Hulpbrug voor treinverkeer over toekomstig spuikanaal NIEUWE BRUG WORDT ONDERGESCHOVEN 12 PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT DINSDAG 1 NOVEMBER 198 Familie berichten Geboren. EVELINE dochter van Jaap de Ridder Klazien de Ridder van Slutjs 4341 JD Amemuiden 29-10-1983 Korenbloemlaan 37 Tijdelijk. Gasthuis Middelburg Hij is verlost. God heeft hem welgedaan Heden overleed in het Dijkzigtziekenhuis te Rotterdam mijn geliefde man en mijn lieve papa RONALD JOPIE JOHANNES PORTIER op de leeftijd van 35 jaar De begrafenis zal plaatsvinden te Driebergen op D.V. vrijdag 4 november om 11.00 uur. Begraaf plaats Vertraay. Ronnie is opgebaard in het rouwcentrum Kor- denstraat te Driebergen. Rouwbezoek te Middelburg op donderdag van 15.00 tot 18.00 uur, Arnelaan 28. Er zijn laatsten die de eersten zullen zijn. Lucas 13 30 a Na een leven vol moeite en teleurstelling over leed onze schoonzoon, zwager, oom. mijn klein zoon en onze neef RONNIE PORTIER op de leeftijd van 35 jaar Middelburg: A. Jénse A. Janse-de Visser Oostkapelle: Chris Wisse Martha Wisse-Janse Tunesië (Afrika): Jan Janse Middelburg: Kees Bouterse Marian Bouterse-Janse Middelburg: David Janse Zoutelande: M. A. de Visser-Wisse Neven en nichten 4335 TE Middelburg, Arnelaan 28 Heden overleed onze geliefde schoonzuster en tante NEELTJE DEK echtgenote van J. van Iwaarden op de leeftijd van 65 jaar. A. Dek-van Iwaarden Chr. Dek J. van Iwaarden-van de Velde N. van Iwaarden-Cok M. van Iwaarden-Paauwe Neven en nichten Kruiningen, 30 oktober 1983 J. J. F. VERMAST gepensioneerd hulpniachinist bij onze maatschappij op de leeftijd van 74 jaar. Zijn toegewijdheid en trouwe taakvervulling gedurende ruim 10 jaren zullen ons steeds in dankbare herinnering blijven. Directie en personeel van de N.V. Watermaatschappij Zuid-West Nederland (WMZ) Goes, 29 oktober 1983 Bedroeld delen wij u mede dat onze lieve zorgzame moeder en oma JACOBA EVERSDIJK weduwe van Cornelis Lokerse op de leeftijd van 76 jaar in vrede ontslapen is Kapelle: L. P. Oele-Lokerse J. Oele Hans en Carla Ineke Anne Kees en Rosita Kapelle: C. Ganseman-Lokerse P Ganseman Evelyne en Simon Astrid Capelle a d IJssel: J Lokerse T. Lokerse-Epke Kapelle: L. H. Eversdijk-Luyk M J. Eversdijk Marion Kees Mar-Len Kapelle. 30 oktober 1983 C. D Vereekestraat 9 Correspondentieadres Vroonlandseweg 5, 4421 GJ Kapelle Onze moeder en oma ligt opgebaard in de rouwkamer van de aula, gelegenheid tot bezoek op woensdag 2 november a.s. van 16.00-16.30 uur. De begrafenis zal plaatsvinden op donderdag 3 november a.s. om 14.00 uur vanuit de aula op de algemene begraafplaats te Kapelle. Gelegenheid tot condoleren na afloop van de begrafenis in de aula 'k Zal dan gedurig bij U zijn. In al mijn noden, angsl en pijn U al mijn liefde waardig schatten Wijl gij mijn rechterhand woudt vatten Gij zult mij leiden door Uu- raad O. God. mijn heil. mijn toeverlaat. En mij. hiertoe door U bereid opnemen in Uw heerlijkheid. De Heere nam onverwacht tot Zich, Zijn kmd. onze geliefde tante en oudtante PAULINA CORNELIA LOUWERSE op de leeftijd van ruim 79 jaar. Familie Louwerse Familie Bosselaar Familie De Visser Familie De Buck Domburg. 31 oktober 1983 Correspondentieadres Fam J Louwerse Voorschotenstraat 2 4357 AS Domburg De begrafenis zal plaatsvinden D V op donder dag 3 november a.s. om 14 30 uur op de Algemene Begraafplaats te Domburg Gelegenheid om afscheid te nemen van de overledene op de dag van de begrafenis tussen 13.00 en 13.25 uur. Om 13.30 uur zal er een rouwdienst worden gehouden voor familie en belangstellenden in de Geref. Kerk te Domburg. Geen bloemen God nam tot Zich mijn lieve tante PAULINA CORNELIA LOUWERSE Dankbaar ben ik voor de' vele liefde die ik van haar mocht ontvangen Paula Plaats uw familie berichten in de PZC Tot onze diepe droefheid heeft de Heere op Zijn tijd zacht en kalm van ons weggenomen onze zeer geliefde schoonmoeder, groot- en overgroot moeder MARINA MEEUWSEN sinds 1940 weduwe van Jacobus Schouten in de ouderdom van bijna 96 jaar Krabbendijke: E. Schouten-van Velzen M. Schouten-Sinke Waarde: W Cornelisse Adrie en Adrie Cornelisse- Blaauwkamer Peter, Martin, Bas Rina en Adrie Lagendijk- Cornelisse Dennes. Leontine 31 oktober 1983 Westweg 16 4431 EG Krabbendijke. De begrafenis zal D.V. plaatsvinden op donder dag 3 november om 14 00 uur vanuit het verga derlokaal van Geref Gemeente. J W. Friso- straat. Gelegenheid tot condoleren 's avonds na 7 uur, Westweg 16. BEGRAFENISONDERNEMING VAN DER HOOFT J. de Kok Prunusstraat 25 4431 DC Tel. 01103-1517 b.g.g. 1327 's-Gravenpolder Overal te ontbieden Voor alle dienstverlening Dag en nacht bereikbaar Eigen Rouwtransport Begrafenis- en crematieverzorging 'De Voorxorg Rouwcentra te Vlissingen en Middelburg beschikbaar. P. Sinke H. G. van Zalen G. P. Sinke Industrieweg 20 Molenwater 41 Zaanstraat 38 Vlissingen Middelburg Oost-Souburg 01184-12760 01180-27683 01184-62506 Begrafenis- en crematieverzorging1 Overtoom-Groen S. M. OVERTOOM Rochussenstraat 3. Vnss^ngen tel 01184-13417. t\g g 12772 E. KANT 3 en 4 november AFWEZIG Waarneming. A t m L dr v d Berg M t/m Z dr. Bom VERMIST 2 rode poezen Zaterdagavond in de C. de Graaffstraat. Tegen bel. terugbez.: Tru- manstede 94 38. Goes, tel. nnnn-20213. RILLAND Het heeft niets te maken inct stiptheidsacties van het NS-per- soneel dat de trein tussen Rilland en Bergen op Zoom zijn snelheid aan zienlijk vermindert bij hel passeren van de Seheldc-Rijnverbinding. Niet de spoorbrug over dit kanaal maar de houw van een nieuwe brug over een nieuw kanaal vormt de oorzaak voor deze snelheidsbeperking. Het gaat om de sjjoorbrug over het toekomsti ge Bathse spuikanaal. Na de bouw vakvakantie deze zomer is een begin gemaakt met de aanleg van deze brug. De bouw van de brug het is de laatste van de zes overbruggingen van het spuikanaal is een heel karwei. De spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissin gen ligt tussen de rijksweg A 58 en de rijksweg 258 in. zodat het mogelijk is de rails tijdelijk om te leiden; iets wal bij de bouw van de brug over de Schelde-Rijnverbinding wel is ge beurd. Daarom wordt de nieuwe brug naast de spoorlijn gebouwd om er. zodra hij gereed is. onder te worden geschoven In verband daarmee, is onder de spoorlijn een hulpbrug aan gebracht. De nieuwe brug kan in de gewone spoorbaan worden gebouwd omdat de overspanningen korter zijn dan die van de Schelde-Rijnspoorbrug. Die overbrugt het kanaal in een keer. De brug over het Bathse spuikanaal komt op vier pijlers te staan Onder de spoorlijn liggen in totaal zestien hulp bruggen. acht onder elk spoor. „Aan vankelijk hebben we nogal tegen de grote totale lengte aan zitten kijken", aldus projectleider O. Keuier van het NS-arehitectenbureau Articon, „want je moet natuurlijk zorgen voor een in alle opzichten stabiel spoor. Dat blijkt goed te zijn gelukt, want het spoor blijft goed liggen" De hulpbruggen constructie staat in totaal op 54 sta len palen, die tot NAP -10 meter in de grond zijn geslagen. Op een aantal plaatsen zijp die palen geschoord. De palen van de hulpbruggen moeten in de toekomst weer uit de grond worden gehaald. Oorlogstuig Inmiddels is het heiwerk voor de pijlers van de definitieve brug aan de noordzijde van de spoorbaan al vrij wel voltooid. Deze palen gaan schuin de grond in. Het hei- en graafwerk levert allerlei ongewenste oorlogshe rinneringen op. Vorige week werd een zware Engelse vliegtuigbom op gegraven. En de -heipalen stuiten soms op restanten van tankvallen die deel hebben uitgemaakt van de Bath- stelling, een verdedigingswerk dat in de jaren 1939S0 is aangelegd. Op zo'n tankval is ai een heipaal stukgesla gen. Het vervelende is dat er geen kaarten meer bestaan waarop de op bouw van de Bathstelling staat aan gegeven. Treft een heipaal zo'n tank val, dan moet dit verdedigingswer eerst worden opgeruimd. Het plan was eerst de nieuwe brug i- zijn geheel onder de spoorbaan t schuiven. Uiteindelijk is besloten brug in vijf 30 meter lange stukken t bouwen en die een voor een op hu plaats te schuiven. Het voordeel daa van is dat minder bekistingsmateria: nodig is, hetgeen een kostenbespariq betekent. De brugdelen, gemaakt va voorgespannen beton, worden mi rails en al afgebouwd voordat ze oi der de spoorlijn worden geschoven Als de weersomstandigheden de kc mende maanden niet voor vertragin zorgen, moet het eerste brugdeel ein maart op zijn plaats worden gebrach Dat gebeurt in een nacht van zate dag op zondag. Er is iets meer da zeven uur voor beschikbaar. Nadi om 0.06 uur de laatste passagierstrei is gepasseerd, wordt een begin gi maakt met het verwijderen van hulpconstructie ter hoogte van ht nieuwe brugdeel Om 07.30 uur mof de eerste trein er weer over kunne rijden. Op die manier ondervindt ht passagiersvervoer geen hinder van werkzaamheden. Goederenvervoer die nacht niet mogelijk. Volgens d huidige planning zullen eind apri begin juni. medio juli en medio sej tember volgend jaar de andere vi< brugdelen worden aangebracht. B deze nachtelijke operaties zulle steeds ongeveer veertig mensen zij betrokken. r Duur De nieuwe spoorbrug moet 1 decen ber 1984 zover zijn voltooid dat t( plaatse ervan het kanaal kan worde gebaggerd. Het karwei kost in totai 10,5 miljoen gulden. De bouw van d brug is voor 6,3 miljoen aangenomei 4 Een tamelijk duur werk, vanwege bijzondere voorzieningen die in ve band met het treinverkeer moete worden getroffen. Zo wordt het hij en heiwerk steeds stilgelegd op hi moment dat een trein passeert. E aannemerscombinatie Rilland-Batl bestaande uit Struktonbouw (net a! Articon een NS-dochter) en Ph. o Koning uit I'apendrecht (de bouwt- verband met de bouw van een nieuwe spoorbrug rijden de treinen tussen Rilland en Bergen op zoom oij tiet passeren van de andere bruggen over het niei i de Rijn-Scheldeverbinding over een hulpbrug. we kanaal) voeren het werk uit. Koreaans \iiegtuig De heer De Ruijter geeft antwoord op de vraag: waarom gebruiken de Ame rikanen verkenmngs vlieg tuigen fsic!) ï.p.v. satellieten. Heel handig, maar dat was mijn vraag niet' Mijn vraag was wat doe je met een lijnvliegtuig propvol passagiers en wat kun je daarmee ontdekken wat niet gedaan kan worden met een satelliet? Kijk, meneer De Ruijter. u somt dit op: het testen van de luchtverdediging van de vijand, het hinderen van raketproe ven, het opvangen van ruimtesondes boven vijandelijk gebied, het oppik ken van ballons met spionagegege- vens, het afwerpen van parachutisten (stel je dat even voor vanuit een lijnvliegtuig, waarde lezers), een lan ding op vijandig gebied om mensen op te halen enz. Nu ben ik geen ex-gezagvoerder van de KLM en op luchtvaartgebied 'leek' Jawel Maar laarhjks vlieg ik wel een paar maal de aardbol rond en dat via vele typen lijnvliegtuigen en maatschappijen. Niet één daarvan leent zich voor zulke mallotige opsommingen als de heer Ruijter geeft! En ook het Koreaanse vliegtuig leende zich daat niet voor. Het was totaal onmogelijk daarmee al die onzinnige dingen te doen Om misverstand te voorkomen: ik ben er (evenals mijn tegenstander) van over tuigd dat de betrokken vliegtuiglei- ding (gezagvoerder enz.) fouten heeft gemaakt, grote fouten. Dat staat vast. Maar daarop antwoorden met het ombrengen van een paar honderd onschuldige passagiers is nou net meer dan ik verdragen kan W. Geldoj Govert Flmckslraat 16 Papendrecht i discussie gesloten) Totaal verblind"? Zijn de demonstranten tegen de kern raketten in Den Haag werkelijk totaal verblind, mijnheer Janse? Is deze de monstratie werkelijk een anti-Ameri- ka demonstratie? Neen, deze demon stratie is een demonstratie van zeer verontruste mensen tegen de komst van (weer) nieuwe kernraketten en tegen de kernbewapening in zijn al gemeenheid. Natuurlijk is het zo dat H de emoties en de alkeer zich vooral richten op die instanties c.q. landen waarvan men. gezien hun democrati sche structuur, mag verwachten ge voelig te zijn voor tendenzen in de samenleving. Daarom demonstreert men m eerste instantie tegen het beleid van de Nederlandse en de US- regermg. Men kan hierbij rekenen op de steun van de groeiende vredesbe weging in ons Amerika en Europa. De kreet 'alle kernwapens de wereld uit te beginnen in Nederland', is niet realistisch maar wel begrijpelijk, ge boren uit een gevoel van onmacht en afgrijzen ten opzichte van de gehele bewapeningswedloop Het is krank zinnig dat iedere keer weer nieuwe geavanceerde wapensystemen op de markt komen terwijl Oost en West elkaar al vele malen kunnen vernieti gen. Elkaar 1 maal vernietigen is reeds krankzinnig genoeg. Daarom gaan mensen in Den Haag demonstre ren. Elke uitbreiding of verfijning van wapensystemen betekent, alleen maar een uitnodiging voor de tegenpartij om ook weer over te gaan tot plaat sing van nieuwe en betere wapensys temen De wedloop is compleet, om dat juist opeenstapeling van militaire kracht de spanning wederzijds ver groot en vroeg of laat moet ontaarden in een uitbarsting. Daarom mogen die kemraketten er niet komen, juist ter- wille van de vrede. E. de Boer Van Kleffenslaan 207 Middelburg Kernenergie Naar aanleiding van het symposium over kernenergie, waarover in de PZC van 28 oktober verslag wordt gedaan, wil ik de volgende aspecten kritisch onder uw aandacht brengen: BMD. honger en afval. Berustend in het feit hiermee niet volledig te zijn. BMD Is de Brede Maatschappelijke Discussie niet gedegradeerd tot een GROTE VAART ABIDA 31 te Curacao, ACILA 30 te Durban. ALHENA 29 vn Rotterdam nr Bremen. ALNATI 28 te Santos, ALPHACCA 29 te Rotterdam. AMSTELLAAN 29 330 wzw Kaapstad nr Argentinië. AMSTEI.PARK 29 400 z Marcus Eiland nr Singapore, AMSTELVOORN 29 ten anker Chanbahar. AMSTELWAL 29 te Dampier. ANTILLA BAY 29 930 ozo Cabo Branco nr Madrcdeus, BREDA 28 vn Yorkohama nr Kobe. B ROE- RE AQUAMRINE 30 te Sarroch, BROERE EMERALD 30 vn Antwerpen nr Temeuzen, CAURICA 29 1020 zw San Francisco nr Yokohama, CH1NASW1NDS 29 vn Port Kelang nr Hong Kong. CHRISTINA 29 rede Livomo, CORAL ISIS 28 vn Milfordhaven nr Antwerpen, DALLIA 29 te Lake'Charles, DAPHNE 29 vn Flotta nr Pembroke, DOC- KEXPRESS-20 29 te Rotterdam, FARM SUM 29 95 zw Sardinië nr Ceuta, FELANIA 27 te Puerto la Cruz. FELIPES 29 80 nw Brisbane nr Westernport, FICUS 31 te Curacao. FLAMMULINA 28 le Fos. FUSUS 29 vn Antwerpen nr Norrkoeping GARDE NIA 29 te Westpalmbeach. HILVERSUM 29 165 zw Finisterre nr Rotterdam. HONOLU LU 1 vn New York. ITTERSUM 31 230 ono Rockhampton nr Zuid-Japan, JO CY PRESS 29 te Immingham. KEILDRECHT 29 300 o Duluth nr Duluth, KYLIX 31 te Teesport, LACONICA 29 te Forcados. LA- TIRUS 29 700 nno Belem, LEPTON 30 te Curacao, LOOSDRECHT 31 ten anker rede Bandar Abbas, MAASSLUIS 30 te Ruwais. MAASSTAD 29 120 o Gibraltar nr Land- send, MAASSTROOM 28 230 zo Bermuda nr Amuay Bay. MENTOR 30 200 no Azoren nr St Maarten. NEDLLOYD ADELAIDE 29 600 zo Colombo nr Port Louis. NEDLLOYD ALKMAAR 30 te Chimbote. NEDLLOYD AMERSFOROT 30 te Keelung. NEDL LOYD BAHRAIN vn Dubai nr Suez. NEDLLOYD BALTIMORE 29 te Tauranga verw, NEDLLOYD CLARENCE 28 vn Le HavTe nr Djeddah. NEDLLOYD DEJIMA 29 85 zo Minicov nr Singapore. NEDLLOYD DELFT 29 vn Kobe nr Nagoya. NEDL LOYD FLEVOLAND 29 70 z Las Palmas nr Vigo. NEDDLOYD FUKUOKA 31 te Santo Tomas. NEDLLOYD GOOILAND pass 28 Sao Vicente nr Rio de Janeiro. NEDLLOYD HOBART 29 165 w Sabang nr Singapore, NEDLLOYD HOLLANDIA 28 te Santo Tomas. NEDLLOYD HONG KONG 30 te Kobe. NEDLLOYD HONSHU 29 600 ono Mahe nr Mahe. NEDLLOYD HOUTMAN 31 te Bremerhaven. NEDLLOYD KIMBER- LEY 29 vn Fremantle nr Durban, NEDL LOYD KYOTO 2. 470 wzw Auckland nr Tauranga, NEDLLOYD LEUVE 29 vn Sin gapore nr Port Louis. NEDLLOYD L1NGE 30 1820 o Montevideo nr Singapore, NEDL LOYD MANILA 30 te Manila verw. NEDL LOYD NAPIER 30 te Brldcetwon nr Port of Spain. NEDLLOYD MASSAU 30 te Rio de Janeiro. NEDLLOYD NIGER 29 70 zw Freetown nr Malongo. NEDLLOYD ORANJESTAD 30 vn Santos nr Rio Gran de. NEDLLOYD ROCHESTER 29 te Yen- bu NEDLLOYD ROSARIO 28 vn Djeddah nr Suez. NEDLLOYD ROTTERDAM 30 vn New Orleans nr New York NEDLLOYD SALLAND 29 300 o Kp Verd Ei! nr Casa blanca. NEDLLOYD TASMAN 30 vn Rot terdam nr Aarhus NEDLLOYD WALLE- KERK 29 370 zzw lie Europa nr Singapore, NEDLLOYD WESTERKERK 29 te Am- Sterdam. NEDLLOYD WISSEKERK 29 vn Colombo nr Fremantle. NIEUW AMSTER DAM 30 vn San Francisco nr Puerto Vallar- ta. NOORDZEE 29 rede Mersin. NORMAN AMSTEL 30 160 nw Sumler nr Madras. NORMAN MAAS pass 29 Unimak nr Tai wan. NORNEDTHOR 29 50 n Ouessant nr Baltimore, ONOBA 1 te Miranda verw. OOSTZEE 29 te Panamakanaal nr Puerto Cabello. PRINS FREDERIK HENDRIK 28 70 w Cuba nr Rio Halna. PRINS MAURITS 29 te Plaquemine verw. RIO FRIO 30 te Willemstad. SAFOCEAN MILDURA 28 vn Melbourne nr Adelaide. SCHELDEBORG 29 vn Amsterdam nr Delfzijl. SCHERPEN- DRECHT 30 vn Paranagua nr Montolr. TAGELUS 29 30 zzw Eldendam nr Fos. VITREA 29 30 zzw Pantclaiia nr Gibraltar WAARDRECHT pass 29 Java nr Bangkok, WIELDRECHT 30 vn Tampa nr Pana mnnkanaal, WOENSDRECHT 29 330 nw Djeddah nr Djeddah, ZARIA 30 te Hong KLEINE VAART ADARA pass 30 Kp Polono nr Santos. ADRIANA pass 31 Finisterre nr Cork. ALBERT V 29 v Rotterdam nr Teign- mouth. AMANDA SMITS 29 v Taranto nr Antwerpen. ANITA SMITS 29 t a Abidjan. ANTARTIC 30 o Sicilië nnGlbraltar. AN TARCTICA 30 te Amsterdam ANTARES 29 te Rotterdam. ATLANTIC 29 400 o Ascension nr Douala, ATLANTIC COMET 30 60 w Kualumpur nr Suez. BALTIC 29 165 win Konakrv. 3ARENTZGRACHT 29 te Want BASTIAAN BROERE 30 v Rotter dam nr Tees. BONTEGRACHT 30 v Porto Cel nr Algerie. BREEKADE 29 100 zw Ouessant nr Antwerpen. BROU- WERSGRQCHT 31 te Aegion verw CALA- FIA 30 200 nno Las Palmas nr Tema. CARLA 31 40 nno Villano nr Gunness, CASABLANCA pass 30 Kp Canaveral nr Sheemess. CORNELIS BROERE 30 v Gun ness nr Shields. CORRIF. BROERE 30 te Rotterdam. DUTCH FAITH 31 te Rotter dam. DUTCH MASTER 30 te Rotterdam. DUTCH MATE 30 v Rotterdam nr Tees. DUTCH SAILOR 28 v Rotterdam nr Sal- tend. DUTCH SPIRIT 30 v Rotterdam nr Tees. FAIRLOAD 30 140 zo Ancoua nr Marghera. FAIRMAST 30 te New Ply mouth. FRISIAN SKIPPER 29 rede Kil- rush. GLOBE 29 v Rotterdam nr Boston, HAPPY RIDER 29 140 nw Port Said nr Suezkan. HEERENGRACHT 31 310 zw Tacoma nr Panama. HELGEZEE 29 v Amsterdam nr Bremen, HERMAN BODE- WES 30 90 n Gran Canaria nr Belfast, ICELANDIC 30 o Cuba nr Pbrl Canaverel, LAURA CHRISTINA 30 730 wnw Ouessant nr Rostock. LENNEBORG 30 te Harra- holm L1NDENGRACHT 31 te Lagos. LOUISE SMIOTS 30 40 wnw Flores nr Chester, MAASBORG 29 v Rotterdam nr Delfzijl. MARE NOVUM 30 v Rotterdam nr Easlham. MARINER 29 v Rotterdam nr Londonderry MARINUS SMITS 29 le Rot terdam. MATHILDE 29 v Amsterdam. NORMAND EXPRESS 30 40 zo Alicante nr Casablanca. PACIFIC COUNTESS 30 t.a. Jeddah. PACIFIC DUCHESS 31 600 wzw Azoren nr Alexandria. PACIFIC EM PRESS 31 570 nw St Helena nr Rio de Janeiro. PACIFIC GOVERNESS 30 v Port Said, PACIFIC MARCHIONESS 30 400 nw Kp Finisterre nr Stettin, PIONIER 29 v Rotterdam nr Aberdeen, RAAMGRACHT 30 te Mantyluolo, geldverslindend politiek spel"5 Tijdens de BMD wordt een kontrakt afgeslo ten, waarbij voor 10 jaar levering van splijtstof wordt voorgelegd. Terwijl de uitslag van een enquête n.a.v. de BMD bekend is (een meerderheid is voor sluiting van de bestaande kern centrales. een nog grotere meerder heid ls tegen uitbreiding van kern energie) wordt al gesproken over uit breiding Een vertegenwoordiger van de regering. Van Aardenne. legt de uitslag van de BMD al naast zich neer (democratisch5). Honger: Een economie die enkel en alleen in stand kan worden gehouden door overconsumptie istereo. video, viditel, teletekst, kleurentv's. platen spelers met afstandsbediening, om maar enkele krankzinnige voorbeel den te noemen) gaat ten koste van mensen in de Derde Wereld. Landen die een hongerdood moeten sterven (bezuinigen op Unicef?). Kernenergie is een noodzaak voor zo'n economie, die energie en grondstoffen verslin dend is. Afval: Je zou denken Na Lekkerkerk en andere gifbelten hebben we wel iets geleerd. We gaan nu voortaan verstandig om met ons afval. Weten we er geen raad mee. dan zorgen we in ieder geval, dat er zo min mogelijk bij komt. Mis! Er is nog steeds geen oplossing voor kernafval. Er is zelfs met over gesproken op het sympo sium. Althans dat kan ik uit het artikel in de PZC niet opmaken. Nee! We gaan domweg door met ons milieu te vernietigen (thermisch, met gif. met straling) Over 30 jaar blijkt niemand daarvoor verantwoordelijk te zijn. Dan zegt men weer „dat men het niet wist". Met dergelijke woorden (maar dan in een andere taal) zijn in het verleden meer gruweldaden begaan. Enlc Knuyt Rusthofstraat 21 Middelburg Bevordering vrede In zijn lezing te Middelburg vroeg prof Bamaby zich af. hoe de mens heid toch „in vredesnaam in de huidi ge kernwapenrotzooi is terechtgeko men Op deze vraag had in 1969 de inmiddels overleden prof. Alexander Mitscherlic.il geprobeerd antwoord te geven in zijn toespraak, gehouden ter gelegenheid van het feit. dat hem de 'vredesprijs van de Duitse Boekhan del' was toegekend. In deze toespraak maakte hij duidelijk welke psychische mechanismen er werkzaam zijn, die de vrede tussen mensen, groepen van mensen en volkeren in gevaar bren gen. Mitscherlich noemde drie. vol gens hem onheilspellende processen, die aan de vrede regelrecht afbreuk doen. Ten eerste het proces van ver schuiving van affecten, dat zegt met ik of wij haten, maar de anderen maken zich daaraan schuldig Ten tweede het proces van projectie, dat zegt: niet ik of wij. maar uitsluitend de anderen handelen tegen de medemen selijkheid. Ten derde het proces van de ontkenning, dat. zegt. ik of wij koesteren zulke te veroordelen wen sen en verlangens met en het is hoogst onbillijk mij of ons zulke dingen aan te wrijven Het zijn de anderen die ons belagen. Elk van deze drie processen versterkt, de anderen, zodat er a.h.w een sneeuwbaleffect ontstaat. Uit hu" wisselwerking resulteren de gevoeler van achterdocht en haat tussen mei sen, groepen van mensen en volkerei Zij dreigen telkens politieke evei wichtsverhoudingen te verstoren doen dit ook. Dit levert grote ge vare op, daar vrede, volgens Mitscherlicl moet worden gezien als teken van ee in voortdurend in beweging zijnt bevredigend evenwichtssysteem va gevoelsmatige intermenselijke b trekkingen. Te analyseren hoeveel I de oost-west-verhoudingen, en da van beide zijden, gebruik wordt gj maakt van deze gevaarlijke processe' kan daarom een waardig doel v» vredesonderzoek zijn. Dan zal oo' kunnen blijken, hoeveel onmogelij werd wat. objectief gezien, een oploi baar probleem zou zijn geweest. C anders gezegd: door een bewuste bi perking van verschuiving, project en ontkenning zou meer vriendschai pelijk contact tussen de naties, óók c het niveau van de harde werkelijl heid, bevorderd worden. W Vadi Coosje Buskenstraat- Vlissingé Studio Sport U moet mij, en met mij vele ontevq den voetballiefhebbers, eens helpe om de NOS. beter gezegd de redactl van Studio Sport te bewegen om c aanvangstijd van dit programma, q de woensdagavond, te vervroegé naar een voor de werkman acceptabi uur. Nu ik mij vandaag, een Europi cupavond, weer eens voor de zo vee ste keer zit te ergeren aan de zeer lat uitzending, nota bene van 23 uur t« 0.20 uur. terwijl ik en zeer veel andei mensen om 06.00 uur weer moeté opstaan, heb ik dit besluit genomem te verzoeken deze mensen van Studl Sport te bewegen dit programma t vervroegen. Dit programma is nami lijk het enige beeld wat wij van doo deweeks voetbal zien. Iedere ander voetballiefhebber in Nederland heel in zijn buurt wel een eredivisieploei die zij regelmatig kunnen bezoekei zonder al te hoge reiskosten. Wij Zeei wen kunnen kiezen uit Rotterdai (240 km v v of Tilburg (235 km). Bijn het gehele land ontvangt de Duitse ti wij Zeeuwen wederom niet. de PT- zou bij zender Goes eens iets moeté bijstellen. Omdat sommige omroepe hun programma's toeleggen op ki kers. b.v. de Tros op de mensen di zelf bepalen hoe laat zij de ander morgen beginnen, de Vara op di mensen die 's morgens niet hoevei als invaliden, werklozen e.a., is dus n Studio Sport zeker gevolgd, maar ni nadat alle groepen in genre voorzie zijn, de werkende mens vergetd wordt. Velen zullen natuurlijk zeggen „Ieder moet maar zelf weten hoe las hij naar bed gaat", (dit wordt da' weer gezegd door die omschrevé groepen). Men zal bij Studio Spo 1 ook niet, kunnen zeggen dat dit me mogelijk is. omdat bij de eeste uitzet ding van dit seizoen, Ajax ook of 10 00 uur getoond werd Ik moet m1 tijdig naar bed begeven, of mij i morgens idoor de schuld van Studf Sport i slaperig op op mijn werk me den Ik ben dat niet alleen, want wie c waar op het werk men ook over di spreekt, iedereen klaagt over dit vef te late aanvangsuur. Ik hoop dat d! schrijven bij u reacties oplevert en b' Mart (niet grappige) Smeets in goed aarde zal vallen, zodat wij volgend Europacup ronde om ongeveer 10 uu kunnen verwachten. B. Vermeul Prins Willem Alexanderstraat 1" Ovezanèf

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 12