Men heeft
onvoldoende
naar ons
geluisterd
CENTR UMPAR TIJ
VER VIER VOUDIGD
Weinig schot onderhandelingen toekomst Hongkong
DE VRIES
Ook de PvdA op winst
PZC/°Pinie en achtergrond
PZC -enquête
WOENSDAG 19 OKTOBER 1983
(Door Hans de Bruijn en Louis Burgers)
Slechts zelden heeft een kabinetsbeleid zoveel weerstand opgeroepen als de eerste
Miljoenennota van het kabinet-Lubbers. En zelden eerder heeft de CDA-fractie met zoveel
instemming het beleid omarmd.
Dat is het CDA op veel kritiek komen te staan. Onder meer CNV-voorzitter Harm van der
Meulen en CDA-staatsman De Gaay Fortman sr. veegden het CDA de mantel uit. Enkele
(oud-)CNV-bestuurders zegden uit teleurstelling hun lidmaatschap van het CDA op.
Terwijl het gesprek van het kabinet met werkgevers en werknemers zojuist mislukt is,
verdedigt CDA-fractieleider De Vries de maatregelen nog voor de volle honderd procent.
Hoewel het overleg nog niet definitief afgebroken is en het kabinet wellicht binnenkort
opnieuw met de sociale partners gaat praten, „valt aan de hoofdlijnen weinig meer te
veranderen".
Toch kan het kabinet op steun van
het CDA rekenen als het erin slaagt
samen met werkgevers en werkne
mers tot bijstellingen te komen Dat
geldt k voor de korting van 3,5 pro
cent op ambtenarensalarissen en uit
keringen.
Maar elke beperking van de korting
op de ambtenareninkomens zal ook
moeten doorwerken in de uitkeringen
„Die mogen niet het slachtoffer wor
den van de onderhandelingen met de
.ambtenaren," stelt De Vries. De mo
gelijkheden voor wijzigingen blijven
echter beperkt, omdat volgens de
CDA-fractieleider het overheidstekort
niet mag toenemen.
Terugtreden
De kern van het betoog van De Vries
is de noodzaak voor de overheid om
'terug te treden'. Dat is niet alleen
een harde financiële noodzaak, het is
ook nodig om de maatschappij econo
misch en sociaal weer gezond te
maken.
Voor de begroting voor 1984 gaat het
volgens De Vries uiteindelijk om de
keuze lussen hel behoud van werkge
legenheid bij de overheid en het op
peil houden van de inkomens van
ambtenaren en uitkeringstrekkers.
De Vries: ..Wij hebben gekozen voor
het op peil houden van de werkgele
genheid"
Een keuze waar met name CNV-
voorzitter Van der Meulen fel op heeft
gereageerd?
„Dat klopt. Maar vergeet niet dat Van
der Meulen onder grote druk staat
van zijn achterban".
...die voor een belangrijk deel ook
de achterban van het CDA is?
„Dat is inderdaad een probleem, maar
wat kun je eraan doen? De vakbewe
ging behartigt nu eenmaal haar be
langen. Wij, hier in de Kamer, hebben
veel meer een nationale verantwoor-
delijkheid".fDe Vries wijst erop dat
ook in de PvdA en de vakbeweging
langzaam de gedachte terrein wint
dat het gezondmaken van het be
drijfsleven een belangrijke voorwaar
de voor herstel is. ..Maar een consen
sus is er nog niet. Ik zie Den Uyl. of de
FNV-federatieraad, dit nu misschien
niet zeggen, maar dat komt nog wel.
Bepaalde zaken die nu wèl bespreek
baar zijn, waren dat drie jaar geleden
ook niet. De mensen hebben door de
harde feiten meer realiteitszin gekre
gen".
Volgens De Vries maakt dat het ge
wenst dat kabinet, werkgevers en
werknemers hun opvattingen 'oprek
ken', dat ze alsnog alles op alles
zetten om overeenstemming te berei
ken. Daarom vestigt hij zijn hoop op
een mogelijke nieuwe onderhande
lingsronde, later deze herfst.
„Het gesprek is vandaag niet echt
mislukt. Je had ook een onverbeterlij
ke optimist moeten zijn om na de
debatten van vorige week te denken
dat ze het nu al eens zouden worden
Ik hoop nog steeds op méêrjarige
inkomensafspraken met werknemers
en werkgevers. Alleen zo kunnen we
enig uitzicht bieden op een meer
gelijk opgaan van ambtenarensalaris
sen, uitkeringen en de andere inko
mens".
Die meerjarige afspraken hoeven vol
gens De Vries de ruimte voor het
kabinet om in te spelen op nieuwe
tegenvallers niet te beperken. „Verge
lijk het maar met een meerjarige cac
in een bedrijf Ook die kan opengebro
ken worden als het ineens erg slecht
gaat. Maar belangrijk is dat de over
heid klare Wijn schenkt".
Grote haast
VVD en CDA waren het vonge
week hartroerend eens over het te
voeren beleid. Nogal wat critici vegen
daarom nu CDA en VVD op één hoop
Het CDA-standpunt week immers
slechts op details van dat van de VVD
af-
De Vries: „Het is de vraag of dat aan
het CDA ligt. Bijna alle initiatieven
kwamen vorige week toch van ons.
waarna de VVD zich daar in grote
haast bij aansloot. Zo hebben wij
voorstellen gedaan over de woonlas
ten. voor een beter overleg met de
sociale partners en voor een grotere
tegemoetkoming in de bijstandskos
ten van de gemeenten".
..Maar de VVD heeft dat politiek-
tactisch natuurlijk voortreffelijk ge
speeld- Als wij ons fors tegen het
beleid hadden afgezet, had de VVD
gezegd: zie je wel, wij zijn de enige
echte steunpilaren van het kabinet
De CDA-ministers hebben zich laten
inpakken, het CDA is weer de onbe
trouwbare partij. En nu wij het beleid
steunen zeggen ze zie je wel. het CDA
doet nu volstrekt wat wij willen. De
dodelijke omarming dus".
„Het CDA doet het natuurlijk altijd
verkeerd. Toen het kabinet-Van Agt
met Bestek '81 kwam en het CDA dat
lek schoot, zei men ook: het CDA
staat niet voor het beleid van de
mensen die het zelf in het kabinet
zet".
VVD-beleid
Feit is dat het CDA nu een beleid
steunt (sterk bezuinigen, ontkoppe
ling) dat jarenlang door de VVD is
bepleit. Dan is het toch geen vreemde
conclusie dat het CDA dichter naar de
WD is gekropen?.
„Maar dat komt niet alleen door de
VVD. Dit beleid is afgewongen door
de barre economische werkelijkheid,
die de laatste jaren steeds slechter is
geworden. Niemand zei in de jaren
'50 en '60, toen CDA en PvdA samen
de verzorgingsstaat uitbouwden, dat
het CDA te dicht bij de PvdA zat".
„Nu zijn we door de economische
omstandigheden gedwongen tot het
afslanken van die verzorgingsstaat.
Dat kon niet met de PvdA. Dat heb
ben we geprobeerd in 1981 en dat is
mislukt, vooral omdat de spanning
tussen de fractie van de PvdA en haar
achterban geweldig groot werd. Kijk
maar naai' wat er gebeurde met het
ziekengeld".
..En dan is er een coalitie met de VVD
en daarin lukt het wel Dat betekent
echter met dat het CDA zich nu heeft
bekeerd tot de VVD-ideeên. Als die
barre werkelijkheid er niet was, dan
zouden wij nog pleiten voor een terug
treden van de overheid, maar wel op
een wat andere manier. Met een min
der sterk accent op de financiële
sanering".
Maar dat het zo slecht ging wist u
vorig jaar ook. Toch pleitte het CDA
toen in tegenstelling tot de VVD
voor hel handhaven van de koppelin
gen. Heeft het CDA de kiezers daar
mee niet voor de gek gehouden?
„Nee. We hebben vorig jaar de mensen
nadrukkelijk voorgehouden dat er
pijnlijke, moeilijk te verteren maatre
gelen zouden komen. Vergeet ook niet
dat zich sinds 1982 heel wat tegenval
lers hebben voorgedaan, een miljard
of veertien tot 1986. Zelfs de PvdA
vindt nu dat het bedrijfsleven niet
langer voorop hoeft te lopen. Dat is
toch ook een ontkoppeling, alleen een
halfjaar later. Ook daar zijn de opvat
tingen dus veranderd"
Niet geluisterd
Speelt in de kritiek van bijvoor
beeld Van der Meulen niet een belang
rijke rol dat men déze steun voor dit
beleid van het CDA niet verwacht
had?
„Dat kan zijn, maar dan heeft men
onvoldoende naar ons geluisterd, ons
onvoldoende serieus genomen. Wij
hebben al bij de totstandkoming van
het kabinet en bij de discussie over de
Voorjaarsnota gezegd dat de begro
ting 1984 geen gemakkelijke zaak zou
zijn. Dat wij er de voorkeur aan gaven
nu in één keer een hard beleid voor
een heel jaar op de rails te zetten,
liever dan bij de Vooijaarsnota weer
geconfronteerd te worden met tegen
vallers".
..Het heeft ook te maken met onze
politieke positie. Als we regeren met
de VVD dan roept de PvdA dat we
verraad plegen aan onze idealen. En
als we regeren met de PvdA dan zegt
de VVD dat we onszelf ontrouw zijn en
ons laten inpakken door de PvcÏA".
Uitkeringen
Men vindt het niet sociaal dat het
CDA instemt met een forse korting op
de uitkeringen. Dat zou legen het
karakter van het CDA ingaan.
„We praten al jaren over een herzie
ning van ons sociale zekerheidsstel
sel Een aantal punten, zoals de verla
ging van de uitkeringspercentages,
wordt nu overgenomen. Ik vind na
drukkelijk dat de korting van 3.5
procent in dat licht moet worden
gezien".
„Maar wij vinden ook dat als die
wijzigingen achter de rug zijn, er weer
uitzicht moet zijn op een meer gélijke
ontwikkeling Géén volautomatische
koppeling, daar zijn we in het verle
den mee foutgelopen. Maar we laten
de uitkcringstrekkers niet in de
steek"
„Er is nu sprake van een zekere
trendbreuk. Je moet je aanpassen,
overschakelen naar een lager niveau,
en dat doet pijn. Maar vanaf dat
niveau kan je niet tegen de mensen
zeggen: we hebben het stelsel aange
past en nu laten we jullie nog verder
wegzinken"
„Stel nu dat die uitkeringspercenta
ges Volgend jaar op 70 procent komen
te liggen. Dan moet je niet later weer
zeggen we verlagen het mininmum-
niveau naar 65 procent. Dan is wat
mij betreft de kous af'.
Door Jan Harren)
De coalitie van CDA en VVD zou geen meerderheid meer
halen in de Tweede Kamer, wanneer nu verkiezingen
zouden worden gehouden. De Centrumpartij is inmiddels in
aanhang meer dan verviervoudigd en zou In grootte de
vierde partij van ons land worden.
Een en ander blijkt uit de eerste resultaten van de
grootscheepse enquête die de PZC en een aantal andere
regionale dagbladen, aangesloten bij de Gemeenschappelij
ke Pers Dienst, onlangs hebben gehouden in samenwerking
met het Centrum voor Onderzoek van de Economie van de
Publieke Sector van de Rijksuniversiteit van Leiden.
De PvdA haalt het grootste deel va
haar winst trouwens ook uit de grog
die vorige keer niet stemde (5H
procent van de mensen die nu fe
keus op de sociaal-democraten zen
den laten vallen). Ruim vijf proc«
van de PvdA-stemmers komt «j
het CDA.
Ook de Politieke Partij Radical
(PPR) haalt winst uit de groepm-:
stemmers van de vorige keer
procent), even veel als er van he,
CDA zouden overkomen. In total
zou de PPR licht winst boeken vaj
1,65 procent in september vorig jaa
De uitkomsten van het stemgedrag moeilijk te voorspellen, niet in de naar procent nu (drie zetels),
van 8750 mensen mogen, door herwe- laatste plaats door de herkomst van HefcGpv blijkt in de enquête vand;
ging van een aantal gegevens, repre- de kiezers. Van de mensen die lieten GPD-bladen de trouwste aanhangt*
sentatief worden geacht voor het weten dat zij nu op de CP zouden hebben. Van de kiezers die nu opha
gedrag van de Nederlandse kiezers, stemmen, heeft niet minder dan 32 GpV zouden^stemmen, heeft 98,43
Na verwerking van nog duizenden procent de vorige keer niet gestemd
procent dat de vorige keer ook gt
ingezonden enquêteformulieren zal De grote partijen leveren overigens daan. Groot is ook de trouw in
het resultaat nog verfijnder worden gelijkelijk aan de Centrumpartij in. ^PF (95.02 procent) en de SC-?
en zal vrij veel bekend worden over Van degenen die zeggen dat hun '91.69).
de achtergronden van de mensen die keus nu op de CP zou vallen, heeft de **et CDA scoort in dit opzicht aj
op de verschillende partijen stem- vorige keer 12.8 procent op het CDA n0S hoog met 90.04 procent. Bij g
men De enquête werd kort voor het gestemd, 14,88 procent op de VVD en VVD bgt het percentage al weeras
uitkomen van de Miljoenennota, 15,7 procent op de PvdA Uit het 'ager- 82,27 De PvdA scoort 80,11
toen al veel bekend was van de kamp van D'66 komt 1.43 procent en procent en D cc
kabinetsplannen, gehouden. van de Communistische Partij Ne-
komt aan 71,8
procent. Van degenen die nu opé
Het verlies van de coalitie komt derland 2.62 procent. Van de PPR pSp zouden stemmen, heeft 5831
grotendeels voor rekening van het
CDA. De christen-democraten vallen
terug naar 25,1 procent; bij de verkie
zingen voor de Tweede Kamer in
september vorig jaar haalden zij nog
29,34 procent van de uitgebrachte
stemmen. Zij duikelen daarmee ver
der dan tot dusver uit andere onder
zoeken is gebleken. De VVD gaat
slechts achteruit: van 23,07 naar
22.97 procent.
Samen halen CDA en VVD echter
met langer de vijftig procent. Ze
stranden op 48,07 procent, waar ze
vorig jaar september nog 52,41 pro
cent scoorden. In de Tweede Kamer
zouden de twee door het binnenha
len van wat zogenoemde 'rest-zetels'
wellicht nog aan 75 zetels kunnen
komen. Meer lijkt er echlêi niet in te
zitten. Op het ogenblik bezetten
CDA en VVD samen 81 van de 150
Tweede-kamerzetels.
De Partij van de Arbeid groeit in de
GPD-enquète naar 33.32 procent
(was 30.38 procent). De PvdA zou op
grond daarvan op om en nabij 52 I
zetels in de Tweede Kamer mogen I
rekenen inu 47). D'66 zakt verder
terug en komt op een percentage dat
nog onder dat van de PSP ligt. De
Democraten dalen van 4,32 procent
naar 2,56, de Pacifistisch-Socialisten
stijgen van 2,27 procent naar 2.86.
Beide zouden daarmee op vier zetels
uitkomen.
Winst
Zij worden ondertussen voorbijge
streefd door de Centrumpartij. Bij
de Kamerverkiezingen van septem
ber vorig jaar scoorde de CP nog
slechts 0,83 procent, wat overigens
goed was voor één zetel in het
parlement. De stijging die zich in
andere peilingen al aftekende en
zichtbaar werd in de verkiezingen
voor de gemeenteraad van Almere,
blijkt zich voort te zetten, In de
GPD-enquête komt de partij op 3,51
procent (vijf zetels).
Hoe zeker het resultaat vopr de
Centrumpartij is, valt op dit moment
procent dat vorig jaar ook gedaai
De EVP boekt wat dat betreft es
percentage van 54,41 procent en a
PPR van 54,37. Van de aanhangen
van de Centrumpartij stemde 1831
procent de vorige keer ook al opa
Anderen
Ongeveer tegelijk met de GPD-bli
den liet het Vara-radioprogramoi
'In de Rooie Haan' een enquêii
houden. Daaruit kwam de PvdAmcl
54 Tweede-kamerzetels tevoor
schijn. Het CDA zou vijf zetels ver
liezen en op 40 uitkomen en de TO
zou twee zetels winst (naar 38) boe
ken.
Een enquête die tezelfdertijd bij dé
Tros (Nipo) openbaar werd gemaafe
voorspelde voor de PvdA echter ee
verlies van twee zetels (naar 45) Ooi
het CDA zou er twee zetels bij in
schieten en de WD zou gelijk bij-
ven. Beide enquètebureau
winst zitten voor de Centrumpai^.
Bij de Tros zou de CP al drie
halen
Partij
Nu
verkiezing '82
PvdA
33.32 pet.
30.38 pet
CDA
25.10 pet.
29.34 pet
VVD
22.97 pet.
23.07 pet
Centrumpartij
3.51 pet.
0.83 pet
PSP
2.86 pet.
2.27 pet
D'66
2.56 pet.
4.32 pet
PPR
2.04 pet.
1.65 pet
SGP
1.92 pet.
1.90 pet
CPN
1.41 pet.
1.79 pet
RPF
1.38 pet.
1.50 pc:
EVP
0.78 pet.
0.68 pel
GPV
0.64 pet.
0.81 pet
Overig
1.51 pet.
1.46 pet
Bijna 20.5 procent van de mensen liet weten niet at
n de verkiezingen t'
zullen deelnemen.
Door Ruud Kreulzer)
Er zit weinig schol in de onderhan
delingen tussen Groot-Brittannië
cn China over de toekomst van Hong
kong. Het voorspel tot een nieuwe
ronde besprekingen, die vandaag,
woensdag en morgen in Peking
plaatsvinden, kenmerkte zich door
openlijke verwijten over cn weer,
ondanks de plechtige belofte om de
onderhandelingen strikt geheim te
houden.
De Chinees-Britse onderhandelingen
zijn nu een jaar aan de gang en gaan
over de vraag op welke wijze het
bestuur van Hongkong aan China
moet worden overgedragen. In 1997
loopt het pachtcontract af tussen Chi
na en Engeland voor het grootste deel
van Hongkong, de zogenaamde New
Territories. Vóór die tijd moeten de
diplomaten een oplossing uitdokteren
voor de Britse kroonkolonie. Hoewel
1997 nog ver weg is. moet er snel
duidelijkheid komen omdat beslissin
gen over investeringen en bouwpro
jecten nu eenmaal voor langere ter
mijn worden genomen.
De huidige onzekere situatie, ver
sterkt door de onverzoenlijke stand
punten van beide partijen in de onder
handelingen, heeft de Hongkong-dol
lar al hevig doen schommelen. Afgelo
pen weekend zag het Britse bestuur in
Hongkong zich genoodzaakt de munt
eenheid gedeeltelijk te koppelen aan
de Amerikaanse dollar, om een ver
dere daling van de Hongkong-dollar
en paniek op de geldmarkt te keren.
In de Britse visie is dit alles het gevolg
van een gebrek aan vertrouwen in de
toekomst onder de zakenlieden in
Hongkong. Peking houdt echter vol.
dat er ëen „samenzwering" tussen
sommige financiers en Britse bestuur
ders aan het werk is.
De economie in Hongkong laat een
merkwaardig beeld zien De export
van Hongkong is in de loop van dit
jaar zeer sterk opgelopen (niet in de
laatste plaats naar China t; de ver
wachte stijging op jaarbasis is rond 16
procent. Ook de beurs is herstellende
van de instorting eind vorig jaar
Allemaal gegevens die de zakenmen
sen m Hongkong goed moeten doen.
Toch is er tegelijkertijd een paniekeri
ge sfeer op de geldmarkt en wordt
elke tegenvaller op economisch ge
bied onmiddellijk toegeschreven aan
het „1997-syndroom". De wereldwijde
economische recessie, het toenémen-
de protectionisme in importerende
landen en een uit de hand gelopen
onroerend-goedmarkt zijn minstens
zo belangrijk om de financiële span
ningen in Hongkong te verklaren.
herfst van vorig jaar heeft de Britse
premier mevrouw Thatcher met veel
bravoure haar uitgangspositie uitge
tekend. Londen gaat uit van de ver
dragen die bijna honderd jaar gele
den zijn gesloten, waarbij het huidi
ge centrum van Hongkong voor „eeu
wig" aan Engeland werd afgestaan.
Peking heeft steeds gesteld dat de
Hongkong-verdragen geen enkele
waarde hebben omdat ze met militai
re middelen werden afgedwongen en
beschouwt Hongkong als Chinees
grondgebied dat tijdelijk onder
vreemd bestuur valt. Voor China is dit
een principiële kwestie waar niet aan
te tornen valt en de irritatie is dan ook
telkens zeer groot als Londen op dit
Slecht begin
De Chinees-Brrtse besprekingen zijn
nog niet veel verder dan een jaar
geleden en de schaduw van het slech
te begin hangt nog altijd boven de
onderhandelingstafel. Tijdens haar
bezoek aan China cn Hongkong in de
punt een tegengesteld geluid laat ho
ren. Een recente losse opmerking van
premier Thatcher, dat Hongkong al
lang onafhankelijk zou zijn geweest
als,die verdragen er niét waren, leidt
dan ook tot (voorspelbare) felle tegen
werpingen vttnuit China, De harde lijn
van Thatcher haar handelsmerk in
de binnenlandse politiek heeft in de
kwestie-Hongkong duidelijk de ave
rechtse uitwerking op de bereidheid
China om over gedetailleerde en
praktische plannen te praten; en dat
is wat nodig is om de zakenwereld in
Hongkong gerust te stellen.
Belangen
1AAN GROOT-BRITTANNIE [m AAN GROOT-BRITTANNIË
AFGESTAAN
China heeft er alle belang bij dat
Hongkong blijft functioneren zoals
het nu doet, als een hoogontwikkeld
handelscentrum en een fijnmazige
verbinding met de kapitalistische
wereld. Peking heeft steeds gezegd
dat er na 1997 geen ingrijpende ver
anderingen zullen plaatsvinden en
dat Hongkong een speciale bcstuurs-
zone kan vormen met een eigen
munteenheid, lokaal bestuur, vrij
reisverkeer en meer zaken die in
China zelf ontbreken. Tussen Hong
kong en de rest van China in is al een
speciale bufferzone gecreëerd, waar
buitenlandse investeerders minder
worden gehinderd door een socialis
tisch keurslijf.
Niemand twijfelt eraan dat China's
sterke man, Deng Xiaoping, werkelijk
wil dat Hongkong blijft wat het is.
Omdat het een niet geringe bijdrage
levert aan de modernisering van Chi
na's economie. Maar dat neemt een
aantal onzekerheden niet weg. Wat
gebeurt er na de dood van Deng?
Blijft China dezelfde pragmatische
koers volgen? De meeste waarnemers
menen van wel, maar het blijft een
gok.
Een andere onzekerheid is de vraag of
China Hongkong wel kan besturen op
een zelfde wijze als de Britten dat nu
doen.
Dat is de .kern van het probleem in de
onderhandelingen.' De Britten menen
niet zonder chauvinisme dat
Hongkong ten dode is opgeschreven
zonder hun bijdrage aan hel bestuur.
Dat miskent het feit dat Hongkong
voor 97 procent door Chinezen wordt
bestuurd en het overwegend Chinees
kapitaal is geweest dat de kroonkolo
nie heeft groot gemaakt. Londen
beoogt een constructie die de Chinese
soevereiniteit erkent, maar waarbij
garanties worden ingebouwd voor be
paalde vrijheden, liefst in combinatie
met een blijvende Britse verantwoor
delijkheid voor het overheidsbestuur
Maar voor China is dat onaanvaard
baar. omdat op die wijze het l?egrip
soevereiniteit geheel wordt uitge
kleed Soevereiniteit en bestuur zijn
onlosmakelijk verbonden, is Pekings
slagzin, waarbij verontwaardiging be
staat over de Britse opzet om de
soevereiniteit te ruilen" tegen be
paalde garanties.
Als stok achter de deur heeft Ji Pes
fei, directeur van het Chinese Hf
ringsbureau voor Hongkong en M:-
cao, er al mee gedreigd dat. China c
de loop van volgend jaar met cs
eenzijdige verklaring zal komen ove
de toekomstige status van Hongkoflf
als de'onderhandelingen met Lor.de
dan nog niets hebben opgeleverd
China voelt zich in zijn harde steilte*
name ongetwijfeld gesterkt dooreen
serie schandalen en faillissementen
die de laatste weken Hongkong
opschudding brachten en die gee:
reclame zijn voor de Britse wijze*"
besturen.
De goede bedoelingen van China nS
in twijfel trekkend, vragen veel onder
nemers in Hongkong zich toch af,
China wel voldoende beseft wate
allemaal komt kijken bij het reilen e
zeilen in een van 's werelds belangrijk;
ste financiële centra. In elk
neemt China nu al de gelegenheid K
baat om in Hongkong de zegening»
van de vrije markteconomie uit de
eerste hand te leren kennen.
De onzekerheid die Hongkong
kenmerkt, is al zo oud als de comB*
nistische machtsovername in Chi01
in 1949. „Mensen die hier lang zittel-
vragen zich hardop af, of het 5, W'
15 jaar zal duren vóór deze hapkin
brok zal worden opgeslokt doorCt*
na". Dit had in de krant van gistere
kunnen staan, maar het komt uitee"
vergeeld nummer van de Wall Street
Journal, gedateerd 17 mei 1957.