Vrijheid is de essentiële sleutel tot alle welvaart Animatiefilms op Vleeshalfestival 'SALTO' GELICHT Alsdatde winterschilder niet is. Filmmarkt Rotterdaif JOURNALISTEN OVER MENSENRECHTEN: m Reeks inbraken in Goes FILM MUZIEK PZC/ provincie ZATERDAG 5 NOVEMBER 1983 In broodfabriek van bakkerij D. B. aan de Plesmanweg verdween uit het kantoor een bedrag van ongeveer 450 gulden aan wisselgeld In het Willi- brordcollege aan de Fruitlaan werden verschillende lokalen doorzocht, een drankautomaat geleegd en voor onge veer zeventig gulden aan 'kasgeld meegenomen Hel echtpaar Van M deed aangifte van het verdwijnen van munten en sieraden uit hun woning aan de Noordhoeklaan. De diefstal die nog in onderzoek is vond plaats op klaarlichte dag. Hel zwaarbeschadigde schip 'Salto', dai zojuist door de bokken is gelicht, wordt leeggepompt. TERNEUZEN „Vrijheid is de essentiële sleutel tot economische en sociale welvaart, tot elke vorm van vooruitgang. Het is geen wonder dat de Westerse landen met een democratie en de burgerlijke vrijheden van drukpers en meningsuiting welvarender zijn dan welk totalitair geregeerd land dan ook". Tot die constatering kwam Arie Kui- dat je daar voorzichtig mee moet zijn worpen door Oosteuropese dissiden- per, hoofdredakteur van het weekblad Belangrijker is het mobiliseren van de ten die herhaaldelijk en onvermoei- De Tijd' vrijdagavond in Terneuzen publieke opninie" baar pleiten tegen de Europese vre- in zijn inleiding over 'Journalisten en Een intessant dilemma werd opge- desdemonstraties, waarschuwen voor mensenrechten', het thema van de discussie die was georganiseerd door de plaatselijke afdeling van Amnesty International' ..Canada en Argentinië hadden zeventig jaar geleden precies dezelfde startpositie voegde hij daar even later tijdens de discussie aan toe. „Dezelfde hulpbronnen, dezelfde mo gelijkheden. Canada heeft altijd een democratie gehouden, het land heeft een grote welvaart. Maar in Argenti nië is het een onvoorstelbare rotzooi geworden. Dat bewijst dat dictaturen er nooit in slagen de zaak behoorlijk te organiseren. Het onderstreept mijn stelling; want er is geen nationale discussie, geen open maatschappelij ke dialoog waaruit een soort geza menlijke opvatting naar voren kan komen voor de stimulering van het land". Bijna honderd aanwezigen volgen gre tig de discussie die na de inleidingen loskwamen over de journalistiek en de mensenrechten. Als enige moge lijkheid om een halt toe te roepen aan de schending van de mensenrechten in de Oostbloklanden en de totalitaire rechtse regimes noemde Kuiper het mobiliseren van de publieke opinie. „Dat is het enige dat helpt, en een vrije pers is daarvoor onontbeerlijk", stelde hij vast. „En laat u niks wijsma ken: het wérkt' Het is de taak van de Westerse opinie om voortdurend rege ringen te wijzen op schending van mensenrechten" De hoofdredacteur van 'De Tijd' stelde grimmig vast dat 'de moderne mensheid van eerbiedi ging van de mensenrechten betreft is teruggevallen op het peil van de mid deleeuwen. „Dat is een van de meest verontrustende ontwikkelingen van de laatste decennia", meende hij. Nico Scheepmaker een al te slappe houding en juist voorstander zijn van westelijke kern bewapening. „Wat moet je daar nou mee9", vroeg een aanwezige zich af Scheepmaker, die wel meeliep in Den Haag' „Ik volg m'n instinct dat zegt: toch maar geen nieuwe kernwapens, al gaat m'n verstand enigszins de andere kant op" Op de vraag waarom Amesty in Ne derland zowel procentueel als abso luut de meeste aanhang ter wereld heeft had hij een duidelijk antwoord: „Omdat we zo n aardig land zijn". De gewetensvraag: „Wat zou je zelf doen?", werd door gespreksleidster Jopie Boogerd. het D'66-statenlid, tot het laatst bewaard. „Nee, ik vrees dat ik niet de moed zou kunnen opbren gen. Ik heb dan ook een schier tomc- ioze bewondering voor de dissiden ten in hel Oostblok", gal'Arie Kuiper eerlijk toe. En Scheepmaker sloot zich daarbij min of meer aan. „M'n vader zat in het verzet maar mis schien slaat het een generatie over... De dissidente vredesbeweging Char ta 77 heeft in haar bestaan al een hele reeks voorzitters gehad, die allemaal spoedig in een werkkamp - zeg maar rustig concentratiekamp - verdwij nen. En toch zijn er steeds weer opvolgers. Ik vind dat onbegrijpelijk en heb daar 't diepste respect voo GOES In Goes is afgelopen dagen een reeks inbraken gepleegd. Bijzon der grote bedragen werden daarbij niet buitgemaakt. Wel werd de nodi ge schade aangericht. Aan de achter zijde van een woning aan de Rinime- landstraat werd in de nacht van donderdag op vrijdag tevergeefs ge probeerd binnen te komen. Door G. C. C. van D. werd aangifte gedaan van poging tot diefstal. In een woning aan de Noordhoeklaan verdween voor bijna vijfduizend gul den aan electronische- en foto-appa- ratuur. Bewoner K. was met vakantie. Aangifte van de diefstal werd gedaan door zijn echtgenote. G K -S. Een woning aan de Scheldestraat kreeg via een plat garagedak en een draai raam. bezoek van inbrekers. Het huis werd van boven tot onder doorzocht, maar er konden geen vermissingen worden gemeld, volgens C. W. W.-de V; die aangifte deed Blieenkomst V£W TERNEUZEN De bokken 'Walcheren' van Van den Akker met de voorbereidingen. Er werd ruim 800 ton aan Akker uit Vlissingen en 'Bokser' van Svvets uit Tcrneu- rollen hoogwaardig metaal uit het ruim van de 'Salto' f~1£»'*ïnolrr*ntaï/t zen hebben vrijdagochtend zonder problemen het gezon- geborgen. Donderdag, toen het ruim leeg was. werden vier VJcZinSKUIIlaKI ken binnenschip 'Salto' gelicht. Het bclgische binnen- stroppen van de bokken'Walcheren'en'Bokser'rond het schip zonk twee weken geleden, nadat het op de Wester- wrak gelegd. De invallende duisternis verhinderde dat de 7.ppyorpnQ0[j schelde in de Overloop van Hanswecrt een tijdje aan de 'Salto' donderdagavond al boven water werd getakeld. grond had gezeten. Daarom werd tot vrijdagochtend gewacht. De bokken 'VLISSINGEN - Het Gezinskontakt De reis naar Terneuzen verliep aanvankelijk zonder haalden een zwaarbeschadigd schip boven, rijp voor de Zeevarenden houdt maandag 7 no- problemen, maar in de binnenvaartsluis maakte het schip sloop. vember een bijeenkomst in gebouw plotseling veel water Het werd met voorrang geschut. Nadat liet wrak grotendeels was leeggepompt werd het 'Open Hof in Vlissingen. Spreker is waarna het schip zonk in het toeleidingskanaal van de in de loop van vrijdagmiddag via de sluizen va- dokter Osterman. die over het onder- Middensluis. Terneuzen naar slopersbedrijf Van der Marei in Ouwei werp homeopathie zal spreken. De Ruim een week geleden begon bergingsbedrijf Van den kerk gesleept, aanvang iS 20 00 UUr. Klandestien Nico Scheepmaker, vaste columnist van de GPD, waarbij ook de PZC is aangesloten, had een demonstratieve button op het vest geprikt om steun te betuigen aan de Chileense klandes- tiene pers. Hij beperkte zich vrijdagavond hoofdzakelijk tot de mensenrechten in de Oostbloklanden. „Je moet je daar als journalist niet bemoeien met de officiële autoriteiten", zei hij. „Al les wat ze zeggen is niet waar, of bijna helemaal niet waar. Je moet naar de dissidenten: hun enige uit laatklep is onze media. Bovendien vorm je een soort beschermende laag om hen heen, want hoe meer buiten landers er komen hoe moeilijker voor de autoriteiten wordt ze aan te pak ken". Na zijn 'tips voor Rusland-gangers' spitste de discussie zich al snel toe op de vraag wat organisaties als Amnes ty kunnen doen. en wat die activitei ten uithalen in de strijd tegen de schending van mensenrechten. Om dat de journalisten niet 'met de laat ste boot terug moesten' zoals de mees te "overzeese' sprekers liep de gedach- tenwisseling nog aardig uit. Kuiper over de inflatie van hei vele demonstreren „Ik denk inderdaad Wal dacht li van een mooi luns zoals alleen de winterschilder dat kan maken? Hij komt graag overleggen en brengt de nieuwste stalenbocken Wat dacht u n ronde premie van 50 gulden per man, per dag? 1 be premie geldt allien voor particulieren. En wordt verleend door het Bedrijfschap Schildersbedrijf voor onder- houdsbinncnschilder-en behangwerk dat min stens 3 mandagen vergt, dat wordt uitgevoerd ui de penode van 21 november 1983 tot en met 9 maart 1984 en waarvoorde aanvraag voor liet begin van de werkzaamheden is ingediend. Voor bedrijven, scholen,ziekenhuizen, instellingen, gemeenten en andere lagere over lieden geldt een premie van 35 gulden per man, per dag. L' w schilder kent alle voorwaarden .c>* en regelt de aanvraag voor u. Fiscaal voordeel. Als u eigenaar/ bewoner bent. profiteert u soms ook nog van een fiscaal voordeel. Ook daarover kan uw schilder u verder informeren. UB m hec Bedrijfschap Scluldcrsbcdnjt te Rijswijk (ZH). Mooi huis. Mooiepretnie. 'Van onze kunstredactiei De manifestatie Film Muziek 83 die nog tot 15 november in de Middelburgse Vleeshal wordt gehouden, sluit op enkele punten nauw aan bij de activiteiten van 'Holland Animation' en de tentoonstel ling 'Beeld voor Beeld' die nu in het gemeentemuseum van Arnhem wordt gehouden. Maandagavond is er in de Vleeshal een mooi voorproefje te zien van de 'Arnhemse' Canada-special. Norman Mc Laren vraagt er de aandacht. In de BBC-documentaire getiteld hierbij de grens van de mogelijkhe- 'The Eye hears the ear sees. (58 den vast. Er is een overzicht van de min.) vertelt hij over zijn experi- Nederlandse animatie en van de menten en de ontwikkeling van zijn toegepaste animatie, voor iedereen werk dat van het begin af een herkenbaar met allesvullers van zoeken naar nieuwe vormen en uit- Alabastine, kauwende Stimorol. drukkingsmogelijkheden is ge- collecterende kraaien. Tigerplastics weest. en rollende Lottoballetjes. Tijdens het gesprek worden De essentie van de animatie is niet, ter illustratie van de verschillende dat er op film een beweging wordt fasen. Veel aandacht wordt besteed geregistreerd, maar dat er een be- aan de laatste ontwikkeling waarin weging ontstaat door het beeld voor de kunstenaar licht "tot klank beeld vastleggen van een gesugge- maakt" en geluid "in beeld brengt" reerde beweging. Deze kan op de meest inventieve en vreemdsoorti- La poulette grise (5 min Teken- ge manieren tot stand komen. In film, Anna Malcnfant zingt hier het films krassen, er op tekenen, met oude Frans-Canadese wiegliedje poppen werken, met plasticine, met over het grijze kippetje, dat zijn zancj op gjas figuren leggen, met nest in de toren heeft en over het pasteltekeningen werken die steeds bruine, dat in de maan woont, veranderen, met duizenden pin netjes die door een vlak heen en geschoven kunnen worden, ruimtelijk, vlak als silhouetten, met foto's, noem maar op. daarom niet minder indringö choreografische beelden, zoals het filmpje uit 1952 „Neighbou van de Schots-Canadees Norn McLaren, die heel inspirerend bei is geweest. Hij heeft dan ook Ai ten onrechte een eigen plaats W deze tentoonstelling met maar lis 13 films. M Met foto's werken ook de Nederig ders Karin Wiertz en Jacques V' beek Voor het tot leven bren.#' zijn 24 opnamen per seconde r.Cy en de wijze waarop dit kan is niei en onbegrensd. Zie hel drie minus" durende filmpje „Ei om zeep" tf Paul Driessen in een heel eis' tekenstijl, of het prachtige filmj, van Niek Reus, waarin hij de defl' tie van animatie met z'n dub»? werkelijkheden weergeeft; het realistische werk van de Belgisó inspirator Raoul Servais in „HL pya" en het samengaan van mm Q en abstracte beelden in „Beone m i i Norman McLaren. Begone Dull Care (7 min.), een tekenfilm van Norman Mc Laren, waarin vloeiende lijnen en heldere kleuren een visuele vertolking ge ven van jazzmuziek die gespeeld /prorhpif]pnhpiH -dl door Tiio van Oscar Peter- v erscrteiCien netü wordt t son. Pen Point Percussion '5 min.), een verklaring van de beginselen voor het vervaardigen van synthetisch geluid, zoals toegepast door Nor man Mc Laren in zijn met de hand getekende geluidseffecten op het celluloid van de films DOTS en LOOPS Synchromy Synchromie )7 min i een speciale combinatie van geluid, vorm en kleur. Zoals ook in vorige films heeft Norman Mc Laren het geluid eerst getekend en daarna op de geluidband gefotografeerd. Het beeld in deze film bestaat uit vlak ken samengesteld uit veelkleurige banden die in hun bewegingen hel middel van video's en computers, geluid volgen. krijgen op deze tentoonstelling ook uitgebreid aandacht en het is zelfs Rnolrl mogelijk om in een daarvoor inge- oeeta riehte workshop, onder begelei- Maandagavond 14 november staat - ding, uw eigen tekenfilm te maken opnieuw in de Vleeshal - geheel in met behulp van een computer. Er is een grote verscheidenheid aan stijlen en benaderingen op technisch en vormgevend vlak. Nieuwe groeiende technieken, waarbij gebruik gemaakt wordt van elektronische animatie door het teken van de animatiefilm. Be halve de grote film 'Allegro ma non Troppo' van de Italiaan Bruno Boz- zetto komen 7 korte Nederlandse produktics aan bod. Het zijn films van Ton van Saanc, Ronald Bijls- ma, Jaques Verbeek en Karin Wiertz, Matthijs Blonk. Gerrit Blonk en Gerrit van Dijk. Ook hier verwijzingen naar Arn hem: de tentoonstelling 'Beeld voor Beeld'. De initiatiefnemer voor deze groot- animatiefilmtentoonstelling De tentoonstelling houdt een plei dooi voor de stelling, dat animatie een nieuwe zelfstandige vorm van kunst is. De tentoonstelling houdt een pleidooi voor de stelling, dat animatie een nieuwe zelfstandige vorm van kunst is. Het is een sa mengaan van verhaal, beweging, beeld, geluid, woord en muziek. Een fantastische wereld, waarin aan alle ideeën en emoties een heel eigen en beweeglijke vorm gegeven kan wor den. Zelfs bij het werken met foto's ont- ooit in Europa gehouden, is de staan de meest onmogelijke, maar directeur van de stichting Holland Animation. Nico Crama Holland Animation is in 1973 opgericht en sindsdien heeft er een ontwikkeling in de Nederlandse animatiefilm Daarnaast is er uitgebreid a'oJ dacht voor werk uit de Mait. Toonder Film Studio's. Joop cL sink-poppen en de vooroorlr poppenfilms van de bij werkende Hongaar George Pal Effect Nico Crama: „Met het Arnhei v. filmweekprogramma hebben nieuwe vrienden voor de anima11 film gevonden. Er waren studen a van kunstacademies, die zeiden ze nooit geweten hadden, dair zoveel mogelijkheden waren animatie. En met die tentoons ling over animatiefilms waaiL dat effect verder uit". „De directrice van het museln Liesbeth Brandt Corstius. was niet zo bekend met animatieüh maar toen we samen de tentoon® ling bekeken zei ze. dat zo'n at< seum eigenlijk ook iets van amffl tie in de collectie moet hebben. werkt op allerlei manieren doo Holland Animation hield ook filmmarkt in Arnhem. De buil landse gasten waren er. televisiemakers. Ze waren ook in het museum zelfs op video-monitoren in hotelkamers draaiden ze films. 1 ma: „Er zijn minstens dertig tracten getekend voor distribu?' naar het buitenland. De mere hebben de totale Nederlandse])] duktie van jaren kunnen oven5' Het afzetgebied kan nader aa# duid kan worden met voorbeelK1 het filmpje „Butterfly" van Gf van Dijk werd in dertien lander de televisie gebracht. „Oh my e ling" van Borg Ring in maar Ir twintig landen" i "Beeld voor Beeld Gemeénfij] seum Arnhem, tot 8 januari) j Oscar Peterson: muziek bij de JUm 'Begone Dull Care' van Norman McLaren. 0 plaatsgevonden, die internationaal meer aandacht en erkenning heeft dan in eigen land. Deze tentoonstel ling wal het „onbekend maakt onbe mind" doorbreken Er is niet de pretentie om een volledig overzicht te geven Het is eerder een kennismaking met een educatief tintje. Het stiefkind van het Nederlandse televisie- en blo- scoopbeleid presenteert zich hier in het museum Animatiestudio s met een heuse Loekie de Leeuw, achter gronden en de figuren uit de avond vullende Bommelfilm „Als u be grijpt wat ik bedoel" en rijen teke ningen en op video vertoonde film pjes, maquettes met poppen, voor werpen en uiteenlopende appara tuur maken er een uiterst interes sante tentoonstelling van. Er is een indeling waarbij eerst een aantal technische voorbeelden op film te zien is. die daarna door de tentoonstelling geïllustreerd wor den. Dit geldt ook voor het over zicht van de animatie builen Neder land. waarbij het accent sterk ligt op het werk van de National Film Board of Canada en Belgie. Economische motieven stelden Het Filmfestival Rotterdam, dat zal plaatsvinden van 27 januari! en met 5 februari 1984. krijgt een belangrijke uitbreiding in de tl van een filmmarkt die „Cinemart" gedoopt is en waarvoor de belanw ling nu al uitzonderlijk groot blijkt te zijn. Reeds vijftien instantie'^ internationaal actief zijn op het terrein van de niet-commerc» artistieke onafhankelijke filmproduktic. hebben ingeschreven voon| stand op deze markt die wordt ingericht in de Golden Ballroom van!' Rotterdamse Hilton Hotel. Tot de aangemelde instanties beho- voor producenten, regisseurs.! ren hel British Film Institute en hel organisaties, verkoopkantoren, Zweites Deutsches Femsehen, het tnbuteurs en festivalprogramrw" Britse Channel Four, de Zwitserse die zich concentreren op filmkw' maatwschappij Cactus Film. het Producenten en regisseurs van® Duitse Film verlag der Autoren en of nog niet volledig gefinancip nationale filmbureaus uit onder projecten kunnen deze op de CP meer Portugal en Egypte. mart deponeren. ic Er bestaan in de wereld een aantal Film International meent reeds® belangrijke filmbeurzen, zoals in ker te weten dat er met name uif' Cannes. Berlijn, Los Angeles en Verenigde Staten nogal wat poFI Milaan. Maar op de markt van The tiêle kopers „Rotterdam" zij' Independent Feature Project in aandoen, op doortocht naar 0 New York na (die ook in Rotterdam festival van Berlijn dat tien das een stand zal inrichten) bestaat er later begint. Op de CinemarlP' nergens een markt die zich heeft grote ruimte worden ingeruh' gespecialiseerd in werkelijke 'film- voor Nederlandse films, waar» kunst' De genoemde grote beurzen Film International een aantal|v worden volledig gedomineerd door zondere activiteiten op het |l de handel in het puur commerciële heeft, vanuit de visie dat deze i# werk. Vandaar dat zich de behoefte nationale markt van grote bet#® deed voelen voor een filmmarkt die nis moet kunnen worden voor speciaal interessant moet worden caal de Nederlandse filmindusL

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 10