Stoomtram Goes-Borsele
stopt met toeristenlij n
AFSCHEID
i
r 1
1
li
1
n
#1
MÉ»
B en w Vlissingen willen niet
in Districts-gezondheidsdienst
tm* - v
f
fl
KJ
Ik
i JSl
i\
de laatste rit
ABH Bank
GEZONKEN VLET
DRIJFT WEER
PRISMA
495
GEVOLG BEZUINIGINGEN NS
Wijn
ProefGids
ABN SPAARBUJET1983/1989
DONDERDAG 20 OKTOBER 1983
19
NS hanteert, voldoet. Machinist Jan
Strooband zet de zaken op een rijtje:
Goes is sinds 1868 per trein bereik
baar. Het eindpunt Oudelande wordt
door een busdienst bediend De loco-
gOES De stichting stoomtram Goes-Borssele zal met ingang van januari 1984 haar
jtoomritten moeten staken. De directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in Utrecht wil
aan het eind van dit jaar, wanneer het contract met de SGB afloopt, de vergunning voor het
uitvoeren van de ritten intrekken. Als voornaamste argument voert de NS bezuinigingen aan.
Het spoorwegbedrijf moet bijvoorbeeld in 1984 75 miljoen gulden inkrimpen en kan zich -
eigen zeggen - niet veroorloven meer dan één museumlijn, van de vijf die raillijnen en
gebouwen van de NS huren, te steunen. De stoomtram Hoorn-Medemblik voldoet volgens de
NS het best aan de gestelde voorwaarden en mag blijven voortbestaan. De overige lijnen
worden opgedoekt, naar het zich nu laat aanzien.
Hoewel de museumlijnen zelf huur- waterstaat en bij net ministerie van
kosten aan de NS betalen, kosten ze economische zaken (waaronder toe-
iet spoorwegbedrijf geld. stelt pers- r>sme valt) aangedrongen om te be-
ïoorlichter J. Meijer van de NS. De kijken op welke wijze de stoomtram
tïricelijke kosten iinclusief onder- Goes-Borssele kan blijven rijden.
houd van de rails en hand- en span- De mensen van de SGB stellen dat de motieven van de SGB hebben allen in
diensten i belopen drie keer zoveel als stichting zeker aan de criteria, die de het verleden dienst gedaan bij Neder-
opde rekening van de stoom tram ver
enigingen staat genoteerd, vertelt hij.
.We zijn ons eigenlijk rotgeschrok-
ïen" zegt hij. „Zelfs een fractie van de
kosten worden niet opgebracht". Bo-
tendien - betoogt de NS - kampen de
iloomtramlijnen met een betalings
achterstand en kunnen ze hun ver
plichtingen wat veiligheid bijvoor
beeld betreft niet nakomen. Inmid
dels is de stichting stoomtram Til- VLISSINGEN- De rijks- een beschadigde kajuit De eigenaar van de
burg-Turnhout gedwongen haar nt- politie te water heeft en een verbogen reling kotter, de heer Ch Boel
len te staken. De volgende stichting woensdag geen duide-Hjë
voor wie het doek dient te vallen, is de lijke oorzaken kunnen
aoomtram Goes-Borssele.
Inmiddels is een storm van protesten
losgebroken tegen de voorgenomen de V'lissingse Binncnha- kotter al had opgeta-
opheffing. Behalve de medewerkers ven. Afgelopen week- keld. gebruikte voor het
van de SGB, hebben ook de ANWB en einde zonken, vermoe- karwei een kraan met
het kamerlid drs. H. Eversdijk hun dclijk door de storm, de een hefvermogen van 25 de zaak als afgedaan,
verontwaardiging uitgesproken. De houten viskotter Karo- ton. De eigenaar van het
iNWB voert aan dat de museumver- lina B en de stalen vlet stalen schip, de heer C. Het is verder een civiele
migingen zelf het geld opbrengen BZ 1. Nadat de kotter Oreel uit Souburg, ver- kwestie die via de verze-
voorhet onderhoud van de gebouwen dinsdag weer boven wa- moedde dat de motor en kering gespeeld moet
«baan. Bovendien wijst de bond op ter werd gehaald, volg- de
het stimuleringsaspect voor het bin- de gisteren de vlet.
aenlands toerisme. Eversdijk heeft Met een gebroken mast,
bij het ministerie van verkeer en
kwam de negen meter
lange vlet boven water
vinden voor het zinken De firma Jac Goud uit
van de twee schepen in Waarde, die dinsdag de
uit Vlissmgen, die
zijn schip niet verzekerd
is had bij de politie om
een onderzoek ge
vraagd. maar nu dit
woensdag niets oplever
de beschouwt de politie
electriciteit aan worden, liet men bij de
boord gereviseerd moe- rijkspolitie te water we
ten worden. ten
landse bedrijven Het merendeel van
de rijtuigen is vooroorlogs materieel.
Hoewel de NS ook naar baten heeft
gekeken, wordt niet de indruk gewekt
dat dit bij de besluitvorming heeft
meegespeeld. Voorzitter M F Boog-
ert van de stichting spreekt over een
huidige schuld van 45.000 gulden. Die
is volgens hem voornamelijk te wijten
aan een huurverhoging van 600 pro
cent voor de loods, die de stichting
gebruikt. Nu wordt 16.000 gulden in
plaats van 2.500 gulden per jaar be
taald. Voorts maakt secretaris J. P.
Wijtenburg gewag van een rampzalig
mooie zomer in 1982. Daardoor meld
den zich het vorig jaar een beperkt
aantal passagiers aan, hetgeen te wei
nig geld in het laatje bracht.
De verhoging van de loodshuur is bij
menig SGB'er m het verkeerde keel
gat geschoten Temeer omdat de vrij
willigers van de stichting het gebouw
zelf hebben opgeknapt. Het dak is
gerepareerd, een tweede spoor is aan
gelegd en toiletten en douches zijn
aangebracht. „Het regende voorheen
harder binnen dan buiten", vertelt
Wijtenburg. „Het gebouw was echt
bouwvallig". Vrijwilliger Kees Wiele-
maker heeft het over onwil van de NS.
,.Ze zijn daar puur zakelijk bezig",
meent hij. „Ze kijken niet naar de
promotie van het spoorweggebeuren
door ons. Dat wordt niet gewaar
deerd".
Secretaris Wijtenburg liet als enig
lichtpuntje nog de beantwoording
van de vragen gesteld door het ka
merlid Eversdijk. Daarover kon de
afdeling voorlichting van het minis
terie van verkeer en waterstaat geen
informatie verschaffen. Inmiddels is
bekend dat de provincie Zeeland en
de betrokken ministeries over de
zaak contact met elkaar hebben op
genomen.
fb'~
(ADVERTENTIE)
3U DE BOEKHANDEL
^fflNDE MAAND
OKTOBER
K. KOOLHOVEN
UITSTEKENDE LEIDRAAD
BIJ DE AANKOOP VAN WIJN
DEZE M
GEDEPUTEERDE VREEST AFHAKEN MEER GEMEENTEN
VLISSINGEN - Het college van b en
1 Vlissingen stelt de gemeente-
laad voor niet toe te treden tot de
lemeenschappelijke regeling Dis-
tticts Gezondheidsdienst Zeeland.
De Vlissingse commissie voor de fi-
uncièn heeft hiermee woensdag in-
{esterad, na een toelichting van wet
houder ing G. J. A. M. Adan (CDA)
wn financiën over de grote onzeker
heid, dat het rijk ook in de toekomst
toldoende blijft betalen en er geen
bijdrage van de gemeente nodig zal
njn.
Wanneer de gemeenteraad van Vlis-
■ingen deze maand besluit niet deel te
tsnen aan deze gemeenschappelijke
feeding, dan bestaat volgens de
Zeeuwse gedeputeerde W. Don (PvdA)
te kans, dat ook andere gemeenten
alsnog besluiten niet meer deel te
fêmen in de Districts Gezondheids
dienst.
Jk voel me echt gefrustreerd, dat
Vlissmgen uit de boot valt en ook
andere gemeenten weer gaan herover
wegen of ze wel moeten deelnemen.
praktisch alle gemeenten is het
rond, zoals Terneuzen, Goes, Middel
burg, Zierikzee en Mariekerke. Ik
everweeg om alle criteria nog eens op
ten rijtje te tetten en die alsnog aan
de Vlissingse commissies voor te leg-
Rn. hoe ongebruikeüjk dat ook is. Ik
'oei me echter met de rug tegen de
auur gedrukt", aldus de gedcputcer
{e Hij zei verder een dringend beroep
>e doen op de gemeente Vlissingen.
omdat voor 15 november een beslis-
sng moet worden genomen in ver
band met een startsubsidie van het
"unisterie. van zeven gulden per in
woner. „Wij zijn nu al vanaf 1965
otzig. Binnen enkele jaren wordt een
basisgezondheidsdienst wettelijk ver-
Plicht. Als Vlissingen dan alsnog moet
insluiten mist men de startbij drage
van zeven gulden per inwoner", zegt
gedeputeerde desgevraagd.
den-Zeeland, wanneer daarvoor ten
minste een financieel verantwoorde
basis aanwezig zou zijn. Ook de ge
meenteraden van Middelburg en
Goes spraken zich in principe posi
tief uit, terwijl de andere gemeenten
volgens b en w van Vlissingen nog
een afwachtende houding aannamen.
Vorig jaar werd echter nog steeds niet
aan die voorwaarde voldaan. Deze
ontwikkeling was voor gs van Zeeland
aanleiding om het initiatief te nemen
voor een dgd voor de gehele provincie.
Het college van b en w van Vlissingen
meent echter dat het takenpakket
van de dgd wel meer biedt dan het
geen de drie gemeente-artsen kunnen,
maar dat de huidige voorzieningen
ook voldoende garanties bieden voor
een goede gezondheidszorg. „Boven
dien is de financiële situatie van de
gemeente van dien aard. dat wij ons
het meerdere dat de dgd biedt niet
kunnen veroorloven", aldus het colle
ge in het voorstel aan de gemeente-
Volgens wethouder Adan is er geen
enkele waarborg, dat de structurele
bijdrage van het rijk van drie gulden
per inwoner in de toekomst gehand
haafd blijft. Gedeputeerde Don stelt
dat die bijdrage een doeluitkering
wordt en hij geen redenen heeft om
aan te nemen dat de staatssecretaris
daarop zal korten binnen enkele ja
ren. „Wij hebben al meerdere malen
ervaren dat een doeluitkering via het
gemeentefonds geleidelijk wordt op
genomen in de uitkering volgens de
financiële verhoudingswet en dat die
daarop wordt gekort. De schoolbege
leidingsdienst is daarvan een duide
lijk voorbeeld. De randvoorzieningen
zijn zondermeer geschrapt Wenneer
wij echter eenmaal deel uitmaken van
de gemeenschappelijke regeling kun
nen wij niet zondermeer uitstappen",
aldus de Vlissingse wethouder. Hij
stelde verder, dat de komende drie tot
vier jaren nog geen wettelijke ver
plichting voor een basisgezondheids
dienst is te verwachten.
bevestigde, dat begin deze week nog
overleg heeft plaatsgevonden tussen
hem en de verschillende gemeenten,
waarbij een dringend beroep op Vlis
singen is gedaan wel deel te nemen.
Het voorstel van b en w van Vlissin
gen wordt overigens maandag (24
oktober) besproken in de commissie
van advies en bijstand voor de volks
gezondheid en milieuhygiëne Deze
commissievergadering in het stadhuis
van Vlissingen begint om 17.00 uur.
Terwijl twee oude locomotieven geduldig puffend wachten, hijsen de
passagiers zich woensdagmiddag in een zestal rijtuigen van de
stoomtram Goes-Borssele. Ondanks dat de stalen stoet zich voor het
laatst over het traject gaal begeven, overheerst een vrolijke stemming
op het kleine perron in Goes. Buiten vertoeven de aanwezigen in een
naar kolen riekende mist van de stoomloc's. In de rijtuigen verdringen
passagiers zich om de beste plekjes. Kinderen benadrukken luidruchtig
hun aanwezigheid. Het pleziertochtje tijdens hun herfstvakantie geeft
aanleiding tot de nodige uitbundigheid. Moeders proberen hun enthou
siasme vergeefs in te dammen. Twee bejaarde dames zoeken met een
kieskeurige blik een lege coupé in een eerste-klasrijtuig. „Nee, die andere
zijn leuker", zegt een van hen, en ze sleurt haar reisgezellin, die juist
nieuwsgierig een kijkje in een van de ruimten nam, aan de arm mee naar
voren.
Het uiteenlopende gezelschap zit na maken De locomotieven blazen een
een half uur geduldig en verwach- hoeveelheid stoom op die menig
tingsvol op het verlossende fluitsig- brandweerman argwanend naar bo
naal van vertrek te wachten als een ven zou doen kijken. Toevalligerwij-
klas schoolkinderen op weg naar de ze is tijdens deze laatste rit ook de
Efteling Wanneer het signaal sner- brassband Onda uit Middelburg
pend doorklinkt, zet de stoet zich aanwezig. In het verleden was ooit
langzaam in beweging Zwaar rollen eens afgesproken, dat de jeugdige
de wielen over de rails. Eenmaal op muzikanten een tocht mochten
gang. lijkt de helft van de passa- meerijden in ruil voor een vrolijke
giers uit het raam te hangen. Tu- noot. En dat gebeurt nu. Wankelend over zijn lippen krijgen ..Het mag
naar boven gehaald. De vele film
opnamen met de loe's, de kleine
incidenten zoals de koeien die hals
starrig weigerden van de rails te
wijken. Maar de omwonenden, toe
risten, koeien en schapen zullen
huil vertrouwde loe's in het land
schap moeten missen. De stoom
tram blaast zijn laatste rokerige
adem uit. Al koesteren de mensen
van de SGB nog een sprankje hoop,
het slation lijkt gepasseerd.
In Hoedekenskerke stoppen de lo
comotieven om water te tanken.
Deze pauze van circa 25 minuten
biedt de kinderen de kans zich
langs en op de dijk nog eens goed
uit te leven Ze werden al enigszins
ongeduldig. Bij het vertrek schallen
de stoomfluiten extra lang. Uit pro
test Dan volgen de laatste kilome
ters van het traject Met als doel
Goes, het eindstation
Voorzitter M. F. Boogert van de
SGB kan het woord NS niet meer
rend naar de trekkende locomotie- in het gras naast de rails in Oude
ven. die driftig hun stoom de lucht lande, spelen ze hun melodieen. Uit
in blazen Niet vreemd, al die volle borst blazen de muzikanten
nostalgie met betrekking tot het het opgewekte deuntje van de Bos- alle toekomstverwachtingen van de
stoomwezen. Het reizen met een ton Bounce. Al zou de kraaienmars voorzitter wat betreft de stoomtram
stoomtrein heeft iets gezelligs, ge- tijdens deze laatste rit wellicht toe- verdwenen zijn, laat hij doorsche-
moedelljks. De gezichten staan be- passelijker geweest zijn.
duidend minder verveeld dan in
veel elektrisch voortbewogen NS- ücn lrieste zaak afscheid.
treinen het geval is. Toeschouwers De medewcrker5 worden voort. -
in de trein en langs het traject dUrend geattendeerd op het feit dat verkopen en een stoomboot aan te
opgesteld proberen de stoomtram de ritten van de stoomtram van de schaffen Natuurlijk moet het wel
menigmaal met een foto-of filmca- baan zijn A1 was het maar door het
niet meer", zegt hij veront
waardigd. ..Het is echt jammer. Het
gaat allemaal kapot" Hoewel niet
meren al aan een nieuwe onderne
ming te hebben gedacht. Samen
met anderen van de SGB is de
gedachte ontstaan 'de hele boel' te
potje in de restauratiewagen voor erl onmiddellijk toe
mera te vereeuwigen
Toch de laatste rit Niet makkelijk ^"("«„.'"dTt hét" 'drligt
te verwerken voor al die vnjwffli- .„c, sleun kan dm ,oc
gers. die zich twaalf jaar lang voor .r,,d,.n- E„ Iijden5 de
het behoud en welzijn van de „ordl mcni herilulerjng we<
stoomtram hebben ingezet. Secre
taris J P. Wijtenburg van de stich
ting stoomtram Goes - Borssele
weet er alles van. Begonnen met
bonken oud roest, hebben de SGB-
ers met veel pijn en moeite in de
loop der jaren iets opgebouwd, dat
niet meer weg te denken valt.
„Er gaat een stuk van je leven
inzitten", zegt de secretaris. ..Als
dat ineens voor je voeten wordt
weggemaaid, dan voel je je rot'. De
klap komt nog harder aan omdat er
zo veel goede zaken door vóór het
spoorgebeuren door de SGB wor
den volbracht, waar de NS geen oog
voor heeft De propaganda voor de
spoorwegen bijvoorbeeld Het toe^
nemend aantal treinreizigers, dat
een gecombineerde kaart koopt,
waarmee ze van elk willekeurig sta
tion in Nederland 'per spoor naar
Goes reizen om vervolgens op de
stoomtram over te stappen. „We
krijgen hier mensen die zeggen: we
hebben heel lang met meer met de
trein gereden, maar het is toch wel
een prettige wijze van vervoer",
vertelt Wijtenburg. En daarbij komt
nog de functie van toeristische trek
pleister in Zeeland „Er zijn hier
toch al zo weinig slechtweervoorzie-
ningen". concludeert de secretans.
Ondertussen is de trein in Oudelan
de beland, waar de locomotieven
Enter en Bison 'omlopen' Oudelan
de is het keerpunt en de loe's dienen
aan de andere kant van de stoet de
rijtuigen vastgekoppeld te worden.
Voor de passagiers een gelegenheid
om de benen te strekken en foto's te
tl haalbare kaart zijn. geeft Boog-
„Maar als een schip vergaat, pro
beert iedereen mogelijkheden te
vinden om het vege lijf te redden,..
Rene Groenevelt
ADVERTENTIE
Wantrouwen
Basis
De gemeenteraad van Vlissingen
'eeft in maart 1980 in principe ingc-
itemd met de vorming van een dis-
Wctsgezondheidsdienst voor Mid-
„Ik begrijp het wantrouwen van Vlis
singen wel, maar in dit kader is er
geen reden voor wantrouwen", is de
reactie van de heer Don. Hij erkende
dat elke deelnemer aan de gemeen
schappelijke regeling is gebonden
aan een termijn, voor tol uittreding
kan worden overgegaan. „Men moet
twee jaar tevoren opzeggen en kan er
dan na een afbouwperiode van vijf
jaar uit", bevestigde hij.
Het Vlissings raadslid M, Lorier
(CDA) zei in de commissie financien,
dat de provincie maar met een bijdra
ge moet komen, omdat die er finan
cieel veel gunstiger zou voorstaan dan
de gemeenten Het raadslid F K P
Schets (PvdA) stemde in met die
opmerking. „Ik heb begrepen dat de
druk van de provincie op de gemeente
Vlissingen niet onaanzienlijk is en het
standpunt van de gemeente Vlissm
gen niet in dank wordt afgenomen
zei de heer Schets Hij voegde daar
aan toe. dat in zijn fractie zeer ver
schillende meningen bestaan over wel
of niet toetreden. Gedeputeerde Don
8,51
ABN Spaarbiljetten 1983/1989 zijn waardepapieren met beurs
notering. Vanaf 1 maart 1989 zijn ze te verzilveren voor f 1.500,-
(incl. opgelopen rente). Tussentijdse verkoop via de beurs is
mogelijk ABN Spaarbiljetten zijn heel interessant als u uw
rente-inkomsten naar de toekomst wilt verschuiven. Bijvoor
beeld omdat uw inkomen dan zoveel lager zal zijn dat uw
rente-inkomsten in een lager belastingtarief zullen vallen.
ABN Spaarbiljetten 1983/1989 kunt u uit afgifte, dus zonder
bijkomende kosten kopen.
m RENTE KOMT VRIJ
L
IN T JAAR VAN AFLOSSING
OF BI! Tl
1 1
Uw spaargeld verdient de beste rente.