PLANNEN reconstrueren van voc-schepen tussen waan en werkelijkheid PZC/ weekendkrant 21 Daar valt er nog een blad; het wentelt, onder 't vallen, den alderlaatsten keer, en 't gaat de duizendtallen vervoegen thans zoo zullen ze, een voor een, daarin de winden bliezen vol luider blijdzaamheid, nu tonge en taal verhezen, en zwijgen gansch. Uit: Guido Gezelle Hoe zeere vallen ze af In: Rijmsnoer II. 1932. minsten de plannen. Maar het finan ciële rondbrelwerk houdt nogal op. inkomsten Inkomsten zouden al wel te verwach ten zijn van filmmaker Paul Verhoe ven, die brood ziel in de verfilming van de spectaculaire geschiedenis van de Batavia en de kopie van dat schip graag voor de opnamen zou willen lenen. Het oude zeilschip verkoopt immers goed op het scherm Of dat nu in de bioscoop is op op tv Documentaires over de oude zeilvaart worden gretig bekeken, de hoge kijkcijfers van de serie 'Onedm-line' liggen nog vers in het geheugen. Voeg daar nog bij de enorme belangstelling' voor de mani festatie Sail Amsterdam en er zijn duidelijke aanwijzingen dat de zalen best vol zullen komen Het scenario doet de rest: de geschiedenis van de Batavia voorziet al in een romanti sche intrige tussen kapitein en enkele vrouwelijke opvarenden, muiterij, moord en doodslag Een oud zeilschip werd er ook gezocht door de filmproducent die voor Vero nica een omvangrijke tv-serie wilde maken over het aandeel van de Neder landers bij de ontdekking van de wereld en de ontwikkeling van de wereldhandel. Dat kwam voor de in Amsterdam zetelende stichting Het Varend Museumschip' prima uit. Die zag er een mooie gelegenheid in om er een eigen bouwproject rond het op trekken van een VOC-schip naar 'd oude trant aan op te hangen. Uitein delijk werd in die inmiddels al op het tv-scherm lopende Veronica-serie ge kozen voor het in beeld brengen van de 'Galeone Everi', een replica van een Engelse driemaster uit 1680, waar mee de Duitser Volker Köhne ten tijde van de Vlissingse braderie eind deze zomer zoveel volk naar de af meerplaats aan de Houtkade wist te trekken En dal verdriet drs R Ch van Wa ning van de stichting 'Het Varend Museumschip' weer zeer ..Dat schip van die Duitser is zuiver een decor- jaques cats schip en niets meer dan dat" klinkt het afkeurend uit zijn mond. „Het is trouwens nog een lelijk schip ook. maar als je het slim filmt met een beetje tegenlicht en zo Is her nog wel wat mee te doen'" reconstructie Van Waning en de zijnen hebben met gemengde gevoelens kennis genomen van de plannen rond de reconstructie van de 'Batavia' en de 'Saerdam'. daar bij Almere. Zij vrezen trouwens rond die VOC-scheepsbouwrage voor een wildgroei aan fantasieën, die nodig afgeremd moet worden opdat niet teveel tijd, geld en energie wordt gestoken in onuitvoerbare ideeën en plannen. Van Waning: „Wij menen dat de bouw van een VOC-schip in finan cieel, organisatorisch, scheepsbouw- technisch en exploitatie technisch opzicht een zodanig gecompliceerde zaak is. dat het vooronderzoek en de verdere opzet en begeleiding in han den moet worden gelegd van terzake kundige specialisten. Daarbij denkt hij aan een scheepsbouwkundig bu reau en aan scheepshistorici die werkelijk thuis zijn in de bouw van historische zeilschepen. De stichting 'Het Varend Museum schip' heeft inmiddels al belangrijke suggesties rond de eventuele recon structie van een VOC-schip doorge speeld aan de gemeente Amsterdam. De hoofdstedelijke bestuurders zijn namelijk momenteel druk in gesprek over de mogelijkheid tot nabouwen van het VOC-schip 'De Amsterdam', dat in 1749 strandde voor de Engelse zuidkust bij Hastings. In Amsterdam zet men zich al geruime tijd in om het bij Hastings gevonden wrak naar Amsterdam te halen. De bergingskos- ten komen op rond twintig miljoen gulden. Dat bedrag zou nog eens moeten worden verdubbeld om de kosten te kunnen dekken van een noodzakelijke conservering van de restanten van het schip. En omdat zo'n uitgave ze daar in Amsterdam ietsje te gortig wordt, neigt men over naar de bouw van een replica en dat karwei als een werkgelegenheidspro ject te beschouwen. Een scheeps bouwkundig bureau heeft de advise rende Amsterdamse stichting al op het oog: het is een Bloemendaals bureau dat gespecialiseerd is in ge compliceerde bouwprojecten en dat onder meer de in de Oosterschelde- monding ingezette "ostrea" vorm gaf. wc-schip „Als er in Nederland een VOC-schip wordt nagebouwd moet dat zeker hier in Amsterdam gebeuren", meent Van Waning. En hij verwijst naar de opgedane ervaring bij de restauratie van de barkenstein Elisabeth Smit, met een lengte van 42 meter het grootste houten zeilschip van ons land. Verder is daar de deskundig heid van Herman Ketting, een man die in Nederland en dus in de wereld het meeste weel hoe VOC-schepen in elkaar zaten. „En Herman woont ha, ha in Amsterdam", meldt Van Wa ning. Voorzitter Piel Roskam en vlce-voor- zitter Hans Ijkel van de Zeeuws'e stichting houden het er echter op het benodigde vakmanschap voor een dergelijk omvangrijk en secuur kar wei in de eigen regio gebundeld te kunnen krijgen. In de stichting zitten scheepsbouwers en jachtontwerpét-s. Verder zijn er ver gevorderde contac ten met een deskundige uil Friesland Daarnaast wil men een beroep doen op historici van musea in Antwerpen, Rotterdam en Amsterdam Overigens hebben de Zeeuwen in de afgelopen weken vergeefs gepoogd voor nader overleg contact, te krijgen met de Amsterdammers „ZIJ zien waarschijnlijk een concurrent in ons", meent Hans IJkel. ..Maar wij kunnen niet blijven wachten. Daarom gaan we op ons eigen houtje verder Wij zien die concurrentie niet zo zitten Als zij met een goed plan komen, waarom zouden we dan met akkoord gaan?" Zo lijkt de geschiedenis zich te her halen. Destijds konden de VOC-Ka- mers Middelburg en Amsterdam hel ook al niet zo goed met elkaar vin- j-w o op het eerste gezicht lijkt het weinig getuigen van realiteitszin: wie heeft in een tijd van Li drastische bezuinigingen ook de euvele moed om te durven denken aan het minutieus en ■op ware grootte nabouwen van een zeventiende eeuws koopvaardijschip. Zo een van het type ^waarmee de Verenigde Oostindische Compagnie in een tijd van het-kan-niet-op zakelijke trekkingen met 'De Oost' onderhield. Toch leeft die wens sterk. Op verschillende plaatsen het land. Ook in Zeeland. Elders in deze krant wordt daarvan gewag gemaakt. Een nabouwen. Ter herinnering aan de vaderlandse handelsgeest van weleer. En om er een mooie toeristische trekpleister voor de tijd van nu aan over te houden. crisistijd, menen anderen Een prima idee vinden geïnteresseerden in de vaderlandse maritieme historie Maar we moeten het eerst nog zien, voegen ze ei terughoudend aan toe Toch blijven enthousiaste voorvechters van die verschillende plannen hoopgeven de lichtjes zien in het duister van de wankele economie Zij strijden hard nekkig voor realisering van hun wens dromen. Ijzeren mannen met een zwak voor houten schepen Een kleine inventarisatie leert dat onder meer actief is de stichting luis terend naar de naam 'Batavia Expo'. Met tamelijk wilde plannen rond de j realisering van een centrum bij Alme- I rel, bedoeld om zinvol werk aan te j trekken voor de Nederlandse bouwers van houten plezierschepen en be- j drijfsvaartuigen. dit om te voorkomen dat uniek en all-round vakmanschap verloren gaat Dat prachtige ambacht moet. zo vinden de initiatiefnemers 1 van Batavia Expo. de wind in de zeilen kunnen blijven houden Om t daaraan vorm te geven wordt gedacht 1 aan de bouw van twee hallen waarin twee houten schepen uit hel begin van de Gouden Eeuw worden nage bouwd. Het zou hier moeten gaan om de 'Batavia', een onfortuinlijke Oost- Indievaarder. die voor de westkust van Australië verging. Daar ligt nog wel meer aan VOC-historie op de zeebodem de Zuydorp. Zeewijk en de Vergulde Draeck j Behalve de 'Batavia' is het de bedoe- I ling ook het fluitschip 'Saerdam'. dat de schipbreukelingen van de 'Bata via' redde, na te bouwen Tegen de tijd dat 'Sail Amsterdam 1985' voor de deur staat, zouden de bouwprojecten moeten zijn voltooid. Zo luiden ten- de stroom van de neergaande in worden er fantasierij- gemaakt. De Zeeuwse 'Het zeilend VOC-schip' irin lang met alleen. Diverse zijn ermee bezig. Particu- worstelend met de vraag: zal er enkele jaren een herbouwd VOC- schip de Nederlandse wateren beva ren of als een staaltje van ambachte lijk handwerk in een museum te pronk liggen? Realisering van al die plannen bij elkaar zou een kleine vloot kunnen opleveren. Luchtkastelenbouwers, hoor je pessi misten roepen. Hoe durven ze in deze

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 21