Stoomtram Goes-Borsele stopt met toeristenlij n AFSCHEID i r 1 1 li 1 n #1 MÉ» B en w Vlissingen willen niet in Districts-gezondheidsdienst tm* - v f fl KJ Ik i JSl i\ de laatste rit ABH Bank GEZONKEN VLET DRIJFT WEER PRISMA 495 GEVOLG BEZUINIGINGEN NS Wijn ProefGids ABN SPAARBUJET1983/1989 DONDERDAG 20 OKTOBER 1983 19 NS hanteert, voldoet. Machinist Jan Strooband zet de zaken op een rijtje: Goes is sinds 1868 per trein bereik baar. Het eindpunt Oudelande wordt door een busdienst bediend De loco- gOES De stichting stoomtram Goes-Borssele zal met ingang van januari 1984 haar jtoomritten moeten staken. De directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in Utrecht wil aan het eind van dit jaar, wanneer het contract met de SGB afloopt, de vergunning voor het uitvoeren van de ritten intrekken. Als voornaamste argument voert de NS bezuinigingen aan. Het spoorwegbedrijf moet bijvoorbeeld in 1984 75 miljoen gulden inkrimpen en kan zich - eigen zeggen - niet veroorloven meer dan één museumlijn, van de vijf die raillijnen en gebouwen van de NS huren, te steunen. De stoomtram Hoorn-Medemblik voldoet volgens de NS het best aan de gestelde voorwaarden en mag blijven voortbestaan. De overige lijnen worden opgedoekt, naar het zich nu laat aanzien. Hoewel de museumlijnen zelf huur- waterstaat en bij net ministerie van kosten aan de NS betalen, kosten ze economische zaken (waaronder toe- iet spoorwegbedrijf geld. stelt pers- r>sme valt) aangedrongen om te be- ïoorlichter J. Meijer van de NS. De kijken op welke wijze de stoomtram tïricelijke kosten iinclusief onder- Goes-Borssele kan blijven rijden. houd van de rails en hand- en span- De mensen van de SGB stellen dat de motieven van de SGB hebben allen in diensten i belopen drie keer zoveel als stichting zeker aan de criteria, die de het verleden dienst gedaan bij Neder- opde rekening van de stoom tram ver enigingen staat genoteerd, vertelt hij. .We zijn ons eigenlijk rotgeschrok- ïen" zegt hij. „Zelfs een fractie van de kosten worden niet opgebracht". Bo- tendien - betoogt de NS - kampen de iloomtramlijnen met een betalings achterstand en kunnen ze hun ver plichtingen wat veiligheid bijvoor beeld betreft niet nakomen. Inmid dels is de stichting stoomtram Til- VLISSINGEN- De rijks- een beschadigde kajuit De eigenaar van de burg-Turnhout gedwongen haar nt- politie te water heeft en een verbogen reling kotter, de heer Ch Boel len te staken. De volgende stichting woensdag geen duide-Hjë voor wie het doek dient te vallen, is de lijke oorzaken kunnen aoomtram Goes-Borssele. Inmiddels is een storm van protesten losgebroken tegen de voorgenomen de V'lissingse Binncnha- kotter al had opgeta- opheffing. Behalve de medewerkers ven. Afgelopen week- keld. gebruikte voor het van de SGB, hebben ook de ANWB en einde zonken, vermoe- karwei een kraan met het kamerlid drs. H. Eversdijk hun dclijk door de storm, de een hefvermogen van 25 de zaak als afgedaan, verontwaardiging uitgesproken. De houten viskotter Karo- ton. De eigenaar van het iNWB voert aan dat de museumver- lina B en de stalen vlet stalen schip, de heer C. Het is verder een civiele migingen zelf het geld opbrengen BZ 1. Nadat de kotter Oreel uit Souburg, ver- kwestie die via de verze- voorhet onderhoud van de gebouwen dinsdag weer boven wa- moedde dat de motor en kering gespeeld moet «baan. Bovendien wijst de bond op ter werd gehaald, volg- de het stimuleringsaspect voor het bin- de gisteren de vlet. aenlands toerisme. Eversdijk heeft Met een gebroken mast, bij het ministerie van verkeer en kwam de negen meter lange vlet boven water vinden voor het zinken De firma Jac Goud uit van de twee schepen in Waarde, die dinsdag de uit Vlissmgen, die zijn schip niet verzekerd is had bij de politie om een onderzoek ge vraagd. maar nu dit woensdag niets oplever de beschouwt de politie electriciteit aan worden, liet men bij de boord gereviseerd moe- rijkspolitie te water we ten worden. ten landse bedrijven Het merendeel van de rijtuigen is vooroorlogs materieel. Hoewel de NS ook naar baten heeft gekeken, wordt niet de indruk gewekt dat dit bij de besluitvorming heeft meegespeeld. Voorzitter M F Boog- ert van de stichting spreekt over een huidige schuld van 45.000 gulden. Die is volgens hem voornamelijk te wijten aan een huurverhoging van 600 pro cent voor de loods, die de stichting gebruikt. Nu wordt 16.000 gulden in plaats van 2.500 gulden per jaar be taald. Voorts maakt secretaris J. P. Wijtenburg gewag van een rampzalig mooie zomer in 1982. Daardoor meld den zich het vorig jaar een beperkt aantal passagiers aan, hetgeen te wei nig geld in het laatje bracht. De verhoging van de loodshuur is bij menig SGB'er m het verkeerde keel gat geschoten Temeer omdat de vrij willigers van de stichting het gebouw zelf hebben opgeknapt. Het dak is gerepareerd, een tweede spoor is aan gelegd en toiletten en douches zijn aangebracht. „Het regende voorheen harder binnen dan buiten", vertelt Wijtenburg. „Het gebouw was echt bouwvallig". Vrijwilliger Kees Wiele- maker heeft het over onwil van de NS. ,.Ze zijn daar puur zakelijk bezig", meent hij. „Ze kijken niet naar de promotie van het spoorweggebeuren door ons. Dat wordt niet gewaar deerd". Secretaris Wijtenburg liet als enig lichtpuntje nog de beantwoording van de vragen gesteld door het ka merlid Eversdijk. Daarover kon de afdeling voorlichting van het minis terie van verkeer en waterstaat geen informatie verschaffen. Inmiddels is bekend dat de provincie Zeeland en de betrokken ministeries over de zaak contact met elkaar hebben op genomen. fb'~ (ADVERTENTIE) 3U DE BOEKHANDEL ^fflNDE MAAND OKTOBER K. KOOLHOVEN UITSTEKENDE LEIDRAAD BIJ DE AANKOOP VAN WIJN DEZE M GEDEPUTEERDE VREEST AFHAKEN MEER GEMEENTEN VLISSINGEN - Het college van b en 1 Vlissingen stelt de gemeente- laad voor niet toe te treden tot de lemeenschappelijke regeling Dis- tticts Gezondheidsdienst Zeeland. De Vlissingse commissie voor de fi- uncièn heeft hiermee woensdag in- {esterad, na een toelichting van wet houder ing G. J. A. M. Adan (CDA) wn financiën over de grote onzeker heid, dat het rijk ook in de toekomst toldoende blijft betalen en er geen bijdrage van de gemeente nodig zal njn. Wanneer de gemeenteraad van Vlis- ■ingen deze maand besluit niet deel te tsnen aan deze gemeenschappelijke feeding, dan bestaat volgens de Zeeuwse gedeputeerde W. Don (PvdA) te kans, dat ook andere gemeenten alsnog besluiten niet meer deel te fêmen in de Districts Gezondheids dienst. Jk voel me echt gefrustreerd, dat Vlissmgen uit de boot valt en ook andere gemeenten weer gaan herover wegen of ze wel moeten deelnemen. praktisch alle gemeenten is het rond, zoals Terneuzen, Goes, Middel burg, Zierikzee en Mariekerke. Ik everweeg om alle criteria nog eens op ten rijtje te tetten en die alsnog aan de Vlissingse commissies voor te leg- Rn. hoe ongebruikeüjk dat ook is. Ik 'oei me echter met de rug tegen de auur gedrukt", aldus de gedcputcer {e Hij zei verder een dringend beroep >e doen op de gemeente Vlissingen. omdat voor 15 november een beslis- sng moet worden genomen in ver band met een startsubsidie van het "unisterie. van zeven gulden per in woner. „Wij zijn nu al vanaf 1965 otzig. Binnen enkele jaren wordt een basisgezondheidsdienst wettelijk ver- Plicht. Als Vlissingen dan alsnog moet insluiten mist men de startbij drage van zeven gulden per inwoner", zegt gedeputeerde desgevraagd. den-Zeeland, wanneer daarvoor ten minste een financieel verantwoorde basis aanwezig zou zijn. Ook de ge meenteraden van Middelburg en Goes spraken zich in principe posi tief uit, terwijl de andere gemeenten volgens b en w van Vlissingen nog een afwachtende houding aannamen. Vorig jaar werd echter nog steeds niet aan die voorwaarde voldaan. Deze ontwikkeling was voor gs van Zeeland aanleiding om het initiatief te nemen voor een dgd voor de gehele provincie. Het college van b en w van Vlissingen meent echter dat het takenpakket van de dgd wel meer biedt dan het geen de drie gemeente-artsen kunnen, maar dat de huidige voorzieningen ook voldoende garanties bieden voor een goede gezondheidszorg. „Boven dien is de financiële situatie van de gemeente van dien aard. dat wij ons het meerdere dat de dgd biedt niet kunnen veroorloven", aldus het colle ge in het voorstel aan de gemeente- Volgens wethouder Adan is er geen enkele waarborg, dat de structurele bijdrage van het rijk van drie gulden per inwoner in de toekomst gehand haafd blijft. Gedeputeerde Don stelt dat die bijdrage een doeluitkering wordt en hij geen redenen heeft om aan te nemen dat de staatssecretaris daarop zal korten binnen enkele ja ren. „Wij hebben al meerdere malen ervaren dat een doeluitkering via het gemeentefonds geleidelijk wordt op genomen in de uitkering volgens de financiële verhoudingswet en dat die daarop wordt gekort. De schoolbege leidingsdienst is daarvan een duide lijk voorbeeld. De randvoorzieningen zijn zondermeer geschrapt Wenneer wij echter eenmaal deel uitmaken van de gemeenschappelijke regeling kun nen wij niet zondermeer uitstappen", aldus de Vlissingse wethouder. Hij stelde verder, dat de komende drie tot vier jaren nog geen wettelijke ver plichting voor een basisgezondheids dienst is te verwachten. bevestigde, dat begin deze week nog overleg heeft plaatsgevonden tussen hem en de verschillende gemeenten, waarbij een dringend beroep op Vlis singen is gedaan wel deel te nemen. Het voorstel van b en w van Vlissin gen wordt overigens maandag (24 oktober) besproken in de commissie van advies en bijstand voor de volks gezondheid en milieuhygiëne Deze commissievergadering in het stadhuis van Vlissingen begint om 17.00 uur. Terwijl twee oude locomotieven geduldig puffend wachten, hijsen de passagiers zich woensdagmiddag in een zestal rijtuigen van de stoomtram Goes-Borssele. Ondanks dat de stalen stoet zich voor het laatst over het traject gaal begeven, overheerst een vrolijke stemming op het kleine perron in Goes. Buiten vertoeven de aanwezigen in een naar kolen riekende mist van de stoomloc's. In de rijtuigen verdringen passagiers zich om de beste plekjes. Kinderen benadrukken luidruchtig hun aanwezigheid. Het pleziertochtje tijdens hun herfstvakantie geeft aanleiding tot de nodige uitbundigheid. Moeders proberen hun enthou siasme vergeefs in te dammen. Twee bejaarde dames zoeken met een kieskeurige blik een lege coupé in een eerste-klasrijtuig. „Nee, die andere zijn leuker", zegt een van hen, en ze sleurt haar reisgezellin, die juist nieuwsgierig een kijkje in een van de ruimten nam, aan de arm mee naar voren. Het uiteenlopende gezelschap zit na maken De locomotieven blazen een een half uur geduldig en verwach- hoeveelheid stoom op die menig tingsvol op het verlossende fluitsig- brandweerman argwanend naar bo naal van vertrek te wachten als een ven zou doen kijken. Toevalligerwij- klas schoolkinderen op weg naar de ze is tijdens deze laatste rit ook de Efteling Wanneer het signaal sner- brassband Onda uit Middelburg pend doorklinkt, zet de stoet zich aanwezig. In het verleden was ooit langzaam in beweging Zwaar rollen eens afgesproken, dat de jeugdige de wielen over de rails. Eenmaal op muzikanten een tocht mochten gang. lijkt de helft van de passa- meerijden in ruil voor een vrolijke giers uit het raam te hangen. Tu- noot. En dat gebeurt nu. Wankelend over zijn lippen krijgen ..Het mag naar boven gehaald. De vele film opnamen met de loe's, de kleine incidenten zoals de koeien die hals starrig weigerden van de rails te wijken. Maar de omwonenden, toe risten, koeien en schapen zullen huil vertrouwde loe's in het land schap moeten missen. De stoom tram blaast zijn laatste rokerige adem uit. Al koesteren de mensen van de SGB nog een sprankje hoop, het slation lijkt gepasseerd. In Hoedekenskerke stoppen de lo comotieven om water te tanken. Deze pauze van circa 25 minuten biedt de kinderen de kans zich langs en op de dijk nog eens goed uit te leven Ze werden al enigszins ongeduldig. Bij het vertrek schallen de stoomfluiten extra lang. Uit pro test Dan volgen de laatste kilome ters van het traject Met als doel Goes, het eindstation Voorzitter M. F. Boogert van de SGB kan het woord NS niet meer rend naar de trekkende locomotie- in het gras naast de rails in Oude ven. die driftig hun stoom de lucht lande, spelen ze hun melodieen. Uit in blazen Niet vreemd, al die volle borst blazen de muzikanten nostalgie met betrekking tot het het opgewekte deuntje van de Bos- alle toekomstverwachtingen van de stoomwezen. Het reizen met een ton Bounce. Al zou de kraaienmars voorzitter wat betreft de stoomtram stoomtrein heeft iets gezelligs, ge- tijdens deze laatste rit wellicht toe- verdwenen zijn, laat hij doorsche- moedelljks. De gezichten staan be- passelijker geweest zijn. duidend minder verveeld dan in veel elektrisch voortbewogen NS- ücn lrieste zaak afscheid. treinen het geval is. Toeschouwers De medewcrker5 worden voort. - in de trein en langs het traject dUrend geattendeerd op het feit dat verkopen en een stoomboot aan te opgesteld proberen de stoomtram de ritten van de stoomtram van de schaffen Natuurlijk moet het wel menigmaal met een foto-of filmca- baan zijn A1 was het maar door het niet meer", zegt hij veront waardigd. ..Het is echt jammer. Het gaat allemaal kapot" Hoewel niet meren al aan een nieuwe onderne ming te hebben gedacht. Samen met anderen van de SGB is de gedachte ontstaan 'de hele boel' te potje in de restauratiewagen voor erl onmiddellijk toe mera te vereeuwigen Toch de laatste rit Niet makkelijk ^"("«„.'"dTt hét" 'drligt te verwerken voor al die vnjwffli- .„c, sleun kan dm ,oc gers. die zich twaalf jaar lang voor .r,,d,.n- E„ Iijden5 de het behoud en welzijn van de „ordl mcni herilulerjng we< stoomtram hebben ingezet. Secre taris J P. Wijtenburg van de stich ting stoomtram Goes - Borssele weet er alles van. Begonnen met bonken oud roest, hebben de SGB- ers met veel pijn en moeite in de loop der jaren iets opgebouwd, dat niet meer weg te denken valt. „Er gaat een stuk van je leven inzitten", zegt de secretaris. ..Als dat ineens voor je voeten wordt weggemaaid, dan voel je je rot'. De klap komt nog harder aan omdat er zo veel goede zaken door vóór het spoorgebeuren door de SGB wor den volbracht, waar de NS geen oog voor heeft De propaganda voor de spoorwegen bijvoorbeeld Het toe^ nemend aantal treinreizigers, dat een gecombineerde kaart koopt, waarmee ze van elk willekeurig sta tion in Nederland 'per spoor naar Goes reizen om vervolgens op de stoomtram over te stappen. „We krijgen hier mensen die zeggen: we hebben heel lang met meer met de trein gereden, maar het is toch wel een prettige wijze van vervoer", vertelt Wijtenburg. En daarbij komt nog de functie van toeristische trek pleister in Zeeland „Er zijn hier toch al zo weinig slechtweervoorzie- ningen". concludeert de secretans. Ondertussen is de trein in Oudelan de beland, waar de locomotieven Enter en Bison 'omlopen' Oudelan de is het keerpunt en de loe's dienen aan de andere kant van de stoet de rijtuigen vastgekoppeld te worden. Voor de passagiers een gelegenheid om de benen te strekken en foto's te tl haalbare kaart zijn. geeft Boog- „Maar als een schip vergaat, pro beert iedereen mogelijkheden te vinden om het vege lijf te redden,.. Rene Groenevelt ADVERTENTIE Wantrouwen Basis De gemeenteraad van Vlissingen 'eeft in maart 1980 in principe ingc- itemd met de vorming van een dis- Wctsgezondheidsdienst voor Mid- „Ik begrijp het wantrouwen van Vlis singen wel, maar in dit kader is er geen reden voor wantrouwen", is de reactie van de heer Don. Hij erkende dat elke deelnemer aan de gemeen schappelijke regeling is gebonden aan een termijn, voor tol uittreding kan worden overgegaan. „Men moet twee jaar tevoren opzeggen en kan er dan na een afbouwperiode van vijf jaar uit", bevestigde hij. Het Vlissings raadslid M, Lorier (CDA) zei in de commissie financien, dat de provincie maar met een bijdra ge moet komen, omdat die er finan cieel veel gunstiger zou voorstaan dan de gemeenten Het raadslid F K P Schets (PvdA) stemde in met die opmerking. „Ik heb begrepen dat de druk van de provincie op de gemeente Vlissingen niet onaanzienlijk is en het standpunt van de gemeente Vlissm gen niet in dank wordt afgenomen zei de heer Schets Hij voegde daar aan toe. dat in zijn fractie zeer ver schillende meningen bestaan over wel of niet toetreden. Gedeputeerde Don 8,51 ABN Spaarbiljetten 1983/1989 zijn waardepapieren met beurs notering. Vanaf 1 maart 1989 zijn ze te verzilveren voor f 1.500,- (incl. opgelopen rente). Tussentijdse verkoop via de beurs is mogelijk ABN Spaarbiljetten zijn heel interessant als u uw rente-inkomsten naar de toekomst wilt verschuiven. Bijvoor beeld omdat uw inkomen dan zoveel lager zal zijn dat uw rente-inkomsten in een lager belastingtarief zullen vallen. ABN Spaarbiljetten 1983/1989 kunt u uit afgifte, dus zonder bijkomende kosten kopen. m RENTE KOMT VRIJ L IN T JAAR VAN AFLOSSING OF BI! Tl 1 1 Uw spaargeld verdient de beste rente.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 33