Stoomtram Goes-Borsele
stopt met toeristenlijn
AFSCHEID
495
ABN Bank
B en w Vlissingen willen niet
in Districts-gezondheidsdienst
de laatste rit
GEZONKEN VLET
DRIJFT WEER
PRISMA
Wijn
ProefGids
GEVOLG BEZUINIGINGEN NS
HOORT
ZIETif
3"
ABN SPAARBILJET1983/1989
QONDERDAG 20 OKTOBER 1983
PZC/provincie
19
GOES De stichting stoomtram Goes-Borssele zal met ingang van januari 1984 haar
I stoomritten moeten staken. De directie van de Nederlandse Spoorwegen (NS) in Utrecht wil
aan het eind van dit jaar, wanneer het contract met de SGB afloopt, de vergunning voor het
uitvoeren van de ritten intrekken. Als voornaamste argument voert de NS bezuinigingen aan.
Het spoorwegbedrijf moet bijvoorbeeld in 1984 75 miljoen gulden inkrimpen en kan zich -
naar eigen zeggen - niet veroorloven meer dan één museumlijn, van de vijf die raillijnen en
■bebouwen van de NS huren, te steunen. De stoomtram Hoorn-Medemblik voldoet volgens de
SS het best aan de gestelde voorwaarden en mag blijven voortbestaan. De overige lijnen
«orden opgedoekt, naar het zich nu laat aanzien.
Soewel de museumlijnen zelf huur- waterstaat en bij net ministerie van NS hanteert, voldoet. Machinist Jan
tosten aan de NS betalen, kosten ze economische zaken (waaronder toe- Strooband zet de zaken op een rijtje:
•i; spoorwegbedrijf geld. stelt pers- risme valt) aangedrongen om te be- Goes is sinds 1868 per trein bereik-
'xirüchter J Meijer van de NS. De kijken op welke wijze de stoomtram baar. Het eindpunt Oudelanae wordt
prkelijke kosten (inclusief onder- Goes-Borssele kan blijven rijden. door een busdienst bediend. De loco-
vud van de rails en hand- en span- De mensen van de SGB stellen dat de motieven van de SGB hebben allen in
instem belopen drie keer zoveel als stichting zeker aan de criteria, die de het verleden dienst gedaan bij Neder-
»de rekening van de stoomtramver-
een beschadigde kajuit
en een verbogen reling
kwam de negen meter
De eigenaar van de vis-
kotter. de heer Ch. Boel
uit Vlissingen, die voor
«igingen staat genoteerd, vertelt hij.
We zijn ons eigenlijk rotgeschrok-
ien" zegt hij. „Zelfs een fractie van de
losten worden niet opgebracht". Bo-
rendien - betoogt de NS - kampen de
stoomtramlijnen met een betalings-
iciiterstand en kunnen ze hun ver
plichtingen wat veiligheid bijvoor
beeld betreft niet nakomen. Inmid-
jels is de stichting stoomtram Til- VLISSINGEN- De rijks-
burg-Turnhout gedwongen haar rit- politie te water heeft
ten te staken De volgende stichting woensdag geen duide-
voor wie het doek dient te vallen, is de lijke oorzaken kunnen
stoomtram Goes-Borssele. vinden voor het zinken
inmiddels is een storm van protesten van de twee schepen in
losgebroken tegen de voorgenomen de Vlissingse Binnenha-
opheffing. Behalve de medewerkers ven. Afgelopen week-
van de SGB, hebben ook de ANWB en einde zonken, vermoe-
btt kamerlid drs. H. Eversdijk hun delijk door de storm, de een hefvermogen van 25 de zaak als afgedaan,
verontwaardiging uitgesproken. De houten viskotter Karo- ton. De eigenaar van het
ANWB voert aan dat de museumver- lina B en de stalen vlet stalen schip, de heer C. Het is verder een civiele
algingen zelf het geld opbrengen BZ 1. Nadat de kotter Oreel uit Souburg, ver- kwestie die via de verze-
voorhet onderhoud van de gebouwen dinsdag weer boven wa-
to baan. Bovendien wijst de bond op ter werd gehaald, volg
iet slimuleringsaspect voor het bin- de gisteren de vlet.
tenlands toerisme. Eversdijk heeft Met een gebroken mast.
bij het ministerie van verkeer en
lange vlet boven water, zijn schip niet verzekerd
De firma Jac Goud uit is, had bij de politie om
Waarde, die dinsdag de een onderzoek ge-
kotter al had opgèta- vraagd, maar nu dit
keld, gebruikte voor het woensdag niets oplever-
karwei een kraan met de beschouwt de politie
moedde dat de motor en kering gespeeld moet
de electriciteit aan worden, liet men bij de
boord gereviseerd moe- rijkspolitie te water we
ten worden. ten
landse bedrijven. Het merendeel van
de rijtuigen is vooroorlogs materieel
Hoewel de NS ook naar baten heeft
gekeken, wordt met de indruk gewekt
dat dit bij de besluitvorming heeft
meegespeeld. Voorzitter M F Boog-
ert van de stichting spreekt over een
huidige schuld van 45.000 gulden Die
is volgens hem voornamelijk te wijten
aan een huurverhoging van 600 pro
cent voor de loods, die de stichtmg
gebruikt Nu wordt 16.000 gulden in
plaats van 2.500 gulden per jaar be
taald Voorts maakt secretaris J P
Wijtenburg gewag van een rampzalig
mooie zomer in 1982 Daardoor meld
den zich het vorig jaar een beperkt
aantal passagiers aan. hetgeen te wei
nig geld in het laatje bracht
De verhoging van de loodshuur is bij
menig SGB er in het verkeerde keel
gat geschoten. Temeer omdat de vrij
willigers van de stichting het gebouw
zelf hebben opgeknapt Het dak is
gerepareerd, een tweede spoor is aan
gelegd en toiletten en douches zijn
aangebracht „Het regende voorheen
harder binnen dan buiten", vertelt
Wijtenburg. „Het gebouw was echt
bouwvallig' Vrijwilliger Kees Wiele-
maker heeft het over onwil van de NS.
„Ze zijn daar puur zakelijk bezig",
meent hij. „Ze kijken niet naar de
promotie van het spoorweggebeuren
door ons. Dat wordt niet gewaar
deerd"
Secretaris Wijtenburg liet als enig
lichtpuntje nog de beantwoording
van de vragen gesteld door het ka
merlid Eversdijk. Daarover kon de
afdeling voorlichting van het minis
terie van verkeer en waterstaat geen
informatie verschaffen. Inmiddels is
bekend dat de provincie Zeeland en
de betrokken ministeries over de
zaak contact met elkaar hebben op
genomen.
(ADVERTENTIE)
Bil DE BOEKHANDEL
VAN DE MAAND
OKTOBER
K. KOOLHOVEN
UITSTEKENDE LEIDRAAD
BIJ DE AANKOOP VAN WIJN
deze m
GEDEPUTEERDE VREEST AFHAKEN MEER GEMEENTEN
MSSINGEN - Het college van b en
Vlissingen stelt de gemeente
oor niet toe te treden tot de
((meenschappelijke regeling Dis
tricts Gezondheidsdienst Zeeland.
De Vlissingse commissie voor de fi-
uncién heeft hiermee woensdag in-
lötemd, na een toelichting van wet
houder ing G. J. A. M. Adan (CDA)
hu financiën over de grote onzeker-
'<id, dat het rijk ook in de toekomst
[voldoende blijft betalen en er geen
bijdrage van de gemeente nodig zal
lijn.
Wanneer de gemeenteraad van Vlis-
tngen deze maand besluit niet deel te
Mmen aan deze gemeenschappelijke
«geling. dan bestaat volgens de
Zeeuwse gedeputeerde W. Don (PvdA)
de kans, dat ook andere gemeenten
besluiten niet meer deel te
«men in de Districts Gezondheids
dienst,
-ft voel me echt gefrustreerd, dat
dingen uit de boot valt en ook
Lidere gemeenten weer gaan herover
den of ze wel moeten deelnemen,
ft) praktisch alle gemeenten is het
zoals Terneuzen. Goes, Middel-
Zierikzee en Manekerke. Ik
"erweeg om alle criteria nog eens op
rijtje te tetten en die alsnog aan
Vlissingse commissies voor te leg-
B, hoe ongebruikelijk dat ook is. Ik
me echter met de rag tegen de
tuur gedrukt", aldus de gedeputeer-
Hij zei verder een dringend beroep
doen op de gemeente Vlissingen,
'-■dat voor 15 november een beslis
ts moet worden genomen in ver-
•«r.d met een startsubsidie van het
•tnisterie. van zeven gulden per in-
toner. „Wij zijn nu al vanaf 1965
Binnen enkele jaren wordt een
^gezondheidsdienst wettelijk ver-
tocht, Als Vlissingen dan alsnog moet
insluiten mist men de startbijdrage
ian zeven gulden per inwoner", zegt
gedeputeerde desgevraagd.
den-Zeeland, wanneer daarvoor ten
minste een financieel verantwoorde
basis aanwezig zou zijn. Ook de ge
meenteraden van Middelburg en
Goes spraken zich in principe posi
tief uit, terwijl de andere gemeenten
volgens b en w van Vlissingen nog
een afwachtende houding aannamen.
Vorig jaar werd echter nog steeds met
aan die voorwaarde voldaan. Deze
ontwikkeling was voor gs van Zeeland
aanleiding om het initiatief te nemen
voor een dgd voor de gehele provincie.
Het college van b en w van Vlissingen
meent echter dat het takenpakket
van de dgd wel meer biedt dan het
geen de drie gemeente-artsen kunnen,
maar dat de huidige voorzieningen
ook voldoende garanties bieden voor
een goede gezondheidszorg. „Boven
dien is de financiële situatie van de
gemeente van dien aard, dat wij ons
het meerdere dat de dgd biedt niet
kunnen veroorloven", aldus het colle
ge in het voorstel aan de gemeente
raad.
Volgens wethouder Adan is er geen
enkele waarborg, dat de structurele
bijdrage van het rijk van dne gulden
per inwoner in de toekomst gehand
haafd blijft. Gedeputeerde Don stelt
dat die bijdrage een doeluitkering
wordt en hij geen redenen heeft om
aan te nemen dat de staatssecretaris
daarop zal korten binnen enkele ja
ren „Wij hebben al meerdere malen
ervaren dat een doeluitkering via het
gemeentefonds geleidelijk wordt op
genomen in de uitkering volgens de
financiële verhoudingswet en dat die
daarop wordt gekort. De schoolbege
leidingsdienst is daarvan een duide
lijk voorbeeld De randvoorzieningen
zijn zondermeer geschrapt Wenneer
wij echter eenmaal deel üitmaken van
de gemeenschappelijke regeling kun
nen wij niet zondermeer uitstappen",
aldus de Vlissingse wethouder. Hij
stelde verder, dat de komende drie tot
vier jaren nog geen wettelijke ver
plichting voor een basisgezondheids
dienst is te verwachten.
bevestigde, dat begin deze week nog
overleg heeft plaatsgevonden tussen
hem en de verschillende gemeenten,
waarbij een dringend beroep op Vlis
singen is gedaan wel deel te nemen.
Het voorstel van b en w van Vlissin
gen wordt overigens maandag (24
oktoberi besproken in de commissie
van advies en bijstand voor de volks
gezondheid en milieuhygiëne. Deze
commissievergadering in het stadhuis
van Vlissingen begint om 17.uü uur.
Terwijl twee oude locomotieven geduldig puffend wachten, hijsen de
passagiers zich woensdagmiddag in een zestal rijtuigen van de
stoomtram Goes-Borssele. Ondanks dat de stalen stoet zich voor het
laatst over hel traject gaat begeven, overheerst een vrolijke stemming
op het kleine perron in Goes. Buiten vertoeven de aanwezigen in een
naar kolen riekende mist van de stoomloc's. In de ri jtuigen verdringen
passagiers zich om de beste plekjes. Kinderen benadrukken luidruchtig
hun aanwezigheid. Het pleziertochtje tijdens hun herfstvakantie geeft
aanleiding tot de nodige uitbundigheid. Moeders proberen hun enthou
siasme vergeefs in te dammen. Twee bejaarde dames zoeken met een
kieskeurige blik een lege coupé in een eerste-klasrijtuig. „Nee, die andere
zijn leuker", zegt een van hen, en ze sleurt haar reisgezellin, die juist
nieuwsgierig een kijkje in een van de ruimten nam, aan de arm mee naar
voren.
Het uiteenlopende gezelschap zit na maken. De locomotieven blazen een
een half uur geduldig en verwach- hoeveelheid stoom op die menig langs en op de dijk nog eens goed
naar boven gehaald. De vele film
opnamen met de loe's, de kleine
incidenten zoals de koeien die hals
starrig weigerden van de rails te
wijken. Maar de omwonenden, toe
risten, koeien en schapen zuilen
hun vertrouwde loe's in het land
schap moeten missen. De stoom
tram blaast zijn laatste rokerige
adem uit. Al koesteren de mensen
van de SGB nog een sprankje hoop,
het station lijkt gepasseerd.
In Hoedekenskerke stoppen de lo
comotieven om water te tanken.
Deze pauze van circa 25 minuten
biedt de kinderen de kans zich
tingsvol op het verlossende fluitsig- brandweerman argwanend naar bo
naal van vertrek te wachten: als een ven zou doen kijken Toevalligerwij-
klas schoolkinderen op weg naar de ze is tijdens deze laatste rit ook de
Efteling Wanneer het signaal sner- brassband Onda uit Middelburg
pend doorklinkt, zet de stoet zich aanwezig In het verleden was ooit
uit te leven. Ze werden al enigszins
ongeduldig. Bij het vertrek schallen
de stoomfluiten extra lang. Uit pro
test Dan volgen de laatste kilome
ters van het traject Met als doel
langzaam in beweging Zwaar rollen eens afgesproken, dat de jeugdige Goes, het eindstation
de wielen over de rails Eenmaal op muzikanten een tocht mochten
gang. lijkt de helft van de passa- meerijden in ruil voor een vrolijke
giers uit het raam te hangen Tu- noot En dat gebeurt nu. Wankelend
rend naar de trekkende locomotie- in het gras naast de rails in Oude
ven. die driftig hun stoom de lucht lande, spelen ze hun melodieen Uit
in blazen. Niet vreemd, al die volle borst blazen de muzikanten
nostalgie met betrekking tot het het opgewekte deuntje van de 1
Voorzitter M F Boogert van de
SGB kan net woord NS met meer
over zijn lippen krijgen Het mag
ineens niet meer zegt hij veront
waardigd Het is echt jammer Het
gaat allemaal kapot Hoewel niet
alle toekomstverwachtingen v
stoomwezen Het reizen met een ton Bounce. Al zou de kraaienmars voorzitter wat betreft de stoomtram
stoom trein heeft iets gezelligs, ge
moedelijks De gezichten staan be
duidend minder verveeld dan in
veel elektrisch voortbewogen NS-
treinen het geval is. Toeschouwers
in de trein en langs het traject
tijdens deze laatste rit wellicht toe- verdwenen zijn. laat hij doorsche-
passelijker geweest zijn.
meren al aan een nieuwe onderne
ming te hebben gedacht Samen
met anderen van de SGB is de
gedachte ontstaan 'de hele boel' te
verkopen en een stoomboot aan te
durend geattendeerd op het feit dat
opgesteld proberen de stoomtram de rjtten van de stoomtram van de schaffen. Natuurlijk moet het wel
menigmaal met een foto- of filmca- baan zi jn A, was hel maar door hel een haalbare kaart zijn, geeft Boog-
mera te vereeuwigen
potje in de restauratiewagen v
Toch de laatste ril Niet makkelijk in dal hel opschrir, draa),t
te verwerken voor al die vnjwilh- .Met uw stepn kan deae ,oc weer
gers, die ach twaalf jaar lang voor ,rijde„. E„ tiJdens de ,„u
het behoud en welzijn van de „ordl meni hcrlnnerinE weer
stoomtram hebben ingezet. Secre
taris J. P Wijtenburg van de stich
ting stoomtram Goes - Borssele
weet er alles van. Begonnen met
bonken oud roest, hebben de SGB-
ers met veel pijn en moeite in de
loop der jaren iets opgebouwd, dat
niet meer weg te denken valt.
„Er gaat een stuk van je leven
inzitten", zegt de secretaris. „Als
dat ineens voor je voeten wordt
weggemaaid, dan voel je je rot'. De
klap komt nog harder aan omdat er
zo veel goede zaken door vóór het
spoorgebeuren door de SGB wor
den volbracht, waar de NS geen oog
voor heeft De propaganda voor de
spoorwegen bijvoorbeeld. Het toe
nemend aantal treinreizigers, dat
een gecombineerde kaart koopt,
waarmee ze van elk willekeurig sta
tion in Nederland per spoor naar
Goes reizen om vervolgens op de
stoomtram over te stappen ..We
knjgen hier mensen die zeggen: we
hebben heel lang met meer met de
trein gereden, maar het is toch wel
een prettige wijze van vervoer'
vertelt Wijtenburg En daarbij komt
nog de functie van toeristische trek
pleister m Zeeland. „Er zijn hier
toch al zo weinig slechtweervoorzie-
nmgen concludeert de secretaris.
Ondertussen is de trein in Oudelan-
de beland, waar de locomotieven
Enter en Bison omlopen' Oudelan-
de is het keerpunt en de loc s dienen
aan de andere kant van de stoet de
rijtuigen vastgekoppeld te worden.
Voor de passagiers een gelegenheid
om de benen te strekken en foto'3 te
ert onmiddellijk toe
„Maar als een schip vergaat, pro
beert iedereen mogelijkheden te
vinden om het vege lijf te redden,,.
René Groenevelt
iy—
1
ADVERTENTIE)
Basis
ft gemeenteraad van Vlissingen
fteft in maart 1980 in principe inge-
met de vorming van een dis-
Wctsgezondheidsdienst voor Mid-
Wantrouwen
„Ik begrijp het wantrouwen van Vlis
singen wel, maar in dit kader is er
geen reden voor wantrouwen", is de
reactie van de heer Don. Hij erkende
dat elke deelnemer aan de gemeen
schappelijke regeling is gebonden
aan een termijn, voor tot uittreding
kan worden overgegaan. „Men moet
twee jaar tevoren opzeggen en kan er
dan na een afbouwperiode van vijf
jaar uit", bevestigde hij.
Het Vlissings raadslid M Loner
(CDA) zei in de commissie financien,
dat de provincie maar met een bijdra
ge moet komen, omdat die er finan
cieel veel gunstiger zou voorstaan dan
de gemeenten, Het raadslid F K. P.
Schets (PvdA) stemde in met die
opmerking. „Ik heb begrepen dat de
druk van de provincie op de gemeente
Vlissingen niet onaanzienlijk is en het
standpunt van de gemeente Vlissin
gen niet in dank wordt afgenomen",
zei de heer Schets Hij voegde daar
aan toe. dat in zijn fractie zeer ver
schillende meningen bestaan over wel
of niet toetreden. Gedeputeerde Don
851%
RENTE KOMT VRIJ
IN T JAAR MAN AFLOSSING
OF BIJ TUSSENTIJDSE
VERZILVERING
F Ifeclicl rondomen:
ABN Spaarbiljetten 1983/1989 zijn waardepapieren met beurs
notering. Vanaf 1 maart 1989 zijn ze te verzilveren voor f 1.500,-
(incl. opgelopen rente). Tussentijdse verkoop via de beurs is
mogelijk. .ABN Spaarbiljetten zijn heel interessant als u uw
rente-inkomsten naar de toekomst wilt verschuiven Bijvoor
beeld omdat uw inkomen dan zoveel lager zal zijn dat uw
rente-inkomstën in een lager belastingtarief zullen vallen.
ABN Spaarbiljetten 1983/1989 kunt u uit afgifte, dus zonder
bijkomende kosten kopen.
Uw spaargeld verdient de beste rente.