Vrijheid is de essentiële
sleutel tot alle welvaart
Animatiefilms op
Vleeshalfestival
'SALTO' GELICHT
Alsdatde winterschilder niet is.
Filmmarkt Rotterdaif
JOURNALISTEN OVER MENSENRECHTEN:
m
Reeks
inbraken
in Goes
FILM
MUZIEK
PZC/ provincie
ZATERDAG 5 NOVEMBER 1983
In broodfabriek van bakkerij D. B.
aan de Plesmanweg verdween uit het
kantoor een bedrag van ongeveer 450
gulden aan wisselgeld In het Willi-
brordcollege aan de Fruitlaan werden
verschillende lokalen doorzocht, een
drankautomaat geleegd en voor onge
veer zeventig gulden aan 'kasgeld
meegenomen Hel echtpaar Van M
deed aangifte van het verdwijnen van
munten en sieraden uit hun woning
aan de Noordhoeklaan. De diefstal
die nog in onderzoek is vond plaats
op klaarlichte dag.
Hel zwaarbeschadigde schip 'Salto', dai zojuist door de bokken is gelicht, wordt leeggepompt.
TERNEUZEN „Vrijheid is de essentiële sleutel tot economische en sociale welvaart, tot
elke vorm van vooruitgang. Het is geen wonder dat de Westerse landen met een democratie
en de burgerlijke vrijheden van drukpers en meningsuiting welvarender zijn dan welk
totalitair geregeerd land dan ook".
Tot die constatering kwam Arie Kui- dat je daar voorzichtig mee moet zijn worpen door Oosteuropese dissiden-
per, hoofdredakteur van het weekblad Belangrijker is het mobiliseren van de ten die herhaaldelijk en onvermoei-
De Tijd' vrijdagavond in Terneuzen publieke opninie" baar pleiten tegen de Europese vre-
in zijn inleiding over 'Journalisten en Een intessant dilemma werd opge- desdemonstraties, waarschuwen voor
mensenrechten', het thema van de
discussie die was georganiseerd door
de plaatselijke afdeling van Amnesty
International' ..Canada en Argentinië
hadden zeventig jaar geleden precies
dezelfde startpositie voegde hij daar
even later tijdens de discussie aan toe.
„Dezelfde hulpbronnen, dezelfde mo
gelijkheden. Canada heeft altijd een
democratie gehouden, het land heeft
een grote welvaart. Maar in Argenti
nië is het een onvoorstelbare rotzooi
geworden. Dat bewijst dat dictaturen
er nooit in slagen de zaak behoorlijk
te organiseren. Het onderstreept mijn
stelling; want er is geen nationale
discussie, geen open maatschappelij
ke dialoog waaruit een soort geza
menlijke opvatting naar voren kan
komen voor de stimulering van het
land".
Bijna honderd aanwezigen volgen gre
tig de discussie die na de inleidingen
loskwamen over de journalistiek en
de mensenrechten. Als enige moge
lijkheid om een halt toe te roepen aan
de schending van de mensenrechten
in de Oostbloklanden en de totalitaire
rechtse regimes noemde Kuiper het
mobiliseren van de publieke opinie.
„Dat is het enige dat helpt, en een
vrije pers is daarvoor onontbeerlijk",
stelde hij vast. „En laat u niks wijsma
ken: het wérkt' Het is de taak van de
Westerse opinie om voortdurend rege
ringen te wijzen op schending van
mensenrechten" De hoofdredacteur
van 'De Tijd' stelde grimmig vast dat
'de moderne mensheid van eerbiedi
ging van de mensenrechten betreft is
teruggevallen op het peil van de mid
deleeuwen. „Dat is een van de meest
verontrustende ontwikkelingen van
de laatste decennia", meende hij.
Nico Scheepmaker
een al te slappe houding en juist
voorstander zijn van westelijke kern
bewapening. „Wat moet je daar nou
mee9", vroeg een aanwezige zich af
Scheepmaker, die wel meeliep in Den
Haag' „Ik volg m'n instinct dat zegt:
toch maar geen nieuwe kernwapens,
al gaat m'n verstand enigszins de
andere kant op"
Op de vraag waarom Amesty in Ne
derland zowel procentueel als abso
luut de meeste aanhang ter wereld
heeft had hij een duidelijk antwoord:
„Omdat we zo n aardig land zijn".
De gewetensvraag: „Wat zou je zelf
doen?", werd door gespreksleidster
Jopie Boogerd. het D'66-statenlid, tot
het laatst bewaard. „Nee, ik vrees dat
ik niet de moed zou kunnen opbren
gen. Ik heb dan ook een schier tomc-
ioze bewondering voor de dissiden
ten in hel Oostblok", gal'Arie Kuiper
eerlijk toe. En Scheepmaker sloot
zich daarbij min of meer aan. „M'n
vader zat in het verzet maar mis
schien slaat het een generatie over...
De dissidente vredesbeweging Char
ta 77 heeft in haar bestaan al een hele
reeks voorzitters gehad, die allemaal
spoedig in een werkkamp - zeg maar
rustig concentratiekamp - verdwij
nen. En toch zijn er steeds weer
opvolgers. Ik vind dat onbegrijpelijk
en heb daar 't diepste respect voo
GOES In Goes is afgelopen dagen
een reeks inbraken gepleegd. Bijzon
der grote bedragen werden daarbij
niet buitgemaakt. Wel werd de nodi
ge schade aangericht. Aan de achter
zijde van een woning aan de Rinime-
landstraat werd in de nacht van
donderdag op vrijdag tevergeefs ge
probeerd binnen te komen. Door G. C.
C. van D. werd aangifte gedaan van
poging tot diefstal.
In een woning aan de Noordhoeklaan
verdween voor bijna vijfduizend gul
den aan electronische- en foto-appa-
ratuur. Bewoner K. was met vakantie.
Aangifte van de diefstal werd gedaan
door zijn echtgenote. G K -S. Een
woning aan de Scheldestraat kreeg
via een plat garagedak en een draai
raam. bezoek van inbrekers. Het huis
werd van boven tot onder doorzocht,
maar er konden geen vermissingen
worden gemeld, volgens C. W. W.-de
V; die aangifte deed
Blieenkomst V£W TERNEUZEN De bokken 'Walcheren' van Van den Akker met de voorbereidingen. Er werd ruim 800 ton aan
Akker uit Vlissingen en 'Bokser' van Svvets uit Tcrneu- rollen hoogwaardig metaal uit het ruim van de 'Salto'
f~1£»'*ïnolrr*ntaï/t zen hebben vrijdagochtend zonder problemen het gezon- geborgen. Donderdag, toen het ruim leeg was. werden vier
VJcZinSKUIIlaKI ken binnenschip 'Salto' gelicht. Het bclgische binnen- stroppen van de bokken'Walcheren'en'Bokser'rond het
schip zonk twee weken geleden, nadat het op de Wester- wrak gelegd. De invallende duisternis verhinderde dat de
7.ppyorpnQ0[j schelde in de Overloop van Hanswecrt een tijdje aan de 'Salto' donderdagavond al boven water werd getakeld.
grond had gezeten. Daarom werd tot vrijdagochtend gewacht. De bokken
'VLISSINGEN - Het Gezinskontakt De reis naar Terneuzen verliep aanvankelijk zonder haalden een zwaarbeschadigd schip boven, rijp voor de
Zeevarenden houdt maandag 7 no- problemen, maar in de binnenvaartsluis maakte het schip sloop.
vember een bijeenkomst in gebouw plotseling veel water Het werd met voorrang geschut. Nadat liet wrak grotendeels was leeggepompt werd het
'Open Hof in Vlissingen. Spreker is waarna het schip zonk in het toeleidingskanaal van de in de loop van vrijdagmiddag via de sluizen va-
dokter Osterman. die over het onder- Middensluis. Terneuzen naar slopersbedrijf Van der Marei in Ouwei
werp homeopathie zal spreken. De Ruim een week geleden begon bergingsbedrijf Van den kerk gesleept,
aanvang iS 20 00 UUr.
Klandestien
Nico Scheepmaker, vaste columnist
van de GPD, waarbij ook de PZC is
aangesloten, had een demonstratieve
button op het vest geprikt om steun
te betuigen aan de Chileense klandes-
tiene pers.
Hij beperkte zich vrijdagavond
hoofdzakelijk tot de mensenrechten
in de Oostbloklanden. „Je moet je
daar als journalist niet bemoeien met
de officiële autoriteiten", zei hij. „Al
les wat ze zeggen is niet waar, of
bijna helemaal niet waar. Je moet
naar de dissidenten: hun enige uit
laatklep is onze media. Bovendien
vorm je een soort beschermende laag
om hen heen, want hoe meer buiten
landers er komen hoe moeilijker voor
de autoriteiten wordt ze aan te pak
ken".
Na zijn 'tips voor Rusland-gangers'
spitste de discussie zich al snel toe op
de vraag wat organisaties als Amnes
ty kunnen doen. en wat die activitei
ten uithalen in de strijd tegen de
schending van mensenrechten. Om
dat de journalisten niet 'met de laat
ste boot terug moesten' zoals de mees
te "overzeese' sprekers liep de gedach-
tenwisseling nog aardig uit.
Kuiper over de inflatie van hei vele
demonstreren „Ik denk inderdaad
Wal dacht li van een mooi luns zoals alleen de
winterschilder dat kan maken? Hij komt graag
overleggen en brengt de nieuwste stalenbocken
Wat dacht u
n ronde premie van
50 gulden per man, per dag? 1 be premie geldt
allien voor particulieren. En wordt verleend door
het Bedrijfschap Schildersbedrijf voor onder-
houdsbinncnschilder-en behangwerk dat min
stens 3 mandagen vergt, dat wordt uitgevoerd
ui de penode van 21 november 1983 tot en met
9 maart 1984 en waarvoorde aanvraag voor liet
begin van de werkzaamheden is ingediend.
Voor bedrijven, scholen,ziekenhuizen,
instellingen, gemeenten en andere lagere over
lieden geldt een premie van 35 gulden per man,
per dag. L' w schilder kent alle voorwaarden .c>*
en regelt de aanvraag voor u.
Fiscaal voordeel. Als u eigenaar/
bewoner bent. profiteert u soms ook nog
van een fiscaal voordeel. Ook daarover kan
uw schilder u verder informeren.
UB
m hec Bedrijfschap Scluldcrsbcdnjt te Rijswijk (ZH).
Mooi huis.
Mooiepretnie.
'Van onze kunstredactiei
De manifestatie Film Muziek 83 die nog tot 15 november in de
Middelburgse Vleeshal wordt gehouden, sluit op enkele punten
nauw aan bij de activiteiten van 'Holland Animation' en de tentoonstel
ling 'Beeld voor Beeld' die nu in het gemeentemuseum van Arnhem
wordt gehouden.
Maandagavond is er in de Vleeshal een mooi voorproefje te zien van de
'Arnhemse' Canada-special. Norman Mc Laren vraagt er de aandacht.
In de BBC-documentaire getiteld hierbij de grens van de mogelijkhe-
'The Eye hears the ear sees. (58 den vast. Er is een overzicht van de
min.) vertelt hij over zijn experi- Nederlandse animatie en van de
menten en de ontwikkeling van zijn toegepaste animatie, voor iedereen
werk dat van het begin af een herkenbaar met allesvullers van
zoeken naar nieuwe vormen en uit- Alabastine, kauwende Stimorol.
drukkingsmogelijkheden is ge- collecterende kraaien. Tigerplastics
weest. en rollende Lottoballetjes.
Tijdens het gesprek worden De essentie van de animatie is niet,
ter illustratie van de verschillende dat er op film een beweging wordt
fasen. Veel aandacht wordt besteed geregistreerd, maar dat er een be-
aan de laatste ontwikkeling waarin weging ontstaat door het beeld voor
de kunstenaar licht "tot klank beeld vastleggen van een gesugge-
maakt" en geluid "in beeld brengt" reerde beweging. Deze kan op de
meest inventieve en vreemdsoorti-
La poulette grise (5 min Teken- ge manieren tot stand komen. In
film, Anna Malcnfant zingt hier het films krassen, er op tekenen, met
oude Frans-Canadese wiegliedje poppen werken, met plasticine, met
over het grijze kippetje, dat zijn zancj op gjas figuren leggen, met
nest in de toren heeft en over het pasteltekeningen werken die steeds
bruine, dat in de maan woont, veranderen, met duizenden pin
netjes die door een vlak heen en
geschoven kunnen worden,
ruimtelijk, vlak als silhouetten, met
foto's, noem maar op.
daarom niet minder indringö
choreografische beelden, zoals
het filmpje uit 1952 „Neighbou
van de Schots-Canadees Norn
McLaren, die heel inspirerend bei
is geweest. Hij heeft dan ook Ai
ten onrechte een eigen plaats W
deze tentoonstelling met maar lis
13 films. M
Met foto's werken ook de Nederig
ders Karin Wiertz en Jacques V'
beek Voor het tot leven bren.#'
zijn 24 opnamen per seconde r.Cy
en de wijze waarop dit kan is niei
en onbegrensd. Zie hel drie minus"
durende filmpje „Ei om zeep" tf
Paul Driessen in een heel eis'
tekenstijl, of het prachtige filmj,
van Niek Reus, waarin hij de defl'
tie van animatie met z'n dub»?
werkelijkheden weergeeft; het
realistische werk van de Belgisó
inspirator Raoul Servais in „HL
pya" en het samengaan van mm Q
en abstracte beelden in „Beone
m i
i Norman McLaren.
Begone Dull Care (7 min.), een
tekenfilm van Norman Mc Laren,
waarin vloeiende lijnen en heldere
kleuren een visuele vertolking ge
ven van jazzmuziek die gespeeld /prorhpif]pnhpiH
-dl door Tiio van Oscar Peter- v erscrteiCien netü
wordt t
son.
Pen Point Percussion '5 min.), een
verklaring van de beginselen voor
het vervaardigen van synthetisch
geluid, zoals toegepast door Nor
man Mc Laren in zijn met de hand
getekende geluidseffecten op het
celluloid van de films DOTS en
LOOPS
Synchromy Synchromie )7 min i
een speciale combinatie van geluid,
vorm en kleur. Zoals ook in vorige
films heeft Norman Mc Laren het
geluid eerst getekend en daarna op
de geluidband gefotografeerd. Het
beeld in deze film bestaat uit vlak
ken samengesteld uit veelkleurige
banden die in hun bewegingen hel middel van video's en computers,
geluid volgen. krijgen op deze tentoonstelling ook
uitgebreid aandacht en het is zelfs
Rnolrl mogelijk om in een daarvoor inge-
oeeta riehte workshop, onder begelei-
Maandagavond 14 november staat - ding, uw eigen tekenfilm te maken
opnieuw in de Vleeshal - geheel in met behulp van een computer.
Er is een grote verscheidenheid
aan stijlen en benaderingen op
technisch en vormgevend vlak.
Nieuwe groeiende technieken,
waarbij gebruik gemaakt wordt
van elektronische animatie door
het teken van de animatiefilm. Be
halve de grote film 'Allegro ma non
Troppo' van de Italiaan Bruno Boz-
zetto komen 7 korte Nederlandse
produktics aan bod. Het zijn films
van Ton van Saanc, Ronald Bijls-
ma, Jaques Verbeek en Karin
Wiertz, Matthijs Blonk. Gerrit
Blonk en Gerrit van Dijk.
Ook hier verwijzingen naar Arn
hem: de tentoonstelling 'Beeld
voor Beeld'.
De initiatiefnemer voor deze groot-
animatiefilmtentoonstelling
De tentoonstelling houdt een plei
dooi voor de stelling, dat animatie
een nieuwe zelfstandige vorm van
kunst is. De tentoonstelling houdt
een pleidooi voor de stelling, dat
animatie een nieuwe zelfstandige
vorm van kunst is. Het is een sa
mengaan van verhaal, beweging,
beeld, geluid, woord en muziek. Een
fantastische wereld, waarin aan alle
ideeën en emoties een heel eigen en
beweeglijke vorm gegeven kan wor
den.
Zelfs bij het werken met foto's ont-
ooit in Europa gehouden, is de staan de meest onmogelijke, maar
directeur van de stichting Holland
Animation. Nico Crama Holland
Animation is in 1973 opgericht en
sindsdien heeft er een ontwikkeling
in de Nederlandse animatiefilm
Daarnaast is er uitgebreid a'oJ
dacht voor werk uit de Mait.
Toonder Film Studio's. Joop cL
sink-poppen en de vooroorlr
poppenfilms van de bij
werkende Hongaar George Pal
Effect
Nico Crama: „Met het Arnhei v.
filmweekprogramma hebben
nieuwe vrienden voor de anima11
film gevonden. Er waren studen a
van kunstacademies, die zeiden
ze nooit geweten hadden, dair
zoveel mogelijkheden waren
animatie. En met die tentoons
ling over animatiefilms waaiL
dat effect verder uit".
„De directrice van het museln
Liesbeth Brandt Corstius. was
niet zo bekend met animatieüh
maar toen we samen de tentoon®
ling bekeken zei ze. dat zo'n at<
seum eigenlijk ook iets van amffl
tie in de collectie moet hebben.
werkt op allerlei manieren doo
Holland Animation hield ook
filmmarkt in Arnhem. De buil
landse gasten waren er.
televisiemakers.
Ze waren ook in het museum
zelfs op video-monitoren in
hotelkamers draaiden ze films. 1
ma: „Er zijn minstens dertig
tracten getekend voor distribu?'
naar het buitenland. De mere
hebben de totale Nederlandse])]
duktie van jaren kunnen oven5'
Het afzetgebied kan nader aa#
duid kan worden met voorbeelK1
het filmpje „Butterfly" van Gf
van Dijk werd in dertien lander
de televisie gebracht. „Oh my e
ling" van Borg Ring in maar Ir
twintig landen"
i "Beeld voor Beeld Gemeénfij]
seum Arnhem, tot 8 januari) j
Oscar Peterson: muziek bij de JUm 'Begone Dull Care' van Norman McLaren.
0
plaatsgevonden, die internationaal
meer aandacht en erkenning heeft
dan in eigen land. Deze tentoonstel
ling wal het „onbekend maakt onbe
mind" doorbreken
Er is niet de pretentie om een
volledig overzicht te geven Het is
eerder een kennismaking met een
educatief tintje. Het stiefkind van
het Nederlandse televisie- en blo-
scoopbeleid presenteert zich hier in
het museum Animatiestudio s met
een heuse Loekie de Leeuw, achter
gronden en de figuren uit de avond
vullende Bommelfilm „Als u be
grijpt wat ik bedoel" en rijen teke
ningen en op video vertoonde film
pjes, maquettes met poppen, voor
werpen en uiteenlopende appara
tuur maken er een uiterst interes
sante tentoonstelling van.
Er is een indeling waarbij eerst een
aantal technische voorbeelden op
film te zien is. die daarna door de
tentoonstelling geïllustreerd wor
den. Dit geldt ook voor het over
zicht van de animatie builen Neder
land. waarbij het accent sterk ligt
op het werk van de National Film
Board of Canada en Belgie.
Economische motieven stelden
Het Filmfestival Rotterdam, dat zal plaatsvinden van 27 januari!
en met 5 februari 1984. krijgt een belangrijke uitbreiding in de tl
van een filmmarkt die „Cinemart" gedoopt is en waarvoor de belanw
ling nu al uitzonderlijk groot blijkt te zijn. Reeds vijftien instantie'^
internationaal actief zijn op het terrein van de niet-commerc»
artistieke onafhankelijke filmproduktic. hebben ingeschreven voon|
stand op deze markt die wordt ingericht in de Golden Ballroom van!'
Rotterdamse Hilton Hotel.
Tot de aangemelde instanties beho- voor producenten, regisseurs.!
ren hel British Film Institute en hel organisaties, verkoopkantoren,
Zweites Deutsches Femsehen, het tnbuteurs en festivalprogramrw"
Britse Channel Four, de Zwitserse die zich concentreren op filmkw'
maatwschappij Cactus Film. het Producenten en regisseurs van®
Duitse Film verlag der Autoren en of nog niet volledig gefinancip
nationale filmbureaus uit onder projecten kunnen deze op de CP
meer Portugal en Egypte. mart deponeren. ic
Er bestaan in de wereld een aantal Film International meent reeds®
belangrijke filmbeurzen, zoals in ker te weten dat er met name uif'
Cannes. Berlijn, Los Angeles en Verenigde Staten nogal wat poFI
Milaan. Maar op de markt van The tiêle kopers „Rotterdam" zij'
Independent Feature Project in aandoen, op doortocht naar 0
New York na (die ook in Rotterdam festival van Berlijn dat tien das
een stand zal inrichten) bestaat er later begint. Op de CinemarlP'
nergens een markt die zich heeft grote ruimte worden ingeruh'
gespecialiseerd in werkelijke 'film- voor Nederlandse films, waar»
kunst' De genoemde grote beurzen Film International een aantal|v
worden volledig gedomineerd door zondere activiteiten op het |l
de handel in het puur commerciële heeft, vanuit de visie dat deze i#
werk. Vandaar dat zich de behoefte nationale markt van grote bet#®
deed voelen voor een filmmarkt die nis moet kunnen worden voor
speciaal interessant moet worden caal de Nederlandse filmindusL