Hulpbrug voor treinverkeer
over toekomstig spuikanaal
NIEUWE BRUG WORDT ONDERGESCHOVEN
12
PROVINCIALE ZEEUWSE COURANT
DINSDAG 1 NOVEMBER 198
Familie
berichten
Geboren.
EVELINE
dochter van
Jaap de Ridder
Klazien de Ridder
van Slutjs
4341 JD Amemuiden
29-10-1983
Korenbloemlaan 37
Tijdelijk.
Gasthuis Middelburg
Hij is verlost.
God heeft hem welgedaan
Heden overleed in het Dijkzigtziekenhuis te
Rotterdam mijn geliefde man en mijn lieve papa
RONALD JOPIE JOHANNES PORTIER
op de leeftijd van 35 jaar
De begrafenis zal plaatsvinden te Driebergen op
D.V. vrijdag 4 november om 11.00 uur. Begraaf
plaats Vertraay.
Ronnie is opgebaard in het rouwcentrum Kor-
denstraat te Driebergen.
Rouwbezoek te Middelburg op donderdag van
15.00 tot 18.00 uur, Arnelaan 28.
Er zijn laatsten
die de eersten zullen zijn.
Lucas 13 30 a
Na een leven vol moeite en teleurstelling over
leed onze schoonzoon, zwager, oom. mijn klein
zoon en onze neef
RONNIE PORTIER
op de leeftijd van 35 jaar
Middelburg: A. Jénse
A. Janse-de Visser
Oostkapelle: Chris Wisse
Martha Wisse-Janse
Tunesië (Afrika): Jan Janse
Middelburg: Kees Bouterse
Marian Bouterse-Janse
Middelburg: David Janse
Zoutelande: M. A. de Visser-Wisse
Neven en nichten
4335 TE Middelburg, Arnelaan 28
Heden overleed onze geliefde schoonzuster en
tante
NEELTJE DEK
echtgenote van J. van Iwaarden
op de leeftijd van 65 jaar.
A. Dek-van Iwaarden
Chr. Dek
J. van Iwaarden-van de Velde
N. van Iwaarden-Cok
M. van Iwaarden-Paauwe
Neven en nichten
Kruiningen, 30 oktober 1983
J. J. F. VERMAST
gepensioneerd hulpniachinist
bij onze maatschappij
op de leeftijd van 74 jaar.
Zijn toegewijdheid en trouwe taakvervulling
gedurende ruim 10 jaren zullen ons steeds in
dankbare herinnering blijven.
Directie en personeel
van de N.V. Watermaatschappij
Zuid-West Nederland (WMZ)
Goes, 29 oktober 1983
Bedroeld delen wij u mede dat onze lieve
zorgzame moeder en oma
JACOBA EVERSDIJK
weduwe van Cornelis Lokerse
op de leeftijd van 76 jaar in vrede ontslapen is
Kapelle: L. P. Oele-Lokerse
J. Oele
Hans en Carla
Ineke
Anne
Kees en Rosita
Kapelle: C. Ganseman-Lokerse
P Ganseman
Evelyne en Simon
Astrid
Capelle a d IJssel: J Lokerse
T. Lokerse-Epke
Kapelle: L. H. Eversdijk-Luyk
M J. Eversdijk
Marion
Kees
Mar-Len
Kapelle. 30 oktober 1983
C. D Vereekestraat 9
Correspondentieadres
Vroonlandseweg 5, 4421 GJ Kapelle
Onze moeder en oma ligt opgebaard in de
rouwkamer van de aula, gelegenheid tot bezoek
op woensdag 2 november a.s. van 16.00-16.30 uur.
De begrafenis zal plaatsvinden op donderdag 3
november a.s. om 14.00 uur vanuit de aula op de
algemene begraafplaats te Kapelle.
Gelegenheid tot condoleren na afloop van de
begrafenis in de aula
'k Zal dan gedurig bij U zijn.
In al mijn noden, angsl en pijn
U al mijn liefde waardig schatten
Wijl gij mijn rechterhand woudt vatten
Gij zult mij leiden door Uu- raad
O. God. mijn heil. mijn toeverlaat.
En mij. hiertoe door U bereid
opnemen in Uw heerlijkheid.
De Heere nam onverwacht tot Zich, Zijn kmd.
onze geliefde tante en oudtante
PAULINA CORNELIA LOUWERSE
op de leeftijd van ruim 79 jaar.
Familie Louwerse
Familie Bosselaar
Familie De Visser
Familie De Buck
Domburg. 31 oktober 1983
Correspondentieadres Fam J Louwerse
Voorschotenstraat 2
4357 AS Domburg
De begrafenis zal plaatsvinden D V op donder
dag 3 november a.s. om 14 30 uur op de
Algemene Begraafplaats te Domburg
Gelegenheid om afscheid te nemen van de
overledene op de dag van de begrafenis tussen
13.00 en 13.25 uur. Om 13.30 uur zal er een
rouwdienst worden gehouden voor familie en
belangstellenden in de Geref. Kerk te Domburg.
Geen bloemen
God nam tot Zich
mijn lieve tante
PAULINA
CORNELIA
LOUWERSE
Dankbaar ben ik
voor de' vele liefde
die ik van haar
mocht ontvangen
Paula
Plaats
uw
familie
berichten
in de PZC
Tot onze diepe droefheid heeft de Heere op Zijn
tijd zacht en kalm van ons weggenomen onze
zeer geliefde schoonmoeder, groot- en overgroot
moeder
MARINA MEEUWSEN
sinds 1940 weduwe van Jacobus Schouten
in de ouderdom van bijna 96 jaar
Krabbendijke: E. Schouten-van Velzen
M. Schouten-Sinke
Waarde: W Cornelisse
Adrie en Adrie Cornelisse-
Blaauwkamer
Peter, Martin, Bas
Rina en Adrie Lagendijk-
Cornelisse
Dennes. Leontine
31 oktober 1983
Westweg 16
4431 EG Krabbendijke.
De begrafenis zal D.V. plaatsvinden op donder
dag 3 november om 14 00 uur vanuit het verga
derlokaal van Geref Gemeente. J W. Friso-
straat.
Gelegenheid tot condoleren 's avonds na 7 uur,
Westweg 16.
BEGRAFENISONDERNEMING
VAN DER HOOFT
J. de Kok Prunusstraat 25 4431 DC
Tel. 01103-1517 b.g.g. 1327
's-Gravenpolder
Overal te ontbieden
Voor alle dienstverlening
Dag en nacht bereikbaar
Eigen Rouwtransport
Begrafenis- en crematieverzorging
'De Voorxorg
Rouwcentra te Vlissingen en Middelburg
beschikbaar.
P. Sinke H. G. van Zalen G. P. Sinke
Industrieweg 20 Molenwater 41 Zaanstraat 38
Vlissingen Middelburg Oost-Souburg
01184-12760 01180-27683 01184-62506
Begrafenis- en crematieverzorging1
Overtoom-Groen
S. M. OVERTOOM
Rochussenstraat 3. Vnss^ngen
tel 01184-13417. t\g g 12772
E. KANT
3 en 4 november
AFWEZIG
Waarneming.
A t m L dr v d Berg
M t/m Z dr. Bom
VERMIST
2 rode poezen
Zaterdagavond in de C. de
Graaffstraat.
Tegen bel. terugbez.: Tru-
manstede 94 38. Goes, tel.
nnnn-20213.
RILLAND Het heeft niets te maken
inct stiptheidsacties van het NS-per-
soneel dat de trein tussen Rilland en
Bergen op Zoom zijn snelheid aan
zienlijk vermindert bij hel passeren
van de Seheldc-Rijnverbinding. Niet
de spoorbrug over dit kanaal maar de
houw van een nieuwe brug over een
nieuw kanaal vormt de oorzaak voor
deze snelheidsbeperking. Het gaat
om de sjjoorbrug over het toekomsti
ge Bathse spuikanaal. Na de bouw
vakvakantie deze zomer is een begin
gemaakt met de aanleg van deze
brug.
De bouw van de brug het is de
laatste van de zes overbruggingen van
het spuikanaal is een heel karwei.
De spoorlijn Bergen op Zoom-Vlissin
gen ligt tussen de rijksweg A 58 en de
rijksweg 258 in. zodat het mogelijk is
de rails tijdelijk om te leiden; iets wal
bij de bouw van de brug over de
Schelde-Rijnverbinding wel is ge
beurd. Daarom wordt de nieuwe brug
naast de spoorlijn gebouwd om er.
zodra hij gereed is. onder te worden
geschoven In verband daarmee, is
onder de spoorlijn een hulpbrug aan
gebracht.
De nieuwe brug kan in de gewone
spoorbaan worden gebouwd omdat de
overspanningen korter zijn dan die
van de Schelde-Rijnspoorbrug. Die
overbrugt het kanaal in een keer. De
brug over het Bathse spuikanaal
komt op vier pijlers te staan Onder de
spoorlijn liggen in totaal zestien hulp
bruggen. acht onder elk spoor. „Aan
vankelijk hebben we nogal tegen de
grote totale lengte aan zitten kijken",
aldus projectleider O. Keuier van het
NS-arehitectenbureau Articon, „want
je moet natuurlijk zorgen voor een in
alle opzichten stabiel spoor. Dat blijkt
goed te zijn gelukt, want het spoor
blijft goed liggen" De hulpbruggen
constructie staat in totaal op 54 sta
len palen, die tot NAP -10 meter in de
grond zijn geslagen. Op een aantal
plaatsen zijp die palen geschoord. De
palen van de hulpbruggen moeten in
de toekomst weer uit de grond worden
gehaald.
Oorlogstuig
Inmiddels is het heiwerk voor de
pijlers van de definitieve brug aan de
noordzijde van de spoorbaan al vrij
wel voltooid. Deze palen gaan schuin
de grond in. Het hei- en graafwerk
levert allerlei ongewenste oorlogshe
rinneringen op. Vorige week werd
een zware Engelse vliegtuigbom op
gegraven. En de -heipalen stuiten
soms op restanten van tankvallen die
deel hebben uitgemaakt van de Bath-
stelling, een verdedigingswerk dat in
de jaren 1939S0 is aangelegd. Op zo'n
tankval is ai een heipaal stukgesla
gen. Het vervelende is dat er geen
kaarten meer bestaan waarop de op
bouw van de Bathstelling staat aan
gegeven. Treft een heipaal zo'n tank
val, dan moet dit verdedigingswer
eerst worden opgeruimd.
Het plan was eerst de nieuwe brug i-
zijn geheel onder de spoorbaan t
schuiven. Uiteindelijk is besloten
brug in vijf 30 meter lange stukken t
bouwen en die een voor een op hu
plaats te schuiven. Het voordeel daa
van is dat minder bekistingsmateria:
nodig is, hetgeen een kostenbespariq
betekent. De brugdelen, gemaakt va
voorgespannen beton, worden mi
rails en al afgebouwd voordat ze oi
der de spoorlijn worden geschoven
Als de weersomstandigheden de kc
mende maanden niet voor vertragin
zorgen, moet het eerste brugdeel ein
maart op zijn plaats worden gebrach
Dat gebeurt in een nacht van zate
dag op zondag. Er is iets meer da
zeven uur voor beschikbaar. Nadi
om 0.06 uur de laatste passagierstrei
is gepasseerd, wordt een begin gi
maakt met het verwijderen van
hulpconstructie ter hoogte van ht
nieuwe brugdeel Om 07.30 uur mof
de eerste trein er weer over kunne
rijden. Op die manier ondervindt ht
passagiersvervoer geen hinder van
werkzaamheden. Goederenvervoer
die nacht niet mogelijk. Volgens d
huidige planning zullen eind apri
begin juni. medio juli en medio sej
tember volgend jaar de andere vi<
brugdelen worden aangebracht. B
deze nachtelijke operaties zulle
steeds ongeveer veertig mensen zij
betrokken.
r Duur
De nieuwe spoorbrug moet 1 decen
ber 1984 zover zijn voltooid dat t(
plaatse ervan het kanaal kan worde
gebaggerd. Het karwei kost in totai
10,5 miljoen gulden. De bouw van d
brug is voor 6,3 miljoen aangenomei
4 Een tamelijk duur werk, vanwege
bijzondere voorzieningen die in ve
band met het treinverkeer moete
worden getroffen. Zo wordt het hij
en heiwerk steeds stilgelegd op hi
moment dat een trein passeert. E
aannemerscombinatie Rilland-Batl
bestaande uit Struktonbouw (net a!
Articon een NS-dochter) en Ph. o
Koning uit I'apendrecht (de bouwt-
verband met de bouw van een nieuwe spoorbrug rijden de treinen tussen Rilland en Bergen op zoom oij tiet passeren van de andere bruggen over het niei
i de Rijn-Scheldeverbinding over een hulpbrug. we kanaal) voeren het werk uit.
Koreaans \iiegtuig
De heer De Ruijter geeft antwoord op
de vraag: waarom gebruiken de Ame
rikanen verkenmngs vlieg tuigen fsic!)
ï.p.v. satellieten. Heel handig, maar
dat was mijn vraag niet' Mijn vraag
was wat doe je met een lijnvliegtuig
propvol passagiers en wat kun je
daarmee ontdekken wat niet gedaan
kan worden met een satelliet? Kijk,
meneer De Ruijter. u somt dit op: het
testen van de luchtverdediging van de
vijand, het hinderen van raketproe
ven, het opvangen van ruimtesondes
boven vijandelijk gebied, het oppik
ken van ballons met spionagegege-
vens, het afwerpen van parachutisten
(stel je dat even voor vanuit een
lijnvliegtuig, waarde lezers), een lan
ding op vijandig gebied om mensen
op te halen enz. Nu ben ik geen
ex-gezagvoerder van de KLM en op
luchtvaartgebied 'leek' Jawel Maar
laarhjks vlieg ik wel een paar maal de
aardbol rond en dat via vele typen
lijnvliegtuigen en maatschappijen.
Niet één daarvan leent zich voor zulke
mallotige opsommingen als de heer
Ruijter geeft! En ook het Koreaanse
vliegtuig leende zich daat niet voor.
Het was totaal onmogelijk daarmee al
die onzinnige dingen te doen Om
misverstand te voorkomen: ik ben er
(evenals mijn tegenstander) van over
tuigd dat de betrokken vliegtuiglei-
ding (gezagvoerder enz.) fouten heeft
gemaakt, grote fouten. Dat staat vast.
Maar daarop antwoorden met het
ombrengen van een paar honderd
onschuldige passagiers is nou net
meer dan ik verdragen kan
W. Geldoj
Govert Flmckslraat 16
Papendrecht
i discussie gesloten)
Totaal verblind"?
Zijn de demonstranten tegen de kern
raketten in Den Haag werkelijk totaal
verblind, mijnheer Janse? Is deze de
monstratie werkelijk een anti-Ameri-
ka demonstratie? Neen, deze demon
stratie is een demonstratie van zeer
verontruste mensen tegen de komst
van (weer) nieuwe kernraketten en
tegen de kernbewapening in zijn al
gemeenheid. Natuurlijk is het zo dat
H
de emoties en de alkeer zich vooral
richten op die instanties c.q. landen
waarvan men. gezien hun democrati
sche structuur, mag verwachten ge
voelig te zijn voor tendenzen in de
samenleving. Daarom demonstreert
men m eerste instantie tegen het
beleid van de Nederlandse en de US-
regermg. Men kan hierbij rekenen op
de steun van de groeiende vredesbe
weging in ons Amerika en Europa. De
kreet 'alle kernwapens de wereld uit
te beginnen in Nederland', is niet
realistisch maar wel begrijpelijk, ge
boren uit een gevoel van onmacht en
afgrijzen ten opzichte van de gehele
bewapeningswedloop Het is krank
zinnig dat iedere keer weer nieuwe
geavanceerde wapensystemen op de
markt komen terwijl Oost en West
elkaar al vele malen kunnen vernieti
gen. Elkaar 1 maal vernietigen is
reeds krankzinnig genoeg. Daarom
gaan mensen in Den Haag demonstre
ren. Elke uitbreiding of verfijning van
wapensystemen betekent, alleen maar
een uitnodiging voor de tegenpartij
om ook weer over te gaan tot plaat
sing van nieuwe en betere wapensys
temen De wedloop is compleet, om
dat juist opeenstapeling van militaire
kracht de spanning wederzijds ver
groot en vroeg of laat moet ontaarden
in een uitbarsting. Daarom mogen die
kemraketten er niet komen, juist ter-
wille van de vrede.
E. de Boer
Van Kleffenslaan 207
Middelburg
Kernenergie
Naar aanleiding van het symposium
over kernenergie, waarover in de PZC
van 28 oktober verslag wordt gedaan,
wil ik de volgende aspecten kritisch
onder uw aandacht brengen: BMD.
honger en afval. Berustend in het feit
hiermee niet volledig te zijn.
BMD Is de Brede Maatschappelijke
Discussie niet gedegradeerd tot een
GROTE VAART
ABIDA 31 te Curacao, ACILA 30 te Durban.
ALHENA 29 vn Rotterdam nr Bremen.
ALNATI 28 te Santos, ALPHACCA 29 te
Rotterdam. AMSTELLAAN 29 330 wzw
Kaapstad nr Argentinië. AMSTEI.PARK
29 400 z Marcus Eiland nr Singapore,
AMSTELVOORN 29 ten anker Chanbahar.
AMSTELWAL 29 te Dampier. ANTILLA
BAY 29 930 ozo Cabo Branco nr Madrcdeus,
BREDA 28 vn Yorkohama nr Kobe. B ROE-
RE AQUAMRINE 30 te Sarroch, BROERE
EMERALD 30 vn Antwerpen nr Temeuzen,
CAURICA 29 1020 zw San Francisco nr
Yokohama, CH1NASW1NDS 29 vn Port
Kelang nr Hong Kong. CHRISTINA 29 rede
Livomo, CORAL ISIS 28 vn Milfordhaven
nr Antwerpen, DALLIA 29 te Lake'Charles,
DAPHNE 29 vn Flotta nr Pembroke, DOC-
KEXPRESS-20 29 te Rotterdam, FARM
SUM 29 95 zw Sardinië nr Ceuta, FELANIA
27 te Puerto la Cruz. FELIPES 29 80 nw
Brisbane nr Westernport, FICUS 31 te
Curacao. FLAMMULINA 28 le Fos. FUSUS
29 vn Antwerpen nr Norrkoeping GARDE
NIA 29 te Westpalmbeach. HILVERSUM 29
165 zw Finisterre nr Rotterdam. HONOLU
LU 1 vn New York. ITTERSUM 31 230 ono
Rockhampton nr Zuid-Japan, JO CY
PRESS 29 te Immingham. KEILDRECHT
29 300 o Duluth nr Duluth, KYLIX 31 te
Teesport, LACONICA 29 te Forcados. LA-
TIRUS 29 700 nno Belem, LEPTON 30 te
Curacao, LOOSDRECHT 31 ten anker rede
Bandar Abbas, MAASSLUIS 30 te Ruwais.
MAASSTAD 29 120 o Gibraltar nr Land-
send, MAASSTROOM 28 230 zo Bermuda
nr Amuay Bay. MENTOR 30 200 no Azoren
nr St Maarten. NEDLLOYD ADELAIDE 29
600 zo Colombo nr Port Louis. NEDLLOYD
ALKMAAR 30 te Chimbote. NEDLLOYD
AMERSFOROT 30 te Keelung. NEDL
LOYD BAHRAIN vn Dubai nr Suez.
NEDLLOYD BALTIMORE 29 te Tauranga
verw, NEDLLOYD CLARENCE 28 vn Le
HavTe nr Djeddah. NEDLLOYD DEJIMA
29 85 zo Minicov nr Singapore. NEDLLOYD
DELFT 29 vn Kobe nr Nagoya. NEDL
LOYD FLEVOLAND 29 70 z Las Palmas nr
Vigo. NEDDLOYD FUKUOKA 31 te Santo
Tomas. NEDLLOYD GOOILAND pass 28
Sao Vicente nr Rio de Janeiro. NEDLLOYD
HOBART 29 165 w Sabang nr Singapore,
NEDLLOYD HOLLANDIA 28 te Santo
Tomas. NEDLLOYD HONG KONG 30 te
Kobe. NEDLLOYD HONSHU 29 600 ono
Mahe nr Mahe. NEDLLOYD HOUTMAN 31
te Bremerhaven. NEDLLOYD KIMBER-
LEY 29 vn Fremantle nr Durban, NEDL
LOYD KYOTO 2. 470 wzw Auckland nr
Tauranga, NEDLLOYD LEUVE 29 vn Sin
gapore nr Port Louis. NEDLLOYD L1NGE
30 1820 o Montevideo nr Singapore, NEDL
LOYD MANILA 30 te Manila verw. NEDL
LOYD NAPIER 30 te Brldcetwon nr Port of
Spain. NEDLLOYD MASSAU 30 te Rio de
Janeiro. NEDLLOYD NIGER 29 70 zw
Freetown nr Malongo. NEDLLOYD
ORANJESTAD 30 vn Santos nr Rio Gran
de. NEDLLOYD ROCHESTER 29 te Yen-
bu
NEDLLOYD ROSARIO 28 vn Djeddah nr
Suez. NEDLLOYD ROTTERDAM 30 vn
New Orleans nr New York NEDLLOYD
SALLAND 29 300 o Kp Verd Ei! nr Casa
blanca. NEDLLOYD TASMAN 30 vn Rot
terdam nr Aarhus NEDLLOYD WALLE-
KERK 29 370 zzw lie Europa nr Singapore,
NEDLLOYD WESTERKERK 29 te Am-
Sterdam. NEDLLOYD WISSEKERK 29 vn
Colombo nr Fremantle. NIEUW AMSTER
DAM 30 vn San Francisco nr Puerto Vallar-
ta. NOORDZEE 29 rede Mersin. NORMAN
AMSTEL 30 160 nw Sumler nr Madras.
NORMAN MAAS pass 29 Unimak nr Tai
wan. NORNEDTHOR 29 50 n Ouessant nr
Baltimore, ONOBA 1 te Miranda verw.
OOSTZEE 29 te Panamakanaal nr Puerto
Cabello. PRINS FREDERIK HENDRIK 28
70 w Cuba nr Rio Halna. PRINS MAURITS
29 te Plaquemine verw. RIO FRIO 30 te
Willemstad. SAFOCEAN MILDURA 28 vn
Melbourne nr Adelaide. SCHELDEBORG
29 vn Amsterdam nr Delfzijl. SCHERPEN-
DRECHT 30 vn Paranagua nr Montolr.
TAGELUS 29 30 zzw Eldendam nr Fos.
VITREA 29 30 zzw Pantclaiia nr Gibraltar
WAARDRECHT pass 29 Java nr Bangkok,
WIELDRECHT 30 vn Tampa nr Pana
mnnkanaal, WOENSDRECHT 29 330 nw
Djeddah nr Djeddah, ZARIA 30 te Hong
KLEINE VAART
ADARA pass 30 Kp Polono nr Santos.
ADRIANA pass 31 Finisterre nr Cork.
ALBERT V 29 v Rotterdam nr Teign-
mouth. AMANDA SMITS 29 v Taranto nr
Antwerpen. ANITA SMITS 29 t a Abidjan.
ANTARTIC 30 o Sicilië nnGlbraltar. AN
TARCTICA 30 te Amsterdam ANTARES
29 te Rotterdam. ATLANTIC 29 400 o
Ascension nr Douala, ATLANTIC COMET
30 60 w Kualumpur nr Suez. BALTIC 29 165
win Konakrv. 3ARENTZGRACHT 29 te
Want BASTIAAN BROERE 30 v Rotter
dam nr Tees. BONTEGRACHT 30 v Porto
Cel nr Algerie. BREEKADE 29 100 zw
Ouessant nr Antwerpen. BROU-
WERSGRQCHT 31 te Aegion verw CALA-
FIA 30 200 nno Las Palmas nr Tema.
CARLA 31 40 nno Villano nr Gunness,
CASABLANCA pass 30 Kp Canaveral nr
Sheemess. CORNELIS BROERE 30 v Gun
ness nr Shields. CORRIF. BROERE 30 te
Rotterdam. DUTCH FAITH 31 te Rotter
dam. DUTCH MASTER 30 te Rotterdam.
DUTCH MATE 30 v Rotterdam nr Tees.
DUTCH SAILOR 28 v Rotterdam nr Sal-
tend. DUTCH SPIRIT 30 v Rotterdam nr
Tees. FAIRLOAD 30 140 zo Ancoua nr
Marghera. FAIRMAST 30 te New Ply
mouth. FRISIAN SKIPPER 29 rede Kil-
rush. GLOBE 29 v Rotterdam nr Boston,
HAPPY RIDER 29 140 nw Port Said nr
Suezkan. HEERENGRACHT 31 310 zw
Tacoma nr Panama. HELGEZEE 29 v
Amsterdam nr Bremen, HERMAN BODE-
WES 30 90 n Gran Canaria nr Belfast,
ICELANDIC 30 o Cuba nr Pbrl Canaverel,
LAURA CHRISTINA 30 730 wnw Ouessant
nr Rostock. LENNEBORG 30 te Harra-
holm L1NDENGRACHT 31 te Lagos.
LOUISE SMIOTS 30 40 wnw Flores nr
Chester, MAASBORG 29 v Rotterdam nr
Delfzijl. MARE NOVUM 30 v Rotterdam nr
Easlham. MARINER 29 v Rotterdam nr
Londonderry MARINUS SMITS 29 le Rot
terdam. MATHILDE 29 v Amsterdam.
NORMAND EXPRESS 30 40 zo Alicante nr
Casablanca. PACIFIC COUNTESS 30 t.a.
Jeddah. PACIFIC DUCHESS 31 600 wzw
Azoren nr Alexandria. PACIFIC EM
PRESS 31 570 nw St Helena nr Rio de
Janeiro. PACIFIC GOVERNESS 30 v Port
Said, PACIFIC MARCHIONESS 30 400 nw
Kp Finisterre nr Stettin, PIONIER 29 v
Rotterdam nr Aberdeen, RAAMGRACHT
30 te Mantyluolo,
geldverslindend politiek spel"5 Tijdens
de BMD wordt een kontrakt afgeslo
ten, waarbij voor 10 jaar levering van
splijtstof wordt voorgelegd. Terwijl de
uitslag van een enquête n.a.v. de
BMD bekend is (een meerderheid is
voor sluiting van de bestaande kern
centrales. een nog grotere meerder
heid ls tegen uitbreiding van kern
energie) wordt al gesproken over uit
breiding Een vertegenwoordiger van
de regering. Van Aardenne. legt de
uitslag van de BMD al naast zich neer
(democratisch5).
Honger: Een economie die enkel en
alleen in stand kan worden gehouden
door overconsumptie istereo. video,
viditel, teletekst, kleurentv's. platen
spelers met afstandsbediening, om
maar enkele krankzinnige voorbeel
den te noemen) gaat ten koste van
mensen in de Derde Wereld. Landen
die een hongerdood moeten sterven
(bezuinigen op Unicef?). Kernenergie
is een noodzaak voor zo'n economie,
die energie en grondstoffen verslin
dend is.
Afval: Je zou denken Na Lekkerkerk
en andere gifbelten hebben we wel
iets geleerd. We gaan nu voortaan
verstandig om met ons afval. Weten
we er geen raad mee. dan zorgen we in
ieder geval, dat er zo min mogelijk bij
komt. Mis! Er is nog steeds geen
oplossing voor kernafval. Er is zelfs
met over gesproken op het sympo
sium. Althans dat kan ik uit het
artikel in de PZC niet opmaken. Nee!
We gaan domweg door met ons milieu
te vernietigen (thermisch, met gif. met
straling) Over 30 jaar blijkt niemand
daarvoor verantwoordelijk te zijn.
Dan zegt men weer „dat men het niet
wist". Met dergelijke woorden (maar
dan in een andere taal) zijn in het
verleden meer gruweldaden begaan.
Enlc Knuyt
Rusthofstraat 21
Middelburg
Bevordering vrede
In zijn lezing te Middelburg vroeg
prof Bamaby zich af. hoe de mens
heid toch „in vredesnaam in de huidi
ge kernwapenrotzooi is terechtgeko
men Op deze vraag had in 1969 de
inmiddels overleden prof. Alexander
Mitscherlic.il geprobeerd antwoord te
geven in zijn toespraak, gehouden ter
gelegenheid van het feit. dat hem de
'vredesprijs van de Duitse Boekhan
del' was toegekend. In deze toespraak
maakte hij duidelijk welke psychische
mechanismen er werkzaam zijn, die
de vrede tussen mensen, groepen van
mensen en volkeren in gevaar bren
gen. Mitscherlich noemde drie. vol
gens hem onheilspellende processen,
die aan de vrede regelrecht afbreuk
doen. Ten eerste het proces van ver
schuiving van affecten, dat zegt met
ik of wij haten, maar de anderen
maken zich daaraan schuldig Ten
tweede het proces van projectie, dat
zegt: niet ik of wij. maar uitsluitend de
anderen handelen tegen de medemen
selijkheid. Ten derde het proces van
de ontkenning, dat. zegt. ik of wij
koesteren zulke te veroordelen wen
sen en verlangens met en het is hoogst
onbillijk mij of ons zulke dingen aan
te wrijven Het zijn de anderen die ons
belagen. Elk van deze drie processen
versterkt, de anderen, zodat er a.h.w
een sneeuwbaleffect ontstaat. Uit hu"
wisselwerking resulteren de gevoeler
van achterdocht en haat tussen mei
sen, groepen van mensen en volkerei
Zij dreigen telkens politieke evei
wichtsverhoudingen te verstoren
doen dit ook. Dit levert grote ge vare
op, daar vrede, volgens Mitscherlicl
moet worden gezien als teken van ee
in voortdurend in beweging zijnt
bevredigend evenwichtssysteem va
gevoelsmatige intermenselijke b
trekkingen. Te analyseren hoeveel I
de oost-west-verhoudingen, en da
van beide zijden, gebruik wordt gj
maakt van deze gevaarlijke processe'
kan daarom een waardig doel v»
vredesonderzoek zijn. Dan zal oo'
kunnen blijken, hoeveel onmogelij
werd wat. objectief gezien, een oploi
baar probleem zou zijn geweest. C
anders gezegd: door een bewuste bi
perking van verschuiving, project
en ontkenning zou meer vriendschai
pelijk contact tussen de naties, óók c
het niveau van de harde werkelijl
heid, bevorderd worden.
W Vadi
Coosje Buskenstraat-
Vlissingé
Studio Sport
U moet mij, en met mij vele ontevq
den voetballiefhebbers, eens helpe
om de NOS. beter gezegd de redactl
van Studio Sport te bewegen om c
aanvangstijd van dit programma, q
de woensdagavond, te vervroegé
naar een voor de werkman acceptabi
uur. Nu ik mij vandaag, een Europi
cupavond, weer eens voor de zo vee
ste keer zit te ergeren aan de zeer lat
uitzending, nota bene van 23 uur t«
0.20 uur. terwijl ik en zeer veel andei
mensen om 06.00 uur weer moeté
opstaan, heb ik dit besluit genomem
te verzoeken deze mensen van Studl
Sport te bewegen dit programma t
vervroegen. Dit programma is nami
lijk het enige beeld wat wij van doo
deweeks voetbal zien. Iedere ander
voetballiefhebber in Nederland heel
in zijn buurt wel een eredivisieploei
die zij regelmatig kunnen bezoekei
zonder al te hoge reiskosten. Wij Zeei
wen kunnen kiezen uit Rotterdai
(240 km v v of Tilburg (235 km). Bijn
het gehele land ontvangt de Duitse ti
wij Zeeuwen wederom niet. de PT-
zou bij zender Goes eens iets moeté
bijstellen. Omdat sommige omroepe
hun programma's toeleggen op ki
kers. b.v. de Tros op de mensen di
zelf bepalen hoe laat zij de ander
morgen beginnen, de Vara op di
mensen die 's morgens niet hoevei
als invaliden, werklozen e.a., is dus n
Studio Sport zeker gevolgd, maar ni
nadat alle groepen in genre voorzie
zijn, de werkende mens vergetd
wordt. Velen zullen natuurlijk zeggen
„Ieder moet maar zelf weten hoe las
hij naar bed gaat", (dit wordt da'
weer gezegd door die omschrevé
groepen). Men zal bij Studio Spo 1
ook niet, kunnen zeggen dat dit me
mogelijk is. omdat bij de eeste uitzet
ding van dit seizoen, Ajax ook of
10 00 uur getoond werd Ik moet m1
tijdig naar bed begeven, of mij i
morgens idoor de schuld van Studf
Sport i slaperig op op mijn werk me
den Ik ben dat niet alleen, want wie c
waar op het werk men ook over di
spreekt, iedereen klaagt over dit vef
te late aanvangsuur. Ik hoop dat d!
schrijven bij u reacties oplevert en b'
Mart (niet grappige) Smeets in goed
aarde zal vallen, zodat wij volgend
Europacup ronde om ongeveer 10 uu
kunnen verwachten.
B. Vermeul
Prins Willem Alexanderstraat 1"
Ovezanèf