Stoomtram Goes-Borsele itopt met toeristenlij n AFSCHEID ABN Bank en w Vlissingen willen niet in Districts-gezondheidsdienst de laatste rit r 1 1 1 S V n pnraH 1 J GEZONKEN VLET DRIJFT WEER PRISMA Wijn ProefGids ÏEVOLG BEZUINIGINGEN NS Ia 1 ABN SPAARBUJET1983/1989 Donderdag 20 oktober 1983 19 jgS De stichting stoomtram Goes-Borssele zal met ingang van januari 1984 haar jomritten moeten staken. De directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in Utrecht wil nhet eind van dit jaar, wanneer het contract met de SGB afloopt, de vergunning voor het (voeren van de ritten intrekken. Als voornaamste argument voert de NS bezuinigingen aan. •(spoorwegbedrijf moet bijvoorbeeld in 1984 75 miljoen gulden inkrimpen en kan zich - ar eigen zeggen - niet veroorloven meer dan één museumlijn, van de vijf die raillijnen en bouwen van de NS huren, te steunen. De stoomtram Hoorn-Medemblik voldoet volgens de j het best aan de gestelde voorwaarden en mag blijven voortbestaan. De overige lijnen orden opgedoekt, naar het zich nu laat aanzien. twel de museumlijnen zelf huur- waterstaat en bij net ministerie van NS hanteert, voldoet Machinist Jan iien aan de NS betalen, kosten ze economische zaken (waaronder toe- Stropband zet de zaken op een rijtje: •spoorwegbedrijf geld, stelt pers- risme valt) aangedrongen om te be- Goes is sinds 1868 per trein bereik- jrlichter J Meijer van de NS. De kijken op welke wijze de stoomtram baar. Het eindpunt Oudelande wordt rkelijke kosten (inclusief onder- Goes-Borssele kan blijven rijden. cl0or een busdienst bediend De loco- ad van de rails en hand- en span- De mensen van de SGB stellen dat de motieven van de SGB hebben allen in listen) belopen drie keer zoveel als stichting zeker aan de criteria, die de het verleden dienst gedaan bij Neder- de rekening van de stoomtramver- gingen staat genoteerd, vertelt hij. t zijn ons eigenlijk rotgeschrok- s' zegt hij. ..Zelfs een fractie van.de sen worden niet opgebracht". Bo eien - betoogt de NS - kampen de »mtramli.jnen met een betalings- aterstand en kunnen ze hun ver- cbtingen wat veiligheid bijvoor- >ld betreft niet nakomen. Inmid- js is de stichting stoomtram Til- VLISS1NGEN- De rijks- een beschadigde kajuit rg-Turnhout gedwongen haar rit- politie te water heeft en een verbogen reling i te staken. De volgende stichting woensdag geen duide- kwam de negen meter orwle het doek dient te vallen, is de lijke oorzaken kunnen lomtram Goes-Borssele vinden voor het zinken middels is een storm van protesten van de twee schepen in gebroken tegen de voorgenomen de Vlissingse Binnenha- beffing. Behalve de medewerkers ven. Afgelopen week ade SGB, hebben ook de ANWB en einde zonken, vermoe- karwei een kraan met kamerlid drs. H. Eversdijk hun delijk door de storm, de een hefvermogen van 25 itwaardiging uitgesproken. De houten viskotter Karo- ton. De eigenaar van het B voert aan dat de museumver- lina B en de stalen vlet stalen schip, de heer C. Het is verder een civiele egingen zeir het geld opbrengen BZ 1. Nadat de kotter Oreel uit Souburg, ver- kwestie die via de verze ur het onderhoud van de gebouwen dinsdag weer boven wa- moedde dat de motor en kering gespeeld moet abaan. Bovendien wijst de bond op ter werd gehaald, volg- de electriciteit aan worden, liet men bij de W stimuleringsaspect voor het bin- de gisteren de vlet. boord gereviseerd moe- Knlands toerisme. Eversdijk heeft Met een gebroken mast, ten worden, üj het ministerie van verkeer en lange vlet boven water. De Firma Jac Goud uit Waarde, die dinsdag de kotter al had opgeta keld. gebruikte voor het De eigenaar van de vis kotter, de heer Ch. Boel uit Vlissingen, die voor zijn schip niet verzekerd is. had bij de politie om een onderzoek ge vraagd. maar nu dit woensdag niets oplever de beschouwt de politie de zaak als afgedaan. rijkspolitie te water we ten. landse bedrijven Het merendeel van de rijtuigen is vooroorlogs materieel. Hoewel de NS ook naar baten heeft gekeken, wordt niet de indruk gewekt dat dit bij de besluitvorming heeft meegespeeld. Voorzitter M F Bopg- ert van de stichting spreekt over een huidige schuld Man 45 000 gulden Die is volgens hem voornamelijk te wijten aan een huurverhoging van 600 pro cent voor de loods, die de stichting gebruiktN Nu wordt 16 000 gulden in plaats van 2.500 gulden per jaar be taald. Voorts maakt secretaris J. P Wijtenburg gewag van een rampzalig mooie zomer in 1982 Daardoor meld den zich het vorig jaar een beperkt aantal passagiers aan, hetgeen te wei nig geld in het laatje bracht. De verhoging van de loodshuur is bij menig SGB'er in het verkeerde keel gat geschoten. Temeer omdat de vrij willigers van de stichting het gebouw zelf hebben opgeknapt. Het dak is gerepareerd, een tweede spoor is aan gelegd en toiletten en douches zijn aangebracht. „Het regende voorheen harder binnen dan buiten", vertelt Wijtenburg ..Het gebouw was echt bouwvallig". Vrijwilliger Kees Wiele- maker heeft het over onwil van de NS. „Ze zijn daar puur zakelijk bezig", meent hij „Ze kijken niet naar de promotie van het spoorweggebeuren door ons. Dat wordt niet gewaar deerd". Secretaris Wijtenburg liet als enig lichtpuntje nog de beantwoording van de vragen gesteld door het ka merlid Eversdijk. Daarover kon de afdeling voorlichting van het minis terie van verkeer en waterstaat geen informatie verschaffen. Inmiddels is bekend dat de provincie Zeeland en de betrokken ministeries over de zaak contact met elkaar hebben op genomen. (ADVERTENTIE) EIJ DE BOEKHANDEL VAN DE MAAND OKTOBER K. KOOLHOVEN UITSTEKENDE LEIDRAAD 3] DE AANKOOP VAN WIJN GEDEPUTEERDE VREEST AFHAKEN MEER GEMEENTEN SSIN'GEN - Het college van b en ||ïtan Vlissingen stelt de gemeente- "(d voor niet toe te treden tot de enschappeiijke regeling Dis- i Gezondheidsdienst Zeeland, pi Vlissingse commissie voor de fi- ifflcicn heeft hiermee woensdag in- a een toelichting van wet- ider ing G. J. A. M. Adan (CDA) ia financiën over de grote onzeker- Xdat het rijk ook in de toekomst ende blijft betalen en er geen age van de gemeente nodig zal r de gemeenteraad van Vlis- Si deze maand besluit niet deel te n aan deze gemeenschappelijke süng. dan bestaat volgens de feiwse gedeputeerde W. Don (PvdA) "'ris, dat ook andere gemeenten J besluiten niet meer deel te n in de Districts Gezondheids- ■5 voel me echt gefrustreerd, dat hangen uit de boot valt en ook •a gemeenten weer gaan herover- "Sen of ze wel moeten deelnemen. praktisch alle gemeenten is het Tri. zoals Terneuzen. Goes, Middel- ~&g. Zierikzee en Mariekerke. Ik p-weeg om alle criteria nog eens op s rijtje te tetten en die alsnog aan 'Vlissingse commissies voor te leg it hoe ongebruikelijk dat ook is. Ik "rime echter met de rug tegen de ®T gedrukt". aldus de gedeputeer- £Hij zei verder een dringend beroep *doen op de gemeente Vlissingen. ^dat voor 15 november een beslis- fSmoet worden genomen in ver- met een startsubsidie van het f Siistene. van zeven gulden per ïn- ..Wij zijn nu al vanaf 1965 Binnen enkele jaren wordt een gezondheidsdienst wettelijk ver- ritht. Als Vlissingen dan alsnog moet buiten mist men de startbijdrage zeven gulden per inwoner", zegt «gedeputeerde desgevraagd. den-Zeeland, wanneer daarvoor ten minste een financieel verantwoorde basis aanwezig zou zijn. Ook de ge meenteraden van Middelburg en Goes spraken zich in principe posi tief uit, terwijl de andere gemeenten volgens b en w van Vlissingen nog een afwachtende houding aannamen. Vorig jaar werd echter nog steeds niet aan die voorwaarde voldaan. Deze ontwikkeling was voor gs van Zeeland aanleiding om het initiatief te nemen voor een dgd voor de gehele provincie. Het college van b en w van Vlissingen meent echter dat het takenpakket van de dgd wel meer biedt dan het geen de drie gemeente-artsen kunnen, maar dat de huidige voorzieningen ook voldoende garanties bieden voor een goede gezondheidszorg. „Boven dien is de financiële situatie van de gemeente van dien aard, dat wij ons het meerdere dat de dgd biedt met kunnen veroorloven", aldus het colle ge in het voorstel aan de gemeente raad. Volgens wethouder Adan is er geen enkele waarborg, dat de structurele bijdrage van het rijk van drie gulden per inwoner in de toekomst gehand haafd blijft. Gedeputeerde Don stelt dat die bijdrage een doeluitkering wordt en hij geen redenen heeft om aan te nemen dat de staatssecretaris daarop zal korten binnen enkele ja ren. „Wij hebben al meerdere malen ervaren dat een doeluitkering via het gemeentefonds geleidelijk wordt op genomen in de uitkering volgens de financiële verhoudingswet en dat die daarop wordt gekort De schoolbege leidingsdienst is daarvan een duide lijk voorbeeld. De randvoorzieningen zijn zondermeer geschrapt. Wenneer wij echter eenmaal deel uitmaken van de gemeenschappelijke regeling kun nen wij niet zondermeer uitstappen", aldus de Vlissingse wethouder. Hij stelde verder, dat de komende drie tot vier jaren nog geen wettelijke ver plichting voor een basisgezondheids dienst is te vernachten. bevestigde, dat begm deze week nog overleg heeft plaatsgevonden tussen hem en de verschillende gemeenten, waarbij een dringend beroep op Vlis singen is gedaan wel deel te nemen, Het voorstel van b en w van Vlissin gen wordt overigens maandag (24 oktober) besproken in de commissie van advies en bijstand voor de volks gezondheid en milieuhygiëne Deze commissievergadering in liet stadhuis van Vlissingen begint om 17.00 uur Terwijl twee oude locomotieven geduldig puffend wachten, hijsen de passagiers zich woensdagmiddag in een zestal rijtuigen van de stoomtram Goes-Borssele. Ondanks dat de stalen stoet zich voor het laatst over het traject gaat begeven, overheerst een vrolijke stemming op het kleine perron in Goes. Buiten vertoeven de aanwezigen in een naar kolen riekende mist van de stoomloc's. In de rijtuigen verdringen passagiers zich om de beste plekjes. Kinderen benadrukken luidruchtig hun aanwezigheid. Het pleziertochtje tijdens hun herfstvakantie geeft aanleiding tot de nodige uitbundigheid. Moeders proberen hun enthou siasme vergeefs in te dammen. Twee bejaarde dames zoeken met een kieskeurige blik een lege coupé in een eerste-klasrijtuig. „Nee, die andere zijn leuker", zegt een van hen. en ze sleurt haar reisgezellin, die juist nieuwsgierig een kijkje in een van de ruimten nam. aan de arm mee naar Het uiteenlopende gezelschap zit na een half uur geduldig en verwach tingsvol op het verlossende fluitsig naal van vertrek te wachten als een klas schoolkinderen op weg naar de Efteling. Wanneer het signaal sner pend "doorklinkt, zet de stoet zich langzaam in beweging. Zwaar rollen de wielen over de rails. Eenmaal op gang. lijkt de helft van de passa giers uit het raam te hangen Tu rend naar de trekkende locomotie ven. die driftig hun stoom de lucht in blazen Niet vreemd, al die nostalgie met betrekking tot het stoomwezen, Het reizen met een stoomtrein heeft iets gezelligs, ge moedelijks De gezichten staan be duidend minder verveeld dan in veel elektrisch voortbewogen NS- treinen het geval is. Toeschouwers in de trein en langs het traject opgesteld proberen de stoomtram menigmaal met een foto- of filmca mera te vereeuwigen. Toch: de laatste rit. Niet makkelijk te verwerken voor al die vrijwilli gers. die zich twaalf jaar lang voor het behoud en welzijn van de stoomtram hebben ingezet. Secre taris J. P. Wijtenburg van de stich ting stoomtram Goes - Borssele weet er alles van. Begonnen met bonken oud roest, hebben de SGB- ers met veel pijn en moeite in de loop der jaren iets opgebouwd, dat niet meer weg te denken valt. „Er gaat een stuk van je leven inzitten", zegt de secretaris. „Als dat ineens voor je voeten wordt weggemaaid dan voel je je rot' De klap komt nog harder aan omdat er zo veel goede zaken door vóór het spoorgebeuren door de SGB wor den volbracht, waar de NS geen oog voor heeft. De propaganda voor de spoorwegen bijvoorbeeld. Het toe nemend aantal treinreizigers, dat een gecombineerde kaart koopt, waarmee ze van elk willekeurig sta tion in Nederland per spoor naar Goes reizen om vervolgens op de stoomtram over te stappen. ..We krijgen hier mensen die zeggen: we hebben heel lang met meer met de trein gereden, maar het is toch wel een prettige wijze van vervoer", vertelt Wijtenburg. En daarbij komt nog de functie van toeristische trek pleister in Zeeland. ,.Er zijn hier toch ai zo weinig slechtweervoorzie- ningen", concludeert de secretaris. Ondertussen is de trein in Oudelan de beland, waar de locomotieven Enter en Bison 'omlopen'. Oudelan de is het keerpunt en de loe's dienen aan de andere kant van de stoet de rijtuigen vastgekoppeld te worden Voor de passagiers een gelegenheid om de benen te strekken en foto's te maken De locomotieven blazen een hoeveelheid stoom op die menig brandweerman argwanend naar bo ven zou doen kijken Toevalligerwij ze is tijdens deze laatste rit ook de brassband Onda uit Middelburg aanwezig.-In het verleden was ooit eens afgesproken, dat de jeugdige muzikanten een tocht mochten meerijden in ruil voor een vrolijke noot. En dat gebeurt nu. Wankelend in het gras naast de rails m Oude lande spelen ze hun melodieën. Uit volle borst blazen de muzikanten het opgewekte deuntje van de Bos ton Bounce. Al zou de kraaienmars tijdens deze laatste rit wellicht toe passelijker geweest zijn. Een trieste zaak, zo'n afscheid. De medewerkers worden voort durend geattendeerd op het feit dat de ritten van de stoomtram van de baan zijn. Al was het maar door het potje in de restauratiewagen voor giften, dat het opschrift draagt 'Met uw steun kan deze loc weer rijden'. En tijdens de terugweg wordt menige herinnering weer naar boven gehaald. De vele film opnamen met de loe's, de kleine incidenten zoals de koeien die hals starrig weigerden van de rails te wijken. Maar de omwonenden, toe risten, koeien en schapen zullen hun vertrouwde loe's in het land schap moeten missen. De stoom tram blaast zijn laatste rokerige adem uit. Al koesteren de mensen van de SGB nog een sprankje hoop, het slation lijkt gepasseerd. In Hoedekenskerke stoppen de lo comotieven om water te tanken. Deze pauze van circa 25 minuten biedt de kinderen de kans zich langs en op de dijk nog eens goed uit te leven. Ze werden al enigszins ongeduldig. Bij het vertrek schallen de stoomfluiten extra lang. Uit pro test. Dan volgen de laatste kilome ters van het traject. Met als doel Goes, het eindstation Voorzitter M F Boogert van de SGB kan het woord NS niet meer over zijn lippen krijgen „Het mag ineens niet meer", zegt hij veront waardigd. „Het is echt jammer. Het gaat allemaal kapot" Hoewel niet alle toekomstverwachtingen van de voorzitter wat betreft de stoomtram verdwenen zijn, laat hij doorsche meren al aan een nieuwe onderne ming te hebben gedacht. Samen met anderen van de SGB is de gedachte ontstaan 'de hele boel' te verkopen en een stoomboot aan te schaffen. Natuurlijk moet het wel een haalbare kaart zijn. geeft Boog ert onmiddellijk toe. „Maar als een schip vergaal, pro beert iedereen mogelijkheden te vinden om het vege lijf te redden... René GroeneveU fADVERTENTIE hsis J( gemeenteraad van Vlissingen Wlin maart 1980 in principe inge- met de vorming van een dis- frtsgezondheidsdienst voor Mid- Wantrouwen „Ik begrijp het wantrouwen van Vlis singen wel, maar in dit kader is er geen reden voor wantrouwen", is de reactie van dc heer Don. Hij erkende dat elke deelnemer aan de gemeen schappelijke regeling is gebonden aan een termijn, voor tot uittreding kan worden overgegaan. „Men moet twee jaar tevoren opzeggen en kan er dan na een afbouwperiode van vijf jaar uit", bevestigde hii. Het Vlissmgs raadslid M Lorier (CDA) zei in de commissie financiën, dat de provincie maar met een bijdra ge moet komen, omdat die er finan cieel veel gunstiger zou voorstaan aan de gemeenten. Het raadslid F. K. P. Schets (PvdA) stemde in met die opmerking. „Ik heb begrepen dat de druk van de provincie op de gemeente Vlissingen niet onaanzienlijk is en het standpunt van de gemeente Vlissin gen niet in dank wordt afgenomen", zei de heer Schets. Hij voegde daar aan toe. dat in zijn fractie zeer ver schillende meningen bestaan over wel of niet toetreden Gedeputeerde Don a g rente komt vrij 1 l mw int jaar van .aflossing m of bit tussentijdse 1 VERZILVERING. lilTcCtlclTcndcmch'l per l8 oktober ujS.y Algiltcpriis I y68.- (mol opgelopen rente ad f43.16) ABN Spaarbiljetten 1983/1989 zijn waardepapieren met beurs notering. Vanaf 1 maart 1989 zijn ze te verzilveren voor f 1.500- (incl opgelopen rente). Tussentijdse verkoop via de beurs is mogelijk. ABN Spaarbiljetten zijn heel interessant als u uw rente-inkomsten naar de toekomst wilt verschuiven. Bijvoor beeld omdat uw inkomen dan zoveel lager zal zijn dat uw rente-inkomsten in een lager belastingtarief zullen vallen. ABN Spaarbiljetten 1983/1989 kunt u uit afgifte, dus zonder bijkomende kosten kopen. Uw spaargeld verdient de beste rente.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 31