Stoomtram Goes-Borsele stopt met toeristenlij n AFSCHEID 495 ABN Bank Prisma gezonken vlet drijft weer B en w Vlissingen willen niet in Districts-gezondheidsdienst de laatste rit ABN SPAARBIOET1983/1989 Wijn ProefGids GEVOLG BEZUINIGINGEN NS BIJ DE BOEKHANDEL VAN DE MAAND OKTOBER K. KOOLHOVEN UITSTEKENDE LEIDRAAD BIJ DE AANKOOP VAN WIJN CEZF M NS hanteert, voldoet. Machinist Jan Strooband zet de zaken op een rijtje: Goes is sinds 1868 per trein bereik baar, Het eindpunt Oudelande wordt door een busdienst bediend De loco- jOES De stichting stoomtram Goes-Borssele zal met ingang van januari 1984 haar [oomritten moeten staken. De directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in Utrecht wil het eind van dit jaar, wanneer het contract met de SGB afloopt, de vergunning voor het jtvoeren van de ritten intrekken. Als voornaamste argument voert de NS bezuinigingen aan. let spoorwegbedrijf moet bijvoorbeeld in 1984 75 miljoen gulden inkrimpen en kan zich - eigen zeggen - niet veroorloven meer dan één museumlijn, van de vijf die raillijnen en cbouvven van de NS huren, te steunen. De stoomtram Hoorn-Medemblik voldoet volgens de IS het best aan de gestelde voorwaarden en mag blijven voortbestaan. De overige lijnen forden opgedoekt, naar het zich nu laat aanzien, go-wel de museumlijnen zelf huur- waterstaai en bij nel ministerie van L»n aan de NS betalen, kosten ze economische zaken (waaronder toe- m spoorwegbedrijf geld, stelt pers- "sme valt) aangedrongen om te be- «rllchter J Meijer van de NS. De kijken op welke wijze de stoomtram gelijke kosten (inclusief onder- Goes-Borssele kan blijven rijden. »-ud van de rails en hand- en span- De mensen van de SGB stellen dat de motieven van de SGB hebben allen in OHisten) belopen drie keer zoveel als stichting zeker aan de criteria, die de het verleden dienst gedaan bij Neder- m de rekening van de stoomtramver- eiigmgen staat genoteerd, vertelt hij. ojn ons eigenlijk rotgeschrok- 01" zegt hij ..Zelfs een fractie van de ;n worden niet opgebracht" Bo- ïen - betoogt de NS - kampen de „jmtramhjnen met een betalings- ichterstand en kunnen ze hun ver plichtingen wat veiligheid bijvoor- teeld betreft niet nakomen. Inmid dels is de stichting stoomtram Til- VLISSINGEN- De rijks- 'ourg-Turnhout gedwongen haar rit- politic te water heeft ten te staken De volgende stichting woensdag geen duide- oor wie het doek dient te vallen, is de lijke oorzaken kunnen Boomtram Goes-Borssele vinden voor het zinken Inmiddels is een storm van protesten van de twee schepen in losgebroken tegen de voorgenomen de Vlissingse Binnenha- «pheffing. Behalve de medewerkers ven. Afgelopen week- unde SGB, hebben ook de ANWB en einde zonken, vermoe- ki kamerlid drs. H. Eversdijk hun delijk door de storm, de een hefvermogen van 25 •rrontwaardiging uitgesproken. De houten viskotter Karo- ton. De eigenaar van het iSTVB voert aan dat de museumver- lina B en de stalen vlet stalen schip, de heer C. een beschadigde kajuit en een verbogen reling kwam de negen meter lange vlet boven water De firma Jac Goud uit Waarde, die dinsdag de kotter al had opgeta keld. gebruikte voor het karwei een kraan met De eigenaar van de vis kotter, de heer Ch. Boel uit Vlissingen, die voor zijn schip niet verzekerd is, had bij de politie om een onderzoek ge vraagd. maar nu dit woensdag niets oplever de beschouwt de politie de zaak als afgedaan Het is verder een civiele aijlngen zelf het geld opbrengen BZ 1. Nadat de kotter Oreel uit Souburg, ver- kwestie die via de verze- toor het onderhoud van de gebouwen dinsdag weer bov to baan. Bovendien wijst de bond op ter werd gehaald, volg- krt stimuleringsaspect voor hel bin- de gisteren de vlet. [inlands toerisme. Eversdijk heeft Met een gebroken mast, ten worden. Pij het ministerie van verkeer (ADVERTENTIE I moedde dat de motor en kering gespeeld moet electriciteit aan worden, liet men bij de boord gereviseerd moe- rijkspolitie te water we- Ir,ONDERDAG 20 OKTOBER 1983 r 1 k m RENTE KOMT VRIJ 1 1 L_i fg IN 'T JAAR VAN AFLOSSING OF BIJ TUSSENTIJDSE VERZILVERING. bevestigde, dat begin deze week nog overleg heeft plaatsgevonden tussen hem en de verschillende gemeenten, waarbij een dringend beroep op Vlis singen is gedaan wel deel te nemen Het voorstel van b en w van Vlissin gen wordt overigens maandag (24 oktober 1 besproken in de commissie van advies en bijstand voor de volks gezondheid en milieuhygiëne Deze commissievergadering in het stadhuis van Vlissingen begint om 17.00 uur. GEDEPUTEERDE VREEST AFHAKEN MEER GEMEENTEN 1LISSINGEN - Het college van b en M'an Vlissingen stelt de gemeente raad voor niet toe te treden tot de Kmfenschappelijke regeling Dis- Incls Gezondheidsdienst Zeeland, to Vlissingse commissie voor de fi- sincien heeft hiermee woensdag in- (fttemd. na een toelichting van wet- toder ing G. J. A. M. Adan (CDA) ;in financiën over de grote onzeker heid, dat het rijk ook in de toekomst raldoendc blijft betalen en er geen Ljdrage van de gemeente nodig zal 'XL "meer de gemeenteraad van Vlis- -gen deze maand besluit niet deel te men aan deze gemeenschappelijke Meling, dan bestaat volgens de Zeeuwse gedeputeerde W. Don (PvdA) m kans, dat ook andere gemeenten "nog besluiten niet meer deel te men In de Districts Gezondheids- 1 dienst. •Ik voel me echt gefrustreerd, dat felngen uit de boot valt en ook "idere gemeenten weer gaan herover den of ze wel moeten deelnemen. 8I] praktisch alle gemeenten is het "tod. zoals Terneuzen. Goes. Middel burg. Zierikzee en Mariekerke Ik herweeg om alle criteria nog eens op krijtje te tetten en die alsnog aan Vlissingse commissies voor te leg- im hoe ongebruikelijk dat ook is. Ik r*l me echter met de rug tegen de "Br gedrukt", aldus de gedeputeer- s Hij zei verder een dringend beroep 'doen op de gemeente Vlissmgen. 5aat voor 15 november een beslis- ®g moet worden genomen in ver bid met een startsubsidie van het -imstene. van zeven gulden per in- 'oner ..Wij zijn nu al vanaf 1965 kng Binnen enkele jaren wordt een ^gezondheidsdienst wettelijk ver pacht. Als Vlissingen dan alsnog moet fluiten mist men de startbijdrage 'ifl zeven gulden per inwoner", zegt gedeputeerde desgevraagd. - Basis "e gemeenteraad van Vlissingen '«ft in maart 1980 in principe inge- "fod met de vorming van een dis- ttdsgezondheidsdienst voor Mid den-Zeeland, wanneer daarvoor ten minste een financieel verantwoorde basis aanwezig zou zijn. Ook de ge meenteraden van Middelburg en Goes spraken zich in principe posi tief uit, terwijl de andere gemeenten volgens b en w van Vlissingen nog een afwachtende houding aannamen. Vorig jaar werd echter nog steeds niet aan die voorwaarde voldaan. Deze ontwikkeling was voor gs van Zeeland aanleiding om het initiatief te nemen voor een dgd voor de gehele provincie Het college van b en w van Vlissingen meent echter dat het takenpakket van de dgd wel meer biedt dan het geen de drie gemeente-artsen kunnen, maar dat de huidige voorzieningen ook voldoende garanties bieden voor een goede gezondheidszorg Boven dien is de financiële situatie van de gemeente van dien aard. dat wij ons het meerdere dat de dgd biedt met kunnen veroorloven", aldus het colle ge in het voorstel aan de gemeente raad. Volgens wethouder Adan is er geen enkele waarborg, dat de structurele bijdrage van het rijk van drie gulden per inwoner in de toekomst gehand haafd blijft. Gedeputeerde Don stelt dat die bijdrage een doeluitkering wordt en hij geen redenen heeft om aan te nemen dat de staatssecretaris daarop zal korten binnen enkele ja ren. „Wij hebben al meerdere malen ervaren dat een doeluitkering via het gemeentefonds geleidelijk wordt op genomen in de uitkering volgens de financiële verhoudingswet en dat die daarop wordt gekort De schoolbege leidingsdienst is daarvan een duide lijk voorbeeld. De rand voorzieningen zijn zondermeer geschrapt. Wenneer wij echter eenmaal deel uitmaken van de gemeenschappelijke regeling kun nen wij met zondermeer uitstappen' aldus de Vlissingse wethouder. Hij stelde verder, dat de komende dne tot vier jaren nog geen wettelijke ver plichting voor een basisgezondheids dienst is te verwachten. Wantrouwen „Ik begrijp het wantrouwen van Vlis singen wel, maar in dit kader is er geen reden voor wantrouwen", is de reactie van de heer Don. Hij erkende dat elke deelnemer aan de gemeen schappelijke regeling is gebonden aan een termijn, voor tot uittreding kan worden overgegaan. „Men moet twee jaar tevoren opzeggen en kan er dan na een afbouwperiode van vijf jaar uit", bevestigde hij. Het Vhssings raadslid M Lorter (CDA) zei in de commissie financien, dat de provincie maar met een bijdra ge moet komen, omdat die er finan cieel veel gunstiger zou voorstaan dan de gemeenten. Het raadslid F K. P. Schets (PvdA) stemde in met die opmerking. ,,Ik heb begrepen dat de druk van de provincie op de gemeente Vlissingen niet onaanzienlijk is en het standpunt van de gemeente Vlissin gen niet in dank wordt afgenomen", zei de heer Schets. Hij voegde daar aan toe, dat in zijn fractie zeer ver schillende meningen bestaan over wel of niet toetreden Gedeputeerde Don ABN Spaarbiljetten 1983/1989 zijn waardepapieren met beurs notering. Vanaf'1 maart 1989 zijn ze te verzilveren voor f 1.500.- (incl. opgelopen rente). Tussentijdse verkoop via de beurs is mogelijk. ABN Spaarbiljetten zijn heel interessant als u uw rente-inkomsten naar de toekomst wilt verschuiven. Bijvoor beeld omdat uw inkomen dan zoveel lager zal zijn dat uw rente-inkomsten in een lager belastingtarief zullen vallen. ABN Spaarbiljetten 1983/1989 kunt u uit afgifte, dus zonder bijkomende kosten kopen. Uw spaargeld verdient de beste rente. Ondertussen is de trein in Oudelan de beland, waar de locomotieven Enter en Bison 'omlopen' Oudelan de is het keerpunt en de loc s dienen aan de andere kant van de stoet de rijtuigen vastgekoppeld te worden Voor de passagiers een gelegenheid om de benen te strekken en foto's te landse bedrijven. Het merendeel van de rijtuigen is vooroorlogs materieel Hoewel de NS ook naar baten heeft gekeken, wordt niet de indruk gewekt dat dit bij de besluitvorming heeft meegespeeld Voorzitter M F Boog- ert van de stichting spreekt over een huidige schuld van 45.000 gulden, Die is volgens hem voornamelijk te wijten aan een huurverhoging van 600 pro cent voor de loods, die de stichting gebruikt Nu wordt 16.000 gulden in plaats van 2 500 gulden per jaar be taald. Voorts maakt secretaris J P Wijtenburg gewag van een rampzalig mooie zomer in 1982. Daardoor meld den zich het vong jaar een beperkt aantal passagiers aan. hetgeen te wei nig geld in het laatje bracht De verhoging van de loodshuur is bij menig SGB'er in het verkeerde keel gat geschoten Temeer omdat de vrij willigers van de stichting het gebouw zelf hebben opgeknapt Het dak is gerepareerd, een tweede spoor is aan gelegd en toiletten en douches zijn aangebracht. „Het regende voorheen harder binnen dan buiten", vertelt Wijtenburg „Het gebouw was echt bouwvallig". Vrijwilliger Kees Wiele- maker heeft het over onwil van de NS. „Ze zijn daar puur zakelijk bezig", meent hij „Ze kijken niet naar de promotie van het spoorweggebeuren door ons. Dat wordt niet gewaar deerd" Secretaris Wijtenburg liet als enig lichtpuntje nog de beantwoording van de vragen gesteld door het ka merlid Eversdijk. Daarover kon de afdeling voorlichting van het minis terie van verkeer en waterstaat geen informatie verschaffen. Inmiddels is bekend dat de provincie Zeeland en de betrokken ministeries over de zaak contact met elkaar hebben op genomen. maken De locomotieven blazen een hoeveelheid stoom op die menig brandweerman argwanend naar bo ven zou doen kijken Toevalligerwij ze is tijdens deze laatste rit ook de brassband Onda uit Middelburg aanwezig In het verleden was ooit eens afgesproken, dat de jeugdige muzikanten een tocht mochten meerijden in ruil voor een vrolijke noot En dat gebeurt nu. Wankelend in het gras naast de rails in Oude lande. spelen ze hun melodieën. Uit volle borst blazen de muzikanten het opgewekte deuntje van de Bos ton Bounce. Al zou de kraaienmars tijdens deze laatste rit wellicht toe passelijker geweest zijn. Een trieste zaak. zo'n afscheid. De medewerkers worden voort durend geattendeerd op het feit dat de ritten van de stoomtram van de baan zijn. Al was het maar door het potje in de restauratiewagen voor giften, dat het opschrift draagt 'Met uw steun kan deze loc weer rijden'. En tijdens de terugweg wordt menige herinnering weer Terwijl twee oude locomotieven geduldig puffend wachten, hijsen de passagiers zich woensdagmiddag in een zestal rijtuigen van de stoomtram Goes-Borssele. Ondanks dat de stalen stoet zich voor het laatst over het traject gaat begeven, overheerst een vrolijke stemming op het kleine perron in Goes. Buiten vertoeven de aanwezigen in een naar kolen riekende mist van de stoomloc's. In de rijtuigen verdringen passagiers zich om de beste plekjes. Kinderen benadrukken luidruchtig hun aanwezigheid. Het pleziertochtje tijdens hun herfstvakantie geeft aanleiding tot de nodige uitbundigheid. Moeders proberen hun enthou siasme vergeefs in te dammen. Twee bejaarde dames zoeken met een kieskeurige blik een lege coupé in een eerste-klasrijtuig. „Nee. die andere zijn leuker", zegt een van hen. en ze sleurt haar reisgezellin, die juist nieuwsgierig een kijkje in een van de ruimten nam. aan de arm mee naar voren. Het uiteenlopende gezelschap zit na een half uur geduldig en verwach tingsvol op het verlossende fluitsig naal van vertrek te wachten als een klas schoolkinderen op weg naar de Eftelmg Wanneer het signaal sner pend doorklinkt, zet de stoet zich langzaam in beweging. Zwaar rollen de wielen over de rails Eenmaal op gang, lijkt de helft van de passa giers uit het raam te hangen Tu rend naar de trekkende locomotie ven, die driftig hun stoom de lucht in blazen. Niet vreemd, al die nostalgie met betrekking tot het stoomwezen. Het reizen met een stoomtrein heeft iets gezelligs, ge moedelijks. De gezichten staan be duidend minder verveeld dan in veel elektrisch voortbewogen NS- treinen het geval is. Toeschouwers in de trein en langs het traject opgesteld proberen de stoomtram menigmaal met een foto- of filmca mera te vereeuwigen Toch: de laatste rit. Niet makkelijk te verwerken voor al die vrijwilli gers. die zich twaalf jaar lang voor het behoud en welzijn van de stoomtram hebben Ingezet Secre taris J P Wijtenburg van de stich ting stoomtram Goes - Borssele weet er alles van. Begonnen met bonken oud roest, hebben de SGB- ers met veel pijn en moeite in de loop der jaren iets opgebouwd, dat niet meer weg te denken valt ,.Er gaat een stuk van je leven inzitten", zegt de secretaris. „Als dat ineens voor je voelen wordt weggemaaid, dan voel je je rot' De klap komt nog harder aan omdat er zo veel goede zaken door vóór het spoorgebeuren door de SGB wor den volbracht, waar de NS geen oog voor heeft.'De propaganda voor de spoorwegen bijvoorbeeld Het toe nemend aantal treinreizigers, dat een gecombineerde kaart koopt, waarmee ze van elk willekeurig sta tion in Nederland per spoor naar Goes reizen om vervolgens op de stoomtram over te stappen „We krijgen hier mensen die zeggen we hebben heel lang niet meer met de trein gereden, maar het is toch wel een prettige wijze van vervoer", vertelt Wijtenburg. En daarbij komt nog de functie van toeristische trek pleister in Zeeland. „Er zijn hier toch al zo weinig slechtweervoorzie- ningen". concludeert de secretaris. naar boven gehaald. De vele film opnamen met de loe's, de kleine incidenten zoals de koeien die hals starrig weigerden van de rails te wijken. Maar de omwonenden, toe risten. koeien en schapen zullen hun vertrouwde Ioc's in het land schap moeten missen. De stoom tram blaast zijn laatste rokerige adem uit. Al koesteren de mensen van de SGB nog een sprankje hoop, het station lijkt gepasseerd. In Hoedekenskerke stoppen de lo comotieven om water te tanken- Deze pauze van circa 25 minuten biedt de kinderen de kans zich langs en op de dijk nog eens goed uit te leven. Ze werden al enigszins ongeduldig Bij het vertrek schallen de stoomfluiten extra lang. Uit pro test Dan volgen de laatste kilome ters van het traject. Met als doel Goes, het eindstation Voorzitter M. F. Boogert van de SGB kan het woord NS niet meer over zijn lippen krijgen. „Het mag ineens niet meer", zegt hij veront waardigd. „Het is echt jammer Het gaat allemaal kapot" Hoewel niet allé toekomstverwachtingen van de voorzitter wat betreft de stoomtram verdwenen zijn. laat hij doorsche meren al aan een nieuwe onderne ming te hebben gedacht Samen met anderen van de SGB is de gedachte ontstaan 'de hele boel' te verkopen en een stoomboot aan te schaffen. Natuurlijk moet het wel een haalbare kaart zijn, geeft Boog ert onmiddellijk toe. „Maar als een schip vergaat, pro beert iedereen mogelijkheden te vinden om het vege lijf te redden... Renè Groenevelt

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 1983 | | pagina 29