dooi- de Oost- muziekleraar Schijve géschre ven en geregisseerde toneelstuk Joantje' trok enkele jaren achtereen olie zalen. Het Ledeltheater in Oost- «rgstroomde 24 keer vol, in totaal |na 11000 toeschouwers. In de PZC a 7 mei 1963 schreef de toenmalige öidredacteur G. A. de Kok een lennate lovende recensie. Hij sprak idermeer van een uitstekende type- i het plattelandsleven rond 5ÓÜ, zoals dat in het stuk wordt igebeeld. Wel vroeg De Kok zich al ■sar hij 'Joantje' moest plaatsen, ras het een toneelstuk? Een soort lusical of een folkloristisch spel? We ebben na een tiental minuten onze gingen tot indelen maar laten Meten. De vaagste maar wellicht ens de beste aanduiding is nog:) groot Cadzands familiespel. Maar dien verstande dat de hele familie mit gevormd door het publiek in de al" Met deze laatste vaststelling De Kok meteen de waarom het laten we het dan ■noemen Cadzands familiespel enorm aansloeg. De toeschouwers tienden zichzelf in wat zich op het eed afspeelde. Niet alleen het dia- El maar ook de uitgebeelde situa ties en de neergezette typetjes sloten volledig aan bij de belevingswereld van het publiek. Adriaan Risseeuw (67), één van de spelers die er samen met zijn vrouw Marie van het begin af aan bij betrok ken is geweest, haalt met zichtbaar genoegen de recensie van De Kok aan Hij zegt: „Ik heb het als speler ervaren Normaal is het zo dat de acteurs op het toneel spelen het het publiek toekijkt. Bij 'Joantje' was dat omgekeerd. Of althans, het publiek speelde en leefde heel intens mee. De mensen begrepen wat de toneelfiguur wilde zeggen, voordat hij of zij uitge sproken was. Dat was voor de spelers een hele belevenis. Risseeuw vertolk te in het stuk de rol van 'de schééve Pier', een soort combinatie van doods- n bruiloftsceremonie meester. Sociaal Hij noemt het stuk van Schijve nadrukkelijk ook een sociaal spel. De verhouding tussen boeren en landar beiders werd uitgewerkt in de liefde van de boerendochter Joantje voor de 'uit een slechte struik afkomstige' knecht Bram. Na het nodige familie- geruzie zwicht de vader van Joantje uiteindelijk, zodat hel toneelstuk met een bruiloft wordt besloten. Stadsverschil en toch een happy end. het publiek vond het prachtig. Ver der zal ook de lofzang op het West- zeeuwsvlaamse land in niet geringe mate aan het succes hebben bijgedra gen. De tekst van het laatste liedje. „Me komm'n uut 't land van 'ik' in 'gy'. van 'julder', 'wulder', 'joe' in van jao-da-iué', in .'néé, da-nie', een schóónder landje is t'er nie, 't is vrééd!" Naar mate het succes zich duidelijker aftekende, groeide het besef dat er iets gedaan moest worden om 'Joan tje' voor altijd te bewaren Wat ligt er dan meer voor de hand dan een verfilming? Met de financiële hulp van provincie en gemeenten en met de artistiek echnische hulp 'van de Belgische televisie werd de film opge nomen De rolbezetting werd niet ge wijzigd Het enige verschil was dat er nu op locatie werd gespeeld, zonder publiek. Op 9 januari 1967 ging de film in première, en opnieuw stroomde het publiek toe. Schijve trok de volgende jaren persoonlijk met zijn op het celluloid vastgelegde feesteskind door de streek. Bij de anderhalf uur duren de vertoning zorgde hij steevast voor een uitgebreide toelichting. Toen hij ruim een jaar geleden overleed, leek er een tijdperk voorbij. Tot het bestuur van de Stichting 'Joantje' besloot in de voetsporen van Schijve te treden en zelf de Westzeeuwsvlaamse markt op te gaan. Voor Risseeuw. die zitting heeft in het stichtingsbestuur, is het in roulatie

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 39